Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest
prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie
z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i
usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają
odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W
świetle art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1
pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak
właściciel (…).
Stosownie
do art. 2 pkt 6 ustawy,
ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach -
rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Definicję towarów, w stosunku do których mają
zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.
W
świetle art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy,
na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez
towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego
użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3
oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106,
7108, 7110, 7112);
W
myśl art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy,
przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę,
którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub
osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty
bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o
podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty
opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z
wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.
Zgodnie
z art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy,
przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki
wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma
otrzymać od podatnika.
Stosownie
do art. 120 ust. 4 ustawy,
w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów
używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych
uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu
odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę
między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Należy
zaznaczyć, że opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej
kategorii towarów używanych oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane
zostały nabyte.
Stosownie
do art. 120 ust. 10 ustawy,
przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych,
dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył
od:
1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki
organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem,
o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od
wartości dodanej;
2) podatników, o których mowa w art. 15,
jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43
ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była
opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli
dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających
regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli
dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na
zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5,
a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów
na tych zasadach.
Przepisy
ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej
procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na
opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą
opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą
nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być
stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez
podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Zaznaczyć
należy, że dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży ważny
jest nie tylko rodzaj towaru, który może zostać objęty tą procedurą, ale
również to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury
wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym
wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.
Wspólną
cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących
zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot
sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów
i usług naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120
ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest
określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży (także w sytuacji,
gdy samochód ten przed odsprzedażą podatnik użytkował dla potrzeb prowadzonej
działalności gospodarczej).
W
myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy,
podatnik jest obowiązany wystawić fakturę
dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których
mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika
podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na
rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Stosownie
do treści art. 106e ust. 3 ustawy,
w przypadku dostawy towarów
używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, dla
których podstawę opodatkowania stanowi zgodnie z art. 120 ust. 4
i 5 marża, faktura - w zakresie danych określonych w ust. 1
pkt 1-17 - powinna zawierać wyłącznie dane określone w ust. 1
pkt 1-8 i 15-17, a także odpowiednio wyrazy "procedura
marży - towary używane", "procedura marży - dzieła sztuki" lub
"procedura marży - przedmioty kolekcjonerskie i antyki".
Pana
wątpliwości dotyczą możliwości sprzedaży nabytego wcześniej pojazdu z
zastosowaniem procedury VAT-marża.
Mając
na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie
przyszłe należy stwierdzić, że będzie Pan miał prawo przy sprzedaży
przedmiotowego samochodu zastosować procedurę opodatkowania marży. Spełnione są
bowiem przesłanki pozwalające na jej zastosowanie, tj. samochód będący
przedmiotem wniosku spełnia definicję towaru używanego i dokonał Pan zakupu ww.
pojazdu od podmiotu wymienionego w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy w celu dalszej
odsprzedaży.
Tym
samym wypełnił Pan dyspozycje wynikające z ww. przepisów ustawy o podatku od
towarów i usług pozwalające na zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania
przy sprzedaży samochodu, o którym mowa we wniosku i wystawienia faktury
zgodnie z art. 106e ust. 3 ustawy.
Dodatkowe informacje
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle
związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pan
ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we
wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja
indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty
stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym
przez Pana w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany
któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona
odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan
przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych
określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r.
poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną,
jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i
zastosują się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie
stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem
interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem
decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym
mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne
korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść
podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem
zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej
lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na
interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji
indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania
interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.;
dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora
KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia
doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach
(oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,
43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym
egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej
Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art.
54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się
wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu
wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a
PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest
art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).