Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.219.2022.1.AM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.219.2022.1.AM

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” w Szkole Podstawowej nr … w … w ramach konkursu „Nasze Ekologiczne Pracownie”. Uzupełnili go Państwo pismem z 5 kwietnia 2022 r. (wpływ 5 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto … (dalej: „Miasto”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jako organ prowadzący placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w ramach konkursu pn. „Nasze Ekologiczne Pracownie” projektu: „…” – projekt realizowany będzie w Szkole Podstawowej nr … w … (dalej „Projekt”).

Celem Konkursu pn. „Nasze Ekologiczne Pracownie” jest dokonanie wyboru najlepszych projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … Funduszem, w ramach bloków tematycznych polegających na:

a)zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do placówki w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej (blok I);

b)polepszeniu warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach, poprzez ich wyremontowanie, wyposażenie w pomoce dydaktyczne, meble, a także sprzęt audiowizualny celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć (blok II).

Jednostką realizującą zadanie będzie Szkoła Podstawowa nr … w …, usytuowana przy ul. … w …. Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.) szkoły są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy – Miasta …, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Szkoła jako jednostka budżetowa rozlicza VAT wspólnie z Miastem.

W ramach Projektu utworzona zostanie sala lekcyjna na potrzeby nauk przyrodniczych na zajęciach podstawowych i dodatkowych.

Szkoła Podstawowa nr … im. … w … usytuowana jest w …, w bezpośrednim sąsiedztwie Lasu …. Teren przeznaczony do założenia punktu dydaktycznego „…” to obszar o powierzchni ok. … m2. Jest to cała północna część szkolnego terenu. Obszar ten rozpoczyna się od zachodniej granicy działki, ciągnie się za budynkiem – salą gimnastyczną, Orlikiem aż do wschodniego ogrodzenia. Teren porośnięty jest licznymi, starymi drzewami. Spotkać tam można buk zwyczajny, topolę zwyczajną, robinię akacjową, lipę drobnolistną, kasztanowiec zwyczajny oraz głóg jednoszyjkowy. Natomiast powalone przez wiatr lipy wykorzystane zostaną jako eksponat edukacyjny. Fragment, który zaadoptowany zostanie, porasta również łąka, która odpowiada charakterystyce runa Lasu .... Po wnikliwej inwentaryzacji zaobserwowano złocień pospolity, fiołek wonny, czosnek pospolity, rannik, glistnik jaskółcze ziele, kopytnik pospolity, brusznicę, jasnotę purpurową, babkę lancetowatą oraz jeżynę brusznicę.

Teren przeznaczony do założenia punktu dydaktycznego jest w zupełności pozbawiony infrastruktury technicznej. Brakuje elementów edukacyjnych oraz rekreacyjnych w postaci zadaszenia z ławkami tzw. zielonej sali, siedzisk/ławek, wyposażenia ogrodu dydaktycznego, kompostownika, koszy na segregację odpadów, tablic dydaktycznych itp.

Teren szkoły dzięki zaangażowaniu społeczności szkolnej został oczyszczony ze zbędnych przedmiotów pozostawionych po dawnych właścicielach mieszkań sąsiadujących ze szkołą. Przycięte zostały gałęzie drzew stanowiące zagrożenie dla osób poruszających się po terenie oraz przygotowany został obszar po zachodniej stronie szkoły, przeznaczony pod ogródek poprzez wyrównanie terenu, nawiezienie nowej ziemi.

Koncepcja zagospodarowania terenu zatytułowana „…” odpowiadać będzie potrzebom uczniów, nauczycieli z uwzględnieniem naturalnego środowiska, powiązania z otoczeniem oraz istniejącą roślinnością. Dbając o bogactwo przyrodnicze terenu, którego atutem jest sąsiedztwo wielkiego kompleksu Lasu …, planuje się stworzyć zróżnicowany gatunkowo ogród oraz ścieżki dydaktyczne. Ścieżki będą prezentowały naturalny las mieszany, piętra lasu, dominujące gatunki i ich role, zmiany związane z porami roku, zależności między gatunkami (rośliny, zwierzęta, grzyby, mikroorganizmy). Ogród wkomponowany zostanie w przestrzeń oraz zachowanie równowagi odpowiadającej równowadze ekosystemu. Teren dydaktyczny planuje się podzielić na kilka stref edukacyjnych.

Zakres merytoryczny:

·Poznajemy przyrodę i prowadzimy obserwacje.

·Określenie elementów przyrody ożywionej i nieożywionej.

·Posługiwanie się lupą, lornetką i mapą terenu.

·Obserwujemy pogodę.

·Prezentacja stacji meteorologicznej. Wykonanie pomiarów.

·Orientujemy się w terenie.

·Określanie kierunków świata za pomocą kompasu, słońca, roślinności w lesie.

·Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy.

·Omówienie: lasu, łąki, pola, osiedla. Ocena ukształtowania terenu. Określenie zmian w krajobrazie poczynionych przez człowieka.

·Poznajemy budowę lasu.

·Omówienie warstwowej budowy lasu, skorzystanie z pomocy na ścieżce dydaktycznej. Rozpoznawanie gatunków drzew, krzewów i roślin zielnych w lesie.

·Poznajemy łąkę.

·Omówienie funkcji łąki, a także zależności między roślinami i owadami. Omówienie gatunków występujących na łące kwietnej. Wykorzystanie tablic dydaktycznych przy łące.

·Poznajemy pola uprawne.

·Omówienie gatunków uprawnych zbóż i warzyw na przykładzie poletka i ogrodu warzywnego. Posianie i obserwacja wzrostu roślin. Przedstawienie naturalnych sposobów ochrony roślin.

Planowane działania i zakupy:

STREFA 1

OGRÓD WARZYWNO-ZIOŁOWY (OGRÓD ZMYSŁÓW)

·drewniane skrzynie do uprawy warzyw i ziół o różnych wysokościach,

·tablice informacyjne na temat:

-uprawy z uwzględnieniem allelopatii (wzajemnych oddziaływań chemicznych pomiędzy roślinami),

-ogrodu permakulturowego, zgodnego z naturą, bez zbytniego jej ograniczania i wpływania np. środkami ochrony roślin, bez intensywnej uprawy ziemi,

·tabliczki i przybory plastyczne służące uczniom do corocznego wykonywania opisów uprawianych roślin,

·strefy ogrodu wydzielone żywopłotami,

·siedziska z pni powalonych drzew pod wierzbą; miejsce prowadzenia zajęć w ogrodzie warzywno-ziołowym,

·nasadzenia roślin jadalnych/użytkowych o zróżnicowanej fakturze liści – zmysł dotyku, aromatycznych liściach i łodygach – zmysł smaku i węchu, szumiących na wietrze gałązkach – zmysł słuchu,

·ścieżki pomiędzy wzniesionymi grządkami z drobnego żwiru/otoczaków lub kory drzew iglastych/zrębków.

Zapotrzebowanie: drewniane skrzynie na warzywa 1 x 3 m, tablice informacyjne, tabliczki i przybory plastyczne, siedziska z pni drzew, nasadzenia roślin jadalnych/użytkowych, żwirek, kora drzew, ziemia ogrodowa, nasiona warzyw: fasola szparagowa, groszek cukrowy, dynia olbrzymia, rzodkiew, marchew, sałaty, szpinak, ogórki, cukinie, słoneczniki, nasiona ziół: oregano, mięta, szczypiorek, melisa, bazylia, rozmaryn, tymianek.

STREFA 2

OGRÓD DESZCZOWY Z KŁADKĄ PROWADZĄCĄ DO POLETEK UPRAWY ZBÓŻ

·w miejscu, które po intensywnych deszczach jest wyjątkowo wilgotne stworzenie niecki infiltracyjnej według przyjętych zasad projektowych,

·dobór roślin, które będą wychwytywały częściowo metale ciężkie powstrzymując ich przesiąkanie do głębszych warstw gleby,

·tablica informacyjna na temat małej retencji,

·kładka nad wybudowanym kanałem sprowadzającym deszczówkę z wyższych partii ogrodu leśnego,

·poletka uprawne zbóż najpopularniej wysiewanych w Polsce, tj. owies, gryka, żyto, rzepak; układ poletek w kształcie labiryntu,

·tabliczki informacyjne z charakterystyką wysiewanych gatunków oraz przeznaczeniem upraw (rzepak-olej itd.).

Zapotrzebowanie: folia, kruszywo, piasek, rura drenarska, żwir, tablice informacyjne, drewniana kładka, sadzonki bylin do ogrodu deszczowego turzyca pospolita 5x, ponikło błotne 5x, kosaciec żółty 3x, kosaciec syberyjski 3x, krwawnica pospolita x3, rdest wężownik 3x, skrzyp zimowy x3, nasiona zbóż: owies, gryka, żyto, rzepak.

STREFA 3 i 4

MINI SAD – DRZEWA I KRZEWY OWOCOWE

·nasadzenia gatunków drzew i krzewów owocowych wydających jadalne dla ludzi owoce: porzeczka, agrest, borówka amerykańska, jagoda kamczacka, pigwowiec pośredni, róża pomarszczona, jabłonie, grusze, śliwy, czereśnie,

·tablica informacyjna na temat rodzajów owoców: pestkowiec, jagoda, owoc rzekomy, orzech,

·ustawienie poideł dla ptaków i owadów zapylających.

Zapotrzebowanie: sadzonki krzewów owocowych: porzeczka, agrest, borówka amerykańska, jagoda kamczacka, pigwowiec pośredni, róża pomarszczona, jabłonie, grusze, śliwy, czereśnie, sadzonki drzew owocowych: jabłoń, grusza, śliwa, czereśnia; tablice informacyjne; poidła dla ptaków i owadów.

STREFA 5 i 6

KOMPOSTOWNIKI MIEJSCE EDUKACJI O GLEBIE

·kompostowniki na odpady organiczne z uprawy ogrodu szkolnego,

·tablica magnetyczna/zmazywalna do oznaczania składników kompostu,

·tablica informacyjna, czym jest kompost i proces kompostowania, co możemy wrzucać do kompostownika oraz wzmianka o naturalnych nawozach (poplon, gnojówki roślinne itd.),

·miejsce pod najbardziej rozłożystym drzewem na lekcje pod chmurką w pogodne dni,

·siedziska z pni powalonych w wichurze drzew,

·miejsce na wykonywanie odkrywek glebowych i miejsce prowadzenia zajęć o procesach glebotwórczych,

·tablice informacyjne z podstawowymi profilami glebowymi,

·ścieżka sensoryczna pod koroną lipy drobnolistnej, wykonana z naturalnych składników – gałązki, żwir, szyszki itd.

Zapotrzebowanie: 3 kompostowniki, tablica magnetyczna/zmazywalna, tablice informacyjne, siedziska z pni drzew, żwir.

STREFA 7

KLASA NA ŚWIEŻYM POWIETRZU

·montaż zadaszonej wiaty prostokątnej oraz stołów piknikowych (stół + ławki),

·stworzenie przestrzeni umożliwiającej prowadzenie zajęć pod chmurką niezależnie od nasłonecznienia,

·wyposażenie wiaty w lupy i lornetki, które posłużą uczniom w trakcie zajęć w poszczególnych strefach ogrodu szkolnego,

·ulokowanie w tej strefie małej stacji pogodowej.

Zapotrzebowanie: wiata, ławki, stoły, lupy, lornetki, kompasy, stacja meteorologiczna.

STREFA 8

PALENISKO Z MIEJSCEM NA RODZINNE PIKNIKI

·utrzymana w dobrej kondycji murawa, która zapewni miejsce do organizacji rodzinnych eventów i pikników,

·zabezpieczenie paleniska przez wygrodzenie od otaczającego trawnika,

·tablica informacyjna na temat ognia i zagrożeń wynikających np. z pozostawionych w lesie szklanych butelek,

·siedziska wokół paleniska wykonane z pieńków powalonych drzew.

Zapotrzebowanie: nasiona trawy, ławki, kamienie do zabezpieczenia ogniska, tablica informacyjna.

STREFA 9

POLANA REKREACYJNA DO ĆWICZEŃ I REKREACJI

·utrzymana w porządku płaska przestrzeń murawy do wykorzystania podczas zajęć fizycznych na świeżym powietrzu,

·na skraju tej strefy ustawione i opisane kosze do segregacji odpadów,

·tablica informacyjna na temat segregacji odpadów z oznaczeniami barwnymi oraz listą rzeczy, które mogą znaleźć się w poszczególnych pojemnikach.

Zapotrzebowanie: nasiona trawy, kosze do segregacji odpadów, tablica informacyjna.

STREFA 10

ŁĄKA KWIETNA

·wysianie mieszanki nasion łąki kwietnej dopasowanej do panujących warunków glebowych, nasłonecznienia i siedliska,

·ustawienia na jej skraju ula pokazowego z tablicą informacyjną na temat owadów zapylających,

·montaż kilku hoteli dla owadów.

Zapotrzebowanie: mieszanka nasion łąki kwietnej, tablica informacyjna, ul, hotele dla owadów.

STREFA 11

GRĄD – ŚCIEŻKA DYDAKTYCZNA

·leśna ścieżka edukacyjna w najbardziej naturalistycznej części ogrodu szkolnego,

·tablice opisujące zbiorowisko roślinne, jakim jest grąd z uwzględnieniem pięter lasu oraz krótką charakterystyką fauny i flory charakterystycznej dla tego lasu,

·tablice z opisem najbardziej cennych egzemplarzy drzew i krzewów,

·umieszczenie kodów QR do aplikacji służącej do rozpoznawania roślin z listą zadań, aby odnaleźć konkretne gatunki,

·tablica informacyjna przy pozostawionym powalonym drzewie, na temat tętniącego życiem martwego drzewa,

·tablica informacyjna z budową i właściwościami drewna, przy pozostawionych plastrach drewna wyciętych z pni powalonych drzew,

·ramka do selfie w charakterystycznym miejscu, w którym najlepiej widoczne są zmiany w roślinności w różnych porach roku.

Zapotrzebowanie: tablice informacyjne z kodami QR, ramka do selfie.

STREFA 12

RETENCJA WODY OPADOWEJ

·ustawienie naziemnego zbiornika na deszczówkę,

·tablica informacyjna o rodzaju opadów oraz ich znaczeniu dla przyrody, jak również zawierająca informacje o oszczędzaniu wody, wykorzystaniu deszczówki do nawadniania roślin, szarej wodzie.

Zapotrzebowanie: zbiornik na deszczówkę, tablica informacyjna.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez jednostkę działalności w zakresie edukacji publicznej i nie będą wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Szkołę Podstawową nr … w … projektu pn. „…” – w ramach konkursu pn. „Nasze Ekologiczne Pracownie”.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372, ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy) jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.

W ocenie Miasta …, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Projektu związane będą z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta … nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym, w ocenie Miasta nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że aktualny publikator ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to: Dz. U. z 2022 r., poz. 559, z późn. zm.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowe