Brak możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.668.2020.2.JM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.12.2020, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.668.2020.2.JM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2020 r. (data wpływu 3 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2020 r. (data wpływu 13 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy płynu do spryskiwaczy z urządzenia samoobsługowego i świadczenia usług mycia pojazdów samochodowych za pomocą samoobsługowej myjni bezdotykowej oraz odkurzania pojazdów za pomocą samoobsługowego odkurzacza jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy płynu do spryskiwaczy z urządzenia samoobsługowego i świadczenia usług mycia pojazdów samochodowych za pomocą samoobsługowej myjni bezdotykowej oraz odkurzania pojazdów za pomocą samoobsługowego odkurzacza.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2020 r. (data wpływu 13 listopada 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, wskazanie przedmiotu wniosku oraz dodatkową opłatę od wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

(Wnioskodawca) jako czynny podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest hurtowa i detaliczna sprzedaż paliw oraz dostawa innych towarów i usług. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych jest ewidencjonowana na kasach rejestrujących.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie:

  1. mycia pojazdów (PKWiU 45.20.30.0) na samoobsługowych myjniach bezdotykowych (PKD 45.20.Z),
  2. odkurzania pojazdu (PKWiU 45.20.30.0) odkurzaczami samoobsługowymi (PKD 45.20.Z), a także sprzedaje płyn do spryskiwaczy (PKWiU 20.59.43.0) z samoobsługowego dystrybutora (PKD 47.99.Z). Wnioskodawca nie świadczy usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, ani wymiany i naprawy opon.

Obecnie dostępnymi formami płatności za usługę mycia pojazdów jest płatność:

  1. gotówkowa (bilonem), bezpośrednio na stanowisku myjni,
  2. płatność kluczykiem wcześniej doładowanym gotówką przez klienta, na którym zapisywane są impulsy. Usługa mycia pojazdu polega na tym, że klient podjeżdża na stanowiska, a następnie wrzuca do wrzutnika bilon o określonej wartości, wybiera na panelu sterującym odpowiedni przycisk i podejmuje lancą (pistolet), którym woda pod ciśnieniem myje samochód. Gdy wykorzysta czas odpowiadający wrzuconemu wcześniej nominałowi woda (chemia) przestaje lecieć. Chcąc kontynuować mycie klient ponownie wrzuca bilon o określonej wartości i cykl się powtarza. W zakresie korzystania z usługi mycia pojazdu przy pomocy kluczyka klient opłaca gotówką (bilonem lub banknotami) impulsy, które rejestrują się na tym urządzeniu (kluczyku) i po umieszczeniu kluczyka w panelu sterującym może korzystać z usługi do wysokości opłaconych impulsów.

W przypadku usług odkurzania, a także za zakup płynu do spryskiwaczy jedyną dostępną formą płatności jest zapłata gotówką (bilonem).

Obecnie ww. usługi i sprzedaż towarów z urządzeń samoobsługowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są rejestrowane zbiorczo na kasie fiskalnej w celach księgowych.

W chwili obecnej Wnioskodawca jest na etapie wdrażania usługi płatności za pomocą aplikacji mobilnej za usługę mycia pojazdu, odkurzania pojazdu, a także za płyn do spryskiwaczy z dystrybutora. Licencja jaką uzyska firma da jej dostęp do systemu płatności oraz trwałego rejestrowania transakcji. Aby korzystać z usługi płatności, klient będzie musiał zainstalować aplikację mobilną na swoim telefonie i zarejestrować się w niej, podając m.in. adres email. Kiedy klient końcowy dokona zakupu usługi przy wykorzystaniu aplikacji mobilnej, system automatycznie pobierze płatność z karty lub konta przedpłaconego klienta. Transakcja jest automatyczna i w pełni wykonywana przez system do którego klient nie ma dostępu. Tym samym nie ma fizycznej możliwości, aby klient taką transakcję samodzielnie wycofał. Operacje (m.in. płatność, wystawienie faktury VAT) będą przeprowadzane przez system w chmurze obliczeniowej. Operacje w chmurze obliczeniowej będą stosownie zabezpieczone.

System, z którego będzie korzystała firma będzie automatycznie wystawiał faktury VAT dla klientów indywidualnego, jak i dla firm. Po dokonaniu płatności system automatycznie i nieodwracalnie zapisuje transakcje w bazie danych oraz generuje fakturę. Pobór płatności z karty lub konta przedpłaconego klienta będzie realizowany natychmiast, do minuty czasu. Wygenerowanie faktury VAT nastąpi do 10 minut od zakończenia procesu mycia pojazdu (ew. odkurzania, tankowania, płynu do spryskiwaczy). Faktura VAT w formacie PDF (faktura elektroniczna) będzie wysyłana do klienta na jego adres e-mail oraz zapisywana w jego profilu w aplikacji mobilnej (zawsze gotowa do pobrania). Faktura VAT będzie również zapisywana w systemie licencjonobiorcy. Licencjonobiorca będzie miał możliwość wycofania transakcji ale wtedy wygenerowana zostanie faktura korekta która ponownie zostanie wysłana do klienta a ślad transakcji korygującej pozostanie w systemie jak i aplikacji mobilnej klienta. Płatności klientów będą dokonywane na konto licencjonodawcy, który w określonym z góry dniu miesiąca, po odliczeniu należnej prowizji, przeleje je na konto firmy.

Na pytania Organu:

  1. Czy Wnioskodawca rozpoczął przed dniem 1 stycznia 2019 r. ewidencjonowanie dostaw towarów i świadczenia usług objętych zakresem wniosku przy zastosowaniu kas rejestrujących?
  2. Czy w związku ze świadczeniem usług mycia pojazdów samochodowych za pomocą samoobsługowej myjni bezdotykowej oraz odkurzania pojazdów za pomocą samoobsługowego odkurzacza i otrzymaniem należności za ww. usługi w systemie bezobsługowym w formie bezgotówkowej, Wnioskodawca posiada/będzie posiadał ewidencje i dowody dokumentujące te transakcje, z których jednoznacznie wynika/będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła/dotyczy/będzie dotyczyć?

Wnioskodawca odpowiedział:

Ad. 1 Dostawy usług mycia pojazdów samochodowych przy pomocy bezdotykowej myjni samoobsługowej oraz usług odkurzania pojazdów przy pomocy samoobsługowego odkurzacza a także dostawę płynu do spryskiwacza z samoobsługowego dystrybutora opłacanych gotówką lub poprzez doładowanie gotówką urządzenia rejestrującego impulsy, Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie przy zastosowaniu kas rejestrujących przed 1 stycznia 2019 r. Sprzedaż towarów i usług z urządzeń samoobsługowych jest rejestrowana zbiorczo na kasie fiskalnej w celach księgowych.

Ad. 2 W przypadku uruchomienia nowej formy płatności tj. płatności bezgotówkowych poprzez aplikację mobilną w zakresie sprzedaży towarów i usług z urządzeń i dystrybutorów samoobsługowych Wnioskodawca będzie posiadał ewidencję dokumentującą każdą transakcję opłaconą w systemie bezgotówkowym. Ewidencja będzie zawierała takie dane jak data, godzina i miejsce transakcji oraz na jaką kwotę transakcja została zawarta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w odniesieniu do dostaw towarów i usług świadczonych bezobsługowo, wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, Wnioskodawca jest i będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 39 i poz. 40 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.12.2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519 z dnia 31.12.2018 r.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do dostaw towarów i usług świadczonych bezobsługowo, wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wnioskodawca jest, i będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 39 i poz. 40 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.12.2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519 z dnia 31.12.2018 r.). Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), dalej zwanej ustawą o VAT lub ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (). Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. Rozporządzenia. Jak zaś stanowi § 2 ust. 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Załącznik ten stanowi integralną część Rozporządzenia i zawiera szereg towarów i usług, których dostawa/świadczenie jest (w niektórych przypadkach pod pewnymi warunkami) zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Pod pozycją 39 załącznika do cytowanego wyżej rozporządzenia wymieniono dostawę produktów (rzeczy) dokonywaną przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar, zaś pod pozycją 40 wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w:

  1. bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Należy w tym miejscu zauważyć, że dostawa towarów tj. płynów do spryskiwacza, jak i dostawa usług odkurzania i mycia pojazdów przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży nie zostały wyłączone przez ustawodawcę na mocy § 4 ust. 1 z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej w zbliżonym stanie prawnym potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z 27 listopada 2019 r. (0112-KDIL2-2.4012.529.2019.1.EW).

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z 22 listopada 2018 r. (0114-KDIP1-3.4012.615.2018.1.MT) stwierdził, że: () w odniesieniu do Usług świadczonych bezobsługowo czynności dokonywane przez Spółkę polegające na dokonywaniu zapisów na kasach rejestrujących wyłącznie ze względów technicznych, tj. umożliwienie realizacji obowiązków wynikających z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT nie mogą wpłynąć na prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Techniczne zapiski na kasach rejestrujących nie spełniają wymogów ewidencji obrotu i kwot podatku należnego na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Stanowią one jedynie dowód potwierdzający prowadzenie ewidencji w oparciu o które sporządzana jest deklaracja VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1a ustawy, do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.

Wskazać w tym miejscu należy, że od dnia 1 maja 2019 r. został uchylony przepis art. 111 ust. 1a ustawy i dodano przepis art. 111 ust. 1b ustawy, zgodnie z którym w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa ().

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności ze względu na wysokość obrotu do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

I tak, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej udziałem procentowym obrotu, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80% .

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania § 3 ust. 2 rozporządzenia.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).

Jak stanowi § 5 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł.

Powołane wyżej przepisy wskazują na zwolnienie podmiotowe uwarunkowane wysokością osiągniętego obrotu.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, w poz. 39 została wskazana dostawa produktów (rzeczy) dokonywana przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar.

Natomiast w poz. 40 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w:

  1. bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Jednakże z przepisu § 8 ust. 3 rozporządzenia wynika, że w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2019 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do niniejszego rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się.

W myśl § 8 ust. 4 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2019 r. przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest hurtowa i detaliczna sprzedaż paliw oraz dostawa innych towarów i usług. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych jest ewidencjonowana na kasach rejestrujących.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie mycia pojazdów na samoobsługowych myjniach bezdotykowych oraz odkurzania pojazdu odkurzaczami samoobsługowymi, a także sprzedaje płyn do spryskiwaczy z samoobsługowego dystrybutora.

Obecnie dostępnymi formami płatności za usługę mycia pojazdów jest płatność:

  1. gotówkowa (bilonem), bezpośrednio na stanowisku myjni,
  2. płatność kluczykiem wcześniej doładowanym gotówką przez klienta, na którym zapisywane są impulsy. Usługa mycia pojazdu polega na tym, że klient podjeżdża na stanowiska, a następnie wrzuca do wrzutnika bilon o określonej wartości, wybiera na panelu sterującym odpowiedni przycisk i podejmuje lancą (pistolet), którym woda pod ciśnieniem myje samochód. Gdy wykorzysta czas odpowiadający wrzuconemu wcześniej nominałowi woda (chemia) przestaje lecieć. Chcąc kontynuować mycie klient ponownie wrzuca bilon o określonej wartości i cykl się powtarza. W zakresie korzystania z usługi mycia pojazdu przy pomocy kluczyka klient opłaca gotówką (bilonem lub banknotami) impulsy, które rejestrują się na tym urządzeniu (kluczyku) i po umieszczeniu kluczyka w panelu sterującym może korzystać z usługi do wysokości opłaconych impulsów.

W przypadku usług odkurzania, a także za zakup płynu do spryskiwaczy jedyną dostępną formą płatności jest zapłata gotówką (bilonem). W chwili obecnej Wnioskodawca jest na etapie wdrażania usługi płatności za pomocą aplikacji mobilnej za usługę mycia pojazdu, odkurzania pojazdu, a także za płyn do spryskiwaczy z dystrybutora. Licencja jaką uzyska Wnioskodawca da mu dostęp do systemu płatności oraz trwałego rejestrowania transakcji. Aby korzystać z usługi płatności, klient będzie musiał zainstalować aplikację mobilną na swoim telefonie i zarejestrować się w niej, podając m.in. adres email. Kiedy klient końcowy dokona zakupu usługi przy wykorzystaniu aplikacji mobilnej, system automatycznie pobierze płatność z karty lub konta przedpłaconego klienta. Dostawy usług mycia pojazdów samochodowych przy pomocy bezdotykowej myjni samoobsługowej oraz usług odkurzania pojazdów przy pomocy samoobsługowego odkurzacza a także dostawę płynu do spryskiwacza z samoobsługowego dystrybutora opłacanych gotówką lub poprzez doładowanie gotówką urządzenia rejestrującego impulsy, Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie przy zastosowaniu kas rejestrujących przed 1 stycznia 2019 r. W przypadku uruchomienia nowej formy płatności tj. płatności bezgotówkowych poprzez aplikację mobilną w zakresie sprzedaż towarów i usług z urządzeń i dystrybutorów samoobsługowych Wnioskodawca będzie posiadał ewidencję dokumentującą każdą transakcję opłaconą w systemie bezgotówkowym. Ewidencja będzie zawierała takie dane jak data, godzina i miejsce transakcji oraz na jaką kwotę transakcja została zawarta.

Odnosząc się do tak przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca rozpoczął przed dniem 1 stycznia 2019 r. ewidencjonowanie przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży polegającej na dostawie towarów przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar (dostawy płynu do spryskiwaczy z urządzenia samoobsługowego) i świadczeniu usług przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność (usługi mycia pojazdów samochodowych za pomocą samoobsługowej myjni bezdotykowej oraz odkurzania pojazdów za pomocą samoobsługowego odkurzacza), to w rozpatrywanej sprawie zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia Wnioskodawca nie może/nie będzie mógł na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z pkt 39 i 40 załącznika do rozporządzenia skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania ww. sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej do 31 grudnia 2021 r.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że w związku z okolicznością rozpoczęcia przed dniem 1 stycznia 2019 r. ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy płynu do spryskiwaczy z urządzenia samoobsługowego i świadczenia usług mycia pojazdów samochodowych za pomocą samoobsługowej myjni bezdotykowej oraz odkurzania pojazdów za pomocą samoobsługowego odkurzacza, Wnioskodawca na podstawie § 8 ust. 3 rozporządzenia nie może/nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej:

  • wynikającego z § 2 ust. 1 w związku z poz. 39 załącznika do rozporządzenia realizując dostawy płynu do spryskiwaczy z urządzenia samoobsługowego;
  • wynikającego z § 2 ust. 1 w związku z poz. 40 załącznika do rozporządzenia realizując usługi mycia pojazdów samochodowych za pomocą samoobsługowej myjni bezdotykowej oraz odkurzania pojazdów za pomocą samoobsługowego odkurzacza.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę w przedmiotowym wniosku interpretacji należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej