Temat interpretacji
brak możliwości odzyskania kwoty podatku od towarów i usług
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania kwoty podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania kwoty podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gminna Biblioteka Publiczna nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Ubiega się o przyznanie pomocy na projekt typu Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej w ramach Działania 8.6. Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, na dofinansowanie inwestycji pn. .
Celem projektu jest zabezpieczenie dziedzictwa kulturowego oraz poprawa jakości życia mieszkańców. Projekt zakłada, że Gminna Biblioteka Publiczna dzięki realizacji projektu, zacznie pełnić nowe funkcje społeczno-kulturalne, turystyczne oraz przyczyni się do poprawy materialnej i niematerialnej sfery życia w zakresie kultury, sztuki, edukacji, turystyki, rekreacji oraz integracji społecznej.
Zgodnie z założeniami projektu ośrodek zostałby doposażony w: kanapę antyczną, aparat cyfrowy, gabloty wystawiennicze, laptop z oprogramowaniem, ramy wystawiennicze, zestaw nagłośnieniowy, kamerę cyfrową, telewizory, monitor odporny na warunki atmosferyczne, podjazdy dla niepełnosprawnych, monitoring wizyjny, podest sceniczny, kolumnę mobilną. Zadanie przyczyniłoby się do:
- podniesienia świadomości i wiedzy historycznej mieszkańców regionu dotyczącej dziejów .. i historii Gminy poprzez organizację szeregu wydarzeń tj. pokazów historycznych, zabaw, konferencji naukowych, warsztatów, realizowanych z wykorzystaniem zakupionego sprzętu,
- poszerzenia oferty kulturalnej,
- odbudowy tożsamości lokalnej i poczucia więzi wśród mieszkańców zamieszania,
- zwiększenia promocji regionu,
- zachowania tradycji regionu,
- zwiększenia oferty kulturalnej.
Źródła finansowania inwestycji zaplanowano w następujący sposób:
- dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 60,54% poniesionych kosztów kwalifikowalnych projektu,
- środki własne Biblioteki będą wynosiły 15,14% całej inwestycji poniesionych kosztów kwalifikowalnych projektu oraz 24,32 % całej inwestycji poniesionych kosztów niekwalifikowanych.
Umowa o dofinansowanie projektu zostanie podpisana z Samorządem Województwa. Faktury dokumentujące wydatki na projekt będą wystawiane na Wnioskodawcę. Cała inwestycja nie będzie służyła opodatkowanej działalności gospodarczej Gminnej Biblioteki Publicznej.
Zadanie mieści się w katalogu zadań publicznych realizowanych przez Bibliotekę w ramach zadań przypisanych jej do realizacji stosownie do art. 13 ust. 2 pkt 6 ustawy stawy z dnia 25 października 1991 r o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020, poz. 194 ze zm.). Towary i usługi nabywane przez Bibliotekę w związku z realizacją zadania pn. nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gminna Biblioteka Publiczna nie będzie uzyskiwała dochodów z tego tytułu, ponieważ zakupione wyposażenie będzie służyło organizacji nieodpłatnych wydarzeń dla mieszkańców Gminy oraz turystów przebywających na terenie Gminy. Użytkownicy nie będą ponosili żadnych opłat, czy to w formie jednorazowych biletów wstępu, czy abonamentów. Tym samym efekty realizowanego zadania nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwolnieniem od podatku objęte są usługi kulturalne świadczone przez:
- podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
- indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT zwolnienie usług kulturalnych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (przepis ten znajduje oparcie w art. 133 akapit 1 lit. a dyrektywy 2006/112/WE). Wskazane przepisy ustawy przewidują zwolnienia również dla podmiotu uznanego na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, pod warunkiem, że podmiot wykonuje usługi i nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Wykonana inwestycja zwiększyłaby wartość środków trwałych Gminnej Biblioteki Publicznej w ww. projekcie. Biblioteka ponosiłaby wydatki, ale wykorzystane dobro będzie wykorzystywane przez instytucje kultury na działalność kulturalną (statutową), bez zamiaru przeznaczania wytworzonego majątku do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W przyszłości ewentualne, niewielkie przychody z np. biletów wstępu na wydarzenia kulturalne będą przeznaczane na działalność statutową. Biblioteka nie jest podatnikami podatku VAT. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT ze względu na fakt, iż jej roczny obrót nie przekracza 200 000,00 zł. Biblioteka będzie utrzymywać w należytym stanie i porządku zmodernizowaną infrastrukturę publiczną oraz nie zamierza przekazywać w administrowanie ww. majątku instytucji kultury.
