Temat interpretacji
W zakresie: zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników nieruchomości zabudowanych nr 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25; opodatkowania stawką podatku VAT 23% nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników nieruchomości niezabudowanych nr 1, 3, 5, 7, 8.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 27 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 marca 2020 r. (data wpływu 30 marca 2020 r.) oraz z dnia 28 maja 2020 r. (data wpływu 3 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników nieruchomości zabudowanych nr 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 jest prawidłowe;
- zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników nieruchomości zabudowanych nr 24, i 25 jest nieprawidłowe;
- opodatkowania stawką podatku VAT 23% nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników nieruchomości niezabudowanych nr 1, 3, 5, 7, 8 jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników nieruchomości zabudowanych nr 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25;
- opodatkowania stawką podatku VAT 23% nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników nieruchomości niezabudowanych nr 1, 3, 5, 7, 8.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 27 marca 2020 r. oraz z dnia 28 maja 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz uiszczenie dodatkowej opłaty.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej także jako: Spółka, Spółka jawna) prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej, powstałej w wyniku przekształcenia w dniu 2007 r. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę jawną, stosownie do art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, co odzwierciedla uchwała wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w sprawie przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę jawną.
Zgodnie z umową Spółki jawnej jej wspólnikami są małżonkowie. Wspólnicy mają prawo do równego udziału w zyskach (stratach) Spółki jawnej bez względu na rodzaj i wartość wkładu. Każdy wspólnik ma prawo reprezentować Spółkę oraz ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw Spółki.
Wnioskodawca jest prawnym administratorem targowiska. Na terenie targowiska Spółka oddaje w najem innym podmiotom gospodarczym powierzchnie handlowe umożliwiające prowadzenie własnej działalności. Wnioskodawca oferuje kontrahentom własny pawilon (box) handlowy, profesjonalną obsługę administracyjną, reklamę internetową (na życzenie), wizytówkę firmy na witrynie Wnioskodawcy (na życzenie), obsługę agencji ochroniarskiej.
Na terenie targowiska znajdują się ponadto:
- biuro ogłoszeń, gdzie kontrahenci mogą zlecić wyemitowanie reklamy głosowej przez system radiowy umieszczony na terenie całego centrum,
- lokale gastronomiczne,
- sanitariaty dostępne dla sprzedawców i kupujących.
W sąsiedztwie targowiska znajduje się parking dla klientów.
Targowisko oraz parking położone są na terenie działek będących własnością lub współwłasnością Wnioskodawcy. Targowisko, będące częścią handlową, położone jest na niżej wymienionych działkach o następujących numerach ewidencyjnych:
- 19, 20, 21, 22, 23 - działki zostały nabyte do majątku wspólnego małżonków. Nabywcom nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu tych działek. W dniu 2005 r., na podstawie umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (akt notarialny Rep. A Nr ) mąż wniósł przedmiotowe działki do zawiązanej spółki z o.o. jako wkład niepieniężny. W wyniku przekształcenia spółki z o.o. działki stanowią własność Wnioskodawcy. Całkowita powierzchnia działek wynosi m&². Wskazane działki wpisane są do księgi wieczystej o numerze ;
- 24, 25 - działki zostały nabyte do majątku wspólnego małżonków. Nabywcom nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od ich zakupu. Początkowo użytkowane były w jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez żonę, następnie w związku z zawiązaniem spółki jawnej, na podstawie aktu notarialnego z dnia 2007 r. (Rep. A Nr ), własność działek została wniesiona aportem do majątku Wnioskodawcy. Całkowita powierzchnia działek wynosi m&² Przedmiotowe działki wpisane są do księgi wieczystej o numerze .
Z kolei parking znajduje się na terenie działek o następujących numerach ewidencyjnych:
- 1, 3 - działki zostały nabyte przez spółkę z o.o. na podstawie umowy sprzedaży z dnia 2006 r. (akt notarialny Rep. A Nr ). Od ich zakupu nie przysługiwało nabywcy odliczenie podatku naliczonego VAT. Następnie, w wyniku przekształcenia spółki z o.o. w spółkę jawną działki stały się własnością Wnioskodawcy Całkowita powierzchnia działek wynosi m&²;
- 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 - działki zostały nabyte do majątku wspólnego małżonków na prawach wspólności majątkowej małżeńskiej. Następnie były wykorzystywane przez żonę w prowadzonej przez nią jednoosobowej działalności gospodarczej. W związku z zawiązaniem spółki jawnej, na podstawie aktu notarialnego z dnia 2007 r. (Rep. A Nr ), Przeniesienie własności, Wnioskodawca stał się współwłaścicielem nieruchomości stanowiącej działki gruntu o ww. numerach ewidencyjnych w wartości odpowiadającej powierzchni m&² (tj. 1/4 z m&²) wraz z prawem do korzystania z wydzielonej powierzchni 10.000 m&². W pozostałym zakresie (3/4 części) współwłaścicielami pozostali Małżonkowie na prawach wspólności majątkowej małżeńskiej.
Na mocy aktu notarialnego z dnia 2008 r. (Rep. A Nr ) Przeniesienie własności do majątku spółki jawnej zostało przeniesione z majątku prywatnego Wspólników:
- 3/4 części w prawie współwłasności działek o numerach ewidencyjnych 9, 10;
- 12/20 części w prawie współwłasności działek gruntu oznaczonych numerami 2, 4, 6, 11, 12, 13 oraz
- 4/5 części w prawie współwłasności działek gruntu oznaczonych numerami 5, 7, 8.
Tym samym Spółka
- jest wyłącznym właścicielem działek o numerach ewidencyjnych 9, 10;
- posiada udział wynoszący 17/20 części we współwłasności działek oznaczonych numerami 2, 4, 6, 11, 12, 13;
- posiada udział wynoszący 5/20 części we współwłasności działek oznaczonych numerami 14, 15, 16, 17, 18 oraz
- posiada udział wynoszący 16/20 części we współwłasności działek o numerach ewidencyjnych 5, 7, 8.
W pozostałym zakresie współwłaścicielami przedmiotowych działek są małżonkowie w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej.
Wniesienie aportu nie podlegało podatkowi od towarów i usług, gdyż dokonane zostało przez małżonków - osoby fizyczne w ramach zarządu majątkiem prywatnym (mąż i żona występowali w charakterze podatnika VAT).
Aktualnie realizowana jest zmiana Miejscowego Planu Zagospodarowania Terenu dla przedmiotowych działek, która obejmuje przekształcenie funkcji tych terenów w taki sposób, aby była na nich możliwa realizacja funkcji produkcyjnej, magazynowej, biurowo-socjalnej, parkingowej, usługowej (wszelkie usługi w tym bazy hotelowe naprawy, stacje diagnostyczne sprzedaż, etc.) oraz wysokiego składowania Nie będzie możliwe jedynie realizowanie funkcji mieszkalnej. Nowy plan zakłada również ulepszenia obecnego układu drogowego w celu dostosowania go do potrzeb obsługi terenu przez znaczną liczbę samochodów ciężarowych - obecnie jest możliwa bezproblemowa obsługa przez TIR-y, jednak w przypadku usług logistycznych, dla wygody potencjalnego użytkownika, zasadnym byłoby dopasowanie komunikacji do restrykcyjnych wymagań Obecnie Studium Uwarunkowań jest zgodne z wnioskowanymi zapisami Planu Zagospodarowania.
Na działkach będących przedmiotem niniejszego wniosku znajdują się następujące budynki i budowle
- działka nr 1 - na działce nie są posadowione żadne budynki czy budowle;
- działka nr 2 - budynek z przeznaczeniem na działalność gastronomiczną (pizzeria), przyjęty do używania 2007 r.;
- działka nr 3 - na działce nie są posadowione żadne budynki czy budowle;
- działka nr 4 - budynek z przeznaczeniem na działalność gastronomiczną, przyjęty do używania 2007 r. oraz budynek administracyjny, oddany do użytkowania z dniem 2010 r. po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie;
- działka nr 5 - na działce nie są posadowione żadne budynki czy budowle;
- działka nr 6 - budynek administracyjny, oddany do użytkowania z dniem 2010 r. po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie;
- działka nr 7 - na działce nie są posadowione żadne budynki czy budowle;
- działka nr 8 - na działce nie są posadowione żadne budynki czy budowle;
- działka nr 9 - budynek administracyjny, oddany do użytkowania z dniem 2010 r. po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie;
- działka nr 10 - budynek administracyjny, oddany do użytkowania z dniem 2010 r. po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie;
- działka nr 11 - budynek administracyjny, oddany do użytkowania z dniem 2010 r. po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie;
- działka nr 12 - budynek administracyjny, oddany do użytkowania z dniem 2010 r. po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie;
- działka nr 13 - budynek administracyjny, oddany do użytkowania z dniem 2010 r. po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie;
- działka nr 14 - budynek administracyjny, oddany do użytkowania z dniem 2010 r. po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie;
- działka nr 15 - budynek administracyjny, oddany do użytkowania z dniem 2010 r. po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie;
- działka nr 16 - budynek administracyjny, oddany do użytkowania z dniem 2010 r. po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie;
- działka nr 17 - budynek administracyjny oddany do użytkowania z dniem 2010 r. po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie;
- działka nr 18 - budynek administracyjny, oddany do użytkowania z dniem 2010 r po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie;
- działka nr 19 - stanowiące budowlę drogi asfaltowe, oddane do użytkowania z dniem 2005 r.;
- działka nr 20 - stanowiące budowlę drogi asfaltowe, oddane do użytkowania z dniem 2005 r.;
- działka nr 21 - stanowiące budowlę drogi asfaltowe, oddane do użytkowania z dniem 2005 r.;
- działka nr 22 - stanowiące budowle drogi asfaltowe, oddane do użytkowania z dniem 2005 r.;
- działka nr 23 - stanowiące budowle drogi asfaltowe, oddane do użytkowania z dniem 2005 r.;
- działka nr 24 - sanitariat o powierzchni użytkowej 35.58 m&². stanowiący środek trwały przejęty aportem. Budynek został przyjęty do używania 2007 r. Ponadto, na terenie działki znajdują się stanowiące budowle drogi asfaltowe oraz instalacje kablowe przyjęte do używania w dniu 2007 r.;
- działka nr 25 - stanowiące budowle drogi asfaltowe oraz instalacje kablowe przyjęte do używania w dniu 2007 r.
Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Przy budowie budynków i budowli Spółka od poniesionych wydatków odliczyła podatek naliczony VAT. W ostatnich 10 latach Wnioskodawca poczynił na terenie targowiska następujące nakłady:
- w 2009 r. została zainstalowana instalacja wodociągowa na parkingu;
- w 2010 r. zostały dokonane utwardzenia parkingu;
- w 2010 r. na budynku administracyjnym (jeszcze przed oddaniem do użytkowania) została umieszczona reklama świetlna (nazwa firmy z liter blokowych, do ewentualnego demontażu i utylizacji);
- wybudowany został budynek biura z systemem alarmowym i monitoringiem zaewidencjonowanym w osobnych pozycjach środków trwałych - oddany od używania w 2010 r. zaś modernizowany w 2012 r. (wartość ulepszeń nie przekroczyła 30% ich wartości początkowej);
- w 2012 r. dokonano montażu baterii kondensatorów wewnątrz stacji transformatorowej służący oszczędnościom na energii biernej - zaewidencjonowany jako odrębny środek trwały.
