Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku od planowanej realizacji projektu / inwestycji
Na
podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor
Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy
przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2020 r. (data wpływu 9
września 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2020 r.
(data wpływu 8 października 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie
Organu z dnia 2 października 2020 r. (doręczone dnia 2 października
2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej
podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w
związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 września 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem. Złożony wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 października 2020 r. (data wpływu 8 października 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 2 października 2020 r. (doręczone dnia 2 października 2020 r.).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Miasto A jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Miasto posiada status miasta na prawach powiatu oraz osobowość prawną i zdolność do czynności cywilnoprawnych. Do zakresu działania Miasta należą zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania te Miasto wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
Miasto stara się o dofinansowanie zadania w ramach programu priorytetowego (), finansowanego z ().
Celem Programu jest wykonywanie prac i robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż wód termalnych w celu ich udostępnienia. W ramach niniejszego programu realizowane są przedsięwzięcia w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złóż wód termalnych w celu ich udostępnienia do wykorzystania pozyskanego ciepła/energii do ogrzewania.
Otwór badawczy () zostanie wykonany do głębokości () m. Otwór zostanie wykonany z zastosowaniem urządzenia wiertniczego metodą obrotową i płuczki wiertniczej. Otwór będzie głębiony za pomocą świdra-gryzera, natomiast w interwałach rdzeniowanych otwór będzie wykonywany koronką wiertniczą. W projekcie założono odwiercenie otworu i jego zarurowanie rurami o średnicy 95/8 do głębokości () m, do nawiercenia stropu utworów kredy dolnej. Następnie nastąpi odwiercenie otworu do głębokości () m, wraz z pobraniem rdzenia wiertniczego i wykonaniem badań hydrogeologicznych. Po wykonaniu badań hydrogeologicznych w utworach kredy dolnej nastąpi pogłębienie otworu do głębokości () m i zarurowanie rurami 7 w utworach dewonu dolnego. W dalszym etapie nastąpi odwiercenie otworu do głębokości () m wraz z pobraniem rdzenia wiertniczego i wykonaniem badań hydrogeologicznych w utworach dewonu dolnego. Na podstawie uzyskanych wyników badań Inwestor podejmie decyzję, który horyzont wodonośny przeznaczyć do ujęcia. Najistotniejszymi parametrami są w tym wypadku temperatura wody i jej wydajność eksploatacyjna.
W przypadku stwierdzenia, że parametry te dla wariantu ujęcia utworów dewonu dolnego są niewystarczające dla ich uzasadnionego ekonomicznie wykorzystania w systemie ciepłowniczym miasta A, ujęty zostanie horyzont kredy dolnej. W przypadku ujęcia utworów dewonu dolnego nastąpi zafiltrowanie ujętego horyzontu wodonośnego filtrem Johnsona, rurowo-prętowym o średnicy 5 - wariant I. W przypadku ujęcia utworów kredy dolnej nastąpi zafiltrowanie ujętego horyzontu wodonośnego filtrem Johnsona, rurowo-prętowym o średnicy 65/8 - wariant II. Konstrukcja otworu i zarurowanie zawarte są w zatwierdzonym projekcie. Końcowa głębokość otworu wynosi () m p.p.t.
Po zakończeniu wiercenia i spełnieniu swej roli badawczej otwór () zostanie najprawdopodobniej zaadaptowany jako otwór eksploatacyjny wód termalnych. Celem bezpośrednim planowanego do wykonania otworu badawczo-eksploatacyjnego () jest rozpoznanie występowania i wykształcenia utworów wodonośnych, określenie parametrów hydrogeologicznych, perspektywicznych horyzontów wodonośnych oraz mineralizacji, wydajności i temperatury wód w utworach dewonu oraz kredy dolnej.
W wyniku realizacji robót geologicznych przewiduje się ustalenie zasobów eksploatacyjnych możliwych do ujęcia z utworów wodonośnych kredy dolnej lub dewonu. Na podstawie wyników przeprowadzonych badań Miasto podejmie decyzję o przyszłej eksploatacji otworu (). W przyszłości wydobywane otworem () wody termalne będą mogły być wykorzystywane w ciepłownictwie, we współpracy z siecią ciepłowniczą należącą do X, zasilającej w ciepło Miasto A.
Z otworu () wstępnie zakłada się uzyskanie wody termalnej o temperaturze w złożu 45-50 st. C i wydajności 35-40 z utworów dewonu lub wody termalnej o temperaturze w złożu 25-30 st. C i wydajności 25-30, z utworów kredy dolnej.
Przy takich parametrach wody termalnej i założeniu schłodzenia wody do temperatury 10 st. C można uzyskać moc cieplną wynoszącą () MW z utworów dewonu.
Z utworów kredy dolnej przy podanych parametrach wody termalnej i założeniu schłodzenia wody do temperatury 10 st. C można uzyskać moc cieplną wynoszącą () MW.
Wykorzystanie wody termalnej pochodzącej z utworów kredy dolnej lub dewonu będzie odbywało się najprawdopodobniej w systemie dwuotworowym tzw. dublecie geotermalnym (otwór wydobywczy i otwór chłonny). W przypadku wody termalnej pochodzącej z utworów wodonośnych kredy dolnej lub dewonu niemożliwy będzie jej zrzut w dużych ilości do cieków powierzchniowych ze względu na zbyt wysoką mineralizację (prognozowana mineralizacja będzie wynosiła ok. 80 g/dm3 w utworach dewonu i około 20-30 g/dm3 w utworach kredy dolnej). Do wód powierzchniowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. można odprowadzać wody o temperaturze do 35st. C i mineralizacji do 1 g/dm3.
Po wykonaniu analizowanego przedsięwzięcia zakłada się w późniejszym okresie budowę ciepłowni geotermalnej eksploatującej wody termalne w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanego otworu (). Ciepło wyprodukowane przez ciepłownię byłoby wykorzystywane do zasilania obiektów na obszarze Miasta we współpracy z siecią ciepłowniczą należąca do X.
Specyfika uwarunkowań wykorzystania energii geotermalnej jako źródła ciepła sprawia, że wskazana możliwa do uzyskania moc cieplna i możliwe do wykorzystania ciepło geotermalne z otworu () opierają się na teoretycznych założeniach dotyczących parametrów wody termalnej. Na tym etapie inwestycji nie istnieje możliwość określenia faktycznej ilości możliwego do uzyskania ciepła oraz wskazania czy jego ilość pozwoli na zasilanie miejskiej sieci ciepłowniczej. Ze względu na nieprzewidywalność i zmienność warunków geologicznych istnieje ryzyko, że po odwierceniu otworu () i wykonaniu badań hydrogeologicznych okaże się, że parametry wody termalnej są zbyt niskie, aby móc efektywnie wykorzystać ją w ciepłownictwie. Dokładne parametry wody termalnej wydobywanej otworem () oraz ich możliwości wykorzystania w ciepłownictwie zostaną określone ostatecznie dopiero po wykonaniu otworu.
Realizowana inwestycja, o której mowa we wniosku służy do realizowania zadań publicznoprawnych Gminy, wynikających z Ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. art. 7 ust 1. pkt 3 zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Celem realizacji inwestycji, o której mowa we wniosku nie jest zamiar wykorzystywania będącego jej efektem mienia dla celów działalności gospodarczej, lecz zapewnienie zapotrzebowania na ciepło dla obiektów położonych na terenie Miasta. Miasto jako organ realizujący przedmiotową inwestycję wykonuje zadania własne w zakresie zapewnienia zapotrzebowania w ciepło.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Miasto A będzie wykorzystywało nabyte w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu wystawiane będą na Miasto A.
Zakłada się, że otwór () użytkowany będzie tylko przez Miasto A i ma charakter poszukiwawczo-rozpoznawczy.
Zakładana współpraca z X odbywać się będzie wyłącznie w przypadku uzyskania pozytywnych wyników badań związanych z realizacją przedmiotowego projektu oraz podjęcia kolejnych inwestycji (zaprojektowanie ciepłowni geotermalnej, otwór zatłaczający), które nie są objęte niniejszym projektem. Zakłada się również, że gdyby doszło do takiej współpracy Miasto A będzie łączyła z X umowa o nieodpłatnym udostępnieniu otworu (). W związku z powyższym Miasto A nie będzie pobierało z tego tytułu od X żadnych odpłatności. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie zakłada współpracy z X, a jedynie teoretycznie wspomina o istniejącej możliwości, która ma charakter niepewny i czysto hipotetyczny.
Na tym etapie zakłada się, że realizowany odwiert będzie miał charakter poszukiwawczo- rozpoznawczy wód termalnych i nie będzie pełnił żadnej funkcji gospodarczej. Wspomniana w opisie wniosku projektowana ciepłownia geotermalna teoretycznie współpracować będzie z siecią ciepłowniczą zasilającą Miasto A, z której korzystają zarówno mieszkańcy, jak i jednostki organizacyjne Miasta A. Ma ona jednak charakter przyszły i niepewny co do realizacji. Jak wskazano powyżej budowa ciepłowni geotermalnej jest zależna od pozytywnych wyników badań związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Koszt realizacji inwestycji, polegającej na wykonaniu otworu poszukiwawczo -rozpoznawczego () wynosi wg kosztorysu () zł netto, tj. () zł brutto.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Miastu przysługuje prawo odliczenia podatku VAT w całości lub jakiejkolwiek części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem wykonania badawczego odwiertu geotermalnego () finansowanego lub współfinansowanego w formie dotacji przez (), który w zależności od wyników badań hydrogeologicznych będzie mógł być wykorzystany jako otwór eksploatacyjny wód termalnych, wykorzystywanych w ciepłownictwie we współpracy z siecią ciepłowniczej, należącą do X?
Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w całości lub części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem wykonania badawczego odwiertu geotermalnego finansowanego lub współfinansowanego w formie dotacji przez ().
Zgodnie z zasadami dotyczącymi odliczania podatku naliczonego określonymi w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - 6 ustawy.
Jak wynika więc z powyższych przepisów prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Zaś zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji (wykonanie otworu geotermalnego badawczo-eksploatacyjnego, który w przyszłości może być źródłem ciepła) nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, efekty inwestycji zostaną przekazane jednostce budżetowej Miasta w trwały zarząd. Stosownie zaś do treści art. 44 ust. 1 i art. 45 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami trwały zarząd właściwy organ ustanawia na czas nieoznaczony lub czas oznaczony w drodze decyzji czyli jest to czynność administracyjna niepodlegająca podatkowi VAT. Tak więc w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).
Od wyników badań hydrogeologicznych przeprowadzonych w otworze () zależy, czy Miasto będzie mogło wykorzystywać otwór () dla dalszych inwestycji. Na obecnym etapie (przed wykonaniem otworu) nie jest możliwe jednoznaczne określenie czy w związku z eksploatacją otworu geotermalnego () wystąpi jakakolwiek sprzedaż opodatkowana, ani też kto będzie ją prowadził.
Faktycznym celem realizacji przedmiotowej inwestycji przez Miasto jest wypełnianie zadań publicznoprawnych nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, tj. zaopatrzenia w ciepło mieszkańców Miasta. Reasumując zdaniem Miasta nie ma ono prawa do pełnego ani częściowego odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z wykonaniem otworu geotermalnego w A.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, określonych we wspomnianym art. 86 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Istotne jest, aby podmiot, który chce skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, spełniał przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności, za podatnika VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym)
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada status miasta na prawach powiatu oraz osobowość prawną i zdolność do czynności cywilnoprawnych.
Wnioskodawca stara się o dofinansowanie zadania, w ramach programu priorytetowego (), finansowanego z (). Celem Programu jest Wykonywanie prac i robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż wód termalnych w celu ich udostępnienia. W ramach tego zadania planowane jest wykonanie otworu badawczego () do głębokości () m. Celem realizacji inwestycji nie jest zamiar wykorzystywania będącego jej efektem mienia dla celów działalności gospodarczej, lecz zapewnienie zapotrzebowania na ciepło dla obiektów położonych na terenie Miasta. Ze względu na nieprzewidywalność i zmienność warunków geologicznych istnieje ryzyko, że po odwierceniu otworu () i wykonaniu badań hydrogeologicznych okaże się, że parametry wody termalnej są zbyt niskie, aby móc efektywnie wykorzystać ją w ciepłownictwie.
Na tym etapie zakłada się, że realizowany odwiert będzie miał charakter poszukiwawczo - rozpoznawczy wód termalnych i nie będzie pełnił żadnej funkcji gospodarczej.
Po wykonaniu analizowanego przedsięwzięcia, jeżeli wymagane parametry energetyczne złoża zostaną spełnione Wnioskodawca zakłada w późniejszym okresie budowę ciepłowni geotermalnej eksploatującej wody termalne w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanego otworu (). Ciepło wyprodukowane przez ciepłownię byłoby wykorzystywane do zasilania obiektów na obszarze Miasta we współpracy z siecią ciepłowniczą należąca do X.
Wspomniana przez Wnioskodawcę projektowana ciepłownia geotermalna teoretycznie współpracować będzie z siecią ciepłowniczą zasilającą A, z której korzystają zarówno mieszkańcy, jak i jednostki organizacyjne Miasta A.
Wnioskodawca uściślił, że zakładana współpraca z X odbywać się będzie wyłącznie w przypadku uzyskania pozytywnych wyników badań związanych z realizacją przedmiotowego projektu oraz podjęcia kolejnych inwestycji, które nie są objęte niniejszym projektem. Gdyby doszło do takiej współpracy Miasto A będzie łączyła z X umowa o nieodpłatnym udostępnieniu otworu (). W związku z powyższym Miasto A nie będzie pobierało z tego tytułu od X żadnych odpłatności.
Wnioskodawca wskazał, że będzie wykorzystywał nabyte w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabyte w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać również prawo otrzymania zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej