Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację zadania pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca
Gmina (...) jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina złożyła wniosek pn. „(...)”. Zadaniem będzie wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Wpisują się w cel ogólny Lokalnej Strategii Rozwoju (...) Inicjatywy Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, który brzmi : rozwój infrastruktury na rzecz potencjału przyrodniczo-historycznego.
(...) są bardzo atrakcyjną miejscowością pod względem historycznym. Okrążone są średniowiecznymi murami. Osoby wypoczywające w nowym miejscu, będą mogły podziwiać średniowieczne obwarowania. W wyniku realizacji ww. zadania zostanie osiągnięty następujący cel: nowy obiekt zlokalizowany zostanie, w miejscu atrakcyjnym nie tylko dla mieszkańców, ale także dla odwiedzających Gminę. Prace przy jeziorze wpłyną pozytywnie na cel wskazany w LSR. Zaplanowane przedsięwzięcie wpisuje się w cele szczegółowe w LSR. Nowa infrastruktura nad jeziorem będzie ciekawą atrakcją zarówno dla wypoczywających tam mieszkańców i dla odwiedzających miasto turystów. Gmina ma olbrzymi potencjał turystyczny, dlatego tak ważne jest tworzenie nowych obiektów turystycznych, dzięki którym zwiedzanie miasta i gminy stanie się przyjemniejsze i ciekawsze. Celem operacji są roboty przy jeziorze w (...) i zagospodarowanie terenu przy ulicy (...) na działce nr 1. W ramach planowanej inicjatywy wykonane zostaną następujące prace: zamontowane zostaną ławki, lampy solarne oraz kosze na śmieci. Teren zostanie przygotowany poprzez humusowanie skarp, wykoszenie chwastów, ręczną pielęgnację trawników na skarpach. Nowy obiekt wpłynie pozytywnie na rozwój turystycznej infrastruktury. Dzięki realizacji inwestycji nastąpi wzrost nowych obiektów infrastruktury turystycznej. Realizując powyższe zadanie Gmina wykona zadanie własne nałożone przepisami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W trakcie realizacji przedsięwzięć faktury i umowy dokumentujące poniesione wydatki zostaną wystawione na Gminę. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zagospodarowany teren będzie ogólnodostępny, a korzystanie z niego będzie nieodpłatne.
Pytanie
Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją tej inwestycji ?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina w związku ze złożonym wnioskiem o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność pt. „(...)” nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur, umów dokumentujących zakupy towarów i usług stanowiących koszty zadania. Wskazane zadanie wykonane zostanie przez Gminę jako organ władzy publicznej w zakresie zadań nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminy do realizacji, których został powołany. Szczegółowo określa to art. 7 ustawy, zgodnie z którym do zadań własnych gminy należy między innymi promocja gminy. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług, Gmina jest podatnikiem tego podatku w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 144, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19, art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki. Odliczenie tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, faktury są wystawione na tego podatnika oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Planowane do realizacji przedsięwzięcie należy do zadań własnych Gminy i nie będzie generowało dochodów opodatkowanych podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931):
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z kolei art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Złożyliście Państwo wniosek pn. „(...)”. Zadaniem będzie wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Wpisuje się w cel ogólny Lokalnej Strategii Rozwoju (...) Inicjatywy Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, który brzmi: rozwój infrastruktury na rzecz potencjału przyrodniczo-historycznego. (...) są bardzo atrakcyjną miejscowością pod względem historycznym. Okrążone są średniowiecznymi murami. Osoby wypoczywające w nowym miejscu, będą mogły podziwiać średniowieczne obwarowania. W wyniku realizacji ww. zadania zostanie osiągnięty następujący cel: nowy obiekt zlokalizowany zostanie, w miejscu atrakcyjnym nie tylko dla mieszkańców, ale także dla odwiedzających Gminę. Prace przy jeziorze wpłyną pozytywnie na cel wskazany w LSR. Zaplanowane przedsięwzięcie wpisuje się w cele szczegółowe w LSR. Nowa infrastruktura nad jeziorem będzie ciekawą atrakcją zarówno dla wypoczywających tam mieszkańców i dla odwiedzających miasto turystów. Gmina ma olbrzymi potencjał turystyczny, dlatego tak ważne jest tworzenie nowych obiektów turystycznych, dzięki którym zwiedzanie miasta i gminy stanie się przyjemniejsze i ciekawsze. Celem operacji są roboty przy jeziorze w (...) i zagospodarowanie terenu przy ulicy (...) na działce nr 1. W ramach planowanej inicjatywy wykonane zostaną następujące prace: zamontowane zostaną ławki, lampy solarne oraz kosze na śmieci. Teren zostanie przygotowany poprzez humusowanie skarp, wykoszenie chwastów, ręczną pielęgnację trawników na skarpach. Nowy obiekt wpłynie pozytywnie na rozwój turystycznej infrastruktury. Dzięki realizacji inwestycji nastąpi wzrost nowych obiektów infrastruktury turystycznej. Realizując powyższe zadanie wykonacie Państwo zadanie własne nałożone przepisami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W trakcie realizacji przedsięwzięć faktury i umowy dokumentujące poniesione wydatki zostaną wystawione na Państwa. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zagospodarowany teren będzie ogólnodostępny, a korzystanie z niego będzie nieodpłatne.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem: „(...)”.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że realizując zadanie pn. „(…)” nie działają Państwo w charakterze podatnika VAT, lecz działają w zakresie realizacji zadań własnych Gminy. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zagospodarowany w ramach realizowanego projektu teren będzie ogólnodostępny, a korzystanie z niego będzie nieodpłatne.
Tym samym w rozpatrywanej sprawie nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług na potrzeby realizowanego zadania „(...) ”.
Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zdarzenia.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będziecie mogli Państwo skorzystać jeżeli zastosujecie siędo interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).