Temat interpretacji
Miejsce świadczenia usług transportowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
4 marca 2022 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek wspólny z 13 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy miejsca świadczenia usług transportowych. Uzupełnili go Państwo pismem z 11 maja 2022 r. przesłanym za pośrednictwem ePUAP 12 maja 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1.Zainteresowany będący stroną postępowania:
A.
Niemcy
2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
B. sp. z o.o.
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jesteście Państwo spółką prawa niemieckiego, dla której miejscem prowadzenia działalności jak i siedzibą są Niemcy. Spółka została założona w 1999 r. i jest wiodącym w Europie internetowym sklepem zoologicznym. Prowadzicie dystrybucję różnymi kanałami sprzedaży na odległość (handel elektroniczny i call center) towarów z zakresu artykułów dla zwierząt domowych w 28 krajach Europy.
Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż artykułów dla zwierząt domowych (m.in. suchych i mokrych karm, suplementów żywnościowych oraz akcesoriów takich jak drapaki, legowiska, koszyki i inne zabawki dla zwierząt w różnych kategoriach cenowych) za pomocą sklepu internetowego (sprzedaż wysyłkowa).
B. Sp. z o.o. jest polskim podatnikiem VAT prowadzącym opodatkowaną działalność VAT w zakresie usług logistyczno-transportowych. Zainteresowany na podstawie ustaleń ze Spółką, zobowiązany jest do świadczenia na rzecz Spółki usług transportowych. Wnioskodawca i Zainteresowany zwani są dalej łącznie „Wnioskodawcami”. Zainteresowany nie jest wyłącznym usługodawcą tych usług dla Spółki.
Spółka prowadzi sprzedaż internetową towarów do polskich odbiorców poprzez sklep internetowy zarejestrowany pod domeną (...), będącą własnością Spółki w Niemczech. Działalność Spółki na terytorium Polski polega na wysyłce towarów z magazynów dystrybucyjnych prowadzonych przez zakontraktowanych przez Spółkę operatorów logistycznych na terytorium Polski.
Aktywność Spółki na terytorium Polski obejmuje dokonywanie następujących transakcji, które Spółka odpowiednio wykazuje w składanych do polskich organów podatkowych Jednolitych Plikach Kontrolnych dla celów VAT:
‒lokalne dostawy towarów z magazynu w Polsce do polskich klientów indywidualnych,
‒nabycia towarów od polskich dostawców (lokalne zakupy towarów),
‒nabycie usług wsparcia i usług logistycznych (lokalne zakupy usług),
‒nabycia towarów od dostawców z Unii Europejskiej (dalej: UE) - wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów (dalej: WNT),
‒przemieszczenia towarów do Polski w ramach własnego przedsiębiorstwa m.in. z Niemiec i Holandii,
‒darowizny zwracanych towarów do schronisk dla zwierząt zlokalizowanych w Polsce (towary przekazywane z magazynu w Polsce),
‒lokalne dostawy pustych palet z magazynu w Polsce do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w Polsce,
‒lokalne dostawy towarów z magazynu w Polsce do zagranicznego podmiotu zarejestrowanego w Polsce dla potrzeb VAT,
‒sprzedaż wysyłkowa towarów z terytorium kraju (z Polski). Sprzedawane towary są dostarczane z magazynu w Polsce do klientów indywidualnych w innych państwach UE. W tym przypadku wartość sprzedaży przekroczyła progi określone w przepisach VAT dla sprzedaży wysyłkowej poszczególnych państw członkowskich UE i dlatego niniejsze transakcje traktowane są dla potrzeb VAT jako lokalne dostawy towarów w tych krajach UE,
‒sprzedaż wysyłkowa towarów na terytorium kraju (w Polsce). Towary są dostarczane z magazynów zlokalizowanych w Niemczech, Francji i Holandii do polskich klientów indywidualnych. Z uwagi na fakt, że próg dla sprzedaży wysyłkowej określony w art. 24 ust. 2 ustawy o VAT został przekroczony, niniejsze transakcje podlegają opodatkowaniu polskim podatkiem VAT odpowiednio wg. stawki 23% lub 8%,
‒wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów.
W konsekwencji na terytorium Polski realizowane są wyłącznie transakcje towarowe. Spółka natomiast nie świadczy usług na terytorium Polski ani na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą ani na rzecz klientów indywidualnych.
W związku ze wskazanym powyżej przedmiotem działalności na terytorium Polski, dla potrzeb podatku VAT Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny oraz podatnik VAT-UE od listopada 2007 r. Spółka wykonuje na terytorium Polski wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu VAT i nie nabywa towarów, czy usług w związku z czynnościami zwolnionymi z VAT lub niepodlegającymi opodatkowaniu VAT. W świetle powyższego Spółka posiada pełne prawo do odliczenia VAT.
W związku z intensywnym rozwojem operacji prowadzonych przez Wnioskodawcę w Polsce, Spółka zawarła w październiku 2017 r. umowę z operatorem logistycznym, który prowadzi magazyn dystrybucyjny i przechowuje towary należące do Spółki, a następnie przygotowuje i przekazuje firmom transportowym towary do wysyłki na rzecz ostatecznych odbiorców. Na mocy wydanej 13 września 2019 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnej sygn. 0114-KDIP1-2.4012.370.2019.2. JŻ potwierdzone zostało, iż w związku z powyższymi usługami logistycznymi nabywanymi przez Spółkę, Wnioskodawca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności dla celów podatku VAT w Polsce.
Jednocześnie, Spółka pragnie wskazać, iż w związku z utworzeniem w Polsce w dniu 11 października 2019 r. spółki C z ograniczoną odpowiedzialnością, której 100% udziałowcem jest Spółka, została przeprowadzona reorganizacja, w ramach której Spółka rozwiązała umowę z dotychczasowymi pracownikami, z uwagi na fakt, że zostali oni zatrudnieni bezpośrednio przez C z ograniczoną odpowiedzialnością. Na mocy zawartej umowy C świadczy na rzecz Spółki usługi wsparcia w wykonywaniu dotychczas prowadzonej działalności operacyjnej oraz nadzorowaniu w imieniu Spółki procesów logistycznych w Polsce. Zakres Usług wsparcia nabywanych przez Spółkę od Zainteresowanego obejmuje czynności wykonywane do końca 2019 roku przez byłych pracowników Spółki oraz w pełni zapewnia Spółce możliwość kontynuowania prowadzonej działalności gospodarczej na terytorium Polski.
Niezależnie od powyższych zmian reorganizacyjnych Spółka nadal posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski.
Spółka poinformowała Zainteresowanego o posiadaniu stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski składając pisemne oświadczenie w tym zakresie.
Ponadto, Spółka pragnie wskazać, że całość decyzji strategicznych dotyczących działalności Spółki podejmowana jest poza granicami Polski. W szczególności takie czynności jak: zawieranie umów, realizacja sprzedaży, negocjowanie i zawieranie umów z dostawcami, rozwój i prowadzenie głównej działalności Spółki są wykonywane poza granicami Polski. Również kluczowe dla tego typu działalności decyzje strategiczne dotyczące m.in. wyboru dostawcy usług transportowych, czy logistycznych są realizowane w siedzibie Spółki.
Sam proces realizacji sprzedaży wysyłkowej na rzecz ostatecznego klienta jest zorganizowany w następujący sposób:
‒Klient składa zamówienia w sklepie internetowym przy pomocy ww. strony internetowej;
‒Po wpłynięciu zamówienia do systemu Spółki, zamówienia są procesowane na podstawie algorytmów utworzonych dla danego magazynu (serwery systemu Spółki znajdują się w Niemczech). Jest to proces automatyczny i informacja ta jest automatycznie wysyłana do odpowiedniego operatora logistycznego, z którym Spółka ma podpisaną umowę na świadczenie usług logistycznych w Polsce. W awaryjnych sytuacjach, np. gdy system jest niesprawny, albo wystąpił nadmiar zamówień względem możliwości produkcyjnej magazynu, zamówienia są procesowane ręcznie przez pracowników zatrudnionych przez Spółkę. Jednocześnie operator logistyczny, przekazuje taką informację firmie transportowej zakontraktowanej wcześniej przez Spółkę;
‒Na podstawie przekazanego zlecenia klienta operator logistyczny kompletuje przesyłkę, która po zapakowaniu i przygotowywaniu do wysyłki jest wydawana firmie transportowej zaangażowanej przez Spółkę;
‒Zasadniczo, podczas składania zamówienia klient ma możliwość wyboru firmy transportowej. Niemniej, w niektórych przypadkach w celu optymalizacji kosztów i możliwości magazynowych wymagana jest zmiana firmy transportowej wybranej przez Klienta. Zmiana ta jest dokonywana na podstawie obliczeń dokonanych przez Zespół ds. Planowania Tras, który bierze pod uwagę między innymi możliwości magazynowe, koszty transportu, możliwości usługowe poszczególnych kontrahentów oraz terminy dostaw. Obliczenia są częścią skomplikowanego procesu w systemie Spółki, który ma predefiniowane parametry i jest na bieżąco dostosowywany przez Zespół A do spraw Zarządzania Łańcuchem Dostaw z siedzibą w Niemczech. Decyzje zależą od wielu parametrów, takich jak specjalne ceny oferowane przez poszczególnych kontrahentów świadczących usługi transportowe czy potencjał świadczenia przez nich usług w danej chwili;
‒Niezależnie od powyższego, Spółka tworzy cotygodniowe prognozy dotyczące poziomu sprzedaży w kolejnym tygodniu (ilość przesyłek, które zostaną wysłane, ilość zamówionych usług transportowych) na bazie historycznych danych dotyczących zrealizowanych w Polsce zamówień;
‒W szczególności Zespół ds. Planowania Tras przygotowuje cotygodniowe plany, w jakie dni i o której godzinie w nadchodzącym tygodniu ile transportów będzie potrzebnych, a następnie przesyła tak opracowany harmonogram do dostawcy usług logistycznych. Operatorzy logistyczni przesyłają je natomiast dalej do zakontraktowanych przez Spółkę firm transportowych, przy czym nie mają prawa modyfikować opracowanych przez Spółkę treści harmonogramów.
Zespół ds. Planowania Tras był uprzednio zlokalizowany w Niemczech. Niemniej od 1 stycznia 2020 roku pracownicy zostali przeniesieni do powiązanej ze Spółką polskiej spółki z siedzibą w (…), która świadczy na rzecz Spółki usługi wsparcia. Zespół ten odpowiada za planowanie transportu przesyłek Spółki w całej Europie, nie tylko w Polsce. Stąd mógłby zostać przeniesiony w dowolne inne miejsce w każdym momencie. Lokalizacja tego zespołu nie ma znaczenia, gdyż kluczowy jest fakt, iż wykonują oni zadania zlecone przez centralę. Szef działu Transportu, któremu podlega Zespół ds. Planowania Tras, podobnie jak wszyscy „szefowie działów” funkcjonujących w Spółce, ma siedzibę w centrali Spółki, tj. w (…). Podsumowując, decyzję o wyborze firmy transportowej dla danej dostawy towarów, podejmuje system, którym steruje odpowiedni zespół osób odpowiedzialnych za obsługę systemu zlokalizowanych w centrali Spółki w Niemczech.
Przedmiotem transakcji pomiędzy Zainteresowanym, a Spółką jest świadczenie na rzecz Spółki usług transportowych. Usługi transportowe świadczone są przez Zainteresowanego na podstawie wygranego przetargu, organizowanego przez centralę Spółki . Oferta przetargowa zawierała zasady świadczenia usług, tj. trasy na których Zainteresowany będzie świadczył transport towarów Spółki oraz określała należne wynagrodzenie za świadczenie przedmiotowych usług.
Zgodnie z przebiegiem transakcji, Zainteresowany świadczy usługi w zakresie transportu towarów związanych ze sprzedażą internetową towarów magazynowanych w centrach logistycznych Spółki położonych na terytorium Polski (które to magazyny logistyczne prowadzone są przez operatorów logistycznych) do klientów indywidualnych zlokalizowanych na terenie Polski, jak również w innych państwach UE. Rolą Zainteresowanego jest przewiezienie towarów z polskiego magazynu do zagranicznego miejsca przeładunkowego należącego do wskazanych sieci kurierskich na terenie danego kraju UE, a następnie dostawa towaru z magazynu przeładunkowego na rzecz ostatecznego klienta Spółki. W związku ze świadczeniem powyższych usług transportu towarów z Polski do innych krajów UE Zainteresowany wystawia na rzecz Spółki faktury VAT zwierające numer identyfikacji podatkowej Spółki poprzedzony przedrostkiem DE (zgodnie z krajem siedziby Spółki). Przedmiotowe faktury nie zawierają podatku VAT i rozliczane są na zasadzie mechanizmu odwrotnego obciążenia przez Spółkę w Niemczech. Tym samym powyższe faktury dokumentujące zakup usług nie są raportowane przez Spółkę w Jednolitych Plikach Kontrolnych (JPK V7M).
Przedmiotowy transport dotyczy sprzedaży wysyłkowej towarów z terytorium kraju (z Polski) do klientów indywidualnych w innych państwach UE, która z uwagi na fakt, że Spółka jest zarejestrowana w poszczególnych krajach Państw UE dla celów VAT, nie jest raportowana w polskich rozliczeniach VAT. Niniejsze transakcje traktowane są dla potrzeb VAT jako lokalne dostawy towarów w tych krajach UE, gdzie znajduje się klient indywidualny.
Dodatkowo, Wnioskodawcy pragną wskazać, iż poza usługami transportu towarów z magazynu w Polsce na rzecz klientów zlokalizowanych w innych krajach UE, Spółka nabywa od Zainteresowanego również usługi transportu lokalnego na rzecz klientów indywidualnych Spółki na terenie Polski. Powyższe usługi dokumentowane są fakturami VAT zawierającymi 23% podatek VAT oraz numer identyfikacji podatkowej Spółki nadany Spółce podczas rejestracji dla celów VAT w Polsce. Spółka nie dokonuje zmniejszenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dotyczących lokalnego transportu towarów na terenie Polski.
Zlecenia transportowe (wskazujące daty odbioru, miejsce dostarczenia, czas realizacji, kluczowe informacje związane z transportem, itp.) są przekazywane Zainteresowanemu bezpośrednio przez operatorów logistycznych Spółki. Niemniej jak wskazano powyżej, operator logistyczny jest odpowiedzialny tylko i wyłącznie za techniczne przekazanie informacji o zleceniu transportowym, gdyż decyzje w tym zakresie podejmowane są przez odpowiednie zespoły zaangażowane przez centralę Spółki, zgodnie z opisanym powyżej procesem sprzedaż wysyłkowej. Dodatkowo, pracownik operatora logistycznego przesyłając zlecenie transportowe jest zobowiązany przesłać je do wiadomości Zespołu ds. planowania Tras oraz Zespołu ds. Transportu zlokalizowanego w Holandii oraz w Niemczech.
Po wykonaniu zlecenia, Zainteresowany przesyła do centrali A dzienne raporty, potwierdzające doręczenia towarów przez Zainteresowanego do ustalonych miejsc. W sytuacji, gdyby pojawiła się konieczność dokonania odstępstw od ustalonych warunków w ramach przetargu, Zainteresowany kontaktuje się bezpośrednio z centralnym Zespołem ds. Transportu Spółki. Spółka wskazuje, iż taki sam schemat obsługi zleceń dotyczy zarówno transportu towarów na rzecz klientów zlokalizowanych na terenie Polski, jak również w przypadku dostaw na rzecz klientów na terenie innych państw UE.
Fakturowanie przez Zainteresowanego za wyświadczone usługi opiera się na zbiorczych zestawieniach, gdzie wskazane są unikalne numery referencyjne ciężarówek właściwe dla każdego wykonanego transportu. Przedmiotowe faktury przesyłane są bezpośrednio do centrali Spółki w (…). Faktury są audytowane przez niemiecki Dział Kontroli Faktur Spółki. W szczególności sprawdzane jest, czy wszystkie transporty odbyły się zgodnie z ustaleniami oraz czy cena jest zgodna z ofertą przetargową. Jeśli pojawiają się niezgodności, to zespół centralny Spółki kontaktuje się bezpośrednio z Zainteresowanym. Dodatkowo, w kolejnym etapie faktura jest audytowana i zatwierdzana przez zespół ds. Transportu Spółki zlokalizowany w (…) i (…). Jeżeli na tym etapie pojawiłyby się niezgodności, to również i w tym przypadku zespół centralny Spółki kontaktowałby się bezpośrednio z Zainteresowanym .
Płatności za faktury realizowane są przez zespół księgowy w centrali Spółki w (…) i dokonywane są z niemieckiego rachunku bankowego Spółki.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Zgodnie z interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Organ) nr 0114-KDIP1-2.4012.613.2021.2.RST z dnia 27 kwietnia 2022 r. (dalej: Interpretacja) po zmianach reorganizacyjnych w roku 2019 Spółka nie posiada już na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności. W konsekwencji na skutek stanowiska przedstawionego przez Organ zmienił się stan faktyczny opisywany w niniejszym wniosku dotyczącym Spółki oraz B. Sp. z o.o.
Pytania
1.Czy w świetle przepisów ustawy o VAT miejscem świadczenia usług transportowych nabywanych przez Spółkę od Zainteresowanego jest miejsce siedziby Spółki na terytorium Niemiec?
2.Czy w przypadku braku odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze, tj. uznania, że miejscem świadczenia usług transportowych nabywanych przez Spółkę od Zainteresowanego nie jest miejsce siedziby Spółki na terytorium Niemiec - Spółce przysługuje w Polsce prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za wyżej wymienione usługi?
Państwa stanowisko w sprawie
W zakresie pytania nr 1:
Zdaniem Wnioskodawców w świetle przepisów ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług transportowych, opisanych w przedmiotowym stanie faktycznym, które są nabywane przez Spółkę od Zainteresowanego jest miejsce siedziby Wnioskodawcy na terytorium Niemiec.
W zakresie pytania 2:
Zdaniem Wnioskodawców, w przypadku braku odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze, tj. uznania, że miejscem świadczenia usług transportowych nabywanych przez Spółkę od Zainteresowanego nie jest miejsce siedziby Spółki na terytorium Niemiec - Spółce przysługuje w Polsce prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych z tytułu nabycia wyżej wymienionych usług.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania 1
Zdaniem Wnioskodawców w świetle przepisów ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług transportowych opisanych w przedmiotowym stanie faktycznym, które są nabywane przez spółkę od Zainteresowanego jest miejsce siedziby Wnioskodawcy na terytorium Niemiec.
Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT w przypadku usług świadczonych na rzecz podatnika miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej z zastrzeżeniem art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. Zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
W przedmiotowej sprawie, do świadczonych przez Zainteresowanego na rzecz Spółki usług transportu towarów nie znajdują zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy o VAT. Zatem w analizowanym przypadku miejsce świadczenia usług transportu towarów należy określić w oparciu o zasady ogólne, tj. w oparciu o art. 28b ust. 2 ustawy o VAT.
(i) Miejsce siedziby jako główny łącznik
Warto tutaj odnieść się do utrwalonego już orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”), które przy określaniu miejsca świadczenia usług posługuje się terminem „zasadniczy punkt odniesienia/główny łącznik”.
Zasadniczym punktem odniesienia przy ustalaniu podmiotu opodatkowanego oraz w konsekwencji miejsca opodatkowania jest zlokalizowanie siedziby usługobiorcy. Dopiero w przypadku, gdy odniesienie się do miejsca siedziby usługobiorcy prowadzi do rozbieżności między krajami członkowskimi Unii Europejskiej lub powoduje ustalenie nieracjonalnych konkluzji, wówczas należy sięgnąć do koncepcji stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej wynikającej z zasady racjonalnego rezultatu wskazanej przez TSUE w wyroku z dnia 4 lipca 1985 r. w sprawie C-168/84 Gunter Berkholz, pkt. 17. Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej pełni zatem dla celów VAT funkcję pomocniczą względem określenia miejsca siedziby.
Do głównego łącznika tj. miejsca siedziby usługobiorcy jako zasadniczego miejsca świadczenia usług odnoszą się także wyroki w sprawach: C-547/18 Dong Yang Electronics sp. z o.o.; C-231/94 Faaborg-Gelting Linien; C-231/94 ARO Lease; C-190/95 oraz Welmory; C- 605/12. Przykładowo, w orzeczenie w sprawie C-605/12 Welmory, TSUE zwrócił uwagę, że „siedziba działalności gospodarczej jako główny łącznik wydaje się stanowić kryterium obiektywne, proste i praktyczne, które oferuje wysoki stopień pewności prawa i jest łatwiejsze do zweryfikowania niż na przykład stałe miejsce prowadzenia działalności. Ponadto domniemanie, że usługi są świadczone na rzecz miejsca, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej, pozwala zarówno właściwym organom państw członkowskich jak i usługodawcom uniknąć podejmowania skomplikowanych analiz w celu określenia miejsca opodatkowania.”
(i) Artykuł 21 i 22 Rozporządzenia wykonawczego
W tym kontekście należy zwrócić uwagę również na art. 21 Rozporządzenia wykonawczego zawierający doprecyzowanie zasad wynikających z art. 44 Dyrektywy VAT, zgodnie z którym, gdy podatnik prowadzi działalność gospodarczą w więcej niż jednym państwie, świadczenie usługi podlega opodatkowaniu w państwie, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługa świadczona jest na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, podlega ona opodatkowaniu w stałym miejscu prowadzenia działalności gospodarczej, które otrzymuje tę usługę i wykorzystuje ją do własnych potrzeb.
Istotne jest zatem, iż samo istnienie stałego miejsca prowadzenia działalności w danym kraju nie jest wystarczające. Decydujące znaczenie ma fakt wykorzystania nabywanej usługi dla własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności. W związku z tym, jeżeli usługa świadczona jest na rzecz centrali, gdzie znajduje się siedziba usługobiorcy, to powinna ona podlegać opodatkowaniu na terytorium kraju siedziby.
Zgodnie natomiast z artykułem 22 Rozporządzenia wykonawczego, aby określić stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, na którego rzecz świadczona jest usługa, usługodawca powinien przeanalizować charakter i zastosowanie świadczonej usługi. Jeśli określenie miejsca świadczenia na tej podstawie nie jest możliwe, usługodawca analizuje inne elementy, w szczególności, czy umowę, zamówienie i numer identyfikacyjny VAT przekazany usługodawcy przez usługobiorcę, jak również czy stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej jest tożsame z podmiotem płacącym za usługę.
W tym kontekście należy również wskazać na stanowisko Komitetu Doradczego ds. Podatku od Wartości Dodanej (zwanego dalej „komitetem ds. VAT”). Komitet ds. VAT, w którego skład wchodzą, zgodnie z art. 398 ust. 2 Dyrektywy VAT, przedstawiciele Komisji i państw członkowskich, wyraził w wytycznych przyjętych na 88. posiedzeniu w dniach 13-14 lipca 2009 r. „prawie jednogłośnie” następującą opinię: „oceniając, czy usługi są faktycznie świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności, podatnik ten zwraca szczególną uwagę na to, czy:
‒umowa i / lub formularz zamówienia wskazują stałe miejsce prowadzenia działalności jako odbiorcę usług;
‒stałe miejsce prowadzenia działalności jest podmiotem opłacającym usługi lub koszt faktycznie ponosi ten podmiot;
‒charakter usług, jeżeli pozwala to na zidentyfikowanie konkretnego stałego miejsca prowadzenia działalności, na rzecz którego świadczona jest usługa.
Do celów kontroli, w przypadku gdy numer identyfikacyjny VAT klienta podany na fakturze to numer nadany przez państwo członkowskie stałego miejsca prowadzenia działalności, zakłada się, że usługi są świadczone na rzecz tego stałego miejsca prowadzenia działalności, chyba że istnieje dowód przeciwny.
Umowa globalna to umowa biznesowa, która może obejmować wszystkie usługi świadczone na rzecz podatnika. W przypadku usług świadczonych w ramach takiej umowy globalnej, które mają być wykorzystywane w kilku miejscach, Komitet ds. VAT w większości potwierdza, że usługi te na początku podlegają opodatkowaniu również w miejscu, w którym klient ma siedzibę. W przypadku gdy usługi objęte taką umową są faktycznie przeznaczone do korzystania ze stałego miejsca prowadzenia działalności, a koszty tych usług ponosi ta stała siedziba, podlegają one jednak opodatkowaniu w miejscu, w którym znajduje się to stałe miejsce prowadzenia działalności.”
W przedmiotowej sprawie, wszystkie decyzje dotyczące zlecenia usług transportowych, niezależnie od charakteru dostawy na rzecz finalnego klienta (tj. dostawa lokalna na terenie Polski czy na rzecz klienta zlokalizowanego w innym państwie UE), podejmowane są przez centralę Spółki zlokalizowaną na terytorium Niemiec. Po pierwsze to w centrali Spółki, a nie w Polsce, zapada decyzja o wyborze danej firmy transportowej. W centrali również negocjowane i ustalane są ostateczne kwoty wynagrodzenia za świadczone usługi transportowe. Co więcej, Centralny Zespół ds. Transportu Spółki odpowiedzialny jest również za bezpośredni kontakt z Zainteresowanym oraz za odbiór dziennych raportów po wykonaniu zlecenia transportowego przez Zainteresowanego.
Ponadto, Wnioskodawcy wskazują, iż faktury dot. usług transportowych są weryfikowane również przez niemiecki Dział Kontroli Faktur Spółki, który w razie nieprawidłowości kontaktuje się bezpośrednio z Zainteresowanym. Istotnym faktem jest to, że płatności za ww. usługi (również usługi transportu na terenie Polski) są dokonywane przez zespół księgowy w centrali zlokalizowany w (…) i dokonywane są z niemieckiego konta bankowego należącego do Spółki.