Wnioskodawca dokonywał ulepszeń budynków i budowli, jednak wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, nie przekroczyły 30% ich wartości początkowej.
Wspólnicy Spółki zamierzają podjąć uchwałę o wycofaniu nieruchomości z majątku Spółki i przeniesieniu ich do majątku prywatnego małżonków w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, niezwiązanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Tym samym Wspólnicy staną się współwłaścicielami przedmiotowej nieruchomości w części odpowiadającej posiadanym udziałom w Spółce. W wykonaniu powyższej uchwały pomiędzy spółką jawną a wspólnikami zostanie zawarta umowa nieodpłatnego przekazania nieruchomości na potrzeby własne wspólników spółki jawnej w formie aktu notarialnego. Umowa przenosząca własność składników majątku nie będzie stanowiła umowy sprzedaży, czy umowy darowizny. Będzie natomiast umową nienazwaną o treści i skutkach określonych w tej umowie. Ponadto, wycofanie przedmiotowych składników majątkowych nie nastąpi tytułem wypłaty zysku w spółce jawnej. Wycofaniu gruntów i posadowionych na nich budynków i budowli z majątku Spółki do majątku Wspólników nie będzie towarzyszyło dodatkowe wynagrodzenie (spłaty) na rzecz wspólników. Wspólnicy nie przewidują likwidacji Spółki, będzie ona nadal prowadziła swoją działalność w oparciu o pozostały majątek. Większość działek gruntu stanowiły wkład niepieniężny Wspólników do spółki jawnej. Działki o numerach ewidencyjnych 1 i 3 zostały nabyte przez spółkę z o.o., które następnie w wyniku przekształcenia spółki z o.o. w spółkę jawną, zostały przeniesione do majątku spółki jawnej. Ich wycofanie z majątku Spółki będzie wiązać się z obniżeniem udziałów kapitałowych wspólników spółki. Możliwa jest sytuacja, że mąż wycofa z majątku spółki cały wniesiony wkład niepieniężny. W takim przypadku zostanie podjęta uchwała o obowiązku uzupełnienia wkładów przez męża w postaci np. gotówkowej.
Ponadto w piśmie z dnia 27 marca 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że:
Planowana dostawa nieruchomości nastąpi po 31 marca 2020 r.
Spółka jawna jest następcą prawną Spółki z o.o.
Wydatki związane z wybudowaniem budynku administracyjnego, znajdującego się na terenie działek nr 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 poniósł Wnioskodawca. Z kolei pozostałe budynki, tj. budynek sanitarny, znajdujący się na terenie działki nr 24, oraz budynek przeznaczony na działalność gastronomiczną Pizzeria, znajdujący się na terenie działek 2 i 4, zostały wybudowane przez inny podmiot, który był ówczesnym właścicielem działek nr 24, 2 i 4 spółkę jawną, której jednym ze wspólników był obecny Wspólnik Wnioskodawcy. Spółka działała do 2006 r.
Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na budowę budynku administracyjnego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na budowę budynku sanitarnego oraz budynku przeznaczonego na działalność gastronomiczną Pizzeria podmiotowi, który je wybudował, tj. spółce jawnej, której wspólnikami byli jeden z obecnych Wspólników Wnioskodawcy oraz brat tego Wspólnika.
Wszystkie budynki znajdujące się na przedmiotowych działkach są trwale związane z gruntem.
Spółce z o.o. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wniesienia w formie aportu do Spółki jawnej działek 19, 20, 21, 22 i 23.
Spółce jawnej nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wniesienia w formie aportu do Spółki działek nr 24 i 25.
Działki nr 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 zostały nabyte przez Wspólników do majątku prywatnego w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej. Następnie, za zgodą jednego Wspólnika, zostały przekazane do użytkowania dla potrzeb i w celu prowadzonej przez drugiego Wspólnika (Małżonka) jednoosobowej działalności gospodarczej. Działki te zostały wpisane do ewidencji środków trwałych jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wspólnika. Zgodnie z aktem notarialnym z dnia 2007 r. (Rep. A nr ) Przeniesienie własności, Wspólnik prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą wniósł do Spółki jawnej przedsiębiorstwo celem powiększenia wkładu wniesionego przez Wspólnika do tej spółki. Spółce jawnej nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z treścią wniosku o wydanie interpretacji, parking znajduje się na terenie działek nr 1, 3, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18. Jednakże uszczegółowienia wymaga fakt, iż na działkach nr 1, 3, 5, 7 i 8 nie znajdują się żadne utwardzenia, budowle, budynki. Działki te Wnioskodawca umownie zalicza do powierzchni parkingowej.
Parking znajdujący się na działkach nr 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 jest utwardzony asfaltem, w związku z czym stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Z kolei na terenie działek 1, 3, 5, 7 i 8 brak jest jakichkolwiek naniesień, nie znajduje się na nich żaden budynek czy budowla. Nie można więc nazwać tej powierzchni (działki 1, 3, 5, 7 i 8) budynkiem, budowlą, czy urządzeniem budowlanym.
Parking znajdujący się na działkach nr 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 jest trwale związany z gruntem. Zaś na terenie działek nr 1, 3, 5, 7 i 8 brak jest jakichkolwiek naniesień, czy utwardzeń.
