Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży produktów rolnych. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.639.2022.2.JM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.639.2022.2.JM

Temat interpretacji

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży produktów rolnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 28 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży produktów rolnych (miodu i pyłku pszczelego) pochodzących z Pana działalności rolniczej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 stycznia 2023 r. (wpływ 5 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan pszczelarzem. Powiatowy Lekarz Weterynarii zarejestrował Pana gospodarstwo pasieczne i nadał Panu numer weterynaryjny. Posiada Pan nie więcej niż 80 rodzin pszczelich, a zatem jest Pan zwolniony od podatku dochodowego. Ponadto posiada Pan decyzję dotycząca sprzedaży bezpośredniej miodu. Pod nadzorem inspekcji weterynaryjnej wprowadza Pan do obrotu miód i pyłek pszczeli. Od 1993 r. ma Pan zarejestrowaną działalność gospodarczą. Prowadzi Pan sklep elektroniczny. Jednocześnie z budynku, który Pan zamieszkuje został wydzielony niewielki lokal, w którym sprzedaje Pan osobiście miód i pyłek pszczeli oraz dla urozmaicenia oferty również produkty pszczele przetworzone tj. słodycze na bazie miodu, kosmetyki na bazie miodu itd. Produkty rolne, nieprzetworzone, które sam Pan wytworzył w ramach własnej działalności rolnej (miód i pyłek pszczeli) sprzedaje Pan bezpośrednio, a produkty przetworzone sprzedaje Pan rejestrując sprzedaż na kasie rejestrującej w ramach działalności gospodarczej.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 29 grudnia 2022 r., doręczone w dniu 2 stycznia 2023 r., celem uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:

I.Wskazuje Pan numer NIP.

II.Precyzuje Pan opis sprawy i w odpowiedzi na zadane pytania stwierdza Pan co następuje:

1)W związku z wykonywaniem działalności rolniczej – prowadzeniem gospodarstwa pasiecznego nie jest Pan czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług.

2)W związku z wykonywaniem pozarolniczej działalności gospodarczej jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

3)Sprzedaje Pan miód i pyłek na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej.

4)Produkty pszczele przetworzone nie pochodzą z Pana działalności rolniczej.

5)Wartość Pana sprzedaży zrealizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie przekroczyła wartości 20.000 zł w 2021 r. (ale zaznacza Pan również, że ważna jest okoliczność wskazana w pkt 1).  

Pytanie

Czy rolnik (pszczelarz), który wprowadza do obrotu produkty rolne (miód, pyłek pszczeli), które sam wytwarza w ramach działalności rolniczej jest zobowiązany do ewidencjonowania ich sprzedaży na kasie rejestrującej, jeżeli sprzedaje je równolegle z innymi produktami pszczelimi przetworzonymi, które wprowadza do obrotu w ramach działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

Rolnik (pszczelarz), który wprowadza do obrotu produkty rolne (miód, pyłek pszczeli), które sam wytwarza w ramach działalności rolniczej nie jest zobowiązany do ewidencjonowania ich sprzedaży na kasie rejestrującej, nawet wówczas, gdy sprzedaje je równolegle z innymi produktami pszczelimi przetworzonymi, które wprowadza do obrotu w ramach działalności gospodarczej, bowiem prowadzenie działalności gospodarczej nie wyklucza możliwości równoległego prowadzenia działalności rolniczej.

Zgodnie z par. 2 ust. 1 w związku z pkt 46 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania dostawę produktów rolnych i świadczenie usług rolniczych przez rolników ryczałtowych korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Z kolei powołany art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.) stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Natomiast art. 2 pkt 19 powołanej ustawy zawiera definicję rolnika ryczałtowego, zgodnie z którą gdy w ustawie mowa o rolniku ryczałtowym rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Odrębne przepisy, o których mowa w powołanym przepisie to ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Podsumowując wskazuje Pan, iż jest rolnikiem bowiem prowadzi Pan działalność rolniczą, przez którą rozumie się co do zasady produkcję roślinną i zwierzęcą. W ramach własnego gospodarstwa pasiecznego produkuje Pan miód i pyłek pszczeli. Nie jest Pan zobowiązany na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych, albowiem nie zalicza się Pan do podmiotów wymienionych w ustawie o rachunkowości. Jest Pan zatem rolnikiem ryczałtowym, a taki rolnik jest zwolniony z ewidencjonowania na kasie rejestrującej dostawy produktów rolnych, nawet gdy równolegle prowadzi działalność gospodarczą, a produkty pszczele nieprzetworzone i przetworzone sprzedaje w tym samym miejscu.

