Prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur za administrowanie cmentarzy komunalnych
Gmina jest zarejestrowanym, czynnym
podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest właścicielem cmentarzy
komunalnych w miejscowościach B. i R.
Cmentarze są
administrowane w imieniu Gminy przez Firmę Zewnętrzną (dalej: Zarządca
cmentarzy) na podstawie umowy o administrowanie i utrzymanie cmentarzy
komunalnych w B. i R. Dodatkowo Gmina wskazuje, iż Zarządca cmentarzy
wyłaniany jest w postępowaniu przetargowym w związku z tym Gmina pragnie
podkreślić, że wysokość wynagrodzenia Zarządcy cmentarzy będzie uwzględniać
realia rynkowe.
Do zadań
objętych przedmiotem umowy o administrowanie cmentarzami należy między innymi:
zapewnienie możliwości odwiedzania grobów, udostępnienie terenu cmentarzy
w godzinach od 7.00 do 15.00 w każdy dzień roboczy, na potrzeby wykonania
pochówków i prac kamieniarskich oraz w innych terminach na potrzeby wykonania
pochówków zgodnie z terminami pogrzebów, zapewnienie biura na potrzeby
obsługi klienta i prowadzenie spraw administracyjnych przez 8 godzin dziennie w
dni robocze, przestrzeganie zapisów regulaminu w zakresie obowiązków
określonych dla podmiotu obsługującego cmentarze oraz nadzór nad
przestrzeganiem przez osoby i podmioty trzecie Uchwały nr xxx Rady Miejskiej
w B. z dnia 20 października 2004 r. w sprawie ustalenia regulaminu
cmentarzy komunalnych w B., bieżące prowadzenie dokumentacji cmentarzy w tym
elektronicznych ksiąg cmentarnych, udzielanie informacji dotyczących
lokalizacji grobów i miejsc rezerwowych, prowadzenie racjonalnej gospodarki
miejscami grzebalnymi, zarządzanie obiektami zlokalizowanymi na terenie
cmentarzy w tym wykonywanie przeglądów okresowych obiektów i prowadzenie
książek obiektów, wyznaczanie miejsc pochówku, naliczanie, pobieranie i
prowadzenie ewidencji opłat za usługi cmentarne. Do opłat za usługi cmentarne
należą m.in.: opłaty za miejsca grzebalne na okres 20 lat za grób ziemny
pojedynczy, rodzinny, grób ziemny dla trumny ze zwłokami dziecka do 6 lat, grób
ziemny urnowy, grób murowany (grobowiec), opłaty za przedłużenie ważności grobu
na dalsze 20 lat dla grobów ziemnych pojedynczych, rodzinnych dla dziecka,
urnowy, grób murowany, opłaty za ekshumację zwłok i szczątków, opłaty za
korzystanie z cmentarzy i urządzeń cmentarnych, opłata za wynajęcie kaplicy
cmentarnej, opłaty eksploatacyjne oraz za wjazd samochodem na teren cmentarzy.
Z tytułu wyżej
opisanej działalności Zarządca cmentarza w imieniu Gminy wystawia/wystawiać
będzie faktury VAT opodatkowując wykonywane czynności stawką 8%. Gmina wskazuje
również, że ww. usługi są/będą świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych
pomiędzy Zarządcą cmentarzy a odbiorcami usług. Umowy takie nie mają formy
pisemnej lecz ustną formę jaka jest wystarczająca przy zawieraniu umów o charakterze
adhezyjnym, gdzie treść i warunki świadczenia Gminy jest ustalona, a mieszkańcy
mogą jedynie przystąpić do takiej umowy informując Zarządcę cmentarzy o potrzebie
wyświadczenia usługi w szczególności w zamian za świadczoną usługę są/będą
pobierane opłaty określone w Zarządzeniu nr xxx Burmistrza B. z dnia
19.12.2018 r. w sprawie ustalenia opłat z tytułu korzystania z
cmentarzy komunalnych w B. Zarządzenie Burmistrza precyzuje również jakiego
rodzaju świadczenia oferuje Gmina i w jakiej wysokości pobierane są/będą opłaty
za usługi cmentarne.
Wszelkie
podejmowane przez Zarządcę czynności w zakresie usług cmentarnych są wykonywane
w imieniu Gminy i na jej rzecz, które Gmina rozlicza w swoich skonsolidowanych
rozliczeniach VAT wykazując podatek należny z tego tytułu.
Prowadzenie
cmentarzy gminnych należy do zadań własnych Gminy, o których mowa
w art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie
gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 t. j.), tj. do zaspokojenia
zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmują sprawy cmentarzy gminnych. W
związku z wykonywaniem przez Zarządcę cmentarzy wskazanych powyżej usług
administrowania cmentarzami dla Gminy B., Gmina na podstawie zawartej umowy nr xxx
z dnia 30.12.2021 r. z Zarządcą cmentarzy jest zobowiązana do zapłaty
wynagrodzenia należnego z tego tytułu. Zarządca wystawia/ będzie wystawiał na
Gminę faktury VAT z wykazaną kwotą podatku za usługi związane z administrowaniem
cmentarzami komunalnymi.
Gmina podkreśla,
że wydatki objęte niniejszym wnioskiem dotyczą tylko i wyłącznie cmentarzy
komunalnych, na których świadczone są odpłatne usługi cmentarne. W szczególności
nie są to wydatki o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby wszystkich
nieruchomości gminnych.
W uzupełnieniu
do wniosku odpowiadając na zadane w wezwaniu przez Organ pytanie: „Czy
cmentarze komunalne, za administrowanie których otrzymujecie Państwo fakturę,
są wykorzystywane wyłącznie do świadczenia przez Gminę (w imieniu Gminy przez
Zarządcę) czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. są
wykorzystywane wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług cmentarnych
opodatkowanych podatkiem VAT? Jeśli nie, to z jakimi jeszcze czynnościami
wykonywanymi przez Gminę ww. cmentarze komunalne będą związane?” Wskazali
Państwo, że usługi na cmentarzach komunalnych, za które Gmina otrzymuje fakturę
za administrowanie są wyłącznie czynnościami opodatkowanymi podatkiem od
towarów i usług.
Usługi
administrowania cmentarzy będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi
podatkiem VAT.
Nabywane usługi
administrowania cmentarzami przyporządkowane będą w całości do czynności
opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Gmina jest /
będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego w pełnej wysokości od wydatków
z faktur za administrowanie cmentarzy komunalnych?
Państwa stanowisko w
sprawie
Zgodnie z
treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna
dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7
ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do
rozporządzania towarami jak właściciel. Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi
natomiast, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz
osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej
osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7
ustawy o VAT.
Natomiast,
na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników VAT uznaje się osoby
prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby
fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Na mocy art. 15 ust.
2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność
producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby
naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również
wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach
wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność
gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów
lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie
natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów
władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych
zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one
powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów
cywilnoprawnych.
Zdaniem
Gminy od wydatków poniesionych na faktury za administrowanie cmentarzami
komunalnymi można odliczyć VAT w pełnej wysokości. Zgodnie z art. 86 ust. 1
ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do
wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15,
przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w
przedmiotowej sprawie. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z
prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi
czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest
określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Jak
wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu
podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów
z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik
- aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego - nie musi czekać aż
nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na
potrzeby działalności opodatkowanej.
Zdaniem
Gminy w analizowanym przypadku skoro usługi cmentarne są opodatkowane a Zarządca
cmentarzy wystawia faktury i zawiera umowy o charakterze cywilnoprawnym to mamy
tu do czynienia z działalnością gospodarczą. W konsekwencji, stosownie do art.
86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje / będzie przysługiwało pełne
prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z fakturami za
administrowanie cmentarzami.
Ponadto
Gmina podkreśla, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej
pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką
jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów
administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w
sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „Prawo do
odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od
kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności
gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie
zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu,
pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie
neutralny”.
Zdaniem
Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej / mniej korzystnie niż pozostałe
podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w
związku z tym z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług
służących do realizacji tej sprzedaży. Skoro bowiem Gmina jako czynny podatnik
podatku od towarów i usług, zobowiązana jest/będzie do zapłaty podatku VAT
należnego z tytułu świadczonych usług cmentarnych, powinna ona mieć
jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z
administrowaniem cmentarzami.
Podsumowując
powyższe, Gmina stoi na stanowisku, iż w związku z wykonywaniem przez nią usług
cmentarnych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przysługuje /
przysługiwać jej będzie prawo do pełnego odliczenia VAT od faktur za
administrowanie cmentarzami komunalnymi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we
wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane
w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej
ustawą. W myśl tego przepisu:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania
czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy,
przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i
19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z
faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku
należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną
spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany
czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których
nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności
opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do
odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi
czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem
możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle
wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich
wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających
temu podatkowi.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy
intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki
podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił
podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod
warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z
art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w
art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika
prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia
podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w
pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla
tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające
osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność
gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej
działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców
lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników,
a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza
obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów
lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy
publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych
zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one
powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów
cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą
podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które
podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności,
opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i
usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów
cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:
czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii
podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem
tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane
przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu
podatkiem od towarów i usług.
Należy nadmienić, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990
r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną
odpowiedzialność.
Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 13 powoływanej ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych
gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest właścicielem cmentarzy komunalnych
w miejscowościach B. i R. Cmentarze są administrowane w imieniu Gminy
przez Firmę Zewnętrzną (Zarządca cmentarzy) na podstawie umowy o
administrowanie i utrzymanie cmentarzy komunalnych w B. i R. Z tytułu
wyżej opisanej działalności Zarządca cmentarza w imieniu Gminy
wystawia/wystawiać będzie faktury VAT opodatkowując wykonywane czynności stawką
8%. Usługi na cmentarzach komunalnych, są wyłącznie czynnościami opodatkowanymi
podatkiem od towarów i usług. Za administrowanie cmentarzami otrzymujecie
Państwo faktury VAT. Usługi administrowania będą związane wyłącznie z czynnościami
opodatkowanymi podatkiem VAT i będą do nich w całości przyporządkowane.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, Państwa wątpliwości dotyczą
kwestii prawa do odliczenia VAT naliczonego w pełnej wysokości od wydatków udokumentowanych
fakturami za administrowanie cmentarzy komunalnych.
Odnosząc się do powyższego zaznaczyć trzeba, że podstawowym warunkiem,
którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia podatku
należnego o podatek naliczony, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług
ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą
generującą podatek należny.
Stoicie Państwo na stanowisku, że w związku z wykonywaniem przez Gminę usług
cmentarnych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług prawo do pełnego
odliczenia podatku VAT z faktur za administrowanie Państwu przysługuje /
przysługiwało będzie.
Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Państwa opis sprawy w tym udzielone
wyjaśnienia potwierdzić należy, że skoro usługi na cmentarzach komunalnych za
które otrzymujecie faktury za administrowanie są wyłącznie czynnościami
opodatkowanymi podatkiem VAT, a nabywane usługi będą wyłącznie z nimi
związane, to w tej sytuacji Gmina jest/będzie uprawniona do odliczenia z tego tytułu
podatku VAT w pełnej wysokości.
Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało, pod warunkiem niewystąpienia
przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art.
88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i
stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy
będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie
zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone.
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym
błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile
rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się
będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zaznaczyć należy,
że wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym
z treści wniosku opisie sprawy, w szczególności na informacji, że usługi na cmentarzach
komunalnych, za które otrzymujecie Państwo fakturę za administrowanie są
wyłącznie dla Gminy czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów
i usług oraz, że usługi administrowania cmentarzy będą związane wyłącznie
z nimi, a Gmina dokona ich przyporządkowania w całości do czynności
opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym,
w przypadku
zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu
faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania
podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony
odmienny stan faktyczny w szczególności gdy cmentarze będą wykorzystywane do wykonywania
czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, niniejsza interpretacja
traci swoją ważność.
Pouczenie
o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną
interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651
ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja
będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan
faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej
jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o
którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o
podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających
umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa,
stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do
utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień
podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej
interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji
indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.;
dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem
Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu
dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w
dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa,
ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1
PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres
Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie
ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może
opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania,
dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania
przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną
podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art.
14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.
U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).