Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z utworzeniem punktu edukacyjnego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z utworzeniem punktu edukacyjnego pn. ....
Uzupełnili go Państwo pismami z 10 marca 2022r. (wg daty wpływu), z 27 kwietnia 2022 r. (data wpływu 28 kwietnia 2022 r.) oraz z 9 marca 2022 r. (data wpływu 2 maja 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty a w szczególności do tych zadań należy edukacja publiczna. Obszar, na którym zaplanowano punkt dydaktyczny „…..” znajduje się na szkolnym terenie, nieopodal budynku Szkoły. W pobliżu jest plac zabaw oraz szkolne boisko. Teren o powierzchni 284 m2 pokryty jest trawą, do tej pory nie został zagospodarowany. Od strony przylegającej do ogrodzenia rośnie kilka drzew. Na wskazanym obszarze brak jest jakichkolwiek nasadzeń i miejsca, gdzie można byłoby prowadzić zajęcia proekologiczne na świeżym powietrzu. Teren szkolny w całości jest ogrodzony, bezpieczny dla dzieci i monitorowany.
Głównym celem utworzenia punktu edukacyjnego „…” jest wykorzystanie przestrzeni przyszkolnej na potrzeby realizacji zadań w ramach edukacji przyrodniczej i ekologicznej uczniów szkoły. Warunki przestrzenne pozwalają na stworzenie przyjaznej do nauki strefy dydaktycznej na świeżym powietrzu, gdzie uczniowie nie tylko będą mogli rozwijać swoje przyrodnicze zainteresowania, ale także przeprowadzać wiele ciekawych doświadczeń. Zajęcia badawcze z pewnością uatrakcyjnią edukację ekologiczną, a także podniosą efektywność kształcenia w zakresie nauk przyrodniczych. Projekt w swoim zamyśle zakłada ideę zrównoważonego rozwoju poprzez staranny dobór roślin, daje możliwość prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie ochrony gatunkowej i leczniczej oraz różnorodności biologicznej i geograficznej. Wśród wielu ciekawych gatunków roślin zaplanowano nasadzenie krzewów i bylin miododajnych ,tj.: m.in. budleja, krzewuszki, lawenda. Tuż obok nich zostanie umiejscowiony „Domek dla owadów”, które są bardzo pożyteczne w ogrodzie. Należą do nich: pszczoły, biedronki, trzmiele, złotooki. Zamontowanie w ich pobliżu tablicy dydaktycznej „Poznajemy owady” z pewnością zwiększy poziom wiedzy uczniów na temat roślin miododajnych i wzbudzi ich szacunek do owadów. W projekcie zaplanowano nasadzenie różnorodnych stref roślinności. „…” będzie miało za zadanie pokazać bioróżnorodność oraz wprowadzić uczniów w świat roślin poprzez cztery pory roku. Wiosną będzie można zobaczyć np. sasanki, pierwiosnki, macierzanki, wrzosy i hortensje. Nie braknie również roślin cebulowych: krokusów, tulipanów czy żonkili. Latem uczniowie będą mogli podziwiać kwitnące kwiaty, trawy ozdobne, krzewy liściaste takie jak: turzyce, miskanty, rozplenice, krzewuszki i jaśminowce. W drewnianych gazonach zostaną zasiane zioła, które pozwolą cieszyć się widokiem i zapachem: mięty, melisy, majeranku i oregano. Jesienią będzie można obserwować przebarwiające się liście roślin. Zimą mali przyrodnicy będą dokarmiać ptaki w karmnikach rozstawionych pośród drzew i krzewów, a w ciągu całego roku będą mogli obserwować je, gdyż zaplanowano także założenie budek lęgowych. Obserwacje i prowadzone na świeżym powietrzu doświadczenia związane z warunkami atmosferycznymi, sprzyjać będą w naturalny sposób rozwijaniu spostrzegawczości i prawidłowemu pojmowaniu zjawisk przyrodniczych. W tym celu zostanie zamontowana stacja meteorologiczna, zawierająca podstawowe urządzenia do pomiaru składników pogody. Ważnym miejscem „…” będzie „pracownia na świeżym powietrzu”, czyli drewniana altana, w której odbywać się będą zajęcia, prezentacje, gry i zabawy. Wyposażona będzie w stół drewniany i ławy dla około 25 osób. Na ścianach altany będzie umieszczony zegar fenologiczny oraz przyrodnicze gry edukacyjne. Zamontowany obok altany zegar słoneczny nauczy dzieci określać czas na podstawie zmiany pozycji słońca. W projekcie zaplanowano montaż 5 tablic dydaktycznych, zawierających treści, mające na celu przybliżyć uczniom wiele ciekawych informacji „Poznajemy ptaki”, „Lekcja dendrologii”, „Grzyby”, co bezpośrednio wpisuje się w realizację treści programowych z: biologii, przyrody i geografii. Wokół całego punktu będzie utworzona ścieżka z elementami edukacyjnymi. Dzięki takiemu zaaranżowaniu terenu uczniowie zyskają niezwykle urokliwe miejsce do prowadzenia zajęć dydaktycznych i jednocześnie podniesie efekt wizualny szkoły.
Punkt dydaktyczny „…” świetnie komponuje się z otoczeniem szkoły. Będzie dopełnieniem istniejącego placu zabaw dla dzieci i boiska szkolnego, co bez wątpienia poprawi atrakcyjność i wizerunek szkoły. W punkcie edukacyjnym nie tylko będą się odbywać zajęcia edukacyjne związane z naukami przyrodniczymi, co gwarantuje poznanie motywów, sposobów ochrony i kształtowania środowiska; budzenie zainteresowań badawczych, uczenie obserwacji przyrody i kształtowanie pozytywnych postaw w obcowaniu z przyrodą oraz promowanie postaw proekologicznych w środowisku lokalnym. Potrzebie jego stworzenia nada fakt, iż będzie to także miejsce do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, świetlicowych, plastycznych a także integracyjnych. Dzieci będą mogły aktywnie spędzać czas na świeżym powietrzu, łącząc przyjemność obcowania z naturą z praktyczną nauką.
Na pytania Organu zawarte w wezwaniu:
1)Czy Państwa Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
2)Z jakimi czynnościami wykonywanymi przez Państwa Miasto, za pośrednictwem Szkoły będzie związany punkt edukacyjny „…”,tj. czy czynnościami:
a)opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnionymi od podatku od towarów i usług,
c)niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
3)Na kogo będą wystawione faktury VAT dokumentujące wydatki związane z utworzeniem ww. punktu edukacyjnego?
Państwa Miasto wskazało:
Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Nabywcą faktur będzie Miasto, natomiast odbiorcą (płatnikiem ) będzie Szkoła.
Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 27 kwietnia 2022 r.)
Czy przy realizacji przedsięwzięcia „..” przy Szkole, dofinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska Miasto ma możliwość prawnego odzyskania podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 27 kwietnia 2022 r.)
Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie umów cywilno-prawnych.
Zdaniem Państwa Miasta przy realizacji tego programu „…” przez Państwa jednostkę organizacyjną tj. Szkoła dofinansowanego przez WFOŚiGW Państwa Miasto nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zatem Państwa Miasto nie ma możliwości odliczenia VAT. Faktury będą wystawiane na Miasto NIP, a odbiorcą i jednocześnie płatnikiem będzie Szkoła.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559, z późn. zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Państwa Miasto nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu Państwa Miastu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Państwa Miasto nie będzie miało prawa do odzyskania podatku VAT w związku z utworzeniem punktu edukacyjnego pn. „…” przy Szkole, ponieważ zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Miasta będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Miasto zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329 z późn. zm. dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).