W uzupełnieniu wskazał Pan, że podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko w sprawie, że nie ma Pan obowiązku ewidencjonowana sprzedaży produktów rolnych nieprzetworzonych – miodu i pyłku pszczelego na kasie rejestrującej, ponieważ jest Pan rolnikiem ryczałtowym. Prowadzenie działalności rolniczej nie wyklucza prowadzenia działalności gospodarczej, a miejsce sprzedawania przez Pana produktów rolnych ma znaczenie jedynie z punktu widzenia kwestii sanitarnych, a nie podatkowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej. Ustawodawca daje podatnikom szereg możliwości zastosowania zwolnień podatkowych.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych – rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.).

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy:

Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.

Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan pszczelarzem. Sprzedaje Pan miód i pyłek pszczeli oraz dla urozmaicenia oferty również produkty pszczele przetworzone tj. słodycze na bazie miodu, kosmetyki na bazie miodu itd. Od 1993 r. ma Pan zarejestrowaną działalność gospodarczą. Prowadzi Pan sklep elektroniczny. Produkty rolne, nieprzetworzone, które sam Pan wytworzył w ramach własnej działalności rolnej (miód i pyłek pszczeli) sprzedaje Pan bezpośrednio. Produkty pszczele przetworzone nie pochodzą z Pana działalności rolniczej. W związku z wykonywaniem działalności rolniczej – prowadzeniem gospodarstwa pasiecznego nie jest Pan czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z wykonywaniem pozarolniczej działalności gospodarczej jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.     

Należy zauważyć, że z powołanych powyżej regulacji wynika, że sprzedaż produktów rolnych, nieprzetworzonych, które sam Pan wytworzył w ramach własnej działalności rolnej (miód i pyłek pszczeli), stanowi prowadzenie działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 2 pkt 15 ustawy, tj. działalności rolniczej. Przy czym rolnik prowadząc działalność rolniczą może w całym jej zakresie obejmującym dostawę towarów i świadczenie usług rolniczych korzystać ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik ryczałtowy, bądź rezygnując ze statusu rolnika ryczałtowego opodatkować wykonywaną działalność rolniczą podatkiem VAT.

W opisie sprawy wskazał Pan, że produkty przetworzone sprzedaje Pan w ramach działalności gospodarczej. Produkty pszczele przetworzone nie pochodzą z Pana działalności rolniczej. W związku z wykonywaniem pozarolniczej działalności gospodarczej jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z opisu sprawy nie wynika natomiast, że jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem działalności rolniczej – prowadzeniem gospodarstwa pasiecznego.

Tym samym, skoro nie jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem działalności rolniczej oraz produkty pszczele przetworzone, które Pan sprzedaje w ramach działalności gospodarczej nie pochodzą z Pana działalności rolniczej, to mając na uwadze treść powołanego wyżej art. 2 pkt 20 ustawy, należy stwierdzić, że produkty rolne, nieprzetworzone, które wytworzył Pan w ramach własnej działalności rolnej (miód i pyłek pszczeli) są towarami wytworzonymi przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z Pana własnej działalności rolniczej. Zatem miód i pyłek pszczeli stanowią produkty rolne w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy. W konsekwencji, sprzedaż miodu i pyłku pszczelego (produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy) korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ posiada Pan w tym zakresie status rolnika ryczałtowego zwolnionego od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie Pana wątpliwości dotyczą zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży produktów rolnych (miodu i pyłku pszczelego) pochodzących z Pana działalności rolniczej.

Z treści art. 109 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z kolei w myśl art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.  

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:

W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi czy towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Stosownie do art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Natomiast w myśl art. 117 ustawy:

Rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1) wystawiania faktur;

2) prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;

3) składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;

4) dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W tym miejscu należy wskazać, że w załączniku do rozporządzenia, w części II w poz. 46 (zwalniającej z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej niektórą sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności) zostały wymienione dostawa produktów rolnych i świadczenie usług rolniczych przez rolników ryczałtowych korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. 

W opisie sprawy wskazał Pan, że miód i pyłek pszczeli sprzedaje Pan bezpośrednio, a produkty przetworzone sprzedaje Pan rejestrując sprzedaż na kasie rejestrującej w ramach działalności gospodarczej.

W rozpatrywanej sprawie sprzedaż miodu i pyłku pszczelego (produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy) korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ posiada Pan w tym zakresie status rolnika ryczałtowego zwolnionego od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro realizowana przez Pana jako rolnika ryczałtowego sprzedaż produktów rolnych (miodu i pyłku pszczelego) pochodzących z Pana działalności rolniczej korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, to w tym zakresie na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 46 załącznika do rozporządzenia nie ma Pan obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.    

Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.       

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).