Zastosowania stawki podatku VAT 0% dla otrzymywanych zapłat/zaliczek związanych z eksportem towarów, w odniesieniu do których dostawy realizowane będą... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.372.2022.1.AJB

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.372.2022.1.AJB

Temat interpretacji

Zastosowania stawki podatku VAT 0% dla otrzymywanych zapłat/zaliczek związanych z eksportem towarów, w odniesieniu do których dostawy realizowane będą w terminie przekraczającym okres, o którym mowa w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki podatku VAT 0% dla otrzymywanych zapłat/zaliczek związanych z eksportem towarów, w odniesieniu do których dostawy realizowane będą w terminie przekraczającym okres, o którym mowa w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

... spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) zarejestrowanym w Polsce.

Od 1991 r. Spółka prowadzi działalność w zakresie projektowania i produkcji maszyn dla przemysłu ... i dla szeroko pojętej branży produktów .... Kluczowymi kontrahentami Spółki są największe korporacje produkujące ... (dalej: Kontrahenci). Spółka otrzymuje zamówienia od Kontrahentów krajowych oraz zagranicznych z całego świata. Głównym obszarem działalności Spółki jest dostarczanie zaprojektowanych przez Spółkę na indywidualne zamówienie, unikatowych i jednostkowych maszyn oraz linii technologicznych wykorzystywanych do wytwarzania półproduktów w przemyśle ....

Większość zleceń realizowana jest przez Spółkę według poniższego schematu:

1.Zapytanie ofertowe dot. maszyny lub linii technologicznej, którego integralną część stanowi specyfikacja techniczna;

2.Przygotowanie oferty na podstawie specyfikacji technicznej:

a.Prace koncepcyjne do wyceny, w tym wstępne modelowanie 3D,

b.Dobór podzespołów handlowych,

c.Wycena,

d.Określenie warunków handlowych,

e.Określenie harmonogramu prac.

3.Negocjacje warunków handlowych.

4.Zamówienie. Start projektu.

5.Prace projektowe:

a.Projekt mechaniczny, modelowanie 3D,

b.Projekt elektryczny,

c.Projekt pneumatyczny,

d.Projekt hydrauliki,

e.Konsultacje techniczne z klientem.

6.Akceptacja finalna projektu przez klienta. Przekazanie do produkcji.

7.Zamówienia podzespołów handlowych i materiałów do produkcji.

8.Produkcja:

a.Wykonanie podzespołów (obróbka skrawaniem, cięcie, wypalanie gazowe i laserowe),

b.Spawanie konstrukcji i podzespołów,

c.Malowanie i obróbka termiczna, cynkowanie, czernienie itp.,

d.Nadzór klienta nad poszczególnymi etapami produkcji.

9.Montaż mechaniczny.

10.Montaż automatyki i sterowania. Wykonanie podłączeń.

11.Prefabrykacja szaf sterowniczych.

12.Przygotowanie oprogramowania sterującego.

13.Testy maszyny u wykonawcy:

a.Testy bez produktu,

b.Testy z produktem,

c.Regulacje itp.,

d.Aktywne uczestnictwo klienta podczas testów.

14.Akceptacja klienta wykonanej maszyny.

15.Demontaż, pakowanie i dostawa maszyn.

16.Instalacja u klienta lub nadzór nad instalacją.

17.Uruchomienie maszyny.

18.Testy odbiorowe.

19.Przygotowanie dokumentacji, instrukcji użytkowania.

20.Nadanie znaku CE.

21.Asysta podczas regularnej produkcji.

22.Serwis gwarancyjny, 12 lub 24 miesiące od przekazania maszyny do produkcji.

Powyższy proces realizowany jest w całości zasobami firmy .... Jedynie specjalistyczne operacje wykonywane są przy współudziale podwykonawców. W tym celu firma musi posiadać zasoby umożliwiające realizację zlecenia: kadra inżynierska (konstruktorzy, projektanci i programiści), dział mechaniczny (w tym spawalnia, obróbka skrawaniem), dział elektryczny i pneumatyczny. Do wykonania tych wszystkich operacji konieczny jest odpowiedni obiekt, hale produkcyjne wraz z zapleczem socjalnym.

Biorąc pod uwagę zindywidualizowanie procesu produkcji, stopień skomplikowania tegoż procesu, jego wieloetapowość, jak i złożoność wykonywanych maszyn i linii technologicznych, a także konieczność zapewnienia wysokich wymagań jakościowych produkowanych maszyn oraz wykonania niezbędnych prób i testów jakościowych, czas wykonania (produkcji maszyn) od otrzymania zamówienia do dostawy (od pkt 4 do 15) zazwyczaj wynosi między 35 a 65 tygodni lub więcej. Całość projektu, od otrzymania zapytania ofertowego do przekazania maszyny do produkcji, często finalizowana jest w okresie 2 lat.

W przypadku realizowania projektu prototypowego, schemat realizowania zadania jest bardziej skomplikowany, a w konsekwencji czas realizacji projektu ulega znacznemu wydłużeniu.

Na długotrwałość procesu produkcji wpływ ma także uzależnienie Spółki od dostawców komponentów i materiałów, których dostawy w okresie pandemii zostały zaburzone (ograniczona dostępność, opóźnienia w dostawach).

Każdorazowo Spółka określa terminy dostaw maszyn w składanych Kontrahentom ofertach, na podstawie których następnie Spółka otrzymuje zlecenia produkcji maszyn/zawierane są umowy z Kontrahentami. Terminy dostaw uwzględniają specyfikę realizacji maszyn, w tym specyfikę procesu produkcyjnego. Przy czym występują sytuacje/mogą wystąpić sytuacje, w których ustalone z Kontrahentami terminy dostaw maszyn ulegają/mogą ulec wydłużeniu z przyczyn nieleżących po stronie Spółki np. ze względu na zakłócenia łańcuchów dostaw wywołane pandemią i związane z tym wydłużenie terminów realizacji dostaw komponentów i materiałów niezbędnych do produkcji maszyn.

Z uwagi na wartość realizowanych projektów, w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu płynności finansowej, a także zminimalizowania ryzyka związanego z brakiem finansowego wywiązania się Kontrahentów Spółki ze złożonych zamówień/zawartych umów, Spółka pobiera zaliczki na poczet przyszłych dostaw produkowanych maszyn. Zaliczki uiszczane są/mogą być przez Kontrahentów w okresie od 50 do 10 tygodni przed określonym w ofercie terminem dostawy maszyn. W przypadku realizacji zamówień/umów obejmujących produkcję maszyn, które stanowić mają przedmiot eksportu, Spółka wystawia faktury zaliczkowe ze stawką podatku 0%, właściwe dla eksportu towarów.

W związku ze specyfiką realizowanych przez Spółkę dostaw występują sytuacje/mogą wystąpić sytuacje, w których Spółka nie posiada/nie będzie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz towarów (produkowanych maszyn) poza terytorium UE (komunikat IE-599) w terminie wynikającym z treści art. 41 ust. 9a ustawy o VAT (tj. w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym otrzymała zapłatę/otrzyma zapłatę). Dokumenty potwierdzające wywóz towarów (produkowanych maszyn) poza terytorium Unii Europejskiej Spółka uzyskuje/będzie uzyskiwała później, w terminach właściwych dla dokonania dostawy i wystawienia faktury, a zatem po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzymała/otrzyma zapłatę.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, ze względu na specyfikę realizacji dostaw opisanych we wniosku, w przypadku gdy wywóz towarów poza terytorium UE nastąpił/nastąpi po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zapłaty/zaliczki, Spółka będzie uprawniona do zastosowania, na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, stawki VAT 0 % w odniesieniu do zapłat/zaliczek już otrzymanych oraz przyszłych zapłat/zaliczek, które Spółka otrzymywać będzie w związku z realizacją dostaw?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki na przedstawione powyżej zapytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z kolei, zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT przez eksport towarów rozumie się - dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o VAT, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0 %.

Według art. 41 ust. 11 ustawy o VAT, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Na mocy art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, stawkę podatku 0 % stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Przy czym, jak stanowi art. 41 ust. 6a ustawy o VAT dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju. Tak stanowi art. 41 ust. 7 ustawy o VAT. Z kolei z art. 41 ust. 8 ustawy o VAT wynika, że przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument, o czym traktuje art. 41 ust. 9 ustawy o VAT.

Na mocy art. 41 ust. 9a ustawy o VAT, jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku otrzymania zapłaty/zaliczki z tytułu eksportu towarów w rozumieniu ustawy o VAT, stawka podatku w wysokości 0% znajduje zastosowanie, wówczas gdy wywóz towaru nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zapłatę i w tym terminie podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Jeżeli natomiast wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż wskazany w art. 41 ust. 9a ustawy, podatnik może zastosować stawkę 0 % w odniesieniu do otrzymanej zapłaty/zaliczki jedynie w sytuacji, gdy wywóz w terminie późniejszym uzasadniony jest specyfiką realizacji tego rodzaju dostawy potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku eksportu towarów, ze względu na specyfikę realizacji dostaw dokonywanych przez Spółkę, Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki podatku 0%, w sytuacji gdy wywóz towarów poza terytorium UE nastąpił/następować będzie po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zapłaty/zaliczki. Późniejszy wywóz w każdym przypadku uzasadniony jest specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Okoliczności procesu produkcyjnego, w tym m.in. długotrwałość procesu produkcyjnego, w tym konieczność projektowania maszyn z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb Kontrahenta, skomplikowanie i złożoność produkowanych maszyn, konieczność wykonania prób i testów oraz certyfikacji produkowanych maszyn, w sposób obiektywny wskazują, że termin dostawy maszyn przekraczający okres wynikający z treści art. 41 ust. 9b ustawy o VAT jest wynikiem specyfiki realizowanych dostaw maszyn, każdorazowo potwierdzonej warunkami dostawy określającymi termin wywozu towarów.

Spółka zauważa, że wyrażone przez nią stanowisko wpisuje się w ukształtowaną linię interpretacyjną organów podatkowych. Z wydawanych interpretacji indywidualnych wynika, że istotne w analizowanym względzie są złożoność, wieloetapowość i długi czas trwania procesu produkcyjnego. Tytułem przykładu wskazać można na następujące interpretacje:

(i)interpretacja indywidualna DKIS z 26 sierpnia 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.413.2021.1.RM, w której zauważono „Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy wywóz przedmiotu eksportu, na poczet którego Wnioskodawca otrzyma zaliczkę, nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a VATU, znajdzie zastosowanie norma zawarta w art. 41 ust. 9b VATU. Fakt ten, co wynika z opisu wniosku, jest uzasadniony specyfiką zbierania zamówień związaną z procesem produkcji Nowej figurki (długi cykl produkcyjny, złożoność procesu produkcji i fazy projektowej), wpływającą na szczególny w tym przypadku sposób wpłacania zaliczek przez Klientów z państw trzecich i późniejszą realizację dostaw. Spółka wskazuje również w ramach przedsprzedaży termin wywozu towarów - jest to termin określony jako data premiery Nowej figurki. ”,

(ii)interpretacja indywidualna DKIS z 22 stycznia 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.693.2020.1.RR, w której zauważono: „Jak wskazał Wnioskodawca - realizacja zamówienia jest złożonym i długotrwałym procesem, gdyż każdorazowo obejmuje fazę projektową, fazę zamawiania komponentów, fazę wyprodukowania i montażu oraz fazę testów, a zatem wywóz wyprodukowanych maszyn, w terminie późniejszym niż 2 miesiące w przypadku płatności otrzymanych do dnia 31 grudnia 2020 r. od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymuje część płatności, uzasadniony jest specyfiką realizacji dostaw zamówionych maszyn.”,

(iii)interpretacja indywidualna DKIS z 18 marca 2019 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4012.15.2019.1.PJ, w której zauważono: „Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w sytuacji gdy wywóz przedmiotu eksportu, na poczet którego Wnioskodawca otrzymał zaliczkę i w przyszłości będzie otrzymywał zaliczki, nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy znajdzie zastosowania norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy. Fakt ten, co wynika z opisu sprawy, jest uzasadniony specyfiką realizacji dostawy (okoliczności takie jak długi cykl produkcyjny, konieczność sprowadzenia materiału wsadowego z Huty w Austrii, złożoność procesu produkcji, a także konieczność dostosowania ich do potrzeb konkretnego kontrahenta)”,

(iv)interpretacja indywidualna DKIS z 5 lutego 2019 r. sygn. 0115-KDIT1-3.4012.763.2018.3.JC, w której zauważono: „Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz treść powołanych przepisów potwierdzić należy pogląd Wnioskodawcy, że w sytuacji, gdy wywóz przedmiotu eksportu (linii do produkcji brykietów i linii do mielenia wełny mineralnej), na poczet którego Wnioskodawca otrzyma zaliczkę nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy, ale uzasadnione będzie to specyfiką realizacji dostaw potwierdzoną warunkami dostawy (przygotowanie i wykonanie dostawy tak skomplikowanej instalacji technologicznej, trwa zawsze od daty rozpoczęcia prac projektowych do wysyłki urządzeń co najmniej 6-7 miesięcy), w których zawarty będzie termin wywozu towarów, zastosowanie ma norma art. 41 ust. 9b ustawy”,

(v)interpretacja indywidualna DKIS z 2 lipca 2018 r. sygn. 0115-KDIT1-3.4012.235.2018.1.JC, w której DKIS przychylił się do stanowiska wnioskodawcy, w świetle którego „Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca zawiera transakcje polegające na projektowaniu, wykonaniu i dostawie kolekcji odzieży, które wywożone są poza teren Unii Europejskiej - proces ten, trwa od kilku do maksymalnie ośmiu miesięcy. Proces ten jest długotrwały i wieloetapowy, co zostało szczegółowo opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, zostaje spełniony pierwszy z opisanych wyżej warunków wskazanych w art. 41 ust. 9b VATU. Dostawa kolekcji odzieży dostarczanych przez Spółkę w ramach eksportu z przekroczeniem terminu dwumiesięcznego od końca miesiąca, w którym otrzymano zaliczkę, wynika ze specyfiki dostawy, która musi zostać poprzedzona produkcją kolekcji w określonym asortymencie spełniającym wymagania określone przez danego nabywcę.”,

(vi)interpretacja indywidualna DKIS z 18 czerwca 2018 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.254.2018.1.RM, w której stwierdzono: „Wnioskodawca poinformował, że produkcja akcesoriów jest procesem długotrwałym i rozłożonym w czasie, na który składa się kilka etapów. (...) Zatem skoro, jak wskazał Wnioskodawca, wywóz towarów w terminie późniejszym niż dwa miesiące od końca miesiąca, w którym otrzyma części płatności (zaliczki) uzasadniony jest specyfiką realizacji dostaw, co potwierdzają warunki dotyczące terminu wysłania (w praktyce wywozu) produktów zastosowanie znajdzie norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy”,

(vii)interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 października 2017 r., w której DKIS przychylił się do stanowiska wnioskodawcy, w świetle którego: „Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, okoliczności realizowania dostaw towarów, w szczególności złożoność procesu produkcji towarów oraz konieczność ich każdorazowego dostosowania do potrzeb konkretnego kontrahenta, jak również fakt odzwierciedlenia tych okoliczności w umowach zawieranych przez Spółkę ze swoimi kontrahentami, w których każdorazowo jest określony termin wywozu towarów, uzasadniają prawo Spółki do stosowania stawki 0 % VAT w stosunku do otrzymanych zaliczek przed dokonaniem dostawy towarów na podstawie art. 41 ust. 9b VATU, w sytuacji, gdy wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż 2 miesiące, licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzymała zaliczkę”,

(viii)interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 lutego 2017 r., Nr 0461-ITPP3.4512.882.2016.1.JC, DIAS w Bydgoszczy przychylił się do stanowiska wnioskodawcy, w świetle którego „Warunkiem jest jednak specyfika realizacji dostaw. Pojęcie to nie zostało sprecyzowane w przepisach, choćby przez wskazanie katalogu przykładowych sytuacji. Niemniej jednak wydaje się, że ze specyfiką taką będziemy mieli do czynienia zwłaszcza w przypadku towarów o długim cyklu produkcyjnym (przykładowo skomplikowane urządzenia przemysłowe maszyny), wynikającym np. z konieczności sprowadzania nietypowych części czy półproduktów, ograniczeniami wynikającymi ze zdolności produkcyjnych podatnika itd. koniecznością sprowadzania towarów czy półproduktów z dalekich miejsc”.

Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w objaśnieniach podatkowych z 23 kwietnia 2021 r. w zakresie pakietu rozwiązań „Slim VAT” oraz wybranych rozwiązań doprecyzowujących niektóre konstrukcje VAT wprowadzonych ustawą z 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2419). W zakresie, w jakim wzmiankowane objaśnienia podatkowe dotyczą rozliczania w VAT zaliczek na poczet eksportu (str. 51 i nast. objaśnień) wskazuje się, że przesłanką świadczącą o spełnieniu warunku specyfikacji realizacji dostawy jest m.in. czas niezbędny do wyprodukowania towaru, a także konieczność przeprowadzenia prób i analiz towarów stanowiących przedmiot eksportu, jak również innowacyjność oraz indywidualny charakter towarów, a tymi właśnie cechami charakteryzuje się opisany przez Spółkę proces produkcji maszyn oraz maszyny przez nią produkowane.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że :

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy

Przez eksport towarów, rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz, lub

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

– jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Art. 2 pkt 1 ustawy stanowi:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast art. 2 pkt 5 ustawy stanowi:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy:

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Przy czym, w myśl art. 41 ust. 6 ustawy:

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy:

Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

W świetle art. 41 ust. 7 ustawy:

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Natomiast według art. 41 ust. 8 ustawy:

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Na mocy art. 41 ust. 9 ustawy:

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Jednocześnie na podstawie art. 41 ust. 9a ustawy:

Jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.

Przy czym zgodnie z art. 41 ust. 9b ustawy:

Przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Tak więc, w przypadku otrzymania zaliczki z tytułu transakcji stanowiącej eksport towarów w rozumieniu ustawy, stawka podatku w wysokości 0% znajduje zastosowanie wówczas, gdy wywóz towaru nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zapłatę i w tym terminie podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. W przypadku zaś, gdy wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż wskazany w art. 41 ust. 9a ustawy, podatnik może zastosować stawkę 0% w odniesieniu do otrzymanej zaliczki jedynie w sytuacji, gdy wywóz w terminie późniejszym uzasadniony jest specyfiką realizacji tego rodzaju dostawy potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Z opisu sprawy wynika, że od 1991 r. prowadzicie Państwo działalność w zakresie projektowania i produkcji maszyn dla przemysłu ... i dla szeroko pojętej branży produktów .... Głównym obszarem działalności Spółki jest dostarczanie zaprojektowanych przez Spółkę na indywidualne zamówienie, unikatowych i jednostkowych maszyn oraz linii technologicznych wykorzystywanych do wytwarzania półproduktów w przemyśle .... Biorąc pod uwagę zindywidualizowanie procesu produkcji, stopień skomplikowania tegoż procesu, jego wieloetapowość, jak i złożoność wykonywanych maszyn i linii technologicznych, a także konieczność zapewnienia wysokich wymagań jakościowych produkowanych maszyn oraz wykonania niezbędnych prób i testów jakościowych, czas wykonania (produkcji maszyn) od otrzymania zamówienia do dostawy zazwyczaj wynosi między 35 a 65 tygodni lub więcej. Całość projektu, od otrzymania zapytania ofertowego do przekazania maszyny do produkcji, często finalizowana jest w okresie 2 lat. W przypadku realizowania projektu prototypowego, schemat realizowania zadania jest bardziej skomplikowany, a w konsekwencji czas realizacji projektu ulega znacznemu wydłużeniu. Na długotrwałość procesu produkcji wpływ ma także uzależnienie Państwa od dostawców komponentów i materiałów, których dostawy w okresie pandemii zostały zaburzone (ograniczona dostępność, opóźnienia w dostawach). Każdorazowo określacie Państwo terminy dostaw maszyn w składanych Kontrahentom ofertach, na podstawie których następnie otrzymujecie Państwo zlecenia produkcji maszyn/zawierane są umowy z Kontrahentami. Terminy dostaw uwzględniają specyfikę realizacji maszyn, w tym specyfikę procesu produkcyjnego. Przy czym występują sytuacje/mogą wystąpić sytuacje, w których ustalone z Kontrahentami terminy dostaw maszyn ulegają/mogą ulec wydłużeniu z przyczyn nieleżących po stronie Spółki np. ze względu na zakłócenia łańcuchów dostaw wywołane pandemią i związane z tym wydłużenie terminów realizacji dostaw komponentów i materiałów niezbędnych do produkcji maszyn. Z uwagi na wartość realizowanych projektów, w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu płynności finansowej, a także zminimalizowania ryzyka związanego z brakiem finansowego wywiązania się Państwa Kontrahentów ze złożonych zamówień/zawartych umów, pobieracie Państwo zaliczki na poczet przyszłych dostaw produkowanych maszyn. Zaliczki uiszczane są/mogą być przez Kontrahentów w okresie od 50 do 10 tygodni przed określonym w ofercie terminem dostawy maszyn. W przypadku realizacji zamówień/umów obejmujących produkcję maszyn, które stanowić mają przedmiot eksportu, Spółka wystawia faktury zaliczkowe ze stawką podatku 0%, właściwe dla eksportu towarów. W związku ze specyfiką realizowanych przez Państwa dostaw występują sytuacje/mogą wystąpić sytuacje, w których Państwo nie posiadacie/nie będzie posiadać dokumentów potwierdzających wywóz towarów (produkowanych maszyn) poza terytorium UE (komunikat IE-599) w terminie wynikającym z treści art. 41 ust. 9a ustawy o VAT. Dokumenty potwierdzające wywóz towarów (produkowanych maszyn) poza terytorium Unii Europejskiej uzyskujecie/będzie uzyskiwać Państwo później, w terminach właściwych dla dokonania dostawy i wystawienia faktury, a zatem po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym Państwo otrzymaliście/otrzymacie zapłatę.

Odnosząc się do kwestii objętych zakresem zadanego pytania, uznać należy, że w odniesieniu do zapłat/zaliczek z tytułu eksportu towarów, w sytuacji gdy wywóz tych towarów poza terytorium UE nastąpił/nastąpi po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zapłaty/zaliczki znajdzie zastosowanie stawka podatku w wysokości 0% na podstawie art. 41 ust. 9a w zw. z art. 41 ust. 9b ustawy.

Jak bowiem wskazaliście Państwo – terminy dostaw uwzględniają specyfikę realizacji maszyn, w tym specyfikę procesu produkcyjnego. Biorąc pod uwagę zindywidualizowanie procesu produkcji, stopień skomplikowania tegoż procesu, jego wieloetapowość, jak i złożoność wykonywanych maszyn i linii technologicznych, a także konieczność zapewnienia wysokich wymagań jakościowych produkowanych maszyn oraz wykonania niezbędnych prób i testów jakościowych, czas wykonania (produkcji maszyn) od otrzymania zamówienia do dostawy (od pkt 4 do 15) zazwyczaj wynosi między 35 a 65 tygodni lub więcej. Całość projektu, od otrzymania zapytania ofertowego do przekazania maszyny do produkcji, często finalizowana jest w okresie 2 lat. Przy czym występują sytuacje/mogą wystąpić sytuacje, w których ustalone z Kontrahentami terminy dostaw maszyn ulegają/mogą ulec wydłużeniu z przyczyn nieleżących po stronie Spółki np. ze względu na zakłócenia łańcuchów dostaw wywołane pandemią i związane z tym wydłużenie terminów realizacji dostaw komponentów i materiałów niezbędnych do produkcji maszyn.

Zatem mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy uznać, że skoro wywóz towarów (maszyn), na poczet których Państwo otrzymujecie/będziecie otrzymywać zapłaty/zaliczki, nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy, ale uzasadnione jest to specyfiką realizacji dostaw ww. towarów, wynikającą z zawieranej umowy z Kontrahentami, w której każdorazowo określacie Państwo terminy dostaw maszyn, to w opisanym przypadku znajduje zastosowanie norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy.

W konsekwencji, przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 41 ust. 6 w zw. z art. 41 ust. 6a ustawy, mają/będziecie mieli Państwo prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do otrzymanych zapłat/zaliczek dotyczących eksportu towarów, pomimo że wywóz towarów nastąpił/nastąpi w terminie późniejszym niż 6 miesięcy od końca miesiąca otrzymania tej części płatności, na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 41 ust. 9a i 9b ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie natomiast powołanych interpretacji indywidualnych, informuję, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.).