Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.254.2022.1.RM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.254.2022.1.RM

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 maja 2022 r., za pośrednictwem platformy ePUAP, wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Budowa drogi gminnej nr (...) na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową nr (...) do działki nr ew. (...) w miejscowości A, gmina (...), powiat (...)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 3 czerwca 2022 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 3 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jesteście Państwo (dalej: Gmina) zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Prowadzą Państwo skonsolidowane rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług obejmujące czynności prowadzone przez Państwa jednostki organizacyjne.

Wykonują Państwo zadania nałożone na Państwa odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostaliście powołani, jednym z nich jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dróg gminnych.

W związku ze wzrastającym zapotrzebowaniem mieszkańców gminy na infrastrukturę drogową, w 2023 r. w ramach zadań własnych zamierzają Państwo przystąpić do zadania inwestycyjnego pn. „Budowa drogi gminnej nr (...) na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową nr (...) do działki nr ew. (...) obręb (...) w miejscowości A, gmina (...), powiat (...)”.

Jako Jednostka Samorządu Terytorialnego (dalej: JST) ubiegają się Państwo o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” i w tym celu składają Państwo wniosek o przyznanie pomocy na realizację ww. projektu, który wchodzi w zakres zadań własnych gminy nałożonych na JST przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559).

Na wykonanie zadania pn. „Budowa drogi gminnej nr (...) na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową nr (...) do działki nr ew. (...) obręb (...) w miejscowości A, gmina (...), powiat (...)” składają się cele opisane poniżej.

Przedmiotem projektu będzie budowa drogi gminnej w miejscowości A o długości (...) mb, budowa zjazdów i poboczy oraz wykonanie kanału technologicznego.

Wybudowana droga zostanie przyjęta dokumentem OT na stan Państwa majątku.

W ramach przedmiotowego zadania ponieśli już Państwo koszty dokumentacji projektowo-kosztorysowej, której wykonanie jest kosztem kwalifikowalnym (refundowanym w ramach projektu). Koszty kwalifikowalne projektu to: koszty budowy drogi (bez robót związanych z wykonaniem kanału technologicznego - koszt niekwalifikowalny), dokumentacja projektowo-kosztorysowa oraz koszt sprawowania nadzoru inwestorskiego.

Poziom dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich będzie stanowił 63,63% kosztów kwalifikowalnych (z podatkiem VAT). Szacunkowy koszt inwestycji (na podstawie kosztorysów inwestorskich) wyniesie (...) zł brutto, natomiast koszt dokumentacji wyniesie (…) zł brutto (koszty poniesione), a szacunkowy koszt nadzoru inwestorskiego wyniesie (…) zł brutto. Koszty kwalifikowalne na moment składania wniosku o dofinansowanie to (…) zł.

Termin rozpoczęcia inwestycji planowany jest na marzec 2023 r. a zakończenia na listopad 2023 r.

Państwo zamierzają zaliczyć koszty podatku VAT realizowanego projektu do kosztów kwalifikowalnych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie. Muszą Państwo wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Państwa odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizowania projektu, ani po jego zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji mogą Państwo zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowalny projektu.

Państwo realizując przedmiotowy projekt będą realizowali zadanie własne nałożone na JST przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

Artykuł 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dalej ustawy o VAT (Dz. U. z 2022 r., poz. 931) stanowi, że: „Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju”. Zatem Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki na zadanie pn. „Budowa drogi gminnej nr (...) na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową nr (...) do działki nr ew. (...) obręb (...) w miejscowości A, gmina (...), powiat (...)” będą wystawione na Państwa i nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po zakończeniu realizacji zadania nie będą Państwo prowadzili dostawy towarów oraz świadczenia usług z wykorzystaniem przedmiotowej inwestycji. Państwa mieszkańcy będą korzystać z wybudowanej drogi gminnej w sposób nieodpłatny. Państwo ponoszą koszty prowadzonych działalności, a nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem budowa drogi gminnej pozostanie poza zakresem VAT. Reasumując, nie będą Państwo mieli możliwości odzyskania podatku VAT w całości, ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na zadanie „Budowa drogi gminnej nr (...) na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową nr (...) do działki nr ew. (...) obręb (...) w miejscowości A, gmina (...), powiat (...)”, jak i po jej zakończeniu.

Pytanie

Czy Państwu, którzy ubiegają się o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z budową środka trwałego, dotyczącego zadania pn. „Budowa drogi gminnej nr (...) na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową nr (...) do działki nr ew. (...) obręb (...) w miejscowości A, gmina (...), powiat (...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn. „Budowa drogi gminnej nr (...) na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową nr (...) do działki nr ew. (...)” w całości, ani w części.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w którym czytamy, że: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”. Zatem sytuacja taka występuje, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w związku z art. 88 ww. ustawy, gdzie zamieszczono wyłączenia stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego. Opisana sytuacja nie zachowuje warunku określonego w przytoczonym powyżej artykule, a więc Państwo nie mają możliwości dokonania odliczenia podatku VAT. Zatem podatek ten przy ubieganiu się o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich był wykazany jako koszt kwalifikowalny. Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1a: „Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług”.

Możliwość zwrotu nadwyżki wynikającej z nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym definiuje art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, gdzie czytamy, iż: „W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego na następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy”.

Opisana sytuacja nie spełnia warunków określonych w przytoczonym powyżej przepisie prawa, więc nie będą Państwo mieli możliwości dokonania odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących poniesione wydatki na przedmiotową inwestycję. A tym samym nie będzie możliwości pomniejszenia przez Państwa kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków na ww. zadanie.

Artykuł 15 ww. ustawy stanowi o tym, kto może być podatnikiem podatku od towarów i usług, i tak w ust. 1 wskazano, iż: „Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności”. Zaś w ust. 2 wskazano, że: „Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”. Natomiast w ust. 6 wymieniono kogo nie uznaje się za podatnika VAT, i tak: „Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.

Realizując powyższy projekt nie mogą Państwo odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, ponieważ działalność objęta projektem nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT jako zadanie własne gminy. W projekcie nie występuje opodatkowana sprzedaż. Powyższe oznacza, że „Budowa drogi gminnej nr (...) na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową nr (...) do działki nr ew. (...)” jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Powyższe odzwierciedla art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 347.1 z 2006), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tejże ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 omawianej ustawy, gdzie w pkt 2 czytamy, iż: „Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego”.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że JST są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego. Stosownie do cytowanych powyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Państwo nie spełniają tych warunków, gdyż inwestycja nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Państwo nie będą mieli możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w całości, ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów związanych z przedmiotową inwestycją, jak i po zakończeniu jej realizacji. W związku z powyższym, Państwo nie będą mieli możliwości odzyskania zawartego podatku VAT w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na budowę przedmiotowej drogi gminnej.

W związku z ponoszonymi wydatkami, Państwo nie mają również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. Rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Państwo nie spełniają ww. warunków, nie mają zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. Rozporządzenia. Zatem nie będą Państwo mieli prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowując własne stanowisko dotyczące pytania, gdy przypisanie nabyć w całości, ani w części do czynności opodatkowanych nie będzie możliwe, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT od dokonanych wydatków inwestycyjnych na realizację zadania pn. „Budowa drogi gminnej nr (...) na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową nr (...) do działki nr ew. (...)”, gdyż powyższa inwestycja nie jest odpłatnym świadczeniem usług, a tym samym nie mogą Państwo pomniejszać kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym zamierzają Państwo przystąpić do realizacji inwestycji pn. „Budowa drogi gminnej nr (...) na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową nr (...) do działki nr ew. (...)”. W związku z tym, ubiegają się Państwo o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020 na operację typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”. Przedmiotem projektu będzie budowa drogi gminnej w miejscowości A (długość (...) mb), budowa zjazdów i poboczy oraz wykonanie kanału technologicznego. Inwestycja będzie realizowana od marca do listopada 2023 r. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki będą wystawione na Państwa. Po zakończeniu realizacji zadania nie będą Państwo prowadzili dostawy towarów oraz świadczenia usług z wykorzystaniem przedmiotowego projektu. Mieszkańcy będą korzystać z wybudowanej drogi gminnej w sposób nieodpłatny. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków poniesionych w ramach opisanego projektu.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie będą spełnione, gdyż Państwo realizując projekt pn. „Budowa drogi gminnej nr (...) na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową nr (...) do działki nr ew. (...)” nie będą działać w charakterze podatnika VAT, lecz w zakresie realizacji zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Jak Państwo wskazują, mieszkańcy będą korzystać z wybudowanej drogi gminnej nieodpłatnie. Państwo nie będą dokonywali dostaw towarów i świadczenia usług z wykorzystaniem zrealizowanej inwestycji. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W konsekwencji nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Budowa drogi gminnej nr (...) na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową nr (...) do działki nr ew. (...) obręb (...) w miejscowości A, gmina (...), powiat (...)”, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy oraz do zwrotu różnicy podatku, stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy.

Ponadto, nie będą Państwo mieli możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Państwo nie spełniają tego warunku, zatem nie będą Państwo mieli możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Zatem Państwa stanowisko, zgodnie z którym nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn. „Budowa drogi gminnej nr (...) na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową nr (...)” w całości, ani w części jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

z zastosowaniem art. 119a;

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).