Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków nabywanych w trakcie realizacji projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków nabywanych w trakcie realizacji projektu pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2021 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685) prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje w zakresie w jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.
A. (…) jest Uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Przedmiotem działalności Uczelni jest kształcenie studentów i kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług naukowych i innych.
Koszty działalności Uczelni pokrywane są z dotacji budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych uzyskiwanych za usługi badawcze, przychodów własnych z tytułu najmu pomieszczeń itp.
W okresie od 1 września 2022 r. do 31 października 2023 r. w Uczelni realizowany jest projekt (…) finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…), Oś Priorytetowa 1 Gospodarka, Innowacje, Nowoczesne Technologie, Działanie 1.3 Rozwój publicznej infrastruktury badawczej. Projekt skupia się na zwiększeniu zakresu już istniejących kompetencji oraz możliwości badawczych pracowni. W szczególności zakłada dalsze rozwijanie współpracy badawczej z partnerami przemysłowymi regionu (…). W celu podniesienia poziomu innowacyjności lokalnego przemysłu, planowane jest uzupełnienie bazy laboratoryjnej o urządzenia do przeprowadzania badań kompatybilności elektromagnetycznej (w szerszym zakresie niż możliwe jest to obecnie) urządzeń elektrycznych i elektronicznych, a także badań parametrów systemów i materiałów mikrofalowych, skierowanych na zastosowanie w działalności gospodarczej. Uczelnia jest jedynym beneficjentem w projekcie.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje zakup publicznej infrastruktury na rzecz innowacyjnych badań naukowych, która przyczyni się do rozwoju infrastruktury badawczo-rozwojowej w publicznej jednostce naukowej. Planowana inwestycja jest niezbędna do dalszego rozszerzania działalności badawczo-rozwojowej (…) powstałej przy współpracy (…) na rzecz rozwoju kluczowych obszarów gospodarczych regionu. Doposażenie będzie uzupełniać istniejącą infrastrukturę naukowo-badawczą, która będzie wykorzystywana do realizacji projektów badawczych oraz usług na rzecz przemysłu, nie będzie wykorzystywana do celów dydaktycznych.
Planowane doposażenie aparaturowe obejmuje:
1.rozszerzenie możliwości pomiarowych systemu do badań emisji (...) (zwiększenie częstotliwości maksymalnej analizatora zaburzeń elektromagnetycznych - zakup nowego analizatora o wyższej częstotliwości lub doposażenie obecnego, zwiększenie natężenia generowanego pola elektromagnetycznego - zakup wzmacniacza o większej mocy),
2.dostawę analizatora wektorowego sieci wraz z elementami dodatkowymi - zakup analizatora o częstotliwości maksymalnej min. 40 GHz umożliwiającego przeprowadzanie szerokiej gamy pomiarów dotyczących zarówno kompatybilności elektromagnetycznej, jak i systemów wysokoczęstotliwościowych wykorzystywanych np. w telekomunikacji,
3.zakup systemu do badań odporności na wyładowania elektrostatyczne (...) wraz z elementami dodatkowymi,
4.dostawę systemów do badań (...) (odporności na serie szybkich stanów przejściowych), (...) (odporności na udary), zapady i zaniki wraz z elementami dodatkowymi,
5.zakup systemów do badań (...) i (...) wraz z elementami dodatkowymi,
6.dostawę systemu do badania odporności na wysokie natężenia pól magnetycznych i generowania pól magnetycznych niskich częstotliwości o dużych natężeniach,
7.doposażenie komory antenowej znajdującej się w budynku (...) w absorbery wraz z elementami dodatkowymi (podłoga, ściany i sufit istniejącej obecnie komory zostaną wyposażone w piramidalne absorbery pochłaniające fale elektromagnetyczne wysokiej częstotliwości - powstanie w ten sposób komora antenowa/bezechowa),
8.doposażenie komory antenowej znajdującej się w budynku (...) w urządzenia pomiarowe wraz z elementami dodatkowymi (analizator wektorowy sieci o częstotliwości maksymalnej min. 6GHz, generator mikrofalowy, przewody pomiarowe, anteny i elementy dodatkowe),
9.budowa wewnętrznego pomieszczenia sterowni i wzmacniaczy (ścian działowych z zadaszeniem) w hali technologicznej oraz dostarczenie i instalacja systemu klimatyzacyjnego dla komory pomiarowej oraz dla pomieszczenia sterowni i wzmacniaczy - inwestycja ta umożliwi poprawę warunków użytkowania sprzętu, spełnienie warunków pomiarowych (klimatycznych) wymaganych w normach (...) szczególnie dla badanych urządzeń dużej mocy (generujących dużo ciepła w komorze) oraz zwiększy komfort pracy (izolacja od hałasu i zanieczyszczeń występujących w hali technologicznej podczas procesów obróbki metali).
W ramach projektu zrealizowane zostaną również działania promocyjne i informacyjne.
W ramach projektu przewidziano realizację działalności gospodarczej (30%) oraz działalności niegospodarczej (70%). Projekt zakłada wykorzystanie zakupionej infrastruktury B+R do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT oraz do działalności innej niż działalność gospodarcza, polegającej m.in. na prowadzeniu działalności badawczej ukierunkowanej na rozwój przedsiębiorstw w regionie, szerokie rozpowszechnianie wyników badań.
Działalność gospodarcza będzie polegała na odpłatnym świadczeniu usług badawczych dla przedsiębiorstw - z tego tytułu Uczelnia będzie uzyskiwać opodatkowane przychody,a po zakończeniu projektu odpłatnym udostępnianiu wyników badań w przypadku opracowania rozwiązań technicznych będących przedmiotem patentu, opracowań nowych technologii, aparatury w przypadku współpracy badawczej z jednostkami badawczymi i naukowo-badawczymi. Działalność niegospodarcza będzie polegała na prowadzeniu badań naukowych, realizacji nowatorskich prac badawczych i rozwoju kadry naukowej na najnowocześniejszym sprzęcie badawczym. Od początku trwania projektu do chwili obecnej Uczelnia nie dokonywała odliczania kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymywanych faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tego projektu.
Faktury dokumentujące poniesione wydatki związku z realizacją projektu wystawiane będą na: (…).
Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Efekty projektu będą wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Przy czym efekty realizowanego projektu w ramach działalności gospodarczej będą wykorzystywane tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Infrastruktura, jaka powstanie w wyniku realizacji projektu stanowić będzie funkcjonalną całość. Z tego względu nie będzie można zdefiniować kryteriów jej podziału na część wykorzystywaną tylko do prowadzonej przez A. działalności gospodarczej oraz na część wykorzystywaną do innych celów. Laboratorium, które zostanie doposażone na skutek realizacji projektu będzie mogło być wykorzystane zarówno przez pracowników A. do prowadzenia badań, jak i zostać udostępnione partnerom zewnętrznym na zasadach komercyjnych.
Pytanie
Czy Uczelni przysługuje prawo do odliczenia lub obniżenia należnego podatku VAT od towarów i usług nabywanych w trakcie realizacji projektu?
Państwa zdaniem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2021 r. o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie jest uzależniony od obecnie wykonywanych czynności. Istotny jest zamiar ich wykorzystania do wykonywania czynności opodatkowanych. Zdaniem Państwa, Uczelni przysługuje prawo do częściowego odliczenia naliczonego podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu.
W przypadku nabywania towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywania działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, Uczelni przysługuje prawo do odliczenia części podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu, za pomocą wskaźnika „pre- proporcji”, ustalonego na podstawie art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz.U. z 2015 r. poz.2193). Wskaźnik „pre-proporcji”, który jest ustalony dla całej Uczelni posłuży również do odliczania podatku VAT w projekcie.
Mając powyższe na uwadze, Państwa zdaniem w ramach realizowanego projektu Uczelni przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług. Co do zasady faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy:
w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
W myśl art. 86 ust. 2b ustawy:
sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:
przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością,
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością,
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza,
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Przepis art. 86 ust. 2d ustawy stanowi, że :
w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy:
podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.
Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy:
przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.
Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:
proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy:
w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:
minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie delegacji ustawowej określonej ww. przepisem wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
W myśl § 1 pkt 1 rozporządzenia:
rozporządzenie określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”.
Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia:
rozporządzenie wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
W świetle § 6 rozporządzenia:
w przypadku uczelni publicznej, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:
X = Ax100/A+F
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej uczelni publicznej,
F - sumę wykorzystanych przez uczelnię publiczną środków obejmującą subwencje, dotacje i inne środki o podobnym charakterze przeznaczone w danym roku przez tę uczelnię na zadania, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 i 619), których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego tej uczelni, z wyłączeniem środków finansowych przeznaczonych na stypendia dla studentów lub doktorantów.
Według § 2 pkt 4 rozporządzenia:
ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a)dokonywanych przez podatników:
- odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
- odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
- eksportu towarów,
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.
Pojęcie obrotu, o którym mowa w powyższej regulacji powinno być interpretowane tak jak w przypadku art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Obrót powinien być rozumiany jako kwota należna z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług pomniejszona o VAT. Obrót ten będzie – dla celów określenia proporcji – powiększany o otrzymane przychody z innej niż gospodarcza działalności.
Stosownie do § 8 ww. rozporządzenia:
w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.
Przepis art. 86 ust. 2a ustawy ma zatem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Powyższy przepis wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Ponadto, na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatna działalność statutowa. W celach działalności gospodarczej mieścić się będą również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej („towarzyszące” tej działalności), niezależnie od tego czy ostatecznie bezpośrednio generują opodatkowanie VAT.
W tym miejscu wskazujemy, że na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574 ze zm.):
podstawą systemu szkolnictwa wyższego i nauki jest wolność nauczania, twórczości artystycznej, badań naukowych i ogłaszania ich wyników oraz autonomia uczelni.
Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy:
działalność naukowa obejmuje badania naukowe, prace rozwojowe oraz twórczość artystyczną.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym:
badania naukowe są działalnością obejmującą:
1) badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
2) badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 cyt. ustawy:
podstawowymi zadaniami uczelni są:
1) prowadzenie kształcenia na studiach;
2) prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3) prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4) prowadzenie kształcenia doktorantów;
5) kształcenie i promowanie kadr uczelni;
6) stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
a) procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
b) kształceniu,
c) prowadzeniu działalności naukowej;
7) wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
8) stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
9) upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
10) działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
W myśl. art. 12 ww. ustawy:
uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności polegającej na wykonywaniu zadań, o których mowa w art. 11, w zakresie i formach określonych w statucie, w szczególności przez tworzenie spółek kapitałowych.
Z opisu sprawy wynika, że w okresie od 1 września 2022 r. do 31 października 2023 r. w realizują Państwo projekt „(…)” finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020, Oś Priorytetowa 1 Gospodarka, Innowacje, Nowoczesne Technologie, Działanie 1.3 Rozwój publicznej infrastruktury badawczej. Projekt zakłada rozwijanie współpracy badawczej z partnerami przemysłowymi. Zakres rzeczowy projektu obejmuje zakup publicznej infrastruktury na rzecz innowacyjnych badań naukowych, która przyczyni się do rozwoju infrastruktury badawczo-rozwojowej w publicznej jednostce naukowej. W ramach projektu przewidziano realizację działalności gospodarczej oraz działalności niegospodarczej. Projekt zakłada wykorzystanie zakupionej infrastruktury B+R do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT oraz do działalności innej niż działalność gospodarcza. Działalność gospodarcza będzie polegała na odpłatnym świadczeniu usług badawczych dla przedsiębiorstw, a po zakończeniu projektu odpłatnym udostępnianiu wyników badań w przypadku opracowania rozwiązań technicznych będących przedmiotem patentu, opracowań nowych technologii, aparatury w przypadku współpracy badawczej z jednostkami badawczymi i naukowo-badawczymi. Działalność niegospodarcza będzie polegała na prowadzeniu badań naukowych, realizacji nowatorskich prac badawczych i rozwoju kadry naukowej na najnowocześniejszym sprzęcie badawczym. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związku z realizacją projektu wystawiane będą na Państwa. Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty projektu będą wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
Wątpliwości Państwa dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego lub obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w trakcie realizacji Projektu.
Okoliczności sprawy wskazują, że zakupiona infrastruktura będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT oraz do działalności innej niż działalność gospodarcza a jej przypisanie w całości do działalności gospodarczej nie będzie możliwe. Podali bowiem Państwo, że infrastruktura, jaka powstanie w wyniku realizacji projektu stanowić będzie funkcjonalną całość. Z tego względu nie będzie można zdefiniować kryteriów jej podziału na część wykorzystywaną tylko do prowadzonej działalności gospodarczej oraz na część wykorzystywaną do innych celów.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających przepisom ustawy.
Natomiast art. 86 ust. 2a ustawy będzie miał zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. W takich okolicznościach kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Zatem podstawową przesłanką warunkującą stosowanie przepisu art. 86 ust. 2a ustawy jest nabywanie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania przez podatnika czynności „innych niż działalność gospodarcza” (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy).
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w związku z realizacją Projektu dotyczącego tej części wydatków, która dotyczy infrastruktury wykorzystywanej do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a specyfika ww. wydatków i opisany sposób ich wykorzystania wskazuje, że nie będą Państwo mieli możliwości bezpośredniego przypisania tych wydatków w całości do działalności gospodarczej, kwotę podatku naliczonego będą Państwo zobowiązani obliczać zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów/usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
Podkreślić należy, że – jak wskazano powyżej – sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Przy czym, w przypadku Państwa jako uczelni publicznej, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów/usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanych przez tą instytucję działalności i dokonywanych przez nią nabyć określa rozporządzenie.
Zatem, skoro wydatki ponoszone w związku z realizacją Projektu będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, a Państwo nie będą mieli możliwości przypisania poniesionych wydatków w całości do działalności gospodarczej, to będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu na podstawie art. 86 ust. 2a-2h z uwzględnieniem przepisu § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników
Tym samym Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).