braku prawa do zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.421.2020.2.MKU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.07.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.421.2020.2.MKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

braku prawa do zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach projektu pn.: jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach projektu pn.: .

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jest publiczną uczelnią działającą na podstawie:

  • ustawy z dnia 20 lipca 2016 r - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668),
  • ustawy z dnia 3 lipca 2018 r Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz
  • Statutu U (Załącznik nr 1 do Uchwały nr ... Senatu U Tekst jednolity z dnia 9 kwietnia2020r.).

Jako uczelnia publiczna U w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo - badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą.

W swoich działaniach U kieruje się zasadami wolności nauczania, badań naukowych oraz twórczości artystycznej. Do podstawowych zadań U należy:

    1. kształcenie na studiach I i II stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich;
    2. kształcenie na studiach podyplomowych lub innych formach kształcenia;
    3. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz (...);
    4. kształcenie doktorantów;
    5. stwarzanie warunków do przygotowywania studentów do samodzielniej pracy (...);
    6. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia oraz kształceniu i prowadzeniu działalności naukowej;
    7. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo (...);
    8. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
    9. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, (...);
    10. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
    11. uczestniczenie w sprawowaniu opieki medycznej (...).

U jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów usług, w tym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych i prowadzi

  • działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, finansowaną z dotacji budżetowej (subwencji) - czynności niepodlegające VAT;
  • odpłatną działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej czynności opodatkowane, czynności zwolnione od podatku VAT
  • oraz
  • działalność pomocniczą, m in działalność wydawniczą i usługową (np. usługi najmu) - czynności opodatkowane, czynności zwolnione od podatku VAT.

Ze względu na charakter prowadzonej działalności Wnioskodawca zgodnie z obowiązującymi przepisami od nabywanych towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej (działalność opodatkowana i zwolniona z VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza stosuje rozliczenie podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a Ustawy o VAT oraz w stosunku do nabywanych towarów i usług, które będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia VAT, jak i czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje tzw. wskaźnikiem proporcjonalnego odliczenia podatku, o którym mowa w art. 90 i art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku zakupów związanych bezpośrednio z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu lub zwolnionymi od podatku, podatek naliczony nie podlega odliczeniu.

Wnioskodawca w dniu 15.01.2020 r. podpisał z Agencją ...umowę o przyznaniu pomocy Nr , w ramach grupy operacyjnej pod nazwą - Beneficjentem. W skład Grupy wchodzą:

  • . z siedzibą w ,
  • U z siedzibą w ,
  • ,
  • .

Czas trwania Projektu zgodnie z umową - od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.

Całkowita wartość wydatków kwalifikowalnych Projektu wynosi 3 507 009,00 zł (słownie złotych: trzy miliony pięćset siedem tysięcy dziewięć).

Na realizację operacji zostają przyznane środki finansowe na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy w wysokości 3 507 009.00 zł (słownie złotych trzy miliony pięćset siedem tysięcy dziewięć), w tym koszty bieżące stanowią 14,38 % sumy kosztów kwalifikowalnych.

  1. Ze środków w wysokości 2 231 509.82 zł (słownie złotych dwa miliony dwieście trzydzieści jeden tysięcy pięćset dziewięć 82/100), co stanowi 63,63 % przyznanej pomocy na realizację operacji.
  2. Z krajowych środków publicznych, w wysokości 1 275 499,18 zł (słownie złotych: jeden milion dwieście siedemdziesiąt pięć tysięcy czterysta dziewięćdziesiąt dziewięć 18/100), co stanowi 36,37 % przyznanej pomocy na realizację operacji.

Umowa określa prawa i obowiązki Stron związane z realizacją operacji realizowaną w ramach działania objętego Programem (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020), o którym mowa w Komunikacie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 maja 2015 r. o zatwierdzeniu przez Komisję Europejską Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Realizowana przez Beneficjenta operacja, prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego dla działania: ... Wspieranie innowacji, współpracy i rozwoju bazy wiedzy na obszarach wiejskich, Wzmacnianie powiązań między rolnictwem, produkcją żywności i leśnictwem a badaniami i innowacją, w tym do celów ulepszonego zarządzania środowiskiem i lepszych wyników, .

W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel:

  • - Przeprowadzenie kompleksowych badań i analiz w kierunku opracowania technologii produkcji mięsa wieprzowego i jego produktów o zwiększonej trwałości przechowalniczej z zachowaniem właściwości odżywczych, prozdrowotnych oraz przetwórczo użytkowych,
  • - Opracowanie i wdrożenie udoskonalonej metody organizacji oraz metody marketingu.

Zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu U zobowiązany jest do osiągnięcia wartości docelowych wskaźników:

  1. Opracowanie i wdrożenie znacznie udoskonalonych - 7 szt. produktu (Dotyczy produktów objętych Załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/2, z późniejszymi zm.),
  2. Opracowanie i wdrożenie znacznie udoskonalonych - 2 szt. technologii (Dotyczy produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych Załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/2, z późn. zm.),
  3. Opracowanie i wdrożenie znacznie udoskonalonych -1 szt. - metoda organizacji,
  4. Opracowanie i wdrożenie znacznie udoskonalonych -1 szt. - metoda marketingu.

Wszystkie efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu, objętego zakresem wniosku będą wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb badawczych Wnioskodawcy.

Prace badawcze mają na celu pilotażowe opracowanie technologii produkcji mięsa wieprzowego o zwiększonym okresie trwałości, z zachowaniem właściwości odżywczych, prozdrowotnych oraz przetwórczo - użytkowych tego surowca i jego produktów. Planuje się badania nad udoskonaleniem technologii wydłużania trwałości przechowalniczej surowego mięsa wieprzowego (1. Łopatka; 2. Schab; 3. Szynka) co najmniej o 3 dni oraz wydłużanie trwałości przechowalniczej przetworów mięsnych (Wędzonki: 1. Schaby i ich kawałki, ze świń domowych, suszone lub wędzone; 2. Szynki i ich kawałki, ze świń domowych, mięso przetworzone; 3. Łopatki i ich kawałki, ze świń domowych, mięso przetworzone; 4. Schaby i ich kawałki, ze świń domowych, mięso przetworzone) co najmniej o 7 dni (łącznie dla 7 produktów). Uzyskane wyniki badań pozwolą na opracowanie ww. technologii oraz umożliwią opublikowanie artykułów naukowych.

Nie jest planowane po stronie U prowadzenie operacji sprzedażowych w ramach tego projektu. będzie mógł korzystać z opracowanych technologii, gdyż jest członkiem i uczestniczy również w badaniach.

Projekt nie ma wymiaru komercyjnego. Uczelnia od samego momentu przystąpienia do Projektu nie planuje wykorzystania wyników badań do sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zakupy towarów/usług nabywanych w Projekcie posłużą do badań naukowych, dzięki którym poszerzy się wiedza naukowa związana z opracowaniem technologii produkcji mięsa wieprzowego, mająca zapobiegać szkodliwemu działaniu drobnoustrojów i innych czynników destrukcyjnych na produkty badań i jego trwałości przechowalniczej co przełoży się na zwiększenie wiedzy i efektywniejsze wykorzystanie technologii utrwalania mięsa wieprzowego.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem. Powstała baza naukowo-techniczna wykorzystywana będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Za pilotażowe badania, opracowania i wdrożenie Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat. Opisany we wniosku projekt nie będzie służył do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z warunkami umowy, jeżeli w ramach Projektu do kategorii wydatków kwalifikowalnych Wnioskodawca zaliczy wydatki związane z podatkiem od towarów i usług VAT jest zobligowany do pozyskania od właściwego organu podatkowego indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów nabywanych w ramach Projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami wymaganymi do realizacji Projektu pn.: ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, w trakcie realizacji projektu pn.: , w ramach , nie będzie on posiadał uprawnienia do odzyskania naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług.

Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, w związku z czym Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego Projektu i podatek VAT naliczony będzie stanowił wydatek kwalifikowalny w Projekcie. Nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), w którym towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w wyniku nabycia których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. Projektu nie będą stanowiły czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a U nie może skorzystać z prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od poniesionych wydatków, co zdaniem Wnioskodawcy, uzasadnia uznanie podatku VAT naliczonego jako wydatek kwalifikowalny w przedmiotowym Projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy zauważyć, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wnioskodawca w dniu 15.01.2020 r. podpisał z Agencją .... umowę o przyznaniu pomocy Nr , w ramach grupy operacyjnej pod nazwą Beneficjentem. W skład Grupy wchodzą:

  • - z siedzibą w .
  • - U ,
  • - ,
  • - ..

Czas trwania Projektu zgodnie z umową - od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.

Całkowita wartość wydatków kwalifikowalnych Projektu wynosi 3 507 009,00 zł (słownie złotych: trzy miliony pięćset siedem tysięcy dziewięć).

Na realizację operacji zostają przyznane środki finansowe na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy w wysokości 3 507 009.00 zł (słownie złotych trzy miliony pięćset siedem tysięcy dziewięć), w tym koszty bieżące stanowią 14,38 % sumy kosztów kwalifikowalnych.

  1. Ze środków EFRROW w wysokości 2 231 509.82 zł (słownie złotych dwa miliony dwieście trzydzieści jeden tysięcy pięćset dziewięć 82/100), co stanowi 63,63 % przyznanej pomocy na realizację operacji.
  2. Z krajowych środków publicznych, w wysokości 1 275 499,18 zł (słownie złotych: jeden milion dwieście siedemdziesiąt pięć tysięcy czterysta dziewięćdziesiąt dziewięć 18/100), co stanowi 36,37 % przyznanej pomocy na realizację operacji.

Umowa określa prawa i obowiązki Stron związane z realizacją operacji realizowaną w ramach działania objętego Programem (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, o którym mowa w Komunikacie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 maja 2015 r. o zatwierdzeniu przez Komisję Europejską Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel:

  • - Przeprowadzenie kompleksowych badań i analiz w kierunku opracowania technologii produkcji mięsa wieprzowego i jego produktów o zwiększonej trwałości przechowalniczej z zachowaniem właściwości odżywczych, prozdrowotnych oraz przetwórczo użytkowych,
  • - Opracowanie i wdrożenie udoskonalonej metody organizacji oraz metody marketingu.

Zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu U zobowiązany jest do osiągnięcia wartości docelowych wskaźników:

  1. Opracowanie i wdrożenie znacznie udoskonalonych - 7 szt. produktu (Dotyczy produktów objętych Załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/2, z późniejszymi zm.),
  2. Opracowanie i wdrożenie znacznie udoskonalonych - 2 szt. technologii (Dotyczy produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych Załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/2, z późn. zm.),
  3. Opracowanie i wdrożenie znacznie udoskonalonych -1 szt. - metoda organizacji,
  4. Opracowanie i wdrożenie znacznie udoskonalonych -1 szt. - metoda marketingu.

Wszystkie efekty powstałe w ramach realizacji projektu, objętego zakresem wniosku, będą wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb badawczych Wnioskodawcy. Przedmiotowy projekt jest nieodpłatny i nie będzie generował dochodów dla Uczelni. Wydatki na rzecz projektu dokumentowane będą fakturami VAT lub rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w ramach projektu wykorzystywane będą do nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz osób fizycznych, tj. do czynności wykraczających poza zakres regulacji ustawy o podatku VAT (działalność związana z realizacją zadań statutowych Uczelni).

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do odzyskania kwoty podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. .

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z projektem pn. nie zostanie spełniony, ponieważ jak wynika z wniosku nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem. Powstała baza naukowo-techniczna wykorzystywana będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje również z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

W zakresie przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Zaznaczyć należy, że ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia warunków wymienionych w ww. rozporządzeniu, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy także zauważyć, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do ., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późń. zm).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej