Temat interpretacji
niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działek, będących we współwłasności małżeńskiej
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2020 r. (data wpływu 8 października 2020 r.), uzupełnionym pismami z dnia 23 listopada 2020 r. (data wpływu 26 listopada 2020 r.) i w dniu 8 grudnia 2020 r. (wg daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działek, będących we współwłasności małżeńskiej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 października 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działek, będących we współwłasności małżeńskiej.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 23 listopada 2020 r. (data wpływu 26 listopada 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy i w dniu 8 grudnia 2020 r. o podpis.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe. (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).
- Wnioskodawca wraz z małżonką w latach 70 ubiegłego wieku, w wyniku zawarcia umowy przekazania gospodarstwa rolnego od swoich rodziców stali się m.in. współwłaścicielami nieruchomości gruntowej, tj. działki nr . obręb geodezyjny, w wyniku podziału której wyodrębniona została działka nr .., o pow. 5,5362 ha, która to działka w 2020 r. została podzielona na 36 działek przeznaczonych w większości zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę rekreacyjną indywidualną. Nadto powstała działka nr udział zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod zieleń naturalną, natomiast działki nr ..zgodnie z ww. planem przeznaczone są na drogi wewnętrzne lub obiekty małej architektury oraz ciąg pieszo rowerowy. Powstałe w wyniku podziału działki są niezabudowane i sklasyfikowane jako grunty orne. Na przedmiotowych działkach Wnioskodawca nie prowadził pozarolniczej działalności gospodarczej, a obecnie są one dzierżawione córce Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT.
- Obecnie Wnioskodawca planuje zbycie w
drodze sprzedaży całości ww. nieruchomości albo poszczególnych działek
wchodzących w jej skład, i w związku z czym z uwagi na znaczną
powierzchnię nieruchomości dokonał uprzedniego podziału geodezyjnego
działek. Z uwagi na brak dostępu do drogi publicznej sprzedawane
działki będą zbywane wraz ze stosownym udziałem w działkach nr , jako
działkach przeznaczonych na drogi wewnętrzne i inne obiekty
wspólne.
- Wnioskodawca nie występował ani nie będzie
występować z wnioskiem o sporządzenie ani o zmianę miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowej nieruchomości.
Wnioskodawca nie wnosił oraz nie będzie wnosić o wydanie decyzji o
warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla przedmiotowej
nieruchomości.
- Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć z biurem
pośrednictwa nieruchomości umowę w celu znalezienia nabywców.
Jednocześnie podkreślić należy, że Wnioskodawca nie będzie samodzielnie
prowadził akcji marketingowych, nie planuje stworzenia strony
internetowej z reklamami oferowanych działek. Wnioskodawca nie
podejmował i nie podejmie jakichkolwiek czynności w celu
uatrakcyjnienia działek mających być przedmiotem sprzedaży, a więc np.
budowy drogi, wyposażenia w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizację
sanitarną.
- Wnioskodawca zbył w drodze umowy sprzedaży nieruchomość rolną - działkę nr .. powstałą w wyniku podziału opisanego w pkt 1. Przy sprzedaży tej działki Wnioskodawca nie korzystał z pomocy pośredników, jak również w żaden sposób nie prowadził akcji marketingowych. Odnośnie zbytej działki Wnioskodawca również nie dokonywał żadnych przyłączy mediów ani nie występował o warunki zabudowy.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że działka była wykorzystywana na potrzeby własne prowadzonego gospodarstwa rolnego, tj. do uprawy roślin i wypasu zwierząt. Działka .. do dnia sprzedaży była uprawiana, tj. zasiewana. Na pytanie nr 3 Organu zawarte w wezwaniu: Czy do dnia sprzedaży działek powstałych w wyniku podziału działki nr z wyłączeniem działki nr Wnioskodawca zamierza je dzierżawić na rzecz córki, czy wykorzystywać je w inny sposób? Wnioskodawca wskazał: Do dnia sprzedaży działki, z uwagi na wiek i stan zdrowotny Wnioskodawcy, będą dzierżawione na rzecz córki.: Na pytanie nr 4 wezwania: Jeżeli Wnioskodawca zamierza wykorzystywać ww. działki w inny sposób, to należy wskazać w jaki sposób? Wnioskodawca wskazał: Wnioskodawca nie planuje innego sposobu wykorzystywania działki niż wskazany w odpowiedzi na pytanie nr 3. Na działce .., jak i obecnie na wszystkich wyodrębnionych działkach prowadzona była działalność rolnicza związana z prowadzonym gospodarstwem rolnym - uprawa roślin, hodowla zwierząt. Wnioskodawca ani z działki nr ani z żadnej z działek powstałych w wyniku jej podziału nie dokonywał, ani nie dokonuje zbiorów i dostaw produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług. Płody rolne wykorzystywane były we własnym gospodarstwie rolnym. Wnioskodawca nie jest ani nie był rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT. Dzierżawa działek na rzecz córki ma charakter nieodpłatny. Przed sprzedażą działki nr .. podobnie jak i na pozostałych działkach przeznaczonych na sprzedaż nie były podejmowane działania celem podwyższenia jej wartości, tj. w szczególności nie dokonywano przyłączy prądu czy też wodnokanalizacyjnych. Wnioskodawca podkreśla, że jedynym działaniem Wnioskodawcy był podział działki nr .. na mniejsze w wyniku czego powstała m.in. działka ... Powyższe miało na celu przede wszystkim ułatwienie sprzedaży. Utworzone w wyniku podziału działki nadal figurują w ewidencji gruntów jako grunty rolne. Wnioskodawca nie występował również o wydanie decyzji o warunkach zabudowy czy też zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ani o pozwolenie na budowę. Podkreślić również należy, że utworzone drogi wewnętrzne wynikają z obowiązujących przepisów i konieczności zapewnienia dojazdu do wydzielonych działek, jednakże Wnioskodawca nie tworzył, nie utwardzał ani nie dokonywał żadnych nakładów na stworzenie dróg na przeznaczonych do tego działkach.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości (całości albo poszczególnych działek) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy:
- Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości (całości albo poszczególnych działek) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodne z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
- W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę
towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie
prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
- Przez
towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich
części, a także wszystkie postacie energii. Zgodnie zatem z ww.
przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą art. 2 pkt 6
ustawy a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy
towarów na terytorium kraju. Jednak zauważyć, że nie każda czynność
stanowiąca dostawę towarów - w rozumieniu art. 7 ustawy - podlega
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność
była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który
w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i
usług.
- W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby
prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby
fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której
mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jak
wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza
obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców w
tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także
działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza
obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu
towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla
celów zarobkowych.
- Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem
opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest
spełnienie dwóch przestanek po pierwsze - dana czynność ujęta jest w
katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i
usług, po drugie - czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej
ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług
wskazuje że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej
czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu
wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik.
Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w
przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów
stanowiących część majątku osobistego tj. majątku, który nie został
nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w
ramach działalność gospodarczej. W kontekście powyższego, nie jest
podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna
dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest
przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej,
czy zarejestrowanej działalności gospodarczej.
- Z orzeczenia
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r.
w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów
(C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko
Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika że czynności
związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie
być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i
zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia
między czynnościami dokonywanymi prywatnie, która znajdują się poza
zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi
działalność gospodarczą. Podobnie okoliczność, że przed sprzedażą
zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia
wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić
się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego. W powołanym
wyżej orzeczeniu TSUE wskazał, że inaczej jest w wypadku, gdy
zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu
nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez
producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1
akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w
sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347
z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Zatem za podatnika należy uznać
osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów czy budynków angażuje
podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości
porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego
rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego
zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu
przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg
wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek
wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o
warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu
zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie
działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych
tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju
aktywność handlową wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo
przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu
wystąpienia pojedynczych z nich.
- Również Naczelny Sąd
Administracyjny w Warszawie w orzeczeniu, sygn. akt. I FPS 3/07,
wskazał, że formalny status danego podmiotu jako podatnika
zarejestrowanego, a także okoliczność, że dana czynność została
wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości
nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego
ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten
występował w charakterze podatnika podatku VAT. Nawet samo wystąpienie
z wnioskiem o uchwalenie dla terenu miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego nie decyduje jeszcze o zawodowym charakterze
działalności podmiotu. Przesądza bowiem o tym szereg innych
okoliczności, które powodują, że aktywność podmiotu w przedmiocie
zbycia działek jest porównywalna do działań podmiotów zajmujących się
profesjonalnie tego rodzaju obrotem. Chodzi zatem o taką działalność
podmiotu, która polega na aktywnych działaniach w zakresie obrotu
nieruchomościami. Jak wskazał NSA w wyroku z 10 listopada 2011 r.
(sygn. akt I FSK 13/11) przykładowe okoliczności takie, jak np.
uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania
marketingowe itp. muszą stanowić pewien logiczny ciąg, aby uznać daną
aktywność za handlową. Nie wystarczy stwierdzenie występowania
pojedynczych ze wskazanych zdarzeń. Jak podkreślił sąd, sprzedaż nawet
kilkunastu działek budowlanych powstałych z podziału gruntu rolnego
nabytego na cele osobiste i po urzędowej zmianie przeznaczenia tego
gruntu (bez udziału zbywcy) nie stanowi per se działalności
gospodarczej podlegającej opodatkowaniu, jeśli nie zachodzą przesłanki
świadczące o takiej aktywności sprzedającego w zakresie zbycia
przedmiotowych działek, które byłyby porównywalne do działań osób
zajmujących się zawodowo obrotem nieruchomościami (brak przesłanek
stałego i zorganizowanego charakteru działalności). Naczelny Sąd
Administracyjny w wyroku z dnia 12 stycznia 2010 r. (sygn. akt I FSK
1626/08) wskazał także, że przepisy art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku
od towarów i usług powinny być rozumiane w ten sposób, ze warunkiem
sine qua non uznania, że dany podmiot działa w charakterze podatnika
podatku od towarów i usług jest ustalenie, że działa on jako producent,
handlowiec, usługodawca pozyskujący zasoby naturalne, rolnik lub jako
osoba wykonująca wolny zawód. Ani formalny status danego podmiotu jako
podatnika zarejestrowanego, ani okoliczność, ze dana czynność została
wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości,
nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego
ustalenia, że w odniesieniu do tej konkretnej czynności podmiot ten
występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Stwierdzenie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności
działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny
każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. W
powyższym zakresie nie jest natomiast możliwe przyjęcie z góry
konkretnych założeń, modelowego rozwiązania, mającego zastosowanie w
każdym przypadku. Wykonanie danej czynności (w przypadku sprzedaży
działki budowlanej lub przeznaczonej pod zabudowę) jednorazowo jednakże
w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania jej w sposób
częstotliwy nie przesądza automatycznie, że z tego tylko powodu dany
podmiot staje się podatnikiem VAT. Konieczne jest bowiem ustalenie, że
w odniesieniu do tej czynności występował on w charakterze podatnika,
tj. jako handlowiec. Przyjęcie, iż dana osoba fizyczna sprzedając
działki budowlane działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową
działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, że jej
działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną),
czyli stałą (powtarzalność czynności i zamiar ich kontynuacji), a w
konsekwencji zorganizowaną. Jeżeli sprzedane działki zostały wydzielone
z gruntu stanowiącego majątek osobisty sprzedawcy, który nie został
nabyty w celu prowadzenia działalności gospodarczej, sprzedawca nie
może być uznany za handlowca w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o
podatku od towarów i usług. Sprzedaż nieruchomości zarówno w całości,
jak i w częściach, jednemu lub wielu nabywcom, z zyskiem lub bez, nie
może być uznana za działalność handlową ze skutkiem w postaci uznania
tej osoby za podatnika podatku od towarów i usług. Wyłącznie w
sytuacji, gdy osoba sprzedająca działki swoim zachowaniem wykaże, że
realizując tę sprzedaż działa i chce działać w charakterze podatnika
(handlowca, który nabył grunty w celu ich zbycia i chce oprócz tej
sprzedaży kontynuować tego rodzaju aktywność), czyli podmiotu
prowadzącego w tym zakresie działalność profesjonalną, stałą i
zorganizowaną - sprzedaż taka będzie opodatkowana VAT. Zatem, jak
wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów oraz orzecznictwa, warunkiem
opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest
spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta
jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od
towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot,
który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i
usług.
- Odwołując się zarówno do treści przepisów ustawy, jak i
stanowiska judykatury - w przypadku osób fizycznych, które dokonują
sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część
majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego
odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności
gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności
w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby
fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem
prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT. W szczególności
sprzedaż działek wchodzących w skład odziedziczonego gospodarstwa
rolnego, nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. Skoro
Wnioskodawca nabył działki do swojego majątku osobistego, bez zamiaru
ich dalszej odsprzedaży, to poprawny jest pogląd, że ich sprzedaż nie
jest działalnością handlową (wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2014 r.,
sygn. akt I FSK 781/13).
- Uwzględniając przywołane wyżej
przepisy oraz orzecznictwo stwierdzić należy, że w sprawie będącej
przedmiotem niniejszego wniosku brak jest podstaw do uznania
Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług. Wobec powyższego
należy uznać, że w planowane zbycie nieruchomości nie będzie stanowiło
działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, a podejmowana
przez Wnioskodawcę aktywność w związku z zamiarem sprzedaży
nieruchomości nie wykracza poza ramy czynności związanych ze zwykłym
wykonywaniem prawa własności.
- Konsekwentnie, w przedmiotowej
sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać, że dokonując
sprzedaży opisanej we wniosku nieruchomości Wnioskodawca wystąpi w
charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego
działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na
handlu nieruchomościami. Jak wcześniej wskazano, aby uznać określoną
sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie
dostawy towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego
dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku
od towarów i usług. W rozpatrywanej sprawie planowaną sprzedaż
nieruchomości należy uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem
prawa własności, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu
podatkiem od towarów i usług.
- Argumentując analogicznie jak w pkt 1 stwierdzić należy, ze dokonana przez Wnioskodawcę transakcja - sprzedaż działki nr nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podkreślić należy ponownie, że Wnioskodawca zbywa majątek prywatny, niewykorzystywany w pozarolniczej działalności gospodarczej. Podział działek nastąpił z uwagi na wielkość działki pierwotnej, której zbycie bez dokonania podziału byłoby dla Wnioskodawcy zapewne znacznie utrudnione. W związku z transakcją zbycia Wnioskodawca nie dokonywał przyłączenia mediów ani nie występował o ustalenie warunków zabudowy. Powyższe zdaniem Wnioskodawcy skutkuje jednoznacznie koniecznością przyjęcia, że sprzedaż działki nr .. nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:
- określone udziały w nieruchomości,
- prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
- udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.
Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740).
Ze współwłasnością mamy do czynienia wtedy, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 Kodeksu cywilnego). W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości.
Zgodnie z art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 ustawy Kodeks cywilny). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.
Należy w tym miejscu zauważyć, że kwestie stosunków majątkowych pomiędzy małżonkami reguluje ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359).
Stosownie do art. 31 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez obojga małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.
Zatem, istotą wspólności majątkowej małżeńskiej, zarówno ustawowej, jak i umownej, jest to, że każdy z małżonków jest współwłaścicielem poszczególnych składników majątku wspólnego (dorobkowego) na zasadach współwłasności łącznej (bezudziałowej).
W świetle art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, w czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzania udziałem, który w razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.
W myśl art. 36 § 1 oraz § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w zarządzie majątkiem wspólnym, w szczególności udzielać sobie wzajemnie informacji o stanie majątku wspólnego, o wykonywaniu zarządu majątkiem wspólnym i o zobowiązaniach obciążających majątek wspólny. Każdy z małżonków może samodzielnie zarządzać majątkiem wspólnym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej. Wykonywanie zarządu obejmuje czynności, które dotyczą przedmiotów majątkowych należących do majątku wspólnego, w tym czynności zmierzające do zachowania tego majątku.
Zgodnie z art. 37 § 1 pkt 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, zgoda drugiego małżonka jest potrzebna m.in. do dokonania czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków.
Z uwagi na powyższe regulacje prawne w akcie notarialnym dokumentującym tego rodzaju nabycie nieruchomości wymieniani są oboje małżonkowie, jeżeli istnieje między nimi ustawowa wspólność majątkowa. Wspólność wynikająca ze stosunku małżeństwa jest współwłasnością łączną uprawniającą do współposiadania rzeczy wchodzących w skład majątku wspólnego, a w czasie jej trwania żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Na mocy zapisu zawartego w art. 43 § 1 Kodeksu cywilnego oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych art. 15 ust. 2 ustawy.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku od towarów i usług jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.
Należy mieć też na uwadze, że dla uznania danego majątku za prywatny istotny jest sposób jego wykorzystania i charakter działań podejmowanych w odniesieniu do niego w całym okresie posiadania przez dany podmiot. Aby majątek uznać za prywatny musi być on w całym okresie posiadania wykorzystywany wyłącznie do celów prywatnych. Potwierdził to Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej wyłącznie do celów prywatnych. Majątek prywatny to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.
Jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
W kontekście powyższego nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności. Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną).
Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż działek jest sprzedażą majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż realizowaną przez podatnika prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą, był przedmiotem orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10). TSUE w sprawach C-180/10 i C-181/10 orzekł, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie zdaniem Trybunału okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.
W powołanym wyżej orzeczeniu TSUE wskazał, że inaczej jest w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r., Nr 347, str. 1, z późn. zm.). Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność handlową wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.
Zatem w kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest to, czy zbywca w celu dokonania jego sprzedaży, podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy) jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.
Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Odnosząc się w tym miejscu do nieodpłatnej dzierżawy działek powstałych w wyniku podziału działki nr ., w tym m.in. działki nr . na rzecz córki, należy wskazać, że w myśl art. 693 § 1 ustawy Kodeks cywilny, przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Natomiast przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy art. 710 ustawy Kodeks cywilny).
Zatem, należy stwierdzić, że umowa nieodpłatnej dzierżawy stanowi w swojej istocie umowę użyczenia, gdyż poprzez nieodpłatne wydzierżawienie ww. działek Wnioskodawca nie uzyska z tego tytułu przysporzenia majątkowego.
Jak wskazano wyżej, zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle powyższego, nieodpłatne udostępnienie działek stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wraz z małżonką stali się współwłaścicielami nieruchomości gruntowej, tj. działki nrw wyniku podziału której wyodrębniona została działka nr . która to działka została podzielona na 36 działek. Powstałe w wyniku podziału działki są niezabudowane. Na przedmiotowych działkach Wnioskodawca nie prowadził pozarolniczej działalności gospodarczej, a obecnie są one dzierżawione córce Wnioskodawcy. Dzierżawa działek na rzecz córki ma charakter nieodpłatny. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie będzie samodzielnie prowadził akcji marketingowych, nie planuje stworzenia strony internetowej z reklamami oferowanych działek. Wnioskodawca nie podejmował i nie podejmie jakichkolwiek czynności w celu uatrakcyjnienia działek mających być przedmiotem sprzedaży, a więc np. budowy drogi, wyposażenia w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną. Działka była wykorzystywana na potrzeby własne prowadzonego gospodarstwa rolnego, tj. do uprawy roślin i wypasu zwierząt. Wnioskodawca ani z działki nr ani z żadnej z działek powstałych w wyniku jej podziału nie dokonywał, ani nie dokonuje zbiorów i dostaw produktów rolnych. Wnioskodawca nie jest ani nie był rolnikiem ryczałtowym. Przed sprzedażą działki nr ., podobnie jak i na pozostałych działkach przeznaczonych na sprzedaż nie były podejmowane działania celem podwyższenia jej wartości, tj. w szczególności nie dokonywano przyłączy prądu czy też wodnokanalizacyjnych. Jedynym działaniem Wnioskodawcy był podział działki nr . na mniejsze w wyniku czego powstała m.in. działka Powyższe miało na celu przede wszystkim ułatwienie sprzedaży. Wnioskodawca nie występował również o wydanie decyzji o warunkach zabudowy czy też zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ani o pozwolenie na budowę.
Analiza treści złożonego wniosku nie wskazuje, że w przedmiotowej sprawie wystąpił/wystąpi ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że już dokonana sprzedaż działki nr .. oraz planowana sprzedaż pozostałych działek powstałych w wyniku podziału działki . (wszystkich razem lub poszczególnych działek) wypełniała/będzie wypełniała przesłanki działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie podejmował/nie będzie podejmował takich aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Jedyne podjęte działanie, tj. podział działki nr ..na mniejsze, w wyniku czego powstały działki , w tym działka nr , nie powoduje, że należy uznać Wnioskodawcę za osobę podejmującą aktywne działania w celu dokonania sprzedaży gruntu, angażującą środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. Działanie podjęte przez Wnioskodawcę należy zatem do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.
W konsekwencji, w niniejszej sprawie brak jest/brak będzie przesłanek pozwalających uznać Wnioskodawcę za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy.
W związku z powyższym, Wnioskodawca dokonując sprzedaży działki nr .. oraz pozostałych działek powstałych w wyniku podziału działki nr (wszystkich razem czy poszczególnych działek), nie działał/nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT, a jedynie korzysta/będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem. W konsekwencji, już dokonana sprzedaż działki nr .. oraz planowana sprzedaż pozostałych działek powstałych w wyniku podziału działki nr . nie podlega/nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanych. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa rozpatrzone.
Niniejsza interpretacja wywołuje skutki prawne wyłącznie dla Wnioskodawcy, natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla żony Wnioskodawcy.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy wydana interpretacja traci swą aktualność.
Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę we wniosku wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego tut. Organ wyjaśnia, że wskazane wyroki zostały potraktowane jako element argumentacji Wnioskodawcy, są to jednak rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnej sprawy i co do zasady wiążą one strony postępowania w konkretnej, indywidualnej sprawie, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem powołane orzeczenia nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej