Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków ponie... - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.438.2022.1.WH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.438.2022.1.WH

Temat interpretacji

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu, z uwagi na ich związek z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. (…) (zwana dalej Wnioskodawcą lub A.) jest akademicką uczelnią publiczną posiadającą osobowość prawną, stanowiącą część systemu szkolnictwa wyższego w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 574 ze zm.). Wnioskodawca działa na podstawie powołanej ustawy, aktów wykonawczych na jej podstawie wydanych oraz statutu A. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 11 pkt 1 - 5 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, podstawowymi zadaniami Wnioskodawcy są m.in.:

1. prowadzenie kształcenia na studiach;

2. prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;

4. prowadzenie kształcenia doktorantów;

5. kształcenie i promowanie kadr uczelni.

Działalność Wnioskodawcy obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT). Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań celowych. Odpłatna działalność Wnioskodawcy to głównie odpłatne usługi kształcenia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów Wnioskodawcy, które także korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, polegającą m.in. na odpłatnym wynajmie lokali użytkowych, odpłatnych badaniach wykonywanych na zlecenie, odpłatnych noclegach świadczonych na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci, odpłatnej sprzedaży wydawnictw, czy też innej sprzedaży opodatkowanej tym podatkiem. Działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług to także tzw. komercjalizacja wyników badań (czyli sprzedaż wyników badań, odpłatne udzielanie licencji do wyników prac badawczych, rozwojowych, wdrożeniowych etc. lub też inne formy odpłatnego ich udostępniania).

W ramach prowadzonej działalności naukowej Wnioskodawca wykonuje różnego typu badania. Realizacja badań wymaga ponoszenia znacznych wydatków finansowych. Wydatki finansowane są ze środków własnych Wnioskodawcy, subwencji, dotacji lub różnego typu grantów. Wiele instytucji, w tym państwowych agencji rządowych, ogłasza konkursy na finansowanie działalności badawczej (m.in. realizowanej przez uczelnie wyższe). Agencje ogłaszają konkurs, zainteresowane jednostki aplikują w konkursie i po spełnieniu warunków konkursowych otrzymują grant/dofinansowanie, etc. Jedną z agencji, która ogłasza konkursy na dofinansowanie różnego typu przedsięwzięć m.in. naukowych czy badawczych jest (…) (zwane dalej we wniosku również (…)). (…) jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy o finansach publicznych powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa. Misją (…) jest wsparcie polskich jednostek naukowych oraz przedsiębiorstw w rozwijaniu ich zdolności do tworzenia i wykorzystywania rozwiązań opartych na wynikach badań naukowych w celu nadania impulsu rozwojowego gospodarce. Działalność (…) ma służyć wzmocnieniu współpracy między jednostkami naukowymi i polskimi przedsiębiorstwami, której efektem ma być większe zaangażowanie przedsiębiorców w finansowanie badań oraz skuteczniejsza komercjalizacja (rozumiana jako sprzedaż i wykorzystanie przez przedsiębiorców) wyników badań realizowanych m.in. przez uczelnie publiczne oraz instytuty badawcze.

W 2019 r. (…) ogłosiło m.in. konkurs na badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa (nr konkursu 2/1.1.1/2019 - Szybka Ścieżka dla projektów z regionów słabiej rozwiniętych).

Wniosek konkursowy mogło złożyć:

a) samo przedsiębiorstwo,

b) konsorcja przedsiębiorstw (składające się wyłącznie z przedsiębiorstw) oraz

c) konsorcja przedsiębiorstw i jednostek naukowych.

Liderem badań (wniosku konkursowego oraz ewentualnej umowy o dofinansowanie) mogło być wyłącznie przedsiębiorstwo. W ramach konkursu dofinansowanie mógł otrzymać projekt, który obejmuje badania przemysłowe i prace rozwojowe albo same prace rozwojowe. Elementem projektu mogły być prace przedwdrożeniowe.

8 czerwca 2019 r. Wnioskodawca zawarł umowę konsorcjum z przedsiębiorstwem zajmującym się dystrybucją energii elektrycznej (zwanym dalej Spółką lub Liderem). Zgodnie z postanowieniami umowy (oraz wymogiem samego konkursu) Spółka jest liderem konsorcjum. Umowa konsorcjum określa zasady współpracy konsorcjantów przy realizacji projektu pt.: „Opracowanie technologii zwiększenia efektywności poprzez zastosowanie systemów odzysku i wykorzystania ciepła odpadowego z silników tłokowych” (zwanego dalej Projektem). Celem umowy było wspólne złożenie przez strony wniosku konkursowego, a po jego ewentualnym wyborze, podpisanie umowy o dofinansowanie z (…) i realizacja przedsięwzięcia.

Konsorcjum aplikowało w konkursie i wspólny wniosek został wytypowany do dofinansowania. Kolejno w grudniu 2019 r. została podpisana z (…) umowa określająca zasady udzielenia przez (…) dofinansowania realizacji Projektu oraz prawa i obowiązki Stron z tym związane. Umowa jest w toku realizacji.

W obu umowach jest wskazane, że lider konsorcjum działa w imieniu własnym i na własną rzecz oraz w imieniu i na rzecz A.

Celem wspólnego Projektu jest opracowanie technologii zwiększenia sprawności elektrycznej silników tłokowych poprzez zastosowanie systemów odzysku ciepła odpadowego do produkcji dodatkowego prądu. W proponowanym w Projekcie rozwiązaniu ciepło odpadowe zostanie odzyskiwane z silnika spalinowego. Odzyskiwane ciepło będzie konwertowane w  energię elektryczną przy wykorzystaniu innowacyjnego zespołu turbinowego wykorzystującego CO2 w stanie nadkrytycznym. Proponowane rozwiązanie wykorzystuje sprężanie CO2 jako czynnika roboczego w pobliżu punktu krytycznego (73 bar, 31 C). W  konsekwencji moc niezbędna do sprężania czynnika roboczego jest bardzo niska. Jest to rozwiązanie konkurencyjne w stosunku do klasycznych turbin gazowych pracujących na powietrzu/spalinach, gdzie do 75% mocy turbiny jest zużywana przez sprężarkę.

Opracowanie ww. technologii wymaga budowy demonstratora instalacji odzysku ciepła odpadowego w elektrowni zasilanej gazem. Rezultatem Projektu będzie technologia (wraz z prototypem) pozwalająca na budowę innowacyjnej elektrowni opartej na rozwiązaniu wykorzystującym dwutlenek węgla w stanie nadkrytycznym do napędu ekspandera napędzającego generator elektryczny.

Po przeprowadzeniu badań i opracowaniu technologii przewiduje się, że będzie ona, (tj. technologia) możliwa do zastosowania w nowych i istniejących instalacjach wykorzystujących silniki tłokowe. Powstanie technologii i prototypu umożliwi wykorzystanie wyników Projektu we własnej działalności gospodarczej Lidera (czyli przedsiębiorcy - Spółki) jak i w innych przedsiębiorstwach, których działalność i funkcjonowanie opiera się o wykorzystanie silników tłokowych wytwarzających ciepło podczas pracy. Z powodu powszechnego stosowania i popularności silników tłokowych, przewiduje się możliwość zastosowania wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych (będących przedmiotem Projektu) na bardzo szeroką skalę w większości istniejących przedsiębiorstw na terenie Rzeczypospolitej, które w dużej skali wykorzystują pracę napędów tłokowych i wymagają odprowadzania ciepła od tych urządzeń.

Zgodnie z par. 12 ust. 1 umowy konsorcjum, Lider dokona wdrożenia wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych realizowanych w ramach Projektu w terminie trzech lat od zakończenia Projektu.

W myśl par. 12 ust. 2 umowy konsorcjum, wdrożenie należy rozumieć jako:

  • wprowadzenie wyników badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych do własnej działalności gospodarczej Lidera poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usług na bazie uzyskanych wyników lub
  • udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z przysługujących praw do wyników w działalności gospodarczej prowadzonej przez inne przedsiębiorstwo spoza konsorcjum, lub
  • sprzedaż (na zasadach rynkowych) praw do wyników w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorstwa spoza konsorcjum, z zastrzeżeniem, że za wdrożenie wyników nie uznaje się zbycia tych wyników w celu ich dalszej odsprzedaży.

Po pomyślnych testach prototypu, realizowanych w ramach prac rozwojowych Projektu, Lider planuje przystąpić do wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych do własnej działalności gospodarczej. Projekt przyniesie Liderowi korzyści w postaci powiększonego wolumenu sprzedaży energii elektrycznej. Lider planuje także wprowadzić do swojej oferty rynkowej nowy produkt jakim będzie innowacyjna siłownia cieplna. Początkowo produkt wdrażany będzie na rynku polskim. Wszelkie działanie wdrożeniowe będą zmierzały do tego, aby doprowadzić do rentownej produkcji i sprzedaży siłowni wykorzystującej przebadane w  Projekcie rozwiązanie. Niezbędne będzie również objęcie nowego produktu ochroną patentową, która pozwoli w sposób bezpieczny komercjalizować nowe rozwiązanie. Kolejną planowaną opcją biznesową będzie sprzedaż know-how (licencja).

Jak już podano, 20 grudnia 2019 r. konsorcjanci podpisali z (…) umowę o dofinansowanie Projektu w ramach programu operacyjnego inteligentny rozwój. Umowa ta określa zasady udzielenia przez (…) dofinansowania realizacji Projektu oraz prawa i obowiązki stron z tym związane.

Na mocy par. 3 ust. 9 umowy o dofinansowanie, Lider zobowiązany jest do złożenia do (…) sprawozdania z wdrożenia wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, albo prac rozwojowych w terminie 30 dni od dnia zakończenia wdrożenia.

Jednocześnie w myśl par. 3 ust. 22 umowy o dofinansowanie, zakres praw majątkowych do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, albo prac rozwojowych będących rezultatem Projektu przysługuje Liderowi i Wnioskodawcy w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowalnych. Przekazanie posiadanych praw majątkowych do ww. wyników Projektu pomiędzy Liderem a  Wnioskodawcą następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. Analogiczne postanowienia zawarto w par. 11 ust. 1 i 2 umowy konsorcjum.

A. nie będzie wdrażała wyników Projektu w ramach swojej działalności. Odpowiada za to wyłącznie Lider.

Wnioskodawca wszystkie przysługujące mu prawa do wyników Projektu planuje przekazać odpłatnie Liderowi (w formie np. udzielenia odpłatnej licencji, definitywnego odpłatnego zbycia praw lub innej podobnej - sama finalna forma jeszcze nie została określona, jednakże bez wątpienia przybierze formę odpłatnej usługi, tj. czynności opodatkowanej podatkiem VAT).

Gdyby Wnioskodawca udzielił Liderowi odpłatnej licencji (a nie całkowicie zbył na rzecz Lidera przysługujące prawa własności intelektualnej), wówczas zamiarem Wnioskodawcy jest, aby dalsze wykorzystanie wyników praw do Projektu także przybierało jedynie formę odpłatnego świadczenia. Wyników Projektu Wnioskodawca (w przysługującej mu części) nie ma zamiaru wykorzystywać do dalszej własnej pracy badawczej będącej poza zakresem ustawy o VAT czy też do czynności kształcenia (ani odpłatnego ani nieodpłatnego).

We wniosku konkursowym wskazano, że w ramach otrzymanego w Projekcie dofinansowania A. planuje sfinansować m.in.:

- publikacje w czasopismach naukowo-technicznych;

- prezentacje na konferencjach naukowo-technicznych;

- reklamę drukowaną i internetową.

Realizacja tych zadań wykonywana jest w celu promocji Projektu i wsparcia jednego z  głównych celów Projektu jakim jest jego wdrożenie każdorazowo przed publikacją wyników w czasopismach naukowych lub na konferencjach naukowych zostanie podjęta decyzja, w jakim zakresie możliwe jest ujawnienie opracowanych wyników bez nadmiernego naruszania bezpieczeństwa własności intelektualnej.

Realizując Projekt Wnioskodawca nabywa towary oraz usługi dokumentowane fakturami z  wykazaną kwotą podatku od towarów i usług. Są to np. elementy służące do budowy prototypu, drobny sprzęt laboratoryjny, oprogramowanie do modelowania matematycznego instalacji energetycznych i chemicznych itp.

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie A. oświadczyła (…), że w części nie ma prawnej możliwości odzyskania lub odliczenia poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT (A. uznała, że prawo do odliczenia podatku naliczonego występuje prewspółczynnikiem oraz współczynnikiem odliczenia).

Obecnie, dokonując wewnętrznej analizy, po weryfikacji całokształtu stanu faktycznego sprawy, wniosku o dofinansowanie Projektu, umowy konsorcjum, umowy o dofinansowanie Wnioskodawca spostrzegł, że złożył (…) błędne oświadczenie o przysługującym Wnioskodawcy zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji Wnioskodawca, celem dokonywania prawidłowego rozliczania Projektu z instytucją finansującą pragnie potwierdzić, w drodze indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, zakres przysługującego mu odliczenia.

Od momentu rozpoczęcia realizacji Projektu A. nie zamierzała wykorzystywać wyników Projektu do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług ani niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów usług (inaczej będącej poza zakresem ustawy o VAT).

Wyniki Projektu mają być wykorzystane wyłącznie w ramach działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (tj. do odpłatnej sprzedaży wyników Projektu jakie przysługują Wnioskodawcy - odpłatne zbycie praw, odpłatne udzielenie licencji, bądź inne czynności podobnych w skutkach). Wnioskodawca wraz z Liderem Projektu postawił pewną tezę badawczą (popartą wiedzą naukową - ze strony A. oraz wiedzą praktyczną - ze strony Lidera), opracowuje technologię oraz prototyp, które tę tezę potwierdzą, a przysługujące Wnioskodawcy majątkowe prawa własności do wyników Projektu od początku wnioskowania i realizacji Projektu miał zamiar opłatnie udostępnić Liderowi (zbyć prawa na rzecz Lidera lub udzielić odpłatnej licencji Liderowi) - co obiektywnie potwierdzają przytoczone powyżej par. 3 ust. 22 umowy o dofinansowanie oraz par. 11 ust. 1 i 2 umowy konsorcjum.

Wskazane wyżej oświadczenie o częściowej możliwości odliczenia podatku naliczonego złożone zostało w wyniku błędu i ma zostać skorygowane po uzyskaniu niniejszej interpretacji podatkowej.

Pytanie

Czy względem nabywanych przez Wnioskodawcę w ramach Projektu towarów oraz usług dokumentowanych fakturami z wykazaną kwotą podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, względem nabywanych przez Wnioskodawcę w ramach Projektu towarów oraz usług dokumentowanych fakturami z wykazaną kwotą podatku od towarów i  usług, Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku nabyć dokonywanych na terytorium Polski, stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług, b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z  których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest (tylko) związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji tej działalności określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl przywołanego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku Wnioskodawcy działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o  VAT to głównie odpłatne usługi kształcenia, odpłatne usługi noclegowe, odpłatny wynajem lokali użytkowych, odpłatne badania wykonywane na zlecenie, odpłatna sprzedaż wydawnictw oraz tzw. komercjalizacja wyników badań (tj. sprzedaż licencji do uzyskanych w  toku prac badawczych wyników badań, zbycie praw majątkowych do uzyskanych wyników badań i wszelkie inne odpłatne udostępnianie tych praw).

Celem wskazanego w stanie faktycznym sprawy Projektu jest tzw. wdrożenie jego wyników. Za wdrożenie to odpowiada Lider. Cały konkurs, w ramach którego realizowany jest Projekt jest konkursem dedykowanym przedsiębiorcom. Był to konkurs na badania przemysłowe i  prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa. Wniosek konkursowy mogło złożyć: a) samo przedsiębiorstwo, b) konsorcja przedsiębiorstw (składające się wyłącznie z przedsiębiorstw) oraz c) konsorcja przedsiębiorstw i jednostek naukowych. Liderem badań (wniosku konkursowego oraz ewentualnej umowy o dofinansowanie) mogło być wyłącznie przedsiębiorstwo.

Wnioskodawca wszystkie przysługujące mu prawa do wyników Projektu planuje przekazać odpłatnie Liderowi - w formie np. udzielenia odpłatnej licencji, definitywnego odpłatnego zbycia praw lub innej podobnej (sama finalna forma jeszcze nie została określona, jednakże bez wątpienia przybierze formę odpłatnej usługi, tj. czynności opodatkowanej podatkiem VAT).

Powyższe będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług przewidziane w art. 5 ust. 1 pkt 1 w  zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowane 23 % stawką podatku od towarów i usług. Gdyby Wnioskodawca udzielił Liderowi odpłatnej licencji (a nie całkowicie zbył na rzecz Lidera przysługujące prawa własności intelektualnej), wówczas zamiarem Wnioskodawcy jest, aby dalsze wykorzystanie wyników praw do Projektu także przybierało jedynie formę odpłatnego świadczenia. Tym samym, Wnioskodawca w związku z realizacją Projektu planuje wykonywać sprzedaż podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji należy przyjąć, że towary i usługi nabyte przy realizacji Projektu powiązane są bezpośrednio z przyszłą sprzedażą podlegającą opodatkowaniu podatku od towarów i usług, a tym samym, że Wnioskodawcy w związku z ich nabyciem przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca jest - w tym obszarze - podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą. Jest zatem podatnikiem podatku od towarów i usług. Przy czym, zasadniczo, wykonuje nie tylko działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, ale również zwolnioną z tego podatku (np. odpłatne usługi kształcenia na studiach niestacjonarnych), jak i będącą poza zakresem ustawy o VAT (nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz ewentualnie różnego typu dofinansowań celowych).

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Z kolei, jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze (§ 6 dotyczy uczelni publicznych).

Jednocześnie jak podaje art. 90 ust. 1 - ust. 3 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust.1). Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 2).

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Aby jednak podatnikowi przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu ww. regulacji, to nabywane towary i usługi muszą w jakimkolwiek zakresie służyć również wykonywaniu czynności podlegających zwolnieniu od podatku VAT jak i czynnościom niepodlegającym w ogóle opodatkowaniu. W analizowanym Projekcie taka sytuacja nie ma i nie będzie miała miejsca.

Wnioskodawca nie zamierza bowiem wykorzystywać wyników Projektu (w przysługującej mu części) w ramach wskazanych wyżej dwóch typów działalności. W szczególności, nie ma zamiaru wykorzystywać do dalszej własnej pracy badawczej będącej poza zakresem ustawy o VAT czy też do czynności kształcenia (ani odpłatnego ani nieodpłatnego).

Co prawda, w ramach Projektu planowane jest ponoszenie przez Wnioskodawcę wydatków na sfinansowanie: - publikacji w czasopismach naukowo-technicznych; - prezentacji na konferencjach naukowo-technicznych; - reklamy drukowanej i internetowej.

Należy jednak podkreślić, że są to działania związane z promocją Projektu jako konkretnego badania (technologii) obejmującego wdrożenie w przedsiębiorstwie prywatnym i jego przyszłej sprzedaży. Działania te nie są realizowane w ramach działalności zwolnionej od podatku VAT ani niepodlegającej temu opodatkowaniu.

Opisywana i promowana będzie de facto technologia, którą sprzedawać finalnie będzie Lider Projektu. Co więcej, obecnie praktycznie każde badanie naukowe, praca rozwojowa jaka jest finansowana ze środków publicznych (a z taką sytuacją mamy do czynienia) powinna być opisana i opublikowana w taki sposób, by były dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Stąd też obowiązek Wnioskodawcy w obszarze promowania Projektu i informowania o jego realizacji.

Tym samym biorąc pod uwagę, że zakupy dokonywane w ramach Projektu nie są powiązane (ani bezpośrednio ani pośrednio) z działalnością zwolnioną od podatku VAT oraz niepodlegającą temu podatkowi, w odniesieniu do nich nie należy stosować tzw. prewspółczynnika ani wskaźnika odliczenia.

Należy przy tym też wskazać, że na przysługujące A. pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego nie ma wpływu fakt, że we wniosku o dofinansowanie błędnie oświadczyła, że nie ma prawnej możliwości odzyskania lub odliczenia części poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT.

Od momentu rozpoczęcia realizacji Projektu nie zamierzała wykorzystywać wyników Projektu do działalności zwolnionej od podatku ani niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów usług (np. w działalności dydaktycznej). Wyniki Projektu mają być wykorzystane wyłącznie w ramach działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (tj. do odpłatnej sprzedaży wyników Projektu lub udzielenia odpłatnej licencji na rzecz Lidera). Wskazane wyżej oświadczenie o braku możliwości odliczenia podatku naliczonego złożone zostało w wyniku błędu i ma zostać skorygowane.

A zatem od momentu nabycia towarów i usług przy realizacji Projektu Uczelnia miała zamiar ich wykorzystania w działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie należy tej sytuacji traktować jako zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług, o której mowa w  art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Przepis ten bowiem stosuje się jeżeli podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a  następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Nie jest to natomiast przypadek Wnioskodawcy. Od momentu przystąpienia do realizacji Projektu miał on zamiar wykorzystania nabytych towarów i usług do działalności opodatkowanej podatkiem VAT polegającej na sprzedaży wyników Projektu lub udzielenia odpłatnej licencji do wyników Projektu na rzecz Lidera. Powyższe potwierdza wniosek o  dofinansowanie oraz obiektywne zapisy postanowień umowy konsorcjum oraz umowy o  dofinansowanie. Korekta oświadczenia złożonego na etapie wniosku o dofinansowanie stanowi jedynie poprawę błędu, która nie ma wpływu na pierwotny zamiar wykorzystania zakupionych towarów i usług w działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc więc pod uwagę powyższe argumenty należy przyjąć, że względem nabywanych w ramach Projektu towarów oraz usług Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy,

w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazać należy, że umowa konsorcjum nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Zawieranie takich porozumień jest jednak dopuszczalne (w ramach swobody umów).

Stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Co do zasady, konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum, realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem.

Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Konsorcjum – w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

W opisie sprawy wskazaliście Państwo, że w ramach prowadzonej działalności naukowej wykonujecie różnego typu badania. Realizacja badań wymaga ponoszenia znacznych wydatków finansowych. 8 czerwca 2019 r. zawarliście Państwo umowę konsorcjum z przedsiębiorstwem zajmującym się dystrybucją energii elektrycznej. Umowa konsorcjum określa zasady współpracy konsorcjantów przy realizacji projektu pt.: „Opracowanie technologii zwiększenia efektywności poprzez zastosowanie systemów odzysku i wykorzystania ciepła odpadowego z silników tłokowych”. Celem wspólnego Projektu jest opracowanie technologii zwiększenia sprawności elektrycznej silników tłokowych poprzez zastosowanie systemów odzysku ciepła odpadowego do produkcji dodatkowego prądu. Po pomyślnych testach prototypu, realizowanych w ramach prac rozwojowych Projektu, Lider planuje przystąpić do wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych do własnej działalności gospodarczej. Projekt przyniesie Liderowi korzyści w postaci powiększonego wolumenu sprzedaży energii elektrycznej. Lider planuje także wprowadzić do swojej oferty rynkowej nowy produkt jakim będzie innowacyjna siłownia cieplna. A. nie będzie wdrażała wyników Projektu w ramach swojej działalności. Odpowiada za to wyłącznie Lider. Planujecie Państwo wszystkie przysługujące prawa do wyników Projektu przekazać odpłatnie Liderowi w formie np. udzielenia odpłatnej licencji, definitywnego odpłatnego zbycia praw lub innej podobnej - sama finalna forma jeszcze nie została określona, jednakże bez wątpienia przybierze formę odpłatnej usługi, tj. czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Wyników Projektu (w przysługującej Państwu części) nie mają Państwo zamiaru wykorzystywać do dalszej własnej pracy badawczej będącej poza zakresem ustawy o VAT czy też do czynności kształcenia (ani odpłatnego ani nieodpłatnego). Od momentu rozpoczęcia realizacji Projektu nie zamierzaliście Państwo wykorzystywać wyników Projektu do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług ani niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów usług.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia w całości kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby Projektu.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.  Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Jak wskazaliście Państwo w opisie sprawy od początku przystąpienia do Projektu zamierzaliście Państwo wykorzystywać nabywane towary i usługi w związku z realizacją Projektu do działalności opodatkowanej podatkiem VAT polegającej na sprzedaży wyników Projektu lub udzielania odpłatnej licencji do wyników Projektu na rzecz Lidera. Wszystkie inne działania w tym m.in. publikacje w czasopismach naukowo-technicznych, prezentacje na konferencjach naukowo-technicznych, reklama nie są celem głównym, lecz stanowić będą promocję Projektu. Ponadto nie jest planowane wykorzystywanie wyników Projektu do własnej pracy badawczej będącej poza zakresem ustawy czy też do czynności kształcenia. Zatem, w takich okolicznościach uzasadnione jest stwierdzenie, że wydatki na nabycie towarów i usług związanych z Projektem wykorzystywane będą w Państwa działalności gospodarczej, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w analizowanej sprawie z uwagi na to, że jak wskazaliście Państwo możliwe jest przyporządkowanie ponoszonych wydatków w związku z realizacją Projektu do działalności opodatkowanej podatkiem VAT nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 2a ustawy.

W konsekwencji, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu, z uwagi na ich związek  z czynnościami opodatkowanymi.

Dodatkowe informacje

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

‒  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze m.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zastosujecie się Państwo do interpretacji.

‒  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

‒   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

‒  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).