Uznanie czy Emitent kart flotowych dokonuje dostawy towarów i usług na rzecz Spółki niezależnie od tego czy Spółka dokonuje nabycia towarów na stacjac... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.375.2022.2.MJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.375.2022.2.MJ

Temat interpretacji

Uznanie czy Emitent kart flotowych dokonuje dostawy towarów i usług na rzecz Spółki niezależnie od tego czy Spółka dokonuje nabycia towarów na stacjach należących do Emitenta czy też dokonuje fizycznego nabycia towarów/usług na stacjach franczyzowych wskazanych przez Emitenta. Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Emitenta dotyczących nabyć towarów i usług dokonywanych przy użyciu kart flotowych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-uznania czy Emitent kart flotowych dokonuje dostawy towarów i usług na rzecz Spółki niezależnie od tego czy Spółka dokonuje nabycia towarów na stacjach należących do Emitenta czy też dokonuje fizycznego nabycia towarów/usług na stacjach franczyzowych wskazanych przez Emitenta,

-prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Emitenta dotyczących nabyć towarów i usług dokonywanych przy użyciu kart flotowych.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 września 2022 r. (data wpływu 26 września 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej także jako: Spółka) z siedzibą na terytorium Polski jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Spółka wykorzystuje w swojej działalności samochody osobowe, dla których odliczenie podatku naliczonego jest ograniczone do 50% na podstawie art. 86a ust. 1 Ustawy VAT oraz samochody ciężarowe. Dla potrzeb działalności opodatkowanej Wnioskodawca zawarł Umowę o wydanie i używanie Kart Flotowych z wystawcą karty flotowej … S.A. (dalej jako Emitent, … S.A.) umożliwiają mu dokonywanie transakcji bezgotówkowych przy użyciu kart flotowych zarówno na stacjach należących do Emitenta, jak i na innych wskazanych przez niego honorujących karty flotowe Emitenta (m.in. stacjach franczyzowych). Integralną częścią tej umowy są Ogólne Warunki Sprzedaży i Używania Kart Flotowych (dalej: OWS), które szczegółowo regulują zasady posługiwania się kartami flotowymi. Z umowy o wydanie i używanie kart flotowych zawartej z Emitentem wynika, że:

·Spółka zadeklarowała, że w ciągu każdego miesiąca dokona w stacjach paliw … S.A., zakupów paliw (benzyna, ON, LPG) w ilości 2 200 litrów.

·W przypadku niedokonania zapłaty w określonym terminie, … S.A. może dokonać zastrzeżenia wszystkich kart flotowych wydanych Spółce.

·Na podstawie deklaracji, … S.A. udzieli Spółce rabatu przy zakupie paliw na stacjach paliw … S.A. honorujących karty flotowe:

a)w wysokości 1 gr brutto za każdy litr paliwa zakupionego w sieci stacji …

b)w wysokości 0 gr brutto za każdy litr paliwa zakupionego w sieci stacji …

·W przypadku wywiązania się Spółki z zakupów paliw w zadeklarowanej wielkości na stacjach paliw … S.A. honorujących karty flotowe, … S.A. udzieli Spółce rabatu dodatkowego. Rabat dodatkowy zostanie przyznany do zakupów paliw zrealizowanych w drugim okresie rozliczeniowym, na każdy litr paliwa w wysokości stanowiącej równowartość iloczynu kwoty 2 gr brutto i łącznej ilości paliw zakupionych w danym miesiącu, podzielonej przez ilość paliw zakupioną w drugim okresie rozliczeniowym. Rabat dodatkowy w wyliczonej wysokości zostanie uwzględniony w cenie brutto paliwa na wystawionej fakturze za drugi okres rozliczeniowym, przy czym wartość rabatu dodatkowego nie może przekroczyć 50% wartości netto paliw tej drugiej faktury. W przypadku przekroczenia tego poziomu pozostała część należnej kwoty rabatu dodatkowego zostanie rozliczona i wykazana w kolejnej fakturze dokumentującej zakup, wystawionej przez … S.A. na rzecz Spółki.

·W przypadku zakupienia paliw przez Spółkę, w trzech kolejnych miesiącach, w ilości całkowitej niższej od tej wskazanej w deklaracji, … S.A. jest uprawniony do zmiany warunków handlowych od następnego miesiąca, rozliczając Spółce zakupy zrealizowane na stacjach paliw … S.A. honorujących karty flotowe, po cenach detalicznych brutto obowiązujących w dniu dokonania transakcji na danej stacji paliw.

·Za wydanie i obsługę każdej karty flotowej … S.A. pobiera opłaty.

·Spółka zobowiązana jest do ustanowienia na rzecz … S.A. zabezpieczenia roszczeń wynikających z umowy.

·Spółka zobowiązana jest do wykorzystywania zakupionego paliwa wyłącznie na potrzeby własne, co oznacza w szczególności, że paliwo zakupione w przy użyciu kart paliwowych nie będzie przedmiotem dalszej sprzedaży hurtowej lub detalicznej w sprawach nieuregulowanych w umowie zastosowanie mają OWS. Ponadto z OWS wynikają następujące postanowienia uzupełniające treść ww. umowy:

·Karty flotowe upoważniają Spółkę do dokonywania transakcji bezgotówkowych u Operatorów z którymi … S.A. zawarł stosowne umowy, z zastrzeżeniem, że powyższe transakcje bezgotówkowe dotyczyć będą produktów i usług wskazanych w OWS. Operatorami są podmioty prowadzące Stację Paliw …lub Stację Paliw … w sieci stacji paliw … S.A., przy czym operatorem może być również podmiot prowadzący punkt poboru opłat na drogach płatnych, warsztat naprawczy lub inny usługodawca akceptujący karty flotowe lub przypisujący transakcje do karty flotowej na podstawie umowy zawartej z … S.A. Karty flotowe stanowią własność … S.A.

·Spółka zobowiązana jest wykazać w zapotrzebowaniu ilościowy lub wartościowy limit zakupu produktów i usług z podziałem na każdą kartę flotową.

·Jeżeli Spółka dokona zakupów produktów lub usług, które przekroczą limit przeznaczony dla karty flotowej na dany okres, wtedy taka transakcja nie będzie w części przekraczającej limit zaksięgowana jako transakcja bezgotówkowa przy użyciu karty flotowej. Za część produktów lub usług zakupionych poza limitem na karcie flotowej Spółka zostanie obciążona według zasad stosowanych na stacjach paliw (tj. zapłata gotówką lub kartą płatniczą). W sytuacji kiedy zostanie wyczerpany limit na karcie flotowej, Spółka będzie zobowiązana samodzielnie pokryć należności za wszystkie zakupione produkty lub u sługi według ogólnych zasad stosowanych na stacjach paliw (tj. zapłata gotówką lub kartą płatniczą).

·Zakup wybranych produktów (tj. BIO 100 oraz BIO 85) nie jest objęty żadnymi opustami ani rabatami wolumenowi i rabatami dodatkowymi. Spółka ma prawo zgłosić pisemnie pod rygorem nieważności do … S.A. na adres wskazany przez infolinię reklamacje dotyczące kwestii innych niż niezgodności w zestawieniach transakcji bezgotówkowych, jednakże w terminie nie później niż 14 dni od dnia w którym Spółka dowiedziała się lub przy dołożeniu należytej staranności mogła się dowiedzieć o reklamowanym działaniu … S.A.

·Reklamacje zgłaszane po upływie ww. terminu nie będą rozpatrywane. Spółka zawarła ponadto z Emitentem inne umowy, których przedmiotem jest świadczenie usług. Umowy te powiązane są z Umową o wydanie i użytkowanie kart flotowych, gdyż usługi te nabywane są przez Spółkę przy użyciu kart flotowych. Mowa tu o następujących umowach:

1.Umowa dotycząca parkowania pojazdów w Strefach Płatnego Parkowania oraz przejazdów Autostradami z wykorzystaniem rozwiązania videotolling w Systemie …:

Przedmiotem niniejszej umowy jest świadczenie przez … S.A. usługi webserwisu (dalej: usługa webserwisu), która polega na umożliwieniu Spółce w ramach Portalu … parkowania w strefach płatnego parkowania przy wykorzystaniu systemów … i … w tym do rozliczania pomiędzy stronami należności wynikających z naliczonych Spółce opłat z tytułu parkowania pojazdów w strefach płatnego parkowania oraz na umożliwieniu rejestracji przejazdów autostradami z wykorzystaniem rozwiązania videotolling. … S.A. świadczy usługę webserwisu na podstawie niniejszej umowy oraz regulaminu usługi webserwisu.

Należności z tytułu opłat za parkowanie pojazdów w strefach płatnego parkowania oraz opłat za przejazdy autostradami zarejestrowana z wykorzystaniem rozwiązania videotollingu są przypisane wyłącznie do kart flotowych.

Spółka zobowiązana jest na mocy tej umowy do zapłaty na rzecz … S.A. wynagrodzenia z tytułu świadczenia usługi webserwisu oraz opłat z tytułu parkowania pojazdów w strefach płatnego parkowania a także opłat z tytułu przejazdów autostradami zarejestrowanych z wykorzystaniem rozwiązania videotollingu. W związku z tym … S.A. umieści na fakturach wystawionych Spółce pozycje odnoszące się do opłat z tytułu przejazdów autostradami zarejestrowanych z wykorzystaniem rozwiązania videotoolingu oraz odnoszących się do Usługi Webserwisu (tj. parkowania w strefach płatnego parkowania).

Spółka na podstawie niniejszej umowy zobowiązania jest do zapłaty na rzecz … S.A. opłat z tytułu parkowania pojazdów w strefach płatnego parkowania oraz opłat z tytułu przejazdów autostradami zarejestrowanych z wykorzystaniem rozwiązania videotollingu, które zostały przypisane do posiadanych przez Spółkę kart flotowych, przy czym jak zaznaczono w umowie, opłaty z tytułu parkowania pojazdów w strefach płatnego parkowania nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z niniejszej umowy wynika, że wartość opłat parkingowych z tytułu parkowania w strefach płatnego parkowania, opłat z tytułu przejazdu autostradami z wykorzystaniem rozwiązania videotollingu oraz usługi webserwisu wraz z wartością wszystkich transakcji bezgotówkowych przypisanych do wszystkich kart flotowych posiadanych przez Spółkę nie może przekroczyć otrzymanego przez nią limitu kredytowego. W przypadku przekroczenia przez Spółkę limitu kredytowego, karty flotowe zostają zablokowane przez … S.A.

Z tytułu świadczonej usługi webserwisu, … S.A. pobiera za każdy numer rejestracyjny pojazdu wskazany w systemie … w danym miesiącu kalendarzowym wynagrodzenie miesięczne.

2.Umowa dotycząca mobilnej obsługi Transakcji …:

Na mocy tej umowy Spółka korzysta z aplikacji mobilnej …, która jest oprogramowaniem zainstalowanym na urządzeniu mobilnym z dostępem do internetu służącym użytkownikowi karty flotowej do realizacji transakcji bezpośrednio przy dystrybutorze na stacjach paliw ... S.A., bez konieczności wykonywania operacji w kasie stacji paliw. Aplikacja… umożliwia ponadto zakup lub zwrot e-biletu autostradowego poza stacjami paliw … S.A.

Wyżej wskazana aplikacja realizuje samoobsługowy model potwierdzania transakcji flotowych za zatankowane paliwo, zakup produktów pozapaliwowych z pojazdu, myjni oraz e-biletu autostradowego i przypisania jej do karty flotowej, która została zarejestrowana w aplikacji mobilnej danego urządzenia mobilnego użytkownika karty flotowej, bez konieczności wykonywania operacji w kasie stacji paliw.

Transakcje dokonywane za pośrednictwem aplikacji … rozliczane są według takich samych zasad jak rozliczenie transakcji bezgotówkowych, zgodnie z umową o wydanie i używanie kart flotowych oraz załączonymi do niej OWS.

Spółka na podstawie niniejszej umowy zobowiązuje się do zapłaty na rzecz … S.A. za transakcje zrealizowane za pośrednictwem aplikacji … według takich samych zasad jak dla transakcji bezgotówkowych realizowanych kartami flotowymi.

… S.A. nie pobiera dodatkowych opłat z tytułu transakcji dokonanych za pośrednictwem aplikacji ….

W uzupełnieniu udzielili Państwo odpowiedzi na pytania:

1.Czy towary i usługi, objęte zakresem postawionego we wniosku pytania, nabywane przy użyciu kart flotowych są związane z samochodami, które Spółka wykorzystuje w działalności gospodarczej?

Odpowiedź:

Towary i usługi objęte zakresem postawionego we wniosku pytania, nabywane przy użyciu kart flotowych związane są z samochodami, które Spółka wykorzystuje w działalności gospodarczej.

2.Jakie towary i usługi nabywane przez Państwa przy wykorzystaniu kart flotowych, są objęte zakresem postawionych we wniosku pytań?

Odpowiedź:

Zakresem postawionych we wniosku pytań objęte są następujące towary i usługi nabywane przez Spółkę przy wykorzystaniu kart flotowych:

-paliwa (benzyna, ON, LPG),

-płyny eksploatacyjne do samochodów (np. oleje silnikowe, płyn do spryskiwaczy, płyn ....),

-akcesoria samochodowe,

-usługa webserwisu,

-opłaty z tytułu parkowania pojazdów w strefach płatnego parkowania,

-opłaty z tytułu przejazdów autostradą zarejestrowanych z wykorzystaniem rozwiązania videotollingu; e-bilet autostradowy,

-usługa myjni.

Spółka w tym miejscu chciałaby nadmienić, że nie jest uprawiona do nabywania za pomocą kart flotowych wszystkich towarów dostępnych na stacjach (w tym franczyzowych) - Spółka nie ma możliwości nabywania za pomocą kart flotowych produktów spożywczych np. wody, soków, przekąsek.

3.Proszę jednoznacznie wskazać do jakich czynności Państwa Spółka będzie wykorzystywać towary i usługi, objęte zakresem postawionego we wniosku pytania, nabywane przy wykorzystaniu kart flotowych? Proszę wskazać czy będą one wykorzystywane do czynności:

a.opodatkowanych podatkiem VAT,

b.zwolnionych od podatku VAT,

c.niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odpowiedź:

Nabywane towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - wskazać w tym miejscu należy, że przedmiotem działalności Spółki jest m.in.:

-Produkcja farb, lakierów i podobnych powłok, farb drukarskich i mas uszczelniających (PKD 20.30.Z),

-Sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych (PKD 46.75.Z)

-Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów (PKD 52.10.B)

-Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z).

Nabycie towarów i usług objętych zakresem postawionego we wniosku pytania motywowane jest m.in:

-przewozem komponentów, wyprodukowanych towarów,

-dojazdem do kontrahentów, urzędów itp.,

-celami handlowymi (wyjazdy przedstawicieli handlowych itp.),

-podróżami służbowe Dyrektorów i Kierowników w sprawie rozmów handlowych dotyczących zakupu surowców do produkcji farb proszkowych Spółki oraz sprzedaży farb proszkowych Spółki,

-wizytami technicznymi oraz technologicznymi technologów i techników Spółki do klientów Spółki,

-innymi wyjazdami służbowymi.

4.Czy … S.A. pobiera dodatkowe opłaty od Państwa Spółki za używanie kart flotowych?

Odpowiedź:

… S.A pobiera opłaty za nowe karty flotowe wydane po podpisaniu umowy oraz kolejne karty flotowe wydane na nowe numery rejestracyjne lub nowego użytkownika, zamawiane w okresie obowiązywania umowy na wniosek Spółki oraz za wymieniane przez … S.A. po upływie terminu ważności, a także za kolejne karty flotowe wymieniane w okresie obowiązywania umowy na wniosek Spółki (np. błędne podanie danych umieszczonych na karcie, uszkodzenie karty).

… S.A. pobiera ponadto miesięczną opłatę z tytułu obsługi każdej wydanej i aktywnej karty - opłata ta wykazywana jest na fakturach wystawianych przez … S.A. w odrębnej pozycji.

5.Czy … S.A. ma realny wpływ na kształtowanie ceny wszystkich towarów i usług nabywanych przez Spółkę przy pomocy kart flotowych na innych stacjach paliwa niż tych należących do Emitenta (m.in. stacjach franczyzowych), np. poprzez ustalanie indywidualne z klientami cen paliwa oraz innych towarów i usług?

Odpowiedź:

Zgodnie z treścią OWS karta flotowa upoważnia Spółkę do dokonywania transakcji bezgotówkowych u Operatorów, z którymi … S.A. zawarł stosowne umowy, z tym że transakcje te mogą dotyczyć tylko i wyłącznie określonych towarów i usług. Operatorem jest podmiot prowadzący stację paliw … lub stację paliw … w sieci stacji paliw … S.A.

Tak jak wskazano w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej … S.A. ma wpływ na kształtowanie cen towarów nabywanych przez Spółkę w następującym zakresie:

-Na podstawie deklaracji, … S.A. udzieli Spółce rabatu przy zakupie paliw na stacjach paliw ... S.A. honorujących karty flotowe:

a.w wysokości 1 gr brutto za każdy litr paliwa zakupionego w sieci stacji …

b.w wysokości 0 gr brutto za każdy litr paliwa zakupionego w sieci stacji …

-W przypadku wywiązania się Spółki z zakupów paliw w zadeklarowanej wielkości na stacjach paliw … S.A. honorujących karty flotowe, … S.A. udzieli Spółce rabatu dodatkowego. Rabat dodatkowy zostanie przyznany do zakupów paliw zrealizowanych w drugim okresie rozliczeniowym, na każdy litr paliwa w wysokości stanowiącej równowartość iloczynu kwoty 2 gr brutto i łącznej ilości paliw zakupionych w danym miesiącu, podzielonej przez ilość paliw zakupioną w drugim okresie rozliczeniowym. Rabat dodatkowy w wyliczonej wysokości zostanie uwzględniony w cenie brutto paliwa na wystawionej fakturze za drugi okres rozliczeniowy, przy czym wartość rabatu dodatkowego nie może przekroczyć 50% wartości netto paliw tej drugiej faktury. W przypadku przekroczenia tego poziomu pozostała część należnej kwoty rabatu dodatkowego zostanie rozliczona i wykazana w kolejnej fakturze dokumentującej zakup, wystawionej przez … S.A. na rzecz Spółki.

-W przypadku zakupienia paliw przez Spółkę, w trzech kolejnych miesiącach, w ilości całkowitej niższej od tej wskazanej w deklaracji, … S.A. jest uprawniony do zmiany warunków handlowych od następnego miesiąca, rozliczając Spółce zakupy zrealizowane na stacjach paliw … S.A. honorujących karty flotowe, po cenach detalicznych brutto obowiązujących w dniu dokonania transakcji na danej stacji paliw.

Spółka pragnie dodatkowo wskazać, że tankuje paliwo tylko na stacjach sieci … (w tym na stacjach franczyzowych opatrzonych szyldem …) i każda pozycja na fakturach wystawionych przez … S.A. dotycząca paliwa zawiera pozycję - rabat 0,01 zł. Spółka nie tankuje paliwa w sieci stacji ….

Co do pozostałych towarów i usług objętych zakresem niniejszego wniosku (tj. płyny eksploatacyjne, akcesoria samochodowe, myjnie, opłaty za autostrady, opłaty z tytułu parkowania pojazdów w strefach płatnego parkowania) to … S.A. nie ustalił indywidualnych cen tych towarów i usług ze Spółką, tj. Spółka nabywa je po cenie obowiązującej u danego Operatora, … S.A. nie przyznaje na te towary i usługi odrębnego rabatu itp.

6.Kto jest obciążony ponoszeniem obowiązków reklamacyjnych w stosunku do wadliwych towarów i usług nabywanych przez Spółkę przy użyciu kart flotowych na innych stacjach paliw niż tych należących do Emitenta (m.in. stacjach franczyzowych)?

Odpowiedź:

Zgodnie z OWS Spółka ma prawo zgłosić pisemnie pod rygorem nieważności do … S.A. na adres wskazany przez infolinię reklamacje dotyczące kwestii innych niż niezgodności w zestawieniach transakcji bezgotówkowych, jednakże w terminie nie później niż 14 dni od dnia, w którym Spółka dowiedziała się lub przy dołożeniu należytej staranności mogła się dowiedzieć o reklamowanym działaniu …. S.A. W celu doprecyzowania kwestii możliwości składania reklamacji Spółka wystosowała ponadto do … S.A. zapytanie o to kto ponosi odpowiedzialność za jakość sprzedanego paliwa - … S.A. czy stacja franczyzowa i otrzymała następującą odpowiedź: „… informuje, iż sprzedaż paliw w Programie Flota jest dokonywana przez …, a więc to … ponosi wobec Floty odpowiedzialność za jakość sprzedanego paliwa przy użyciu tych Kart Flota, a nie Franczyzobiorca. Reklamacje związane z jakością paliw są rozpatrywane przez …, a nie przez Franczyzobiorcę”.

W związku z powyższym to … S.A. jest obciążony ponoszeniem obowiązków reklamacyjnych w stosunku do wadliwych towarów i usług nabywanych przez Spółkę przy użyciu kart flotowych na innych stacjach paliw niż tych należących do Emitenta (m.in. na stacjach franczyzowych).

7.Czy ... S.A. nabywa towary (paliwa i inne towary) oraz usługi od innych stacji paliw niż tych należących do Emitenta (m.in. stacjach franczyzowych), a następnie odsprzedaje te towary na rzecz Państwa Spółki?

Odpowiedź:

Spółka nie otrzymuje faktur zakupu za zakupione paliwa i inne towary przy użyciu kart flotowych od innych podmiotów niż … S.A., w związku z tym z punktu widzenia dokumentów którymi dysponuje Spółka, … S.A. dokonuje nabycia, a następnie odsprzedaży towarów na rzecz Spółki. Co warte podkreślenia, z faktur, które Spółka otrzymuje od … S.A. nie wynika jednoznacznie na jakiej stacji (… S.A. czy na stacji franczyzowej) zostały nabyte towary lub usługi inne niż paliwo. Jedynie w przypadku paliwa Spółka jest w stanie zidentyfikować, czy paliwo zostało nabyte na stacji … S.A. czy na stacji franczyzowej - nadmienić przy tym należy, że zarówno w przypadku stacji … S.A. jak i stacji franczyzowych, Spółka otrzymuje rabat na zakupione paliwo.

W kwestii tego czy z punktu widzenia ustawy VAT … S.A. / Emitent dokonuje dostawy towarów na rzecz Spółki, Spółka zwróciła się do tutejszego organu z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

Spółka chciałaby dodatkowo wskazać, że wystosowała do ... S.A. zapytanie „Czy ... S.A. nabywa towary (paliwa i inne towary) oraz usługi od innych stacji paliw niż tych należących do Emitenta (m.in. stacjach franczyzowych), a następnie odsprzedaje te towary na rzecz Państwa Spółki” na co ... S.A. udzielił odpowiedzi twierdzącej.

8.Czy w przypadku nabycia towarów i usług na innych stacjach paliw niż tych należących do Emitenta (m.in. stacjach franczyzowych), Państwo decydują o wyborze miejsca nabycia, ilości, jakości towaru, momencie zakupu towaru, sposobie wykorzystania itp.?

Odpowiedź:

Spółka nie ma pełnej swobody co do miejsca nabycia, ilości, jakości towaru, momentu zakupu towaru, sposobie wykorzystania itp., ponieważ:

-Spółka może używać kart flotowych wyłącznie na stacjach wskazanych przez Emitenta (tj. Spółka nie ma swobody co do miejsca nabycia towarów); Spółka może dokonywać zakupu towarów i usług tylko na stacjach wskazanych przez ... S.A. - są to stacje sieci ...i … (w tym stacje franczyzowe); warto również podkreślić, że Spółka nie ma możliwości nabywania towarów i usług na dowolnej stacji paliw, tj. nie może zakupić paliw i innych towarów przykładowo na stacjach ... czy …;

-Spółka może dokonywać nabyć wybranych kategorii paliw (tj. Spółka nie ma swobody co do rodzaju nabywanych towarów); Spółka nie ma możliwości nabywania produktów spożywczych;

-Spółka ma wyznaczone limity ilości litrów paliwa zakupionego przy użyciu karty flotowej (tj. Spóła nie ma swobody co do ilości nabywanych towarów);

-Spółka zobowiązuje się wobec ... S.A. do wykorzystywania zakupionego paliwa wyłącznie na potrzeby własne, co oznacza w szczególności, że paliwo zakupione przy użyciu kart flotowych nie będzie przedmiotem dalszej sprzedaży hurtowej lub detalicznej.

9.Czy Państwa Spółka ma wpływ na katalog nabywanych (przy użyciu kart flotowych towarów i usług na innych stacjach paliw niż tych należących do Emitenta (m.in. stacjach franczyzowych), np. poprzez ustalenie asortymentu, który będzie mógł zostać nabyty przy użyciu kart?

Odpowiedź:

Spółka ma wpływ na katalog towarów i usług nabywanych przy użyciu kart flotowych na etapie zawierania stosownej umowy między Spółką a ... S.A. Po podpisaniu stosowanej umowy w celu zmiany katalogu towarów i usług nabywanych przy użyciu kart flotowych konieczne jest aneksowanie dotychczasowej umowy lub zawarcie odrębnej umowy.

10.Czy karty flotowe stanowią środki płatnicze, przy użyciu których dokonywana jest płatność na stacjach paliw?

Odpowiedź:

Karty flotowe umożliwiają Spółce nabywanie towarów i usług bez użycia gotówki z odroczonym terminem płatności - nabycia te rejestrowane są w systemie elektronicznym i rozliczane po zakończeniu przyjętego okresu rozliczeniowego. Karty flotowe służą więc do rejestracji pobranych towarów i usług, natomiast płatność za zakupione towary i usługi dokonywana jest przelewem bankowym na podstawie wystawionej faktury. Karty flotowe nie stanowią więc środków płatniczych.

11.Jakie zasady dokonywania transakcji na innych stacjach paliw niż tych należących do Emitenta (m.in. stacjach franczyzowych) przy użyciu kart flotowych określa Umowa zawarta pomiędzy ... S.A. a Państwa Spółką?

Odpowiedź:

Umowa o wydanie i użytkowanie kart flotowych zawarta pomiędzy ... S.A. a Spółką nie odnosi się wprost do zasad dokonywania transakcji na innych stacjach paliw niż te należące do Emitenta (m.in. na stacjach franczyzowych). Zgodnie z umową zasady dokonywania przez Spółkę transakcji przy użyciu kart flotowych określone są w treści OWS.

OWS określa m.in. następujące zasady realizacji transakcji przy użyciu kart flotowych, przy czym w OWS nie wskazano wprost które z nich odnoszą się do transakcji na stacjach należących do Emitenta, a które na stacjach franczyzowych, w związku z czym uzasadnione jest przyjęcie, że odnoszą się one do obu sytuacji:

1.Warunki realizacji transakcji bezgotówkowej

Transakcje bezgotówkowe dokonywane przy użyciu kart flotowych powinny spełniać określone poniżej warunki:

a)wprowadzony przez użytkownika PIN musi zostać pozytywnie zweryfikowany (zaakceptowany) przez terminal obsługujący kartę flotową;

b)w przypadku użycia karty flotowej typu „S”, pojazd, którego numer rejestracyjny znajduje się na karcie flotowej, powinien znajdować się w miejscu dokonywania transakcji. Tankowanie może być realizowane wyłącznie do baku przytwierdzonego na stałe do w/w pojazdu a Operator ma prawo do weryfikacji zgodności tankowanego pojazdu z numerem przypisanym do karty, w tym z wykorzystaniem funkcjonującego na Krajowych Stacjach Paliw systemu monitoringu;

c)w przypadku użycia karty flotowej typu „K” wystawionej na imię i nazwisko, transakcji bezgotówkowej może dokonać wyłącznie osoba, której dane osobowe znajdują się na karcie flotowej.

2.Numer PIN

Do wydanych Spółce kart flotowych ... S.A. dostarczy drogą pocztową, z zachowaniem zasad poufności i wedle procedury wskazanej w OWS, numery PIN, które powinny być utrzymywane przez Spółkę w tajemnicy i ujawniane tylko osobom uprawnionym. Flota zobowiązana jest poinstruować wszystkich użytkowników karty flotowej, co do zasad prawidłowego posługiwania się kartą flotową z użyciem PIN. W szczególności Spółka powinna poinformować użytkowników kart flotowych, iż numer PIN może być podawany wyłącznie w urządzeniach elektronicznych podczas dokonywania transakcji bezgotówkowych przy użyciu kart flotowych, a wprowadzenie numeru PIN winno być dokonywane w sposób uniemożliwiający zapoznanie się z nim przez osoby nieuprawnione. Karta flotowa zablokowana PIN-em nie pozwala na jej ponowne użycie. W tym wypadku należy zamówić nową kartę flotową.

3.Realizacja transakcji bezgotówkowych.

Dokonanie transakcji bezgotówkowej przy użyciu karty flotowej następuje przez okazanie karty flotowej Operatorowi, wprowadzeniu karty flotowej przez użytkownika karty flotowej do terminala, wprowadzenie numeru PIN i odebranie wystawionego przez Operatora wydruku z terminala, potwierdzającego dokonanie transakcji i poprawności numeru PIN. Posłużenie się kartą flotową jest możliwe po uprzednim poinformowaniu Operatora o zamiarze dokonania transakcji bezgotówkowej przy użyciu karty flotowej. Spółka wyraża zgodę aby Operatorzy prowadzący punkty poboru opłat na drogach płatnych realizowali transakcję bezgotówkową także bez weryfikacji numeru PIN.

4.Brak możliwości dokonania transakcji bezgotówkowej:

a)przyczyny techniczne - w sytuacji, gdy w trakcie realizacji sprzedaży produktów lub usług w stosunku do których można zgodnie z umową używać karty flotowej, zapłata kartą flotową okaże się niemożliwa z przyczyn technicznych np. terminal jest uszkodzony, Operator skontaktuje się z odpowiednia infolinią. Jeżeli Operator uzyska zezwolenie na dokonanie transakcji bezgotówkowej, zarejestruje ją, wystawiając stosowne pokwitowanie. Użytkownik karty flotowej, po złożeniu czytelnego podpisu akceptującego treść pokwitowania otrzyma drugi jego egzemplarz. Spółka jest odpowiedzialna za zapłatę z tytułu w/w transakcji na zasadach opisanych w Umowie i OWS;

b)przekroczenie limitu na karcie flotowej - w sytuacji, gdy w trakcie realizacji sprzedaży produktów lub usług w stosunku do których można używać kart flotowych, dokonanie transakcji bezgotówkowej kartą flotową okaże się niemożliwe z powodu przekroczenia limitu na karcie flotowej, ma zastosowanie jedno z poniższych:

Jeżeli:

-Spółka dokona zakupów produktów lub usług w stosunku do których można używać kart flotowych, które przekroczą limit przyznany dla karty flotowej na dany okres, wtedy taka transakcja nie będzie w części przekraczającej limit zaksięgowana, jako transakcja bezgotówkowa przy użyciu karty flotowej. Część produktów lub usług zakupionych poza limitem na karcie flotowej obciąży Spółkę według ogólnych zasad stosowanych na stacjach paliw (tj. zapłata gotówką lub kartą płatniczą).

-Spółka dokona zakupów produktów lub usług w stosunku do których może używać kart flotowych i nie będzie mogła dokonać transakcji bezgotówkowej z powodu wcześniejszego, całkowitego wyczerpania limitu na karcie flotowej, taka transakcja nie będzie zaksięgowana jako transakcja bezgotówkowa przy użyciu karty flotowej. W takiej sytuacji Spółka będzie zobowiązana samodzielnie pokryć należność za wszystkie zakupione produkty lub usługi według ogólnych zasad stosowanych na stacjach paliw (tj. zapłata gotówką lub kartą płatniczą).

c)przekroczenie przez Spółkę limitu kredytowego - w sytuacji, gdy w trakcie realizacji sprzedaży produktów lub usług w stosunku do których można używać kart flotowych, dokonanie transakcji bezgotówkowej kartą flotową okaże się niemożliwe z powodu przekroczenia limitu kredytowego, wtedy transakcja nie będzie zaksięgowana jako transakcja bezgotówkowa przy użyciu karty flotowej. W takiej sytuacji Spółka będzie zobowiązana samodzielnie pokryć należność za wszystkie zakupione produkty lub usługi według ogólnych zasad stosowanych na stacjach paliw (tj. zapłata gotówką lub kartą płatniczą).

d)uszkodzenie karty flotowej świadczące o jej nieprawidłowym przechowywaniu lub używaniu - w sytuacji, gdy w trakcie realizacji sprzedaży produktów lub usług w stosunku do których można używać kart flotowych, Operator stwierdzi, że karta flotowa jest uszkodzona wtedy transakcja nie będzie zaksięgowana jako transakcja bezgotówkowa przy użyciu karty flotowej. W takiej sytuacji Spółka będzie zobowiązana samodzielnie pokryć należność za wszystkie zakupione produkty lub usługi według ogólnych zasad stosowanych na stacjach paliw (tj. zapłata gotówką lub kartą płatniczą).

e)użytkownik karty flotowej posługuje się kartą flotową po terminie ważności, kartą zastrzeżoną lub zablokowaną kodem PIN - w sytuacji, gdy w trakcie realizacji sprzedaży produktów lub usług w stosunku do których można używać kart flotowych Operator stwierdzi, że karta flotowa jest nieważna, zablokowana lub zastrzeżona wtedy transakcja nie będzie zaksięgowana jako transakcja bezgotówkowa przy użyciu karty flotowej. W takiej sytuacji Spółka będzie zobowiązana samodzielnie pokryć należność za wszystkie zakupione produkty lub usługi według ogólnych zasad stosowanych na stacjach paliw (tj. zapłata gotówką lub kartą płatniczą).

5.Dowody dokonania transakcji bezgotówkowej

Każda transakcja bezgotówkowa zostanie zarejestrowana w systemie z podaniem numeru transakcji bezgotówkowej, daty, miejsca, wartości i ilości zakupionych produktów lub usług. Dokonanie przez użytkownika karty flotowej transakcji bezgotówkowej potwierdzone zostanie wydrukiem z terminalu albo pokwitowaniem. Użytkownik karty flotowej otrzymując egzemplarz dokumentu sprawdzi prawidłowość danych w nich zawartych. Użytkownik karty flotowej nie może żądać wpisania do systemu kasowego numeru rejestracyjnego pojazdu, kanistra, urządzenia/maszyny lub sprzętu Spółki innego niż ten do którego zostało zatankowane paliwo.

6.Zastrzeżenie karty flotowej

... S.A. dokona zastrzeżenia karty flotowej w przypadku wystąpienia jednej z poniższych sytuacji:

a)złożenia przez Spółkę wniosku o zastrzeżenie danej karty flotowej;

b)stwierdzenia naruszenia przez Spółkę postanowień Umowy, polegających na zaległości w terminowym regulowaniu należności względem ... S.A.;

c)zatrzymania karty flotowej zgodnie z punktem 8 poniżej;

d)stwierdzonej przez ... S.A. destabilizacji finansowej Spółki, uzasadniającej obawę zaprzestania regulowania należności za transakcje bezgotówkowe;

e)przekroczenie przez Spółkę limitu kredytowego;

f)niezłożenia w terminie wymaganego przez ... S.A. zabezpieczenia bądź dokumentów lub stosownych informacji,

g)zniesienia przez ubezpieczyciela nadanego Spółce limitu ubezpieczeniowego.

7.Weryfikacja poprawności realizowania transakcji bezgotówkowej przez Operatora

Operator ma prawo w imieniu ... S.A. dokonać weryfikacji poprawności realizowanej transakcji bezgotówkowej przy użyciu karty flotowej, w tym z wykorzystaniem funkcjonującego na Krajowych Stacjach Paliw systemu monitoringu. W tym celu użytkownik karty flotowej na żądanie Operatora zobowiązany jest do okazania dowodu tożsamości lub dowodu rejestracyjnego pojazdu. Odmowa okazania wspomnianych dokumentów może być podstawą do odmowy realizacji transakcji bezgotówkowej. Przeprowadzenie przez Operatora transakcji bezgotówkowej bez sprawdzenia wspomnianych dokumentów nie może być podstawą do kierowania jakichkolwiek roszczeń w stosunku do ... S.A

8.Odmowa realizacji transakcji bezgotówkowej lub zatrzymanie karty flotowej

W razie zaistnienia uzasadnionych w ocenie Operatora wątpliwości, co do zgodności dokonywanej transakcji bezgotówkowej z Umową, Operator może odmówić dokonania realizacji transakcji bezgotówkowej lub zatrzymać kartę flotową w sytuacji, gdy:

•użytkownik karty flotowej typu „S” chce dokonać transakcji bezgotówkowej do innego pojazdu, niż ten którego numer rejestracyjny znajduje się na karcie flotowej;

•użytkownik karty flotowej typu „S” chce dokonać transakcji bezgotówkowej do zbiornika typu kanister lub innego, który nie jest bakiem paliwa przytwierdzonym na stałe do pojazdu, którego numer rejestracyjny znajduje się na karcie flotowej;

•użytkownikiem karty flotowej typu „K” jest inna osoba, niż ta której nazwisko i imię znajduje się na karcie flotowej.

W powyższych przypadkach ... S.A. nie ponosi odpowiedzialności za odmowę akceptacji karty flotowej przez Operatora oraz za odmowę autoryzacji transakcji bezgotówkowej. Karta zatrzymana przez Operatora na stacji paliw zostaje zastrzeżona w systemie, a Spółka jest zobowiązana samodzielnie pokryć należność za wszystkie zakupione produkty lub usługi według ogólnych zasad stosowanych na stacjach paliw (tj. zapłata gotówką lub kartą płatniczą).

Pytania

1.Czy w opisanym stanie faktycznym Emitent dokonuje w myśl Ustawy VAT dostawy towarów na rzecz Wnioskodawcy niezależnie od tego czy Wnioskodawca dokonuje fizycznego nabycia towarów (takich jak np. paliwo) na stacjach należących do Emitenta czy też dokonuje fizycznego nabycia towarów na innych stacjach paliwowych (m.in. stacjach franczyzowych) wskazanych przez Emitenta?

2.Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Emitenta dotyczących nabyć towarów i usług dokonywanych przy użyciu kart flotowych zarówno na stacjach należących do Emitenta jak i na innych stacjach (np. stacjach franczyzowych), z uwzględnieniem ograniczeń do odliczenia podatku naliczonego, o których mowa w art. 86a Ustawy VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

1.Zdaniem Wnioskodawcy Emitent dokonuje na jego rzecz dostawy towarów w myśl ustawy VAT niezależnie od tego czy Wnioskodawca dokonuje fizycznego nabycia towarów (takich jak np. paliwo, płyny eksploatacyjne do samochodów, akcesoria samochodowe) na stacjach należących do Emitenta czy też dokonuje fizycznego nabycia towarów na innych stacjach paliwowych (m.in. stacjach franczyzowych) wskazanych przez Emitenta. W ocenie Wnioskodawcy treść zawartej z Emitentem umowy wskazuje, że Emitent dysponuje towarami jak właściciel.

2.Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Emitenta dotyczących nabyć towarów i usług dokonywanych przy użyciu kart flotowych zarówno na stacjach należących do Emitenta jak i na innych stacjach (np. stacjach franczyzowych), z uwzględnieniem ograniczeń do odliczenia podatku naliczonego, o których mowa w art. 86a Ustawy VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku dokonywania transakcji zakupu towarów (m.in. paliwa, płyny eksploatacyjne do samochodu, akcesoria samochodowe) na stacjach należących do Emitenta przy użyciu kart flotowych, kwestia dokonania dostawy towarów przez Emitenta oraz odliczenia VAT od faktur dokumentujących tą dostawę towarów nie budzi wątpliwości - transakcja dokonywana jest pomiędzy dwoma podmiotami i nie stanowi tzw. transakcji łańcuchowej, wobec czego Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT na zasadach określonych w Ustawie VAT.

W przypadku natomiast gdy emitent karty flotowej umożliwia posiadaczowi kary flotowej tankowanie paliwa, czy zakup płynów eksploatacyjnych do samochodu i akcesoriów samochodowych na stacji, której nie jest właścicielem (np. na stacji innego koncernu lub na stacji która zawarła umowę franczyzową z danym koncernem paliwowym), zdaniem Wnioskodawcy należy rozważyć czy transakcja taka stanowi łańcuchową dostawę towarów czy świadczenie usług pośrednictwa finansowego ze strony emitenta karty flotowej, ponieważ ma to wpływ na prawo odliczenia VAT. Dostawa towarów będzie dawała prawo do odliczenia VAT na warunkach wskazanych w Ustawie VAT, natomiast usługa pośrednictwa finansowego jako usługa zwolniona z VAT nie będzie dawała prawa do odliczenia VAT. Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą jest zwolniona z VAT. W przeciwieństwie do refakturowania usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2a Ustawy VAT, w odniesieniu do transakcji odsprzedaży towarów, w Ustawie VAT brak jest specjalnych przepisów, które wprowadzałyby pewną fikcję prawną pozwalającą na refakturowanie dostawy towarów.

W tym miejscu kluczowe jest odwołanie się do definicji dostawy towarów w Ustawie VAT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym jak wskazuje się w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości dostawa towarów nie odnosi się do zbycia prawa własności zgodnie z procedurami przewidzianymi obowiązującym prawem krajowym (prawem cywilnym), lecz obejmuje wszelkie zbycie majątku rzeczowego przez jedną stronę, która upoważnia drugą stroną do dysponowania w rzeczywistości tym majątkiem tak, jakby była jego właścicielem (zob. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 8 lutego 1990 r., C-320/88 w sprawie Staatssecretaris van Financien przeciwko Shipping and Forwarding Enterprise Safe BV). Określenie „jak właściciel” wskazuje na uznanie za dostawę towarów faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą.

W przypadku więc wydania przez pierwszy podmiot ostatniemu w kolejności podmiotowi towarów, gdzie podmiot pośredniczący w ogóle nie wchodzi w fizyczne posiadanie przedmiotu dostawy, istotne jest uznanie, że na każdy z podmiotów uczestniczących w takiej transakcji następuje przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel, czyli w istocie przeniesienie (uznanie, że dokonało się takie przeniesienie) praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości korzystania z niej oraz ustalania warunków takiego korzystania.

Jak wskazuje się w materiałach interpretacyjnych, duże znaczenie w ww. zakresie mają postanowienia umowne pomiędzy dostawcą towaru i kolejnymi podmiotami w łańcuchu dostaw - w przypadku, gdy kolejny w łańcuchu podmiot ma prawo do kształtowania ceny towaru, warunków jego nabycia, ale także przykładowo obciążony zostaje ponoszeniem obowiązków reklamacyjnych w stosunku do np. wadliwego towaru, to uznać należy, że podmiot ten posiada prawo do faktycznego rozporządzania rzeczą jak właściciel.

W odniesieniu do kart paliwowych pewnych wskazówek w zakresie ustalenia czy każdy z podmiotów dysponuje towarem jak właściciel dostarcza interpretacji ogólna z dnia 15 lutego 2021 roku, sygn. PT9.8101.3.2020, która nie odnosi się wprawdzie bezpośrednio do sytuacji gdzie podmiot pośredniczący jest jednocześnie emitentem kart paliwowych (w interpretacji ogólnej podmiot, który pośredniczył w zakupie paliw od dostawcy, udostępniał kontrahentom karty paliwowe, których nie był emitentem), niemniej jednak na jej podstawie można wywnioskować w jakiej sytuacji działanie Emitenta w relacji stacja franczyzowa - Wnioskodawca - Emitent (emitent, podmiot pośredniczący) mogłoby zostać uznane za świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy (w takiej sytuacji Wnioskodawca nie miałaby prawa do odliczenia VAT z faktur wystawionych przez Emitenta).

Zgodnie z ww. interpretacją działalność podmiotu pośredniczącego między dostawcą a odbiorcą towaru, sprowadzająca się do udostępnienia kart paliwowych, powinna zostać zakwalifikowana jako świadczenie usług na rzecz tego ostatniego w przypadku łącznego spełnienia przesłanek wskazanych poniżej:

1)nabywanie towaru przez odbiorcę (posiadacza karty) bezpośrednio od dostawców;

2)decydowanie wyłącznie przez odbiorcę w szczególności o sposobach nabycia towaru (wybór miejsca nabycia), ilości oraz jakości towaru, momencie zakupu i sposobie wykorzystania towaru;

3)ponoszenie przez odbiorcę (z wyłączeniem podmiotu pośredniczącego) całości kosztów związanych z nabyciem towaru;

4)ograniczenie się podmiotu pośredniczącego do udostępnienia odbiorcy instrumentu finansowego pozwalającego nabyć towar.

Z treści wyżej wskazanej interpretacji można wywodzić, że niespełnienie jednej z przesłanek wskazanych powyżej może prowadzić do uznania, że działalność podmiotu pośredniczącego między dostawcą a odbiorcą towaru, który udostępnia karty paliwowe/flotowe, nie stanowi świadczenia usług na rzecz tego ostatniego, lecz dostawę towarów.

Jak wskazuje się w interpretacjach indywidualnych wydanych po 15 lutym 2021 roku (a więc po wydaniu interpretacji ogólnej, co dodatkowo świadczy, że nie odnosi się ona wprost do wszystkich stanów faktycznych dotyczących kart paliwowych/flotowych) w stanach faktycznych w dużej mierze pokrywających się z postanowieniami umowy, którą Wnioskodawca zawarł z Emitentem, za uznaniem, że podmiot pośredniczący posiada prawo dysponowania towarami jak właściciel i jest aktywnym uczestnikiem w łańcuchu dostaw towarów, które są nabywane z wykorzystaniem karty paliwowej/flotowej przemawiają następujące okoliczności:

-podmiot pośredniczący (emitent karty paliwowej/flotowej) posiada wpływ na kształtowanie ceny paliwa nabywanego przy wykorzystaniu kart, o czym świadczy fakt, że jest uprawniony do udzielenia rabatu na zakupione paliwo oraz zmiany jego wysokości w przypadku niedotrzymania umownych limitów zakupu. Bez kart paliwowych/flotowych odbiorca (posiadacz karty) nie jest uprawniony do nabycia na stacji paliwowej paliwa po cenie niższej, uzgodnionej z podmiotem pośredniczącym.

-używanie karty jest ograniczone limitem kwotowym lub ilościowym i zakresem wyboru produktów na stacjach. Podmiot pośredniczący wraz z odbiorcą (posiadaczem karty) ustala w umowie wysokość limitów transakcji bezgotówkowych przy użyciu kart paliwowych/flotowych dla każdej karty w ten sposób, że określone zostały ilość i rodzaj produktów i usług lub kwota wyrażona w złotych, do której można dokonywać zakupów produktów i usług.

-podmiot pośredniczący ponosi odpowiedzialność za wady towarów i usług nabywanych przy pomocy kart paliwowych/flotowych poprzez reklamację. Odbiorca (posiadacz karty) jest uprawniony do złożenia pisemnej reklamacji do podmiotu pośredniczącego.

Wyżej wskazany pogląd został wyrażony m.in. w:

-interpretacji indywidualnej z dnia 20 września 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.438.2021.1.KO,

-interpretacji indywidualnej z dnia 21 września 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.446.2021.1.AB,

-interpretacji indywidualnej z dnia 8 września 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.369.2021.2.WH,

-Interpretacji indywidualnej z dnia 28 stycznia 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.866.2021.1.KM.

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania stwierdzić należy, że Emitent dysponuje towarem jak właściciel ze względu na to, że:

1.Wnioskodawca nie ma swobody co do sposobu nabycia paliwa, akcesoriów samochodowych, płynów eksploatacyjnych do samochodów:

-Wnioskodawca może używać kart flotowych wyłącznie na stacjach wskazanych przez Emitenta- są to stacje sieci ...i … (w tym stacje franczyzowe); warto również podkreślić, że Spółka nie ma możliwości nabywania towarów i usług na dowolnej stacji paliw tj. nie może zakupić paliw i innych towarów przykładowo na stacjach ... czy …;

-Wnioskodawca nie jest uprawiony do nabywania wszystkich towarów dostępnych na stacjach tj. Wnioskodawca może dokonywać nabyć tylko wybranych kategorii paliw, nie ma możliwości nabywania produktów spożywczych;

-Limit zakupów dokonywanych przy użyciu karty flotowej wyznaczony jest przez ilość litrów paliwa (a nie wartością pieniężną zakupionego paliwa).

2.Wnioskodawca nie jest zobowiązany do ponoszenia całości kosztów związanych z nabyciem paliwa z wyłączeniem podmiotu pośredniczącego (emitenta karty flotowej). To Emitent ponosipełen koszt zakupu paliwa. Realizacja tej przesłanki sprowadza się do udzielanie przez Emitenta Wnioskodawcy dwóch rodzajów rabatów:

-W wysokości 1 gr brutto za każdy litr paliwa zakupionego w sieci stacji …;

-Dodatkowego rabatu udzielanego w sytuacji gdy Wnioskodawca wywiąże się z  zakupów paliw w zadeklarowanej wielkości na stacjach paliw ... S.A. honorujących karty flotowe, w danym miesiącu (od 01 do ostatniego dnia miesiąca). Rabat dodatkowy przyznawany jest do zakupów paliw zrealizowanych w drugim okresie rozliczeniowym, na każdy litr paliwa w wysokości stanowiącej równowartość iloczynu kwoty 2 gr brutto i łącznej ilości paliw zakupionych w danym okresie miesiącu, podzielonej przez ilość paliw zakupioną w drugim okresie rozliczeniowym. Rabat dodatkowy w wyliczonej wysokości jest uwzględniany w cenie brutto paliwa na wystawionej fakturze za drugi okres rozliczeniowym, przy czym wartość rabatu dodatkowego nie może przekroczyć 50% wartości netto paliw tej drugiej faktury. W przypadku przekroczenia tego poziomu pozostała część należnej kwoty rabatu dodatkowego jest rozliczona i wykazana w kolejnej fakturze dokumentującej zakup, wystawionej przez Emitenta na rzecz Wnioskodawcy.

3.Wnioskodawca ma prawo zgłoszenia do Emitenta pisemnej reklamacji dotyczącej kwestii innych niż niezgodności w zestawieniach transakcji bezgotówkowych w określonym terminie. Z tego zapisu wywodzić można, że Wnioskodawca ma prawo zgłaszać reklamacje co do jakości zakupionego paliwa itp.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że skoro w ramach umowy Wnioskodawca nabywa określony rodzaj i ilość towarów na wskazanych przez Emitenta stacjach, Emitent udziela Wnioskodawcy rabatów na zakup paliwa, Wnioskodawca uprawniony jest do zgłaszania reklamacji do Emitenta, to Wnioskodawca uprawniony jest do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących transakcje nabycia paliwa, akcesoriów samochodowych, płynów eksploatacyjnych do samochodów przy użyciu kart flotowych będących przedmiotem umowy zawartej między Wnioskodawcą a Emitentem.

Odnosząc się natomiast do kwestii zakupu usług (np. usług parkowania, przejazdu autostradą, usługi myjni), to zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji opisanej w stanie faktycznym, zastosowanie ma art. 8 ust. 2a Ustawy VAT, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Powołany przepis obejmuje sytuacje, w której podmiot świadczący (odsprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Wobec tego jeżeli Emitent wystawi Wnioskodawcy fakturę dokumentującą nabycie przez Wnioskodawcę usług parkingowych (opłaty za parkowani w strefach płatnego parkowania), przejazdów autostradą, usługi myjni, to Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących takie transakcje.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zarówno dostawa towarów jak i świadczenie usług mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, według której:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z  art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Powołany przepis obejmuje sytuacje, w której podmiot świadczący (odsprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy podatku VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kwestii prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących pojazdów samochodów ustawa zawiera szereg przepisów szczególnych.

W tym zakresie należy przede wszystkim zwrócić uwagę na art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

W myśl art. 86a ust. 2 ustawy:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Na podstawie 86a ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

W myśl art. 86a ust. 4 ustawy:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Wątpliwości Państwa Spółki dotyczą ustalenia, czy Emitent dokonuje sprzedaży towarów i  usług na rzecz Państwa Spółki, nizależnie od tego czy Spółka dokonuje nabycia towarów i usług na stacjach należących do Emitenta czy na stacjach franczyzowych wskazanych przez Emitenta.

Kwestią wymagającą rozstrzygnięcia w analizowanej sprawie w pierwszej kolejności jest ustalenie, czy transakcje dokonywane pomiędzy Emitentem a Państwa Spółką stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

W powyższym zakresie należy wskazać na orzeczenie TSUE z 6 lutego 2003 r. w sprawie C-185/01 (Auto Lease Holland BV), którego tezy mają istotne znaczenie dla analizy przedmiotowej sprawy. W ww. orzeczeniu Trybunał podkreślił, że pojęcie „dostawa towarów” należy interpretować jako przeniesienie prawa do dysponowania majątkiem rzeczowym jak właściciel, nawet jeśli nie występuje przeniesienie prawa własności tego majątku w sensie prawnym. Przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel nie musi wiązać się z cywilnoprawnym przeniesieniem własności, lecz polega na przeniesieniu władztwa ekonomicznego (rozporządzanie, dysponowanie, posiadanie) nad towarami. W punkcie 32 swojego uzasadnienia Trybunał stwierdził, że „z literalnego brzmienia przepisu wynika wprost, że „dostawa towarów” nie odnosi się do przeniesienia własności, przewidzianego wewnętrznymi przepisami państw członkowskich”. Jednocześnie podkreślił, że pojęcie to należy rozumieć w ten sposób, iż obejmuje swoim zakresem każde przeniesienie aktywów materialnych przez jedną stronę w ten sposób, że uprawnia to drugą stronę takiej transakcji do faktycznego rozporządzania tą rzeczą, na takich prawach jakby był właścicielem”.

Powyższe zaakceptowano również w wyroku TSUE z dnia 15 maja 2019 r. w sprawie C-235/18 Vega International Car Transport and Logistic – Trading GmbH dotyczącym zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji przeprowadzanych przy użyciu kart paliwowych. Trybunał stwierdził, że rozważania przedstawione w orzeczeniu C-185/01 w odniesieniu do art. 5 ust. 1 szóstej dyrektywy znajdują zastosowanie do okoliczności niniejszej sprawy w odniesieniu do wykładni pojęcia „dostawy towarów” w rozumieniu art. 14 ust. 1 dyrektywy 2006/112. Należy zatem zbadać, czy dostawcy paliw faktycznie przenieśli na Vega International lub Vega Poland uprawnienie do dysponowania paliwem jak właściciel.

Mając na uwadze powołane orzecznictwo Trybunału, w celu określenia statusu podatkowego danej czynności każdorazowo należy dokonać analizy istotnych postanowień umowy zawartej pomiędzy stronami. W odniesieniu do możliwości zakwalifikowania opisanych transakcji z udziałem kart flotowych jako transakcji (dostaw) łańcuchowych należy podkreślić, że warunkiem niezbędnym zaistnienia omawianego unormowania jest to, że towar zostaje wydany przez pierwszy podmiot ostatniemu w kolejności podmiotowi, przy czym podmioty pośredniczące w ogóle nie wchodzą w fizyczne posiadanie przedmiotu dostawy. Wskazany przepis bazuje na konstrukcji opartej na fikcji prawnej, zgodnie z którą – dla potrzeb VAT – przyjmuje się, że dostawy towarów dokonuje każdy podmiot uczestniczący w transakcji łańcuchowej, mimo że wydanie towaru ma miejsce tylko raz.

W kontekście powyższego istotne jest uznanie, że na każdym z podmiotów uczestniczących w takiej transakcji następuje przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel, czyli – w istocie – przeniesienie (uznanie, że dokonało się takie przeniesienie) praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości korzystania z niej oraz ustalania warunków takiego korzystania. W przypadku zatem, gdy kolejny w łańcuchu podmiot (pośrednik) ma prawo do kształtowania ceny towaru, warunków jego nabycia, a ponadto obciążony jest ponoszeniem obowiązków reklamacyjnych w stosunku do np. wadliwego towaru, to uznać należy, że podmiot taki posiada prawo do faktycznego rozporządzania rzeczą jak właściciel.

Jeżeli zatem z zawartych postanowień wynika, że drugi w łańcuchu podmiot (pośrednik) ma wpływ na wspomniane wyżej istotne elementy kształtujące obrót danym towarem, to wówczas należy uznać, że rozporządza on daną rzeczą jak właściciel, czyli jest czynną stroną transakcji, w ramach której kolejna w szeregu dostawa na rzecz nabywcy będzie dokonana (uznana za dokonaną) przez niego.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że schemat transakcji realizowanych za pośrednictwem Emitenta przy wykorzystaniu kart flotowych, w przypadku trnasakcji dokonywanych na stacjach franczyzowych, odpowiada modelowi transakcji łańcuchowych opisanych powyżej. W pierwszej transakcji pomiędzy stacjami franczyzowymi a Emitentem, dochodzi do dostawy towaru i świadczenia usług a następnie Emitent odsprzedaje nabywane towary i usługi na rzecz Spółki. Fizyczne wydanie towarów ma natomiast miejsce pomiędzy stacjami franczyzowymi (pierwszy podmiot w łańcuchu) a Spółką (ostatni podmiot w łańcuchu). Zatem Emitent występuje tu jako pośrednik, który uczestniczy w łańcuchu dostaw, będąc zarówno nabywcą, jak i dostawcą towarów i usług.

Przedstawione w opisie sprawy informacje przemawiają za uznaniem, że Emitent posiada prawo dysponowania towarami jak właściciel, jest aktywnym uczestnikiem w łańcuchu dostaw towarów, które nabywane są przez Spółkę z wykorzystaniem kart flotowych. Za powyższym stwierdzeniem przemawiają wskazane we wniosku okoliczności z których wynika, że:

·Emitent ma wpływ na kształtowanie cen towarów nabywanych przez Spółkę w następującym zakresie:

-... S.A. udzieli Spółce rabatu przy zakupie paliw na stacjach paliw ... S.A. honorujących karty flotowe,

-W przypadku wywiązania się Spółki z zakupów paliw w zadeklarowanej wielkości na stacjach paliw ... S.A. honorujących karty flotowe, ... S.A. udzieli Spółce rabatu dodatkowego.

-W przypadku zakupienia paliw przez Spółkę, w trzech kolejnych miesiącach, w ilości całkowitej niższej od tej wskazanej w deklaracji, ... S.A. jest uprawniony do zmiany warunków handlowych od następnego miesiąca, rozliczając Spółce zakupy zrealizowane na stacjach paliw ... S.A. honorujących karty flotowe, po cenach detalicznych brutto obowiązujących w dniu dokonania transakcji na danej stacji paliw.

·Spółka zobowiązana jest do ustanowienia na rzecz ... S.A. zabezpieczenia roszczeń wynikających z umowy.

·W przypadku niedokonania zapłaty w określonym terminie, ... S.A. może dokonać zastrzeżenia wszystkich kart flotowych wydanych Spółce.

·Karty flotowe upoważniają Spółkę do dokonywania transakcji bezgotówkowych u Operatorów, z którymi ... S.A. zawarł stosowne umowy, z zastrzeżeniem, że powyższe transakcje bezgotówkowe dotyczyć będą produktów i usług wskazanych w umowie. Karty flotowe stanowią własność ... S.A.

·Spółka zobowiązana jest wykazać w zapotrzebowaniu ilościowy lub wartościowy limit zakupu produktów i usług z podziałem na każdą kartę flotową.

·Jeżeli Spółka dokona zakupów produktów lub usług, które przekroczą limit przeznaczony dla karty flotowej na dany okres, wtedy taka transakcja nie będzie w części przekraczającej limit zaksięgowana jako transakcja bezgotówkowa przy użyciu karty flotowej.

·Spółka ma prawo zgłosić pisemnie do ... S.A. reklamacje dotyczące kwestii innych niż niezgodności w zestawieniach transakcji bezgotówkowych. Reklamacje związane z jakością paliw są rozpatrywane przez .... To ... S.A. jest obciążony ponoszeniem obowiązków reklamacyjnych w stosunku do wadliwych towarów i usług nabywanych przez Spółkę przy użyciu kart flotowych na innych stacjach paliw niż tych należących do Emitenta (m.in. na stacjach franczyzowych).

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że ... S.A. nie ogranicza się wyłącznie do wydania kart Spółce, za pośrednictwem których możliwy jest zakup towarów i usług, ale pełni rolę aktywnego pośrednika, mającego wpływ na warunki, w jakich dokonywane są transakcje. Tym samym, w ramach wskazanego w opisie sprawy schematu współpracy pomiędzy stronami z wykorzystaniem kart flotowych, dochodzi do sprzedaży towarów/usług przez stacje franczyzowe na rzecz ... S.A., a następnie odsprzedaży tych towarów/usług przez ... S.A. na rzecz Spółki.

W konsekwencji należy uznać, że w sytuacji gdy Spółka dokonuje przy pomocy kart flotowych nabycia towarów/usług na stacjach franczyzowych wskazanych przez Emitenta, transakcje te dokonywane są pomiędzy ... S.A. a Spółką i stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług, które w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W sytuacji, gdy Spółka dokonuje nabycia towarów, usług na stacjach należących do Emitenta (emitent i stacje paliw są tym samym podmiotem), transakcje te również należy zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług, które w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, ... S.A. dokonuje dostawy towarów i usług na rzecz Spółki niezależnie od tego czy Spółka dokonuje nabycia towarów na stacjach należących do Emitenta czy też dokonuje fizycznego nabycia towarów/usług na stacjach franczyzowych wskazanych przez Emitenta.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Emitenta dotyczących nabyć towarów i usług dokonywanych przy użyciu kart flotowych zarówno na stacjach należących do Emitenta jak i na stacjach franczyzowych.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki do odliczenia są spełnione, gdyż –jak wynika z opisu sprawy - Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, a nabywane przy wykorzystaniu kart flotowych towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano we wniosku towary i usługi nabywane przy użyciu kart flotowych związane są z samochodami, które Spółka wykorzystuje w działalności gospodarczej.

Podsumowując, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Emitenta, przy wykorzystaniu kart flotowych, z uwzględnieniem ograniczeń przewidzianych w przepisach w art. 86a ustawy w zakresie odliczania podatku VAT naliczonego od zakupu paliwa oraz towarów i usług związanych z eksploatacją samochodów, wykorzystywanych przez Państwa Spółkę w działalności gospodarczej.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).