Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem fotela do masażu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.108.2022.1.NF

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.108.2022.1.NF

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem fotela do masażu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 10 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem fotela do masażu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabył Pan fotel z masażem (…), co potwierdza dokument w postaci wystawionej faktury VAT. Koszt nabycia fotela brutto to (…), a podatek VAT do zapłaty wynikający z faktury to (…).

Do zakupu takiego fotela zmusił Pana rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, tj. pszczelarstwa. W ramach działalności wykonuje Pan prace, które bardzo mocno obciążają kręgosłup i prowadzą do wielu problemów zdrowotnych. Wielokrotnie zmuszony był Pan do korzystania z pomocy fizjoterapeutów, ponieważ nie był Pan w stanie wytrzymać bólu kręgosłupa oraz mięśni. Oczywiście, związane to było z koniecznością poniesienia kosztów wizyt u fizjoterapeutów. Obecnie koszt jednej takiej wizyty wynosi ok. 200 zł, przy czym aby móc osiągnąć prawidłowe efekty, przy pracy którą Pan wykonuje, konieczne byłoby udawanie się do fizjoterapeuty kilka razy w tygodniu, co najmniej dwa razy. Miesięczny koszt fizjoterapii wyniósłby mnie więc (...) zł, natomiast roczny koszt wyniósłby (...) zł.

Zakupił Pan fotel, ponieważ uzyskał Pan informację, że jego używanie pozwala ograniczyć bóle oraz problemy zdrowotne związane z ciężką pracą fizyczną. Pomaga on również w redukcji stresu i poprawie krążenia. Wszystkie te korzyści okazały się potwierdzić w praktyce, ponieważ od jego nabycia nie miał Pan potrzeby skorzystania z pomocy fizjoterapeuty.

Kupując fotel brał Pan również pod uwagę, że z fotela korzystać będą pracownicy, których planuje Pan zatrudnić w przyszłości w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wówczas fotel będzie też pełnić rolę zachęcającą do pracy.

Pytanie

Czy jest Pan uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia fotela do masażu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, tj. pszczelarstwem, w sytuacji gdy fotel został nabyty w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz jako urządzenie niezbędne do prawidłowego i efektywnego wykonywania działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

Fotel do masażu został nabyty wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz jako urządzenie niezbędne do prawidłowego i efektywnego wykonywania działalności gospodarczej.

Pana zdaniem, powinien Pan więc być uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zakup fotela, z perspektywy prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, stanowił niezbędny koszt. Tym samym jest to towar wykorzystywany w ramach prowadzonej przez Pana działalności. Podkreślenia wymaga, że fotel jest obecnie wykorzystywany wyłącznie przez Pana i w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą. W przyszłości krąg osób korzystających z fotela będzie mógł zostać rozszerzony o osoby, które zostaną zatrudnione przez Pana jako pracownicy.

Pszczelarstwo, jako praca szczególnie obciążająca fizycznie, w szczególności kręgosłup, wymagała ponoszenia dodatkowych, znacząco wyższych, kosztów związanych z wizytami u fizjoterapeuty. Skala problemów zdrowotnych jest na tyle duża, że można byłoby uznać je za chorobę zawodową. Obecnie nie ma Pan już potrzeby korzystania z takich usług, ponieważ fotel jest wystarczający do usunięcia negatywnych skutków wykonywanej przez Pana pracy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, że:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Ustawa ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

Podkreślić należy, iż ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, stosownie do którego:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast według przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą – pszczelarstwo. W ramach tej działalności zakupił Pan fotel z masażem (…). Zakupił Pan fotel, ponieważ z uzyskanych informacji wynika, że jego używanie pozwala ograniczyć bóle oraz problemy zdrowotne związane z ciężką pracą fizyczną. Pomaga on również w redukcji stresu i poprawie krążenia. Od momentu jego nabycia nie miał Pan potrzeby korzystania z pomocy fizjoterapeuty. Kupując fotel brał Pan również pod uwagę, że z fotela będą korzystać pracownicy, których planuje Pan w przyszłości zatrudnić. Wówczas fotel pełniłby rolę zachęcającą do pracy.

Pana wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem fotela do masażu.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz dyrektywą Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ( Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str.1 ze zm.) – dalej dyrektywa VAT, możliwe jest odliczenie podatku od nabywanych towarów i usług, które są związane z prowadzoną przez podatnika opodatkowaną działalnością gospodarczą.

Natomiast, w odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że w tej sprawie zakupu fotelu do masażu nie można zaliczyć do wydatków związanych – ani bezpośrednio, ani pośrednio – z opodatkowaną działalnością gospodarczą.

Wbrew Pana twierdzeniu nie można uznać, że fotel do masażu stanowi urządzenie niezbędne do prawidłowego i efektywnego wykonywania działalności gospodarczej. Nie ulega wątpliwości – w ślad za wskazaną przez Pana szeroką argumentacją – że fotel ten ma związek z poprawą stanu zdrowia. Jednak związek taki powinien zostać zachowany w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wydatki na poprawę zdrowia należą do wydatków o charakterze osobistym (w tym celu wydatki te ponoszą również inne osoby) i są związane z funkcjonowaniem danej jednostki w życiu społecznym, a ich poniesienie uwarunkowane jest innymi względami, aniżeli wzrost sprzedaży opodatkowanej.

Wskazał Pan również, że z fotela będą mogli korzystać równie przyszli pracownicy. Jednak, korzyści jakie uzyskają ww. osoby mają dominujący charakter w stosunku do korzyści, które osiągnąłby Pan w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem korzystanie z fotela służy zaspokojeniu osobistych, prywatnych potrzeb osób z niego korzystających i odbywa się bez związku z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą. Trudno również założyć, że przyszli pracownicy będą zwolennikami korzystania z fotelu do masażu. Tym samym, brak jest argumentów przemawiających za innym podejściem, w sytuacji gdy wskazane osoby same decydują, czy i kiedy z ww. świadczeń skorzystają. Zakupiony fotel do masażu może mieć w tym przypadku cel wyłącznie rekreacyjny.

W związku z powyższym, w tej sprawie nie zachodzi przesłanka o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy i nie przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup fotela do masażu. Zakup fotela do masażu trudno uznać za wydatek mający racjonalny wpływ na prowadzoną działalność gospodarczą i związany z generowaniem obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Podsumowując, nie jest Pan uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia fotela do masażu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, tj. pszczelarstwem.

Tym samym, Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).