Uznanie Państwa za podatnika VAT w związku z wykonywaniem czynności na rzecz Gminy opisanych we wniosku, uznania czynności opisanych we wniosku za odp... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.707.2022.2.SM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.707.2022.2.SM

Temat interpretacji

Uznanie Państwa za podatnika VAT w związku z wykonywaniem czynności na rzecz Gminy opisanych we wniosku, uznania czynności opisanych we wniosku za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, obowiązek rejestracji Państwa Fundacji jako podatnika VAT oraz brak możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do świadczonych przez Państwa usług zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

uznania Państwa za podatnika podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem czynności na rzecz Gminy …, opisanych we wniosku (pytanie nr 1);

uznania czynności opisanych we wniosku za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie nr 2);

zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do świadczonych przez Państwa usług zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (pytanie nr 3).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 grudnia 2022 r. (wpływ 7 grudnia 2022 r.) m.in. o przeformułowanie pytania nr 2, które dotyczy obowiązku rejestracji Państwa Fundacji jako podatnika VAT. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (z uwzględnieniem uzupełnienia)

Wnioskodawca … zarejestrował w Sądzie Rejonowym w… …Fundację...

Celem działania Fundacji jest niesienie pomocy humanitarnej w szczególności pomoc uchodźcom z Ukrainy, którzy przebywają na terytorium Polski i potrzebują opieki oraz wsparcia prawnego. Cel ten jest wpisany do statutu Fundacji oraz uwidoczniony w rejestrze KRS.

W celu realizacji tego zadania Fundacja wynajęła obiekt noclegowy, w którym świadczy nieodpłatnie usługi zakwaterowania i wyżywienia dla uchodźców. Wsparcie finansowe tej działalności pochodzi z różnego rodzaju darowizn. Fundacja jest również wpisana do rejestru przedsiębiorców w KRS, ale działalności gospodarczej nie podjęła.

W dniu… Fundacja podpisała porozumienie z Gminą… dotyczące zagwarantowania osobom, o których mowa w art. 1 ust. 2 i 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, miejsc noclegowych w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi wraz z zapewnieniem dostępu do sanitariatów, w tym zapewnienia wyżywienia w postaci minimum 3 posiłków dziennie oraz dostępu do napojów. Powyższe świadczenia fundacja ma realizowane w dwóch budynkach, którymi dysponuje dla …osób. Zgodnie z par. 4 tego porozumienia na realizację tego zadania Gmina przyznaje środki finansowe w wysokości stanowiącej iloczyn osób faktycznie przebywających w miejscu zakwaterowania dla uchodźców i kosztu osobodoby z wyżywieniem, który nie może przekroczyć …złotych. Gmina wpłaca środki finansowe na rachunek bankowy Fundacji na podstawie faktury. Fundacja wystawiła do dziś dwie faktury na te zrealizowane świadczenia: …na kwotę …złotych i w dniu… na kwotę …złotych. W treści faktury wpisano: „zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców z Ukrainy zgodnie z porozumieniem z dnia …zgodnie z załącznikiem nr 1”.

Fundacja dotychczas nie była zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W dniu dzisiejszym dokona jednak tej rejestracji z ostrożności i w związku z sytuacją opisywaną we wniosku. Wszystkie towary i usługi wykorzystywane do zakwaterowania i wyżywienia osób z Ukrainy Wnioskodawca nabywał z przeznaczeniem na cel pomocy tym osobom i służyły one zaspokojeniu prywatnych potrzeb uchodźców.

W uzupełnieniu wniosku na zadane w wezwaniu pytania udzielono odpowiednio następujących odpowiedzi:

1.Czy Państwo są (Fundacja jest) organizacją pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r., poz. 1327, ze zm.)?

Odp. 1: Nie jest wpisana do OPP.

2.Proszę wskazać na podstawie jakich przepisów prawa ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r., poz. 583, ze zm.) zawarli Państwo „porozumienie” z Gminą …, dotyczące zagwarantowania osobom, o których mowa w art. 1 ust. 2 i 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, miejsc noclegowych w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi wraz z zapewnieniem dostępu do sanitariatów, w tym zapewnienia wyżywienia w postaci minimum 3 posiłków dziennie oraz dostępu do napojów?

Odp. 2: Z informacji, które zostały Fundacji udzielone przez przedstawiciela Gminy…, Porozumienie między Fundacją, a Gminą… reprezentowaną przez Wójta Gminy… zostało zawarte w ślad za art. 12 ust. 10 i 11 z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r., poz. 583, z późn. zm.).

3.Czy ww. porozumienie zostało zawarte w formie umowy cywilno-prawnej? Jeżeli nie to należy wskazać w jakiej formie zostało zawarte

Odp. 3: Porozumienie pomiędzy Fundacją, a Gminą… reprezentowaną przez Wójta Gmin…, zostało zawarte w formie cywilno-prawnego porozumienia w dniu….

4.Jakie są postanowienia tego porozumienia?

5.Jakie prawa i obowiązki wynikają dla Państwa z ww. porozumienia?

6.Jakie prawa i obowiązki wynikają dla Gminy … z ww. porozumienia?

Odp. 4, 5, 6:

Postanowienia porozumienia, o które chodzi w pytaniu 4, stanowią jednocześnie odpowiedzi na pytanie 5 i pytanie 6 o prawa i obowiązki stron porozumienia, czyli Fundacji oraz Urzędu Gminy. W związku z tym, poniżej Wnioskodawca przedstawia postanowienia Porozumienia, które zawierają w sobie prawa i obowiązki stron Porozumienia.

Przedmiotem porozumienia jest zagwarantowanie osobom, o których mowa w art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, miejsc noclegowych w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi wraz z zapewnieniem dostępu do sanitariatów, w tym zapewnienia wyżywienia w postaci minimum 3 posiłków dziennie (śniadanie, obiad i kolacja) oraz dostępu do napojów - minimum do wody pitnej. Fundacja oświadcza, że posiada budynki/pomieszczenia mieszkalne/pokoje hotelowe, w których mogą być świadczone usługi noclegowe wraz z wyposażeniem w obiektach:

… - …, ul. …

… - …, ul. ....

Fundacja udostępni w celu zapewnienia miejsc zbiorowego kwaterunku miejsca dla …osób.

Okres realizacji zadania: od …, do czasu ustania konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy. Fundacja zobowiązuje się, że wszystkie wydatki zostaną poniesione w okresie realizacji zadania, o którym mowa wyżej oraz, że środki finansowe będą wykorzystane wyłącznie na realizację zadania określonego w porozumieniu niniejszym, zgodnie z celem na jaki je uzyskano. Na realizację zadania objętego niniejszym porozumieniem Gmina przyznaje środki finansowe w wysokości stanowiącej iloczyn liczby osób faktycznie przebywających w miejscu zorganizowanego zakwaterowania dla uchodźców i kosztu osobodoby z wyżywieniem, który nie może przekroczyć …zł (słownie: …złotych 00/100). Finansowaniu będą podlegać wyłącznie wydatki na zakwaterowanie w miejscach pobytu zapewnionych wraz z wyżywieniem w postaci 3 posiłków dziennie (śniadanie, obiad, kolacja wraz z napojami). Środki finansowe, przyznane na realizację zadania, będą przekazywane na rachunek bankowy Fundacji, na podstawie faktury w terminie 14 dni od dnia złożenia kompletu dokumentów o wypłatę środków finansowych. Dokumenty, o których wyżej mowa, należy przedkładać do dnia 15 każdego miesiąca. Do faktury należy dołączyć wypełniony załącznik wraz z listą uchodźców umieszczonych w miejscu zbiorowego zakwaterowania w każdej dobie. Fundacja zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej otrzymanych środków finansowych oraz wydatków dokonywanych z tych środków w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych związanych z realizacją zadania. Fundacja zobowiązuje się do przechowywania dokumentacji związanej z realizacją zadania przez 5 lat, licząc od początku 2023 roku. Porozumienie może być rozwiązane przez Gminę ze skutkiem natychmiastowym w przypadku stwierdzenia: wykorzystania środków finansowych niezgodnie z przeznaczeniem oraz odmowy poddania się kontroli lub stawiania istotnych przeszkód w jej przeprowadzeniu bądź niedoprowadzenia do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości przez Fundację w terminie określonym przez Gminę. Wszelkie zmiany niniejszego porozumienia wymagają aneksu w formie pisemnej pod rygorem nieważności. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym porozumieniu stosuje się przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w tym przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

7.Ilu osobom z Ukrainy, zgodnie z ww. porozumieniem mają Państwo zapewnić zakwaterowanie oraz wyżywienie?

Odp. 7: Zgodnie z porozumieniem, w celu zapewnienia miejsc zbiorowego kwaterunku, Fundacja udostępnia miejsca dla …osób.

8.Na podstawie jakich przepisów Gmina… wypłaca Państwu wynagrodzenie za świadczenie będące przedmiotem wniosku, zgodnie z zawartym porozumieniem? Należy wskazać konkretne przepisy.

Odp. 8: Gmina… nie wypłaca Fundacji żadnego wynagrodzenia. Fundacja otrzymuje od Gminy… środki finansowe za realizację zadania objętego zawartym porozumieniem. W porozumieniu nie ma wskazanych konkretnych przepisów, na podstawie których Gmina przyznała środki finansowe na realizację zadania, o którym mowa. Z informacji, które zostały Fundacji udzielone przez przedstawiciela Gminy…, Porozumienie między Fundacją, a Gminą… reprezentowaną przez Wójta Gminy… zostało zawarte w ślad za art. 12 ust. 10 i 11 z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r., poz. 583, z późn. zm.)

Postanowienia Porozumienia dot. zakwaterowania oraz wyżywienia uchodźców z Ukrainy w całości pokrywają się z misją Fundacji wynikającą z zapisów statutowych Fundacji. Celem Fundacji jest bowiem zapewnienie uchodźcom z Ukrainy nieodpłatnej pomocy w zakresie zakwaterowania oraz wyżywienia.

9.Czy otrzymane środki finansowe są przyznawane Państwu wyłącznie w zamian za określoną czynność, tj. zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy?

Odp. 9: Tak.

10.Czy otrzymana przez Państwa kwota jest uzależniona od ilości osób zakwaterowanych w danym dniu i liczby dni w okresie zakwaterowania oraz ilości osób mających zapewnione wyżywienie?

Odp. 10: Tak.

11.Czy z ww. porozumienia wynika, że wykonywane przez Państwa czynności, będące przedmiotem wniosku, są wykorzystywane wyłącznie na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy?

Odp. 11: Tak.

12.Proszę wskazać okres, w jakim były/są wykonywane przez Państwa czynności, o których mowa we wniosku?

Odp. 12: Od … i trwają nadal.

13.Czy zapewnili/zapewniają Państwo na własny koszt zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy?

Odp. 13: Fundacja powstała... Już w tym samym miesiącu, czyli w… Fundacja przyjęła do obiektów Fundacji uchodźców z Ukrainy, którym zapewniała nieodpłatne zakwaterowanie. Wszystkie koszty związane z zakwaterowaniem uchodźców z Ukrainy, Fundacja ponosiła wyłącznie z własnych środków. W dniu… Fundacja zawarła z Gminą… Porozumienie, na mocy, którego Fundacja udostępniła uchodźcom z Ukrainy miejsca noclegowe w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi wraz z zapewnieniem dostępu do sanitariatów oraz zapewniła wyżywienie dla uchodźców z Ukrainy w postaci minimum 3 posiłków dziennie wraz z dostępem do napojów - minimum do wody pitnej. Pierwsze środki finansowe za realizację przez Fundację zadania określonego w Porozumieniu, Gmina… przekazała na rachunek bankowy Fundacji dopiero pod koniec... Były to środki za realizację zadania przez Fundację w okresie od … do …. To oznacza, że Fundacja przez cały miesiąc sierpień realizowała zadanie dot. zakwaterowania i wyżywienia uchodźców z Ukrainy z własnych środków, a dopiero pod koniec …, Gmina …, zgodnie z Porozumieniem po wyliczeniu iloczynu liczby osób faktycznie przebywających w obiektach Fundacji w danym okresie, przekazała środki finansowe na rachunek bankowy Fundacji za ww. okres. Rozliczenie przekazywanych środków finansowych przez Gminę… następuje zawsze z dołu, czyli dopiero po wykonaniu zadania przez Fundację w rozliczeniu miesięcznym. To znaczy, kolejne środki finansowe zostały przekazane na rachunek bankowy Fundacji pod koniec … i dotyczyły one realizacji zadania w okresie od … roku do … Oznacza to, że Fundacja z własnych środków realizowała zadanie w okresie od … roku do …, a Gmina… zgodnie z Porozumieniem zwróciła następnie Fundacji koszty wykonania zadania zgodnie z kalkulatorem osobodób wynikającym z Porozumienia. Cykl powtarza się co miesiąc.

14.Czy poniesione przez Państwa na własny koszt wydatki związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem obywatelom Ukrainy są Państwu na mocy porozumienia z Gminą … zwracane?

Odp. 14: Od …wydatki związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem uchodźców z Ukrainy ponoszone przez Fundację na własny koszt są Fundacji zwracane przez Urząd Gminy … na mocy Porozumienia.

15.Czy zostało potwierdzone na piśmie przez Państwa oraz Gminę … wykonywanie przez Państwa czynności, będących przedmiotem wniosku?

Odp. 15: Rozliczenie finansowe dokonywane jest pisemnie. Porozumienie z Gminą nie przewiduje żadnego protokolarnego potwierdzania wykonania usługi. Strony umowy działają we wzajemnym zaufaniu, a ilość osób korzystających ze wsparcia jest do zweryfikowania w każdym momencie poprzez prowadzoną przez Fundację dokumentację.

16.Jakie wydatki ponosili/ponoszą Państwo w związku z zakwaterowaniem oraz wyżywieniem osób z Ukrainy i w jakim okresie były/są one ponoszone?

Odp. 16: Wydatki związane z zakwaterowaniem oraz wyżywieniem uchodźców z Ukrainy ponoszone są przez Fundację od dnia… i trwają nadal. Są to wydatki związane z wynajmem obiektów zakwaterowania, ich eksploatacją, są to wydatki ponoszone na przeprowadzenie przeglądów związanych z bezpieczeństwem i wymogami administracyjnymi, są to wydatki na energią elektryczną, gospodarkę odpadami komunalnymi, ogrzewanie, opał, wodę, ścieki, zapewnienie wyżywienia uchodźcom z Ukrainy, środki czystości, higieny osobistej oraz inne produkty.

17.Czy w momencie nabycia towarów/usług wykorzystywanych do zakwaterowania i wyżywienia osób z Ukrainy, nabywali je Państwo z przeznaczeniem na cel pomocy tym osobom?

Odp. 17: Tak.

18.Czy w momencie nabycia towarów/usług wykorzystywanych do zakwaterowania i wyżywienia osób z Ukrainy, nabywali je Państwo wyłącznie w celu zaspokojenia potrzeb prywatnych tych osób?

Odp. 18: Towary i usługi, wykorzystywane do zakwaterowania i wyżywienia uchodźców z Ukrainy, nabywamy wyłącznie w celu zaspokojenia potrzeb prywatnych tych osób.

19.Czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT od wynajmu nieruchomości, w których są zakwaterowane osoby z Ukrainy?

Odp. 19: Wnioskodawca nie wie, czy ma być płatnikiem podatku VAT (to jest istotą wniosku Fundacji do KIS) co za tym idzie, nie jest w stanie odpowiedzieć, czy przysługuje Fundacji prawo do odliczenia podatku VAT od wynajmu nieruchomości, w których są zakwaterowani uchodźcy z Ukrainy, nie wiedząc, czy prawo odnośnie VAT w ogóle ma - w Fundacji przypadku - zastosowanie.

20.Czy przysługiwało Państwu prawo do odliczenia od pozostałych wydatków (innych niż w pytaniu nr 19) wykorzystywanych do zakwaterowania i wyżywienia osób z Ukrainy?

Odp. 20: Wnioskodawca nie wie, czy ma być płatnikiem podatku VAT (to jest istotą wniosku Fundacji do KIS) co za tym idzie, nie jest w stanie odpowiedzieć, czy przysługuje Fundacji prawo do odliczenia od pozostałych wydatków (innych niż w pytaniu nr 19) wykorzystywanych do zakwaterowania i wyżywienia uchodźców z Ukrainy, nie wiedząc, czy prawo odnośnie VAT w ogóle ma - w przypadku Fundacji - zastosowanie. W dniu… Fundacja wystawiła dla Gminy… pierwszą fakturę, która nie zawierała VAT-u. We …wystawiając kolejną fakturę dla Gminy… za realizację zadania w okresie … do …, księgowa Fundacji zasugerowała, aby Wnioskodawca udał się do Urzędu Skarbowego by dowiedzieć się czy nie musi zarejestrować się jako VAT-owiec. Tak też Fundacja zrobiła. Urząd Skarbowy w … nie potrafił jednak udzielić Fundacji odpowiedzi na to pytanie. Urząd Skarbowy polecił jednak Fundacji, aby zarejestrowała się, jako czynny podatnik VAT-u, a następnie, aby wystąpiła z wnioskiem o indywidualną interpretację przepisów do KIS. Fundacja postąpiła zgodnie z zaleceniami US w … i złożyła VAT-R, a następnie wystąpiła do KIS o indywidualną interpretację. Tym sposobem od … Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT.

21.Czy osoby z Ukrainy, którym zapewniają Państwo pomoc są jednocześnie zatrudniane przez Państwa w Fundacji? Jeżeli tak, to proszę wskazać czy zatrudniają Państwo wszystkie osoby?

Odp. 21: W Fundacji Wnioskodawca zatrudnia jedną osobę, która jest uchodźcą z Ukrainy i której jednocześnie zapewnia pomoc.

Pytania

1.Czy opisaną statutową aktywność Fundacji można uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy „VAT”, a Fundację za podatnika tego podatku zgodnie z art. 15 ust. 1?

2.Czy świadczenie przez Fundację usług zakwaterowania i wyżywienia na rzecz Ukraińców, finansowane zgodnie z opisanym porozumieniem w całości przez Gminę (a nie osób korzystających z tych świadczeń) jest świadczeniem usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z czym, czy Fundacja ma obowiązek rejestracji na druku VAT-R Wnioskodawcy jako czynnego podatnika tego podatku i rozliczania tych czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi? (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

3.Czy działający jako organizacja pomocowa i nieprowadzący działalności gospodarczej podmiot - Wnioskodawca, świadcząc poprzez Gminę usługę nieodpłatnego zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, może stosować stawkę 0% VAT do dnia 31 grudnia 2022 r., zgodnie z par. 10bd ust. 2 pkt 3 w zw. z par. 10bd ust. 3 rozporządzenia MF z dnia 25 marca 2020 roku w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z literalnego brzmienia ww. przepisu oraz z licznego orzecznictwa TSUE, aby uznać jakąkolwiek działalność za działalność podatnika VAT, musi ona być wykonywana dla celów zarobkowych.

Fundacja - Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Została powołana wyłącznie w celu świadczenia pomocy obywatelom Ukrainy, jej działalność więc ma charakter niezarobkowy i jako taka nie podlega rejestracji, a wykonująca ją Fundacja nie podlega rejestracji jako czynny podatnik VAT. Adekwatne rozstrzygnięcie Wnioskodawca znajduje w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 sierpnia 2010 r. (sygn. IPPP2/443-410/10-4/RR.)

Ad 2. (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o których mowa wart. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Pomimo, tak szeroko sformułowanej definicji odpłatnego świadczenia usług, nie każde tego typu świadczenie może być uznane za podlegające opodatkowaniu.

Dyrektor Izby Skarbowej w ... w interpretacji indywidualnej z 26 stycznia 2017 roku (1061-IPTPP2.4512.576.2016.1.JS) wyjaśnił, że dana czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności i za to dokonuje płatności. Podobnie orzekał Trybunał TSUE, który uznał w wyroku (C-102/86), że korzyści wynikające z wykonanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, zaś w sytuacji, gdy taki związek nie istnieje (np. związek ma wyłącznie charakter pośredni), to nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane VAT. W przypadku Wnioskodawcy korzystającym nieodpłatnie z usług zakwaterowania i wyżywienia są wyłącznie Ukraińcy. Gmina, na którą wystawiana jest faktura, jest wyłącznie finansującym świadczenia, z których nie korzysta. Jeśli, więc jest tu jakikolwiek związek to ma on charakter wyłącznie pośredni, do tego jeszcze wynikający nie z woli stron. A wprost z ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy oraz decyzji wojewody.

W związku z powyższym Fundacja, zdaniem Wnioskodawcy, nie wykonuje wystawiając faktury dla gminy w ramach przedmiotowego porozumienia świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Fundacja wskazała, że przeformułowane pytanie dotyczy jak najbardziej interesu prawno-podatkowego Wnioskodawcy i dotyczy podstawowej rzeczy wynikającej z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a mianowicie obowiązku rejestracji Fundacji jako czynnego podatnika VAT i konieczności rozliczania tego podatku, a więc wypełniania szeregu obowiązków ewidencyjno-deklaracyjnych w tym zakresie. Stanowisko Fundacji przedstawione pierwotnie koresponduje jednoznacznie z przeformułowanym pytaniem nr 2 i w związku z tym nie wymaga istotnej zmiany.

Ad 3.

Zakładając, że Fundacja świadczy jednak usługi opodatkowane i jest podatnikiem VAT, to zgodnie z par. 10bd ust. 1 i 2 pkt 3 rozporządzenia MF z 25 marca 2020 roku do dnia 31 grudnia 2022 roku ma prawo do świadczenia tych usług stosować stawkę 0% VAT. Zgodnie z tymi przepisami przy spełnieniu dodatkowych warunków z ust. 3-5 (Wnioskodawca je spełnia), stawkę 0% VAT stosuje się do świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy dokonywanych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 przez odpłatne świadczenie usług uznaje się również w pkt 2 m.in. wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, a wyłącznie statutową polegającą na pomocy Ukraińcom. Spełnia więc wszystkie warunki do stosowania stawki 0% w przypadku realizacji świadczeń finansowanych przez Gminę w ramach porozumienia z 1 sierpnia 2022 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Trzeba również zaznaczyć, że odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatność, jako świadczenie wzajemne, może również przybrać postać rzeczową – zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną – zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

W wyroku TSUE z 16 września 2021 r. w sprawie C-21/20 wskazano, że:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy VAT, który określa zakres stosowania VAT, podatkowi temu podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze. W rozumieniu tego przepisu świadczenie usług dokonywane jest „odpłatnie” tylko wtedy, gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości wyodrębnionej usługi świadczonej usługobiorcy. Tak jest w przypadku, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym (zob. podobnie wyroki: z dnia 8 marca 1988 r., Apple and Pear Development Council, 102/86, EU:C:1988:120, pkt 11, 12, 16; z dnia 22 czerwca 2016 r., Český rozhlas, C11/15, EU:C:2016:470, pkt 22; a także z dnia 22 listopada 2018 r., MEO – Serviços de Comunicações e Multimédia, C295/17, EU:C:2018:942, pkt 39).

O czynności dokonanej za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy:

istnieje ścisły związek pomiędzy wykonanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami;

wynagrodzenie może być wyrażone w pieniądzu;

związek, o którym mowa powyżej, ma charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za dane świadczenie.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy o VAT:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Ponadto w myśl art. 96 ust. 5 ustawy o VAT:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy o VAT:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy o VAT:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy o VAT:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy o VAT:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy o VAT:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

wyrobów tytoniowych,

samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Wskazać również należy, że działalność fundacji uregulowana jest przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2167, z późn zm.), zwana dalej ustawą o fundacjach.

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach:

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ustawy o fundacjach:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach:

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów (...).

W świetle art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o fundacjach:

Fundacja podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

Z cytowanych przepisów ustawy o fundacjach wynika, że działalność fundacji, co do zasady można podzielić na działalność związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana (statutową) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży. Działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o VAT, nie musi być – co do zasady – prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów inne niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.

Zgodnie z § 10bd ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych określa (Dz. U. 2021, poz. 1696, ze zm.):

Do dnia 30 czerwca 2022 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do:

1)dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy,

2)świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy

na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy.

Natomiast zgodnie z § 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1369):

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1696, z późn. zm.) w § 10bd w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „30 czerwca 2022 r.” zastępuje się wyrazami „31 grudnia 2022 r.”.

Stosownie do § 10bd ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r.:

Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz:

1)Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych;

2)podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;

3)jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl § 10bd ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r.:

Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi, o których mowa w ust. 1, oraz podmiotem wskazanym w ust. 2, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy.

W kontekście przedstawionych we wniosku informacji należy wyjaśnić, że z uwagi na wojnę toczącą się bezpośrednio za granicami Rzeczpospolitej Polskiej ustawodawca wprowadził do polskiego porządku prawnego ustawę z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r., poz. 583, ze zm.).

Art. 1 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że:

Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ta ustawa specjalna, obok stworzenia szczególnej regulacji prawnej zapewniającej doraźną podstawę prawną do legalnego pobytu obywatelom Ukrainy, którzy w wyniku działań wojennych zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju pochodzenia i wjechali na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadza także rozwiązania mające na celu uregulowanie kwestii pomocy udzielanej przez wojewodów, jednostki samorządu terytorialnego oraz przez inne podmioty obywatelom Ukrainy.

Odzwierciedleniem tego jest art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w myśl którego:

Każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

Zgodnie z art. 13 ust. 4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Wniosek o świadczenie pieniężne zawiera:

1)imię i nazwisko albo nazwę składającego wniosek;

2)PESEL lub NIP składającego wniosek;

3)wskazanie okresu, na jaki zapewniono zakwaterowanie, oraz liczby osób przyjętych do zakwaterowania;

4)imię i nazwisko osoby przyjętej do zakwaterowania oraz PESEL;

5)oświadczenie składającego wniosek o zapewnieniu zakwaterowania i wyżywienia;

6)numer rachunku płatniczego, na który wypłacane będzie świadczenie;

7)oświadczenie składającego wniosek pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że dane zawarte we wniosku są prawdziwe;

8)adres miejsca pobytu osób przyjętych na zakwaterowanie;

9)adres poczty elektronicznej i numer telefonu składającego wniosek;

10)oświadczenie, że za osobę przyjętą do zakwaterowania na wskazany okres nie wypłacono już świadczenia;

11)oświadczenie podmiotu składającego wniosek, że za okres wskazany w pkt 3 nie otrzymano dodatkowego wynagrodzenia, w tym za wynajem.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 13 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w drodze rozporządzenia określił wzór wniosku, zawierający wszystkie enumeratywnie określone przez prawodawcę elementy.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na:

1)zakwaterowaniu;

2)zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego;

3)zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, między nimi lub do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna, albo miejsc pośrednich, z których będzie realizowany dalszy transport do punktu docelowego, w którym obywatelom Ukrainy udzielana będzie opieka medyczna;

4)finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu umożliwiającego transport osób leżących lub przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami, o których mowa w pkt 1-3;

5)zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów;

6)organizacji miejsc udzielania doraźnej pomocy medycznej;

7)zapewnieniu personelu medycznego realizującego w razie potrzeby wizyty kontrolne w odniesieniu do osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 - w przypadku organizacji miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, przeznaczonych dla osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2;

8)podjęciu innych działań niezbędnych do realizacji pomocy.

Art. 12 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że:

Do zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia pomocy, o której mowa w ust. 1-4, 18 i 19, przez wojewodę, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne, lub niezbędnych do informowania o pomocy kierowanej do obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25).

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Wojewoda, inny organ administracji publicznej, jednostka podległa lub nadzorowana przez organy administracji publicznej, jednostka sektora finansów publicznych, inny organ władzy publicznej, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu zamówienia, o którym mowa w ust. 6, podając:

1)nazwę i adres siedziby zamawiającego;

2)datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;

3)opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;

4)cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;

5)wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych;

6)nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.

Natomiast art. 12 ust. 10 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że:

W związku z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1, wojewoda może wydawać polecenia obowiązujące wszystkie organy administracji rządowej działające na obszarze województwa, państwowe osoby prawne, organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. O wydanych poleceniach wojewoda niezwłocznie informuje właściwego ministra.

Zgodnie z art. 12 ust. 11 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Polecenia, o których mowa w ust. 10, są wydawane w drodze decyzji administracyjnej i podlegają natychmiastowemu wykonaniu z chwilą ich doręczenia lub ogłoszenia i nie wymagają uzasadnienia.

Zestawienie powyższych przepisów wskazuje, że ustawodawca odmiennie uregulował sytuację dotyczącą wypłaty środków pieniężnych na wniosek podmiotu udzielającego pomocy stanowiącego zwrot poniesionych kosztów (tj. na podstawie art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa) od sytuacji, w której podmiot zapewniający zakwaterowanie zawiera z jednostką samorządu terytorialnego umowę, na podstawie której będzie wykonywał określone świadczenia na rzecz cudzoziemców z Ukrainy (wsparcie udzielane jest na podstawie art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa).

Świadczenie, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa nie stanowi wynagrodzenia za zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców. Otrzymane świadczenie ma charakter wtórny do czynności realizowanych nieodpłatnie na rzecz obywateli Ukrainy. Nie występuje zatem zależność pomiędzy wykonanymi na rzecz uchodźców czynnościami a wysokością otrzymywanej kwoty świadczenia.

Natomiast w związku z zawarciem umów z jednostkami samorządu terytorialnego usługodawca będzie wykonywać określone świadczenia związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem dla uchodźców z Ukrainy i w zamian za to otrzyma ustalone zgodnie z umową wynagrodzenie. Wynagrodzenie to jest przyznawane konkretnemu podmiotowi w zamian za określoną czynność, tj. zapewnienie zakwaterowania obywatelom Ukrainy.

Zauważyć należy, że art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa upraszcza jedynie procedury określone ustawą Prawo zamówień publicznych, wyłączając stosowanie przepisów tej ustawy do zamówień niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom z Ukrainy. Zasady opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych w związku z realizacją umów zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego pozostają jednak niezmienne.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Państwa Fundacja powstała... Państwa Fundacja jest wpisana do rejestru przedsiębiorców w KRS. Państwa Fundacja nie jest wpisana do OPP. Celem działania Państwa Fundacji jest niesienie pomocy humanitarnej w szczególności pomoc uchodźcom z Ukrainy, którzy przebywają na terytorium Polski i potrzebują opieki oraz wsparcia prawnego. W celu realizacji tego zadania Państwa Fundacja wynajęła obiekt noclegowy, w którym świadczy nieodpłatnie usługi zakwaterowania i wyżywienia dla uchodźców. Wsparcie finansowe tej działalności pochodzi z różnego rodzaju darowizn. Wydatki związane z zakwaterowaniem oraz wyżywieniem uchodźców z Ukrainy ponoszone są przez Państwa Fundację od dnia … i trwają nadal. W dniu … Państwa Fundacja zawarła z Gminą… Porozumienie, na mocy, którego Państwa Fundacja udostępniła uchodźcom z Ukrainy miejsca noclegowe w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi wraz z zapewnieniem dostępu do sanitariatów oraz zapewniła wyżywienie dla uchodźców z Ukrainy w postaci minimum 3 posiłków dziennie wraz z dostępem do napojów - minimum do wody pitnej. Powyższe świadczenia Państwa Fundacja ma realizowane w dwóch budynkach, którymi dysponuje dla …osób. Okres realizacji zadania: od …, do czasu ustania konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy. Państwa Fundacja zobowiązuje się, że wszystkie wydatki zostaną poniesione w okresie realizacji zadania, o którym mowa wyżej oraz, że środki finansowe będą wykorzystane wyłącznie na realizację zadania określonego w porozumieniu niniejszym, zgodnie z celem na jaki je uzyskano. Na realizację zadania objętego niniejszym porozumieniem Gmina przyznaje środki finansowe w wysokości stanowiącej iloczyn liczby osób faktycznie przebywających w miejscu zorganizowanego zakwaterowania dla uchodźców i kosztu osobodoby z wyżywieniem, który nie może przekroczyć …zł. Finansowaniu będą podlegać wyłącznie wydatki na zakwaterowanie w miejscach pobytu zapewnionych wraz z wyżywieniem w postaci 3 posiłków dziennie (śniadanie, obiad, kolacja wraz z napojami). Państwa Fundacja zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej otrzymanych środków finansowych oraz wydatków dokonywanych z tych środków w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych związanych z realizacją zadania. Państwa Fundacja zobowiązuje się do przechowywania dokumentacji związanej z realizacją zadania przez 5 lat, licząc od początku 2023 roku. Porozumienie może być rozwiązane przez Gminę ze skutkiem natychmiastowym w przypadku stwierdzenia: wykorzystania środków finansowych niezgodnie z przeznaczeniem oraz odmowy poddania się kontroli lub stawiania istotnych przeszkód w jej przeprowadzeniu bądź niedoprowadzenia do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości przez Państwa Fundację w terminie określonym przez Gminę. Rozliczenie przekazywanych środków finansowych przez Gminę… następuje zawsze z dołu, czyli dopiero po wykonaniu zadania przez Państwa Fundację w rozliczeniu miesięcznym. Środki finansowe, przyznane na realizację zadania, będą przekazywane na rachunek bankowy Państwa Fundacji, na podstawie faktury w terminie 14 dni od dnia złożenia kompletu dokumentów o wypłatę środków finansowych. Państwa Fundacja wystawiła do dziś dwie faktury na te zrealizowane świadczenia: … na kwotę … złotych i w dniu … na kwotę …złotych. W treści faktury wpisano: „zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców z Ukrainy zgodnie z porozumieniem z dnia … zgodnie z załącznikiem nr 1”. Państwa Fundacja dotychczas nie była zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Jak wynika z wniosku i jego uzupełnienia Państwa Fundacja złożyła VAT-R i od … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Odnosząc się do kwestii objętych zakresem pytań zadanych we wniosku w pierwszej kolejności wskazać należy, że na podstawie Porozumienia zawartego z Gminą Państwa Fundacja zobowiązała się do realizacji zadania dotyczącego świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem i wyżywieniem uchodźców z Ukrainy.

W okolicznościach tej sprawy środki finansowe otrzymane przez Państwa Fundację od Gminy są konsekwencją wykonania zawartego Porozumienia, na mocy, którego Państwa Fundacja udostępniła uchodźcom z Ukrainy miejsca noclegowe w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi wraz z zapewnieniem dostępu do sanitariatów oraz zapewniła wyżywienie dla uchodźców z Ukrainy w postaci minimum 3 posiłków dziennie wraz z dostępem do napojów - minimum do wody pitnej.

Świadczenia te Państwa Fundacja wykonuje w zamian za ustalone zgodnie z par. 4 tego Porozumienia środki finansowe, w wysokości stanowiącej iloczyn osób faktycznie przebywających w miejscu zakwaterowania uchodźców i kosztu osobodoby z wyżywieniem, który nie może przekroczyć …złotych. W powyższej sytuacji występuje wyraźny związek wypłaconego przez Gminę wynagrodzenia za wzajemne zachowanie Państwa Fundacji, tj. za zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców z Ukrainy zgodnie z porozumieniem z dnia … zgodnie z załącznikiem nr 1.

W ramach Porozumienia zatem dochodzi do świadczenia usług przez Państwa na rzecz Gminy, polegające za zakwaterowaniu i wyżywieniu uchodźców z Ukrainy. Z kolei przyznane na realizację zadania środki finansowe – wbrew Państwa twierdzeniu – stanowią w istocie wynagrodzenie za ww. świadczenia usług.

Tym samym Państwa Fundacja wykonuje odpłatne świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, które podlegają na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Państwa Fundacja prowadząc odpłatną działalność statutową polegającą na świadczeniu usług zakwaterowania i wyżywienia uchodźców z Ukrainy w związku z zawartym Porozumieniem z Gminą, jest usługodawcą i mieści się wśród podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Bez znaczenia zatem jest, że wynagrodzenie jakie Państwa Fundacja otrzymuje z tytułu realizacji tych czynności jest przeznaczane w istocie na cele statutowe Państwa Fundacji. Brak charakteru zarobkowego czynności wykonywanych przez Fundację nie może stanowić przesłanki wyłączającej Państwa Fundację z definicji podatnika określonej w przepisie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, w ocenie tut. Organu, w przedstawionej sprawie Państwa Fundacja prowadząc odpłatną działalność statutową, działa w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT i wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, świadcząc usługi zakwaterowania i wyżywienia uchodźców z Ukrainy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odnosząc się do kwestii obowiązku rejestracji na druku VAT-R Państwa Fundacji jako czynnego podatnika tego podatku, wskazać należy, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy o VAT, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Z okoliczności sprawy wynika, że Państwa Fundacja powstała … i dotychczas nie była zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Państwa Fundacja wystawiła dla Gminy … dwie faktury na zrealizowane świadczenia: … na kwotę …złotych (bez podatku VAT) i … na kwotę … złotych. Z wniosku i jego uzupełnienia wynika również, że Państwa Fundacja złożyła VAT-R i od … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Ponadto, z wniosku nie wynika, że Państwa Fundacja wykonuje czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Jak wynika z opisu sprawy Państwa Fundacja w roku … rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i w trakcie tego roku podatkowego wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła kwotę 200.000 zł.

Z uwagi na obowiązujące przepisy prawa oraz niewykonywanie czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnienie podmiotowe dla Państwa Fundacji utraciło moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę, zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy o VAT w zw. z art. 113 ust. 9 ustawy o VAT.

Zatem, Państwa Fundacja była zobowiązana złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, celem rejestracji Państwa Fundacji, jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług, w terminach i na zasadach określonych w art. 96 ust. 5 ustawy o VAT.

Odnosząc się natomiast do pytania nr 3 wniosku, jak wyżej wskazano w tej sprawie Państwa Fundacja prowadząc odpłatną działalność statutową wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, świadcząc usługi zakwaterowania i wyżywienia uchodźców z Ukrainy. Wykonywane przez Państwa Fundację ww. usługi stanowią odpłatne świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, które na - podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT – podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nie wykonują Państwo usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. W tej sytuacji, dokonując odpłatnego świadczenia usług zakwaterowania i wyżywienia uchodźców z Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, nie znajdą zastosowania przepisy § 10bd rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. Przepisy te bowiem przewidują stawkę preferencyjną w wysokości 0% do świadczonych usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (na podstawie § 10bd ust. 1 pkt 2 ww. Rozporządzenia).

W konsekwencji dla świadczonych ww. usług Państwa Fundacja nie jest uprawniona do zastosowania stawki w wysokości 0%, objętej zakresem pytania nr 3 we wniosku.

W związku z powyższym oceniając całościowo Państwa stanowisko w zakresie pytań 1, 2 i 3 należało uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.)