Zdaniem Wnioskodawców, oceny, czy siedziba centrali Spółki uczestniczy w odbiorze wspomnianych usług, należy dokonywać przy uwzględnieniu podmiotu, który te usługi organizuje, a także dokonuje płatności. Zdaniem Wnioskodawców to faktycznie siedziba Spółki w Niemczech będzie odbiorcą i beneficjentem tych usług.
Jak wskazano powyżej, w analizowanym stanie faktycznym, spełnienie przesłanek realizowania usług transportowych przez Zainteresowanego na rzecz siedziby Spółki poza terytorium kraju wiąże się przede wszystkim z podejmowaniem decyzji zakresie organizacji usług transportowych, a także realizacji płatności za ww. usługi.
Co warte ponownego podkreślenia, wszystkie czynności niezbędne do realizacji usług transportowych dostarczanych przez Zainteresowanego są aranżowane z poziomu centrali Spółki w Niemczech i realizowane przez odpowiednie działy znajdujące się zarówno w Niemczech, jak i w Holandii oraz w Polsce. Niemniej, wszelkie kluczowe decyzje odnośnie usług transportowych realizowanych przez Zainteresowanego podejmowane są w siedzibie Spółki, która znajduje się w Niemczech.
Warto zaznaczyć, że na etapie konkretnego zlecenia wybór firmy transportowej podejmuje system, który sterowany jest z siedziby Spółki, a usługi transportowe świadczone są przez Zainteresowanego na podstawie decyzji osób zarządzających zlokalizowanych w siedzibie Spółki o wyborze Zainteresowanego jako podmiotu obsługującego transport towarów Spółki.
W świetle przedstawionych okoliczności faktycznych, powołanych przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, przytoczonych wytycznych Komisji ds. VAT oraz orzecznictwa TSUE, zdaniem Wnioskodawców, w analizowanym stanie faktycznym do świadczenia usług transportowych przez Zainteresowanego na rzecz Spółki zastosowanie znajdzie zasada ogólna, w myśl której należy uznać siedzibę Spółki za miejsce świadczenia tychże usług transportowych. Tym samym nie ulega wątpliwości, że nabywane przez Spółkę usługi transportu należy uznać za świadczone dla siedziby Spółki na terytorium Niemiec.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania 2
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z zastrzeżeniem wyjątków wprost wskazanych w ustawie o VAT).
Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego, o którą obniżeniu ulega kwota podatku należnego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT stanowi podstawową zasadę systemu VAT. Celem tej zasady jest uwolnienie podatnika VAT od ciężaru VAT poniesionego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może być bezpośredni lub pośredni.
Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary i usługi służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz wpływa na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 tej ustawy. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
Tym samym dla przyznania prawa do odliczenia Spółce z tytułu nabycia usług transportowych od Zainteresowanego w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie kraju istotne jest ustalenie w pierwszej kolejności, czy nabywane usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. W celu określenia czy dane usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce należy ustalić miejsce świadczenia tych usług. Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania 1 Spółka przyjmuje, iż miejscem świadczenia usług realizowanych przez Zainteresowanego są Niemcy.
Niemniej w przypadku braku odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze i uznania, że miejscem świadczenia usług transportowych jest Polska, zdaniem Wnioskodawców, w świetle przedstawionych okoliczności zostały spełnione wszystkie przesłanki uprawniające Spółkę do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego faktur otrzymanych od Zainteresowanego.
Zainteresowany obecnie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Usługi świadczone przez Zainteresowanego są wykorzystywane przez Spółkę do czynności opodatkowanych VAT. Tym samym, kwota podatku naliczonego do odliczenia podlega udokumentowaniu fakturami wystawianymi przez Zainteresowanego na rzecz Spółki.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawców, w przypadku braku odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze, tj. uznania, że miejscem świadczenia usług transportowych nabywanych przez Spółkę od Zainteresowanego w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie kraju nie są Niemcy - Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od Zainteresowanego.
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca i Zainteresowany wnoszą o potwierdzenie prawidłowości stanowisk zaprezentowanych w niniejszym wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931) – zwanej dalej ustawą,
opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy,
rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W przypadku świadczenia usług od określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy,
na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy,
miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Natomiast jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy,
w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Zgodnie z art. 28f ust. 1a ustawy,
miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:
1) posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;
2) posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.
Z treści wniosku wynika, że jesteście Państwo spółką prawa niemieckiego, dla której miejscem prowadzenia działalności jak i siedzibą są Niemcy. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż artykułów dla zwierząt domowych za pomocą sklepu internetowego (sprzedaż wysyłkowa). W związku ze wskazanym powyżej przedmiotem działalności na terytorium Polski, dla potrzeb podatku VAT Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny oraz podatnik VAT-UE. Ponadto Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Natomiast Zainteresowany jest polskim podatnikiem VAT prowadzącym opodatkowaną działalność VAT w zakresie usług logistyczno-transportowych. Zainteresowany na podstawie ustaleń ze Spółką, zobowiązany jest do świadczenia na rzecz Spółki usług transportowych. Zgodnie z przebiegiem transakcji, Zainteresowany świadczy usługi w zakresie transportu towarów związanych ze sprzedażą internetową towarów magazynowanych w centrach logistycznych Spółki położonych na terytorium Polski (które to magazyny logistyczne prowadzone są przez operatorów logistycznych) do klientów indywidualnych zlokalizowanych na terenie Polski, jak również w innych państwach UE. Rolą Zainteresowanego jest przewiezienie towarów z polskiego magazynu do zagranicznego miejsca przeładunkowego należącego do wskazanych sieci kurierskich na terenie danego kraju UE, a następnie dostawa towaru z magazynu przeładunkowego na rzecz ostatecznego klienta Spółki. Dodatkowo, poza usługami transportu towarów z magazynu w Polsce na rzecz klientów zlokalizowanych w innych krajach UE, Spółka nabywa od Zainteresowanego również usługi transportu lokalnego na rzecz klientów indywidualnych Spółki na terenie Polski. Zlecenia transportowe (wskazujące daty odbioru, miejsce dostarczenia, czas realizacji, kluczowe informacje związane z transportem, itp.) są przekazywane Zainteresowanemu bezpośrednio przez operatorów logistycznych Spółki. Niemniej jak wskazano powyżej, operator logistyczny jest odpowiedzialny tylko i wyłącznie za techniczne przekazanie informacji o zleceniu transportowym, gdyż decyzje w tym zakresie podejmowane są przez odpowiednie zespoły zaangażowane przez centralę Spółki.
Przy tak przedstawionym opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Państwa wątpliwości przedstawione w pytaniu nr 1 dotyczą ustalenia czy w świetle przepisów ustawy o VAT miejscem świadczenia usług transportowych nabywanych przez Spółkę od Zainteresowanego jest miejsce siedziby Spółki na terytorium Niemiec.
Jak wskazali Wnioskodawcy przedmiotem transakcji pomiędzy Spółką, a Zainteresowanym ma być świadczenie usług transportowych związanych ze sprzedażą internetową towarów magazynowanych w centrach logistycznych Spółki położonych na terytorium Polski (magazyny logistyczne prowadzone są na przez operatorów logistycznych) do klientów indywidualnych zlokalizowanych na terenie Polski, jak również w innych państwach UE. Przy tym, jak wskazano, Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech i nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Zatem, z uwagi, że usługi transportowe nie są wykonywane w całości poza terytorium UE oraz Spółka nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium państwa trzeciego, w analizowanym przypadku nie znajduje zastosowania art. 28f ust. 1a ustawy. Ponadto do usług transportowych nie znajdują zastosowania inne szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. W konsekwencji miejsce świadczenia usług transportowych należy ustalić na podstawie art. 28b ustawy. Zatem, z uwagi na nieposiadanie przez Spółkę w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone usługi transportowe związane ze sprzedażą wysyłkową towarów Spółki magazynowanych w centrach logistycznych Spółki położonych na terytorium Polski, miejsce świadczenia tych usług należy ustalić zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy. Tym samym odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawców, w analizowanej sprawie miejscem świadczenia usług transportowych na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy będzie państwo, w którym Spółka posiada siedzibę tj. Niemcy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Tym samym, skoro Organ uznał, że stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe, wskazać należy, że nie wydaje się interpretacji w zakresie pytania nr 2, gdyż interpretacji w tym zakresie oczekiwaliście Państwo w przypadku uznania przez Organ, że miejscem świadczenia usług transportowych nie jest miejsce siedziby Spółki.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
‒stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
‒zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej, ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).