Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku przez Gminę od wydatków poniesionych na realizację inwestycji w ramach zadań własnych gminy, związanej z przebudową dróg gminnych.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z
późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że
stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września
2020 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 30 września 2020 r.) o
wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego
dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do
odliczenia podatku przez Gminę od wydatków poniesionych na realizację
inwestycji w ramach zadań własnych gminy, związanej z przebudową dróg
gminnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 września 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku przez Gminę od wydatków poniesionych na realizację inwestycji w ramach zadań własnych gminy, związanej z przebudową dróg gminnych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina realizuje operację pn. Przebudowa dróg na terenie Gminy:
- drogi gminnej ul. w miejscowości od km 0+000,00 do 0+381,00;
- drogi gminnej nr w realizacji od km 0+000,00 do km 0+404,00;
- drogi gminnej nr w miejscowości od km 2+159,00 do km 2+605,65.,
jako zadanie własne Gminy.
Wykonawca został wyłoniony na podstawie prawa zamówień publicznych zgodnie z postanowieniami przetargowymi i zapisami została zawarta umowa na realizację ww. zadania. Faktury za zrealizowane zadanie zostaną wystawione na Gminę.
Gmina na ww. operację pozyskała środki z PROW na lata 2014-2020 w ramach działania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury. W tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii. Typ: budowa lub modernizacja dróg lokalnych.
Umowa o przyznanie pomocy nr . zawarta pomiędzy Gminą .., a Województwem .. określa następujący montaż finansowy:
- 63,63% kosztów kwalifikowanych z PROW;
- 36,37% kosztów kwalifikowanych stanowi wkład własny Gminy.
Zestawienie rzeczowo - finansowe obejmuje jedynie zakup usług związanych wyłącznie z projektem. Wydatki na roboty budowlane będą fakturowane na Gminę.
W ramach operacji będzie wykonane:
przebudowa dróg na terenie Gminy:
- droga gminna ul. w miejscowości od km 0+000,00 do 0+381,00,
Parametry drogi:
- kategoria obciążenia ruchem na poziomie - KR2;
- przebudowywana droga gminna ulica .. - o szerokości - 5,50 m (bitumiczna grub. 4+5 cm);
- pobocza żwirowe z kruszywa naturalnego - o szerokości 0,75 m (materiał pozyskany z przeprofilowania istniejącej nawierzchni żwirowej);
- projektowane zjazdy o szerokości od 4,00 m do 5,50 m z kostki betonowej (kolor do ustalenia z inwestorem na etapie budowy);
- odwodnienie przebudowywanej ulicy oraz zjazdów powierzchniowo w kierunku poboczy żwirowych przylegających do ww. zadania.
- droga gminna nr w realizacji od km 0+000,00 do km 0+404,00.
Parametry drogi:
- kategoria obciążenia ruchem na poziomie - KR2;
- przebudowywana droga gminna nr - o szerokości 5,50 m (bitumiczna grub. 4+5cm);
- pobocza żwirowe z kruszywa łamanego - o szerokości 0,75 m;
- projektowane zjazdy o szerokości od 4,00 m do 5,50 m bitumiczne;
- odwodnienie przebudowywanej ulicy oraz zjazdów powierzchniowo w kierunku poboczy żwirowych przylegających do ww. zadania.
- drogi gminnej nr w miejscowości od km 2+159,00 do km 2+605,65.
Parametry drogi:
- kategoria obciążenia ruchem na poziomie - KR2;
- przebudowywana droga gminna nr - o szerokości - 5,50 m (bitumiczna grub. 4+5 cm);
- pobocza żwirowe z kruszywa łamanego - o szerokości 0,75 m;
- projektowane zjazdy indywidualne szerokości 5,50 m bitumiczne,
- odwodnienie przebudowywanej ulicy oraz zjazdów powierzchniowo w kierunku poboczy żwirowych przylegających do ww. zadania.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w odniesieniu do powyższego, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Gminę w odniesieniu do zrealizowanej inwestycji pn. Gmina realizuje operację pn. Przebudowa dróg na terenie Gminy :
- drogi gminnej ul. w miejscowości od km 0+000,00 do 0+381,00;
- drogi gminnej nr w realizacji od km 0+000,00 do km 0+404,00;
- drogi gminnej nr w miejscowości od km 2+159,00 do km 2+605,65,
na której realizację pozyskano środki finansowe z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach działania: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialna i w oszczędzanie energii. Typ: Budowa lub modernizacja dróg lokalnych?
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu.
Do wniosku o przyznanie pomocy złożonego przez Gminę został dołączony załącznik: Oświadczenie o kwalifikowalności VAT, w którym oświadczono, że Gmina nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT z powodu nie spełnienia przesłanek art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, ale realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i Gmina nie będzie czerpała opodatkowanych dochodów. Gmina podtrzymuje stanowisko zajęte w oświadczeniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).
Z przedstawionych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie takich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Z opisu sprawy wynika, że Gmina , zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, jako zadanie własne gminy realizuje operację pn. Przebudowa dróg na terenie Gminy :
- drogi gminnej ul. w miejscowości od km 0+000,00 do 0+381,00;
- drogi gminnej nr w realizacji od km 0+000,00 do km 0+404,00;
- drogi gminnej nr w miejscowości od km 2+159,00 do km 2+605,65..
Faktury za zrealizowane zadanie zostaną wystawione na Gminę . Realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i Gmina nie będzie czerpała opodatkowanych dochodów.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją opisanej inwestycji.
Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (opodatkowaną).
W niniejszej sprawie związek taki nie wystąpi, skoro, jak wskazano we wniosku, inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i Gmina nie będzie czerpała opodatkowanych dochodów. Zatem poniesione przez Gminę koszty inwestycji (dokonane na potrzeby realizacji zadania zakupy towarów i usług) nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym, tj. wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Ponadto, skoro Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykona opisane zadanie inwestycyjne w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, będzie działała w tym zakresie w ramach reżimu publicznoprawnego. W tym przypadku Gmina nie będzie ponosić wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działać w charakterze podatnika VAT.
W świetle powołanych przepisów prawa należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione. Gmina realizując inwestycję nie będzie działać jako podatnik VAT, a wydatki związane z wykonaniem tego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
Oznacza to, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w ramach projektu pn. Przebudowa dróg na terenie Gminy :
- drogi gminnej ul. w miejscowości od km 0+000,00 do 0+381,00;
- drogi gminnej nr w realizacji od km 0+000,00 do km 0+404,00;
- drogi gminnej nr w miejscowości . od km 2+159,00 do km 2+605,65..
W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej