Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL-3.4012.415.2020.1.MŁ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.08.2020, sygn. 0112-KDIL-3.4012.415.2020.1.MŁ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2020 r. (data wpływu 22 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2020 r. (data wpływu 4 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Dnia 4 sierpnia 2020 r. wniosek został uzupełniony o elektroniczny adres do doręczeń epuap.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat w 2020 roku będzie realizował II etap przedsięwzięcia pn.: () zagospodarowanie poscaleniowe realizowanego w ramach (). (), operacje typu ().

W ramach zagospodarowania poscaleniowego wykonane zostaną następujące prace

  1. Projekt budowy dróg i przepustów opisanych poniżej.
  2. Budowa drogi o nawierzchni asfaltowej o długości 218 m i szerokości 5,0 m.
  3. Budowa drogi o nawierzchni asfaltowej o długości 459 m szerokości 3,5 m.
  4. Budowa drogi o nawierzchni asfaltowej o długości 149,20 m i szerokości 3.0 m.
  5. Budowa drogie nawierzchni tłuczniowej o długości 650 m i szerokości 3,6 m.
  6. Budowa drogie nawierzchni tłuczniowej o długości 361,30 m i szerokości 3,5 m.
  7. Budowa drogi o nawierzchni tłuczniowej o długości 494,46 m i szerokości 3.6 m.
  8. Przebudowa drogi z nawierzchni tłuczniowej na nawierzchnię asfaltową o długości 789,08 m i szerokości 3,0 m.
  9. Przebudowa drogi z nawierzchni tłuczniowej na nawierzchnię asfaltową o długości 794,06 m i szerokości 3,0 m.
  10. Przebudowa drogi z nawierzchni tłuczniowej na nawierzchnię asfaltową o długości 900,01 m i szerokości 3,0 m.
  11. Przebudowa drogi poprzez wyprofilowanie, odwodnienie i uzupełnienie zaniżeń terenu droga o długości 230 m i szerokości 3,3 m.
  12. Przebudowa drogi poprzez wyprofilowanie, odwodnienie i uzupełnienie zaniżeń terenu droga o długości 378,54 m i szerokości 3,5 m.
  13. Przebudowa drogi poprzez wyprofilowanie, odwodnienie i uzupełnienie zaniżeń terenu wraz z budową rowu odwadniającego przepustu droga o długości 497,41 m i szerokości 3,6 m.
  14. Przebudowa drogi poprzez wyprofilowanie oraz utwardzenie żwirem droga |o długości 135,96 m i szerokości 3,0 m.
  15. Nadzór inwestorski nad wykonaniem ww. robot.

Planowany koszt operacji brutto wynosi 1 677 490,99 zł. łącznie z podatkiem VAT.

Powiat, jako Wnioskodawca otrzymał w 2016 roku dofinansowanie na realizację opisanego wyżej projektu i dnia 20 października 2016 roku zawarł z Samorządem Województwa umową o przyznaniu pomocy (), zgodnie z którą 63,63% środków przeznaczonych na sfinansowanie całości zadania pochodzi z (), a pozostałe 36,37% z budżetu Państwa.

Przedsięwzięcie () dotyczy scalenia gruntów oraz zagospodarowanie poscaleniowego. Celem operacji jest uzyskanie korzystniejszych warunków gospodarowania w rolnictwie i leśnictwie poprzez poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych, lasów i gruntów leśnych na skutek zmniejszenia ilości działek w poszczególnych gospodarstwach, racjonalne ukształtowanie rozłogów gruntów, dostosowanie granic nieruchomości do systemu urządzeń wodnych, dróg oraz rzeźby terenu, podniesienie atrakcyjności agroturystycznej inwestycyjnej obszaru, zapewnieni, każdej działce dostępu do drogi.

Operacja obejmuje 2 etapy:

  1. Prace scaleniowe, w ramach których wykonane zostało:
    1. Opracowanie założeń do projektu scalenia;
    2. Aktualizacja klasyfikacji gruntów;
    3. Pomiary niezbędne do opracowania projektu scalenia;
    4. Opracowanie projektu rozmieszczenia nowych działek dla poszczególnych uczestników scalenia (właścicieli gospodarstw);
    5. Wyznaczenie i stabilizacja nowych granic nieruchomości (działek ewidencyjnych);
    6. Sporządzenie ostatecznej dokumentacji geodezyjno-prawnej w części dotyczącej ewidencji gruntów, dla ujawnienia danych po scaleniu w księgach wieczystych.
    oraz
  2. Zagospodarowanie poscaleniowe.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie umów cywilno-prawnych dotyczących dzierżawy nieruchomości. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2018 r., poz. 908 z późn. zm.) postępowanie scaleniowe przeprowadzi starosta jako zadanie z zakresu administracji rzędowej finansowane ze środków budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5-7 oraz art. 4 ust. 2 i ust. 3 tejże ustawy. Od roku 2004 może korzystać także jako beneficjent ze środków unijnych, aklualnie za pośrednictwem (). Zadanie polegające na scalaniu gruntów oraz zagospodarowaniu poscaleniowym mieści się w zakresie realizowanych przez Powiat zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany.

Ustawa o scalaniu i wymianie gruntów mówi, że celem scalania gruntów jest tworzenie korzystniejszych warunków gospodarowania w rolnictwie i leśnictwie poprzez poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych, lasów i gruntów leśnych, racjonalne ukształtowani, rozłogów gruntów, dostosowanie granic nieruchomości do systemu urządzeń melioracji wodnych, dróg oraz rzeźby terenu. Prace scaleniowa to prace i czynności niezbędne do: wszczęcia postępowania scaleniowego, prowadzenia postępowania scaleniowego, ujawnienia w księgach wieczystych decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenie. Zagospodarowanie poscaleniowe to określone w decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów prace umożliwiające objęcie w posiadanie przez uczestników scalenia wydzielonych im w ramach postepowania scaleniowego gruntów, polegające na: budowie lub przebudowie dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych oraz dojazdów do zabudowań poszczególnych uczestników scalenia, korekcie przebiegu oraz poprawie parametrów technicznych urządzeń melioracji wodnych, likwidacji zbędnych miedz i dróg oraz wykonywaniu zabiegów rekultywacyjnych umożliwiających uprawę mechaniczną gruntów.

Powiat będzie występować w fakturach jako nabywca towarów i usług nabywanych na potrzeby prawidłowej realizacji projektu. Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Operacja typu () w części etapu i wykorzystywana jest do czynności urzędowych niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

We wniosku o przyznanie pomocy na sfinansowanie projektu pn. () podatek VAT został przez Wnioskodawcę zaliczony jako wydatek kwalifikowalny. W związku z uzyskanym dofinansowaniem i realizacją projektu efekty zrealizowanego zadania inwestycyjnego (Etap II projektu) nie będę wykorzystywane przez powiat () do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma prawną możliwość odliczenia podatku VAT w związku z dokonywaniem płatności faktur związanych z realizacją zagospodarowania poscaleniowego dla przedsięwzięcia pn. ()?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawnych możliwości do odliczenia podatku VAT zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia, ponieważ rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Powiat nie spełnia tego warunku, ponieważ realizacja zadania nie jest związana z wykonaniem czynności opodatkowanych. Zatem Powiat nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ().

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 9 i 14 ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru oraz rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego.

Z opisu sprawy wynika, Wnioskodawca w 2020 roku będzie realizował II etap przedsięwzięcia pn.: () zagospodarowanie poscaleniowe realizowanego w ramach (). (), operacje typu ().

W ramach zagospodarowania poscaleniowego wykonane zostaną następujące prace:

  1. Projekt budowy dróg i przepustów opisanych poniżej.
  2. Budowa drogi o nawierzchni asfaltowej o długości 218 m i szerokości 5,0 m.
  3. Budowa drogi o nawierzchni asfaltowej o długości 459 m szerokości 3,5 m.
  4. Budowa drogi o nawierzchni asfaltowej o długości 149,20 m i szerokości 3.0 m.
  5. Budowa drogie nawierzchni tłuczniowej o długości 650 m i szerokości 3,6 m.
  6. Budowa drogie nawierzchni tłuczniowej o długości 361,30 m i szerokości 3,5 m.
  7. Budowa drogi o nawierzchni tłuczniowej o długości 494,46 m i szerokości 3.6 m.
  8. Przebudowa drogi z nawierzchni tłuczniowej na nawierzchnię asfaltową o długości 789,08 m i szerokości 3,0 m.
  9. Przebudowa drogi z nawierzchni tłuczniowej na nawierzchnię asfaltową o długości 794,06 m i szerokości 3,0 m.
  10. Przebudowa drogi z nawierzchni tłuczniowej na nawierzchnię asfaltową o długości 900,01 m i szerokości 3,0 m.
  11. Przebudowa drogi poprzez wyprofilowanie, odwodnienie i uzupełnienie zaniżeń terenu droga o długości 230 m i szerokości 3,3 m.
  12. Przebudowa drogi poprzez wyprofilowanie, odwodnienie i uzupełnienie zaniżeń terenu droga o długości 378,54 m i szerokości 3,5 m.
  13. Przebudowa drogi poprzez wyprofilowanie, odwodnienie i uzupełnienie zaniżeń terenu wraz z budową rowu odwadniającego przepustu droga o długości 497,41 m i szerokości 3,6 m.
  14. Przebudowa drogi poprzez wyprofilowanie oraz utwardzenie żwirem droga |o długości 135,96 m i szerokości 3,0 m.
  15. Nadzór inwestorski nad wykonaniem ww. robot.

Powiat otrzymał w 2016 roku dofinansowanie na realizację opisanego wyżej projektu i dnia 20 października 2016 roku zawarł z Samorządem Województwa umową o przyznaniu pomocy, zgodnie z którą 63,63% środków przeznaczonych na sfinansowanie całości zadania pochodzi z (), a pozostałe 36,37% z budżetu Państwa. Przedsięwzięcie () dotyczy scalenia gruntów oraz zagospodarowanie poscaleniowego. Celem operacji jest uzyskanie korzystniejszych warunków gospodarowania w rolnictwie i leśnictwie poprzez poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych, lasów i gruntów leśnych na skutek zmniejszenia ilości działek w poszczególnych gospodarstwach, racjonalne ukształtowanie rozłogów gruntów, dostosowanie granic nieruchomości do systemu urządzeń wodnych, dróg oraz rzeźby terenu, podniesienie atrakcyjności agroturystycznej inwestycyjnej obszaru, zapewnieni, każdej działce dostępu do drogi.

Operacja obejmuje 2 etapy:

  1. Prace scaleniowe, w ramach których wykonane zostało:
    1. Opracowanie założeń do projektu scalenia;
    2. Aktualizacja klasyfikacji gruntów;
    3. Pomiary niezbędne do opracowania projektu scalenia;
    4. Opracowanie projektu rozmieszczenia nowych działek dla poszczególnych uczestników scalenia (właścicieli gospodarstw);
    5. Wyznaczenie i stabilizacja nowych granic nieruchomości (działek ewidencyjnych);
    6. Sporządzenie ostatecznej dokumentacji geodezyjno-prawnej w części dotyczącej ewidencji gruntów, dla ujawnienia danych po scaleniu w księgach wieczystych.
    oraz
  2. Zagospodarowanie poscaleniowe.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie umów cywilno-prawnych dotyczących dzierżawy nieruchomości. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów postępowanie scaleniowe przeprowadzi starosta jako zadanie z zakresu administracji rzędowej finansowane ze środków budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5-7 oraz art. 4 ust. 2 i ust. 3 tejże ustawy. Zadanie polegające na scalaniu gruntów oraz zagospodarowaniu poscaleniowym mieści się w zakresie realizowanych przez Powiat zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany. Ustawa o scalaniu i wymianie gruntów mówi, że celem scalania gruntów jest tworzenie korzystniejszych warunków gospodarowania w rolnictwie i leśnictwie poprzez poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych, lasów i gruntów leśnych, racjonalne ukształtowani, rozłogów gruntów, dostosowanie granic nieruchomości do systemu urządzeń melioracji wodnych, dróg oraz rzeźby terenu. Prace scaleniowa to prace i czynności niezbędne do: wszczęcia postępowania scaleniowego, prowadzenia postępowania scaleniowego, ujawnienia w księgach wieczystych decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenie. Zagospodarowanie poscaleniowe to określone w decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów prace umożliwiające objęcie w posiadanie przez uczestników scalenia wydzielonych im w ramach postepowania scaleniowego gruntów, polegające na: budowie lub przebudowie dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych oraz dojazdów do zabudowań poszczególnych uczestników scalenia, korekcie przebiegu oraz poprawie parametrów technicznych urządzeń melioracji wodnych, likwidacji zbędnych miedz i dróg oraz wykonywaniu zabiegów rekultywacyjnych umożliwiających uprawę mechaniczną gruntów.

Powiat będzie występować w fakturach jako nabywca towarów i usług nabywanych na potrzeby prawidłowej realizacji projektu. Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Operacja typu () w części etapu i wykorzystywana jest do czynności urzędowych niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. We wniosku o przyznanie pomocy na sfinansowanie projektu pn. () podatek VAT został przez Wnioskodawcę zaliczony jako wydatek kwalifikowalny. W związku z uzyskanym dofinansowaniem i realizacją projektu efekty zrealizowanego zadania inwestycyjnego (Etap II projektu) nie będę wykorzystywane przez powiat do czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10c ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2020 r., poz. 276, z późn. zm.) przez powiatowy zasób geodezyjny i kartograficzny rozumie się powiatową część państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego prowadzoną przez starostów i prezydentów miast na prawach powiatu przy pomocy geodetów powiatowych.

W myśl art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowi jako organ administracji geodezyjnej i kartograficznej starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Art. 7d ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne szczegółowo określa zadania Starosty w zakresie geodezji i kartografii wskazując, że do zadań tych należy m.in. prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (ust. 1).

W analizowanej sprawie wskazać także należy, że ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2018 r., poz. 908, z późn. zm.) wprowadza do katalogu zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat postępowanie scaleniowe lub wymienne.

Jak wynika z art. 3 ust. 1 cyt. ustawy o scalaniu i wymianie gruntów, postępowanie scaleniowe oraz zagospodarowanie poscaleniowe przeprowadza i wykonuje starosta jako zadanie z zakresu administracji rządowej finansowane ze środków budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5-7 oraz art. 4 ust. 2 i 3. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do starosty w sprawach z tego zakresu jest wojewoda.

Dodatkowo, zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów, prace scaleniowo -wymienne koordynuje i wykonuje samorząd województwa przy pomocy jednostek organizacyjnych przekazanych mu na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. poz. 872, z późn. zm.) lub jednostek utworzonych przez ten samorząd do realizacji tych zadań

Art. 3 ust. 5 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów stanowi, że w finansowanie prac, o których mowa w ust. 4, oraz w finansowanie zagospodarowania poscaleniowego mogą być włączone:

  1. publiczne środki wspólnotowe w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 478) oraz
  2. inne środki publiczne na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376 i 1475), w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca zadanie polegające na scalaniu gruntów oraz zagospodarowaniu poscaleniowym mieści się w zakresie realizowanych przez Powiat zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany. Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy wskazać, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. poniesione wydatki w celu realizacji ww. zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy wskazać, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym, nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej