Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących realizacji przedmiotowego projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.457.2022.1.KK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.457.2022.1.KK

Temat interpretacji

Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących realizacji przedmiotowego projektu

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących realizacji przedmiotowego projektu.

Uzupełnili go Państwo pismem, które wpłynęło 12 sierpnia 2022 r. oraz pismem z 22 sierpnia 2022 r. (data wpływu 23 sierpnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) jest samorządową instytucją kultury, jednostką organizacyjną powstałą na mocy uchwały Nr (…) Rady Gminy z dnia (…) r. Centrum Kultury działa w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. 2001 Nr 13, poz. 123 ze zm.).

Podstawowym zadaniem Centrum Kultury jest zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych społeczeństwa poprzez tworzenie i upowszechnianie różnych dziedzin kultury, sztuki profesjonalnej i amatorskiej oraz podejmowanie działań zmierzających do aktywizacji środowisk lokalnych poprzez kulturę i sport. Centrum Kultury w szczególności: upowszechnia wartość kultury ogólnonarodowej, regionalnej i środowiskowej, tworzy kulturę i sztukę poprzez działalność animacyjną, edukacyjną, organizacyjną, koordynuje i wspiera aktywność kulturalną mieszkańców, współpracuje z placówkami kulturalnymi i oświatowymi oraz innymi jednostkami w zakresie działalności kulturalno-oświatowej i rekreacyjno-sportowej, promuje gminę jako turystycznie atrakcyjną, podejmuje działania mające na celu ochronę dziedzictwa kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem zabytków materialnych oraz lokalnych tradycji, współpracuje z organizacjami społecznymi, środowiskowymi, stowarzyszeniami i innymi grupami nieformalnymi, które prowadzą działalność z zakresu szeroko pojętej aktywności społecznej, kultury i sportu.

Centrum Kultury otrzymuje środki finansowe w formie dotacji na mocy art. 28 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Może także prowadzić działalność gospodarczą, z której przychody przeznaczone są na realizację celów statutowych i pokrywanie działalności bieżącej, w szczególności polegające na: odpłatnym prowadzeniu zajęć (plastycznych, muzycznych itp.), wynajmowaniu pomieszczeń na cele kulturalne i handlowe oraz na doraźne potrzeby organizacji społecznych, innych podmiotów oraz osób prywatnych, odpłatnym wynajmie sprzętu będącego w dyspozycji Centrum Kultury. Przychody z działalności gospodarczej są jednak symboliczne i nie przekraczają w roku 0,1% przychodów ogółem. Działalność gospodarcza nie może kolidować z realizacją zadań statutowych.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. (…) podpisało umowę o przyznanie pomocy Nr (…) w dniu (…) r. z Samorządem Województwa z siedzibą w (…). Przedmiotem umowy są inwestycje zawarte we wniosku o przyznanie pomocy dla operacji typu „…” w ramach działania „…” objętego PROW na lata 2014-2020.

Zestawienie rzeczowo-finansowe stanowiące załącznik nr (…) do umowy obejmuje: roboty malarskie, remont podłóg, dodatkowe punkty wodne, łazienkę dla niepełnosprawnych, montaż ogrzewania sufitowego, montaż paneli fotowoltaicznych wraz z instalacją, wyposażenie sali w podesty sceniczne, wyposażenie pracowni w meble pod zabudowę.

Przewidywany koszt realizacji operacji oszacowany został na kwotę (…) zł z czego (…) zł stanowić będzie podatek VAT. Wnioskowana do PROW kwota pomocy wynosi do (…)% czyli (…) zł natomiast kwota dotacji celowej na zabezpieczenie wkładu własnego na realizację inwestycji od Gminy wynosi (…) zł.

Celem przeprowadzanych prac jest dostosowanie miejsc integracji dla wszystkich osób korzystających z obiektu oraz zwiększenie możliwości organizacji inicjatyw społecznych w postaci zajęć m.in. plastycznych i muzycznych dla dzieci oraz młodzieży, zajęć warsztatowych (…), warsztatów teatralnych, zajęć warsztatowych lokalnego zespołu ludowego itp.

W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Remont i odnowa obiektu pełniącego funkcję kulturalną, zwiększenie jego atrakcyjności oraz zwiększenie dostępności do wydarzeń kulturalnych dla osób niepełnosprawnych.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 22 sierpnia 2022 r.)

Czy (…) ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących realizacji przedmiotowego projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca korzysta z podmiotowego zwolnienia VAT, gdyż przychody ze sprzedaży opodatkowanej w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły 200.000 zł na podstawie art. 113 ust. ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek od towarów i usług (VAT) stanowi koszt kwalifikowalny, gdyż realizacja projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z uwagi na powyższe nie będzie mieć możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur i rachunków dotyczących realizacji ww. projektu w ramach działania „…” objętego PROW na lata 2014-2020.

Prawo do obniżenia podatku przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki tzn. odliczenia tego podatku dokonuje płatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przedmiotowej sprawie – wydatki poniesione w ramach planowanych operacji, nie będą przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. (…) nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7, a elementy wyposażenia nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu, jak i remont budynku, nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego. Zatem (…) nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT z faktur, rachunków wynikających z zakupów dokonywanych w ramach realizowanego projektu.

Ze zwolnienia od VAT korzystają usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Zwolnienie od VAT dla usług kulturalnych stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia przeznaczają je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy o VAT).

Należy przyjąć, że instytucja spełnia te kryteria. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą: „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy: „kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a)nabycia towarów i usług, b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi”.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zaznaczyć, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy: „obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7”.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Zatem aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, gdyż maja na celu adaptację sal w budynku (…) do organizacji zajęć manualnych z technik plastycznych, warsztatów (…), indywidualnych oraz grupowych zajęć wokalnych, instrumentalnych, zajęć edukacyjno-pokazowych z zakresu muzyki, plastyki, teatru, warsztatów teatralnych czy też spotkań z lokalnymi zespołami ludowymi.

Wnioskodawca nadmienia, że nie będą pobierane opłaty wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia czy też imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego.

Faktury i rachunki dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawiane na (…). W związku z powyższym, (…) nie będzie przysługiwało – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)  nabycia towarów i usług,

b)  dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że (…) nie jest czynnym podatnikiem VAT. Podpisali Państwo umowę o przyznanie pomocy z Samorządem Województwa na inwestycje dla operacji typu „…”. W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty cel – remont i odbudowa obiektu pełniącego funkcję kulturalną, zwiększenie jego atrakcyjności oraz zwiększenie dostępności do wydarzeń kulturalnych.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących realizacji przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz okoliczności faktyczne wynikające z treści wniosku stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją opisanego projektu. (…) nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług , w związku z tym nie spełnia pozytywnych przesłanek o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy warunkujących prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Mając na uwadze uregulowania wynikające z art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących realizacji przedmiotowego projektu.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, a wynikające z opisu sprawy oraz Państwa stanowiska – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.  z zastosowaniem art. 119a;

2.  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).