Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z użytkowaniem pojazdu samo... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.145.2022.2.ICZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.145.2022.2.ICZ

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z użytkowaniem pojazdu samochodowego wykorzystywanego w czasie zawodów sportowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w części dotyczącej prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z użytkowaniem tego pojazdu tj. wydatki dotyczące nabycia lub importu części składowych samochodu, usług naprawy lub konserwacji tego pojazdu oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu oraz wydatki związane z udziałem w imprezach sportowych tj. wpisowe na zawody - prawidłowe,

natomiast w części dotyczącej prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie wydatków związanych z udziałem w imprezach sportowych tj. noclegi i wyżywienie – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia całości VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z samochodem (w postaci wydatków nabycia lub importu części składowych samochodu, usług naprawy lub konserwacji tego pojazdu oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu) oraz wydatków związanych z udziałem w imprezach sportowych tj. wpisowe na zawody, noclegi, wyżywienie.

Treść wniosku jest następująca:

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 maja 2022 r. (wpływ 18 maja 2022 r.).

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą, w której jednym z profili jest działalność reklamowa. Działalność jest prowadzona na terenie Polski i jest Pani czynnym podatnikiem VAT.

Jest Pani właścicielem samochodu sportowego, w którym powierzchnia na zewnątrz i wewnątrz wykorzystywana będzie do ekspozycji obcej reklamy. Usługa świadczona przez Panią na rzecz podmiotów współpracujących polega na ekspozycji ich logotypów bezpośrednio podczas trwania zawodów sportowych, w których samochód bierze udział oraz promowaniu marek tych podmiotów poprzez aktywność w sieciach społecznościowych, za pomocą których będzie Pani docierać poza grono ludzi bezpośrednio przebywające na imprezie sportowej, wykorzystując wydarzenia w których rzeczony samochód będzie brał udział.

Świadczona przez Panią usługa dokumentowana będzie w postaci faktury sprzedażowej VAT wystawionej na rzecz reklamowanych podmiotów.

Samochód jest przeznaczony przez Panią wyłącznie do udziału w organizowanych (przez inne podmioty niż Pani) zawodach sportowych - rajdach samochodowych. W trakcie tych zawodów samochód porusza się po drogach zamkniętych (OS - Odcinek Specjalny) oraz po drogach ogólnie dostępnych pomiędzy oS-sami. Samochód posiada tablice rejestracyjne oraz numer VIN (tzw. numer nadwozia).

Samochód przechodzi regularne, coroczne badania techniczne, porusza się po drogach publicznych, spełnia normy i wymogi dotyczące emitowanego hałasu. Dopuszczalna masa całkowita samochodu nie przekracza 3,5 tony, a konstrukcyjnie przeznaczony jest on do przewozu mniej niż 9 osób. Samochód jest wyposażony w klatkę bezpieczeństwa, która stanowi element konstrukcyjny typowy dla samochodów rajdowych i ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa startującej załogi. Samochód posiada napęd na jedną oś i 5-biegową skrzynię biegów, a także jest wyposażony w silnik czterocylindrowy o mocy 160 koni mechanicznych.

Samochód każdorazowo przed startem w zawodach przechodzi stosowne do wymogów zawodów badanie techniczne (BK - Badanie Kontrolne), które potwierdza bezpieczeństwo konstrukcyjne samochodu pozwalające na jego użycie w warunkach rajdowych.

Ustaliła Pani zasady wykluczające użycie samochodu rajdowego do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W tym celu został wprowadzony regulamin używania samochodu służbowego oraz umowa korzystania z samochodu do celów związanych z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z treścią regulaminu: Samochód rajdowy może być wykorzystywany wyłącznie jako narzędzie promocji i reklamy Pani oraz pani kontrahentów podczas zawodów sportowych. Osobę korzystającą z samochodu rajdowego obejmuje zakaz jego używania poza zawodami sportowymi.

Samochód może być wykorzystywany jedynie przez konkretną osobę, której Pani powierzy ten samochód i która posiada niezbędną wiedzę i umiejętności umożliwiające startowanie w zawodach sportowych. Podstawą do używania samochodu rajdowego przez ww. osobę będzie umowa używania samochodu do celów związanych z działalnością gospodarczą, zawarta pomiędzy tą osobą a Panią.

Zgodnie z tą umową użytkownik samochodu będzie go wykorzystywał wyłącznie w celu należytego wykonywania powierzonych obowiązków tj. udziału w zawodach i promowania firmy oraz jej kontrahentów poprzez jak najlepszy wynik sportowy oraz nie może udostępniać samochodu osobom trzecim. Samochód służbowy pozostawał będzie do dyspozycji ww. osoby wyłącznie w czasie zawodów sportowych.

Do obowiązków użytkownika samochodu należeć będzie przewiezienie samochodu na lawecie w miejsce odbywania się zawodów, udział w zawodach oraz przewiezienie samochodu do miejsca wskazanego przez Panią po zakończonych zawodach.

Pokrywa Pani koszty związane z udziałem w zawodach sportowych. Będzie Pani dokonywać wpisów rejestrujących każde wykorzystanie tego pojazdu do ewidencji przebiegu pojazdu.

Wpis do ewidencji będzie dokonywany bezpośrednio po skorzystaniu z pojazdu z zachowaniem chronologii korzystania z pojazdu. Wpis będzie zawierał następujące dane: numer rejestracyjny pojazdu samochodowego, dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji, stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji, wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu (kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy skąd - dokąd, liczbę przejechanych kilometrów, imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem), liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Samochód stanowi Pani środek trwały i został ujęty w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Został również zgłoszony do US za pomocą VAT-26.

Przewidywany okres używania samochodu będzie dłuższy niż rok. Samochód będzie przechowywany w miejscu prowadzenia Pani działalności gospodarczej. Samochód nie będzie pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Pismem z 18 maja 2022 r. uzupełniła Pani ww. wniosek wyjaśniając co następuje:

1.Prowadzi pani działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, oświadczam 1. Profile prowadzonej działalności to - 82.11.Z – Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura, 73.11.Z - Działalność agencji reklamowych, 74.10.Z - Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania.

2.Wykonuje Pani tylko czynności opodatkowane.

3.Pojazd, o którym mowa we wniosku jest pojazdem samochodowych spełniającym

definicję z art. 2 pkt 34 z ustawy z dnia 11 marca 2014 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931).

4.Pojazd jest dopuszczony do ruchu na drogach publicznych

5.Pojazd pomiędzy zawodami garażowany jest w miejscu prowadzenia działalności –(….), który jest miejscem Pani zamieszkania.

6.Samochód nie jest wykorzystywany w okresie pomiędzy zawodami, wykorzystywany jest jedynie w imprezach sportowych.

7.Wyposażenie samochodu związane z przystosowaniem go do udziału w zawodach sportowych, sprawia że używanie w/w samochodu do czynności innych niż wyścigowe jest wykluczone ze względów użytkowych.

Wspomniane zmiany to:

a.Klatka bezpieczeństwa mocno utrudniająca wsiadanie i wysiadanie z samochodu

b.Rajdowe fotele oraz rajdowe pasy bezpieczeństwa, które mocno obniżają komfort jazdy na codzień

c.Brak tylnej kanapy oraz przestrzeni bagażowej ze względu na klatkę bezpieczeństwa

d.Zdemontowana tapicerka oraz wszelkie elementy wygłuszające, powodujące duży hałas w środku pojazdu

8.Samochód jest wykorzystywany wyłącznie do reklamy podmiotów trzecich.

9.Nie dotyczy

10.Wszystkie wydatki są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę

11.Pytanie dotyczące wydatków związanych z udziałem w imprezach sportowych - noclegi i wyżywienie dotyczą również zakupu usług noclegowych i gastronomicznych.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy będzie Pani przysługiwać prawo do odliczenia całości VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z samochodem (w postaci wydatków nabycia lub importu części składowych samochodu, usług naprawy lub konserwacji tego pojazdu oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu) oraz wydatków związanych z udziałem w imprezach sportowych tj. wpisowe na zawody, noclegi, wyżywienie?

Pani stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, w Pani ocenie samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 86a ust. 4 pkt 1 Ustawy VAT i tym samym będzie Pani przysługiwać prawo do odliczenia 100% VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z samochodem oraz udziałem w imprezie sportowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe, w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy;

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy,

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:

w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2)należnego z tytułu:

a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:

do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.

I tak, w świetle art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy:

pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1)przeznaczonych wyłącznie do:

a)odprzedaży,

b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:

ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1)numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2)dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3)stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4)wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a)kolejny numer wpisu,

b)datę i cel wyjazdu,

c)opis trasy (skąd – dokąd),

d)liczbę przejechanych kilometrów,

e)imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji (art. 86a ust. 7).

W art. 86a ust. 12 ustawy wskazano, że:

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3. (art. 86a ust. 12 ustawy).

W art. 2 pkt 34 ustawy

Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 450, ze zm.):

przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Stosownie do art. 2 pkt 31 ww. ustawy:

przez pojazd rozumie się środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch.

W art. 2 pkt 32 ww. ustawy:

Pojazd silnikowy to pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego.

Z kolei w świetle regulacji art. 2 pkt 1 cyt. Ustawy:

droga to wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.

Art. 2 pkt 16a ww. ustawy:

stanowi, że przez strefę ruchu rozumie się obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.

W świetle powołanych powyżej definicji, warunkiem uznania nabytego samochodu rajdowego za pojazd samochodowy lub samochód osobowy jest uznanie go w pierwszej kolejności za pojazd w świetle przepisów tej ustawy. Aby samochód wyścigowy był uznany za pojazd musi spełniać dwie cechy:

-być środkiem transportu,

-być przeznaczonym do poruszania się po drodze (lub strefie ruchu w rozumieniu art. 2 pkt 16a ustawy Prawo o ruchu drogowym), przy czym powinna to być droga w rozumieniu art. 2 ust. 1 ww. ustawy

Jak wskazano we wniosku prowadzi Pani działalność gospodarczą, w której jednym z profili jest działalność reklamowa. Jest Pani właścicielem samochodu sportowego, w którym powierzchnia na zewnątrz i wewnątrz wykorzystywana będzie do ekspozycji obcej reklamy.

Samochód jest przeznaczony przez Panią wyłącznie do udziału w organizowanych (przez inne podmioty niż Pani) zawodach sportowych - rajdach samochodowych. W trakcie tych zawodów samochód porusza się po drogach zamkniętych (OS - Odcinek Specjalny) oraz po drogach ogólnie dostępnych pomiędzy oS-sami. Samochód posiada tablice rejestracyjne oraz numer VIN (tzw. numer nadwozia).

Samochód przechodzi regularne, coroczne badania techniczne, porusza się po drogach publicznych, spełnia normy i wymogi dotyczące emitowanego hałasu. Dopuszczalna masa całkowita samochodu nie przekracza 3,5 tony, a konstrukcyjnie przeznaczony jest on do przewozu mniej niż 9 osób. Samochód jest wyposażony w klatkę bezpieczeństwa, która stanowi element konstrukcyjny typowy dla samochodów rajdowych i ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa startującej załogi. Samochód posiada napęd na jedną oś i 5-biegową skrzynię biegów, a także jest wyposażony w silnik czterocylindrowy o mocy 160 koni mechanicznych. Wyjaśniła Pani, że pojazd, o którym mowa we wniosku, jest pojazdem samochodowych spełniającym definicję z art. 2 pkt 34 z ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług. Pojazd jest dopuszczony do ruchu na drogach publicznych.

Pani wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia całości VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z samochodem (w postaci wydatków nabycia lub importu części składowych samochodu, usług naprawy lub konserwacji tego pojazdu oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu) oraz wydatków związanych z udziałem w imprezach sportowych tj. wpisowe na zawody, noclegi, wyżywienie.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że pojazd, o którym mowa we wniosku jest pojazdem samochodowych spełniającym definicję z art. 2 pkt 34 z ustawy z dnia 11 marca 2014 o podatku od towarów i usług i jest pojazdem dopuszczonym do ruchu na drogach publicznych.

Wobec tego pojazd ten spełnia kryteria dotyczące uznania go za pojazd samochodowy, o którym mowa w art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług, do którego, w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z użytkowaniem pojazdu, mają zastosowania wymogi uregulowane przepisami szczególnymi zawartymi w art. 86a ustawy.

Z treści tych przepisów wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z samochodem osobowym w sytuacji, gdy pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Dla celów pełnego odliczania VAT fakt jego wykorzystywania wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tego pojazdu przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach jego używania wyklucza użycie go do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu pojazdu. Niezbędnym elementem warunkującym uznanie, że mamy do czynienia z samochodem wykorzystywanym wyłącznie w działalności gospodarczej jest również – określony w art. 86 ust. 12 ustawy – wymóg zgłoszenia (w ściśle określonym terminie) faktu takiego sposobu wykorzystywania pojazdu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić wyeliminowanie użytku prywatnego używanego w nim pojazdu samochodowego dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności i sposobu używania dla jego celów pojazdów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdu muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku. Przy czym użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych.

Analiza przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w odniesieniu do opisanego we wniosku pojazdu samochodowego, wykorzystywanego podczas zawodów sportowych (rajdów samochodowych), będą spełnione przesłanki do uznania, że jest on wykorzystywany wyłącznie do wykonywania Pani działalności gospodarczej i tym samym będzie Pani mieć prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od wydatków eksploatacyjnych z nim związanych (tj. w postaci wydatków z tytułu nabycia lub importu części składowych samochodu, usług naprawy lub konserwacji tego pojazdu oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu oraz wydatków związanych z udziałem w imprezach sportowych tj. wpisowe na zawody.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani ewidencję przebiegu pojazdu. Ewidencja ta, łącznie z określonymi przez Panią zasadami korzystania z samochodu oraz warunkami technicznymi samochodu (wyposażenie związane z przystosowaniem samochodu do udziału w zawodach sportowych), będzie wykluczać użycie tego pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o którym mowa w art. 86a ust. 4 ustawy.

Jak Pani wyjaśniła, zgodnie z treścią regulaminu: Samochód rajdowy może być wykorzystywany wyłącznie jako narzędzie promocji i reklamy Pani oraz Pani kontrahentów podczas zawodów sportowych. Osobę korzystającą z samochodu rajdowego obejmuje zakaz jego używania poza zawodami sportowymi.

Samochód może być wykorzystywany jedynie przez konkretną osobę, której Pani powierzy ten samochód i która posiada niezbędną wiedzę i umiejętności umożliwiające startowanie w zawodach sportowych. Podstawą do używania samochodu rajdowego przez ww. osobę będzie umowa używania samochodu do celów związanych z działalnością gospodarczą, zawarta pomiędzy tą osobą a Panią.

Zgodnie z tą umową użytkownik samochodu będzie go wykorzystywał wyłącznie w celu należytego wykonywania powierzonych obowiązków tj. udziału w zawodach i promowania firmy oraz jej kontrahentów poprzez jak najlepszy wynik sportowy oraz nie może udostępniać samochodu osobom trzecim. Samochód służbowy pozostawał będzie do dyspozycji ww. osoby wyłącznie w czasie zawodów sportowych.

Do obowiązków użytkownika samochodu należeć będzie przewiezienie samochodu na lawecie w miejsce odbywania się zawodów, udział w zawodach oraz przewiezienie samochodu do miejsca wskazanego przez Panią po zakończonych zawodach.

Będzie Pani dokonywać wpisów rejestrujących każde wykorzystanie tego pojazdu do ewidencji przebiegu pojazdu. Wpis do ewidencji będzie dokonywany bezpośrednio po skorzystaniu z pojazdu z zachowaniem chronologii korzystania z pojazdu. Wpis będzie zawierał następujące dane: numer rejestracyjny pojazdu samochodowego, dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji, stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji, wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu (kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy skąd - dokąd, liczbę przejechanych kilometrów, imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem), liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Samochód nie jest wykorzystywany w okresie pomiędzy zawodami, wykorzystywany jest jedynie w imprezach sportowych.

Zdaniem Organu, opisany powyżej sposób wykorzystania pojazdu samochodowego i jego nadzór kontrolny wprowadzony przez Panią w postaci regulaminu oraz ewidencji przebiegu pojazdu spełnia wymagania wynikające z cytowanych wyżej przepisów do uznania, że pojazd  o którym mowa we wniosku, będzie wykorzystywany wyłącznie do Pani działalności gospodarczej (do działalności reklamowej).

Zatem pojazd samochodowy, o którym mowa we wniosku, będzie wykorzystywany wyłącznie do Pani działalności gospodarczej i tym samym stosownie do art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy będzie Pani mieć prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego od wydatków związanych z użytkowaniem tego pojazdu tj. od wydatków nabycia lub importu części składowych samochodu, usług naprawy lub konserwacji tego pojazdu oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu oraz wydatków związanych z udziałem w imprezach sportowych tj. wpisowe na zawody, o ile nie wstąpią ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy.

Wobec powyższego Pani stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z udziałem w imprezach sportowych tj. noclegi i wyżywienie należy wyjaśnić, iż zgodnie z art. 86a ust. 2 ustawy:

do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem mając na uwadze cytowany wyżej przepis należy stwierdzić, że wydatki dotyczące udziału Pani w imprezach sportowych tj. noclegi, wyżywienie, nie zostały zaliczone do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, tym samym w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych wydatków nie mają zastosowania wymogi uregulowane przepisami szczególnymi zawartymi w art. 86a ustawy.

Zatem aby dokonać oceny czy przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur Vat dokumentujących nabycie ww. usług tj. noclegi i wyżywienie należy zastosować regulacje wynikające z wyżej cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w myśl którego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dokonywane zakupy mają pośredni związek z działalnością, jeżeli ma miejsce związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tymi zakupami, a powstaniem obrotu.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a)(uchylona),

b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,

c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a Ustawy o VAT.

Z powyższego przepisu wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Wyjątek dotyczy jedynie podatników świadczących usługi przewozu osób, kupujących gotowe posiłki dla pasażerów oraz usług noclegowych nabytych przez podatników wyłącznie w celu ich odprzedaży, tj. po nabyciu usługi w celu przeniesienia jej na kolejnego nabywcę (tj. w związku z tzw. refakturą usługi).

Z opisu sprawy wynika, że pojazd samochodowy jest przeznaczony przez Panią wyłącznie do udziału w organizowanych (przez inne podmioty niż Pani) zawodach sportowych - rajdach samochodowych. Pokrywa Pani koszty związane z udziałem w zawodach sportowych.

Wykonuje Pani tylko czynności opodatkowane. Wyjaśniła Pani, że wydatki związane z udziałem w imprezach sportowych dotyczą również zakupu usług noclegowych i gastronomicznych.

Z powyższych przepisów wynika, że na gruncie ustawy o VAT, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia przez niego usług noclegowych i gastronomicznych. Ustawodawca w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy wprost wskazuje, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

Nabyte przez Panią usługi noclegowe i gastronomiczne mieszczą się w zakresie usług wskazanych w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku, nie będzie więc Pani przysługiwać uprawnienie do skorzystania z odliczenia podatku wykazanego na otrzymanych fakturach, pomimo faktu, że usługi te związane są z czynnościami opodatkowanymi.

Wobec powyższego Pani stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do  interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o  postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).