zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy usług przeprowadzania lustracji w spółdzielniach mieszkaniowych zrzeszonych ... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.660.2020.1.MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.10.2020, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.660.2020.1.MG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy usług przeprowadzania lustracji w spółdzielniach mieszkaniowych zrzeszonych w Związku w ramach zabezpieczonej umową i fakturą części składki

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2020 r. (data wpływu 2 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy usług przeprowadzania lustracji w spółdzielniach mieszkaniowych zrzeszonych w Związku w ramach zabezpieczonej umową i fakturą części składki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy usług przeprowadzania lustracji w spółdzielniach mieszkaniowych zrzeszonych w Związku w ramach zabezpieczonej umową i fakturą części składki.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek działa na odstawie art. 240 i następnych ustawy Prawo spółdzielcze z dnia 16 września 1982 (Dz. U. z 2020 r. poz. 275, z późn. zmianami). Jest dobrowolnym zrzeszeniem osób prawnych (spółdzielni mieszkaniowych i organizacji działających na rzecz spółdzielczości mieszkaniowej). Celem Związku jest zapewnienie zrzeszonym w nim spółdzielniom pomocy w ich działalności statutowej. Związek nie jest organizacją nastawioną na osiąganie zysku i rozlicza się bezwynikowo.

Zgodnie z § 3 Statutu dla realizacji wymienionego celu Związek :

  1. przeprowadza lustracje zrzeszonych w nim spółdzielni i organizacji spółdzielczych i udziela im instruktażu;
  2. przeprowadza lustracje zlecone przez spółdzielnie niezrzeszone w Związku oraz przez Ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
  3. reprezentuje interesy zrzeszonych w nim spółdzielni i organizacji spółdzielczych wobec organów władzy i administracji państwowej, samorządowej oraz innych organizacji i podmiotów gospodarczych, przedstawia im postulaty i wnioski. Informuje organizacje zrzeszone o podjętych w tych sprawach decyzjach;
  4. prowadzi doradztwo prawne, organizacyjne, finansowe i techniczne poprzez rozpowszechnianie materiałów pomocniczych na rzecz członków;
  5. opiniuje projekty aktów prawnych odnoszących się do działalności zrzeszonych organizacji spółdzielczych;
  6. prowadzi działalność szkoleniową, kulturalno-oświatową i wydawniczą na rzecz organizacji spółdzielczych;
  7. współpracuje z Krajową Radą Spółdzielczą w zakresie wskazanym w prawie spółdzielczym;
  8. współpracuje z innymi Związkami oraz organizacjami zajmującymi się problematyką spółdzielczości mieszkaniowej.

Zgodnie z § 40 Statutu Związek finansuje swoją działalność statutową ze składek członkowskich oraz opłat za lustracje spółdzielni. Członkowie Związku są obowiązani do uczestniczenia w pokrywaniu kosztów działalności statutowej Związku poprzez wnoszenie składek członkowskich, których wysokość i terminy ustala Zjazd Związku w formie uchwały. W ramach wniesionych składek zrzeszone spółdzielnie korzystają nieodpłatnie z usług Związku tj. wydawanie opinii prawnych, instruktaż, doradztwo, spotkania organizacyjne, otrzymywanie prasy branżowej.

Składka na działalność Związku dzielona jest na dwie części tj. na składkę roczną, która pokrywa koszty działalności Związku w zakresie instruktażu i doradztwa, reprezentacji zrzeszonych spółdzielni w kontaktach z organami państwowymi itp. oraz na składkę lustracyjną pokrywającą koszty przeprowadzanych raz na 3 lata badań lustracyjnych. Druga część składki wpłacana jest przez spółdzielnie w cyklach trzyletnich zgodnie z terminami przeprowadzania tych badań. Składka dotycząca lustracji uzależniona jest od powierzchni użytkowej zasobów mieszkaniowych spółdzielni, potencjału ekonomicznego oraz formy lustracji - lustracja pełna, lustracja inwestycyjna. Po zakończeniu lustracji i podpisaniu protokołu polustracyjnego członkowie są zobowiązani do wpłacenia 100% składki, która została uzgodniona w umowie lustracyjnej. Część składki zabezpieczona umową i fakturą za lustracje przeprowadzane na rzecz członków w ramach działalności statutowej zgodnie z przepisami ustawy - Prawo spółdzielcze z dnia 16 września 1982 r. (Dz. U. z 2020 poz. 275, z późn. zmianami) art. 91 § 1 i § 3 obejmuje zapłatę za przeprowadzone czynności.

Na podstawie art. 91 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze każda spółdzielnia jest zobowiązana do przeprowadzenia lustracji, natomiast art. 91 § 3 stanowi, że lustracje wobec spółdzielni zrzeszonych w Związku, ma obowiązek przeprowadzić dany Związek . Spółdzielnie zaś niezrzeszone zlecają odpłatne przeprowadzenie lustracji wybranemu związkowi rewizyjnemu lub Krajowej Radzie Spółdzielczej. Ponadto zgodnie z art. 91 § 11 powołanego artykułu, w spółdzielniach mieszkaniowych w okresie budowania przez nie budynków mieszkalnych i rozliczania kosztów budowy tych budynków, a także w spółdzielniach w stanie likwidacji, lustrację przeprowadza się corocznie. Zgodnie zaś z art. 91 § 12 jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nie podda się badaniu lustracyjnemu przewidzianemu w § 1 i § 11, związek rewizyjny, w którym spółdzielnia jest zrzeszona, lub Krajowa Rada Spółdzielcza przeprowadza z własnej inicjatywy badanie lustracyjne na koszt spółdzielni.

Związek zabezpiecza składkę lustracyjną umową oraz wystawia fakturę. Naliczany w fakturach podatek VAT 23% z tytułu składki lustracyjnej dla członków zrzeszonych w Związku został przez nich zakwestionowany. Co do zasady przeprowadzenie lustracji jest objęte podatkiem od towarów i usług. Jednakże lustracje przeprowadzane przez Związek w zrzeszonych w nich spółdzielniach mieszkaniowych w ramach składki członkowskiej, zdaniem Związku, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy lustracje przeprowadzane przez Związek w spółdzielniach mieszkaniowych zrzeszonych w Związku w ramach zabezpieczonej składki umową i fakturą mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie obowiązkowej usługi lustracji przez Związek w spółdzielniach zrzeszonych, bez względu na fakt, czy jest podpisywana umowa i wystawiana faktura, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług ponieważ:

  1. składki wnoszone przez spółdzielnię mieszkaniową zrzeszoną mają charakter zapłaty za usługi, ale wykonywane są w zakresie interesu zbiorowego członków związku,
  2. ustalanie składek wynika z przepisów statutowych związku i nie powinno mieć znaczenia zabezpieczenie składki umową i fakturą,
  3. zwolnienie nie narusza warunków konkurencji, ponieważ związek przeprowadza obowiązkowo lustracje w spółdzielniach mieszkaniowych w nim zrzeszonych,
  4. Związek nie jest nastawiony na osiąganie zysków, a w przypadku ich osiągnięcia, przeznaczone są na kontynuację i doskonalenie działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi) jak również podmiotu świadczącego usługę.

Ponadto należy zaznaczyć, że wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1) wskazuje, że opodatkowaniu co do zasady podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednocześnie ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika, że zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi realizowane przez organizacje realizujące określone cele, w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków i jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Cytowany przepis art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy formułuje warunki, od których zależy zwolnienie:

  • zwolnienie dotyczy organizacji, które nie są nastawione na osiąganie zysku z tytułu prowadzonej działalności;
  • są organizacjami o określonym charakterze i rodzaju organizacje realizujące cele polityczne, związkowe, patriotyczne, filozoficzne, filantropijne i obywatelskie;
  • wykonywane są w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki,
  • zwolnienie jest udzielane wówczas, gdy nie powoduje to zakłócenia konkurencji.

Należy zwrócić także uwagę, że na podstawie art. 131 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.), zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Wśród zwolnień dotyczących określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym Dyrektywa w art. 132 ust. 1 lit. l) wymienia świadczenie usług, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej, pod warunkiem że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji.

A zatem pod wskazanymi warunkami, Dyrektywa dopuszcza zwolnienie usług świadczonych dla członków organizacji, ale jedynie w zamian za składkę członkowską. Inny rodzaj odpłatności (ekwiwalent) stanowić będzie zatem o braku podstaw do zwolnienia od podatku.

Z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE, m.in. w sprawie C-16/93 Tolsma wynika, że aby określone świadczenie mogło być uznane za opodatkowaną usługę musi zachodzić bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a należnym wynagrodzeniem. A zatem korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, w sytuacji zaś, gdy taki związek nie istnieje, nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT. Przede wszystkim wskazać należy, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanymi świadczeniami powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Uwzględniając powyższe, jak również stanowisko Trybunału zaprezentowane w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development, zgodnie z którym korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, zaś w sytuacji, gdy taki związek nie istnieje (np. związek ma wyłącznie charakter pośredni, bo usługobiorcą jest cała branża a nie konkretny plantator), nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT, stwierdzić należy, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy, jak w ostatnim z powołanych wyroków, organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak było bezpośredniego związku pomiędzy płatnością, a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie.

W ocenie organu powyższe rozważania nie mogą być jednak, co do zasady, stosowane wobec wszystkich rodzajów składek członkowskich. Jeżeli bowiem określona organizacja została utworzona także w celu wykonywania na rzecz swoich członków jednego, czy też kilku konkretnych świadczeń, to w tym przypadku składkę na jej rzecz można potraktować jako zapłatę za określone świadczenie (usługę).

Wskazać należy, że zgodnie z art. 240 § 1 ustawy z 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2020 r., poz. 275, z późn. zm.), spółdzielnie mogą zakładać związki rewizyjne i przystępować do takich związków. Liczba założycieli związku rewizyjnego nie może być mniejsza niż dziesięć.

W myśl art. 240 § 2 ustawy Prawo spółdzielcze, celem związku rewizyjnego jest zapewnienie zrzeszonym w nim spółdzielniom pomocy w ich działalności statutowej.

Na podstawie art. 240 § 3 ustawy Prawo spółdzielcze, do zadań związku rewizyjnego należy:

  1. przeprowadzanie lustracji zrzeszonych spółdzielni;
  2. prowadzenie na rzecz zrzeszonych spółdzielni działalności instruktażowej, doradczej, kulturalno-oświatowej, szkoleniowej i wydawniczej;
  3. reprezentowanie interesów zrzeszonych spółdzielni wobec organów administracji państwowej i organów samorządu terytorialnego;
  4. reprezentowanie zrzeszonych spółdzielni za granicą;
  5. inicjowanie i rozwijanie współpracy między spółdzielniami oraz współdziałanie z placówkami naukowo-badawczymi;
  6. wykonywanie innych zadań przewidzianych w niniejszej ustawie oraz statucie.

Natomiast zgodnie z art. 91 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze, każda spółdzielnia obowiązana jest przynajmniej raz na trzy lata, a w okresie pozostawania w stanie likwidacji corocznie, poddać się lustracyjnemu badaniu legalności, gospodarności i rzetelności całości jej działania. Lustracja obejmuje okres od poprzedniej lustracji.

Stosownie do art. 91 § 11 ustawy Prawo spółdzielcze, w spółdzielniach mieszkaniowych w okresie budowania przez nie budynków mieszkalnych i rozliczania kosztów budowy tych budynków, a także w spółdzielniach w stanie likwidacji, lustrację przeprowadza się corocznie.

Jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nie podda się badaniu lustracyjnemu przewidzianemu w § 1 i § 11,>2 ustawy Prawo spółdzielcze).

Na podstawie art. 91 § 21 ustawy Prawo spółdzielcze, celem lustracji jest:

  1. sprawdzenie przestrzegania przez spółdzielnię przepisów prawa i postanowień statutu;
  2. zbadanie przestrzegania przez spółdzielnię prowadzenia przez nią działalności w interesie ogółu członków;
  3. kontrola gospodarności, celowości i rzetelności realizacji przez spółdzielnię jej celów ekonomicznych, socjalnych oraz kulturalnych;
  4. wskazywanie członkom na nieprawidłowości w działalności organów spółdzielni;
  5. udzielanie organizacyjnej i instruktażowej pomocy w usuwaniu stwierdzonych nieprawidłowości oraz w usprawnieniu działalności spółdzielni.

Zgodnie z art. 91 § 3 ustawy Prawo spółdzielcze, lustrację przeprowadzają właściwe związki rewizyjne w spółdzielniach w nich zrzeszonych. Spółdzielnie niezrzeszone zlecają odpłatne przeprowadzenie lustracji wybranemu związkowi rewizyjnemu lub Krajowej Radzie Spółdzielczej.

Z uwagi na powołane przepisy wskazać należy, że co do zasady uiszczane przez członków składki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem jednak, że nie można im przypisać konkretnego świadczenia wynikającego z opłacenia składki. W sytuacji jednak, gdy stanowić one będą wynagrodzenie za otrzymane przez członka świadczenie, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wykonując obowiązkowe lustracje na rzecz spółdzielni mieszkaniowych zrzeszonych w Związku, w ramach zabezpieczonej umową i fakturą części składki, Związek świadczy zdefiniowane w art. 8 ustawy usługi, które ze względu na ich odpłatny charakter podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Część składki (zabezpieczona umową i fakturą) wnoszona przez zrzeszone spółdzielnie będzie miała w takim przypadku charakter zapłaty za usługę (przeprowadzenie lustracji), ponieważ będzie istniał bezpośredni związek pomiędzy płaconą składką, a otrzymanym świadczeniem, które będzie przynosić bezpośrednie korzyści otrzymującemu je członkowi Związku.

Zatem, w związku z tym, że usługi przeprowadzenia lustracji wykonywane będą w zakresie interesu zbiorowego członków Związku i na ich rzecz, w zamian za określoną część składki, której wysokość i terminy ustala Zjazd Związku w formie uchwały, a Związek nie jest nastawiony na osiąganie zysku, natomiast fakt co wynika z art. 91 § 3 ustawy Prawo spółdzielcze że żaden inny podmiot poza właściwym związkiem rewizyjnym nie jest uprawniony do przeprowadzenia lustracji w spółdzielniach w nim zrzeszonych powoduje, że nie zostaną naruszane warunki konkurencji, ich świadczenie będzie korzystało ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy usług przeprowadzania przez Związek lustracji w spółdzielniach mieszkaniowych zrzeszonych w Związku w ramach zabezpieczonej umową i fakturą części składki, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej