Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży tomografu komputerowego. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.724.2022.2.MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.724.2022.2.MD

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży tomografu komputerowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego  w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży tomografu komputerowego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 października 2022 r. (wpływ 20 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Podatnik jest podmiotem leczniczym (Szpitalem) wpisanym do Rejestru Podmiotów Leczniczych prowadzonego przez Wojewodę pod numerem …, prowadzącym swoją działalność w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w oparciu o zapisy ustawy o działalności leczniczej.

Podatnik jest czynnym podatnikiem podatku od dostaw i usług, który w 99% świadczy usługi zwolnione z VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT). Sprzedaż opodatkowana stawkami 8% i 23% stanowi 1% ogółu przychodów i dotyczy głównie działalności pomocniczej takiej jak wynajem pomieszczeń, usługi parkingowe czy sprzedaż posiłków przygotowywanych w kuchni szpitalnej.

W roku 2013 podatnik otrzymał dotację celową z Województwa (środki z Województwa oraz z budżetu państwa), dzięki której (przy współudziale środków własnych) nabył Tomograf Komputerowy w celu wykonywania badań tomografii komputerowej, niezbędnych do właściwego diagnozowania pacjentów. Badania te wykonywane były i są do dnia dzisiejszego samodzielnie przez Podatnika (bez jakiegokolwiek podzlecania, dzierżawy urządzenia itp.), wyłącznie na zlecenie lekarza i wyłącznie do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze, a więc usług zwolnionych z podatku od towarów i usług. Ze względów medycznych (dawka promieniowania rentgenowskiego) nie ma możliwości realizacji badań tomografii komputerowej w celach innych niż wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT (bez zlecenia lekarskiego – na życzenie pacjenta). Legalność prowadzenia działalności leczniczej przy wykorzystaniu Tomografu Komputerowego została usankcjonowania odpowiednimi zapisami w Rejestrze Podmiotów Leczniczych poprzez wyodrębnienie w nim komórki organizacyjnej pn. Pracownia Tomografii Komputerowej.

Podatnik (Szpital) widnieje na fakturze zakupowej Tomografu Komputerowego jako nabywca (odbiorca) i płatnik faktury. Faktura zakupu została zapłacona z rachunku bankowego podatnika.

Ze względu na wykorzystanie Tomografu Komputerowego wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT) podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanej na fakturze zakupu (stawka VAT 8%) i w konsekwencji podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu przedmiotowego zakupu.

Tomograf Komputerowy od momentu oddania do użytku figuruje w wykazie środków trwałych Podatnika, ma obecnie 9 lat, jest sprawny (w dalszym ciągu wykonuje się za jego pomocą badania tomografii komputerowej), i w 100% zamortyzowany.

Obecnie Podatnik planuje dokonać sprzedaży przedmiotowego używanego Tomografu Komputerowego.

W związku z faktem, że Tomograf Komputerowy był wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT), jednocześnie z tytułu jego nabycia (ze względu na wykorzystanie Tomografu Komputerowego wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT), nie przysługiwało Podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, planuje się wystawić fakturę, dokumentującą sprzedaż Tomografu Komputerowego, zwolnioną z podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy podatnik ma prawo do wystawienia faktury, dokumentującej sprzedaż używanego Tomografu Komputerowego, zwolnionej z podatku od towarów i usług (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług) jeżeli Tomograf Komputerowy był wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT), i jednocześnie z tytułu jego nabycia (ze względu na wykorzystanie Tomografu Komputerowego wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT), Podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i Podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tytułu przedmiotowego zakupu?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z faktem, że używany Tomograf Komputerowy był wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT), jednocześnie z tytułu jego nabycia (ze względu na wykorzystanie Tomografu Komputerowego wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT), Podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, Podatnik ma prawo wystawić fakturę, dokumentującą sprzedaż przedmiotowego Tomografu Komputerowego, zwolnioną z podatku od towarów i usług (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Należy podkreślić jednak, że nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika  – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Według art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Stosownie do art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,

2.sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Zatem ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku. Niemniej jednak, stosownie do art. 106b ust. 3 ustawy, na zgłoszone w odpowiednim terminie żądanie nabywcy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2013 otrzymali Państwo dotację celową, dzięki której (przy współudziale środków własnych) nabyli Państwo Tomograf Komputerowy w celu wykonywania badań tomografii komputerowej, niezbędnych do właściwego diagnozowania pacjentów. Badania te wykonywane były i są do dnia dzisiejszego samodzielnie przez Państwa, wyłącznie na zlecenie lekarza i wyłącznie do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze, a więc usług zwolnionych z podatku od towarów i usług. Widnieją Państwo na fakturze zakupowej Tomografu Komputerowego jako nabywca (odbiorca) i płatnik faktury. Ze względu na wykorzystanie Tomografu Komputerowego wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT) nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazaną na fakturze zakupu (stawka VAT 8%), w konsekwencji czego takiego obniżenia Państwo nie dokonali. Obecnie planują Państwo dokonać sprzedaży przedmiotowego używanego Tomografu Komputerowego.

Państwa wątpliwości dotyczą zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy sprzedaży tomografu komputerowego oraz wystawienia faktury dokumentującej ww. sprzedaż.

Mając na uwadze przedstawioną wyżej analizę przepisów prawa, stwierdzić należy, że w celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zaznaczenia wymaga przy tym, że NSA w wyroku z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych wyżej przepisów prawa prowadzi do konkluzji, że w przedmiotowej sprawie sprzedaż używanego tomografu komputerowego będzie objęta zwolnieniem przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że dostawa w wyniku której nabyli Państwo jako czynny podatnik podatku VAT tomograf komputerowy stanowiła czynność opodatkowaną podatkiem VAT. Ponadto jak wskazano we wniosku nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazaną na fakturze zakupu (stawka VAT 8%), w konsekwencji czego takiego obniżenia Państwo nie dokonali. Tomograf komputerowy jak Państwo podali wykorzystywany był wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

W związku z powyższym odpowiadając na Państwa pytanie należy wskazać, że mogą Państwo wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż używanego tomografu komputerowego z zastosowaniem zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska nieobjęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).