Temat interpretacji
Ujęcie w składanym pliku JPK_V7M w pozycji K_36 podatku zapłaconego przez płatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek za pośrednictwem platformy ePUAP o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ujęcia w składanym pliku JPK_V7M w pozycji K_36 podatku zapłaconego przez płatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „A”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. handel paliwami silnikowymi, zarówno krajowy, jak i międzynarodowy. Spółka dokonuje zakupów paliw silnikowych od kontrahentów z innych państw członkowskich Unii Europejskiej tj. nabywa wewnątrzwspólnotowo paliwa silnikowe, a następnie sprzedaje je na rzecz odbiorców na terytorium kraju.
Spółka jest podatnikiem z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - paliw silnikowych (dalej także jako „WNT”). W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje w szczególności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wymienionych w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT.
Spółka realizuje WNT za pośrednictwem składu podatkowego. W związku z tym faktem skład podatkowy działa jako płatnik podatku VAT z tytułu transakcji WNT realizowanych przez Spółkę. Skład podatkowy oblicza, pobiera i wpłaca na rachunek właściwego urzędu skarbowego w zakresie wpłat podatku akcyzowego kwotę podatku VAT od WNT w terminie 5 dni od wprowadzenia wyrobów do składu podatkowego.
Jednocześnie zgodnie z art. 99 ust. 11a ustawy o VAT skład podatkowy jako płatnik podatku VAT składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklaracje o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty na formularzu VAT-14.
W toku działalności Spółki zdarzają się transakcje, gdy paliwa silnikowe nabyte w drodze WNT zostają wprowadzone do składu podatkowego przed końcem miesiąca kalendarzowego, VAT z tytułu tego WNT zostaje pobrany od Spółki przez skład podatkowy jako płatnika w następnym miesiącu, a jego zapłata przez skład podatkowy na konto organów podatkowych następuje w jeszcze innym dniu niż pobranie. Przykładowo paliwa silnikowe zostały wprowadzone do składu 30 września, 1 października został pobrany przez skład podatkowy od Spółki VAT od WNT tych paliw silnikowych natomiast wpłata na rachunek urzędu skarbowego i złożenie deklaracji VAT-14 do naczelnika urzędu skarbowego przez skład podatkowy jako płatnika nastąpiło 3 października.
Niekiedy zdarza się również, że składy podatkowe jako płatnicy wymagają, aby Spółka wpłacała im kwotę pieniężną na VAT jaki będzie należny od planowanego WNT jeszcze przed dokonaniem wprowadzenia do składu podatkowego paliw silnikowych.
W takich przypadkach często kwota pobrana przez płatnika w danym miesiącu okazuje się zbyt wysoka i zostaje zwrócona Spółce w miesiącu następnym. Taka sytuacja występuje ze względu na to, że kwota podatku VAT jest szacowana na podstawie ilości zamówionych paliw silnikowych. Jednocześnie w momencie wprowadzenia wyrobów do składu podatkowego i ustaleniu dokładnej ilości tego paliwa wprowadzonego do składu podatkowego zostaje obliczona przez skład podatkowy prawidłowa wysokość podatku VAT jaka podlega wpłacie do urzędu skarbowego od dokonanego WNT. Wpłata następuje w kwocie ustalonej przy uwzględnieniu faktycznej ilości paliw silnikowych wprowadzonych do składu podatkowego. Nadwyżka pobranego pierwotnie od Spółki podatku VAT zostaje jej zwrócona przez skład podatkowy.
Kwotę podatku VAT od WNT paliw silnikowych podlegającą zapłacie w terminach o których mowa w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy o VAT (a więc pobieraną od Spółki przez skład podatkowy jako płatnika), Spółka jest zobowiązana deklarować co miesiąc w pozycji K36 w pliku JPK_V7M.
Spółka powzięła wątpliwość co do wykazywania w pozycji K36 w pliku JPK_V7M VAT od WNT dokonywanych na przełomie miesięcy, tj. czy kwota ta ma być zadeklarowana w miesiącu w którym (i) paliwa silnikowe zostają wprowadzone do składu podatkowego, (ii) pobrany zostaje podatek VAT przez skład podatkowy jako płatnika podatku VAT (iii) czy też w miesiącu w którym nastąpiła zapłata przez skład podatkowy jako płatnika na rachunek urzędu skarbowego.
Jednocześnie Spółka wskazuje, że jest w posiadaniu korzystnej interpretacji indywidualnej z 23 marca 2017 r. (sygn. 1462-IPPP3.4512.942.2016.2.ISZ). Interpretacja ta została wydana w analogicznym stanie faktycznym, lecz nieco odmiennym stanie prawnym (wynikającym ze zmiany przepisów ustawy o VAT). Istota interpretacji się jednak nie zmieniła i dotyczy ujęcia w składanej deklaracji podatku zapłaconego przez płatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych. Interpretacja potwierdza prawidłowość stanowiska Spółki.
Pytania
1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym, gdy transakcja następuje na przełomie miesiąca, Spółka zobowiązana jest do wykazania VAT od WNT (podlegającego zapłacie w terminach o których mowa w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy o VAT) w pozycji K36 w pliku JPK_V7M w miesiącu wprowadzenia wyrobów do składu podatkowego, czy w miesiącu pobrania podatku przez płatnika, czy też w miesiącu wpłacenia go przez skład podatkowy jako płatnika na rachunek urzędu skarbowego?
2.Czy w przypadku pobrania przez płatnika zaliczkowo zbyt wysokiej kwoty mającej na celu pokrycie kwoty VAT od WNT w jednym miesiącu i zwrotu nadwyżki tej kwoty w kolejnym miesiącu, przy jednoczesnej wpłacie przez skład podatkowy VAT w prawidłowej wysokości, Spółka może wykazać w pozycji K36 w pliku JPK_V7M kwotę podatku VAT wpłaconą przez skład podatkowy, czy też kwotę pobraną przed wprowadzeniem paliw silnikowych do składu podatkowego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki w przypadku, gdy transakcja ma miejsce na przełomie miesiąca i wprowadzenie wyrobów do składu podatkowego następuje przed końcem miesiąca, a płatnik pobiera od Spółki lub wpłaca VAT od dokonanego WNT paliw silnikowych na początku kolejnego miesiąca, Spółka zobowiązana jest do wykazania VAT od WNT podlegającego wpłacie w terminach o których mowa w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy o VAT w pliku JPK_V7M za miesiąc w którym dokonano wprowadzenia paliw silnikowych do składu podatkowego.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy o VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w ust. 5aa, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego:
1.w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych - jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;
2.w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego;
3.z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju - jeżeli towary są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.
Zgodnie z ust. 5c tego samego artykułu przepisy ust. 5a pkt 1 i 2 oraz ust. 5ac stosuje się odpowiednio, jeżeli podatek jest pobierany przez płatnika.
Obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku na rachunek urzędu skarbowego ciąży zatem w takiej sytuacji na płatniku, czyli składzie podatkowym.
W art. 17a ustawy o VAT wskazano natomiast, że płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.
Jednocześnie jak wskazano w opisie stanu faktycznego z art. 99 ust. 11a ustawy o VAT wynika, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a, podatnik jest obowiązany składać naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklaracje o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 17a, deklarację składa płatnik.
W „Broszurze informacyjnej dot. struktury JPK_VAT z deklaracją” z lutego 2022 r. podano następujący opis pozycji K_36: „Wysokość podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, podlegająca wpłacie w terminie, o którym mowa w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy (pole opcjonalne). Podaje się wysokość podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, podlegającą wpłacie na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego. W przypadku braku - pole pozostaje puste”.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka realizuje WNT za pośrednictwem składu podatkowego. W związku z powyższym skład podatkowy występuje na podstawie art. 17a ustawy o VAT w roli płatnika i dokonuje obliczenia, pobrania i wpłaty VAT od WNT Spółki na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Skład składa również deklarację VAT-14 w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty.
Złożenie deklaracji VAT-14 przez płatnika nie zwalnia jednocześnie Spółki z obowiązku wskazania w swoim pliku JPK_V7M w pozycji K36 VAT od WNT paliw silnikowych płatnego w terminach o których mowa w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy o VAT (czyli VAT przekazywanego płatnikowi).
Zdaniem Spółki obowiązek podatkowy (obowiązek zapłaty) w odniesieniu do WNT paliw silnikowych wynika i jest nierozerwalnie związany z momentem wprowadzenia tych wyrobów do składu podatkowego, a nie z momentem pobrania tego podatku przez płatnika, czy też wpłaty na rachunek urzędu skarbowego. Obowiązek podatkowy jest niezależny od momentu w jakim podatek ten ma zostać pobrany i wpłacony. Konsekwencją powyższego jest stwierdzenie, że Spółka zobowiązana jest do wykazania podatku VAT od WNT paliw silnikowych w pozycji K36 w pliku JPK_V7M za miesiąc w którym doszło do wprowadzenia wyrobów do składu podatkowego, a nie w deklaracji za miesiąc w którym podatek od tego WNT został pobrany lub zapłacony przez skład podatkowy.
Słuszność takiego podejścia potwierdza to, że przy takim deklarowaniu podatku VAT od WNT paliw silnikowych w pozycji K36 w pliku JPK_V7M ten ostatni będzie zgodny z deklaracją VAT-14 i załącznikiem VAT-14/A (składanymi przez skład podatkowy), w którym wykazuje się wszystkie transakcje od których obowiązek zapłaty powstał w miesiącu za który składana jest deklaracja, a więc wszystkie „wprowadzenia” paliw silnikowych z danego miesiąca. Na taki sposób deklarowania WNT przez płatnika wskazują objaśnienia znajdujące się na deklaracji VAT-14.
Spółka wskazuje jednocześnie, że zastosowanie jako momentu, w którym należy deklarować VAT od WNT paliw silnikowych, momentu wpłaty podatku przez płatnika byłby niemożliwy. Spółka nie wie bowiem w jakim dniu zapłata nastąpi. W przypadku transakcji na styku dwóch miesięcy nawet w przypadku pobrania podatku przez płatnika przed końcem miesiąca może on być wpłacony dopiero na początku kolejnego miesiąca, co powoduje, że Spółka nie miałaby wiedzy, kiedy doszło do zapłaty i w deklaracji za który miesiąc podatek ten wykazać w swoim pliku JPK_V7M.
Podobna sytuacja nastąpiłaby w przypadku, gdyby Spółka miała zadeklarować VAT od WNT paliw silnikowych w deklaracji za miesiąc w którym doszło do pobrania podatku przez płatnika. W takim przypadku bowiem doszłoby do rozbieżności między deklaracją VAT-14 płatnika, który ma obowiązek wykazywać transakcje, które miały miejsce w miesiącu wprowadzenia do składu, zaś Spółka deklarowałaby podatek w pliku JPK_V7M za miesiąc pobrania VAT przez płatnika, miesiące te jak wskazano wyżej mogłyby być jednak różne.
W związku z powyższym deklarowanie VAT od WNT paliw silnikowych w pozycji K36 pliku JPK_V7M za miesiąc, w którym zostały wprowadzone do składu podatkowego, zdaniem Spółki powinno być uznane za prawidłowe.
Ad 2
Zdaniem Spółki w odniesieniu do pytania 2 należy stwierdzić, że Spółka w pozycji K36 pliku JPK_V7M za miesiąc, w którym miało miejsce wprowadzenie wyrobów do składu podatkowego, powinna wykazać kwotę podatku VAT w wysokości, w jakiej powinien on zostać pobrany na podstawie ustalonej ilości wprowadzonych do składu podatkowego paliw silnikowych, a więc kwotę stanowiącą różnicę między kwotą pobraną zaliczkowo przed wprowadzeniem do składu, a kwotą zwróconą w kolejnym miesiącu po ustaleniu właściwej kwoty podatku VAT należnego od WNT.
Zdaniem Spółki pobranie przez skład podatkowy zaliczkowo kwoty wyższej niż należna i późniejszy zwrot nadpłaconej części nie powinien wpływać na kwotę, jaką Spółka powinna wskazać w pozycji K36 pliku JPK_V7M. W tej pozycji należy bowiem wskazać kwotę należną z tytułu WNT paliw silnikowych a więc kwotę obliczoną, pobraną i wpłaconą na rachunek organu podatkowego przez płatnika. Skład podatkowy pełniący funkcję płatnika podatku w momencie wprowadzenia paliw silnikowych do składu podatkowego oblicza i przekazuje organowi podatkowemu kwotę podatku VAT z tytułu WNT na podstawie ilości faktycznie wprowadzonych paliw silnikowych do składu. Kwota ta jest również wykazywana przez niego w deklaracji VAT-14.
Zdaniem Spółki kwota pobierana zaliczkowo na poczet VAT nie może być traktowana jako podatek należny pobierany przez płatnika. Dopiero w momencie wprowadzenia paliw silnikowych do składu podatkowego wstępuje on w rolę płatnika, w tym momencie dokonuje obliczenia kwoty należnego podatku VAT i pobrania go z kwoty przekazanej zaliczkowo przez Spółkę. Nie można uznać, że kwota przekazana przez Spółkę na rzecz składu podatkowego, w oparciu o porozumienie między nią a składem podatkowym, na pokrycie przyszłego VAT od WNT realizowanego za pośrednictwem tego składu, stanowi podatek pobierany przez płatnika. Skład podatkowy wstępuje w rolę płatnika dopiero w momencie, kiedy wprowadzane są do jego zbiorników paliwa silnikowe.
Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, że w sytuacji, gdyby w swoim pliku JPK_V7M wskazywała kwotę, jaką skład podatkowy pobrał zaliczkowo przed wprowadzeniem paliw silnikowych do składu, występowałyby rozbieżności między plikiem JPK_V7M Spółki a deklaracją VAT-14 składu podatkowego. Spółka wykazałaby bowiem kwotę pobraną w tym miesiącu, a skład kwotę obliczoną od wprowadzonych paliw silnikowych i wpłaconą na rachunek właściwego urzędu skarbowego. W kolejnym miesiącu, w którym skład podatkowy dokonałby zwrotu nadwyżki, Spółka musiałaby pomniejszyć kwotę VAT należnego od WNT zrealizowanych za pośrednictwem płatnika w tym miesiącu o kwotę podatku jej zwróconego przez płatnika, co ponownie spowodowałoby różnicę między kwotą zadeklarowaną w danym miesiącu przez płatnika z tytułu WNT dokonanego przez Spółkę (na podstawie faktycznej ilości wprowadzonych paliw silnikowych), a kwotą wykazaną przez Spółkę w pliku JPK_V7M (kwota należna od przywozów w danym miesiącu pomniejszona o dokonane w tym miesiącu zwroty nadwyżek od kwot wpłaconych zaliczkowo).
W związku z powyższym zdaniem Spółki powinna ona wykazywać w pliku JPK_V7M kwotę należną od dokonanych przywozów na podstawie obliczeń dokonanych przez skład na podstawie faktycznej ilości wprowadzonych do składu podatkowego paliw silnikowych, a nie kwotę pobraną zaliczkowo przez skład podatkowy w danym miesiącu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Z kolei zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 17a ustawy:
Płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.
Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy:
W wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.
Jak wskazuje art. 99 ust. 11a ustawy:
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a, podatnik jest obowiązany składać naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklaracje o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 17a, deklarację składa płatnik.
Zgodnie z art. 103 ust. 1 ustawy:
Podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.
Natomiast art. 103 ust. 5a ustawy stanowi, że:
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w ust. 5aa, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego:
1)w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych – jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;
2)w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego;
3)z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju – jeżeli towary są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.
Stosownie do art. 103 ust. 5aa ustawy:
Przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:
1)benzyn lotniczych (CN 2710 12 31);
2)benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 – z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 50, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00);
3)gazu płynnego (LPG) – (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00);
4)olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11);
5)olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 66, CN 2710 19 67, CN 2710 20 32, CN 2710 20 38, CN 2710 20 90);
6)paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70);
7)paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21);
8)pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 16, CN 2710 20 19);
9)paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r. poz. 133), które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8;
10)biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1233 i 1565);
11)pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.
Na mocy art. 103 ust. 5ab ustawy:
Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian opodatkowania podatkiem towarów wymienionych w ust. 5aa, jeżeli nie zostały określone w ustawie.
W myśl art. 103 ust. 5ac dodanego ustawą z 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2427), który wszedł w życie 28 grudnia 2021 r., zwanej dalej ustawą zmieniającą:
Jeżeli termin płatności podatku określony zgodnie z ust. 5a przypada na dzień wcześniejszy niż dzień wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, dokumentującej dokonanie dostawy towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, termin ten upływa w dniu następującym po dniu wystawienia tej faktury, nie później jednak niż 16. dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Na podstawie art. 103 ust. 5b ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 5a pkt 3, obliczenie i wpłacenie kwoty podatku może nastąpić w terminie 5 dni od otrzymania towarów na terytorium kraju, jeżeli podatnik, najpóźniej na 3 dni robocze przed przemieszczeniem towarów na terytorium kraju, złoży do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie rozliczania podatku akcyzowego zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
W myśl art. 18 ustawy zmieniającej:
W okresie od dnia, o którym mowa w art. 19 pkt 1, do dnia 12 lutego 2023 r., jeżeli termin płatności podatku określony zgodnie z art. 103 ust. 5b ustawy zmienianej w art. 5 przypada na dzień wcześniejszy niż dzień wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, dokumentującej dokonanie dostawy towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, termin ten upływa w dniu następującym po dniu wystawienia tej faktury, nie później jednak niż 16. dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Zgodnie z art. 103 ust. 5c ustawy zmienionym ustawą zmieniającą, który wszedł w życie 28 grudnia 2021 r.:
Przepisy ust. 5a pkt 1 i 2 oraz ust. 5ac stosuje się odpowiednio, jeżeli podatek jest pobierany przez płatnika.
W myśl art. 103 ust. 5d ustawy:
Organem właściwym w zakresie zobowiązań z tytułu kwot podatku, o których mowa w ust. 5a, jest organ podatkowy właściwy w sprawie rozliczania podatku akcyzowego.
W tym miejscu należy wskazać, że od 1 listopada 2019 r. obowiązuje wzór deklaracji o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (VAT-14) określony w drodze rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 25 października 2019 r. w sprawie wzoru deklaracji o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 2105).
Integralną częścią deklaracji VAT-14 jest załącznik VAT-14/A - „Rozliczenie wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych”, w którym wykazywane są wszystkie ww. transakcje dokonane w danym miesiącu, łącznie z podaniem danych podatnika, na rzecz którego dokonuje się rozliczenia VAT oraz daty i wartości transakcji. Transakcje wpisywane są chronologicznie, według dat ich dokonania wraz z podaniem kwoty podatku należnego, obliczonego od konkretnej transakcji.
