Temat interpretacji
Brak obowiązku uwzględnienia w podstawie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu, brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podstawy opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina realizuje przedsięwzięcie polegające na udzieleniu mieszkańcom grantów na dostawę i montaż mikroinstalacji OZE na budynkach mieszkalnych zlokalizowanych na terenie gminy. Gmina w dniu … 2021 roku podpisała umowę Nr … z Województwem na dofinansowanie Projektu grantowego pn. (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej V Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii – Typ 4. Projekty grantowe. Całkowita wartość projektu grantowego wynosi (…) zł, z czego dotacja stanowi nie więcej niż 65% wydatków kwalifikowalnych.
Celem głównym projektu jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez budowę … mikroinstalacji, panele fotowoltaiczne o mocy do 5 kW – (…) instalacji na obszarze wiejskim i (…) instalacji na obszarze miejskim, wykorzystujących odnawialne źródła energii w gospodarstwach domowych na terenie gminy.
Przedmiotem projektu będzie dofinansowanie zakupu i montażu nowych mikroinstalacji służących odbiorcom indywidualnym do pozyskania energii elektrycznej w budynkach mieszkaniowych stanowiących własność mieszkańców Gminy. Zamontowane instalacje będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby socjalno-bytowe mieszkańców. Instalacje nie będą realizowane na budynkach użyteczności publicznej lub jakichkolwiek innych budynkach należących do Gminy (lub jej jednostek organizacyjnych objętych centralizacją rozliczeń VAT). W związku z przewidzianymi działaniami projektowymi planuje się instalacje systemów fotowoltaicznych służących odbiorcom indywidualnym do pozyskania energii elektrycznej.
Wykorzystanie odnawialnych źródeł w gospodarstwach domowych przyczyni się do podniesienia poziomu efektywności energetycznej, poprzez zmniejszenie ilości zużytej energii ze źródeł konwencyjnych na rzecz czystej energii słonecznej. Efektem wdrożenia inwestycji na obszarze gminy stanie się znaczne ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery, w tym CO2 co wpłynie na jakość powietrza w regionie. W związku z tym nastąpi ograniczenie czynników zagrażających zdrowiu mieszkańców gminy.
Planowane wydatki na realizację projektu zostaną poniesione na zakup i montaż instalacji elektrycznych przez mieszkańców w wysokości (…) zł oraz na nadzór inwestorski w wysokości (…) zł.
W ramach projektu Gmina zawarła z biorącymi w nim udział mieszkańcami umowy o powierzenie grantu, w których określone zostały szczegółowe zasady, tryb i warunki, na jakich dokonywane będzie przekazanie, wykorzystanie i rozliczanie dofinansowania jako refundacji części wydatków kwalifikowanych poniesionych przez mieszkańców na zakup i montaż instalacji w ramach projektu. W ramach projektu mieszkańcy samodzielnie i indywidualnie będą dokonywać wyboru wykonawcy, u którego zakupione zostaną usługi montażu instalacji na budynkach stanowiących ich własność.
Umowa na wykonanie instalacji będzie zawierana między wykonawcą a mieszkańcem. Faktury wystawione przez wykonawcę będą wystawione z podaniem danych mieszkańca jako nabywcy. Instalacje od momentu ich zamontowania będą stanowić wyłączną własność mieszkańców, Gmina na żadnym etapie realizacji projektu nie stanie się ich właścicielem. Na podstawie umowy powierzenia grantu Gmina wypłaci mieszkańcowi refundację poniesionych wydatków na montaż instalacji fotowoltaicznej w wysokości nie wyższej niż 65% kosztów kwalifikowanych instalacji. Refundacja, zgodnie z warunkami instytucji dofinansowującej, zostanie w całości sfinansowana ze środków uzyskanych w ramach dofinansowania. Pozostałe wydatki kwalifikowalne (35%), jak również wszelkie wydatki niekwalifikowalne ewentualnie poniesione przez mieszkańca, nie zostaną objęte refundacją – w tym zakresie mieszkaniec nie otrzyma refundacji poniesionych przez niego wydatków. W umowie na powierzenie grantu założono, że kwota wydatków na montaż 1kWp nie może być wyższa niż (…) zł.
Wnioskodawca przedstawi do Gminy, w celu otrzymania refundacji fakturę wystawioną za wykonaną instalację wraz z protokołem odbioru instalacji podpisanym przez Inspektora nadzoru oraz uzyskane wszelkie pozwolenia niezbędne do realizacji zadania, informację z przeprowadzonego rozeznania rynku oraz inne dokumenty określone w umowie powierzenia grantu. Ostateczna wartość refundacji zostanie określona po złożeniu przez mieszkańca wniosku o wypłatę refundacji. Środki finansowe w projekcie będą przekazywane mieszkańcom wyłącznie w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych. Projekt nie przewiduje wypłaty zaliczek dla mieszkańców. Również mieszkańcy nie będą wpłacać Gminie żadnych zaliczek.
Wypłacane granty będą pochodziły ze środków unijnych, gmina nie będzie finansować z własnych środków wydatków na granty. W ramach projektu Gmina zadeklarowała wykonanie (…) instalacji na potrzeby własne budynków mieszkalnych o mocy 5 kWp każda. Z podpisanych umów wynika, że nie wszystkie instalacje będą montowane o maksymalnej mocy, a także wartość instalacji może być niższa niż w umowie grantu. W związku z tym Gmina nie wykorzysta całości dofinansowania. W przypadku rezygnacji mieszkańca lub rozwiązania umowy na powierzenie grantu, zostanie podpisana umowa z osobą z listy rezerwowej. We wzorze Umowy o powierzenie Grantu znalazły się poniższe zapisy:
„§ … Tryb i warunki rozwiązania Umowy
(…) Grantobiorca ma prawo wypowiedzieć Umowę z zachowaniem (…).
W ramach dofinansowania Gmina otrzyma również środki, które będą przez nią przeznaczone na koszty wspólne realizacji projektu – na nadzór inwestorski. Gmina podpisała umowę z wykonawcą nadzoru inwestorskiego. Wykonawca nadzoru wystawi fakturę na Gminę. Dofinansowanie pokryje jedynie faktycznie poniesione wydatki na nadzór i nie będzie stanowić wynagrodzenia dla Gminy (tj. Gmina otrzyma te środki, podobnie jak mieszkańcy, na zasadzie ich refundacji). Zgodnie ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie Gmina opłaci koszty inspektora nadzoru i otrzyma dofinansowanie w wysokości 65% poniesionych kosztów na zatrudnienie inspektora. Gmina nie będzie obciążać mieszkańców kosztami inspektora.
Gmina będzie występować do Instytucji Pośredniczącej – Urzędu Marszałkowskiego Województwa o wypłatę zaliczek przeznaczonych na wypłatę grantów mieszkańcom. Pierwsza zaliczka będzie uruchomiona w … 2022 roku.
Gmina jest zobowiązana do rozliczenia zaliczki w okresie 90 dni od uznania rachunku bankowego. Po zakończeniu projektu gmina złoży do Urzędu Marszałkowskiego końcowy wniosek o płatność. Zakończenie finansowe realizacji projektu określono na … 2023 roku. Interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana na skutek niniejszego wniosku w zakresie prawa do odliczenia VAT jest niezbędna do złożenia wniosków o płatność, rozliczających otrzymaną zaliczkę oraz do prawidłowego rozliczenia dofinansowania projektu.
Pytania
1.Czy otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację projektu będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT?
2.Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Dofinansowanie otrzymane przez Gminę na realizację projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
2.Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu.
Ad 1.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w powyższym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Jednocześnie, usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów/świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Należy stwierdzić, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie świadczącego usługę. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług należy rozumieć prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów/świadczącego usługę do żądania od odbiorcy towaru/usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę, obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi. Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) podlegają czy też nie podlegają opodatkowaniu istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści powołanych wyżej przepisów wynika więc, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły.
Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje (dotacje) bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT. Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia, taka dotacja podlega VAT. Z kolei, jeśli związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
Odnosząc powyższe do sytuacji Gminy wskazać należy, że otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację projektu nie będzie mieć związku z żadnym świadczeniem wykonywanym przez Gminę na rzecz mieszkańców. W ramach projektu Gmina nie będzie bowiem świadczyć usług ani dokonywać dostaw na rzecz mieszkańców. To sam mieszkaniec dokona wyboru wykonawcy instalacji i zawrze z nim stosowną umowę, a następnie to na mieszkańca wykonawca wystawi fakturę za wykonane usługi. Dodatkowo, to mieszkaniec od momentu wykonania instalacji na jego nieruchomości będzie jej właścicielem. Jedyne czynności stanowiące świadczenie usług będą więc wykonywane wyłącznie pomiędzy mieszkańcem a wybranym przez niego wykonawcą. Natomiast umowy, które zostaną zawarte w projekcie pomiędzy Gminą a mieszkańcami, będą mieć na celu jedynie uregulowanie warunków przekazania mieszkańcom środków finansowych w formie refundacji poniesionych przez nich kosztów na zakup i montaż instalacji. Należy uznać, że czynność przekazania środków w formie pieniężnej jako zwrot kosztów zakupu i montażu instalacji nie stanowi świadczenia usług. W ocenie Gminy, przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że Gmina nie świadczy na rzecz osób fizycznych biorących udział w projekcie jakichkolwiek czynności. To mieszkaniec (jako inwestor) będzie miał możliwość dokonania zakupu towarów i usług u dowolnego Wykonawcy, sam nabywał będzie towary i usługi, a następnie będzie ubiegał się o zrefundowanie części poniesionych wydatków. Mieszkaniec nie będzie uiszczał żadnej opłaty/wkładu własnego, bowiem to mieszkaniec poniesie pełny koszt zakupu i montażu instalacji i złoży wniosek o jego częściową refundację (zwrot części kosztów), zaś Gmina po weryfikacji przeleje mu wyliczony zwrot stanowiący refundację, który zostanie sfinansowany ze środków uzyskanych w ramach dofinansowania oraz w niewielkiej części ze środków budżetu Gminy.
Mając powyższe na uwadze, w ramach projektu pomiędzy Gminą a mieszkańcami dochodzi jedynie do zwrotu części kosztów nabycia instalacji, poniesionych uprzednio przez mieszkańców, w ramach refundacji, ze środków otrzymanych przez Gminę w ramach dofinansowania. Zatem Gmina stoi na stanowisku, że w stosunku do tej części dofinansowania, która będzie przekazywana mieszkańcom, nie występuje żadna czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, a przekazywanych środków nie będzie można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi na rzecz mieszkańców. W konsekwencji dofinansowanie, które Gmina otrzyma w związku z realizacją opisanego projektu, nie będzie stanowiło dotacji, subwencji lub innej dopłaty o podobnym charakterze mającej bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, gdyż w przedmiotowej sytuacji Gmina nie będzie nabywać towarów ani usług i nie będzie odsprzedawać ich dalej na rzecz mieszkańców.
Gmina wskazuje, że powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w wydanej w analogicznym stanie faktycznym interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 sierpnia 2018 r., sygn. 0112- KDIL4.4012.253.2018.2.NK, w której organ uznał, że: „Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że jeżeli: to mieszkaniec Gminy sam wybiera wykonawcę instalacji OZE i zawiera z nim umowę, faktura jest wystawiana przez przedsiębiorcę dokonującego montażu instalacji na mieszkańca Gminy, mieszkaniec jest właścicielem ww. instalacji, Wnioskodawca nie angażuje się w realizację przedmiotowej inwestycji w żaden sposób, pomiędzy stronami, tj. Wnioskodawcą i mieszkańcami, nie ma żadnych innych płatności ani świadczeń, to pomiędzy Gminą (Grantodawcą) a jej mieszkańcami (Grantobiorcami) dochodzi jedynie do zwrotu części kosztów nabycia instalacji OZE poniesionych przez mieszkańców Gminy. Zatem nie będziemy mieli do czynienia – w stosunku do tej części dofinansowania ze środków unijnych, która będzie przekazywana przez Gminę mieszkańcom w ramach dotacji celowej związanej z zakupem instalacji OZE – z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, a przekazywanych środków finansowych nie będzie można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi/dokonanej dostawy towarów na rzecz mieszkańców. W konsekwencji dofinansowanie, które Gmina otrzyma w związku z realizacją opisanego projektu, nie będzie stanowiło dotacji, subwencji lub innej dopłaty o podobnym charakterze mającej bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, gdyż w przedmiotowej sytuacji Gmina nie będzie nabywać towarów ani usług i nie będzie odsprzedawać ich dalej na rzecz Grantobiorcy. Zatem nie dojdzie po stronie Zainteresowanego do odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług. Oznacza to, że przedmiotowe dofinansowanie nie będzie mieć na celu sfinansowania ceny sprzedaży.”
Tym samym otrzymane dofinansowanie na realizację projektu będącego przedmiotem niniejszego wniosku, nie zwiększy podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ad 2.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Dodatkowo, aby móc skorzystać z prawa do odliczenia VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podmiot powinien w pierwszej kolejności spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, w ramach dokonywanej czynności, za podatnika podatku VAT, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak natomiast stanowi art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie zaś z art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy dotyczące m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz; promocji gminy.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy.
Projekt będzie realizowany w formie refundacji kosztów poniesionych przez mieszkańców na zakup i montaż Instalacji. Beneficjentami projektu będą wyłącznie mieszkańcy, biorący w nim udział. Mieszkańcy sami będą nabywać towary i usługi w ramach projektu, a następnie będą ubiegać się o zrefundowanie części poniesionych wydatków. Gmina po weryfikacji przeleje mieszkańcom wyliczony zwrot stanowiący refundację. Nie dojdzie zatem do świadczenia usług ze strony Gminy na rzecz mieszkańca, które podlegałoby opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Instalacje będą służyć mieszkańcom wyłącznie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, a przez to mieszkańcy nie będą mieć prawnej możliwości odzyskania VAT od wydatków poniesionych przez nich na zakup i montaż instalacji. Dodatkowo, umowy zawierane z mieszkańcami będą miały na celu jedynie uregulowanie zasad dotyczących form i warunków wypłaty refundacji kosztów poniesionych na zakup i montaż instalacji. Na ich podstawie Gmina nie będzie zobowiązywać się do spełnienia jakiegokolwiek świadczenia na rzecz mieszkańców. Umowy nie będą również przewidywać obowiązku zapłaty jakiegokolwiek wynagrodzenia na rzecz Gminy – w szczególności, Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat od mieszkańców w związku z ich udziałem w projekcie, na żadnym jego etapie. Wobec tego uznać należy, że także na podstawie zawieranych w projekcie umów nie będą wykonywane żadne czynności podlegające opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, w przypadku zakupu przez Gminę w ramach projektu usługi nadzoru inwestorskiego, usługi te nie będą przez nią wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Mając powyższe na uwadze, w ocenie Gminy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie zostanie spełniony, bowiem, realizacja opisanego zadania należy do zakresu jej zadań własnych. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.