Temat interpretacji
Czy otrzymywany przez Wnioskodawcę od Klienta zwrot wydatków, tytułem Zwrotów przekazywanych Uczestnikom w myśl postanowień Programu, stanowi przedmiot opodatkowania na gruncie podatku VAT, w szczególności na podstawie art. 29a ust. 7. pkt 3 Ustawy o VAT?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania podatkiem VAT otrzymywanego przez Państwa od Klienta zwrotu wydatków, tytułem Zwrotów przekazywanych Uczestnikom na podstawie art. 29a ust. 7 pkt 3 oraz udokumentowania otrzymywanego zwrotu wydatków.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Spółka z o.o. („Spółka”, „Wnioskodawca”, „Organizator”) prowadzi działalność gospodarczą - jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się organizacją oraz zarządzaniem programami lojalnościowymi, programami motywacyjnym oraz akcjami promocyjnymi. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca świadczy na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej, loterii i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.
Program
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy na rzecz Przedsiębiorstwa (Klient, Sponsor), usługę polegającą na organizacji promocji skierowanej do klientów będących konsumentami w rozumieniu art. 22(1) Kodeksu cywilnego (Uczestnik) (Program). Celem Programu jako akcji promocyjnej, jest zwiększenie rozpoznawalności marki Klienta oraz zwiększenie wolumenu sprzedaży oferowanych przez Klienta produktów.
Program realizowany jest przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy zawartej pomiędzy nim a Klientem (Umowa) oraz na podstawie Regulaminu Programu opublikowanego na stronie www Programu oraz dostępnego w biurze Spółki (Regulamin). Zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta na podstawie Umowy obejmować będzie organizację, obsługę i promocję Programu, a także weryfikację spełnienia warunków wzięcia udziału w Programie przez jego Uczestników.
W myśl postanowień Regulaminu (Definicje):
1)Klient jest Partnerem Programu;
2)Uczestnikiem może być wyłącznie osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych oraz zamieszkała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będąca konsumentem w rozumieniu przepisu art. 221 k.c., która, w Okresie Trwania Programu zakupiła Produkty Promocyjne w Punktach Sprzedaży;
3)Punktami Sprzedaży są punkty sprzedaży detalicznej oferujące do sprzedaży Produkty Promocyjne, które zawarły z Partnerem Programu umowę o ich udziale w Programie;
4)Produktami Promocyjnymi są określone produkty będące w ofercie handlowej Partnera Programu, oferowane do sprzedaży w Punktach Sprzedaży.
Zasady Programu:
1)Program polega na umożliwieniu Uczestnikowi dokonania zwrotu zakupionego w Okresie Trwania Programu, w Punkcie Sprzedaży, Produktu Promocyjnego po spełnieniu określonych w Regulaminie warunków.
2)W przypadku dokonania prawidłowego zgłoszenia zwrotu Uczestnikowi przysługuje zwrot ceny uiszczonej za Produkt Promocyjny, na wskazany przez Uczestnika rachunek bankowy. Wysokość zwracanej kwoty brutto zakupu odpowiadać będzie kwocie uiszczonej przez Uczestnika. Zwrot ceny zakupu produktu nie obejmuje kosztów towarzyszących związanych z zakupem produktu, takich jak koszty przesyłki, koszty dojazdu do sklepu, koszt przesłania zgłoszenia.
3)Klient przewiduje przeznaczenie na Program określonej puli środków pieniężnych, która stanowić będzie maksymalny poziom jego wydatków tytułem Zwrotów i po jej wyczerpaniu Program zostanie zakończony (Pula środków).
4)W Programie nie mogą brać udziału pracownicy oraz współpracownicy (niezależnie od podstawy prawnej współpracy) Organizatora ani Partnera Programu, a także podmioty wykonujące na rzecz Organizatora lub Partnera Programu jakiekolwiek czynności faktyczne lub prawne związane z organizacją i obsługą Programu, w tym członkowie najbliższej rodziny w/w osób i podmiotów. Przez członków najbliższej rodziny rozumie się wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, małżonka, małżonka rodzeństwa i rodziców małżonka.
5)W ramach Programu Uczestnik może wykonać tylko jeden zwrot Produktu Promocyjnego.
6)W ramach Programu możliwy jest wyłącznie jeden zwrot Produktu Promocyjnego przypadający na jedno gospodarstwo domowe. Weryfikacja w tym zakresie będzie prowadzona przez Organizatora w oparciu o zadeklarowany przez Uczestnika w Formularzu Zwrotu adres.
7)Zgłoszenia zwrotu dokonane w sposób niezgodny z Regulaminem oraz zawierające nieprawdziwe lub nieprawidłowe dane nie będą rozpatrywane i uwzględniane przez Organizatora.
Uwagi ogólne
Udział w Programie jest dobrowolny. Program nie jest grą hazardową w rozumieniu Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. t.j. 2018 poz. 165 z późn. zm.).
Umowa pomiędzy Wnioskodawcą a Klientem
W ramach Umowy Klient przekazuje Wnioskodawcy środki pieniężne z dwóch tytułów:
1)wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za świadczone na rzecz Klienta w ramach Umowy usługi marketingowe - w niniejszym przypadku, za organizację akcji promocyjnej;
2)środki pieniężne na pokrycie wykonywanych przez Wnioskodawcę Zwrotów na rzecz Uczestników Programu.
Na podstawie Umowy Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za organizację Programu. W ramach organizacji Programu Wnioskodawca wykonuje na rzecz Klienta przede wszystkim następujące czynności:
a)przygotowanie regulaminu Programu,
b)stworzenie, utrzymanie i administrowaniem systemem informatycznym do obsługi Programu,
c)przygotowanie informacji na temat Programu dla potencjalnych uczestników,
d)weryfikacja spełnienia przez Uczestnika warunków uczestnictwa w Programie,
e)przyjmowanie zwrotów Produktów Promocyjnych,
f)weryfikacja zgodności dokonanych zwrotów z Regulaminem,
g)pośredniczenie w rozliczeniach pomiędzy Partnerem Programu a Uczestnikami.
Zgodnie z Umową Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych. Usługi marketingowe świadczone przez Wnioskodawcę obejmują organizację i obsługę Programu. Zakres tych usług został wskazany w powyżej.
Kwota wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za świadczenie usług w zakresie organizacji Programu jest odgórnie ustalona w Umowie, na podstawie kosztorysów, które stanowią załączniki do tej Umowy. Kwota ta może jednak podlegać modyfikacjom w związku z faktem, iż w toku prac (realizacji Umowy) Klient zleca Wnioskodawcy dodatkowe prace, za dodatkowym wynagrodzeniem, których podstawą są dodatkowe kosztorysy. Podstawą do ustalenia wysokości wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy są zatem ww. kosztorysy stanowiące załącznik do Umowy oraz uzgodnienia między Wnioskodawcą i Klientem, czynione wtoku realizacji Umowy.
Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w cyklach miesięcznych. Świadczenie usług w danym miesiącu jest udokumentowane fakturą wystawianą przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta.
Organizator dokonywać będzie na rzecz Uczestników zwrotu uiszczonej przez nich ceny za Produkty Promocyjne, po spełnieniu przez Uczestnika warunków uczestnictwa w Programie. Środki przeznaczone na zwroty Organizator każdorazowo otrzymywać będzie od Partnera Programu. Program zostanie zakończony po wyczerpaniu się zaplanowanej Puli Środków.
Finansowanie Zwrotów
Na podstawie Umowy Klient będzie przekazywał Wnioskodawcy środki pieniężne służące finansowaniu dokonywanych na rzecz Uczestników Programu Zwrotów w oparciu o wystawianą przez Wnioskodawcę notę obciążeniową. Środki te będą przekazywane Wnioskodawcy zaliczkowo, co oznacza, że Klient będzie przekazywał środki na finansowanie przyszłych Zwrotów, a Wnioskodawca nie będzie w tym celu posługiwał się własnymi środkami pieniężnymi.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy nie będzie uzależnione od sumy kwot Zwrotów przekazanych przez niego na rzecz Uczestników - z tego tytułu Wnioskodawca nie będzie należeć się jakiekolwiek wynagrodzenie od Klienta. Wnioskodawca, kwoty otrzymane od Klienta jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w jego imieniu i na jego rzecz, ujmować będzie przejściowo w prowadzonej przez siebie ewidencji VAT.
W tytule przelewu do Uczestnika Wnioskodawca będzie wskazywać, że zwrot środków pieniężnych na rzecz Uczestnika realizowany jest przez niego w imieniu, na rzecz i na rachunek Klienta. Wnioskodawca dysponować będzie dowodem realizacji przelewu bankowego w postaci wyciągu z rachunku bankowego; wyciąg z rachunku bankowego stanowić będzie także ewidencję wydatków i ich zwrotów przez Klienta, o której mowa jest art. 29a ust. 7 pkt 3 Ustawy o VAT.