Produkty projektu nie będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Biblioteka nie ma prawnej możliwości odzyskania ani w całości, ani w części podatku VAT od wydatków poniesionych na doposażenie ośrodka w przedmiotowym projekcie. Biblioteka nie pomniejsza podatku VAT należnego z faktur wydatkowych dotyczących projektu o podatek VAT naliczony. Poniesione wydatki na ww. inwestycję nie są związane z wykonywaniem przez Bibliotekę czynności opodatkowanych.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że ww. projekt będzie służyć realizacji zadań własnych Biblioteki w szczególności w zakresie kultury i promocji. Realizacja zadania nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Biblioteka nie zamierza udostępniać odpłatnie zakupionego sprzętu podmiotom zewnętrznym). Biblioteka nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat tytułem wejścia na wydarzenia organizowane przy użyciu zakupionego wyposażenia. Realizacja Zadania ma służyć lokalnej społeczności oraz turystom w celu poszerzania wiedzy historycznej i kulturowej poprzez wyeksponowanie walorów historycznych Gminy.
W związku z faktem, iż realizując zadanie Biblioteka nie będzie działała jako podatnik VAT będzie wykonywała zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego (poza działalnością gospodarczą), przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione. Tym samym z uwagi na brak związku ponoszonych na zadanie wydatków z występującymi po stronie Biblioteki czynnościami opodatkowanymi VAT, Biblioteka nie będzie miała możliwości odliczenia kwot podatku od towarów i usług wynikających z faktur wystawionych na Bibliotekę dokumentujących realizację zadań z zakresu doposażenia Gminnej Biblioteki Publicznej.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.
W przypadku Gminnej Biblioteki Publicznej warunek uprawniający do odliczenia nie zostaje spełniony, gdyż zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu pn. nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Zatem Gminna Biblioteka Publiczna nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkiem poniesionym na realizację ww. projektu. Tym samym nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. , Gminna Biblioteka Publiczna będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT, tj. czy będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki w trakcie realizacji ww. projektu?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Biblioteka jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który korzysta ze zwolnienia przewidzianego tym przepisem. Nie będzie miała prawa możliwości odzyskania kwoty podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu .
Przedmiotowe usługi Wnioskodawcy stanowią element usług kulturalnych. Wnioskodawca jest zdania, iż przedmiotowe usługi nie stanowią odrębnej od działalności kulturalnej całości. Są elementem podstawowych zadań Biblioteki. Doposażenie ośrodka w nowoczesny sprzęt jest niezbędnym elementem działalności nowoczesnej Biblioteki. Celem wykonania projektu nie będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu. Celem wykonywania usług przy użyciu zakupionego wyposażenia będzie jak najszersze zaspokojenie potrzeb kulturalnych mieszkańców Gminy i turystów. Biblioteka nie będzie osiągać dochodów z tej działalności, bowiem odpłatność za usługi zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o bibliotekach nie może przekraczać kosztów ich wykonania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Stosownie do przepisu art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym nadwyżki podatku naliczonego nad kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług,
w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Biblioteka nie jest podatnikami podatku VAT. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT ze względu na fakt, iż jej roczny obrót nie przekracza 200 000,00 zł. Wnioskodawca ubiega się o przyznanie pomocy do projektu pn. . Zgodnie z założeniami projektu ośrodek zostałby doposażony w: kanapę antyczną, aparat cyfrowy, gabloty wystawiennicze, laptop z oprogramowaniem, ramy wystawiennicze, zestaw nagłośnieniowy, kamerę cyfrową, telewizory, monitor odporny na warunki atmosferyczne, podjazdy dla niepełnosprawnych, monitoring wizyjny, podest sceniczny, kolumnę mobilną.
Towary i usługi nabywane przez Bibliotekę w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty realizowanego zadania nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z opisu sprawy wynika również, że realizacja zadania nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Biblioteka nie zamierza udostępniać odpłatnie zakupionego sprzętu podmiotom zewnętrznym). Biblioteka nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat tytułem wejścia na wydarzenia organizowane przy użyciu zakupionego wyposażenia. Realizacja zadania ma służyć lokalnej społeczności oraz turystom w celu poszerzania wiedzy historycznej i kulturowej poprzez wyeksponowanie walorów historycznych Gminy.
Przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy jest możliwość odzyskania kwoty podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni przez złożenie deklaracji VAT-7.
Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek, wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek jest brak związku dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a efekty realizowanego zadania nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.
W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy jakie będą dokonywane w związku z realizacją ww. projektu.
Tym samym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek Zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z tym tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej