‒ Zwolnienie od podatku od towarów i usług sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki nr 1 z posadowionymi na niej budynkami, ‒ Zwolnienie od pod... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.77.2022.2.AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.77.2022.2.AK

Temat interpretacji

‒ Zwolnienie od podatku od towarów i usług sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki nr 1 z posadowionymi na niej budynkami, ‒ Zwolnienie od podatku od towarów i usług sprzedaży prawa użytkowania wieczystego niezabudowanych działek nr 2, i nr 3, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego  zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

prawidłowe – w zakresie zwolnienia odpodatku od towarów i usług sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki nr 1 z posadowionymi na niej budynkami,

nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży prawa użytkowania wieczystego niezabudowanych działek nr 2,inr 3,zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy  podatku od towarów i usług w zakresie:

zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży prawa użytkowania wieczystego  działki nr 1 z posadowionymi na niej budynkami,

zwolnienia odpodatku od towarów i usług sprzedaży prawa użytkowania wieczystego niezabudowanych działek nr 2 inr 3,zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Uzupełnili go Państwo  - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 marca 2022 r. (data wpływu 21 marca 2022 r.) oraz pismem z 24 marca 2022r. (data wpływu 29 marca 2022r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego  

Wspólnicy Spółki aktem notarialnym sporządzonym 30.10.1998 r. nabyli w celu prowadzenia działalności gospodarczej prawo użytkowania wieczystego gruntu i własności znajdujących się na tym gruncie budynków.

W akcie notarialnym wyszczególniono :

wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu,

podatek od towarów i usług liczony od wartości budynków wg obowiązującej wówczas 22% stawki VAT,

wartość budynków.

Nabyte prawo użytkowania wieczystego gruntu (działka o powierzchni 1,0320 ha składa się z 3 działek ewdiencycyjnych o numerach 1, 2, 3),  z których pierwsza jest zabudowana wraz z budynkiem o kubaturze 1299 m3, wiatą garażową o kubaturze 610 m3 oraz warsztatem o kubaturze 405 m3 ma jedną księgę wieczystą o numerze ...

Budynki usytuowane na działce są budynkami w rozumieniu ustawy Prawo budowlane o symbolu PKOB SEKCJA 1 DZIAŁ 12 GRUPA 123 KLASA 1230 KOB 159X.

Przedmiotowe budynki są trwale związane z gruntem.

Na bazie aktu notarialnego kupna-sprzedaży przedmiotowej nieruchomości  Rep. A Nr ... z dnia 30.10.1998 r. sporządzonego przez Kancelarię Notarialną w ..... była wystawiona faktura VAT, z tego też tytułu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Do czasu zakupu przez Wnioskodawcę przedmiotowej nieruchomości obiekty były użytkowane przez sprzedawcę, tj.  ... w ramach prowadzonej przez Związek działalności.

Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w latach 70-tych. ... dokonał sprzedaży budynków użytkowanych przez ponad 20 lat.

Wnioskodawca po zakupie nieruchomości wykorzystywał ją do działalności gospodarczej związanej ze sprzedażą opodatkowaną.

Na ulepszenie budynków wchodzących w skład nieruchomości Wnioskodawca ponosił wydatki w kwocie nie przekraczającej 30% ich wartości początkowej. Wydatki adaptacyjne zostały poniesione w listopadzie 1998 roku.

W stosunku do wydatków na ulepszenie/adaptację  budynku Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ulepszony budynek  został oddany do użytkowania 1 grudnia 1998r. Pozostałe budynki nie były ulepszane.

Nabyte budynki Wnioskodawca wykorzystuje do celów działalności gospodarczej po dzień dzisiejszy.

Zdarzenie przyszłe :

Spółka zamierza dokonać zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu i budynków znajdujących się na tym gruncie nabytych aktem notarialnym, o którym mowa powyżej.

Sprzedaż nieruchomości nastąpi po 31 marca br.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadczył, że sprawa którą opisuje nie jest w trakcie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej ani celno-skarbowej.

Na dzień sprzedaży działek niezabudowanych nie będą one objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Na dzień sprzedaży działek niezabudowanych nie będzie decyzji o warunkach zabudowy ani decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Działki  nr 1, nr 2 oraz nr 3, były wykorzystywane przez Spółkę na cele działalności opodatkowanej VAT-em.

Działki  nr 1, nr 2 oraz nr 3 wraz z budynkami położnymi na działce nr 1 stanowią majątek Spółki.

Budynki położone na działce nr 1 były/są wykorzystywane przez Spółkę na cele działalności opodatkowanej VAT-em.

Na pytanie tut. Organu nr 6 z wezwania:

Na który z budynków położonych na działce nr 1 były przez Państwa Spółkę ponoszone nakłady?

Państwa Spółka wskazała, że:

Nakłady były ponoszone na budynek o kubaturze 1299 m3.

Na pytanie tut. Organu nr 7 z wezwania:

Czy ww. nakłady stanowiły nakłady  na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym?

Państwa Spółka wskazała, że:

Nakłady określone w punkcie 6 nie stanowiły nakładów  na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 23 marca 2022 r.):

1)Czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu (działka 1) z posadowionymi na niej budynkami będzie zwolniona z podatku od towarów i usług,zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy?

2)Czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu niezabudowanego (działki 2, 3) będzie zwolniona z podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 23 marca 2022 r.):

W przypadku pytania nr 1 zdaniem Państwa Spółki, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu (działka 1)  jak i naniesionych na nim budynków będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10, przez co będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.

W przypadku pytania nr 2 zdaniem Państwa Spółki, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu niezabudowanego (działki 2, 3) będzie zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Państwa Spółka we wniosku jest:

prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu działki nr 1 z posadowionymi na niej budynkami,

nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu niezabudowanego działek nr 2, inr 3,zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Stosownie zaś do art. 7 ust. 1 pkt 1 - 7 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1) przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3) wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4) wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Uwzględniając definicję działalności gospodarczej, należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który będzie działał w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wspólnicy Spółki aktem notarialnym sporządzonym 30.10.1998 r. nabyli w celu prowadzenia działalności gospodarczej prawo użytkowania wieczystego gruntu i własności znajdujących się na tym gruncie budynków. Nabyte prawo użytkowania wieczystego gruntu (działka o powierzchni 1,0320 ha składa się z 3 działek ewidencyjnych o numerach 1, 2, 3),  z których pierwsza jest zabudowana wraz z budynkiem o kubaturze 1299 m3, wiatą garażową o kubaturze 610 m3 oraz warsztatem o kubaturze 405 m3.

Do czasu zakupu przez Wnioskodawcę przedmiotowej nieruchomości obiekty były użytkowane przez sprzedawcę, tj.  ... w ramach prowadzonej przez Związek działalności. Wnioskodawca po zakupie nieruchomości wykorzystywał ją do działalności gospodarczej związanej ze sprzedażą opodatkowaną.

Jak wynika z powołanych przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zatem, przy dostawie ww. nieruchomości – prawa użytkowania wieczystego działki nr 1, oraz prawa własności posadowionych na niej budynków oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu niezabudowanego działek nr 2,  i  nr 3,  spełnione będą przesłanki do uznania Państwa Spółki za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku wykorzystywanych przez  Państwa Spółkę w działalności gospodarczej. W konsekwencji, dostawa prawa użytkowania wieczystego działki nr 1 oraz prawa własności posadowionych na niej budynków oraz dostawa  prawa użytkowania wieczystego gruntu niezabudowanego działek nr 2,  i  nr 3, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT m.in. dla dostawy budynków/budowli spełniających określone w tych przepisach warunki.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z uregulowania tego wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Bowiem stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2) złożą:

a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi

    urzędu skarbowego lub

b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)  planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3) adres budynku, budowli lub ich części.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Wątpliwości  Państwa Spółki w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki nr 1 z posadowionymi na niej budynkami,  korzysta ze zwolnienia, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie, dla dostawy prawa użytkowania wieczystego działki nr 1 oraz posadowionych na niej budynków, tj. budynku o kubaturze 1299 m3, wiaty garażowej oraz warsztatem będzie znajdowało zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do tych budynków nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Analiza przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego na tle przywołanych regulacji prawnych wskazuje, że sprzedaż ww. budynków będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż będą spełnione warunki wymienione w tym przepisie. Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, że sprzedaż ww. budynków nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Z opisu sprawy wynika bowiem, że do czasu zakupu przez Państwa Spółkę prawa użytkowania wieczystego działki nr 1 obiekty były użytkowane przez sprzedawcę,  tj. Polski .. w ramach prowadzonej przez Związek działalności. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w latach 70-tych. Nadto, na ulepszenie budynku o kubaturze 1299 m3  Państwa Spółka poniosła wydatki w kwocie nie przekraczającej 30% ich wartości początkowej. Ulepszony budynek  został oddany do użytkowania 1 grudnia 1998r. Tym samym, pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków, a ich sprzedażą upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Zatem, transakcja sprzedaży ww. budynku o kubaturze 1299 m3, wiaty garażowej oraz warsztatu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Również dostawa prawa użytkowania wieczystego działki nr 1, na której znajdują się ww. budynki będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.

Pomimo że we własnym stanowisku Państwa Spółka nie wskazała art. 29a ust. 8 ustawy , to jednak został wywiedziony prawidłowy skutek prawny i w związku z tym Organ uznał stanowisko w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe.

Przechodząc natomiast do kwestii zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży prawa użytkowania wieczystego niezabudowanych  działek nr 2  i  nr 3,  zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stwierdzić należy, iż:

stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy:

Tereny budowlane, to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W świetle powyższego przepisu opodatkowane podatkiem VAT są tylko takie dostawy stanowiące nieruchomości gruntowe niezabudowane, których przedmiotem są tereny przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będące na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług. Przepis art. 2 pkt 33 ustawy jednoznacznie stanowi, że przeznaczenie terenu należy ustalić na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego, tj. wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W konsekwencji, opodatkowane podatkiem od towarów i usług są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz – w przypadku braku takiego planu – wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej reguluje ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r., poz. 741 z późn. zm.).

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu:

Określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

- lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu

   publicznego;

- sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w

  drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O charakterze danego gruntu rozstrzyga odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, istotna jest decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy o podatku od towarów i usług artykuł 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

We wniosku wskazali Państwo, iż na dzień sprzedaży działek niezabudowanych nie będą one objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie będzie decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego.  A zatem, przedmiotowe działki nr 2  i  nr 3, nie będą spełniać definicji terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, w przedmiotowej sprawie, do dostawy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego niezabudowanych działek nr 2  i  nr 3, znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Przedmiotem dostawy będzie bowiem grunt niezabudowany, niebędący terenem budowlanym.

Tym samym Państwa stanowisko, zgodnie z którym sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu niezabudowanego działek nr 2 i nr 3 będzie zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwa Spółka przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: sytuacja Państwa Spółki będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Spółka zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.  Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ; dalej jako „PPSA”).    

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).