
Temat interpretacji
Zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy towarów na rzecz kontrahenta zagranicznego w sytuacji gdy na towarach wykonywane będą usługi na terytorium kraju.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 kwietnia 2022 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 21 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy towarów na rzecz kontrahenta zagranicznego, w sytuacji gdy na towarach wykonywane będą usługi na terytorium kraju. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 maja 2022 r. przesłanym za pośrednictwem przesyłki kurierskiej 24 maja 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Państwa Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz jest zarejestrowanym podmiotem jako podatnik VAT-UE. Państwa Spółka posiada siedzibę na terenie RP. Firma tj. Klient będący Kontrahentem unijnym, który będzie nabywcą towarów od Spółki będzie podatnikiem podatku od wartości dodanej, będzie posiadał ważny i właściwy numer identyfikacyjny, nadany w tym kraju dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, który poda Spółce. Kontrahent ten nie będzie zarejestrowany do VAT na terytorium RP. Spółka zamierza sprzedać swój towar Kontrahentowi - Firmie z Unii Europejskiej - podatnikowi VAT UE. Będą to pakiety bateryjne (pakiety zasilające, akumulatory). Z informacji uzyskanych od unijnego Kontrahenta - nabywcy towaru, wynika iż pakiety bateryjne będą montowane do rowerów elektrycznych - są ich nieodłącznym elementem dla prawidłowego funkcjonowania. Posiadany przez Państwa Spółkę towar zostanie zatem przewieziony do montażowni znajdującej się na terytorium Polski w zależności od okoliczności na dwa sposoby: (1) za pośrednictwem współpracujących z Państwa Spółką firm kurierskich i spedycyjnych (2) podmiot trzeci tj. firma dokonująca montażu zorganizuje transport i odbierze towar bezpośrednio od Państwa Spółki.
W tejże montażowni dojdzie do zmontowania z różnych komponentów roweru elektrycznego w tym, do zamontowania pakietu bateryjnego do roweru. Sam pakiet bateryjny nie będzie podlegał dostosowaniu do wymogów kontrahenta na etapie montażu (kontrahent zakupuje gotowy do montażu produkt). Natomiast podmiot dokonujący montażu musi wykonać odpowiednie kroki w celu prawidłowego zamontowania baterii w rowerze, polegające na połączeniu wszystkich komponentów w produkt finalny (tj. rower elektryczny) za pośrednictwem niezbędnych narzędzi oraz dodatkowych akcesoriów (m.in. w postaci kabli). Sam proces zamontowania pakietu bateryjnego w produkcie finalnym polega na umieszczeniu i zamknięciu akumulatora w ramie roweru. Sama rama roweru oraz jego pozostałe elementy również zostaną zmontowane przez podmiot trzeci. Kontrahent unijny staje się właścicielem zakupionego od Państwa Spółki pakietu bateryjnego przed rozpoczęciem montażu produktu finalnego (tj. roweru). Tak więc nabywca towaru przejmuje prawo własności w zależności od okoliczności w następujących okresach: (1) w momencie wystawienia faktury i wystawienia WZ, (2) w momencie dostarczenia towaru do montażowni. Oba te momenty wystąpią jednak zawsze przed rozpoczęciem montażu.
Podmiot trzeci, tj. montażownia wykonuje na rzecz ostatecznego nabywcy (kontrahenta unijnego) usługę montażu poszczególnych elementów bazując na komponentach będących własnością finalnego nabywcy. Faktura wystawiona przez podmiot trzeci dokonujący montażu w Polsce na rzecz kontrahenta unijnego będzie dokumentowała świadczenie usługi, nie dostawę towaru. Następnie rowery po zakończonym montażu zostaną partiami wysyłane (wywożone) do kontrahenta z Unii Europejskiej (Holandia).
Przekazując towar do przerobu (dostarczając produkty do podmiotu trzeciego, świadczącego usługi montażu) Państwa Spółka będzie w posiadaniu specyfikacji ładunku odnośnie towarów będących przedmiotem WDT. Przez specyfikacją tą należy rozumieć dokumenty WZ (wydania zewnętrzne z Państwa magazynu) posiadające informację o rodzaju oraz ilości wydanych pakietów bateryjnych. Spółka uzyska jednocześnie stosowne oświadczenie od firmy polskiej dokonującej montażu, że po wykonaniu na nich usługi w postaci wmontowania pakietu do roweru elektrycznego towary w całości zostaną wywiezione partiami z terytorium kraju do kraju będącym członkiem UE. Po dokonanej usłudze montażu całego roweru elektrycznego na terenie RP, wyroby finalne będą wywożone do kraju należącego do Unii Europejskiej przez ostatecznego nabywcę - będzie on odpowiedzialny za zorganizowanie transportu. W momencie sprzedaży towaru Państwa Spółka wystawi fakturę za towar dla Klienta, tj. Kontrahenta podającego wystawcy ważny numer VAT UE, z określonym terminem płatności, jednak nie dłuższym niż 60 dni. Państwa Spółka złoży deklarację podatkową. W deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawiła fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów wykaże, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i opodatkuje stawką 0%. W związku z tym, iż na towarze będą wykonywane usługi oraz Państwa Spółka uzyska oświadczenie z którego wynikać będzie iż towary po wykonaniu usługi montażu będą wywożone z terytorium kraju do innego kraju w UE, Państwa Spółka nie będzie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz w przypadku skorzystania ze spedytora przez nabywcę ani oświadczenia (w przypadku wywozu własnym środkiem transportu).
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że w związku z dostawą towarów (pakietów bateryjnych) na terytorium RP na rzecz kontrahenta unijnego, gdzie podmiot trzeci dokonuje montażu tego towaru w wyrób finalny (rowery elektryczne) Państwa Spółka otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru.
Pytanie
Czy właściwe jest zastosowanie stawki VAT 0% w podatku od towarów i usług dla dostawy towarów na rzecz kontrahenta unijnego, gdzie podmiot trzeci dokonuje montażu dostarczanego towaru w wyrób finalny na terytorium RP, a dopiero wyrób finalny jest transportowany do kraju Unii Europejskiej nabywcy pakietu bateryjnego?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, zaprezentowaną transakcję można zaklasyfikować jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów oraz opodatkować stawką 0% VAT. Zgodnie z definicją zawartą w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535, tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Z powyższej regulacji wynika, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na niego prawa do dysponowania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie. Dokonanie dostawy towarów następuje zatem z chwilą przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Dlatego Kontrahent realizując swoje prawa dokonuje dyspozycji, aby Państwa Spółka przekazała nabyty towar do podmiotu trzeciego na potrzeby wykonania z użyciem tego towaru usługi.
W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej musi się ona odbywać z terytorium kraju (tzn. z Polski) i ma być dokonywana przez polskiego (tj. zarejestrowanego w Polsce) podatnika. Dla potraktowania danej czynności jako wewnątrzwspólnotowej dostawy konieczny jest wywóz towaru z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, a więc faktyczne przemieszczenie towarów na terytorium innego państwa członkowskiego w związku z nabyciem tego towaru.
Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że: - podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi; - podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju; - podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Warunki te muszą być spełnione łącznie zgodnie z art. 42 ust. 3. Dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1)dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2)(uchylony),
3)specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
4)(uchylony) - z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
Zgodnie z art. 42 ust. 4 w przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez ich nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:
1)imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;
2)adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy;
3)określenie towarów i ich ilości;
4)potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
5)rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.
Dodatkowo, z § 7 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 r., poz. 527 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem wynika, że obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Pojęcie „świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym” nie zostało zdefiniowane na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Przez ruchomy majątek rzeczowy należy rozumieć towary niebędące nieruchomościami. Za usługi na ruchomym majątku rzeczowym uznaje się m.in. naprawę rzeczy ruchomych, usługi serwisowe i gwarancyjne związane z ww. rzeczami, instalację, montaż i demontaż rzeczy ruchomych, przetwarzanie i uszlachetnianie. W przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym są one wykonywane na rzeczach ruchomych należących do nabywcy usługi. W związku z powyższym Państwa Spółka uznaje, iż montaż sprzedanych pakietów bateryjnych wyczerpuje ogólno przyjętą definicję świadczenia usług na majątku ruchomym. Jednocześnie § 7 ust. 2 rozporządzenia określa warunki, które musi spełnić podatnik dokonujący dostawy towarów (dostawca), do skorzystania z obniżonej stawki VAT. Należą do nich następujące obowiązki podatnika:
1)składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;
2)przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;
3)wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;
4)otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;
5)posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.
Wskazany przepis nie zawiera w swojej treści żadnych wymogów co do terminu wykonania usługi na rzeczowym majątku ruchomym oraz terminu wywiezienia przetworzonych towarów z terytorium kraju. Zatem przy spełnieniu wszystkich warunków wskazanych w § 7 ust. 2 rozporządzenia z dnia 25 marca 2020 r. stawka podatku w wysokości 0% znajduje zastosowanie w stosunku do dostawy towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Dodatkowo w przypadku skorzystania z par. 7 rozporządzenia MF Wnioskodawca nie jest zobligowany do posiadania dokumentów potwierdzających wywóz towaru wymienionych w art. 42 ust. 3 oraz art. 42 ust. 4 ustawy o VAT.
Reasumując, Państwa Spółka wykaże powyższą transakcję jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, opodatkuje ją stawką podatku VAT w wysokości 0%, wykaże tę transakcję jako WDT w plikach JPK oraz części deklaracyjnej w momencie powstania obowiązku podatkowego (tj. w dniu wystawienia faktury jednak nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy), wykaże tę transakcję w informacji podsumowującej VAT-UE.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy,
rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Towarami – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy,
są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – na mocy art. 8 ust. 1 ustawy,
rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Należy wskazać, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy rozumiana jest przez ustawodawcę jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy „dostawa” oznacza bowiem wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, oraz każda inna transakcja, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu).
Dokonanie dostawy towarów następuje zatem z chwilą przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Natomiast wyrażenia „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” nie należy utożsamiać z prawem własności. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 8 lutego 1990 r. w sprawie C-320/88 wyjaśnił, co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel”. W orzeczeniu tym wskazano, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów Trybunał posłużył się zatem terminem przeniesienia „własności” w sensie ekonomicznym, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.
Zatem „przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do prawa własności rzeczy.
Według art. 13 ust. 1 ustawy,
przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2- 8.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy,
przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1.podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2.osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3.podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą
4.podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy,
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.
Należy wskazać, że jeżeli wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu dostawy (tj. przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel) zachodzi wówczas wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie. Podkreślić należy, że zakwalifikowanie danej transakcji jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, wymaga czasowego i materialnego związku pomiędzy dostawą danego towaru i jego transportem.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy,
w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, z zastrzeżeniem ust. 4.
Z powołanego przepisu wynika, że dokonanie dostawy w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów rozpoczyna bieg szczególnego rodzaju terminu wyznaczającego moment powstania obowiązku podatkowego. Termin ten kończy bieg w 15. dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy. Do czasu upływu tego terminu, wystawienie faktury dokumentującej przedmiotową transakcję skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w momencie jej wystawienia. Jeśli jednak do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, faktura nie zostanie wystawiona, obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od daty wystawienia faktury.
W kwestii dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów od dnia 1 stycznia 2020 r. zastosowanie mają przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (Dz. Urz. UE L Nr 311 z 7.12.2018, s. 10), zwanego dalej rozporządzeniem 2018/1912. Rozporządzenie 2018/1912 ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Rozporządzenie 2018/1912 wprowadza m.in. domniemania wzruszalne odnoszące się do dowodów wymaganych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
I tak, zgodnie z treścią art. 45a wprowadzonego rozporządzeniem 2018/1912:
1.do celów stosowania zwolnień ustanowionych w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE domniemywa się, że towary zostały wysłane lub przetransportowane z państwa członkowskiego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza jego terytorium, ale na terytorium Wspólnoty, w którymkolwiek z następujących przypadków:
a.sprzedawca wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz sprzedawca jest w posiadaniu co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy, albo sprzedawca jest w posiadaniu jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a) wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy;
b.sprzedawca jest w posiadaniu następujących dokumentów:
i. pisemnego oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów; takie pisemne oświadczenie określa: datę wystawienia; nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy; ilość i rodzaj towarów; datę i miejsce przybycia towarów; w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu; oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy; oraz
ii. co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i nabywcy, lub jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.
Nabywca dostarcza sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa w lit. b) ppkt (i), do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa.
2.Organ podatkowy może obalić domniemanie przyjęte na podstawie ust. 1.
3.Do celów ust. 1 następujące dokumenty są akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu:
a.dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów;
b.następujące dokumenty:
i.polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;
ii.dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;
iii.poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim.
Jednakże wskazać należy, że niespełnienie warunków wprowadzonych rozporządzeniem 2018/1912 nie oznacza, że stawka 0% nie ma zastosowania. W takiej sytuacji dostawca może udowodnić w inny sposób, zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione.
Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
Natomiast w myśl art. 42 ust. 1 ustawy,
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1.podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2.podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3.podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Warunki te muszą być spełnione łącznie. Spełnienie pierwszego z nich ma zagwarantować, że czynność zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w kraju odbiorcy i zostanie tam faktycznie opodatkowana, a drugi wskazuje, że istotnie nastąpił wywóz towarów z jednego państwa członkowskiego (z kraju) i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju. Istotą transakcji wewnątrzwspólnotowych jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia (do którego towar jest docelowo przemieszczany). Dostawa, która następuje na terytorium państwa dostawcy towarów, jest opodatkowana stawką 0%, a w państwie nabywcy następuje opodatkowanie tej dostawy według stawki podatku tam właściwej. Transakcja opodatkowana w ten sposób ma na celu uniknięcie zakłócania konkurencji, powodowanego podwójnym opodatkowaniem lub brakiem opodatkowania.
Należy zaznaczyć, że w myśl art. 42 ust. 1a ustawy,
stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:
1.podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1; lub
2.złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8;
- chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.
Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy,
dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1.dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2.(uchylony),
3.specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
4.(uchylony),
– z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
Przy tym w myśl art. 42 ust. 11 ustawy,
w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1.korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2.dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3.dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny – dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4.dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Ponadto na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2022 r., poz. 531 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem,
obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Stosownie do § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia,
przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podatnik dokonujący dostawy towarów:
1.składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;
2.przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;
3.wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;
4.otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;
5.posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.
Zatem przy spełnieniu wszystkich warunków wskazanych w § 7 ust. 2 rozporządzenia z dnia 25 marca 2020 r. stawka podatku w wysokości 0% znajduje zastosowanie w stosunku do dostawy towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz jest zarejestrowanym podmiotem jako podatnik VAT-UE. Państwa Spółka posiada siedzibę na terenie RP. Firma tj. Klient będący Kontrahentem unijnym, który będzie nabywcą towarów od Spółki będzie podatnikiem podatku od wartości dodanej, będzie posiadał ważny i właściwy numer identyfikacyjny, nadany w tym kraju dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, który poda Spółce. Kontrahent ten nie będzie zarejestrowany do VAT na terytorium RP. Spółka zamierza sprzedać swój towar Kontrahentowi - Firmie z Unii Europejskiej - podatnikowi VAT UE. Będą to pakiety bateryjne (pakiety zasilające, akumulatory). Z informacji uzyskanych od unijnego Kontrahenta - nabywcy towaru, wynika iż pakiety bateryjne będą montowane do rowerów elektrycznych - są ich nieodłącznym elementem dla prawidłowego funkcjonowania. Posiadany przez Państwa Spółkę towar zostanie zatem przewieziony do montażowni znajdującej się na terytorium Polski w zależności od okoliczności na dwa sposoby: (1) za pośrednictwem współpracujących z Państwa Spółką firm kurierskich i spedycyjnych (2) podmiot trzeci tj. firma dokonująca montażu zorganizuje transport i odbierze towar bezpośrednio od Państwa Spółki. W montażowni dojdzie do zmontowania z różnych komponentów roweru elektrycznego w tym, do zamontowania pakietu bateryjnego do roweru. Sam pakiet bateryjny nie będzie podlegał dostosowaniu do wymogów kontrahenta na etapie montażu (kontrahent zakupuje gotowy do montażu produkt). Natomiast podmiot dokonujący montażu musi wykonać odpowiednie kroki w celu prawidłowego zamontowania baterii w rowerze, polegające na połączeniu wszystkich komponentów w produkt finalny (tj. rower elektryczny) za pośrednictwem niezbędnych narzędzi oraz dodatkowych akcesoriów (m.in. w postaci kabli). Sam proces zamontowania pakietu bateryjnego w produkcie finalnym polega na umieszczeniu i zamknięciu akumulatora w ramie roweru. Sama rama roweru oraz jego pozostałe elementy również zostaną zmontowane przez podmiot trzeci. Kontrahent unijny staje się właścicielem zakupionego od Państwa Spółki pakietu bateryjnego przed rozpoczęciem montażu produktu finalnego (tj. roweru). Tak więc nabywca towaru przejmuje prawo własności w zależności od okoliczności w następujących okresach: (1) w momencie wystawienia faktury i wystawienia WZ, (2) w momencie dostarczenia towaru do montażowni. Oba te momenty wystąpią jednak zawsze przed rozpoczęciem montażu. Podmiot trzeci, tj. montażownia wykonuje na rzecz ostatecznego nabywcy (kontrahenta unijnego) usługę montażu poszczególnych elementów bazując na komponentach będących własnością finalnego nabywcy. Faktura wystawiona przez podmiot trzeci dokonujący montażu w Polsce na rzecz kontrahenta unijnego będzie dokumentowała świadczenie usługi, nie dostawę towaru. Następnie rowery po zakończonym montażu zostaną partiami wysyłane (wywożone) do kontrahenta z Unii Europejskiej (Holandia). Przekazując towar do przerobu (dostarczając produkty do podmiotu trzeciego, świadczącego usługi montażu) Państwa Spółka będzie w posiadaniu specyfikacji ładunku odnośnie towarów będących przedmiotem WDT. Przez specyfikację tą należy rozumieć dokumenty WZ (wydania zewnętrzne z Państwa magazynu) posiadające informację o rodzaju oraz ilości wydanych pakietów bateryjnych. Spółka uzyska jednocześnie stosowne oświadczenie od firmy polskiej dokonującej montażu, że po wykonaniu na nich usługi w postaci wmontowania pakietu do roweru elektrycznego towary w całości zostaną wywiezione partiami z terytorium kraju do kraju będącym członkiem UE. Po dokonanej usłudze montażu całego roweru elektrycznego na terenie RP, wyroby finalne będą wywożone do kraju należącego do Unii Europejskiej przez ostatecznego nabywcę - będzie on odpowiedzialny za zorganizowanie transportu. W momencie sprzedaży towaru Państwa Spółka wystawi fakturę za towar dla Klienta, tj. Kontrahenta podającego wystawcy ważny numer VAT UE, z określonym terminem płatności, jednak nie dłuższym niż 60 dni. W związku z dostawą towarów (pakietów bateryjnych) na terytorium RP na rzecz kontrahenta unijnego, gdzie podmiot trzeci dokonuje montażu tego towaru w wyrób finalny (rowery elektryczne) Państwa Spółka otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru. Spółka złoży deklarację podatkową. W deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawiła fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów wykaże, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i opodatkuje stawką 0%. W związku z tym , iż na towarze będą wykonywane usługi oraz Państwa Spółka uzyska oświadczenie z którego wynikać będzie, iż towary po wykonaniu usługi montażu będą wywożone z terytorium kraju do innego kraju w UE, Państwa Spółka nie będzie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz w przypadku skorzystania ze spedytora przez nabywcę ani oświadczenia (w przypadku wywozu własnym środkiem transportu).
Wątpliwości Państwa Spółki dotyczą możliwości zastosowania stawki 0% VAT na podstawie rozporządzenia dla dostawy towarów na rzecz kontrahenta unijnego, w sytuacji gdy podmiot trzeci dokonuje montażu dostarczanego towaru w wyrób finalny na terytorium RP, przy czym wyrób finalny jest transportowany do kraju Unii Europejskiej nabywcy pakietu bateryjnego.
Cytowane wyżej przepisy rozporządzenia w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, przewidują – po spełnieniu przewidzianych w nich warunków – możliwość zastosowania stawki podatku 0% dla szczególnego rodzaju wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, tj. w związku z zaistnieniem specyficznej sytuacji, gdy dostarczane towary są jednocześnie przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do ich wywozu na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.
Mając na uwadze okoliczności przedstawione we wniosku oraz wątpliwości Państwa Spółki należy zauważyć, że pojęcie „świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym” nie zostało zdefiniowane na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Przez ruchomy majątek rzeczowy należy rozumieć towary niebędące nieruchomościami. Za usługi na ruchomym majątku rzeczowym uznaje się m.in. naprawę rzeczy ruchomych, usługi serwisowe i gwarancyjne związane z ww. rzeczami, instalację, montaż i demontaż rzeczy ruchomych, przetwarzanie i uszlachetnianie. W przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym są one wykonywane na rzeczach ruchomych należących do nabywcy usługi. Montaż pakietu bateryjnego do roweru, przez podmiot trzeci wpisuje się w definicje usług na rzeczowym majątku ruchomym.
Ponadto w opisywanej sprawie należy zauważyć, że w momencie wydania towarów (pakietu bateryjnego) przez Państwa Spółkę podmiotowi trzeciemu na terytorium kraju (montażowni), będzie dochodziło do dostawy towarów, a następnie po wykonaniu na nich usług w wyniku tej dostawy będzie następował wywóz towarów na terytorium innego kraju Unii Europejskiej. Jak wskazaliście Państwo we wniosku kontrahent unijny staje się właścicielem zakupionego od Państwa Spółki pakietu bateryjnego przed rozpoczęciem montażu produktu finalnego tj. roweru. Następnie po zakończonym montażu rowery będą wywożone do kontrahenta z Unii Europejskiej (Holandii). Tym samym, ww. dostawa towarów dokonywana na rzecz Kontrahenta unijnego będzie stanowiła dla Państwa Spółki wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Państwa Spółka w ramach dostawy towarów na rzecz Kontrahenta z innego kraju Unii Europejskiej, będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w swoim kraju – będzie najpierw przekazywała te towary na terenie Polski celem wykonania na nich usług na ruchomym majątku rzeczowym kontrahenta, a następnie towary te będą wywożone na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, to Państwa Spółka (zarejestrowana jako podatnik podatku VAT UE) przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z § 7 ust. 2 powołanego rozporządzenia, będzie miał prawo uznać dostawę na rzecz Kontrahenta jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i zastosować stawkę podatku VAT 0% na podstawie posiadanych dokumentów, o których mowa we wniosku.
Odnośnie spełnienia przesłanek o których mowa w § 7 ust. 2 rozporządzenia, jak wskazaliście Państwo we wniosku dostarczając produkty do podmiotu trzeciego, świadczącego usługi montażu Państwa Spółka będzie w posiadaniu specyfikacji ładunku odnośnie towarów będących przedmiotem WDT. Przez specyfikację tą należy rozumieć dokumenty WZ (wydania zewnętrzne z Państwa magazynu) posiadające informację o rodzaju oraz ilości wydanych pakietów bateryjnych. Spółka uzyska jednocześnie stosowne oświadczenie od firmy polskiej dokonującej montażu, że po wykonaniu na nich usługi w postaci wmontowania pakietu do roweru elektrycznego towary w całości zostaną wywiezione partiami z terytorium kraju do kraju będącym członkiem UE. Po dokonanej usłudze montażu całego roweru elektrycznego na terenie RP, wyroby finalne będą wywożone do kraju należącego do Unii Europejskiej przez ostatecznego nabywcę - będzie on odpowiedzialny za zorganizowanie transportu. W momencie sprzedaży towaru Państwa Spółka wystawi fakturę za towar dla Klienta, tj. Kontrahenta podającego Państwu ważny numer VAT UE, z określonym terminem płatności, jednak nie dłuższym niż 60 dni. Państwa Spółka otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru. Spółka również złoży deklarację podatkową. W deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawi fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów wykaże, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Ponadto Państwa Spółka uzyska oświadczenie z którego wynikać będzie iż towary po wykonaniu usługi montażu będą wywożone z terytorium kraju do innego kraju w UE.
Na podstawie posiadanych dokumentów oraz czynności, które Spółka wykona w związku z dostawą towarów dokonaną na rzecz kontrahenta unijnego należy stwierdzić że zostaną spełnione warunki, o których mowa w § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia i Państwa Spółka będzie miała prawo do zastosowania stawki 0% dla dostawy towarów na rzecz kontrahenta unijnego, gdzie podmiot trzeci dokonuje montażu dostarczanego towaru w wyrób finalny na terytorium kraju, przy czym wyrób finalny będzie transportowany do kraju Unii Europejskiej nabywcy pakietu bateryjnego.
W odniesieniu do oświadczenia od firmy dokonującej montażu, że po wykonaniu usług towary w całości zostaną wywiezione z terytorium kraju do kraju będącym członkiem UE oraz braku dokumentów potwierdzających wywóz w przypadku skorzystania ze spedytora przez nabywcę oraz braku oświadczenia w przypadku transportu własnym środkiem należy wskazać, że stosownie do treści § 7 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia, podatnik dokonujący dostawy musi posiadać dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.
Powyższy przepis natomiast nie wskazuje jakie dokumenty powinien posiadać w swojej dokumentacji dostawca, aby móc zastosować stawkę podatku 0%. Mówi on jedynie o konieczności posiadania dokumentów, z których wynika, że towary przekazane podmiotowi wykonującemu usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju. W przedmiotowej sprawie należy zatem uznać, że wskazane przez Państwa Spółkę oświadczenie z którego wynikać będzie, iż towary po wykonaniu usługi montażu będą wywożone z terytorium kraju do innego kraju w UE może stanowić dokument, o którym mowa w ww. przepisie.
Tym samym, Państwa Spółka posiadając wskazane oświadczenie, z którego wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju dopełni warunku, o którym mowa w § 7 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia. Państwa Spółka posiadając przedmiotowe oświadczenie, do zastosowania stawki 0% na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia, nie będzie musiała posiadać innych dokumentów potwierdzających faktyczne wywiezienie towarów do kraju członkowskiego UE innego niż Polska.
W konsekwencji, w stosunku do opisanych transakcji dostawy towarów na rzecz kontrahenta unijnego, gdzie podmiot trzeci będzie dokonywał montażu dostarczanego towaru w wyrób finalny, który będzie transportowany do kraju Unii Europejskiej innego niż Polska, Państwa Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki VAT 0% na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia (w dniu, w którym Państwa Spółka wystawi fakturę, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dostawa została dokonana).
W konsekwencji stanowisko Państwa Spółki należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto informujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Państwa Spółki. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Państwa Spółka, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).