W objaśnieniach do deklaracji VAT-14 wyjaśniono, że w poz. 10 należy wpisać łączną kwotę podatku stanowiącą sumę kwot cząstkowych, które winny być wpłacone zgodnie z art. 103 ust. 5a i 5b ustawy. Natomiast w objaśnieniach do załącznika VAT-14/A wskazano, że w kolumnie „f”, należy wpisać datę transakcji powodującej powstanie obowiązku zapłaty kwoty podatku, przez datę transakcji należy rozumieć datę, od której liczy się termin wpłaty kwoty podatku zgodnie z art. 103 ust. 5a i 5b ustawy.
Jak stanowi art. 99 ust. 7c ustawy,
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.
Zgodnie z art. 99 ust. 11c ustawy,
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2070), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.
Od 1 października 2020 r., kwestie danych jakie należy wykazywać w składanych deklaracjach reguluje rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988, ze zm.) – dalej: „rozporządzenie”.
Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, które stanowią o upoważnieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego:
‒szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (zgodnie z treścią art. 99 ust. 13b ustawy),
‒szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji (w myśl art. 109 ust. 14 ustawy).
Struktura pliku JPK_VAT poz. K_36 wskazuje na następujący opis: Wysokość podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, podlegająca wpłacie w terminie o którym mowa w art. 103 ust. 5a i 5b (pole opcjonalne). Podaje się wysokość podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, podlegającą wpłacie na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego.
Podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych jest obowiązany składać deklaracje o należnych kwotach podatku VAT za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty. W przypadku gdy do obliczenia i wpłaty podatku VAT obowiązany jest płatnik, deklaracja ta składana jest przez płatnika. Kwoty podatku należne z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, które winny być wpłacone zgodnie z art. 103 ust. 5a i 5b ustawy, wykazywane są w deklaracji VAT-14 (deklaracja o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych).
Zaznaczyć należy, że złożenie deklaracji VAT-14 nie zwalnia podatnika od zadeklarowania dokonanego wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w deklaracji dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy (odpowiednio JPK_V7M). Podatnik, uwzględniając terminy z art. 20 i art. 86 ustawy o VAT, rozliczy zarówno podatek należny z tytułu WNT paliw, jak i podatek naliczony (po spełnieniu ustawowych warunków). Z kolei podatek wykazany w deklaracji VAT-14 ujmuje się w poz. K_36 pliku JPK_V7M w celu odpowiedniego pomniejszenia kwoty podatku należnego do zapłaty lub powiększenia kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu lub do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
Powyższe oznacza, że prawo do odliczenia podatku z tytułu WNT nadal realizowane jest na dotychczasowych zasadach, a jedynie podatek należny od tych unijnych transakcji, których przedmiotem są paliwa silnikowe, będzie rozliczany dwuetapowo:
‒wpłata VAT zaraz po sprowadzeniu towaru do Polski, wykazana w deklaracji VAT-14,
‒rozliczenie jej w pliku JPK_V7M deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. handel paliwami silnikowymi, zarówno krajowy, jak i międzynarodowy. Spółka dokonuje zakupów paliw silnikowych od kontrahentów z innych państw członkowskich Unii Europejskiej tj. nabywa wewnątrzwspólnotowo paliwa silnikowe, a następnie sprzedaje je na rzecz odbiorców na terytorium kraju. Spółka jest podatnikiem z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - paliw silnikowych. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje w szczególności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wymienionych w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT. Spółka realizuje WNT za pośrednictwem składu podatkowego. W związku z tym faktem skład podatkowy działa jako płatnik podatku VAT z tytułu transakcji WNT realizowanych przez Spółkę. Skład podatkowy oblicza, pobiera i wpłaca na rachunek właściwego urzędu skarbowego w zakresie wpłat podatku akcyzowego kwotę podatku VAT od WNT w terminie 5 dni od wprowadzenia wyrobów do składu podatkowego. Jednocześnie skład podatkowy jako płatnik podatku VAT składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklaracje o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty na formularzu VAT-14. W toku działalności Spółki zdarzają się transakcje, gdy paliwa silnikowe nabyte w drodze WNT zostają wprowadzone do składu podatkowego przed końcem miesiąca kalendarzowego, VAT z tytułu tego WNT zostaje pobrany od Spółki przez skład podatkowy jako płatnika w następnym miesiącu, a jego zapłata przez skład podatkowy na konto organów podatkowych następuje w jeszcze innym dniu niż pobranie. Przykładowo paliwa silnikowe zostały wprowadzone do składu 30 września, 1 października został pobrany przez skład podatkowy od Spółki VAT od WNT tych paliw silnikowych natomiast wpłata na rachunek urzędu skarbowego i złożenie deklaracji VAT-14 do naczelnika urzędu skarbowego przez skład podatkowy jako płatnika nastąpiło 3 października.
Wątpliwości Spółki dotyczą tego, czy w przedstawionym stanie faktycznym, gdy transakcja następuje na przełomie miesiąca, Spółka zobowiązana jest do wykazania VAT od WNT (podlegającego zapłacie w terminach o których mowa w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy o VAT) w pozycji K_36 pliku JPK_V7M w miesiącu wprowadzenia wyrobów do składu podatkowego, czy w miesiącu pobrania podatku przez płatnika, czy też w miesiącu wpłacenia go przez skład podatkowy jako płatnika na rachunek Urzędu Skarbowego.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy w pierwszej kolejności zauważyć, że jak słusznie wskazała Spółka obowiązek zapłaty podatku powstaje już w momencie wprowadzenia paliw silnikowych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego. Data wprowadzenia paliw silnikowych do składu podatkowego to data od której liczy się termin wpłaty kwoty podatku zgodnie z art. 103 ust. 5a. W pliku JPK_VAT poz. K_36 wykazuje się wysokość podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, podlegająca wpłacie w terminie o którym mowa w art. 103 ust. 5a i 5b. W pozycji tej podaje się wysokość podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, podlegającą wpłacie na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego. Wobec tego należy stwierdzić, że w odniesieniu do przedstawionego przez Państwa opisu sprawy, Spółka, na rzecz której podmiot prowadzący skład podatkowy dokonał WNT paliw silnikowych (towarów o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy) powinna wykazać kwotę podatku należnego z tytułu tej transakcji w poz. K_36 pliku JPK_V7M za okres, w którym nastąpiło wprowadzenie paliw silnikowych do składu podatkowego, a więc za okres, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy. Termin upływu płatności „przyśpieszonego” VAT, data faktycznej wpłaty przez płatnika, czy też data przekazania środków finansowych przez podatnika dla płatnika w związku z obowiązkiem zapłaty podatku - nie mają w tym przypadku znaczenia.
Tym samym, należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym, gdy transakcja następuje na przełomie miesiąca, Spółka zobowiązana jest do wykazania VAT od WNT (podlegającego zapłacie w terminach o których mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT), w pozycji K_36 pliku JPK_V7M w miesiącu wprowadzenia wyrobów do składu podatkowego, tj. za okres w którym powstał obowiązek zapłaty tego podatku.
Państwo wskazaliście we wniosku, że paliwa silnikowe zostały wprowadzone do składu podatkowego w dniu 30 września danego roku. Zatem w tym dniu powstał obowiązek zapłaty podatku z tytułu WNT paliw silnikowych, o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT. Tym samym transakcję tą Wnioskodawca winien uwzględnić w poz. 39 w składanej deklaracji podatkowej (VAT-7) za miesiąc wrzesień.
W konsekwencji stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Jak wskazaliście Państwo w opisie sprawy zdarza się również, że składy podatkowe jako płatnicy wymagają, aby Spółka wpłacała im kwotę pieniężną na VAT jaki będzie należny od planowanego WNT jeszcze przed dokonaniem wprowadzenia do składu podatkowego paliw silnikowych. W takich przypadkach często kwota pobrana przez płatnika w danym miesiącu okazuje się zbyt wysoka i zostaje zwrócona Spółce w miesiącu następnym. Taka sytuacja występuje ze względu na to, że kwota podatku VAT jest szacowana na podstawie ilości zamówionych paliw silnikowych. Jednocześnie w momencie wprowadzenia wyrobów do składu podatkowego i ustaleniu dokładnej ilości tego paliwa wprowadzonego do składu podatkowego zostaje obliczona przez skład podatkowy prawidłowa wysokość podatku VAT jaka podlega wpłacie do urzędu skarbowego od dokonanego WNT. Wpłata następuje w kwocie ustalonej przy uwzględnieniu faktycznej ilości paliw silnikowych wprowadzonych do składu podatkowego. Nadwyżka pobranego pierwotnie od Spółki podatku VAT zostaje jej zwrócona przez skład podatkowy.
Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii, czy w przypadku pobrania przez płatnika zaliczkowo zbyt wysokiej kwoty mającej na celu pokrycie kwoty VAT od WNT w jednym miesiącu i zwrotu nadwyżki tej kwoty w kolejnym miesiącu, przy jednoczesnej wpłacie przez skład podatkowy VAT w prawidłowej wysokości, Spółka może wykazać w pozycji K_36 pliku JPK_V7M kwotę podatku VAT wpłaconą przez skład podatkowy, czy też kwotę pobraną przed wprowadzeniem paliw silnikowych do składu podatkowego.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że to podatnik jest obowiązany do prawidłowego wykazania, w składanym za dany okres rozliczeniowy pliku JPK_V7M w poz. K_36 kwoty podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, podlegająca wpłacie w terminie o którym mowa w art. 103 ust. 5a i 5b. Przy tym zaznaczyć należy, że są to kwoty podatku należne, które wynikają z faktycznej ilości paliw silnikowych wprowadzonych do składu podatkowego w danym miesiącu, a nie kwoty faktycznie zapłacone. Sam fakt pobrania przez płatnika (skład podatkowy) zaliczki na zapłatę podatku, jak również fakt zwrócenia podatnikowi (Spółce) niewykorzystanych środków finansowych w następnym okresie rozliczeniowym, nie wpływa na zmianę okresu i wysokości kwot podatku, co do którego powstał obowiązek zapłaty przez płatnika.
Wobec tego, w przedstawionych we wniosku okolicznościach należy stwierdzić, że Spółka, w poz. K_36 w pliku JPK_V7M składnej za miesiąc, w którym miało miejsce wprowadzenie wyrobów do składu podatkowego, winna wykazać kwotę podatku VAT w wysokości w jakiej powinien on zostać pobrany na podstawie ustalonej ilości wprowadzonych do składu podatkowego paliw silnikowych.
Spółka we wniosku wskazała, że kwota podatku wpłacana przez skład podatkowy wynika z ustalenia w momencie wprowadzenia wyrobów do składu podatkowego, dokładnej ilości tego paliwa wprowadzonego do składu podatkowego. Zatem w przypadku pobrania przez płatnika zaliczkowo zbyt wysokiej kwoty mającej na celu pokrycie kwoty VAT od WNT w jednym miesiącu i zwrotu nadwyżki tej kwoty w kolejnym miesiącu, przy jednoczesnej wpłacie przez skład podatkowy VAT w prawidłowej wysokości (tj. ustalonej na podstawie ilości wprowadzonych do składu podatkowego paliw silnikowych w danym okresie), Spółka w pozycji K_36 w pliku JPK_V7M za okres rozliczeniowy, w którym dokonano wprowadzenia ww. paliw silnikowych do składu podatkowego, winna wykazać kwotę podatku VAT wpłaconą przez skład podatkowy. Kwota pobrana przez płatnika przed wprowadzeniem paliw silnikowych do składu podatkowego, nie ma w tym przypadku znaczenia.
W konsekwencji stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).