Pierwsze zasiedlenie budynku administracyjnego, znajdującego się na działkach nr 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, nastąpiło w dniu 2010 r. Od pierwszego zasiedlenia do dnia dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Pierwsze zasiedlenie budynku z przeznaczeniem na działalność gastronomiczną Pizzeria, znajdującego się na terenie działek nr 2 i 4, nastąpiło w dniu 2007 r. Od pierwszego zasiedlenia do dnia dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Pierwsze zasiedlenie dróg asfaltowych stanowiących budowle, znajdujące się na terenie działek nr 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 nastąpiło w dniu 2005 r. Od pierwszego zasiedlenia do dnia dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Pierwsze zasiedlenie instalacji kablowych, znajdujących się na terenie działek nr 24 oraz 25, nastąpiło w dniu 2007 r. Od pierwszego zasiedlenia do dnia dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Budynek sanitarny, znajdujący się na działce nr 24, oraz budynek z przeznaczeniem na działalność gastronomiczną Pizzeria, znajdujący się na terenie działek nr 2 i 4, nie zostały wybudowane przez Wnioskodawcę, w związku z czym do pierwszego zasiedlenia tych budynków nastąpiło przed dniem 2007 r. Od pierwszego zasiedlenia do dnia dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Obecnie dla niezabudowanych działek nr 1, 3, 5, 7, 8 obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w postaci uchwały nr Rady Miejskiej w z dnia 2013 r.
Zgodnie z ww. uchwałą dla części przedmiotowych działek (ok. 30-40%) przeznaczeniem podstawowym jest teren zabudowy usługowej i produkcyjnej (realizacja zabudowy nowej oraz odbudowa, rozbudowa, nadbudowa, przebudowa i zmiana sposobu użytkowania zabudowy istniejącej. Z kolei przeznaczeniem uzupełniającym jest funkcja mieszkaniowa jednorodzinna.
Pozostała część niezabudowanych działek jest przeznaczona pod teren zabudowy produkcyjnej, składów i magazynów oraz zabudowy usługowej (realizacja zabudowy nowej oraz odbudowa, rozbudowa, nadbudowa, przebudowa i zmiana sposobu użytkowania zabudowy istniejącej).
W zakresie przeznaczenia terenu działek niezabudowanych istnieje jeszcze możliwość realizacji sieci i urządzeń infrastruktury technicznej.
Równocześnie dokonywana jest zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, której zakończenie powinno nastąpić do końca 2020 r. W związku z wciąż trwającymi pracami nad zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Wnioskodawca nie ma pewności co do treści zapisów mającej zapaść uchwały. Obecnie planowane zapisy przewidują, że całość niezabudowanych działek uzyska przeznaczenie podstawowe pod zabudowę usługową (z wykluczeniem usług oświaty i ochrony zdrowia), z możliwością rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 2.000 m2, oraz pod zabudowę produkcyjną (przemysłową), składy, magazyny i obsługi transportu. Planowane jest również przeznaczenie dopuszczalne dla działek niezabudowanych pod urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych źródeł, wykorzystujących w procesie przetwarzania energię promieniowania słonecznego, o mocy przekraczającej 100 kW, w formie farmy fotowoltaicznej wraz z niezbędną infrastrukturą, jak również pod budynki administracyjne, socjalne powiązane z podstawowym przeznaczeniem.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że prace nad zmianą MPZP wciąż trwają i wymienione wyżej przeznaczenie dla niezabudowanych działek może jeszcze ulec zmianie.
Dla nieruchomości niezabudowanych będących przedmiotem planowanej dostawy nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Od dnia nabycia przez Wnioskodawcę nieruchomości będące przedmiotem planowanej dostawy były i są wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu targowiska. Nieruchomości nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Słusznie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej dostrzegł błąd w treści cytowanego zdania. Prawidłowa treść powinna brzmieć: Wniesienie aportu nie podlegało podatkowi od towarów i usług, gdyż dokonane zostało przez małżonków osoby fizyczne w ramach zarządu majątkiem prywatnym (mąż i żona nie występowali w charakterze podatnika VAT)..
Dodatkowo informacja ta wymaga uszczegółowienia, co zostało przedstawione w odpowiedzi na pytanie nr 8. Informacja dotyczy działek nr 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, które zostały nabyte przez Wspólników do majątku prywatnego w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej. Następnie, za zgodą jednego Wspólnika, zostały przekazane do użytkowania dla potrzeb i w celu prowadzonej przez drugiego Wspólnika (Małżonka) jednoosobowej działalności gospodarczej. Działki te zostały wpisane do ewidencji środków trwałych jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wspólnika. Zgodnie z aktem notarialnym z dnia 2007 r. (Rep. A nr ...) Przeniesienie własności, Wspólnik prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą wniósł do Spółki jawnej przedsiębiorstwo celem powiększenia wkładu wniesionego przez Wspólnika do tej spółki. Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wniesieniem przedsiębiorstwa przez jednego ze Wspólników do Spółki jawnej. Od ww. czynności nie został wykazany także podatek należny.
W piśmie z dnia 28 maja 2020 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że:
Budynek administracyjny zlokalizowany jest na terenie działek nr 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18.
Wydatki na wytworzenie budynku sanitarnego, znajdującego się na działce nr 24, poniosła Sp. j. (której jednym ze wspólników był obecny Wspólnik Wnioskodawcy ) Później budynek sanitarny został sprzedany do jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wspólnika tej spółki (). Następnie budynek ten (jako jeden ze składników przedsiębiorstwa) został wniesiony aportem przez Wspólnika do majątku Wnioskodawcy. Wnioskodawca i poprzednik prawny Wnioskodawcy (spółka z o.o.) nie dokonywali żadnych wydatków na ulepszenie budynku sanitarnego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
Budynek gastronomiczny Pizzeria" został wybudowany przez Sp. j. (której jednym ze wspólników był Wspólnik Wnioskodawcy ). Sp. j przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na wybudowanie tego budynku. W 2005 r ww. spółka jawna sprzedała budynek gastronomiczny do jednoosobowej działalności gospodarczej Wspólnika tej spółki (obecnie Wspólnika Wnioskodawcy ). W 2006 r Wspólnik w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej dokonał modernizacji budynku gastronomicznego (adaptacja poddasza). 2007 r. Wspólnik wniósł swoje przedsiębiorstwo (w tym budynek gastronomiczny) aportem do majątku Wnioskodawcy. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W 2010 r. wartość budynku została zwiększona o modernizacje dokonane przez ówczesnych najemców budynku. Najemca wystawił dla Wnioskodawcy fakturę VAT. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z dokonanymi modernizacjami. Modernizacje te stanowiły ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.
