Temat interpretacji
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych. Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku warunki uprawniające do odliczenia podatku nie są spełnione. Wnioskodawca wskazuje, że głównym celem projektu jest promocja bioróżnorodności i odpowiedzialne udostępnienie turystyczne obszarów chronionych Powiatu. Czynności wykonywane przez Powiat polegające na utworzeniu na terenie Powiatu zintegrowanego szlaku rowerowego nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Inwestycja po jej zakończeniu będzie własnością Powiatu i nie będzie generowała przychodów. Realizacja inwestycji związana jest z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których Powiat jest powołany. Zatem skoro nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. realizowanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w Osi Priorytetowej VI Ochrona środowiska i racjonalne gospodarowanie jego zasobami w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W konsekwencji w związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.), uzupełnionym w dniu 3 czerwca 2020 r (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 3 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Wniosek został uzupełniony w dniu 3 czerwca 2020 r (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 3 czerwca 2020 r.).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Powiat utworzony został w roku w ramach reformy administracyjnej. Samorząd Powiatu działa na podstawie:
- ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (t.j. Dz.U. z 2019, poz. 511 z późn. zm.);
- uchwały z dnia r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu .
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 13 i 19 ustawy Powiat wykonuje również określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym oraz zadania z zakresu administracji rządowej. Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W dniu 11 lutego 2020 r. Zarząd Województwa objął dofinansowaniem projekt Powiatu pn. , który uzyskał wsparcie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w Osi Priorytetowej VI Ochrona środowiska i racjonalne gospodarowanie jego zasobami w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Inicjatorem i beneficjentem projektu jest Powiat.
Głównym celem projektu jest promocja bioróżnorodności i odpowiedzialne udostępnienie turystyczne obszarów chronionych Powiatu.
Projekt przewiduje utworzenie na terenie Powiatu zintegrowanego szlaku rowerowego pn. , w tym nowego odcinka szlaku z nowym ciągiem pieszo-rowerowym oraz doposażenie pozostałego odcinka szlaku w tablice informacyjno-edukacyjne, ukazujące różnorodność biologiczną obszaru oraz zawierające informacje na temat możliwości zmniejszenia oddziaływania człowieka na cenne gatunki roślin i zwierząt dostępne na danym terenie. Wyposażenie całego szlaku rowerowego w taką liczbę tablic informacyjno-edukacyjnych, ukazujących różnorodność biologiczną terenu i obszary chronione, przez który prowadzi cały szlak , innowacyjnie nadaje mu charakter rowerowej ścieżki edukacyjnej.
Realizacja przedsięwzięcia przyniesie dla ogółu społeczności i środowiska przyrodniczego bardzo wymierne efekty w postaci ukierunkowania ruchu turystycznego, zabezpieczenia miejsc wrażliwych przed presją turystyczną, promocji bogactwa różnorodności biologicznej i przyrodniczej Powiatu . Projekt wzbogaci również ofertę edukacyjno-turystyczną Powiatu oraz podniesie atrakcyjność regionu, co pociąga za sobą rozwój takich dziedzin jak (turystyka, ekoturystyka, agroturystyka, hotelarstwo, gastronomia, itp.).
Projekt będzie oddziaływał na zmniejszenie procesów utraty różnorodności biologicznej poprzez zwiększanie wiedzy i podnoszenie świadomości osób korzystających ze szlaku , gdzie dodatkowo zamieszczone zostaną zagadnienia związane z ochroną krajobrazu, ochroną zagrożonych gatunków roślin, zwierząt i siedlisk oraz problematyką ekologiczną. Celem głównym planowanych działań jest ochrona i popularyzacja dziedzictwa przyrodniczego Powiatu .
W świetle art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonanych na podstawie zawartych umów cywilnych. Mając powyższe na uwadze oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Powiat polegające na utworzeniu na terenie powiatu zintegrowanego szlaku rowerowego nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż inwestycja ta po jej zakończeniu będzie własnością Powiatu i nie będzie generowała przychodów. Realizacja inwestycji związana jest z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których Powiat jest powołany. Wykonanie inwestycji związanej ze stworzeniem szlaku rowerowego, późniejsza eksploatacja obiektu należy do zadań własnych powiatu.
Planowany budżet projektu wynosi zł, w tym zł to wydatki kwalifikowalne.
Wartość dofinansowania w projekcie wynosi zł. W przypadku uzyskania dofinansowania i realizacji operacji efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Powiatowi ... będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn. , realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej VI Ochrona środowiska i racjonalne gospodarowanie jego zasobami w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług o nr NIP.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat wykonuje również określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym oraz zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 13 i 19 w/w ustawy. W oparciu o Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 podatki i inne opłaty, w szczególności podatek VAT, mogą być uznane za wydatki kwalifikowalne tylko wtedy, gdy brak jest prawnej możliwości ich odzyskania na mocy prawodawstwa krajowego. Powyższy warunek określony oznacza, iż zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w projekt oraz wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu, zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo (tzn. brak jest prawnych możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.
Głównym celem projektu jest promocja bioróżnorodności i odpowiedzialne udostępnienie turystyczne obszarów chronionych Powiatu .
Projekt przewiduje utworzenie na terenie Powiatu zintegrowanego szlaku rowerowego pn. , w tym nowego odcinka szlaku z nowym ciągiem pieszo-rowerowym oraz doposażenie pozostałego odcinka szlaku w tablice informacyjno-edukacyjne, ukazujące różnorodność biologiczną obszaru oraz zawierające informacje na temat możliwości zmniejszenia oddziaływania człowieka na cenne gatunki roślin i zwierząt dostępne na danym terenie. Wyposażenie całego szlaku rowerowego w taką liczbę tablic informacyjno-edukacyjnych, ukazujących różnorodność biol. terenu i obszary chronione, przez który prowadzi cały szlak , innowacyjnie nadaje mu charakter rowerowej ścieżki edukacyjnej.
