W zakresie: - wystawienia faktur sprzedaży i wykazanie podatku od towarów i usług należnego zgodnie z obowiązującą dla dostawy stawką VAT za część wyk... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.746.2022.3.KO

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.746.2022.3.KO

Temat interpretacji

W zakresie: - wystawienia faktur sprzedaży i wykazanie podatku od towarów i usług należnego zgodnie z obowiązującą dla dostawy stawką VAT za część wykonanych prac na rzecz Lidera w przypadku kiedy Lider konsorcjum fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego, - przyjmowania faktur sprzedaży od członków konsorcjum i odliczanie podatku naliczonego w przypadku kiedy Partner 1 (członek konsorcjum występujący o interpretacje) fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego, - obciążenia fakturą sprzedaży i wykazania podatku należnego od towarów i usług od części obciążającej Lidera kosztami usług prawnych wynikających z odwołania od wyniku przetargu w proporcji 50% ogółu kosztów poniesionych przez konsorcjum zgodnie z zapisami porozumienia do umowy konsorcjum.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

-   prawidłowe – w zakresie wystawienia faktur sprzedaży i wykazanie podatku od towarów i usług należnego zgodnie z obowiązującą dla dostawy stawką VAT za część wykonanych prac na rzecz Lidera w przypadku, kiedy Lider konsorcjum fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego, (pytanie nr 1)

-   prawidłowe – w zakresie przyjmowania faktur sprzedaży od członków konsorcjum i odliczanie podatku naliczonego w przypadku kiedy Partner 1 (członek konsorcjum występujący o interpretacje) fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego, (pytanie nr 2)

-   prawidłowe – w zakresie obciążenia fakturą sprzedaży i wykazania podatku należnego od towarów i usług od części obciążającej Lidera kosztami usług prawnych wynikających z odwołania od wyniku przetargu w proporcji 50% ogółu kosztów poniesionych przez konsorcjum zgodnie z zapisami porozumienia do umowy konsorcjum (pytanie nr 4).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług z zakresie:

-   wystawienia faktur sprzedaży i wykazanie podatku od towarów i usług należnego zgodnie z obowiązującą dla dostawy stawką VAT za część wykonanych prac na rzecz Lidera w przypadku kiedy Lider konsorcjum fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego,

-   przyjmowania faktur sprzedaży od członków konsorcjum i odliczanie podatku naliczonego w przypadku kiedy Partner 1 (członek konsorcjum występujący o interpretacje) fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego,

-   obciążenia fakturą sprzedaży i wykazania podatku należnego od towarów i usług od części obciążającej Lidera kosztami usług prawnych wynikających z odwołania od wyniku przetargu w proporcji 50% ogółu kosztów poniesionych przez konsorcjum zgodnie z zapisami porozumienia do umowy konsorcjum.

Wniosek został uzupełniony pismem z 1 grudnia 2022 r. (data wpływu 5 grudnia 2022 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie.  

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż są nim wspólnicy spółki kapitałowe.

Spółka przed przystąpieniem do zamówienia publicznego i zawarciem umowy dostawy zawarła umowę konsorcjum pomiędzy 3 podmiotami, której celem jest współdziałanie stron w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zawarcie umowy o wykonanie zamówienia, wspólna realizacja zamówienia jak również określenie ramowych zasad współpracy stron.

Umowa konsorcjum obowiązuje przez cały czas wykonywania umowy dostawy włącznie z wykonaniem wszelkich obowiązków z tytułu udzielonej gwarancji/rękojmi zamawiającemu aż do pełnego wykonania umowy i ich rozliczenia pomiędzy stronami i zamawiającym.

Nie uregulowane kwestie w tym dotyczące zasad wykonywania obowiązków wynikających z umowy konsorcjum zostały zgodnie z możliwością zawartą w tej umowie uregulowane w zawartych porozumieniach pomiędzy trzema stronami.

W umowie konsorcjum strony zobowiązały się do podjęcia wszelkich kroków do stworzenia optymalnych warunków technicznych, organizacyjnych i finansowych do wspólnej realizacji zamówienia na zasadach określonych umową.

Liderem konsorcjum w okresie postępowania o udzielenie zamówienia oraz realizacji umowy wyznaczono inną spółkę konsorcjum i upoważniono ją do reprezentowania konsorcjum przed zamawiającym we wszystkich sprawach dotyczących postępowania o udzielenie zamówienia w tym składania wyjaśnień oraz oświadczenia woli i wiedzy oraz na etapie realizacji umowy do podpisywania dokumentów w imieniu i za uprzednią pisemna zgodą stron, reprezentowania Konsorcjum wobec zamawiającego i osób działających na zlecenie zamawiającego w ramach realizacji umowy w sposób uzgodniony między stronami. Lider konsorcjum obowiązany jest powiadamiać strony o wszelkich podjętych przez niego działaniach jako Lider chyba że wcześniej uzyskał na nie zgodę.

Zgodnie z umową konsorcjum dokonano podziału zakresu prac do wykonania w ramach zamówienia przez każdą ze stron:

-     Lider - projektowanie, przygotowanie dokumentacji technicznej, zakupy i montaż w zakresie niewymagającym koncesji oraz logistyka operacyjna , co określono jako 50% wszystkich prac do wykonania w ramach umowy,

-     partner 1 (spółka wnioskująca o interpretację) - wykonanie konstrukcji .., nadzór nad badaniami sprawdzającymi wymaganymi umową z zamawiającym, udział w przekazywaniu zestawów zamawiającemu, co określono jako 49,99% wszystkich prac do wykonania w ramach umowy,

-    partner 2 - nadzór nad prawidłowością przebiegu procesów objętych koncesją, co stanowi 0,01% wszystkich prac do wykonania w ramach umowy.

W umowie konsorcjum zawarto zapis, iż w przypadku uzyskania przez Lidera wymaganych koncesji (o ile zostanie uzyskana do 31 grudnia 2022 r.) zakres prac w ramach zamówienia ulegnie zmianie automatycznej od dnia w którym Lider konsorcjum co najmniej w formie mailowej poinformuje spółkę (wnioskująca o interpretację) o uzyskaniu koncesji:

-   Lider - projektowanie, przygotowanie dokumentacji technicznej, zakupy i montaż w zakresie niewymagającym i wymagającym koncesji oraz logistyka operacyjna, co stanowi 87% wszystkich prac do wykonania w ramach umowy,

-   partner 1 (spółka wnioskująca o interpretację) - wykonanie konstrukcji …, nadzór nad badaniami sprawdzającymi wymaganymi umową z zamawiającym, udział w przekazywaniu zestawów zamawiającemu, co stanowi 12,99% wszystkich prac do wykonania w ramach umowy,

-   partner 2 - nadzór nad prawidłowością przebiegu procesów objętych koncesją, co stanowi 0,01% wszystkich prac do wykonania w ramach umowy.

Koszty związane z udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w tym koszty prawne i koszty składania środków odwoławczych, Lider i partner 1 poniosą po połowie zgodnie z zawartym porozumieniem do umowy konsorcjum.

Strony umowy opowiadają solidarnie względem zamawiającego za wszelkie zobowiązania związane ze złożeniem oferty, zabezpieczeniem należytego wykonania umowy oraz zawarciem i realizacją umowy z zastrzeżeniem, iż każda ze stron ponosi wyłączną odpowiedzialność wobec zamawiającego oraz osób trzecich za szkody powstałe w związku z realizacją zamówienia w części za którą ta strona odpowiada (zakres prac). W przypadku nie wykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z umowy, strona naruszająca umowę konsorcjum lub umowę z zamawiającym zobowiązana będzie do naprawienia wszelkich szkód wynikłych z tego tytułu w pełnej wysokości a poniesionych przez druga stronę. W przypadku gdy zamawiający będzie uprawniony do żądania odszkodowania lub kary umownej za naruszenie/niedotrzymanie zobowiązania wynikającego z umowy a żadna ze stron nie będzie ponosić odpowiedzialności za takie niedotrzymanie zobowiązania będą one płatne przez strony w proporcji do zakresu prac określonych w umowie na zasadach ogólnych.

W umowie konsorcjum zawarto, iż do czasu uzyskania odpowiednich koncesji przez Lidera konsorcjum Partner 1 (spółka wnioskująca o interpretacje) wystawiać będzie zamawiającemu faktury VAT za prace wykonane przez strony odpowiadające całości należnego wynagrodzenia. W przypadku gdy Lider otrzyma stosowną koncesję strony wspólnie z zamawiającym ustalą kto będzie wystawiał zamawiającemu faktury VAT. Każdej ze stron umowy konsorcjum przysługiwać będzie wynagrodzenie z tytułu realizacji umowy z zamawiającym, którego szczegółowe wyliczenie, zasady i warunki wzajemnych rozliczeń, sposób przygotowania dokumentacji finansowej, jak i wszelkie inne postanowienia dotyczące płatności oraz rozliczenia kosztów pomiędzy stronami zostały/zostaną określane w porozumieniu.

Do wzajemnych rozliczeń stron z tytułu realizacji umowy z zamawiającym nie ma zastosowania ww. podział zakresu prac (udział procentowy w dwóch przewidzianych opcjach:

1.bez uzyskania koncesji przez lidera :

2.po uzyskaniu koncesji przez Lidera konsorcjum z umowy konsorcjum.

W umowie konsorcjum zawarto pisemne potwierdzenie stanu faktycznego, iż umowa konsorcjum nie powoduje powstania pomiędzy stronami stosunku spółki cywilnej ani innego powiązania prawnego, w wyniku którego powstałby majątek wspólny oraz iż umowa konsorcjum nie powoduje powstania spółki prawa handlowego oraz iż strony występują we własnym imieniu.

Umowa konsorcjum odnosi się wyłącznie do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i nie będzie się rozciągała na inne działania podejmowane samodzielnie przez strony w zakresie przedmiotu ich działalności.

Zawarto umowę dostawy z zamawiającym w wyniku postępowania dotyczącego zamówienia publicznego, w którym określono szczegółowo przedmiot umowy, w tym cenę jednostkową określoną łącznie za zestaw, który zgodnie z specyfikacją stanowią:

… + … wraz z serwisowaniem w okresie gwarancyjnym.

W załączniku do umowy dostawy określono poszczególne pozycje wchodzące w skład … wchodzących w zestaw tj. … i … i wymagania ich dotyczące a w harmonogramie dostaw będącego załącznikiem do umowy dostawy uszczegółowiono kwotę jednostkową za:

1.…, poszczególne kompletacje …, szkolenia, obsługę gwarancyjną, dokumentację techniczną (z rozbiciem ceny jednostkowej na uszczegółowione pozycje);

2.…., poszczególne kompletacje …, szkolenia, obsługę gwarancyjną, dokumentację techniczną (z rozbiciem ceny jednostkowej na uszczegółowione pozycje).

Przy czym wykonywany zakres prac przez spółkę składającą wniosek o interpretację tj. …  z zestawu tj….. W zawartej umowie dostawy zawartej z zamawiającym: Skarbem Państwa a Wykonawcą (wg umowy dostawy rozumiany jako lider konsorcjum i członkowie konsorcjum zwani łącznie wykonawcą oraz konsorcjum) zawarto, iż wykonawca członek konsorcjum (spółka składająca wniosek) przedstawi zamawiającemu fakturę wraz z kompletem wymaganych dokumentów w tym protokołem przyjęcia-przekazania. Zapłata wynagrodzenia nastąpi również na jego rachunek.

Po podpisaniu umowy dostawy z zamawiającym zawarto kolejne porozumienie pomiędzy stronami konsorcjum doprecyzujące i uszczegóławiające rozliczenia stron w ramach realizacji umowy dostawy. Uzgodniono następujący podział obowiązków:

1. Spółka występującą o interpretację (Partner 1):

-    wykonanie konstrukcji stalowej … w oparciu o dokumentację z wycenioną kwotowo za 1 szt. (część składowa … wchodzącego w skład zestawu będącego przedmiotem umowy o dostawę) wraz z odpowiedzialnością gwarancyjną co do tego wyrobu,

-    zakup i montaż elementów i komponentów koncesjonowanych za dodatkowym wynagrodzeniem,

-    uczestnictwo w przekazywaniu (odbiorze) zestawów do zamawiającego ze względu na wymaganą koncesję oraz wystawianie faktur za dostawę wg zapisów umowy z zamawiającym,

-    obsług badań z zakresu kompatybilności, testów zg. z wymogami umowy za wynagrodzeniem określonym na 1 szt.,

-    w przypadku wykonywania prac przekraczających ww. zakres dodatkowe wynagrodzenie będące sumą poniesionych kosztów zakupu materiałów oraz kosztów pracy określonych stawką godzinową.

2. Lider konsorcjum:

-    opracowanie i dostarczeniu kompletnej dokumentacji techniczno-wykonawczej, instrukcji i innych dokumentów wymaganych umową,

-    zakup i montaż elementów i komponentów, które nie wymagają koncesji wraz z usuwaniem wad i usterek w ramach gwarancji,

-    opracowanie i prowadzenie logistyki operacyjnej dla całego projektu.

3. Partner 2:

-    udzielenie wymaganych przez Ul koncesji kwotę ustaloną na 1 szt.

W porozumieniu do umowy konsorcjum zawarto, iż możliwe jest po uzyskaniu koncesji przez lidera przejęcie części prac w tym fakturowania. Zawarto, iż strony będą otrzymywać należne wynagrodzenie i wzajemnie się rozliczą za wykonane prace z tytułu zrealizowanych zgodnie z umową dostaw niezwłocznie po wpływie zapłaty ceny przez zamawiającego. Strony w ramach umowy będą przekazywały sobie towary i wykonywały usługi i w tym momencie nastąpi przeniesienie władztwa ekonomicznego nad towarami oraz związanymi z nim ryzykiem. W porozumieniu do umowy konsorcjum zapisano również iż:

-     w przypadku w którym spółka występująca o interpretację (Partner 1 zg. z umową konsorcjum) jest podmiotem dokonującym dostawy (do czasu uzyskania koncesji przez lidera lub jeśli lider uzyska licencje a strony ustalą, iż Partner 1 jest podmiotem dokonującym dostawy) na rzecz zamawiającego i wystawia faktury na niego wszelkie świadczenia usług i dostawy towarów przez uczestników konsorcjum są dokonywane na jego rzecz,

-     w przypadku kiedy Lider jest podmiotem dokonującym dostawy na rzecz zamawiającego i konsekwentnie wystawia na niego faktury (od momentu uzyskania koncesji) wszelkie świadczenia usług i dostawy towarów realizowane przez członków konsorcjum są dokonywane na rzecz lidera.

Lider konsorcjum z tytułu realizacji umowy z zamawiającym otrzyma wynagrodzenie w kwocie odpowiadającej wartości sprzedaży pomniejszonej o wynagrodzenie należne innym członkom konsorcjum.

Zgodnie z zawartym porozumieniem koszty udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz koszty realizacji umowy strony poniosą w następujący sposób:

-     koszty obsługi prawnej, odwołania po 50% lider i 50% Partner 1,

-     w proporcjach 67% lider i 33% Partner 1 koszty ustanowienia wadium i gwarancji należytego wykonania umowy oraz koszty zmian technicznych wyrobu i związanego z tym wzrostu kosztu produkcji wynikających z odstępstw i uzgodnionych z zamawiającym, w proporcjach 80% lider i 20% Partner 1 kosztu badań wymaganych umową z zamawiającym .

W razie rozbieżności pomiędzy porozumieniem a umową konsorcjum pierwszeństwo będą miały postanowienia umowy konsorcjum.

Podział kosztów udziału w postępowaniu nie jest tożsamy w udziale kosztów lub ceny sprzedaży ani z zakresem prac poszczególnych członków konsorcjum.

Wynagrodzenie spółki występującej o interpretację odzwierciedlone w cenie jednostkowej określonej w porozumieniu do umowy konsorcjum za wykonywaną … wynosi 16,84% ceny jednostkowej za przedmiot umowy dostawy a obsługa badań 2,22% ceny jednostkowej za przedmiot umowy dostawy. Zawarto zapis dotyczący marży 1% dotyczącej narzutu na zakup 1 elementu koncesjonowanego jeżeli lider nie otrzyma koncesji oraz przewidziano dodatkowo, iż za zakup i montaż elementów i komponentów koncesjonowanych ustalono wynagrodzenie dodatkowe obejmujące sumę kosztów zakupu materiałów oraz kosztów pracy określoną za 1 roboczogodzinę.

Nie przewidziano możliwości określenia udziału kosztów poszczególnych członków konsorcjum w kosztach całego zamówienia ani udziału (proporcji) w cenie sprzedaży.

Wynagrodzenie partnera 3 za udzielenie wymaganych koncesji stanowiącą 0,27% ceny jednostkowej za przedmiot dostawy.

Udział wynagrodzenia za wykonany zakres prac przypadający członkom konsorcjum zgodnie z zawartym porozumieniem do umowy konsorcjum nie jest tożsame z udziałem procentowym określonym w umowie konsorcjum zakresu wszystkich prac wynikających z umowy dostawy (w dwóch wariantach: 1. koncesja partner 1, 2. koncesja lider) ani nie jest tożsamy z udziałem w cenie (wynagrodzeniu) za przedmiot umowy.

Podstawą zawarcia umowy konsorcjum była możliwość udziału w przetargu dotyczącym zamówień publicznych, którego samodzielne wykonanie nie byłoby możliwe ze względu na zakres przedmiotowy i wymagania koncesyjne, a nie wspólne przedsięwzięcie. W sensie operacyjnym ze strony Wnioskodawcy jest to podwykonastwo i wykonanie części zakresu prac. Każda ze stron świadczy swój udział w pracach, tak jakby zawarła własny kontrakt. Jednocześnie każda ze stron ponosi ryzyko i odpowiedzialność w tym gwarancyjna za wykonanie swojego udziału. Wobec czego każdy z członków konsorcjum może rozliczać się podatkowo jako odrębny podatnik na zasadach ogólnych.

W umowie konsorcjum nie zawarto udziału procentowego w jakim uczestnicy partycypują w zyskach ani udziału na zasadzie zadań przez co nie możliwe jest odniesienie proporcji do przychodów i kosztów oraz mając na uwadze podział prac.

Nie możliwe jest odniesienie proporcji do przychodów i kosztów oraz mając na uwadze podział prac nie znane są koszty poszczególnych uczestników umowy konsorcjum. Ustalono jedynie proporcję do kosztów usług prawniczych, ustalenia wadium.

Pismem z 1 grudnia 2022 r. uzupełniono opis sprawy następująco:

Ad. 1A: Zgodnie z opisem we wniosku o wydanie interpretacji stanem przyszłym zgodnym z zawartymi umowami i porozumieniami w ocenie spółki w przypadku kiedy Lider Konsorcjum fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego będziemy dokonywać na rzecz Lidera Konsorcjum świadczenia usług lub dostawy wyrobów . Nie będziemy dokonywać rozliczenia poniesionych kosztów.

Ad.1B: Zgodnie z opisem we wniosku o wydanie interpretacji stanem przyszłym zgodnym z zawartymi umowami i porozumieniami w ocenie Spółki w przypadku kiedy fakturować będzie przedmiot umowy dla zamawiającego otrzymane przez Członków Konsorcjum świadczenie usług lub dostawę towarów/wyrobów na rzecz Spółki traktować będzie jako otrzymanie świadczenia usług lub dostawę towarów/wyrobów. Spółka nie będzie dokonywać rozliczenia poniesionych kosztów.

Ad.1C: Zgodnie z opisem we wniosku o wydanie interpretacji stanem przyszłym zgodnym z zawartymi umowami i porozumieniami w ocenie spółki w przypadku kiedy fakturować będzie przedmiot umowy dla zamawiającego otrzymane od Członków Konsorcjum świadczenie usług lub nabycie towarów/wyrobów będzie wykorzystywać do wykonania czynności opodatkowanych .

Ad.1D : Spółka nasza jako Partner Konsorcjum poniosła całe koszty usług prawnych wynikające z odwołania od wyniku przetargu zgodnie z otrzymaną fakturą a następnie doszło do rozliczenia tych kosztów pomiędzy Wnioskodawcą a Liderem Konsorcjum.

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług oznaczone jak we wniosku (pytanie nr 1 ostatecznie sformułowane w piśmie z 1 grudnia 2022 r.)

1.  Czy prawidłowe jest wystawienie faktur sprzedaży i wykazanie podatku od towarów i usług należnego zgodnie z obowiązującą dla dostawy stawką Vat od podstawy opodatkowania za część wykonanych prac na rzecz lidera, w przypadku kiedy lider konsorcjum fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego?

2.  Czy prawidłowe jest przyjmowanie faktur sprzedaży od członków konsorcjum i odliczanie podatku naliczonego w przypadku kiedy Partner 1 (członek konsorcjum występujący o interpretacje) fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego ?

4.Czy spółka prawidłowo obciążyła fakturą sprzedaży i wykazała podatek należny od towarów i usług od części obciążającej lidera kosztami usług prawnych wynikających z odwołania od wyniku przetargu w proporcji 50% ogółu kosztów poniesionych przez konsorcjum zgodnie z zapisami porozumienia do umowy konsorcjum?

Państwa stanowisko w sprawie (stanowisko nr 1 zostało ostatecznie sformułowane w piśmie z 1 grudnia 2022 r.)

1. Prawidłowym dokumentem do rozliczeń między stronami są faktury VAT dotyczące sprzedaży wykonywanych usług i dostaw towaru oraz wykazania należnego podatku od towarów i usług za część wykonanych prac na rzecz lidera w przypadku kiedy lider fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego stanowi podstawę opodatkowania podatkiem z tytułu dostaw i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i w zw. z art. 8 ust. 1 Ustawy z 11-03-2004 r o podatku od towarów i usług Dz.U. z 2021 poz. 685 z późn. zmianami.

2. Prawidłowym dokumentem do rozliczeń między stronami są faktury VAT dokumentujące zakup otrzymany od członków konsorcjum, który jest podstawą odliczania podatku naliczonego od towarów i usług zawartego w tych fakturach zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz.U. z 2021 poz. 685 z późn. zmianami.

4. Spółka prawidłowo obciążyła fakturą sprzedaży i naliczyła podatek VAT od części obciążającej lidera kosztami usług prawnych wynikających z odwołania od wyniku przetargu poniesione przed zawarciem umowy z zamawiającym ale po podpisaniu umowy konsorcjum w proporcji 50% zgodnie z zapisami porozumienia do umowy konsorcjum zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 i w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz.U. z 2021 poz.685 z późn. zmianami.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

-   prawidłowe – w zakresie wystawienia faktur sprzedaży i wykazanie podatku od towarów i usług należnego zgodnie z obowiązującą dla dostawy stawką VAT za część wykonanych prac na rzecz Lidera w przypadku kiedy Lider konsorcjum fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego, (pytanie nr 1)

-   prawidłowe – w zakresie przyjmowania faktur sprzedaży od członków konsorcjum i odliczanie podatku naliczonego w przypadku kiedy Partner 1 (członek konsorcjum występujący o interpretacje) fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego, (pytanie nr 2)

-   prawidłowe – w zakresie obciążenia fakturą sprzedaży i wykazania podatku należnego od towarów i usług od części obciążającej Lidera kosztami usług prawnych wynikających z odwołania od wyniku przetargu w proporcji 50% ogółu kosztów poniesionych przez konsorcjum zgodnie z zapisami porozumienia do umowy konsorcjum (pytanie nr 4).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy,

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach, rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.

Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy.

Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

-  świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej dyrektywą. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

TSUE, w wyroku z dnia 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że „(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z dnia 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I 10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „świadczenie usług dokonywane odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. 1 7505 pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).

W wyroku z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon d’Or SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances Trybunał wskazał, że „(...) aby świadczenie usług mogło być uznane za „odpłatne” w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56)” (pkt 34).

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zawarła umowę konsorcjum pomiędzy 3 podmiotami. Zawarto umowę dostawy z zamawiającym w wyniku postępowania dotyczącego zamówienia publicznego, w którym określono szczegółowo przedmiot umowy, w tym cenę jednostkową określoną łącznie za zestaw, który zgodnie z specyfikacją stanowią:

… + … wraz z serwisowaniem w okresie gwarancyjnym.

Podstawą zawarcia umowy konsorcjum była możliwość udziału w przetargu dotyczącym zamówień publicznych, którego samodzielne wykonanie nie byłoby możliwe ze względu na zakres przedmiotowy i wymagania koncesyjne, a nie wspólne przedsięwzięcie. W sensie operacyjnym ze strony Wnioskodawcy jest to podwykonastwo i wykonanie części zakresu prac. Każda ze stron świadczy swój udział w pracach, tak jakby zawarła własny kontrakt. Jednocześnie każda ze stron ponosi ryzyko i odpowiedzialność w tym gwarancyjną za wykonanie swojego udziału.

W umowie konsorcjum nie zawarto udziału procentowego w jakim uczestnicy partycypują w zyskach ani udziału na zasadzie zadań przez co nie możliwe jest odniesienie proporcji do przychodów i kosztów oraz mając na uwadze podział prac.

Nie możliwe jest odniesienie proporcji do przychodów i kosztów oraz mając na uwadze podział prac nie znane są koszty poszczególnych uczestników umowy konsorcjum. Ustalono jedynie proporcję do kosztów usług prawniczych, ustalenia wadium.

Ponadto Spółka wskazała, że w przypadku:

-   kiedy Lider Konsorcjum fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego będzie dokonywać na rzecz Lidera Konsorcjum świadczenia usług lub dostawy wyrobów. Nie będzie dokonywać rozliczenia poniesionych kosztów.

-   kiedy fakturować będzie przedmiot umowy dla zamawiającego otrzymane przez Członków Konsorcjum świadczenie usług lub dostawę towarów/wyrobów na rzecz Spółki traktować będzie jako otrzymanie świadczenia usług lub dostawę towarów/wyrobów. Nie będzie dokonywać rozliczenia poniesionych kosztów.

-   kiedy fakturować będzie przedmiot umowy dla zamawiającego otrzymane od Członków Konsorcjum świadczenie usług lub nabycie towarów/wyrobów będzie wykorzystywać do wykonania czynności opodatkowanych.

Spółka nasza jako Partner Konsorcjum poniosła całe koszty usług prawnych wynikające z odwołania od wyniku przetargu zgodnie z otrzymaną fakturą a następnie doszło do rozliczenia tych kosztów pomiędzy Spółką a Liderem Konsorcjum.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii:

-wystawienia faktur sprzedaży i wykazania podatku od towarów i usług za część wykonanych prac na rzecz Lidera w przypadku, kiedy Lider konsorcjum fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego,

-przyjmowania faktur sprzedaży od członków konsorcjum i odliczanie podatku naliczonego w przypadku, kiedy Partner fakturuje przedmiot umowy dla zamawiającego,

-obciążenia fakturą sprzedaży i wykazania podatku należnego od towarów i usług od części obciążającej Lidera kosztami usług prawnych wynikających z odwołania od wyniku przetargu w proporcji 50% ogółu kosztów poniesionych przez konsorcjum zgodnie z zapisami porozumienia do umowy konsorcjum.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku opisu sprawy należy wskazać, że co do zasady konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1360), w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Przechodząc zatem na grunt prawa podatkowego należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Konsorcjum – w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Oznacza to, że relacji zachodzących pomiędzy stronami umowy konsorcjum (podatnikami VAT), dla potrzeb podatku od towarów i usług, nie należy oceniać na zasadach wewnętrznych rozliczeń konsorcjum. Powyższego nie zmienia okoliczność, że w przypadku umów konsorcjum dopuszczalne jest zawarcie ustaleń, że rozliczenia gospodarcze i księgowe, w tym dotyczące podpisywania umów i wystawiania faktur za prace wykonane przez uczestników konsorcjum na rzecz podmiotów zamawiających te prace na podstawie zawartego z nimi kontraktu – będzie dokonywał wytypowany przez uczestników konsorcjum podmiot wiodący.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega czynność (tj. dostawa towarów lub świadczenie usług), a nie sama płatność. Zatem samo „rozliczenie przychodów i kosztów” nie może podlegać opodatkowaniu.

Za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

-istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

-wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

-istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,

-odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

-istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że udział w kosztach i przychodach Konsorcjum, które nie dotyczą dostawy towarów i świadczenia usług, nie powinien być opodatkowany podatkiem od towarów i usług i dokumentowany między stronami przez wystawienie faktury.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy,

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Jak wskazano w opisie sprawy podstawą zawarcia umowy konsorcjum była możliwość udziału w przetargu dotyczącym zamówień publicznych, którego samodzielne wykonanie nie byłoby możliwe ze względu na zakres przedmiotowy i wymagania koncesyjne, a nie wspólne przedsięwzięcie. W sensie operacyjnym ze strony Państwa jest to podwykonastwo i wykonanie części zakresu prac. Państwo będą dokonywać na rzecz Lidera konsorcjum świadczenia usług lub dostawy towarów. Każda ze stron świadczy swój udział w pracach, tak jakby zawarła własny kontrakt.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku gdy dokonują Państwo na rzecz Lidera Konsorcjum świadczenia usług lub dostawy towarów powinni Państwo czynności te udokumentować przez wystawienie faktury VAT zgodnie z obowiązującą stawką podatku. Ponadto wskazali Państwo w opisie sprawy, że nie będą dokonywać rozliczenia poniesionych kosztów.

Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że otrzymane od członków konsorcjum świadczenie usług lub nabycie towarów (wyrobów) będą Państwo wykorzystywać do wykonania czynności opodatkowanych. Nie będą Państwo dokonywać rozliczenia kosztów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług i towarów od członków konsorcjum w zakresie, w jakim nabyte od nich towary i usługi będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że ponieśli całe koszty usług prawnych wynikające z odwołania od wyniku przetargu zgodnie z otrzymaną fakturą a następnie doszło do rozliczenia tych kosztów pomiędzy Państwem a Liderem Konsorcjum.

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy,

w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Przepis ten jest źródłem praw i obowiązków podatników w odniesieniu do świadczeń określanych mianem „odsprzedaży” lub „refakturowania” usług.

Skoro Państwo, jako członek konsorcjum wykonujący przewidziane umową czynności ponieśli całe koszty usług prawnych związane ze wspólnym przedsięwzięciem, a następnie rozdzielają te koszty pomiędzy siebie a Lidera konsorcjum, to niewątpliwie Lider konsorcjum będzie beneficjentem czynności wykonywanych przez Państwa. W tej sytuacji należy przyjąć, że mamy do czynienia z refakturowaniem usług prawnych wynikających z odwołania od wyniku przetargu.

Obciążenie przez Państwa odpowiednią częścią kosztów usług prawnych związanych ze wspólnym przedsięwzięciem Lidera konsorcjum spełnia kryteria odpłatnego świadczenia usług.

Jak już wyżej wskazano ponieśli Państwo całe koszty usług prawnych wynikające z odwołania od wyniku przetargu zgodnie z otrzymaną fakturą a następnie doszło do rozliczenia tych kosztów pomiędzy Państwem a Liderem Konsorcjum.

Zatem to Państwo świadczą na rzecz Lidera konsorcjum usługę prawną, za którą otrzymują Państwo wynagrodzenie.

W konsekwencji obciążenie przez Państwa odpowiednią częścią kosztów usług prawnych związanych ze wspólnym przedsięwzięciem jest wynikiem wykonania ww. usługi i powinno zostać uznane za czynności opodatkowane w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 i art. 8 ust. 2a ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ocena stanowiska Państwa w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.