W przypadku gdy po upływie Okresu Trwania Programu Wnioskodawca nie przekaże na rzecz Uczestników całości środków jakie otrzymał od Klienta tytułem zaliczki na Zwroty, Wnioskodawca dokona zwrotu niewykorzystanych środków na rzecz Klienta i wystawi na rzecz Klienta notę uznaniową na pozostałą do zwrotu kwotę.
Po wykorzystaniu przekazanej Wnioskodawcy kwoty tytułem zaliczki na poczet Zwrotów, Klient zobowiązany będzie do przekazania kolejnej transzy, aż do wyczerpania się przewidzianej przez Klienta Puli Środków określonej w Regulaminie.
Program będzie realizowany przez Wnioskodawcę od 1 styczna 2022 r do 31 grudnia 2022 r.
Wnioskodawca planuje, że w przyszłości będzie on organizował kolejne edycje tego Programu na analogicznych zasadach lub programy lojalnościowe dla innych klientów Wnioskodawcy, oparte na analogicznym mechanizmie premiowania jego uczestników (Zdarzenie przyszłe II).
Informacje formalne
Wnioskodawca oraz Klient są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług. Usługi marketingowe świadczone przez Spółkę podlegają opodatkowaniu VAT.
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczenie pytań jak we wniosku)
5)Czy w opisanym Zdarzeniu przyszłym oraz Zdarzeniu przyszłym II otrzymywany przez Wnioskodawcę od Klienta zwrot wydatków, tytułem Zwrotów przekazywanych Uczestnikom w myśl postanowień Programu, stanowi przedmiot opodatkowania na gruncie podatku VAT, w szczególności na podstawie art. 29a ust. 7. pkt 3 Ustawy o VAT?
6)Czy w opisanym Zdarzeniu przyszłym oraz Zdarzeniu przyszłym II otrzymywany przez Wnioskodawcę od Klienta zwrot wydatków tytułem kwot przekazywanych Uczestnikom, jako nie stanowiący przedmiotu opodatkowania na gruncie VAT, powinien być dokumentowany w postaci faktury czy też Wnioskodawca powinien dokumentować obciążenie Klienta notą obciążeniową?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług
5)Odpowiedź na pytanie nr 5 powinna brzmieć następująco - nie, w opisanym Zdarzeniu przyszłym oraz Zdarzeniu przyszłym II otrzymywany przez Wnioskodawcę od Klienta zwrot wydatków, tytułem Zwrotów przekazywanych Uczestnikom w myśl postanowień Programu, nie będzie stanowić przedmiotu opodatkowania na gruncie podatku VAT, w szczególności na podstawie art. 29a ust. 7. pkt 3 Ustawy o VAT.
6)Odpowiedź na pytanie nr 6 powinna brzmieć następująco - w opisanym Zdarzeniu przyszłym oraz Zdarzeniu przyszłym II otrzymywany przez Wnioskodawcę od Klienta zwrot wydatków tytułem kwot przekazywanych Uczestnikom, jako nie stanowiący przedmiotu opodatkowania na gruncie VAT, nie powinien być dokumentowany przez Wnioskodawcę w postaci faktury i w związku z tym Wnioskodawca powinien udokumentować obciążenie Klienta notą obciążeniową.
Ad 5)
Zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Ustawa o VAT) podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem wyjątków, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Jednocześnie w treści art. 29a ust. 7. pkt 3 Ustawy o VAT ustawodawca przewidział, że podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Na gruncie tej regulacji przyjmuje się możliwość odrębnego rozliczenia (bez wliczania do podstawy opodatkowania) wydatków, które mają zostać zwrócone podatnikowi przez usługobiorcę, a które są ponoszone w imieniu i na rzecz usługobiorcy. Przepis stanowi wprawdzie o niewliczaniu do podstawy opodatkowania otrzymanego zwrotu wydatków, jednakże należy uznać, iż oczywiście dotyczy to również należnego (choćby jeszcze nieotrzymanego w momencie opodatkowania świadczenia głównego) zwrotu wydatków – w tym zakresie istotne znaczenia ma bowiem kwestia ekonomiczna rozliczenia, nie zaś kolejność czynności.
Wyłączenie z opodatkowania VAT, opisane w art. 29a ust. 7. pkt 3 Ustawy o VAT, dotyczy wydatków, które są ponoszone w imieniu klienta podatnika. Podatnik nie może ich zatem ponosić we własnym imieniu, tylko w imieniu podmiotu, na rzecz którego są one ponoszone. Koszty te muszą być ponoszone nie tylko w imieniu klienta, ale także na jego rzecz. To on zatem powinien być bezpośrednim beneficjentem ponoszonych opłat czy też dokonywanych wydatków. Wydatki, o których mowa w tym przepisie, nie wchodzą do podstawy opodatkowania pod warunkiem, że zostały udokumentowane oraz są ujmowane przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji. Na gruncie tych unormowań przyjmuje się powszechnie, że w takiej ewidencji należy rejestrować zarówno fakt poniesienie wydatku za klienta podatnika, jak również zwrot tych środków przez klienta na rzecz podatnika (tak m.in.: VAT. Komentarz, Komentarz do art. 29(a) ustawy o podatku od towarów i usług, Bartosiewicz Adam, SIP LEX, 2014).
Biorąc pod uwagę opisane powyżej uwarunkowania prawa podatkowego stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy:
1)Wnioskodawca, działając w imieniu i na rzecz Klienta, dokonywać będzie, z własnego rachunku bankowego, Zwrotu na rzecz Uczestników, pod warunkiem, że Uczestnik spełni wszystkie przesłanki określone w treści Regulaminu;
2)Zwrot realizowany będzie przy poprzez przelew bankowy;
3)Wnioskodawca dysponować będzie dowodem realizacji przelewu bankowego w postaci wyciągu z rachunku bankowego; wyciąg z rachunku bankowego stanowić będzie także ewidencję wydatków i ich zwrotów przez Klienta w rozumieniu art. 29a ust. 7. pkt 3 Ustawy o VAT;
4)w tytule przelewu Wnioskodawca będzie wskazywać, że zwrot środków pieniężnych na rzecz Uczestnika zrealizowany jest przez niego w imieniu, na rzecz i na rachunek Klienta;
5)Wnioskodawca będzie przejściowo ujmować wydatki, o których mowa jest w pkt 1), w prowadzonej przez siebie ewidencji;
6)Wnioskodawca będzie otrzymywał od Klienta zwrot poniesionych przez niego wydatków o których mowa w pkt 1) w tej samej kwocie, jaką wydatkował, bez zwiększania jej o prowizję lub inne narzuty;
zwrot przez Klienta na rzecz Wnioskodawcy wydatków poniesionych przez niego tytułem kwot przekazywanych Uczestnikom na warunkach opisanych w Regulaminie nie stanowi przedmiotu opodatkowania na gruncie podatku VAT na podstawie art. 29a ust. 7 pkt 3 Ustawy o VAT.
Ad 6)
Zgodnie z treścią art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Przez sprzedaż, o której mowa jest w tym artykule, należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 Ustawy o VAT).
W sytuacji gdy Wnioskodawca otrzyma od Klienta zwrot wydatków poniesionych przez niego w imieniu i na rzecz owego Klienta nie można mówić o tym, ze doszło tym samym do dostawy towarów lub wykonania usługi przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta. Zdarzenie to nie stanowi przedmiotu opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 7. pkt 3 Ustawy o VAT. Przeniesienie tych kosztów na Klienta można traktować wyłącznie jako zwrot wydatków, nie zaś świadczenie usług. Stosownie bowiem do brzmienia art. 79 Dyrektywy 2006/112/WE Rady podstawa opodatkowania VAT nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz usługodawcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.
Tytułem uwagi uzupełniającej warto zaznaczyć, że w praktyce organów podatkowych wypracowane zostało jednolite stanowisko zgodnie z którym, zwrot kosztów poniesionych przez podatnika w imieniu i na rzecz jego klienta nie powinien być dokumentowy fakturą. Przykładem tej praktyki może być np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 23 grudnia 2013 r. (IPTPP2/443-800/13-2/AW), w którym organ podatkowy trafnie uznał, że w przypadku przenoszenia przez podatnika VAT określonych kosztów na klienta, poniesionych wcześniej na jego rzecz, podatnik nie będzie wykonywał żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem czynność taka - ocenił organ podatkowy - jako niepodlegająca opodatkowaniu VAT, nie będzie potwierdzana na mocy art. 106 ust. 1 tej ustawy za pomocą faktury. Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało także w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 19 kwietnia 2013 r. (IPTPP2/443-40/13-4/AW).
Powyższe oznacza, iż jeżeli podatnik ponosi wydatki w czyimś imieniu i na czyjąś rzecz oraz księguje wydatki oraz kwoty otrzymane, nie powinien rozpoznawać świadczenia usług w rozumieniu Ustawy o VAT i w związku z tym nie spoczywa na nim obowiązek wystawienia z tego tytułu faktury.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…).
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2,3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Z powyższych przepisów wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania. Do elementów, które nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania należą m.in. kwoty otrzymane przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków, poniesionych w imieniu i na rachunek tego ostatniego i które są ujmowane przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii, czy otrzymywany przez Państwa od Klienta zwrot wydatków, tytułem Zwrotów przekazywanych Uczestnikom w myśl postanowień Programu, stanowi przedmiot opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy oraz udokumentowania otrzymywanego od Klienta zwrotu wydatków.
Jak wskazuje przepis art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę z tytułu świadczenia usługi lub dostawy towarów. A zatem podstawa opodatkowania obejmuje całość świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Należy zauważyć, że podstawa opodatkowania dotyczy danego konkretnego przedmiotu opodatkowania tj. np. dostawy towaru lub świadczenia usługi. Dla danej czynności ustalana jest jedna podstawa opodatkowania. W przypadku świadczenia kompleksowego, świadczenie to stanowi jedną usługę, dla której określona jest podstawa opodatkowania. Ma to zastosowanie także w sytuacji, gdy strony umowy zobowiązaniowej ustalą odrębne rozliczanie niektórych dodatkowych kosztów w postaci dostawy towarów lub świadczenia usług. Pomimo odrębnego rozliczania, koszty takie są składnikiem podstawy opodatkowania jednej czynności. Wyjątkiem jest sytuacja określona w art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy, kiedy ponoszone wydatki mają zostać zwrócone podatnikowi przez nabywcę towarów bądź usługobiorcę, i które to wydatki są ponoszone w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy. Wówczas, po spełnieniu przesłanek określonych w ww. przepisie, istnieje możliwość odrębnego rozliczenia takich kosztów bez wliczania ich do podstawy opodatkowania z tytułu świadczenia danej usługi.
Zgodnie z opisem sprawy, Organizator dokonywać będzie na rzecz Uczestników zwrotu uiszczonej przez nich ceny za Produkty Promocyjne, po spełnieniu przez Uczestnika warunków uczestnictwa w Programie. Środki przeznaczone na zwroty Organizator każdorazowo otrzymywać będzie od Partnera Programu. Na podstawie umowy Klient będzie przekazywał Państwu środki pieniężne służące finansowaniu dokonywanych na rzecz Uczestników Programu Zwrotów w oparciu o wystawianą przez Państwa notę obciążeniową. Klient będzie przekazywał środki na finansowanie przyszłych Zwrotów, a Państwo nie będziecie w tym celu posługiwali się własnymi środkami pieniężnymi. Kwoty otrzymywane od Klienta przez Państwa jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w jego imieniu i na jego rzecz ujmować będzie przejściowo w prowadzonej przez siebie ewidencji VAT. W tytule przelewu do Uczestnika będziecie Państwo wskazywać, że zwrot środków pieniężnych na rzecz Uczestnika realizowany jest przez niego w imieniu, na rzecz i na rachunek Klienta. Będziecie Państwo również dysponować dowodem realizacji przelewu bankowego w postaci wyciągu z rachunku bankowego. W przypadku gdy po upływie Okresu Trwania Programu nie przekażecie Państwo na rzecz Uczestników całości środków jakie otrzymaliście od Klienta tytułem zaliczki na Zwroty, to dokonacie Państwo zwrotu niewykorzystanych środków na rzecz Klienta.
Zatem należy zauważyć, że zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy, w przedmiotowej sprawie będzie istnieć możliwość odrębnego rozliczenia takich zwrotów bez wliczania ich do podstawy opodatkowania z tytułu świadczenia przez Państwa danej usługi. Dla wyłączenia ww. zwrotów z podstawy opodatkowania świadczonej usługi, zgodnie z ww. przepisem ustawy, powinni Państwo posiadać dowód poniesienia tego wydatku w imieniu i na rzecz kontrahenta oraz ponoszony wydatek powinien być przez Państwa ujmowany przejściowo w prowadzonej przez Państwa ewidencji na potrzeby podatku, co – jak wynika z przedstawionego opisu sprawy – będzie w niniejszej sprawie spełnione.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują i nie wskazują, jak należy rozumieć pojęcie „w imieniu i na rzecz”. Przyjęcie w ustawie takiej konstrukcji prowadzi do wniosku, że zwrot ten, zgodnie z regułami wykładni literalnej, powinien być interpretowany według ogólnych zasad języka polskiego.
Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, określenie „w imieniu” oznacza działanie „ze względu na kogoś, dla czyjegoś dobra, odwołując się do kogoś”. Natomiast określenie „na rzecz” oznacza tyle, co działanie „na czyjąś korzyść, dla kogoś, dla czyjegoś dobra”. Dlatego też, z uwagi na brak w ustawie specyficznych definicji legalnych komentowanych zwrotów, powinny być one interpretowane szeroko, zgodnie z ich potocznym rozumieniem i znaczeniem na gruncie języka polskiego.
Określonych wskazówek odnośnie interpretacji ww. zwrotów dostarcza również ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.). Przepisy ww. Kodeksu odnoszą się zarówno do kwestii działania w czyimś imieniu, jak i na czyjąś rzecz.
W art. 95 ust. 1 i 2 Kodeksu cywilnego wskazano, że:
Czynności prawnej można dokonać przez przedstawiciela działającego w imieniu osoby, którą reprezentuje, a czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.
Tym samym, stosownie do postanowienia art. 95 Kodeksu:
Przedstawiciel działa w imieniu i na rzecz swojego mocodawcy, przez co rozumieć należy, że wszelkie skutki faktyczne i prawne jego działania dotyczą bezpośrednio jego mocodawcy.
Z uwagi na to, że – jak wynika z opisu sprawy – kwoty otrzymywane od Klienta przez Państwa jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w jego imieniu i na jego rzecz ujmować będą Państwo przejściowo w prowadzonej przez siebie ewidencji VAT, w niniejszej sprawie będzie spełniony warunek, o którym mowa w przepisie art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy.
Mając zatem na uwadze ww. okoliczności oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że otrzymywany przez Państwa od Klienta zwrot wydatków, tytułem Zwrotów przekazywanych Uczestnikom nie będzie stanowić elementu podstawy opodatkowania świadczonych przez Państwa usług, bowiem spełnione będą warunki, o których mowa w powołanym wyżej art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy.
Odnośnie natomiast kwestii dokumentowania opisanych czynności należy stwierdzić, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Przepis art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć jest mowa o fakturze, rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Przez sprzedaż należy rozumieć – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z powyższych przepisów wynika, że faktury są dokumentami sformalizowanymi i muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają znaczenie dowodowe.
W konsekwencji wcześniejszych rozważań i stwierdzenia, że otrzymywanej przez Państwa od Klienta zwrot wydatków, tytułem Zwrotów przekazywanych Uczestnikom nie będzie stanowić elementu podstawy opodatkowania świadczonych przez Państwa usług, należy wskazać, że brak jest podstaw do wystawienia faktury dokumentującej te czynności, ponieważ – jak wynika z powołanego wyżej przepisu z art. 106b ust. 1 ustawy – faktury są dowodami dokumentującymi sprzedaż.
Jednocześnie należy zauważyć, że nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i nie jest objęta regulacją powyższych przepisów. Niemniej jednak stwierdzić należy, że brak jest przeciwwskazań na gruncie ustawy dla dokumentowania opisanych czynności notą obciążeniową.
Podsumowując, mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa w kontekście analizowanej sprawy, należy stwierdzić, że otrzymywany przez Państwa od Klienta zwrot wydatków, będzie mógł być uznany – zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy – za element podstawy opodatkowania świadczonych przez Państwa usług. W związku z powyższym, będą Państwo mogli wystawić noty obciążeniowe na udokumentowanie otrzymywanych przez Państwa od Klienta zwrotu wydatków tytułem kwot przekazywanych Uczestnikom, niemniej jednak należy zauważyć, że nota obciążeniowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 i 6 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Ocena stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydana w odrębnych rozstrzygnięciach.
Ponadto, tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę, w tym w szczególności o informację, że Wnioskodawca będzie dysponował dowodami poniesienia zwrotu wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz poszczególnych klientów oraz, że otrzymane zwroty od klienta będą przejściowo ujmowane przez Wnioskodawcę w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku VAT. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).