Realizacja przedsięwzięcia przyniesie dla ogółu społeczności i środowiska przyrodniczego bardzo wymierne efekty w postaci ukierunkowania ruchu turystycznego, zabezpieczenia miejsc wrażliwych przed presją turystyczną, promocji bogactwa różnorodności biologicznej i przyrodniczej Powiatu . Projekt wzbogaci również ofertę edukacyjno-turystyczną powiatu oraz podniesie atrakcyjność regionu, co pociąga za sobą rozwój takich dziedzin jak (turystyka, ekoturystyka, agroturystyka, hotelarstwo, gastronomia, itp.).
Projekt będzie oddziaływał na zmniejszenie procesów utraty różnorodności biologicznej poprzez zwiększanie wiedzy i podnoszenie świadomości osób korzystających ze szlaku , gdzie dodatkowo zamieszczone zostaną zagadnienia związane z ochroną krajobrazu, ochroną zagrożonych gatunków roślin, zwierząt i siedlisk oraz problematyką ekologiczną. Celem głównym planowanych działań jest ochrona i popularyzacja dziedzictwa przyrodniczego Powiatu.
W świetle art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonanych na podstawie zawartych umów cywilnych.
Mając powyższe na uwadze oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Powiat polegające na utworzeniu na terenie powiatu zintegrowanego szlaku rowerowego nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż inwestycja ta po jej zakończeniu będzie własnością Powiatu i nie będzie generowała przychodów. Realizacja inwestycji związana jest z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których Powiat jest powołany.
Wobec powyższego podatek od towarów i usług (VAT) uznaje się za wydatek kwalifikowalny, ponieważ Beneficjent nie ma żadnej potencjalnej, prawnej możliwości jego odzyskania. Wykonanie inwestycji związanej ze stworzeniem szlaku rowerowego, późniejsza eksploatacja obiektu należy do zadań własnych powiatu.
Planowany budżet projektu wynosi zł., w tym zł. to wydatki kwalifikowalne. Wartość dofinansowania w projekcie wynosi zł. W przypadku uzyskania dofinansowania i realizacji operacji efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, że zdaniem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn. , realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej VI Ochrona środowiska i racjonalne gospodarowanie jego zasobami w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W dniu r. Zarząd Województwa objął dofinansowaniem projekt Powiatu pn. , który uzyskał wsparcie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w Osi Priorytetowej VI Ochrona środowiska i racjonalne gospodarowanie jego zasobami w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Inicjatorem i beneficjentem projektu jest Powiat.
Projekt przewiduje utworzenie na terenie Powiatu zintegrowanego szlaku rowerowego pn. , w tym nowego odcinka szlaku z nowym ciągiem pieszo-rowerowym oraz doposażenie pozostałego odcinka szlaku w tablice informacyjno-edukacyjne, ukazujące różnorodność biologiczną obszaru oraz zawierające informacje na temat możliwości zmniejszenia oddziaływania człowieka na cenne gatunki roślin i zwierząt dostępne na danym terenie. Wyposażenie całego szlaku rowerowego w taką liczbę tablic informacyjno-edukacyjnych, ukazujących różnorodność biologiczną terenu i obszary chronione, przez który prowadzi cały szlak , innowacyjnie nadaje mu charakter rowerowej ścieżki edukacyjnej.
Głównym celem projektu jest promocja bioróżnorodności i odpowiedzialne udostępnienie turystyczne obszarów chronionych Powiatu. Realizacja przedsięwzięcia przyniesie dla ogółu społeczności i środowiska przyrodniczego bardzo wymierne efekty w postaci ukierunkowania ruchu turystycznego, zabezpieczenia miejsc wrażliwych przed presją turystyczną, promocji bogactwa różnorodności biologicznej i przyrodniczej Powiatu. Projekt wzbogaci również ofertę edukacyjno-turystyczną Powiatu oraz podniesie atrakcyjność regionu, co pociąga za sobą rozwój takich dziedzin jak (turystyka, ekoturystyka, agroturystyka, hotelarstwo, gastronomia, itp.). Projekt będzie oddziaływał na zmniejszenie procesów utraty różnorodności biologicznej poprzez zwiększanie wiedzy i podnoszenie świadomości osób korzystających ze szlaku , gdzie dodatkowo zamieszczone zostaną zagadnienia związane z ochroną krajobrazu, ochroną zagrożonych gatunków roślin, zwierząt i siedlisk oraz problematyką ekologiczną. Celem głównym planowanych działań jest ochrona i popularyzacja dziedzictwa przyrodniczego Powiatu.
Czynności wykonywane przez Powiat polegające na utworzeniu na terenie Powiatu zintegrowanego szlaku rowerowego nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Inwestycja po jej zakończeniu będzie własnością Powiatu i nie będzie generowała przychodów. Realizacja inwestycji związana jest z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których Powiat jest powołany.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych. Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku warunki uprawniające do odliczenia podatku nie są spełnione. Wnioskodawca wskazuje, że głównym celem projektu jest promocja bioróżnorodności i odpowiedzialne udostępnienie turystyczne obszarów chronionych Powiatu. Czynności wykonywane przez Powiat polegające na utworzeniu na terenie Powiatu zintegrowanego szlaku rowerowego nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Inwestycja po jej zakończeniu będzie własnością Powiatu i nie będzie generowała przychodów. Realizacja inwestycji związana jest z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których Powiat jest powołany. Zatem skoro nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. realizowanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w Osi Priorytetowej VI Ochrona środowiska i racjonalne gospodarowanie jego zasobami w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W konsekwencji w związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie Organ informuje, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej