Opodatkowanie odsprzedaży wody, energii, gazu służącego do ogrzania budynku i usług wywozu nieczystości na rzecz podmiotów korzystających z Inkubatora... - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.157.2022.2.AM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.157.2022.2.AM

Temat interpretacji

Opodatkowanie odsprzedaży wody, energii, gazu służącego do ogrzania budynku i usług wywozu nieczystości na rzecz podmiotów korzystających z Inkubatora przetwórstwa oraz prawa do odliczenia podatku od nabyć ww. towarów i usług, które podlegają odsprzedaży.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenie przyszego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 marca  2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania odsprzedaży wody, energii, gazu służącego do ogrzania budynku i usług wywozu nieczystości na rzecz podmiotów korzystających z Inkubatora przetwórstwa oraz prawa do odliczenia podatku od nabyć ww. towarów i usług, które podlegają odsprzedaży.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 czerwca 2022 r. (wpływ 3 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zadarzenia przyszłego ostatecznie sformułowany w piśmie z 1 czerwca 2022 r.

W dniu 8 października 2019 r. Stowarzyszenie zawarło umowę o przyznanie pomocy Nr (...) o dofinansowanie operacji w ramach poddziałania 19.2 „(…)”  objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, której celem jest promocja produktów lokalnych poprzez uruchomienie i udostępnienie usług Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych.

Operacja ma charakter innowacyjny na skalę powiatu poprzez wprowadzenie na rynek innowacyjnej usługi i produktu lokalnego. Odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie konsumentów, Inkubator przetwórstwa lokalnego umożliwia wykorzystanie nowych możliwości rynkowych dla rozwoju, promocji i sprzedaży żywnościowych produktów lokalnych w formule, która przyczynia się zarówno do poprawy jakości i standardu życia rolników i producentów żywności, jak i do promocji regionu, w którym mieszkają.

W ramach realizacji zawartej umowy powstał budynek z przeznaczeniem na użyczenie w celach edukacyjnych, szkoleniowych i gospodarczych, który dostosowany został do wymogów prowadzenia Inkubatora i zapotrzebowania potencjalnych użytkowników. Budynek jest obiektem ogólnodostępnym, stanowiącym miejsce obróbki i przetwarzania produktów rolnych, mającym na celu wsparcie lokalnych rolników, kół gospodyń wiejskich oraz innych stowarzyszeń w zakresie stworzenia miejsca, w którym poszczególne podmioty będą mogły przygotować swoje przetwory, ponosząc koszt opłat za media, które będą wykorzystane w momencie kiedy dany podmiot będzie korzystał z pomieszczeń Inkubatora. Budowa Inkubatora nie była realizowana w celu odsprzedaży lub osiągnięcia przychodów, a także w budynku tym nie jest prowadzona działalność w charakterze działalności gospodarczej. Stowarzyszenie będące właścicielem budynku Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych, dokona zakupu: wody, energii, gazu służącego do ogrzania budynku oraz zakupu usługi wywozu nieczystości stałych i płynnych, przenosząc w postaci refaktury koszty zakupu tych materiałów i usług na podmiot, który będzie korzystał z pomieszczeń Inkubatora, zgodnie z zastosowaniem art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 nr 54, poz. 535 ze zm.) wystawiając fakturę VAT z zastosowanie 23% stawki podatku VAT.

Na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług przeznaczonych na potrzeby działalności budynku Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych jako nabywca wskazane jest Stowarzyszenie. Podstawą dokonania refakturowania kosztów działania Inkubatora w zakresie: wody, energii, gazu służącego do ogrzania budynku oraz wywozu nieczystości będą umowy zawarte z podmiotami korzystającymi z Inkubatora. Refakturowanie odbywać się będzie na podstawie rzeczywistego zużycia według wskazań liczników. Stowarzyszenie jest w stanie precyzyjnie wydzielić wydatki na nabycie ww. towarów i usług, na wydatki związane wyłącznie z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej oraz związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu oraz z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Pytanie

Czy w odniesieniu do refakturowania poniesionych przez Stowarzyszenie kosztów działania Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych, wynikających z faktur zakupu wody, energii i gazu służącego do ogrzania budynku oraz zakupu usługi wywozu nieczystości, Stowarzyszenie powinno wystawić fakturę VAT z zastosowaniem odpowiedniej stawki podatku VAT, czy też czynność ta jest zwolniona z podatku VAT oraz czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu ww. materiałów i usług przeznaczonych na potrzeby działalności budynku Inkubatora?