Poprzednik prawny Wnioskodawcy (spółka z o.o.) nabył drogi asfaltowe od Sp. j. (której wspólnikiem był obecny Wspólnik Wnioskodawcy). Wnioskodawca natomiast nie dokonywał żadnych nakładów na drogi asfaltowe znajdujące się na działkach o numerach ewidencyjnych 19, 20, 21, 22, 23.
Wydatki związane z nabyciem ponosił poprzednik prawny Wnioskodawcy.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z nabyciem dróg asfaltowych na działkach o numerach ewidencyjnych 19, 20, 21, 22, 23 przysługiwało poprzednikowi prawnemu Wnioskodawcy.
Nakłady na wybudowanie drogi asfaltowej znajdującej się na działce nr 24 oraz instalacji kablowych znajdujących się na działkach nr 24 i 25 poniosła Sp. j. (której jednym ze wspólników był obecny Wspólnik Wnioskodawcy ). Następnie zostały sprzedane do jednoosobowej działalności gospodarczej Wspólnika Wnioskodawcy. W związku z tym nabyciem Wspólnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Następnie drogi asfaltowe oraz instalacje kablowe zostały wniesione (w ramach przedsiębiorstwa) aportem przez Wspólnika do Wnioskodawcy. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Wydatki związane z wybudowaniem drogi asfaltowej znajdującej się na działce nr 24 oraz instalacji kablowych znajdujących się na działkach nr 24 i 25 poniosła Sp. j., której jednym ze wspólników był obecny Wspólnik Wnioskodawcy.
Sp. j., której jednym ze wspólników był obecny Wspólnik Wnioskodawcy, przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z wybudowaniem drogi asfaltowej i instalacji kablowych.
Po głębszej analizie dokumentów źródłowych okazało się, że do pierwotnego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wkradł się błąd. Otóż instalacja wodociągowa jest w rzeczywistości przyłączem wodociągowym dla działki o numerze ewidencyjnym 11, zamontowanym w studni wodomierzowej-murowanej.
Nakłady nie były ulepszeniami w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.
Wnioskodawcy z tytułu poniesionych wydatków przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Utwardzenie parkingu zostało dokonane na działkach o numerach ewidencyjnych 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 i 18.
Nakłady te nie były ulepszeniami w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.
Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków.
Modernizacja budynku administracyjnego dotyczyła zamontowania wentylacji w tym budynku, znajdującym się na działkach nr 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18. Łączna wartość tej instalacji wyniosła zł i o tą kwotę została zwiększona wartość budynku.
Nakłady te nie były ulepszeniami w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.
Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków.
Stacja transformatorowa znajduje się na działce nr 18.
Stacja transformatorowa stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn zm.).
Stacja transformatorowa jest trwale związana z gruntem.
Bateria kondensatorów stanowi odrębny środek trwały. Nakłady poniesione na jej montaż nie stanowią ulepszenia w rozumieniu przepisów podatku dochodowego.
Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy nieodpłatne przekazanie działek nr 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 wraz ze znajdującymi się na nich budynkami i budowlami z majątku Spółki jawnej do majątku wspólnego Wspólników w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej na cele osobiste Wspólników będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), natomiast nieodpłatne przekazanie działek o numerach ewidencyjnych 1, 3, 5, 7, 8, które nie są zabudowane budynkami czy budowlami, będzie podlegało opodatkowaniu według stawki 23%?
Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie z majątku Spółki do majątku wspólnego Wspólników (objętego wspólnością majątkową małżeńską) działek o numerach ewidencyjnych 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 stanowi czynność opodatkowaną na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT lub u.p.t.u., przy czym czynność nieodpłatnego przekazania budynków i budowli z majątku Spółki jawnej do majątku odrębnego Wspólników objęta będzie zwolnieniem przedmiotowym uregulowanym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Z kolei nieodpłatne przekazanie działek nr 1, 3, 5, 7, 8 będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%, gdyż działki te nie są zabudowane budynkami czy budowlami i nie będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.
Art. 5 ust. 1 zawiera enumeratywny katalog czynności podlegających opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Ustawa o VAT definiuje towary jako rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 u.p.t.u ).
Na gruncie ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 u.p.t.u.). Stosownie do treści art. 7 ust. 2 pkt 1 u.p.t.u., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Wobec powyższego, aby doszło do opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów, łącznie muszą wystąpić następujące warunki:
- dokonujący nieodpłatnego przekazania jest podatnik podatku od towarów i usług,
- przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa.
- przekazanie lub zużycie towaru następuje na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu, imporcie lub wytworzeniu.
W sprawie objętej niniejszym wnioskiem nieodpłatne przekazanie towarów do majątku odrębnego Wspólników spełniałoby kryteria dostawy towarów w myśl art. 7 ust. 2 pkt 1 u.p.t.u. Wnioskodawca (Spółka jawna) dokonujący nieodpłatnego przekazania zabudowanych nieruchomości jest podatnikiem podatku od towarów i usług, przekazywane towary należą do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, przekazanie towarów następuje na cele osobiste wspólników jak również Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami dokonywanymi przy wybudowaniu budynków i budowli znajdujących się na terenie działek gruntu objętych niniejszym wnioskiem.
Tym samym nieodpłatne przekazanie towarów przez Wnioskodawcę na cele osobiste wspólników Spółki jawnej stanowi czynność opodatkowaną na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 10 u.p.t.u. zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
W myśl art. 29a ust. 8 u.p.t.u, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to. że co do zasady, grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki i budowle na nim posadowione. Tym samym w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. również dostawa gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.
Ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 4 lipca 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1520) ustawodawca znowelizował definicję pierwszego zasiedlenia Zgodnie ze znowelizowanym art. 2 pkt 14 u.p.t.u., obowiązującym od dnia 1 września 2019 r., przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Przed nowelizacją definicja pierwszego zasiedlenia była przedmiotem licznych sporów pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi. Organy podatkowe interpretowały to pojęcie wąsko, uznając, że do pierwszego zasiedlenia dochodzi wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany bądź też na przykład oddany w najem lub dzierżawę. Istotny był zatem efekt finalny w postaci oddania budynku, budowli lub ich części pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi będącemu innym podmiotem (wykonanie czynności na rzecz innego podmiotu) Sprawy trafiły do sądów administracyjnych, które dokonywały wykładni tego pojęcia.
Wykładni definicji pierwszego zasiedlenia dokonał Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 14 maja 2015 r. (sygn. akt I FSK 382/14). NSA orzekł, iż (...) definicja pierwszego zasiedlenia (zajęcia) zawarta w dyrektywie 112 ma charakter autonomiczny. Zatem nie było konieczne jej definiowanie w ustawie o VAT, poza przypadkami wskazanymi w treści art. 12 ust. 2 zdanie drugie dyrektywy 112 czyli przebudowy budynku. Z powyższego wynika, że polski ustawodawca nie miał uprawnienia do precyzowania warunków zastosowania kryterium pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do sytuacji zaistniałych po wybudowaniu budynku. Polski ustawodawca zdecydował się na doprecyzowanie ww. pojęcia celem wyjaśnienia zakresu zwolnienia z VAT. Porównując zakresy definicji pierwszego zasiedlenia wynikającej z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko, jako pierwsze zajęcie budynku, używanie. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT..
Naczelny Sąd Administracyjny w komentowanym wyroku uznał, że polski ustawodawca w sposób nieuprawniony zawęził zakres zwolnienia dostawy budynków z podatku od towarów i usług. W ocenie sądu należy w takim wypadku dokonać prounijnej wykładni polskich przepisów i w efekcie pominąć przy definiowaniu pierwszego zasiedlenia tę część art. 2 pkt 14 u.p.t.u., w której jest mowa o warunku oddania do użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanych. Zdaniem NSA należy dokonać prounijnej wykładni art. 2 pkt 14 lit. a) u.p.t.u. i skorygować jego treść w następujący sposób: ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu.
W przedmiocie definicji pierwszego zasiedlenia obowiązującej na gruncie polskiej ustawy o VAT do 31 sierpnia 2019 r. wypowiedział się także Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawę C-308/16 Kozuba Premium Selection Sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie. Wyrok ten wymusił na polskim ustawodawcy zmianę definicji pierwszego zasiedlenia zgodnie z wykładnią prounijną Trybunał orzekł, że (.. .) jakkolwiek art. 12 ust. 2 dyrektywy VAT upoważnia państwa członkowskie do zdefiniowania warunków stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a) tego artykułu, do przebudowy budynków, w odniesieniu w szczególności do dostawy budynku następującej przed jego pierwszym zasiedleniem, przepisu tego nie można jednak interpretować w ten sposób, że państwa członkowskie korzystają z marginesu pozwalającego im na zmianę samego pojęcia pierwszego zasiedlenia w swoich przepisach krajowych, gdyż mogłoby to podważać skuteczność wskazanego zwolnienia. Literalna wykładnia art. 12 i art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy VAT, jak również analiza kontekstu i celów założonych w tej dyrektywie świadczą o tym, że wspomniana dyrektywa nie przyznaje państwom członkowskim uprawnienia do wprowadzenia warunków w odniesieniu do przewidzianych tam zwolnień czy też ograniczenia ich. Wynika stąd, że państwa członkowskie nie są w szczególności upoważnione do uzależnienia zwolnienia z VAT w zakresie dostaw budynków następujących po ich pierwszym zasiedleniu od warunku, który nie został przewidziany w dyrektywie VAT, a zgodnie z którym takie pierwsze zasiedlenie ma nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu..
Zgodnie z opinią przedstawioną w dniu 4 lipca 2017 r. w sprawie C-308/16 Kozuba Premium Selection Sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie Rzecznik Generalny Manuel Campos Sanchez-Bordona ocenił, iż (...) nie każde pierwsze zasiedlenie musi być poprzedzone dostawą budynku w rozumieniu dyrektywy 2006/112 (a więc przeniesieniem uprawnienia do rozporządzania na rzecz osoby trzeciej) ani nie musi być skutkiem czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli to ostatnie pojęcie odnosi się do czynności niezwolnionych. (...) pojęcie pierwszego zasiedlenia ma własne znaczenie, niezależnie od uprzedniego istnienia czynności podlegającej opodatkowaniu. Użytkowanie budynku przez jego właściciela nieprzerwanie przez co najmniej dwa lata jest zrównane z pierwszą dostawą i jego późniejsza sprzedaż jest zwolniona z VAT..
Także organy interpretacyjne uznają za prawidłowe stanowisko wnioskodawców, iż wycofanie nieruchomości z majątku spółki na cele osobiste wspólnika, w przypadku gdy spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jej nabyciu lub wybudowaniu, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu jednakże korzysta ze zwolnienia uregulowanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. Przykładem jest interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 czerwca 2019 r. (nr 0113-KDIPT1-1.4012.206.2019.2.WL) oraz z dnia 16 kwietnia 2019 r. (nr 0115-KDIT1-2.4012.53.2019.2.RS).
Biorąc pod uwagę obowiązującą od 1 września 2019 r. definicję pierwszego zasiedlenia, z pierwszym zasiedleniem mamy do czynienia z chwilą rozpoczęcia użytkowania budynku lub budowli przez Wnioskodawcę, który jest pierwszym użytkownikiem budynków i budowli po ich wybudowaniu.
Zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10 u.p.t.u jest uzależnione od upływu dwuletniego okresu między pierwszym zasiedleniem a nieodpłatnym przekazaniem budynków i budowli na potrzeby osobiste wspólników Wnioskodawcy, która to czynność spełnia definicję dostawy towarów w myśl art. 7 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. Stosownie do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, ostatni ze znajdujących się na terenie działek gruntu należących do Wnioskodawcy budynek (budowla) został oddany do używania w dniu 2010 r. Dwuletni okres liczony od pierwszego zasiedlenia upłynął 2012 r.
W sprawie objętej wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie działek o numerach 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 oraz 25 zachodzą przesłanki do zastosowania zwolnienia uregulowanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. Wszystkie kryteria zwolnienia zostały spełnione. Dostawa budynków i budowli nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków i budowli upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Oznacza to, że nieodpłatne przekazanie nieruchomości, wymienionych w pytaniu przedmiotowego wniosku, na cele osobiste Wspólników, które jest traktowane jako dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, korzysta ze zwolnienia uregulowanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. Natomiast nieodpłatne przekazanie działek o numerach ewidencyjnych 1, 3, 5, 7 i 8 będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ ww. działki nie są zabudowane żadnymi budynkami czy budowlami.
Wnioskodawca wskazał, iż uszczegółowienie przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zdarzeń przyszłych nie ma znaczenia dla oceny prawnej Wnioskodawcy przedstawionej we wniosku. Spółka jawna podtrzymuje stanowisko, zgodnie z którym nieodpłatne przekazanie z majątku Spółki do majątku wspólnego Wspólników (objętego wspólnością majątkową małżeńską) działek o numerach ewidencyjnych 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 stanowi czynność opodatkowaną na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), przy czym czynność nieodpłatnego przekazania budynków i budowli z majątku Spółki jawnej do majątku odrębnego Wspólników objęta będzie zwolnieniem przedmiotowym uregulowanym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Z kolei nieodpłatne przekazanie działek nr 1, 3, 5, 7 i 8 będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%, gdyż działki te nie są zabudowane budynkami czy budowlami i nie będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:
- zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników nieruchomości zabudowanych nr 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 do majątku wspólników jest prawidłowe;
- zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników nieruchomości zabudowanych nr 24 i 25 jest nieprawidłowe;
- opodatkowania stawką podatku VAT 23% nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników nieruchomości niezabudowanych nr 1, 3, 5, 7, 8 jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przez towary na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie zatem z ww. przepisami, nieruchomości spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Należy wskazać, że nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.
Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika:
- działki nr 19, 20, 21, 22, 23 - zostały nabyte do majątku wspólnego małżonków. W dniu 2005 r., na podstawie umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mąż wniósł przedmiotowe działki do zawiązanej spółki z o.o. jako wkład niepieniężny. W wyniku przekształcenia spółki z o.o. działki stanowią własność Wnioskodawcy.
- Na ww. działkach znajdują się drogi asfaltowe.
Wydatki związane z ich nabyciem ponosił poprzednik prawny Wnioskodawcy.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z
nabyciem dróg asfaltowych na ww. działkach przysługiwało poprzednikowi
prawnemu Wnioskodawcy;
- działki nr 24 i 25 - zostały nabyte do majątku wspólnego małżonków. Początkowo użytkowane były w jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez żonę, następnie w związku z zawiązaniem spółki jawnej, na podstawie aktu notarialnego z dnia 2007 r., własność działek została wniesiona aportem do majątku Wnioskodawcy.
- Na działkach znajdują się drogi
asfaltowe i instalacje kablowe. Ponadto na działce nr 24 znajduje się
budynek sanitarny stanowiący środek trwały przejęty aportem. Nakłady na
wybudowanie drogi asfaltowej i budynku sanitarnego znajdujących się na
działce nr 24 oraz instalacji kablowych znajdujących się na działkach
nr 24 i 25 poniósł inny podmiot, który był ówczesnym właścicielem ww.
działek. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku
naliczonego z tytułu wniesienia nieruchomości do Spółki;
- działki nr 1 i 3 - zostały nabyte przez spółkę z o.o. na podstawie umowy sprzedaży z dnia 10 listopada 2006 r. Od ich zakupu nie przysługiwało nabywcy odliczenie podatku naliczonego VAT. Następnie, w wyniku przekształcenia spółki z o.o. w spółkę jawną działki stały się własnością Wnioskodawcy. Ww. działki są niezabudowane;
- działki nr 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 - zostały nabyte przez Wspólników do majątku prywatnego w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej. Następnie, za zgodą jednego Wspólnika, zostały przekazane do użytkowania dla potrzeb i w celu prowadzonej przez drugiego Wspólnika (Małżonka) jednoosobowej działalności gospodarczej. Działki te zostały wpisane do ewidencji środków trwałych jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wspólnika. Zgodnie z aktem notarialnym z dnia 2007 r. (Rep. A nr ) Przeniesienie własności, Wspólnik prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą wniósł do Spółki jawnej przedsiębiorstwo celem powiększenia wkładu wniesionego przez Wspólnika do tej spółki.
- Działki nr
5, 7 i 8 są niezabudowane i przy ich nabyciu nie był wykazany podatek
należny.
- Na działkach nr 2 i 4 znajduje się budynek z
przeznaczeniem na działalność gastronomiczną (pizzeria). Wnioskodawcy
przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z
dokonanymi modernizacjami.
- Na działkach nr 4, 6, 9, 10, 11,
12, 13, 14, 15, 16, 17 i 18 znajduje się budynek administracyjny.
Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z
tytułu poniesionych wydatków na wybudowanie i modernizację
budynku.
- Na działkach nr 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15,
16, 17 i 18 znajduje się parking. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do
odliczenia w związku z wydatkami poniesionymi na utwardzenie
parkingu;
- Na działce nr 18 znajduje się stacja
transformatorowa. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia
podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków.
Jak wynika z okoliczności niniejszej sprawy Wnioskodawca dokonywał ulepszeń budynków i budowli, jednak wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, nie przekroczyły 30% ich wartości początkowej. Wnioskodawca wskazał, iż poniesione nakłady nie były ulepszeniami w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.
W ostatnich 10 latach Wnioskodawca poczynił na terenie targowiska następujące nakłady:
- w 2009 r. zostało zamontowane przyłącze wodociągowe;
- w 2010 r. zostały dokonane utwardzenia parkingu;
- w 2010 r. na budynku administracyjnym (jeszcze przed oddaniem do użytkowania) została umieszczona reklama świetlna (nazwa firmy z liter blokowych, do ewentualnego demontażu i utylizacji);
- wybudowany został budynek biura z systemem alarmowym i monitoringiem zaewidencjonowanym w osobnych pozycjach środków trwałych oddany od używania w 2010 r. zaś modernizowany w 2012 r. (wartość ulepszeń nie przekroczyła 30% ich wartości początkowej);
- w 2012 r. dokonano montażu baterii kondensatorów wewnątrz stacji transformatorowej służący oszczędnościom na energii biernej zaewidencjonowany jako odrębny środek trwały.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (za wynagrodzeniem). Jednocześnie ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów i świadczenia usług wykonywane nieodpłatne z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, a więc z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Jak wynika z powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia, w całości lub części, kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.
Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania), bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).
Omawiany przepis jest odpowiednikiem art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów.
W swoim orzecznictwie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako TSUE) wyjaśnił cel wprowadzenia tej regulacji. Przykładowo w wyroku w sprawie C-20/91 Pieter de Jong TSUE zaznaczył, że celem art. 5(6) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE) jest zapewnienie równego traktowania zarówno podatnika stosującego do użytku prywatnego towary stanowiące część składową majątku przedsiębiorstwa, jak i zwykłego konsumenta kupującego towary tego samego rodzaju. Mając na względzie powyższy cel, przepis ten zapobiega sytuacji unikania przez podatnika, który odliczył VAT od zakupu towarów wykorzystywanych do swego przedsiębiorstwa, zapłaty VAT w momencie przenoszenia tych towarów z przedsiębiorstwa do użytku prywatnego oraz odnoszenia przez niego korzyści, do których nie jest uprawniony w porównaniu ze zwykłym konsumentem, który nabywa towary i uiszcza od nich VAT (pkt 15 wyroku).
Ponadto w wyroku w sprawie C-48/97 Kuwait Petroleum TSUE wskazał, że celem art. 5(6) Szóstej Dyrektywy jest zapewnienie równego traktowania podatnika, który wykorzystuje aktywa przedsiębiorstwa do celów prywatnych i zwykłego konsumenta, który nabywa towary tego samego rodzaju (pkt 21 wyroku).
Zatem, jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 7 ust. 2 ustawy, aby doszło do opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów, muszą być spełnione następujące warunki:
- dokonującym nieodpłatnego przekazania powinien być podatnik podatku od towarów i usług;
- przekazane przez podatnika towary powinny należeć do jego przedsiębiorstwa;
- przedmiotem nieodpłatnego przekazania powinien być towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu, imporcie lub wytworzeniu.
W związku z powyższym uznać należy, iż w odniesieniu do działek zabudowanych nr 24 i 25 oraz działek niezabudowanych nr 1, 3, 5, 7 i 8 przesłanki uznania nieodpłatnego przekazania nieruchomości z majątku Spółki jawnej do majątku wspólników za odpłatną dostawę towarów nie zostaną spełnione, ponieważ Spółce jawnej nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. A zatem nieodpłatne przekazanie ww. działek ze Spółki jawnej do majątku wspólników nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Natomiast przesłanki uznania nieodpłatnego przekazania działek z majątku Spółki jawnej do majątku wspólników za odpłatną dostawę towarów w rozumieniu ustawy zostaną spełnione w odniesieniu do działek nr 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 i 23.
Skoro nieodpłatne przekazanie nieruchomości nr 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 i 23 z majątku Spółki do majątku wspólników będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, to w tej sytuacji należy dokonać analizy, czy czynności te będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.
Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.
Jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest co do zasady zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Definicja pierwszego zasiedlenia, o której mowa powyżej została zawarta w art. 2 pkt 14 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2019 r., przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom po spełnieniu określonych warunków skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.
Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynku, budowli lub ich części.
Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.
Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia budynku. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).
I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że w celu ustalenia czy w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy i kiedy w odniesieniu do wskazanych budynków i budowli, miało miejsce pierwsze zasiedlenie.
Odnosząc powyższe uregulowania do okoliczności sprawy należy wskazać, że planowana dostawa budynków i budowli znajdujących się na działkach nr 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 i 23 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jak wynika bowiem z opisu sprawy w stosunku do ww. budynków i budowli, znajdujących się na ww. nieruchomościach gruntowych, nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a od momentu pierwszego zasiedlenia minęły 2 lata.
W konsekwencji, w odniesieniu do planowanej dostawy ww. budynków oraz budowli, znajdujących się na działkach nr 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 i 23 zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT.
Jednocześnie należy stwierdzić, że skoro dostawa przedmiotowych budynków i budowli znajdujących się na ww. gruncie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, to na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, również dostawa gruntu, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników nieruchomości zabudowanych nr 2, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 i 23 należało uznać za prawidłowe.
Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników nieruchomości zabudowanych nr 24 i 25 oraz opodatkowania stawką podatku VAT 23% nieodpłatnego przekazania do majątku wspólników nieruchomości niezabudowanych nr 1, 3, 5, 7 i 8 należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej