Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Towarów i Usług Budowlanych związanych z realizacją Infrastruktury Drogowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Towarów i Usług Budowlanych związanych z realizacją Infrastruktury Drogowej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
a.
Sp. z o.o. [Spółka] jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług [dalej: VAT].
b.
Spółka prowadzi działalność w zakresie m.in. kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, oraz budowy budynków, w celu ich późniejszej sprzedaży lub wynajmu.
c.
Spółka jest właścicielem nieruchomości znajdujących się w A., w (…), o łącznej powierzchni 358.223 m2, dla których Sąd Rejonowy (…) Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi trzy księgi wieczyste o numerach (…) [Nieruchomości].
d.
Spółka planuje na Nieruchomościach budowę zespołu budynków mieszkalnych, a w przyszłości na Nieruchomościach mogą przez Spółkę zostać wybudowane także inne typy budynków, np. budynki komercyjne, biurowe, użyteczności publicznej [Inwestycja].
e.
Spółka w związku ze swoją działalnością gospodarczą, po ukończeniu Inwestycji, sprzedawać będzie budynki lub znajdujące się w nich lokale. Późniejsza dostawa przez Spółkę na rzecz klientów lokali w budynkach lub budynków wzniesionych w ramach realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% albo 23% (w zależności od charakteru lokalu lub budynku). Spółka może również sprzedawać miejsca postojowe w garażu podziemnym / na parkingu naziemnym oraz udziały w infrastrukturze wewnętrznej znajdującej się na Nieruchomościach (obejmującej m.in. naniesienia i drogi wewnętrzne, z wyłączeniem Infrastruktury Drogowej, o której jest mowa w pkt f. poniżej), która to sprzedaż również podlegać będzie opodatkowaniu VAT.
f.
Możliwość realizacji i funkcjonowanie Inwestycji będą zależały od powiązań komunikacyjnych z siecią dróg publicznych, w związku z czym Spółka planuje realizację na części z ww. działek [Działki] infrastruktury drogowej w zakresie, który umożliwi połączenie Inwestycji z drogami publicznymi [Infrastruktura Drogowa].
g.
Planowane jest, że Infrastruktura Drogowa powstanie na Działkach o numerach ewidencyjnych:
i.[1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8] – z obrębu […];
ii.9, 10, 11 – z obrębu […].
h.
Realizacja Infrastruktury Drogowej wynikać będzie głównie z:
i.treści uzgodnień dokonanych z lokalnymi zarządami dróg, a w szczególności
ii.z konieczności uczynienia zadość dyspozycji przepisu art. 16 ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1376 ze zm.) [ustawa o DP], w myśl którego budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.
i.
W związku z tym, Spółka, w ramach wykonywanej Infrastruktury Drogowej będzie ponosić wydatki na nabycie towarów oraz usług dotyczących m.in.:
i.budowy – w tym w szczególności – dróg (jezdni, skrzyżowań, zjazdów, chodników) wraz z wbudowaną infrastrukturą techniczną (m.in. siecią kanalizacji wodociągowej, sanitarnej, odwodnienia poprzez budowę i przebudowę rowów melioracyjnych, siecią gazową, elektroenergetyczną, oświetleniem i oznakowaniem drogowym, sygnalizacją świetlną),
ii.dokonania nasadzeń i zagospodarowania terenów zielonych, czy miejsc rekreacji,
iii.utworzenia utwardzeń np. z kostki brukowej lub płyt betonowych stanowiących parkingi ogólne.
j.
Ponadto, Spółka ponosić będzie, nabywać także inne towary i usługi z tytułu prowadzenia inwestycji w Infrastrukturę Drogową związane m.in. z koniecznością wykonania projektów budowlanych, wykonawczych/branżowych, projektów tymczasowej organizacji ruchu, czy wydatki związane z uzyskiwaniem różnego typu opinii, inwentaryzacji lub ekspertyz od podmiotów zewnętrznych [dalej łącznie w odniesieniu do wydatków opisanych w pkt i.-j. powyżej: Towary i Usługi Budowlane].
k.
Biorąc pod uwagę, że Infrastruktura Drogowa będzie położona na Działkach stanowiących własność Spółki, planowane jest także przeniesienie na rzecz Gminy nieodpłatnie własności Działek w trybie art. 9021 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.) [Kodeks cywilny]. W myśl art. 9021 par. 1 Kodeksu cywilnego: „Przez umowę przekazania nieruchomości jej właściciel zobowiązuje się nieodpłatnie przenieść na gminę albo na Skarb Państwa własność nieruchomości”. Umowa przekazania nieruchomości należy do kategorii umów nazwanych, nieodpłatnych, konsensualnych, jednostronnie zobowiązujących i kauzalnych. Ma ona charakter zobowiązująco-rozporządzający. Umowa przekazania nieruchomości jako odrębna umowa nazwana wykazuje na tyle istotne odmienności, że nie pozwala to na odpowiednie zastosowanie do niej przepisów
o darowiźnie. Nieodpłatność umowy przekazania nieruchomości oznacza brak obowiązku spełnienia przez nabywcę własności nieruchomości świadczenia stanowiącego jakikolwiek ekwiwalent ekonomiczny świadczenia drugiej strony. Nieodpłatny charakter umowy przekazania własności nieruchomości implikuje brak możliwości stosowania przepisów o darowiźnie w świetle art. 889 pkt 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym nie stanowią darowizny m.in. takie przysporzenia, gdzie zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu.
l.
Wybudowanie Infrastruktury Drogowej na Działkach oraz przeniesienie własności Działek na rzecz Gminy będą warunkami koniecznymi do spełnienia przez Spółkę w celu realizacji Inwestycji. Budowa m.in. drogi, parkingu, zagospodarowanie terenu, czy zapewnienie dostępu do drogi publicznej (w oparciu o uprzednio uzyskane pozwolenia, ekspertyzy i opinie) są konieczne dla zapewnienia niezbędnego dojazdu do budynków, korzystania z Inwestycji i umożliwienia ich prawidłowej eksploatacji. Po zakończeniu realizacji Inwestycji, Spółka będzie generować obroty głównie z tytułu sprzedaży budynków / lokali, miejsc postojowych oraz udziałów w infrastrukturze wewnętrznej.
m.
Wnioskodawca, jako inwestor planujący w dalszej perspektywie sprzedać budynki, lokale, udziały w infrastrukturze wewnętrznej i miejsca postojowe w Inwestycji, jest zainteresowany uzyskaniem jak najwyższej ceny z tytułu sprzedaży. Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych uniemożliwiałby korzystanie z Inwestycji, co w konsekwencji oznaczałoby znacznie niższą wartość.
n.
Wydatki na nabycie Towarów i Usług Budowlanych będą miały związek – w prowadzonej działalności gospodarczej Spółki – wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
o.
Wydatki na nabycie Towarów i Usług Budowlanych – tj. koszty wszelkich towarów i usług związanych z realizacją Infrastruktury Drogowej obciążą Spółkę oraz Spółka zamierza na własne ryzyko zrealizować Infrastrukturę Drogową na rzecz Gminy. Poniesione wydatki na nabycie Towarów i Usług Budowlanych nie zostaną zwrócone Spółce w żadnej formie ani przez Gminę, ani przez inny podmiot.
p.
Wydatki na nabycie Towarów i Usług Budowlanych będą poniesione bezpośrednio przez Spółkę, a płatność zostanie zrealizowana ze środków finansowych Spółki.
q.
Nabycie przez Gminę Infrastruktury Drogowej wraz z prawem własności Działek z podaniem ich wartości nastąpi nieodpłatnie, na podstawie stosownego protokołu zdawczo-odbiorczego podpisanego przez strony.
Pytanie
Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Towarów i Usług Budowlanych (zgodnie z definicją w opisie zdarzenia przyszłego)?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Towarów i Usług Budowlanych (zgodnie z definicją w opisie zdarzenia przyszłego).
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego istotne jest zatem ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT pozostają w związku z czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest podatek należny (powstanie zobowiązania podatkowego). Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.
Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.
Związek pośredni występuje natomiast wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podatnika, tj. jego działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT oraz przyczyniają się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego VAT.
W celu wskazania, czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy zatem ustalić czy istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy nabyciem Towarów i Usług Budowlanych w celu realizacji Infrastruktury Drogowej, która zostanie następnie przekazana wraz z Działkami na rzecz Gminy oraz czynnościami opodatkowanymi VAT Spółki w ramach działalności gospodarczej polegającej na realizacji projektów budowlanych.
Odnosząc powyższe rozważania do zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku, należy zauważyć, że nabycie Towarów i Usług Budowlanych związanych z Infrastrukturą Drogową, warunkuje możliwość realizacji Inwestycji. Ponadto, Spółka realizując Infrastrukturę Drogową będzie dążyć do zwiększenia atrakcyjności Inwestycji oraz podniesienia jej standardu. Infrastruktura Drogowa towarzysząca Inwestycji będzie bowiem jednym z istotnych czynników wyboru lokalizacji przez potencjalnych nabywców budynków / lokali / udziałów w infrastrukturze wewnętrznej / miejsc postojowych w Inwestycji , co z kolei przełoży się na uzyskanie wyższych cen z tytułu sprzedaży, stanowiących jednocześnie obrót w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo, że przekazanie nakładów poczynionych na budowę Infrastruktury Drogowej będzie czynnością nieodpłatną, to wydatki poniesione w związku z Infrastrukturą Drogową będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi. Wydatki te będą związane pośrednio z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT polegającą na sprzedaży budynków, lokali, udziałów w infrastrukturze wewnętrznej oraz miejsc postojowych w Inwestycji. Należy zauważyć, że Spółka realizując Infrastrukturę Drogową dąży do zapewnienia bądź zwiększenia swoich obrotów z tytułu czynności opodatkowanych, jakimi będzie sprzedaż budynków / lokali / udziałów w infrastrukturze wewnętrznej / miejsc postojowych w Inwestycji, do której prowadzić będzie droga, której przebudowa (lub budowa) wraz z infrastrukturą towarzyszącą jest przedmiotem inwestycji drogowej. Innymi słowy, odpowiedni dojazd przyczyni się do realizacji, a następnie sprzedaży budynków / lokali / udziałów w infrastrukturze wewnętrznej / miejsc postojowych w Inwestycji. Powyższe oznacza, że zostanie zatem spełniony warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie związku nabywanych towarów i usług dotyczących przedmiotowej Infrastruktury Drogowej z czynnościami opodatkowanymi.
Kontynuując powyższe rozważania, należy zatem stwierdzić, że przekazanie przez Spółkę Infrastruktury Drogowej wraz z Działkami i ich formalny odbiór przez Gminę stanowić będą jedynie wyraz tego, że Spółka jako inwestor w rozumieniu ustawy o DP wywiązała się ze swojego ustawowego obowiązku oraz warunków wskazanych w porozumieniu z Gminą, a Gmina ten fakt potwierdza za pomocą protokołu zdawczo-odbiorczego. Poszczególne elementy Infrastruktury Drogowej będą bowiem ściśle związane z gruntami w taki sposób, że ich odłączenie nie będzie możliwe bez ich uszkodzenia bądź istotnej zmiany, a zatem nakłady inwestycyjne ponoszone przez Wnioskodawcę nie będą mogły być przedmiotem odrębnej własności Wnioskodawcy. Z punktu widzenia natomiast działalności gospodarczej Spółki, tj. podłoża ekonomicznego, inwestycja ta jest przede wszystkim ściśle związana z realizacją Inwestycji i opodatkowaną VAT sprzedażą budynków / lokali / udziałów w infrastrukturze wewnętrznej / miejsc postojowych.
Stanowisko, w myśl którego podmiotowi ponoszącemu wydatki na budowę infrastruktury drogowej przekazanej jednostce sektora publicznego przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z ww. wydatkami potwierdza Dyrektor KIS w interpretacjach indywidualnych z:
i.30 listopada 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.686.2021.2.ASZ),
ii.18 maja 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.114.2021.3.PM),
iii.14 maja 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.112.2021.3.ST),
iv.15 lutego 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.685.2020.1.IG),
v.27 stycznia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.692.2020.1.EK),
vi.25 marca 2020 r. (sygn. 0114-KDIP4-1.4012.33.2020.1.RMA),
vii.26 listopada 2019 r. (sygn. 0112-KDIL4.4012.437.2019.2.AR).
Mając na względzie przytoczone powyżej argumenty, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że
nabycie Towarów i Usług Budowlanych spełnia przesłanki do uznania ich za zakupy
związane z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, jaką będzie sprzedaż budynków /
lokali / udziałów w infrastrukturze wewnętrznej / miejsc postojowych w Inwestycji. Tym
samym Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji Infrastruktury Drogowej w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu,
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Towarów i Usług Budowlanych.
Jak wskazano powyżej, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.
Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary bądź usługi służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami. Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni z czynnościami opodatkowanymi musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem opodatkowanego obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego VAT.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, że pomiędzy wydatkami poniesionymi na realizację Infrastruktury Drogowej a czynnościami opodatkowanymi VAT istnieje związek przyczynowo-skutkowy. Jak wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego, realizacja Infrastruktury Drogowej odbywać się będzie w związku z Inwestycją polegająca na budowie budynków mieszkalnych, a w przyszłości mogą przez Spółkę zostać wybudowane także inne typy budynków, np. budynki komercyjne, biurowe, użyteczności publicznej. Infrastruktura Drogowa jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania Inwestycji – możliwość realizacji i funkcjonowanie Inwestycji będą zależały od powiązań komunikacyjnych z siecią dróg publicznych. Infrastruktura jest konieczna dla zapewnienia niezbędnego dojazdu do budynków oraz korzystania z Inwestycji. Ponadto, jako inwestor planujący w dalszej perspektywie sprzedać budynki, lokale, udziały w infrastrukturze wewnętrznej i miejsca postojowe w Inwestycji, są Państwo zainteresowani uzyskaniem jak najwyższej ceny z tytułu sprzedaży. Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych uniemożliwiałby korzystanie z Inwestycji, co w konsekwencji oznaczałoby znacznie niższą wartość tej Inwestycji.
Zatem wydatki na nabycie Towarów i Usług Budowlanych związanych z realizacją Infrastruktury Drogowej będą miały związek z wykonywaniem przez Państwa w przyszłości czynności opodatkowanych, polegających na sprzedaży budynków, lokali, miejsc postojowych oraz udziałów w infrastrukturze wewnętrznej w Inwestycji.
Wobec tego w niniejszej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, określone w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ wydatki ponoszone w związku ww. Infrastrukturą Drogową będą miały związek w prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.
W konsekwencji, będą mieli Państwo – na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy –prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Towarów i Usług Budowlanych związanych z realizacją Infrastruktury Drogowej.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).