Zastosowanie 8% stawki podatku dla usług remontowo-budowlanych w/na budynku A i B, wykonywanych do 30 czerwca 2020 r. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.194.2022.3.MH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.194.2022.3.MH

Temat interpretacji

Zastosowanie 8% stawki podatku dla usług remontowo-budowlanych w/na budynku A i B, wykonywanych do 30 czerwca 2020 r.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku dla usług remontowo-budowlanych w/na budynku A i B, wykonywanych do 30 czerwca 2020 r., jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku dla usług remontowo-budowlanych w/na budynkach A i B. Uzupełnili go Państwo pismami z 8 marca 2022 r. (data wpływu 9 marca 2022 r.), z 13 maja 2022 r. (data wpływu) oraz z 18 maja 2022 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Państwa Spółka jest firmą wykonawczą świadczącą usługi remontowo-budowlane zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT posługujący się numerem NIP .... Usługi objęte zakresem zapytania są realizowane na podstawie umowy zawartej przed 30 czerwca 2020 roku - część z nich została zrealizowana do 30 czerwca 2020 roku, a część jest realizowana nadal - proces budowlany trwa 40 miesięcy. Państwa Spółka ma prawo wystawiać faktury VAT ściśle o wytyczne z umowy - w umowie zawartej 04.04.2019 roku przewidziano stawkę podatku vat 8% dla wszystkich prac związanych z rewitalizacją obu budynków. Umowa nie rozgranicza kwoty na dany budynek a jedynie łączne wynagrodzenie dla całej inwestycji podzielone na prace związane z rewitalizacją budynków opodatkowane stawką 8% oraz prace na zewnątrz budynku opodatkowane stawką 23%. Innego rozgraniczenia prac umowa nie przewiduje. Do dokumentacji przetargowej nie były załączone kosztorysy a wycena została dokonana w oparciu o oczekiwania zamawiającego a nie o projekt - projekt po stronie Państwa Spółki. Usługi remontowo-budowlane były wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W 2019 roku Państwa Spółka zawarła umowę Nr ... na rewitalizację kamienic (2 budynki).

Powierzchnia użytkowa obu budynków łącznie - 986,99 m2:

1.jeden z budynków (budynek A) to budynek mieszkalny wielorodzinny z lokalami usługowymi na parterze. Żaden z lokali mieszkalnych nie przekracza powierzchni 150 m2. Stosunek powierzchni lokali mieszkalnych wraz z częściami wspólnymi (klatki, piwnice z komórkami lokatorskimi, pomieszczeniem węzła i pomieszczeniem rozdzielni elektrycznych) do lokali usługowych przedstawia się następująco: powierzchnia użytkowa budynek A - 797,83 m2 w tym: lokale usługowe 118,20 m2, mieszkania 427,30 m2, pow. pomocnicza (komórki, węzeł, rozdzielnie, pomieszczenie na odpady) 75,54 m2, komunikacja (klatka schodowa, korytarze) 164,37 m2;

2.drugi z budynków (budynek B) to budynek przeznaczony na świetlicę środowiskową powierzchnia użytkowa budynek B - 201,58 m2.

Budynki są ze sobą złączone, mają wspólną instalację wodną, kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, gazową i elektryczną. Pomiędzy budynkami od wewnątrz nie ma komunikacji. Biorąc pod uwagę klasyfikację w dniu podpisania umowy i rozpoczęcia prac będących przedmiotem umowy w częściach przeznaczonych na mieszkania oba budynki łącznie ale i każdy osobno (zarówno budynek A jak i budynek B) są budynkami objętymi społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ar. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług. Umowa zawarta z inwestorem nie rozgranicza ani powierzchni, ani budynków, dotyczy „rewitalizacji budynków przy ..., za kwotę netto (...) plus podatek VAT (....),z tym że usługi świadczone w budynkach o wartości netto (...) są opodatkowane stawką 8%, prace związane z zagospodarowaniem terenu (instalacje zewnętrzne, parking, plac zabaw, ogrodzenie) o wartości (...) są opodatkowane wg stawki 23%. Umowa w ogóle nie rozgranicza prac w budynku A i budynku B tylko traktuje je całościowo. Prace wykonane na budynkach A i B (wewnątrz oraz na elewacjach i dachu) wobec powyższego są opodatkowane jedną stawką podatkową 8%. Przychody ze sprzedaży tych usług są fakturowane zgodnie z harmonogramem ich wykonania. Wg informacji przekazanych przez zamawiającego reprezentującego właściciela budynków zarówno budynek A jak i budynek B na dzień podpisania umowy z wykonawcą robót zostały sklasyfikowane wg PKOB jako budynki o 3 i więcej mieszkań (PKOB 11.22) o funkcji głównej mieszkalnej. Po wykonaniu robót przeznaczenie budynku B zostanie zmienione na świetlicę środowiskową, jednakże ze względu na fakt, iż budynek B nie jest samodzielnym budynkiem - posiada wspólną instalację wody, ciepła kanalizacji i gazu z budynkiem A, w którym znajduje się całe zaplecze techniczne (węzeł cieplny, rozdzielnie elektryczne, główny zawór wody itp.) i nie jest zdolny do niezależnego funkcjonowania przy wyłączeniu z użytkowania budynku A, powierzchnie budynku, zdaniem Państwa Spółki należy rozpatrywać łącznie, co pozwala na dalsze zakwalifikowanie go jako budynków z przewagą powierzchni mieszkalnych do PKOB 11.22 - budynków mieszkalnych o trzech i więcej mieszkaniach w klasie budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach. Oba budynki A i B remontowane są na podstawie jednej dokumentacji projektowej na podstawie której wydane zostało jedno pozwolenie na budowę.

W uzupełnieniu wniosku z 13 maja 2022 r. Państwa Spółka wskazała, że PKOB dla poszczególnych budynków dotyczących umowy nr … z dnia 04.04.2019 roku należy przypisać odpowiednio:

·Budynek A należy zaklasyfikować do PKOB 11.22 gdyż pełni funkcję mieszkalną ze względu na przeważająca powierzchnię przeznaczoną na cele mieszkaniowe (86% całości powierzchni).

·Budynek B pełni funkcję świetlicy środowiskowej nie zapewniający zakwaterowania zatem budynek B nie pełni funkcji mieszkalnych i nie klasyfikuje się do działu 11 i 12 PKOB.

Na pytania Organu zawarte w wezwaniu:

1.W związku z informacją wskazaną w opisie sprawy, że: „Po wykonaniu robót przeznaczenie budynku B zostanie zmienione na świetlicę środowiskową, (…)”, prosimy, żeby Państwa Spółka doprecyzowała opis sprawy, czyli wskazała:

a)Czy po wykonaniu usług objętych zakresem pytania, budynek B będzie budynkiem zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931)?

b)Czy po wykonaniu usługobjętych zakresem pytania, zmianie ulegnie symbol PKOB budynku B, jeżeli tak to należy wskazać jaki to będzie symbol PKOB,nazwa grupowania oraz wyszczególnienie, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?

2.Czy usługi objęte zakresem pytania, w okresie do 30.06.2020 r., były wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy?

Państwa Spółka wskazała:

1.

a)Budynek B nie jest i nie będzie zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym o którym mowa w art. 41 ust. 1 12a ustawy o podatku od towarów i usług. Ponieważ budynek B nie zapewnia zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską.

b)Po wykonaniu usług budowlanych w budynku B symbol PKOB ulegnie zmianie gdyż budynek będzie pełnił funkcję świetlicy środowiskowej niezapewniającej zakwaterowania oraz opieki medycznej, zatem budynek można zaklasyfikować wg PKOB pod symbolem 1274 pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione.

2.

·W budynku A usługi budowlane w okresie do 30.06.2020 r. były wykonywane według czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy. Powierzchnia budynku A w 86% przeznaczona jest na cele mieszkalne co klasyfikuje budynek wg PKOB jako budynki o 3 i więcej mieszkań (PKOB 11.22).

·W budynku B usługi budowlane w okresie do 30.06.2020 r. były wykonywane według czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy.

Pytanie

Czy jako podatnik podatku od towarów i usług Państwa Spółka stosuje prawidłowo obniżoną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% dla wszystkich prac wykonywanych wewnątrz budynków A i B (prace budowlane, remontowe, instalacyjne), na ich elewacjach i dachach?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, jako czynny podatnik VAT, Państwa Spółka korzysta z prawa do stosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% w oparciu o zapis art. 41 ust. 12 w zw. z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług do robót budowlanych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym należą przy tym, między innymi, obiekty budownictwa mieszkaniowego, czyli budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w dziale 11. Budynki A i B przy ... (których dotyczy pytanie) nie mają jednorodnego mieszkaniowego lub niemieszkaniowego charakteru - 14% budynku A oraz 100 % budynku B przeznaczona jest na cele niemieszkalne. Jednakże prace w obu budynkach realizowane są w oparciu o jedną umowę rewitalizacyjną, a łączna powierzchnia budynków przeznaczona na cele mieszkalne wynosi 67,60%. W takich przypadkach o uznaniu budynku za mieszkaniowy lub niemieszkaniowy (a w konsekwencji za obiekt budowlany należący do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym albo nienależący do takiego budownictwa) decyduje główny sposób wykorzystywania budynku. Z przepisów PKOB wynika bowiem, że w przypadku obiektów budowlanych użytkowanych lub przeznaczonych do wielu celów klasyfikuje się je w jednej pozycji, zgodnie z ich głównym użytkowaniem. I tak, budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Uznanie na podstawie PKOB danego budynku za budynek mieszkalny pozwala uznać go na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług za należący do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Świadczenie usług budowlanych dotyczących takich budynków jest zatem opodatkowane VAT według stawki 8%. W przedstawionym stanie faktycznym ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej budynków, których remont realizowany jest w oparciu o jedną umowę i które mają wspólne instalacje sanitarne i elektryczne, jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, a więc jest to budynek mieszkalny. W konsekwencji do świadczenia wskazanych usług budowlanych (dotyczących tych budynków jako całości) należy zastosować stawkę VAT w wysokości 8%. Odpowiednie zastosowanie ma, przykładowo, interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 11 kwietnia 2013 r. (ILPP2/443-75/13-4/SJ), w której czytamy, że „jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości - to należna stawka będzie 8 proc.” Tożsame jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej o sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.99.2018.2 z 16 marca 2018 r w której czytamy, że w przypadku „(...) Prac budowlanych, które będą dotyczyły remontu, termomodernizacji i modernizacji budynku objętego społecznym programem mieszkaniowym należy zastosować preferencyjną stawkę podatku zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 12 ustawy. Bowiem zgodnie z umową usługi będą wykonywane w budynku (jako całości) objętym społecznym programem mieszkaniowym. Tym samym stawką właściwą dla usług wykonywanych w takim obiekcie będzie preferencyjna stawka podatku 8%. Składając niniejszy wniosek Państwa Spółka chce uzyskać ocenę swojego stanowiska w zakresie prawidłowości interpretowania zapisów art. 41 ust. 12 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy podkreślić, że w związku z wprowadzeniem Wiążących Informacji Stawkowych, interpretacja indywidualna w zakresie stawki podatku właściwa jest jedynie dla stanów faktycznych, które zaistniały do 30 czerwca 2020 r.

Zatem niniejsza interpretacja rozstrzyga kwestię zastosowania 8% stawki podatku dla usług remontowo-budowlanych w/na budynkach A i B, wykonywanych do 30 czerwca 2020 r.

Natomiast przedmiotowa interpretacja nie odnosi się do kwestii wysokości stawki podatku od towarów i usług dla ww. usług świadczonych po 30 czerwca 2020 r.

Przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla czynności dotyczącej obiektów budowlanych istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie obiektu wg symbolu PKOB. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, w tym na podanej przez Państwa Spółkę klasyfikacji PKOB.

Podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2020 r., zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

6)towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Generalną zasadą wynikającą z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT jest opodatkowanie towarów i usług stawką podstawową. Stosowanie stawek preferencyjnych (obniżonych) ma charakter wyjątkowy, a ich zakres ogranicza się do towarów i usług wprost wymienionych przez ustawodawcę w ustawie, bądź przepisach wykonawczych do ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 października 2019 r.):

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 listopada 2019 r.):

Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1.

Jednocześnie, na mocy art. 7 ust. 2 ustawy z 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1751 z późn.zm.):

W okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Dodatkowo na mocy art. 63 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 568 z późn. zm.), dalej „ustawa Covid-19”:

W ustawie z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1751 i 2200) wprowadza się następujące zmiany: w ust. 2 wyrazy „do dnia 31 marca 2020 r.” zastępuje się wyrazami „do dnia 30 czerwca 2020 r.”

Należy wskazać, że stosownie do zapisu art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 31 października 2019 r.):

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W świetle art. 41 ust. 12 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 listopada 2019 r.):

Stawkę podatku o której mowa w ust. 2 stosuje się do:

1)dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

2)robót konserwacyjnych dotyczących:

a)obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b)lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 1.

Jednocześnie, na mocy ww. art. 7 ust. 2 ustawy z 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, do 31 marca 2020 r. stosuje się przepis art. 41 ust. 12 w poprzednim brzmieniu.

Dodatkowo na mocy ww. art. 63 ustawy Covid-19, do dnia 30 czerwca 2020 r. stosuje się przepis art. 41 ust. 12 w poprzednim brzmieniu.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 22 listopada 2019 r.):

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 23 listopada 2019 r.)::

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl art. 41 ust. 12b ustawy:

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1)budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2)lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że przepis art. 41 ust. 12b ustawy ma zastosowanie wyłącznie do budynków jednorodzinnych lub pojedynczych lokali mieszkalnych, natomiast w przypadku innych niż ww. budynki/lokale nie będzie miał on zastosowania.

Stosownie do art. 41 ust. 12c ustawy:

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

12) obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.).

Zgodnie z załącznikiem do ww. rozporządzenia:

budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne w myśl załącznika do ww. rozporządzenia:

to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

1.Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,

2.Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,

3.Budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Grupa PKOB 112 klasa 1122 obejmuje:

Budynki mieszkalne pozostałe, takie jak: budynki mieszkalne, o trzech i więcej mieszkaniach.

Powyższa klasa nie obejmuje:

·Budynków zbiorowego zamieszkania (1130)

·Hoteli (1211)

·Schronisk młodzieżowych, domków kempingowych, domów wypoczynkowych (1212).

Należy zauważyć, że rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, w tym pojęcie remontu i budowy, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2):

przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

„Przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1):

to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.):

„remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia,

„montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji,

„instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne,

„modernizacja” oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja i przebudowa powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, aby mogły korzystać z preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

W myśl art. 3 pkt 2 ww. ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty  i dach.

Mając na uwadze tak skonstruowane przepisy, zastosowanie stawki obniżonej VAT uzależnione jest obligatoryjnie od spełnienia dwóch elementów jednocześnie: zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć jednej z czynności wskazanych w art. 41 ust. 12 oraz czynności te muszą być wykonane w budynkach lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Jeśli natomiast którykolwiek z warunków nie zostanie spełniony, podatnik zobowiązany jest do niestosowania stawki preferencyjnej.

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy czynności tam wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury budowlanej.

Do pozostałych usług, wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Ponadto w przypadku, gdy ww. usługi wykonywane są w ramach czynności wymienionych w  art. 41 ust. 12 ustawy w budynkach o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych bądź w  budynkach zbiorowego zamieszkania, w których mieszczą się lokale mieszkalne o  powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 150 m2, wówczas usługi te będą opodatkowane 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy.

Podkreślić należy, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego. Decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka w 2020 roku podpisała umowę na rewitalizację budynków A i B.

Powierzchnia użytkowa obu budynków łącznie - 986,99 m2:

1.budynek A - to budynek mieszkalny wielorodzinny z lokalami usługowymi na parterze. Żaden z lokali mieszkalnych nie przekracza powierzchni 150 m2. Stosunek powierzchni lokali mieszkalnych wraz z częściami wspólnymi (klatki, piwnice z komórkami lokatorskimi, pomieszczeniem węzła i pomieszczeniem rozdzielni elektrycznych) do lokali usługowych przedstawia się następująco: powierzchnia użytkowa budynek A - 797,83 m2 w tym: lokale usługowe 118,20 m2, mieszkania 427,30 m2, pow. pomocnicza (komórki, węzeł, rozdzielnie, pomieszczenie na odpady) 75,54 m2, komunikacja (klatka schodowa, korytarze) 164,37 m2;

2.budynek B - to budynek przeznaczony na świetlicę środowiskową powierzchnia użytkowa budynek B - 201,58 m2.

Budynki są ze sobą złączone, mają wspólną instalację wodną, kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, gazową i elektryczną. Oba budynki A i B remontowane są na podstawie jednej dokumentacji projektowej na podstawie której wydane zostało jedno pozwolenie na budowę. W budynku A usługi budowlane w okresie do 30.06.2020 r. były wykonywane według czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy. Biorąc pod uwagę klasyfikację w dniu podpisania umowy i rozpoczęcia prac będących przedmiotem umowy w częściach przeznaczonych na mieszkania oba budynki łącznie ale i każdy osobno (zarówno budynek A jak i budynek B) są budynkami objętymi społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ar. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług. Wg informacji przekazanych przez zamawiającego reprezentującego właściciela budynków zarówno budynek A jak i budynek B na dzień podpisania umowy z wykonawcą robót zostały sklasyfikowane wg PKOB jako budynki o 3 i więcej mieszkań (PKOB 11.22) o funkcji głównej mieszkalnej. Po wykonaniu usług objętych zakresem pytania budynek B nie jest i nie będzie zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym o którym mowa w art. 41 ust. 1 12a ustawy o podatku od towarów i usług. Po wykonaniu usług budowlanych w budynku B symbol PKOB ulegnie zmianie, gdyż budynek będzie pełnił funkcję świetlicy środowiskowej niezapewniającej zakwaterowania oraz opieki medycznej, zatem budynek można zaklasyfikować wg PKOB pod symbolem 1274 pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione. W budynku B usługi budowlane w okresie do 30.06.2020 r. były wykonywane według czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy.

Wątpliwości Państwa Spółki dotyczą zastosowania właściwej stawki podatku dla wszystkich prac wykonywanych wewnątrz budynków A i B (prace budowlano-remontowe), na ich elewacjach i dachach.

W odniesieniu do budynku A, w którym znajdują się też lokale użytkowe, należy zwrócić uwagę, że z opisu sprawy nie wynika aby jakieś roboty dotyczyły konkretnych lokali mieszkalnych bądź niemieszkalnych. Przyjmujemy zatem, na podstawie przedstawionego opisu, że wszystkie roboty remontowo-budowlane, będące przedmiotem zapytania, dotyczyły budynku jako całości, a nie konkretnych lokali mieszkalnych bądź niemieszkalnych.

Z uwagi na to, iż – jak wskazano wyżej - obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Podkreślić należy, że co do zasady, sposób rozliczania wzajemnych świadczeń czy należności wynikających z zawartej umowy ustawodawca pozostawił stronom stosunku cywilnoprawnego. Przy czym ustalenia zawarte w umowie cywilnoprawnej nie mogą determinować sposobu ich rozliczenia na gruncie podatku od towarów i usług. Zatem dla prawidłowego określenia stawki podatku VAT dla świadczonych przez Państwa Spółkę usług  bez znaczenia pozostaje fakt, że prace w/na ww. budynkach A i B realizowane są w oparciu o jedną umowę rewitalizacyjną, jak również fakt, że ww. budynki posiadają wspólne instalacje i że łączna powierzchnia ww. budynków przeznaczona na cele mieszkaniowe w tych budynkach przekracza połowę całkowitej powierzchni użytkowej tych budynków.

W przedmiotowej sprawie zauważyć należy, że w przypadku budynku A spełnione zostaną wszystkie przesłanki, aby uznać, że do czynności dokonanych do dnia 30 czerwca 2020 r. właściwe będzie zastosowanie stawki preferencyjnej – 8 %. Budynek zaliczany jest do budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z definicją ustawową, a prace z zakresu usług remontowo – budowlanych wpisywały się w czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy. Wobec spełnienia przesłanek, uznać należy, że usługi wykonywane na/w budynku A do 30 czerwca 2020 r. podlegać będą preferencyjnej stawce podatku.

Odnośnie ww. budynku A zauważenia wymaga, że opis sprawy nie wskazuje, aby roboty w/na tym budynku były wykonywane w konkretnych lokalach, lecz dotyczą budynku jako całości.

W przypadku budynku B nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że również tutaj stosować można stawkę preferencyjną. Budynek ten pomimo, że poddawany jest rewitalizacji na podstawie jednej, łącznej umowy (obejmującej zarówno budynek A jak i B), nie jest zaliczany do budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym. Wg Wnioskodawcy sklasyfikowany jest on wg PKOB do klasy 1274 – pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione.

Obowiązujące ww. przepisy nie dają podstaw, by określać ww. preferencyjną stawkę podatku dla kilku odrębnych budynków, ze względu na fakt, iż łączna powierzchnia w tych budynkach przeznaczona na cele mieszkaniowe przekracza połowę całkowitej powierzchni użytkowej tych budynków. Jak wynika z okoliczności sprawy, każdy budynek jest odrębnym budynkiem - odrębnie sklasyfikowanym wg PKOB. Poza tym, na powyższe rozstrzygnięcie nie ma wpływu fakt, że budynek B posiada wspólną instalację wody, ciepła, kanalizacji i gazu z budynkiem A, w którym znajduje się całe zaplecze techniczne (węzeł cieplny, rozdzielnie elektryczne, główny zawór wody itp.).

Zatem, w zakresie prac budowlano-remontowych w/na budynku B wykonanych do 30 czerwca 2020 r. zastosować należy stawkę podatku VAT w wysokości podstawowej, tj. 23 %.

W związku z powyższym, oceniając całościowo Państwa stanowisko, należy je uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał  w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja w zakresie stawki podatku VAT dla czynności opisanych we wniosku wywiera skutki prawne wyłącznie dla okoliczności przedstawionych w opisie sprawy oraz w stanie prawnym obowiązującym do 30 czerwca 2020 r. Natomiast niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych w zakresie stawki podatku VAT dla czynności wykonanych po 30 czerwca 2020 r.

Wskazać w tym miejscu należy, że na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnik może wystąpić do  Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług wykonywanych od 1 lipca 2020 r.

Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: sytuacja Państwa Spółki będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego iPaństwa Spółka zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ..... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).