Państwa stanowisko w sprawie

Budynek Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych jest udostępniany dla lokalnych rolników, kół gospodyń wiejskich oraz innych stowarzyszeń w zakresie stworzenia miejsca, w którym poszczególne podmioty będą mogły przygotować swoje produkty, ponosząc koszt opłat za media, które będą wykorzystane w momencie kiedy dany podmiot będzie korzystał z pomieszczeń Inkubatora. Pomieszczenia udostępniane przez Stowarzyszenie mają na celu realizację zadań statutowych, m.in.: pozostałe pozaszkolne formy edukacji, aktywizacja społeczna i gospodarcza okolicznych mieszkańców, przyczynienie się do podnoszenia poziomu edukacji i kultury, działalność na rzecz zwiększania aktywności kobiet w życiu społecznym i gospodarczym, wspieranie wszelkich inicjatyw społecznych oraz wspieranie inicjatyw ważnych dla społeczności lokalnej i darczyńców.

Budowa Inkubatora nie była realizowana w celu odsprzedaży lub osiągnięcia przychodów, a także w budynku tym nie jest prowadzona działalność w charakterze działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie będące właścicielem budynku Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych, dokona zakupu wody, energii, gazu służącego do ogrzania budynku oraz zakupu usługi wywozu nieczystości stałych i płynnych, przenosząc w postaci refaktury koszty zakupu tych materiałów i usług na podmiot, który będzie korzystał z pomieszczeń Inkubatora, zgodnie z zastosowaniem art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 nr 54 poz. 535 ze zm.) wystawiając fakturę VAT z zastosowanie 23% stawki podatku VAT.

Ponadto Stowarzyszenie będzie korzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu ww. materiałów i usług niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania budynku Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy,

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność, co wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnośnie odpłatności za ww. świadczenie to ustawa nie definiuje co należy rozumieć przez czynność odpłatną. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów płatny.

Według art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi, w tym samym zakresie.

Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W odniesieniu do sposobu dokumentowania transakcji sprzedaży, należy wskazać, że zasady dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W świetle art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Stosownie do art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)  czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)  czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Mają Państwo wątpliwości, czy w odniesieniu do refakturowania poniesionych przez Państwa kosztów działania Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych, wynikających z faktur zakupu wody, energii i gazu służącego do ogrzania budynku oraz zakupu usługi wywozu nieczystości, powinni Państwo wystawić fakturę z zastosowaniem odpowiedniej stawki podatku VAT, czy też czynność ta jest zwolniona z podatku VAT oraz czy przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu ww. materiałów i usług przeznaczonych na potrzeby działalności budynku Inkubatora przetwórstwa.

Biorąc pod uwagę przywołane powyżej przepisy ustawy należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata wynagrodzenia. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy faktura dokumentująca zapłatę jest fakturą potwierdzającą uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów, czy świadczenia usług, natomiast w pozostałych przypadkach faktura zawsze dokumentuje czynność, a nie płatność, gdyż opodatkowaniu podlega właśnie czynność.

Uznanie danego świadczenia za odpłatne wymaga istnienia stosunku prawnego pomiędzy dostawcą towarów lub usługodawcą a odbiorcą, w okolicznościach, gdy w zamian za wykonanie świadczenia powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem i przekazanym za nie wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest dana czynność, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dokonującego dostawy lub świadczącego usługę.

Wskazać przy tym należy, że czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na  gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „czynności odpłatnej” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, ponieważ wystarczające jest istnienie bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Wskazali Państwo, że podstawą dokonania refakturowania kosztów działania Inkubatora w zakresie: wody, energii, gazu służącego do ogrzania budynku oraz wywozu nieczystości będą umowy zawarte z podmiotami korzystającymi z Inkubatora. Refakturowanie odbywać się będzie na podstawie rzeczywistego zużycia według wskazań liczników.

Z okoliczności sprawy wynika zatem, że zapłata wynagrodzenia przez korzystających z Inkubatora przetwórstwa będzie pozostawała w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Państwa świadczeń na rzecz korzystających. Należy przy tym zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy,  zawierając Umowy z korzystającymi z Inkubatora przetwórstwa wchodzą Państwo w rolę świadczącego dane czynności. Tym samym, w związku ze sprzedażą ww. mediów oraz usługi wywozu nieczystości na rzecz korzystających z Inkubatora przetwórstwa będą Państwo wykonywać czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. 

W zakresie świadczeń, których dotyczy Państwa pytanie w ustawie o VAT oraz rozporządzeniach wykonawczych nie przewidziano zwolnień, zatem będą Państwo zobowiązani do opodatkowania dostaw: wody, energii, gazu służącego do ogrzania budynku oraz wywozu nieczystości na rzecz korzystających z Inkubatora przetwórstwa wg stawek podatku VAT właściwych dla wykonywanych świadczeń.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Jednakże nie ma przeszkód, aby w powyższych sytuacjach podatnik wystawiał fakturę.

Zatem wystawienie faktur dla czynności dostawy  wody, energii, gazu służącego do ogrzania budynku oraz wywozu nieczystości na rzecz korzystających z Inkubatora przetwórstwa należy uznać za prawidłowe udokumentowanie tych transakcji.

Odnosząc się do prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego należy wskazać, podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z okoliczności sprawy wynika, że na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług przeznaczonych na potrzeby działalności budynku Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych jako nabywca wskazane jest Państwa Stowarzyszenie. Poniesione koszty w zakresie: wody, energii, gazu służącego do ogrzania budynku oraz wywozu nieczystości są fakturowane na podmioty korzystające z budynku Inkubatora przetwórstwa. Podstawą dokonania fakturowania kosztów działania Inkubatora w zakresie: wody, energii, gazu służącego do ogrzania budynku oraz wywozu nieczystości będą umowy zawarte z podmiotami korzystającymi z Inkubatora.

Ponadto wskazali Państwo, że są w stanie precyzyjnie wydzielić wydatki na nabycie ww. towarów i usług, na wydatki związane wyłącznie z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu oraz z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz odnosząc je do okoliczności sprawy należy stwierdzić, że nabywane przez Państwa towary i usługi tj. woda, energia, gaz służący do ogrzania budynku oraz usługi wywozu nieczystości, które podlegają odsprzedaży na rzecz podmiotów korzystających z Inkubatora przetwórstwa będą służyły Państwu do wykonywania czynności podlegających podatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy od wydatków poniesionych w związku z nabyciem: wody, energii, gazu służącego do ogrzania budynku oraz usług wywozu nieczystości, które będą podlegały odsprzedaży.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie opodatkowania czynności w zakresie dostaw wody, energii, gazu służącego do ogrzania budynku oraz wywozu nieczystości oraz udokumentowania tych czynności fakturą, a także prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego w zakresie nabycia towarów i usług, które będą podlegać odsprzedaży należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nieobjęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W szczególności kwestia ta dotyczy rozstrzygnięcia w zakresie stawki podatku dla objętych wnioskiem towarów i usług.

Zgodnie z art. 14b § 1a Ordynacji podatkowej:

W zakresie objętym wiążącymi informacjami stawkowymi, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie wydaje się interpretacji indywidualnych.

Tym samym, kwestia ustalenia wysokości stawki podatku VAT dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być rozstrzygnięta tylko w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy. Stosownie do tego przepisu:

Wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej „WIS”, jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:

a)określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie – w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3) stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

      ‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

        ‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie         ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).