Dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją Projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.359.2022.1.PS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.359.2022.1.PS

Temat interpretacji

Dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją Projektu.  

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Szkoła (…) (zwana dalej Wnioskodawcą) jest akademicką uczelnią publiczną działającą, w szczególności, na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 574 ze zm., zwanej dalej Prawo o szkolnictwie wyższym), aktów wykonawczych na jej podstawie wydanych oraz statutu Uczelni. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zakres podstawowych czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę wskazuje art. 11 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, którymi są m.in.:

1)prowadzenie kształcenia na studiach,

2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia,

3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki,

4)prowadzenie kształcenia doktorantów,

5)kształcenie i promowanie kadr uczelni.

Działalność Wnioskodawcy obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT). Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań. Odpłatna działalność Wnioskodawcy to głównie odpłatne usługi kształcenia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów Wnioskodawcy, które także korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów usług, polegającą m.in. na odpłatnym wynajmie lokali użytkowych, odpłatnych badaniach wykonywanych na zlecenie, odpłatnych noclegach świadczonych na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci, czy też odpłatnej sprzedaży wydawnictw. Działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług stanowi także tzw. komercjalizacja wyników badań, czyli sprzedaż licencji do uzyskanych wyników badań, czy też inna forma odpłatnego zbycia praw majątkowych do uzyskanych przez Wnioskodawcę wyników badań.

W zakresie odliczenia podatku naliczonego względem wszelkiego rodzaju wydatków udokumentowanych fakturami związanych z funkcjonowaniem Wnioskodawcy stosuje się następujący sposób postępowania:

1.Jeżeli Wnioskodawca nabywa towar/usługę, które jest w stanie przyporządkować bezpośrednio do jednej z przywołanych powyżej działalności, wówczas:

a)gdy wydatek służy jedynie działalności niegospodarczej - nie dokonuje się odliczenia podatku naliczonego,

b)gdy wydatek służy działalności gospodarczej (sprzedaży), ale zwolnionej z podatku od towarów i usług (zw.) - nie dokonuje się odliczenia podatku naliczonego,

c)gdy wydatek służy działalności gospodarczej (sprzedaży), ale opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (stawką 0%, 5%, 8% czy 23%) - Wnioskodawca odlicza pełną kwotę podatku naliczonego.

2.Jeżeli Wnioskodawca nabywa towar/usługę, których nie jest w stanie przyporządkować bezpośrednio do jednej z przywołanych powyżej działalności, wówczas:

a)gdy wydatek służy zarówno czynnościom będącym poza reżimem ustawy o VAT (w uproszczeniu czynnościom statutowym nieodpłatnym), jak i działalności gospodarczej (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem od towarów i usług - wówczas Wnioskodawca odlicza podatek naliczony tzw. prewspółczynnikiem odliczenia podatku naliczonego (obliczonym na podstawie § 6 rozporządzenia),

b)gdy wydatek służy zarówno czynnościom będącym poza reżimem ustawy o VAT (czynnościom statutowym nieodpłatnym), jak i działalności gospodarczej (sprzedaży) zwolnionej z podatku od towarów i usług - wówczas Wnioskodawca nie odlicza podatku naliczonego,

c)gdy wydatek służy tylko działalności gospodarczej, ale zarówno opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, jak również zwolnionej z podatku od towarów i usług - wówczas Wnioskodawca odlicza podatek naliczony tzw. współczynnikiem odliczenia podatku naliczonego (obliczonym na podstawie art. 90 ust. 3 i dalszych ustawy o VAT),

d)gdy wydatek służy zarówno czynnościom będącym poza reżimem ustawy o VAT (czynnościom statutowym nieodpłatnym), jak i działalności gospodarczej (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (stawką 0%, 5%, 8%, 23%) oraz zwolnionej z podatku od towarów i usług (zw.) - wówczas Wnioskodawca jest zobligowany, w pierwszej kolejności, zastosować prewspółczynnik odliczenia podatku naliczonego. Następnie, względem pozostałej kwoty, winien zastosować tzw. współczynnik odliczenia podatku naliczonego.

W ramach realizowanej działalności naukowej Wnioskodawca prowadzi różnego typu badania naukowe. Realizacja badań wymaga ponoszenia znacznych wydatków finansowych. Wydatki te pokrywane są ze środków własnych Uczelni, subwencji, dotacji, dofinansowań oraz różnego typu grantów finansowych. Badania są realizowane samodzielnie przez Wnioskodawcę lub w ramach różnego typu zawieranych konsorcjów.

W latach 2014-2020 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi realizowało Program Rozwoju Obszarów Wiejskich (w ramach wskazanego programu nie rozpisuje się już obecnie bieżących konkursów, natomiast cały czas realizowane są te projekty, które są wynikiem konkursów rozpisanych do końca 2020 r.). Celem programu była/jest poprawa konkurencyjności rolnictwa, zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi i działania w dziedzinie klimatu oraz zrównoważony rozwój terytorialny obszarów wiejskich. Program realizował oraz realizuje priorytety wyznaczone dla unijnej polityki rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020, a mianowicie:

1.Ułatwianie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie, leśnictwie i na obszarach wiejskich;

2.Poprawa konkurencyjności wszystkich rodzajów gospodarki rolnej i zwiększenie rentowności gospodarstw rolnych;

3.Poprawa organizacji łańcucha żywnościowego i promowanie zarządzania ryzykiem w rolnictwie;

4.Odtwarzanie, chronienie i wzmacnianie ekosystemów zależnych od rolnictwa i leśnictwa;

5.Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach rolnym, spożywczym i leśnym;

6.Zwiększanie włączenia społecznego, ograniczanie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich.

Jedną z form realizacji ww. celów jest działanie zatytułowane „(…)”. Działanie dotyczy wspierania, tworzenia i działalności Grup Operacyjnych na rzecz innowacji (...) w rozumieniu art. 56 i 57 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, które w ramach działalności realizują projekty polegające na opracowywaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich.

W ramach działania „(…)” wspierane jest tworzenie i funkcjonowanie Grup Operacyjnych (...), zrzeszających rolników, jednostki naukowe, przedsiębiorców, posiadaczy lasów, podmioty doradcze. Wsparcie dotyczy tworzenia i funkcjonowania grup operacyjnych na rzecz innowacji oraz realizacji przez te grupy projektów, których przedmiotem winno być: opracowanie i wdrożenie nowego lub znacznie udoskonalonego produktu lub nowych lub znacznie udoskonalonych technologii lub metod organizacji lub marketingu dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz tworzenie lub rozwój krótkich łańcuchów dostaw w rozumieniu art. 2 ust. 1 akapit drugi lit. m rozporządzenia nr 1305/2013, lub rynków lokalnych, o których mowa w art. 35 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 1305/2013, dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Realizacja działania „(…)” winna przyczynić się do poprawy dochodowości gospodarstw rolnych, zwiększenia innowacyjnych rozwiązań w polskim rolnictwie, produkcji żywności na obszarach wiejskich, a rezultaty poszczególnych projektów mają (miały) służyć szerokiej grupie odbiorców, a nie pojedynczym podmiotom. Agencją dystrybuującą środki finansowe na realizację zadań określonych w działaniu „(…)” była (oraz jest) Agencja (…) (zwana także (…)).

W 2020 r. Wnioskodawca wraz z Instytutem (…), osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą oraz dwiema osobami fizycznymi prowadzącymi gospodarstwa rolne utworzyli grupę operacyjną działającą na zasadach konsorcjum nieposiadającego osobowości prawnej pod nazwą (…) (dalej także Grupa Operacyjna). W tym celu dnia 11 marca 2020 r. zawarto umowę Grupy Operacyjnej (dalej umowa Grupy).

W ramach przywołanej Grupy Operacyjnej strony miały zamiar współdziałać, aby opracować i wdrożyć operację innowacyjno-wdrożeniową zatytułowaną: „(…)” (zwaną dalej Projektem).

Celem głównym Projektu jest opracowanie:

  • poprzez dobór wybranych parametrów konstrukcyjnych i technologicznych, w oparciu o wyniki wykonanych badań i wdrożenie innowacyjnych przedmiotów: znacznie udoskonalonego produktu w postaci cebuli lepszej jakości i większej wartości użytkowej, uzyskiwanej z polowych plantacji o zredukowanych międzyrzędziach i ograniczonej liczbie ścieżek przejazdowych,
  • nowej technologii dotyczącej ww. produkcji cebuli systemem ścieżek technologicznych, wykorzystujących nową (specjalnie w tym celu opracowaną) technikę zbioru wraz z niezbędnymi do jej realizacji maszynami (tzn. wyorywacz ścieżkowy, ścinacz szczypioru, siewnik do nasion o zawężonym rozstawie sekcji) w odpowiedni/optymalny sposób eksploatowanymi na plantacji o zredukowanych międzyrzędziach i ograniczonej liczbie ścieżek przejazdowych oraz
  •  nowej metody organizacji prac (zabiegów i operacji) dotyczącej produkcji wyżej wymienionej cebuli, rozumianej jako wykorzystanie optymalnego współdziałania sposobów siewu oraz prowadzenia zabiegów pielęgnacyjnych i ochronnych podczas wegetacji, dla efektywnej produkcji cebuli lepszej jakości (rozumianej jako stosunek jej wartości do ponoszonych nakładów).

Celem Projektu jako całości jest opracowanie i wdrożenie do praktyki rolniczej nowej technologii i metody organizacji produkcji cebuli lepszej jakości większej wartości użytkowej, wykorzystując innowacyjne konstrukcje specjalnie w tym celu opracowanych i przygotowanych do produkcji trzech maszyn: ścinacza szczypioru i wyorywacza cebuli oraz siewnika punktowego. Główną innowacyjną ideą jest efekt lepszego wykorzystania powierzchni uprawnej, uzyskany zarówno poprzez zwiększenie liczby rzędów w miejsce zredukowanych międzyrzędzi, jak też poprzez ograniczenie liczby ścieżek na ślady generowane przez koła przemieszczających się ciągników z maszynami na plantacji w okresie wegetacji.

Projekt został wytypowany przez (…) do sfinansowania z opisanych powyżej środków publicznych. Członkowie Grupy Operacyjnej dnia 1 lutego 2021 r. podpisali umowę o przyznaniu pomocy. Pierwotnie status lidera Grupy Operacyjnej (…) miała mieć osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (jeden z członków konsorcjum). Jednak osoba ta zrezygnowała ze swojej funkcji. W konsekwencji, w lipcu 2021 r. nastąpiła zmiana składu Grupy Operacyjnej. Do Grupy Operacyjnej przystąpiły dwa nowe podmioty (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz osoba fizyczna prowadząca działalność rolniczą) oraz wystąpiła z grupy jedna z osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne. Funkcję lidera Grupy Operacyjnej objął Instytut (…). Wnioskodawca ma status konsorcjanta. Zmiany zostały usankcjonowane aneksem z dnia 19 lipca 2022 r. W związku z przywołanymi zmianami niezbędne stało się aneksowanie także umowy o dofinansowanie Projektu podpisanej z (…). To zaś nastąpiło dopiero w 2022 r. Przy czym opisane zmiany nie wpływają na status Wnioskodawcy w Projekcie (ani na jego rolę, ani na przypisany do Wnioskodawcy zakres praw i obowiązków).

Jak podano w § 3 ust. 3 ww. umowy, w wyniku realizacji Projektu osiągnięty zostanie następujący cel: opracowanie i wdrożenie do praktyki rolniczej nowej technologii i metody organizacji cebuli lepszej jakości i większej wartości użytkowej, wykorzystując innowacyjne konstrukcje maszyn specjalnie w tym celu opracowanych.

Umowa określa prawa i obowiązki stron związane z realizacją Projektu. Otrzymane z (…) dofinansowanie stanowi tzw. dotację kosztową. Dzięki niej uczestnicy Grupy Operacyjnej finansują koszty powstałe w Projekcie (uprzednio wykazane w kosztorysie wniosku o dofinansowanie).

Lider reprezentuje Grupę Operacyjną na zewnątrz we wszystkich czynnościach związanych z realizacją Projektu. Lider jest również koordynatorem współpracy członków Grupy Operacyjnej. Lider odpowiada przed (…) za całościową realizację przedsięwzięcia, w tym osiągnięcie jej rezultatów, sprawozdawczość i rozliczenie finansowe, przy czym za realizację przedsięwzięcia członkowie Grupy Operacyjnej odpowiadają solidarnie. Członkowie Grupy Operacyjnej upoważniają lidera m.in. do

1.reprezentowania Grupy Operacyjnej w kontaktach z (…) w sprawach związanych z realizacją projektu,

2.zawarcia na rzecz i w imieniu stron umowy o przyznanie pomocy oraz dokonywania zmian w tej umowie za zgodą członkami Grupy Operacyjnej,

3.pośredniczenia w przekazywaniu Stronom środków finansowych z (…) i ich rozliczaniu.

Każdy z członków Grupy Operacyjnej ma przypisane w projekcie zadania do realizacji (zadania te były znane od samego początku, już na etapie składania wniosku o przyznanie dofinansowania). Są to zadania, które można uznać za realizowane „równolegle”. Wzajemnie na swoją rzecz członkowie Grupy Operacyjnej nie wykonują żadnych świadczeń. Wspólnie (równolegle) dążą do uzyskania jednego celu.

Wnioskodawca odpowiada m.in. za:

  • ocenę wielkości plonu i kształtu cebul,
  • analizę zawartości wybranych związków chemicznych w cebuli,
  • laboratoryjne określenie suchej masy cebul w każdym obiekcie doświadczalnym,
  • ocenę trwałości przechowalniczej cebuli w warunkach chłodniczych,
  • ocenę cech jakościowych cebuli.

Do zadań Instytutu (…) należy m.in.:

  • reprezentowanie grupy operacyjnej jako jej Lider i w tym zakresie złożenie wniosku,
  • koordynacja wykonywanych prac w ramach operacji, obsługa organizacyjna i finansowo-księgowa, prowadzenie rozliczeń zwrotu środków z uzyskanej refundacji do podmiotów wchodzących w skład Grupy Operacyjnej,
  • prowadzenie strony internetowej dotyczącej operacji w trakcie jej realizacji i 5 lat po jej zakończeniu,
  • opracowanie założeń konstrukcyjnych i funkcjonalnych dla modeli i prototypów wyorywacza ścieżkowego, ścinacza szczypioru oraz modernizacji siewnika do warzyw,
  • wykonanie dokumentacji technicznej modeli badawczych i pełnowymiarowych modeli funkcjonalnych wyorywacza ścieżkowego, ścinacza szczypioru i zmodernizowanego siewnika,
  • założenie i prowadzenie polowych doświadczeń łanowych,
  • uczestnictwo w realizacji siewu nasion, ścinania szczypioru i wyorywania cebuli na obiektach doświadczalnych własnych i u producentów warzyw wchodzących w skład Grupy Operacyjnej,
  • przeprowadzenie badań oddziaływania na środowisko i określenia wskaźników jakości pracy i eksploatacji oraz ponoszonych nakładów materiałowo-eksploatacyjnych,
  • przeprowadzenie analizy porównawczej technologii produkcji i metod organizacyjnych,
  • opracowanie instrukcji stosowania nowej technologii produkcji cebuli,
  • organizacja 2 pokazów terenowych i szkoleń dla producentów cebuli i pracowników doradztwa rolniczego,
  • wykonanie wybranych zespołów wyorywacza ścieżkowego, ścinacza szczypioru i siewnika do wysiewu warzyw.

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą odpowiada za zakup sekcji siewnika do wysiewu nasion warzyw oraz udostępnienie go do budowy siewnika do nasion warzyw w technologii bezzagonowej. (…) Ośrodek (…) odpowiada m.in. za działania upowszechnieniowo-promocyjne, w tym organizację 6 pokazów terenowych i szkoleń dla producentów cebuli i pracowników doradztwa rolniczego oraz uczestnictwo w realizacji badań na obiektach doświadczalnych u producentów cebuli wchodzących w skład Grupy Operacyjnej. Rolnicy odpowiadają m.in. za założenie łanowych doświadczeń polowych, zakup nasion, nawozów i środków ochrony roślin, uprawy cebuli oraz aktywną współpracę z pozostałymi członkami Grupy Operacyjnej. Spółka z ograniczoną odpowiedzialności odpowiada m.in. za realizację zakupów materiałów do budowy modeli badawczych wyorywaczy ścieżkowych, ścinacza szczypioru i siewnika do warzyw, wykonanie prototypów wyorywacza ścieżkowego, ścinacza szczypioru i modernizacji siewnika do wysiewu warzyw oraz za prowadzenie i obsługę ekspercką polowych doświadczeń łanowych u producentów cebuli.

Każdy z członków Grupy Operacyjnej ponosi wydatki we własnym zakresie i na własną rzecz (uprzednio opisane we wniosku o dofinansowanie i w kosztorysach stanowiących załączniki wniosku) oraz odpowiada za właściwe wykorzystanie otrzymanych środków finansowych. W zakresie wydatków przypisanych Wnioskodawcy, Wnioskodawca otrzymuje faktury, gdzie jako nabywca wskazany jest Wnioskodawca (jeżeli przedmiotem nabycia są towary, wówczas stają się one własnością Wnioskodawcy). Środki finansowe przyznane przez (…) na realizację poszczególnych zadań w ramach Projektu, mogą być wydatkowane jedynie na ściśle określone cele wynikające z zawartej Umowy. Lider redystrybuuje otrzymane przez Grupę Operacyjną środki finansowe na rzecz jej poszczególnych członków.

W umowie Grupy strony uregulowały kwestie związane z prawami własności intelektualnej do powstałych w projekcie wyników, które mogą zostać objęte ochroną prawną. W § 10 ust. 1 umowy Grupy strony ustaliły, że wszelkie prawa własności intelektualnej, w tym autorskie prawa majątkowe oraz prawa własności przemysłowej, powstałe w ramach realizacji Projektu przysługują tej stronie, która je wytworzyła. W ust. 2 wskazano, że majątkowe prawa autorskie do utworów oraz do przedmiotów własności przemysłowej (w tym wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych) wytworzonych wspólnie przez strony w wyniku realizacji Projektu stanowić będą przedmiot współwłasności i należeć będą do członków Grupy Operacyjnej biorących udział w ich wytworzeniu i w wielkości odzwierciedlającej faktyczny udział w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowalnych Projektu. Ewentualne przekazanie posiadanych praw majątkowych pomiędzy członkami Grupy Operacyjnej (w przyszłości) ma następować za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. Wskazano jednocześnie, że wyłącznie w zakresie niezbędnym dla realizacji Projektu stronie przysługuje uprawnienie do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności przemysłowej uzyskanych przez inne strony w ramach realizacji Projektu (zapis ten jest niezbędny, aby Projekt mógł być w ogóle wspólnie realizowany).

Aparatura badawcza zakupiona lub wytworzona do realizacji Projektu, wliczona w koszty Projektu, podlega zagospodarowaniu przez stronę, która ją zakupiła lub wytworzyła (§ 10 ust. 6 umowy Grupy). W związku z realizacją Projektu Wnioskodawca poniesie tzw. koszty pracownicze (wynagrodzenia, delegacje, noclegi i diety) oraz wydatki na usługi zewnętrzne i nabycie towarów służących realizacji badań i ekspertyz (np. odczynniki, preparaty chemiczne, dozowniki, filtry, fiolki do podajnika próbek, lampa UV, naczynka wagowe, czyli towary umożliwiające realizację badań laboratoryjnych). W ramach Projektu nie będą nabywane przez Wnioskodawcę środki trwałe, wyposażenie ani wartości niematerialne i prawne. Wszystkie nabyte towary i usługi będą „zużywalne” w krótkim okresie czasu (w toku prac w Projekcie). Wnioskodawca nie będzie nabywał żadnych elementów ani części jakie mogą stać się bazą prototypów wyorywacza ścieżkowego, ścinacza szczypioru czy zmodernizowanego siewnika.

Wykonywane przez Wnioskodawcę badania lub ekspertyzy nie będą przedmiotem praw własności przemysłowej (np. wynalazek lub wzór użytkowy). W toku prac mogą powstać autorskie prawa majątkowe do wyników badań jakie Wnioskodawca realizuje w Projekcie. Wnioskodawca jednakże nie planuje zbycia powstałych w ten sposób ewentualnie praw. Nie ma zamiaru wykorzystywać ich także komercyjnie (np. jako odpłatne udzielenie licencji, czy wykorzystanie do odpłatnych ekspertyz). Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnych praw do ewentualnie powstałych w Projekcie urządzeń czy maszyn stanowiących modele badawcze (prototypów wyorywacza ścieżkowego, ścinacza szczypioru czy zmodernizowanego siewnika do wysiewu warzyw).

Opracowana przez Grupę Operacyjną technika i technologia bezzagonowej produkcji cebuli systemem ścieżek technologicznych będzie udostępniana i upowszechniana nieodpłatnie zainteresowanym podmiotom (najczęściej rolnikom). Lider Grupy Operacyjnej będzie organizował pokazy mające na celu przybliżenie nowej techniki uprawy rolnikom. Wiedza ta będzie także przedmiotem publikacji Wnioskodawcy (bądź w czasopismach naukowych, bądź w formacie książkowym). Celem działań Wnioskodawcy (oraz Grupy Operacyjnej) jest jak najszersze rozpropagowanie informacji o Projekcie - tak, aby dotarł do najszerszej rzeszy odbiorców. Opracowany zostanie także film popularno-naukowy popularyzujący wyniki Projektu. Spodziewanymi efektami działań podejmowanych w ramach Projektu jest nowa wiedza oraz podniesienie poziomu wiedzy u producentów cebuli.

Wiedza zdobyta w czasie realizacji Projektu może być także wykorzystana przez Wnioskodawcę w realizowanym równolegle (z pracami badawczymi i rozwojowymi) procesie dydaktycznym, zarówno w toku kształcenia studentów kierunków nieodpłatnych (czynności będące poza zakresem ustawy o VAT), jak i odpłatnych (czynności zwolnione z podatku VAT).

Pytanie

Czy względem nabywanych, w opisanym w stanie faktycznym Projekcie, towarów oraz usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, względem nabywanych - w opisanym w stanie faktycznym Projekcie - towarów oraz usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest (tylko) związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku Wnioskodawcy działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy o VAT to głównie odpłatne usługi kształcenia, odpłatne usługi noclegowe, odpłatny wynajem lokali użytkowych, infrastruktury Wnioskodawcy, odpłatne badania wykonywane na zlecenie, odpłatna sprzedaż wydawnictw oraz tzw. komercjalizacja wyników badań (sprzedaż licencji do uzyskanych w toku prac badawczych wyników badań, zbycie praw majątkowych do uzyskanych wyników badań).

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność podmiotu prawa publicznego, do której realizacji został powołany). W przypadku Wnioskodawcy to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia i badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz ewentualnie różnego typu dofinansowań celowych.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Według art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych (które w analizowanej sprawie nie istnieją).

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1.średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2.średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3.roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4.średnioroczna powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy o VAT, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy. Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy o VAT).

Jednocześnie, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 art. 86 ustawy o VAT sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji (art. 86 ust. 2h ustawy).

Z kolei, jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze (§ 6 dotyczy uczelni publicznych).

Jednocześnie jak podaje art. 90 ust. 1 - ust. 3 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 1). Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 2). Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Aby jednak podatnikowi przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu ww. regulacji, to nabywane towary i usługi muszą w jakimkolwiek zakresie służyć wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizowane przez Wnioskodawcę w Projekcie zadania służą opracowaniu techniki i technologii bezzagonowej produkcji cebuli systemem ścieżek technologicznych. Wnioskodawca w Projekcie odpowiada za konkretne badania i ekspertyzy. Opracowane techniki i technologie będą publicznie udostępniane, a Wnioskodawca w ramach Projektu nie wytworzy praw własności przemysłowej (np. wynalazku lub wzoru użytkowego). W związku z wykonanymi badaniami mogą powstać autorskie prawa majątkowe, których jednak Wnioskodawca nie zamierza zbywać lub udzielać do nich jakichkolwiek licencji.

Wnioskodawca może wykorzystać wiedzę uzyskaną w toku Projektu do prowadzonej działalności gospodarczej. Niemniej jednak będzie to działalność dydaktyczna, która podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług (kształcenie na studiach niestacjonarnych). Ponadto wiedza ta wykorzystana zostanie również w działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (działalność dydaktyczna w ramach studiów dziennych stacjonarnych, dalsze badania własne bez zamiaru tzw. komercjalizacji).

Wprawdzie obiektywne zapisy umowy Grupy Operacyjnej zawierają zapis, że ewentualne przekazanie posiadanych praw majątkowych pomiędzy członkami Grupy Operacyjnej (w przyszłości; po zakończeniu Projektu) może następować za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. Jednakże Wnioskodawca, na ten moment (na moment realizacji wydatków) nie planuje ww. czynności. W zakresie niezbędnym dla realizacji Projektu każdej stronie Grupy Operacyjnej przysługuje uprawnienie do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności przemysłowej uzyskanych przez inne strony w ramach realizacji Projektu (zapis ten jest niezbędny, aby Projekt mógł być w ogóle wspólnie realizowany). Kolejno zaś, wyniki badań mają być udostępniane wszystkim chętnym podmiotom nieodpłatnie (w formie artykułów, publikacji oraz działań promujących Projekt i Grupę Operacyjną). Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnych praw do ewentualnie powstałych w Projekcie urządzeń czy maszyn stanowiących modele badawcze (prototypów wyorywacza ścieżkowego, ścinacza szczypioru czy zmodernizowanego siewnika do wysiewu warzyw). W ramach Projektu nie będą nabywane przez Wnioskodawcę środki trwałe, wyposażenie ani wartości niematerialne i prawne. Wszystkie nabyte towary i usługi będą „zużywalne” w krótkim okresie czasu (w toku prac w Projekcie).

W związku z powyższym należy przyjąć, że uzyskane w ramach Projektu wyniki Wnioskodawca wykorzysta wyłącznie do działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług jak i zwolnionej od tego podatku.

Z uwagi na niespełnienie przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z towarami i usługami nabytymi przy realizacji Projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy, wskazać należy, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574 ze zm.):

podstawowymi zadaniami uczelni jest m.in. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki.

Konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum – w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że wraz z innymi podmiotami utworzyli Państwo i grupę operacyjną działającą na zasadach konsorcjum nieposiadającego osobowości prawnej pod nazwą „(…)”. W ramach Grupy Operacyjnej strony miały zamiar współdziałać, aby opracować i wdrożyć operację innowacyjno-wdrożeniową zatytułowaną: „(…)”.

Celem Projektu jako całości jest opracowanie i wdrożenie do praktyki rolniczej nowej technologii i metody organizacji produkcji cebuli lepszej jakości i większej wartości użytkowej, wykorzystując innowacyjne konstrukcje specjalnie w tym celu opracowanych i przygotowanych do produkcji trzech maszyn: ścinacza szczypioru i wyorywacza cebuli oraz siewnika punktowego. Główną innowacyjną ideą jest efekt lepszego wykorzystania powierzchni uprawnej, uzyskany zarówno poprzez zwiększenie liczby rzędów w miejsce zredukowanych międzyrzędzi, jak też poprzez ograniczenie liczby ścieżek na ślady generowane przez koła przemieszczających się ciągników z maszynami na plantacji w okresie wegetacji.

Odpowiadają Państwo m.in. za:

  • ocenę wielkości plonu i kształtu cebul,
  • analizę zawartości wybranych związków chemicznych w cebuli,
  • laboratoryjne określenie suchej masy cebul w każdym obiekcie doświadczalnym,
  • ocenę trwałości przechowalniczej cebuli w warunkach chłodniczych,
  • ocenę cech jakościowych cebuli.

W związku z realizacją Projektu ponoszą Państwo tzw. koszty pracownicze (wynagrodzenia, delegacje, noclegi i diety) oraz wydatki na usługi zewnętrzne i nabycie towarów służących realizacji badań i ekspertyz (np. odczynniki, preparaty chemiczne, dozowniki, filtry, fiolki do podajnika próbek, lampa UV, naczynka wagowe, czyli towary umożliwiające realizację badań laboratoryjnych). W ramach Projektu nie będą nabywane przez Państwa środki trwałe, wyposażenie ani wartości niematerialne i prawne. Wszystkie nabyte towary i usługi będą „zużywalne” w krótkim okresie czasu (w toku prac w Projekcie). Nie będą Państwo nabywali żadnych elementów ani części jakie mogą stać się bazą prototypów wyorywacza ścieżkowego, ścinacza szczypioru czy zmodernizowanego siewnika.

Wykonywane przez Państwa badania lub ekspertyzy nie będą przedmiotem praw własności przemysłowej (np. wynalazek lub wzór użytkowy). W toku prac mogą powstać autorskie prawa majątkowe do wyników badań jakie Państwo realizują w Projekcie. Jednakże nie planują Państwo zbycia powstałych w ten sposób ewentualnie praw. Nie mają Państwo zamiaru wykorzystywać ich także komercyjnie (np. jako odpłatne udzielenie licencji, czy wykorzystanie do odpłatnych ekspertyz). Nie będą Państwo posiadali żadnych praw do ewentualnie powstałych w Projekcie urządzeń czy maszyn stanowiących modele badawcze (prototypów wyorywacza ścieżkowego, ścinacza szczypioru czy zmodernizowanego siewnika do wysiewu warzyw).

Opracowana przez Grupę Operacyjną technika i technologia bezzagonowej produkcji cebuli systemem ścieżek technologicznych będzie udostępniana i upowszechniana nieodpłatnie zainteresowanym podmiotom (najczęściej rolnikom). Lider Grupy Operacyjnej będzie organizował pokazy mające na celu przybliżenie nowej techniki uprawy rolnikom. Wiedza ta będzie także przedmiotem Państwa publikacji (bądź w czasopismach naukowych, bądź w formacie książkowym). Celem Państwa działań jest jak najszersze rozpropagowanie informacji o Projekcie - tak, aby dotarł do najszerszej rzeszy odbiorców. Opracowany zostanie także film popularno-naukowy popularyzujący wyniki Projektu. Spodziewanymi efektami działań podejmowanych w ramach Projektu jest nowa wiedza oraz podniesienie poziomu wiedzy u producentów cebuli. Wiedza zdobyta w czasie realizacji Projektu może być także wykorzystana przez Wnioskodawcę w realizowanym równolegle (z pracami badawczymi i rozwojowymi) procesie dydaktycznym, zarówno w toku kształcenia studentów kierunków nieodpłatnych (czynności będące poza zakresem ustawy o VAT) jak i odpłatnych (czynności zwolnione z podatku VAT).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych w ramach Projektu towarów i usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że towary i usługi nabyte przez Państwa na potrzeby realizacji Projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak Państwo wskazali, nie planują Państwo zbycia powstałych w Projekcie praw majątkowych do wyników badań. Nie mają Państwo również zamiaru wykorzystywać ich także komercyjnie (np. jako odpłatne udzielenie licencji, czy wykorzystanie do odpłatnych ekspertyz). Nie będą Państwo posiadali żadnych praw do ewentualnie powstałych w Projekcie urządzeń, czy maszyn stanowiących modele badawcze (prototypów wyorywacza ścieżkowego, ścinacza szczypioru czy zmodernizowanego siewnika do wysiewu warzyw). Technika i technologia bezzagonowej produkcji cebuli systemem ścieżek technologicznych będzie udostępniana i upowszechniana nieodpłatnie zainteresowanym podmiotom. Wiedza może być także wykorzystana przez Państwa w realizowanym równolegle (z pracami badawczymi i rozwojowymi) procesie dydaktycznym (czynności będące poza zakresem ustawy o VAT, oraz czynności zwolnione z podatku VAT).

Tym samym efekty realizacji Projektu nie służą państwu do wykorzystywania czynności opodatkowanych. Zatem nie przysługuje Państwu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa i tylko w stosunku do Państwa może wywołać określone przepisami skutki prawne. Natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych członków konsorcjum.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).