Temat interpretacji
WIS usługa – wykonanie podłączenia kanalizacyjnego.
WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)
Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku Gminy (…) z dnia 17 stycznia 2022 r. (data wpływu 17 stycznia 2022 r.), uzupełnionego pismem z dnia 25 lutego 2022 r. (data wpływu 25 lutego 2022 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.
Przedmiot wniosku: usługa – wykonanie podłączenia kanalizacyjnego
Opis usługi:
Projektowane przyłącza kanalizacyjne zostaną włączone do kanału ulicznego grawitacyjnego poprzez studnie inspekcyjne. Przy włączeniu przykanalika powyżej kinety w studniach plastikowych, w studzience zamontowane zostaną wkładki in-situ. Przyłącza kanalizacyjne do budynku będą wykonane z pominięciem bezodpływowych zbiorników na ścieki. W tym celu studzienka zostanie zamontowana przed zbiornikiem na ścieki na rurze wychodzącej z budynku. W wyjątkowych przypadkach dostosowując się do studni ulicznej, studzienka na przyłączu kanalizacyjnym zaprojektowana jest w istniejącym bezodpływowym zbiorniku na ścieki. W takim przypadku przed wykonaniem przyłącza, bezodpływowy zbiornik jest opróżniany i po wysuszeniu wydezynfekowany roztworem wapna. Następnie zbiornik jest zasypywany ziemią do poziomu przepływu ścieków i wstawiana jest studzienka inspekcyjna. Wszystkie zbiorniki na ścieki na trasie przyłącza kanalizacyjnego, w których mogą gromadzić się ścieki są zdemontowywane lub zasypywane ziemią. Przy montażu kanalizacji przeprowadzana jest próba szczelności.
Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 – 42
Stawka podatku od towarów i usług: 23%
Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i ust. 1a ustawy
Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług
UZASADNIENIE
W dniu 17 stycznia 2022 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. usługi, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 lutego 2022 r. (data wpływu 25 lutego 2022 r.) poprzez doprecyzowanie opisu usługi.
W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi
Przedmiotem wniosku jest usługa świadczona przez Gminę (…) na rzecz właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, sklasyfikowanymi pod symbolem 1110 w dziale 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, którego powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 w warunkach opisanych niżej.
Gmina nie jest przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym. Gmina nie świadczy usług odbioru ścieków ani dostarczania wody.
Gmina (…) jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina realizuje inwestycję polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy wraz z podłączeniami kanalizacyjnymi do budynków należących do mieszkańców (dalej: „Inwestycja”).
Gmina złożyła wniosek do Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem Wojewody (…) o uzyskanie środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 dla jednostek samorządu terytorialnego. Na podstawie złożonego wniosku Gmina otrzymała dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Dofinansowanie to zostało określone kwotowo (nie jako procent poniesionych kosztów). Dofinansowanie zostało przyznane na częściowe pokrycie kosztów budowy sieci kanalizacji sanitarnej.
Gmina zawarła z mieszkańcami umowy „dotyczące sposobu finansowania i realizacji podłączenia kanalizacyjnego”. Przedmiotem umów jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z realizacją przedsięwzięcia polegającego na podłączeniu budynków do będącego w trakcie realizacji zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Gmina zobowiązała się do podłączenia budynku danego mieszkańca do zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Wykonanie podłączenia kanalizacyjnego zostanie wykonane w terminie do 31 grudnia 2022 r. podczas budowy zbiorczej kanalizacji sanitarnej. Strony umowy ustaliły ryczałtową wartość kosztów przyłączenia do sieci kanalizacyjnej na kwotę (…), którą właściciel nieruchomości (mieszkaniec) zobowiązał się zapłacić na rachunek Gminy. W każdej umowie z mieszkańcem ustalono taką samą kwotę, bez względu na długość przyłącza, które zostanie wybudowane na danej nieruchomości. Umówiona kwota ma charakter stały i nie podlega zmianie w zależności od zakresu wykonywanych robót. W ramach umowy między Gminą a mieszkańcem zostaną wykonane roboty budowlane (przez wykonawcę, z którym Gmina zawarła umowę, o czym niżej) obejmujące prace budowlane na działce mieszkańca wraz z wykonaniem prac podłączeniowych tej kanalizacji do budynku i sieci głównej. W wyniku wykonania usługi całość będzie zdatna do użytku – możliwe będzie zawarcie przez mieszkańca umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym na świadczenie usług odbioru ścieków i rzeczywiste odprowadzanie tych ścieków. Wynagrodzenie należne Gminie od mieszkańców obejmuje całość świadczenia (całość robót budowlanych związanych z wykonaniem podłączenia). Gmina nie ustaliła wynagrodzenia odrębnie dla prac budowlanych na gruncie i bryle budynków.
Na realizację Inwestycji, Gmina zawarła umowę z wykonawcą wyłonionym w przetargu nieograniczonym, będącym czynnym podatnikiem VAT (dalej: „Wykonawca”). Na podstawie tej umowy Wykonawca wykona budowę kanalizacji sanitarnej w ustalonej lokalizacji na terenie Gminy (…) za określonym wynagrodzeniem. Zakres prac Wykonawcy obejmuje również wykonanie przyłączy kanalizacyjnych, zgodnie z projektami budowy przyłączy kanalizacyjnych. Przyłącza kanalizacyjne grawitacyjne zaprojektowane są z rur litych PVC SN8 DN160 łączone na kielichy i uszczelki gumowe. Na przyłączach zaprojektowane są studnie plastikowe DN315. Studzienki inspekcyjne na przyłączach zaprojektowane są PVC Ø 315 z włazami żeliwnymi do 15 T, a w ciągach jezdnych samochodów ciężarowych z włazami żeliwnymi do 40 T. Projektowane przyłącza kanalizacyjne zostaną włączone do kanału ulicznego grawitacyjnego poprzez studnie inspekcyjne. Przy włączeniu przykanalika powyżej kinety w studniach plastikowych, w studzience zamontowane zostaną wkładki in-situ. Przyłącza kanalizacyjne do budynku będą wykonane z pominięciem bezodpływowych zbiorników na ścieki. W tym celu studzienka zostanie zamontowana przed zbiornikiem na ścieki na rurze wychodzącej z budynku. W wyjątkowych przypadkach dostosowując się do studni ulicznej, studzienka na przyłączu kanalizacyjnym zaprojektowana jest w istniejącym bezodpływowym zbiorniku na ścieki. W takim przypadku przed wykonaniem przyłącza, bezodpływowy zbiornik jest opróżniany i po wysuszeniu wydezynfekowany roztworem wapna. Następnie zbiornik jest zasypywany ziemią do poziomu przepływu ścieków i wstawiana studzienka inspekcyjna. Wszystkie zbiorniki na ścieki na trasie przyłącza kanalizacyjnego, w których mogą gromadzić się ścieki są zdemontowywane lub zasypywane ziemią. Przy montażu kanalizacji przeprowadzana jest próba szczelności.
Gmina ma zawartą umowę z przedsiębiorstwem wodociągowo kanalizacyjnym (dalej: PWK) w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, które zobowiązało się do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy (…).
Sieć kanalizacji sanitarnej wybudowana w ramach Inwestycji będzie stanowić własność Gminy i zostanie oddana do eksploatacji do PWK, bez żadnego wynagrodzenia na rzecz Gminy, zaś wybudowane podłączenia budynków do sieci stanowić będą własność właściciela budynku, do którego wykonano dane podłączenie do sieci kanalizacji. Gmina nie wykonuje podłączeń w celu późniejszego świadczenia usług odbioru ścieków. Na terenie Gminy usługi te świadczy PWK. Odpłatności za usługi odbioru ścieków stanowić będą obrót PWK. PWK nie odprowadza uzyskanych przychodów ze sprzedaży tych usług Gminie. PWK nie jest samorządową jednostką budżetową ani samorządowym zakładem budżetowym Gminy (…).
W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 lutego 2022 r. Wnioskodawca doprecyzował opis usługi w następujący sposób:
Wnioskodawca potwierdził, że przedmiotem złożonego wniosku jest wyłącznie jedna usługa -usługa wykonania podłączenia kanalizacyjnego.
W ramach umowy z usługobiorcą Gmina wykona podłączenie budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Wybudowane zostanie przyłącze, za które zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 2028) koszty ponosi osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci. Celem świadczenia jest umożliwienie usługobiorcy odprowadzanie ścieków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Odbiór ścieków nie będzie już realizowany przez Gminę, gdyż Gmina nie prowadzi działalności w tym zakresie. Gmina wykonuje wyłącznie podłączenie kanalizacyjne. Gmina w tym celu zawarła stosowną umowę z wykonawcą, który w ramach tej umowy wybuduje sieć kanalizacyjną oraz przyłącza. Gmina nie zatrudnia pracowników budowlanych i sama nie wykonuje usług budowlanych. Usługę wybudowania przyłącza kanalizacyjnego Gmina wykonuje na rzecz odbiorcy za pośrednictwem wykonawcy, z którym zawarła umowę.
Wykonanie usługi przez Gminę umożliwia danemu odbiorcy odprowadzanie ścieków za pośrednictwem kanalizacji. Odbiorca nie będzie już korzystał ze zbiornika bezodpływowego. Taki jest cel tego świadczenia.
(...).
Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnił, że zapis w umowie z mieszkańcem, mogący budzić wątpliwości, tj. § 4 ust. 8 umowy „Zlecający zobowiązuje się do podpisania umowy na odprowadzanie ścieków z Gminą na czas nieokreślony w terminie 14 dni po protokolarnym odbiorze robót budowlanych związanych z wykonaniem podłączenia do sieci kanalizacyjnej oraz rozpoczęciu eksploatacji sieci kanalizacyjnej.” należy rozumieć w ten sposób, że umowy mają być zawarte z przedsiębiorstwem będącym administratorem w imieniu Gminy.
Uzasadnienie klasyfikacji usługi
Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.
Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.).
Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.
Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).
Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:
-niniejszych zasad metodycznych,
-uwag do poszczególnych sekcji,
-schematu klasyfikacji.
Natomiast schemat klasyfikacji – jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych – stanowi wykaz grupowań i obejmuje:
-symbole grupowań,
-nazwy grupowań.
Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:
-grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,
-usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,
-usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.
Zgodnie z tytułem, Sekcja F obejmuje „OBIEKTY BUDOWLANE I ROBOTY BUDOWLANE”.
Sekcja ta obejmuje:
-budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej oraz wodnej,
-roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montażbudowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym,
-opracowywanie kosztorysów stanowiących integralną część robót budowlanych,
-realizację projektów budowlanych do sprzedaży.
Sekcja ta nie obejmuje:
-zarządzania projektami budowlanymi w zakresie obiektów inżynierii lądowej i wodnej, sklasyfikowanego w 71.1,
-wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych bez operatora, sklasyfikowanego w 77.32,
-usług instalowania mechanicznych lub elektrycznych urządzeń do zamykania sejfów i skarbców, powiązane z późniejszym ich monitorowaniem, sklasyfikowanych w 80.20.10.0.
W sekcji F zawarty jest m.in. dział 42 „BUDOWLE I ROBOTY OGÓLNOBUDOWLANE ZWIĄZANE Z BUDOWĄ OBIEKTÓW INŻYNIERII LĄDOWEJ I WODNEJ”.
Dział ten obejmuje:
-obiekty inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: autostrady, drogi, ulice, mosty, tunele, wiadukty, estakady, drogi szynowe, sekcji F zawarty płyty lotniska, porty oraz obiekty inżynierii wodnej, systemy irygacyjne, systemy kanalizacyjne, sieci wodno-kanalizacyjne, obiekty przemysłowe, rurociągi oraz linie elektroenergetyczne, odkryte obiekty sportowe itp.,
-realizację projektów inżynierskich.
Dział ten nie obejmuje:
-realizacji projektów budowlanych obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy budynków do sprzedaży, sklasyfikowanej w 41.00,
-wykonywania instalacji oświetlenia ulic i sygnalizacji świetlnej, sklasyfikowanego w 43.21.10,
-usług w zakresie architektury i inżynierii oraz zarządzania projektami budowlanymi, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach grupy 71.1.
Uwaga: Część lub całość robót związanych ze wznoszeniem, rozbudową odbudową, przebudową, remontem, montażem lub czasami praktycznie cały zakres robót może być zlecony podwykonawcom.
Z treści wniosku wynika, że Gmina nie wykonuje podłączeń w celu późniejszego świadczenia usług odbioru ścieków. Na terenie Gminy usługi te świadczy PWK. Odbiór ścieków nie będzie już realizowany przez Gminę, gdyż Gmina nie prowadzi działalności w tym zakresie.
Uwzględniając powyższe, usługa będąca przedmiotem analizy spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 42 „BUDOWLE I ROBOTY OGÓLNOBUDOWLANE ZWIĄZANE Z BUDOWĄ OBIEKTÓW INŻYNIERII LĄDOWEJ I WODNEJ”.
Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.
Uzasadnienie zastosowania stawki podatku od towarów i usług
W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Przy czym, w świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
Zgodnie z art. 146aa ust. 1a ustawy, jeżeli w roku następującym po roku, dla którego osiągnięte zostały wartości, o których mowa w ust. 1, zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 112d ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, stosowanie stawek, o których mowa w ust. 1, przedłuża się do końca roku następującego po roku, w którym:
1)kwota wydatków jest obliczana zgodnie z art. 112aa ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w związku ze spełnieniem warunków, o których mowa w art. 112d ust. 4 tej ustawy, oraz
2)wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%.
Opisana we wniosku usługa mieści się w dziale 42 PKWiU. Usługa ta nie została wymieniona jako usługa, dla której ustawodawca, w ustawie oraz w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidział obniżoną stawkę podatku. Zatem, właściwą stawką dla opodatkowania przedmiotowej usługi jest stawka podatku VAT w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i ust. 1a ustawy.
Informacje dodatkowe
Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko‑Biała.
Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem niniejszej decyzji.
Niniejsza WIS wiąże organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, w odniesieniu do usługi będącej jej przedmiotem, która została wykonana po dniu, w którym WIS została doręczona (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:
-podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),
-usługa, będąca przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).
Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia jej wydania (art. 42ha ustawy), przy czym wygasa ona z mocy prawa przed upływem tego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług odnoszących się do usługi, będącej przedmiotem tej WIS, w wyniku której WIS staje się niezgodna z tymi przepisami. Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których stała się z nimi niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).
Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji – stosownie do art. 220 § 1 w zw. z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej – służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43‑300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP.
W przypadku wnoszenia odwołania w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).