Możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy przez podatnika świadczącego usługi wyceny nieruchomości. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.99.2022.2.PRM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.99.2022.2.PRM

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy przez podatnika świadczącego usługi wyceny nieruchomości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 3 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy przez podatnika świadczącego usługi wyceny nieruchomości. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 kwietnia 2022 r. (wpływ 29 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą jednoosobową – (...) (rzeczoznawca majątkowy). Zakres Pani działalności to kod PKD 68.31.Z – pośrednictwo w obrocie nieruchomościami. Jest Pani biegłym sądowym z zakresu szacowania nieruchomości i Pani znaczna część zakresu działalności to sporządzanie opinii/wycen dla sądów.

W roku podatkowym 2021 Pani przychody ze sprzedaży nie przekroczyły 200.000 zł netto. Ponadto, do tej pory była Pani płatnikiem podatku VAT i nie korzystała Pani ze zwolnienia.

Struktura sprzedaży usług związanych z wyceną nieruchomości, sporządzaniem opinii na potrzeby spraw cywilnych i gospodarczych dla sądów rejonowych i okręgowych w Pani firmie to:

  • ok. 80% - opinie dla sądów,
  • ok. 20 % - wyceny dla Urzędów Miasta, Powiatów, Gmin i osób fizycznych lub podmiotów gospodarczych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie wniosku

Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza nie stanowi usług prawniczych (nie jest Pani z wykształcenia prawnikiem), nie stanowi także usług doradczych tj. nie doradza Pani klientowi w zakresie oszacowanych wartości nieruchomości. Nie doradza Pani także sądowi w zakresie sporządzanych dla nich opinii. Działalność polega na oszacowaniu wartości nieruchomości, a nie doradzaniu.

W ramach prowadzonej działalności zarówno na zlecenie klientów indywidualnych, firm czy urzędów rejonowych czy okręgowych szacuje Pani konkretną wartość rynkową lub odtworzeniową nieruchomości wskazanych przez zleceniodawców. Na podstawie Pani wyliczeń zleceniodawcy dokonują różnych czynności np. zabezpieczenia kredytu, podziału majątku dorobkowego, zakupu, sprzedaży. W Pani opiniach/operatach szacunkowych nie doradza Pani, a tylko szacuje wartość rynkową lub odtworzeniową nieruchomości.  W ramach czynności dokonuje Pani niezbędnych pomiarów powierzchni, sporządza Pani dokumentację fotograficzną, przegląda Pani akty notarialne w urzędach, pozyskuje Pani dokumenty niezbędne do wyceny tj. mapy, wypisy z rejestru gruntów, informację o przeznaczeniu terenu. Na podstawie tych informacji sporządza Pani operat szacunkowy dotyczący wartości działki, domu, nieruchomości. Wartość ta nie podlega doradzaniu, jest konkretna i niezmienna w danym czasie i według konkretnego stanu nieruchomości. Ponadto w zleceniach wskazane są konkretne cele wyceny. Nie są to cele doradcze.

Płatnikiem VAT jest Pani od samego początku prowadzenia działalności gospodarczej tj. od lipca 2005 r.

Jest Pani płatnikiem VAT od 2005 r. ponieważ w ówczesnym czasie rzeczoznawca majątkowy nie mógł korzystać ze zwolnienia. Od tamtego czasu nie korzystała Pani ze zwolnienia. Nigdy nie przekroczyła Pani limitu obrotów. Nie zrezygnowała Pani także ze zwolnienia z podatku VAT, ponieważ nigdy Pani o niego nie wnioskowała.

Nie rozpoczęła Pani działalności w trakcie 2021 r., prowadzi ją Pani od dawna. Zasada proporcji Pani nie dotyczy.

Nie wykonuje Pani czynności wskazanych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku

Czy w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej tj. rzeczoznawstwo majątkowe, może Pani korzystać ze zwolnienia podmiotowego?

Pani stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku

Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza w zakresie rzeczoznawstwa majątkowego – sporządzania operatów szacunkowych oraz opinii o wartości nieruchomości nie są usługami prawniczymi, ani nie mają charakteru doradztwa. Określają one wartość, a nie doradzają o tej wartości.

W ramach prowadzonej działalności nie doradza Pani, a wykonuje czynności zmierzające do ustalenia/oszacowania wartości konkretnej nieruchomości. Korzysta Pani w tym celu z informacji urzędów, wizji lokalnej i wiernych pomiarów nieruchomości, zaś efektem końcowym jest konkretna i niezmienna wartość nieruchomości, która nie podlega zmianie w danym czasie. Na podstawie Pani operatów klienci lub sądy podejmują decyzje dotyczące kredytu, sprzedaży itd.

Ponadto, wskazuje Pani, że nigdy nie korzystała Pani ze zwolnienia z podatku VAT. Od początku prowadzenia działalności tj. od lipca 2005 r. płaciła Pani podatek VAT.

W 2021 r. nie przekroczyła Pani limitu 200.000 zł obrotu. Nie dotyczy Pani również zasada proporcjonalnego obliczania tego obrotu, ponieważ działalność prowadziła Pani cały rok.

Reasumując zatem wszystko co powyższe, Pani zdaniem, może Pani skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dostawa towarów lub świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane są przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.

Jedną z generalnych zasad na gruncie podatku od towarów i usług jest bowiem to, że czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy wykonane są przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na mocy art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego w tym związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego Słownika, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Pani wątpliwości dotyczą kwestii, czy prowadząc działalność gospodarczą jako rzeczoznawca majątkowy może Pani skorzystać z prawa do zwolnienia podmiotowego.

Z opisu sprawy wynika, że od 2005 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie wyceny nieruchomości w formie opinii/operatów szacunkowych jako rzeczoznawca majątkowy. Nie świadczy Pani usług prawniczych, ani usług doradczych. Nie wykonuje Pani także innych czynności wskazanych w art. 113 ust. 13 ustawy. W ramach prowadzonej działalności szacuje Pani konkretną wartość rynkową lub odtworzeniową wskazanej przez zleceniodawcę nieruchomości. Wartość ta jest konkretna i niezmienna w danym czasie i według konkretnego stanu nieruchomości. Jest Pani czynnym podatnikiem VAT od 2005 r. – nigdy nie korzystała Pani ze zwolnienia od podatku VAT. Wartość sprzedaży w roku podatkowym 2021, ani w poprzednich latach, nie przekroczyła u Pani kwoty wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Należy zatem zgodzić się z Panią, że będzie mogła Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Z przedstawionych okoliczności wynika, że nie wykonuje Pani czynności wskazanych w art. 113 ust. 13 ustawy. Ponadto, wartość sprzedaży w roku podatkowym 2021 nie przekroczyła u Pani kwoty 200.000 zł.

Zaznaczyć jednakże należy, że jeżeli wartość Pani sprzedaży przekroczy kwotę 200.000 zł, zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że utraci Pani prawo do zwolnienia podmiotowego w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).