Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
„A” z siedzibą w (…) – dalej: „Park” lub „A” – powstał w (...) r. Do 31 grudnia 2011 r. był państwową jednostką budżetową. Od 1 stycznia 2012 r., na mocy ustawy z 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 19 października 2011 r.) stał się państwową osobą prawną.
Park działa na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz ustawy (...).
Do zadań Parku (art. 8b ww. ustawy o ochronie przyrody) należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt i siedlisk grzybów,
2)udostępnianie obszaru Parku na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i zarządzeniach dyrektora parku narodowego,
3)prowadzenie działań związanych z edukacją ekologiczną.
Dodatkowo, ustawa (...) nakłada na dyrektora parku narodowego obowiązek zapewnienia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w (...), które to zadanie jest realizowane poprzez:
1)oznakowanie terenów, obiektów i urządzeń służących do uprawiania sportu, rekreacji lub turystyki,
2)ustalenie zasad korzystania z danego terenu, obiektu lub urządzenia,
3)zapewnienie podmiotom uprawnionym do wykonywania ratownictwa (...) warunków do organizowania pomocy oraz ratowania osób, które uległy wypadkowi lub są narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia,
4)ogłaszanie (...).
Park jest podatnikiem podatku VAT. Od dnia przekształcenia w państwową osobę prawną tj. od 1 stycznia 2012 r. uzyskuje przychody z tytułów określonych w art. 8h ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Park realizuje projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz innych funduszy pomocowych, w tym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Przedsięwzięcie grantowe pn. „(…)” nr (…) jest realizowane w ramach dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) i dotyczy projektu „(…)”. „A” z siedzibą w (…) jest Grantobiorcą wymienionego wyżej przedsięwzięcia grantowego. Jest ono realizowane od (...) do (...).
Celem przedsięwzięcia grantowego jest poprawa dostępności „A” dla Osób z Niepełnosprawnościami (dalej: „OzN”). Wzmocnienie dostępności dla OzN będzie realizowane zgodnie z modelem dostępnego parku przyrodniczego (dalej: „Model”) w trzech obszarach: organizacyjnym, technicznym, edukacyjno-społecznym. Działania podjęte w ramach przedsięwzięcia grantowego mają na celu poprawę następujących obszarów działania „A”:
1)umiejętności personelu „A” w zakresie prowadzenia zajęć dla OzN, rozwój kompetencji w zakresie komunikacji z OzN (szkolenia i warsztaty takie jak:
-„(...)” – dla pracowników „A”,
-„(...)” – szkolenie na temat wiedzy z zakresu niedyskryminacji i praw oraz specyfiki grup osób ze szczególnymi potrzebami, w zakresie konkretnego typu niepełnosprawności,
-„(...)” – szkolenie z podstaw komunikacji bezpośredniej i pośredniej z osobami ze szczególnymi problemami, techniki, rozwiązania do zastosowania w sytuacjach trudnych, savoir-vivre w kontaktach z turystami, podstawy umiejętności asystenckich do zastosowania w kontaktach z OzN,
-„(...)”– szkolenie z udzielania pierwszej pomocy z wykorzystaniem defibrylatora, zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa OzN,
-„(...)” – szkolenie dla pracowników „A” oraz współpracującychz „A” nauczycieli lokalnych szkół prowadzone przez profesjonalistów zajmujących się osobami ze szczególnymi potrzebami, podnoszenie kompetencji w zakresie edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami,
-„(...)” w ramach współpracy „A” z NGO (2-dniowe) przy współpracy z (...) dla organizacji pozarządowych, środowisk OzN, innych parków przyrodniczych, Lasów Państwowych w regionie w celu doskonalenia technik i form edukacyjnych dla OzN oraz prezentacji rozwiązań, radzenia sobiez problemami dostępności w zakresie turystyki w terenie (...) dla OzN,
-szkolenie i warsztaty studyjne dla wszystkich grantobiorców dotyczące technicznych aspektów realizacji projektu „(...)” oraz wymiany doświadczeń i rozwiązań w kontekście wdrażania dostępności terenu, obiektów oraz informacji dla OzN),
2)uniwersalność i integracyjność oferty zajęć edukacyjnych (zadania:
-„(...)” – kąciki edukacyjne w ośrodkach „A” wyposażone w treści i pomoce dedykowane osobom ze specjalnymi potrzebami,
-„(...)” – popularyzacja turystyki sprzyjającej zaangażowaniu społecznemu OzN,
-panoramy wielkoformatowe (…) z audiodeskrypcją w Centrum Informacyjnym „A”,
-„(...)” na pulpitach wybranych ścieżek przyrodniczych „A”),
3)dostosowanie wyposażenia ośrodków edukacyjnych w zakresie sprzętu oraz pomocy edukacyjnych dedykowanych zajęciom dla OzN (sprzęt do prowadzenia turystyki (...)),
4)zainstalowanie urządzeń AED dla bezpieczeństwa turystów w wybranych obiektach na terenie „A” (...).
Kluczowe elementy infrastruktury turystycznej oraz systemu informacyjno-edukacyjnego (zewnętrznego jak i wewnątrz obiektów) zostaną poddane audytowi dostępności zgodnie z zapisami Modelu – działanie pn.: „(…)”.
Przy czym strona www zostanie dostosowana w zakresie wymaganym podstawowym, natomiast pozostałe aspekty dostępności zostaną opracowane w formie mapy drogowej wdrażania Modelu i planu działań adaptacyjnych do wymogów Modelu.
Całkowity budżet przedsięwzięcia grantowego wynosi: (...) zł. Wszystkie produkty będące wynikiem przedsięwzięcia grantowego będą dostępne dla interesariuszy i grup docelowych bezkosztowo – nie będą sprzedawane. Zakupy usług i towarów zaplanowanych w przedsięwzięciu grantowym służą i będą wykorzystywane w celu edukacji ekologicznej, zwiększeniu dostępności obszaru, na którym wykonywane są działania edukacyjne skierowane do osób ze szczególnymi potrzebami, ochrony przyrody. Powyższe zakupy nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Działania przedsięwzięcia są działaniami, których rezultatem ma być podniesienie świadomości ekologicznej, wiedzy przyrodniczej oraz zwiększenie dostępności obszaru „A” dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością.
Produkty tych działań (wiedza nabyta podczas szkoleń, warsztatów, wymiana doświadczeń z profesjonalistami, osobami ze szczególnymi potrzebami, OzN, ich opiekunami, osobami związanymi z działaniami na rzecz OzN, wartości edukacyjne, zwiększanie dostępności obiektów poprzez wózki inwalidzkie, spacerowe, tyflografiki na pulpitach edukacyjnych, panoramy, narty skitourowe, defibrylatory AED, dostosowanie strony internetowej, wdrażanie założeń Modelu, materiały sensoryczne do edukacji ekologicznej) będą stanowiły instrumentarium dla podnoszenia świadomości ekologicznej społeczeństwa i również po zakończeniu projektu, będą wykorzystywane w tym celu.
Pytanie
Czy „A” z siedzibą w (…), będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT, w związku z wydatkami planowanymi do poniesienia na realizację projektu grantowego pn. „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
W związku z realizacją umowy o dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) pn. „(…)”, „A” z siedzibą w (…) stoi na stanowisku, że realizując powyższy projekt nie będzie mógł odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie.
Uzasadnienie:
„A” z siedzibą w (…) jest płatnikiem podatku VAT zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, jednak zakupy usług i towarów zaplanowanych w projekcie służą wyłącznie do ochrony przyrody i nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ten stan prawny powoduje, że „A” z siedzibą w (…) nie może odliczać podatku VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.
Z powyższego zapisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi.
W ramach projektu nie będą prowadzone zadania związane ze sprzedażą opodatkowaną. A nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych i wytworzonych w ramach realizacji przedsięwzięcia grantowego do wykonywania zadań związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Zadania w ramach przedsięwzięcia nie będą generowały przychodu i są zadaniami dotyczącymi edukacji ekologicznej, ochrony przyrody, zwiększenia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością oraz stanowią ustawową działalność jednostki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie zatem do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wskazali Państwo, że „A” z siedzibą w (…) – dalej: „Park” lub „A” – od 1 stycznia 2012 r., na mocy ustawy z 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw stał się państwową osobą prawną.
Park działa na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz ustawy (...).
Park jest podatnikiem podatku VAT. Od dnia przekształcenia w państwową osobę prawną tj. od 1 stycznia 2012 r. uzyskuje przychody z tytułów określonych w art. 8h ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Park realizuje projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz innych funduszy pomocowych, w tym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Przedsięwzięcie grantowe pn. „(…)” nr (...) jest realizowane w ramach dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) i dotyczy projektu „(...)”. „A” z siedzibą w (…) jest Grantobiorcą wymienionego wyżej przedsięwzięcia grantowego. Jest ono realizowane od (...) do (...).
Celem przedsięwzięcia grantowego jest poprawa dostępności „A” dla Osób z Niepełnosprawnościami (dalej: „OzN”). Wzmocnienie dostępności dla OzN będzie realizowane zgodnie z modelem dostępnego parku przyrodniczego (dalej: „Model”) w trzech obszarach: organizacyjnym, technicznym, edukacyjno-społecznym.
Wszystkie produkty będące wynikiem przedsięwzięcia grantowego będą dostępne dla interesariuszy i grup docelowych bezkosztowo – nie będą sprzedawane. Zakupy usług i towarów zaplanowanych w przedsięwzięciu grantowym służą i będą wykorzystywane w celu edukacji ekologicznej, zwiększeniu dostępności obszaru, na którym wykonywane są działania edukacyjne skierowane do osób ze szczególnymi potrzebami, ochrony przyrody. Powyższe zakupy nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(…)”.
W świetle przywołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ nie będą Państwo wykorzystywać efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wszystkie produkty będące wynikiem przedsięwzięcia grantowego będą dostępne dla interesariuszy i grup docelowych bezkosztowo – nie będą sprzedawane. Zakupy usług i towarów zaplanowanych w przedsięwzięciu grantowym służą i będą wykorzystywane w celu edukacji ekologicznej, zwiększeniu dostępności obszaru, na którym wykonywane są działania edukacyjne skierowane do osób ze szczególnymi potrzebami, ochrony przyrody. Powyższe zakupy nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Działania przedsięwzięcia są działaniami, których rezultatem ma być podniesienie świadomości ekologicznej, wiedzy przyrodniczej oraz zwiększenie dostępności obszaru „A” dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością. W konsekwencji – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie będą Państwo mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu.
Podsumowując, nie będą Państwo mieli możliwości odliczenia podatku VAT, w związku z wydatkami planowanymi do poniesienia na realizację projektu grantowego pn. „(…)”.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).