Temat interpretacji
Zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy dla usługi szkoleniowej polegającej na organizacji szkoleń zamawianych oraz szkoleń z wolnego naboru.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy dla usługi szkoleniowej polegającej na organizacji szkoleń zamawianych oraz szkoleń z wolnego naboru (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca A. (dalej: A., Wnioskodawca) jest stowarzyszeniem o charakterze naukowo-społecznym. A. opiera swą działalność na pracy społecznej ogółu członków. Dochód z działalności gospodarczej A. służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Zgodnie ze Statutem cele swoje A. realizuje łącząc teoretyczne osiągnięcia nauki z działalnością praktyczną poprzez:
- opracowywanie, wspieranie i realizację programów i projektów naukowo-badawczych przy współpracy innych placówek naukowych oraz prowadzenie własnych badań w zakresie suicydologii i nauk pokrewnych,
- inspirowanie dyskusji naukowych w kwestiach będących w obrębie zainteresowań A.,
- współdziałanie z instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi, oraz innymi osobami prawnymi zainteresowanymi działalnością A.,
- współpracę ze środkami masowego przekazu,
- współpracę z pokrewnymi organizacjami krajowymi i zagranicznymi,
- kształtowanie i rozwój opinii w sprawach dotyczących celów A.,
- działalność szkoleniową i edukacyjną,
- działalność wydawniczą i edytorską,
- finansowanie przedsięwzięć zgodnych z założeniami programowymi A.
Podstawowym celem A. jest działalność szkoleniowa i edukacyjna z zakresu zapobiegania samobójstwom. A. organizuje specjalistyczne szkolenia dotyczące profilaktyki samobójstw oraz jest współorganizatorem studiów podyplomowych z suicydologii oferowanych przez B. w (...).
A. nie jest jednostką objętą systemem oświaty ani uczelnią, jednostką naukową PAN ani instytutem badawczym. A. nie posiada także akredytacji w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.; dalej: ustawa - Prawo oświatowe). A. nie prowadzi szkoleń w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
A. zamierza utworzyć niepubliczną jednostkę kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe, która będzie umożliwiała uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych [dalej: NJKU]. A. zamierza wystąpić do (...) Kuratorium Oświaty z wnioskiem o założenie i prowadzenie niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz o wydanie, w trybie art. 168 ust. 7a ustawy Prawo oświatowe pozytywnej opinii w sprawie spełniania wymagań określonych w art. 168 ust. 4 pkt 3 lit. a, b i ca ustawy - Prawo oświatowe. Jeśli NJKU otrzyma pozytywną opinię Kuratorium zostanie wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
Wnioskodawca będzie świadczył za pośrednictwem NJKU usługi polegające na organizowaniu:
1)Szkoleń zamawianych i z wolnego naboru.
2)Studiów podyplomowych z zakresu suicydologii.
Szkolenia zamawiane i z wolnego naboru
Szkolenia zamawiane realizowane będą na zlecenie konkretnego kontrahenta (np. szkoły, gminy, ośrodków psychoterapii). Są to szkolenia dopasowane do indywidualnych oczekiwań klienta. Przed szkoleniem klient wskazuje jakich zagadnień z zakresu suicydologii ma dotyczyć szkolenie. Takie szkolenie ma na celu omówienie konkretnych problemów, z którymi mierzy się określona placówka zamawiająca szkolenie. Oferowane szkolenia prowadzone będą w formie warsztatów, wykładów oraz formie mieszanej. Realizowane będą stacjonarnie u klienta albo online na platformie (...).
W ramach szkoleń Wnioskodawca zapewni:
- określony plan szkolenia (stworzony przez Wnioskodawcę lub zaproponowany przez podmiot zamawiający szkolenie) wraz ze wskazaniem czasu trwania (liczby godzin dydaktycznych np. 2h, 5h, 9h);
- wyspecjalizowaną kadrę szkoleniową;
- materiały edukacyjne;
- certyfikat ukończenia szkolenia.
Szkolenia z wolnego naboru prowadzone będą w formie warsztatów na platformie Zoom w wymiarze 9 godzin dydaktycznych. Są to szkolenia realizowane cyklicznie, takie jak:
- Samobójstwo i próba samobójcza - interwencja kryzysowa w sytuacji zagrożenia życia. Uczestnicy szkolenia poszerzają wiedzę z zakresu: kryzysu, reakcji kryzysowych u osób doświadczających myśli, intencji i prób samobójczych, rozumienia istoty zachowań suicydalnych. Nabywają też umiejętności oceny zarówno zagrożenia ryzyka samobójstwem, jak i potrzeb osoby w kryzysie samobójczym oraz doboru odpowiednich form wsparcia. Poznają również zasady postępowania i prowadzenia rozmowy z osobą w kryzysie suicydalnym oraz udzielania systemowego wsparcia społecznego.
- Ocena zagrożenia samobójczego - uczestnicy poszerzają swoją wiedzę na temat zachowań samobójczych, a także zwiększają swoje kompetencje i umiejętności w ocenie zagrożenia samobójczego oraz w ramach działań interwencyjnych i terapeutycznych w pracy z osobą w kryzysie suicydalnym.
- Postwencja w szkole - interwencje po samobójstwie i próbie samobójczej ucznia. Uczestnicy rozumieją konieczność odpowiedniego reagowania w sytuacji próby lub śmierci samobójczej ucznia oraz znaczenia ochronnego takich interwencji. Znają również mechanizmy efektu Wertera (efekt kuli śniegowej, zarażaniu się zachowaniami). Uczestnicy wiedzą jak zmniejszyć lęk przed działaniami postwencyjnymi kierowanymi do społeczności szkolnej. Dowiadują się także w jaki sposób przekazać informacje o próbie lub samobójczej śmierci ucznia rodzicom i przedstawicielom mediów. Uczą się organizować formy wsparcia dla grupy rówieśniczej i osób indywidualnych.
- Samouszkodzenia i zachowania autoagresywne u dzieci i młodzieży - uczestnicy dowiadują się, jakie funkcje psychologiczne mogą pełnić samouszkodzenia w doświadczeniu młodej osoby, jak reagować na ujawnienie zachowań autoagresywnych. Nabywają umiejętność planowania i przeprowadzania interwencji pozwalających uczniowi szukać zdrowszych i bezpieczniejszych strategii radzenia sobie z trudnościami, poznają zasady postępowania w przypadku zjawiska „zarażania się” zachowaniami.
Zarówno szkolenia zamawiane, jak i z wolnego naboru nie są skierowane do przypadkowych osób, a do osób, które w codziennej pracy mierzą się z zachowaniami suicydalnymi (np. próbami samobójczymi; samobójstwo ucznia czy pacjenta; nastolatek z myślami samobójczymi). Szkolenia zatem skierowane są do osób fachowo zajmującymi się zagadnieniami związanymi z samobójstwami m.in. do nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, edukatorów i innych osób pracujących z młodzieżą, pracowników poradni pedagogiczno-psychologicznych, operatorów numerów alarmowych i telefonów zaufania, pracowników ośrodków pomocy społecznej i terapii uzależnień, funkcjonariuszy więziennych.
Celem szkoleń w zależności od konkretnej tematyki jest np.:
- poszerzenie wiedzy z zakresu kryzysu, reakcji kryzysowych u osób doświadczających myśli, intencji i prób samobójczych, rozumienia istoty zachowań suicydalnych;
- nabycie umiejętności oceny zarówno zagrożenia ryzyka samobójstwem, jak i potrzeb osoby w kryzysie samobójczym oraz doboru odpowiednich form wsparcia;
- poszerzenie wiedzy na temat zachowań samobójczych, a także zwiększenie kompetencji i umiejętności w ocenie zagrożenia samobójczego oraz w ramach działań interwencyjnych i terapeutycznych w pracy z osobą w kryzysie suicydalnym;
- zrozumienie konieczności odpowiedniego reagowania w sytuacji próby lub śmierci samobójczej ucznia oraz znaczenia ochronnego takich interwencji;
- poszerzenie wiedzy na temat zachowań autoagresywnych u dzieci i młodzieży;
- nabycie umiejętności planowania i przeprowadzania interwencji pozwalających uczniowi szukać zdrowszych i bezpieczniejszych strategii radzenia sobie z trudnościami.
Oferowane szkolenia prowadzone są przez najlepszych polskich specjalistów w tej dziedzinie, będących członkami A. Do każdego szkolenia A. zapewnia materiały edukacyjne oraz certyfikaty potwierdzające udział w szkoleniu.
Usługi szkoleniowe, które Wnioskodawca będzie świadczył za pośrednictwem NJKU będą wypełniały definicję kształcenia ustawicznego, o którym mowa w art. 4 pkt 30 ustawy - Prawo oświatowe, tj. będą służyły uzyskiwaniu i uzupełnianiu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych uczestników szkolenia w formach pozaszkolnych.
W myśl art. 117 ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo oświatowe kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w formach pozaszkolnych m.in. przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego. Formy pozaszkolne prowadzenia kształcenia ustawicznego zostały wymienione m.in. w art. 117 ust. 1a pkt 1-3 i 5 ustawy - Prawo oświatowe tj.: kwalifikacyjny kurs zawodowy (pkt 1), kurs umiejętności zawodowych (pkt 2), kurs kompetencji ogólnych (pkt 3) oraz kurs inny niż wymienione, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności kwalifikacji zawodowych (pkt 5).
Wnioskodawca za pośrednictwem NJKU zamierza prowadzić kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe, w postaci kursów innych niż wymienione w art. 117 ust. 1a pkt 1-3 tejże ustawy, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Ustawodawca nie określił w ustawach, ani w aktach wykonawczych, jakie są to kursy wskazane w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe i ponadto nie wskazuje dla tego rodzaju kształcenia ustawicznego konkretnej podstawy programowej, czy programu nauczania. Ustawodawca pozostawia jednostce systemu oświaty dowolność w zakresie realizowanych treści w ramach kształcenia ustawicznego, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 tejże ustawy, które winny być jednak zgodne z utworzonym przez jednostkę programem nauczania.
Kształcenie ustawiczne realizowane w ramach NKJU Wnioskodawcy będzie pozostawało w związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia (np. psychoterapeuci, nauczyciele, pedagodzy, strażnicy więzienni. Będzie to kształcenie mające na celu uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych osób mierzących się na co dzień z samobójstwem. Dzięki niniejszemu kształceniu uczestnicy udoskonalą posiadane umiejętności oraz nabędą nowe, co pomoże im lepiej funkcjonować w swoich zawodach.
Studia podyplomowe
A. w ramach NKJU we współpracy z B. w (...) (dalej: Uczelnia) będzie organizował studia podyplomowe z suicydologii. Na podstawie umowy o współpracy z Uczelnią zapewni przygotowanie studiów pod względem formalnym (wymagane zgody, akceptacje odpowiednich organów) oraz sale wykładów, a także platformę do prowadzenia zajęć online. A. zapewni obsługę merytoryczną, w szczególności kadrę wykładową, materiały i pomoce szkoleniowe oraz obsługę organizacyjną, marketingową i rekrutację słuchaczy. Ze względu na ułatwienie całego procesu organizacji studiów, Uczelnia z A. ustali, że to A. wystawi słuchaczom fakturę za studia podyplomowe. Podmioty będą się natomiast rozliczać między sobą na podstawie umowy o współpracę.
Plan studiów obejmuje 180 godzin.
Przedmioty główne - 120 godzin:
- Psychologiczne podstawy zachowań samobójczych
- Choroby psychiczne a zachowania suicydalne
- Samobójstwo - socjologiczna analiza zjawiska
- Prewencja i interwencja kryzysowa
- Samobójstwo jako fakt kulturowy
- Karnoprawne i kryminalistyczne aspekty śmierci samobójczej
Przedmioty uzupełniające - 60 godzin:
- Zachowania samobójcze u dzieci i młodzieży
- Rola szkoły w zapobieganiu samobójstwom
- Problem samobójstw w grupie seniorów
- Samobójstwa altruistyczne, rozszerzone, poagresyjne - charakterystyka zjawiska
- Pracownik socjalny w kontakcie z osobą w kryzysie suicydalnym
- Profilaktyka samobójstw w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i socjoterapeutycznych
- Samobójstwa w służbach mundurowych
- Postwencja
- Cybersuicydologia
- Listy pożegnalne
Studia, dzięki swojemu innowacyjnemu oraz interdyscyplinarnemu profilowi, umożliwiają opanowanie konkretnej, zarówno praktycznej, jak i teoretycznej wiedzy. Przyczyniają się one do poszerzenia i doskonalenia kompetencji w różnych zawodach, gdzie wymagana jest m.in. umiejętność kontaktu z osobami w kryzysie. Absolwent będzie posiadał zarówno wiedzę praktyczną obejmującą profilaktykę, prewencję oraz postwencję, a także będzie miał podstawy naukowe z obszaru suicydologii, które pozwolą nie tylko na dalszy możliwy rozwój w tym kierunku, ale będą przydatne w kreowaniu programów profilaktycznych i prewencyjnych.
Podczas studiów kładziony jest nacisk na zagadnienia z zakresu prawa, kryminalistyki oraz innych nauk penalnych. W związku z tym pracownicy wymiaru sprawiedliwości, organów ścigania, Policji i innych służb mundurowych, detektywi oraz osoby pracujące w pokrewnych zawodach, osoby pracujące w sektorze zdrowia publicznego, osoby zajmujące się ochroną zdrowia psychicznego (psychiatrzy, psychologowie, psychoterapeuci), pedagodzy, osoby pracujące z trudną młodzieżą oraz pracownicy placówek opiekuńczo-wychowawczych, pracownicy socjalni nie tylko uzupełnią swoją wiedzę z zakresu suicydologii, ale także opanują zagadnienia z zakresu psychologii, psychiatrii, socjologii czy też kultury, co umożliwi im kompleksowe podejście do problematyki opiniowania o charakterze zgonu. Większość zajęć prowadzonych jest w oparciu o case study - studium przypadku. Warunkiem ukończenia studiów i otrzymania dyplomu jest zaliczenie egzaminu końcowego obejmującego wszystkie bloki tematyczne poruszane w trakcie studiów.
Mając na uwadze powyższe, zarówno usługi polegające na prowadzeniu szkoleń, jak i studiów podyplomowych są usługami kształcenia zawodowego. Mają one na celu dokształcenie osób zajmujących się na co dzień zagadnieniami związanymi z samobójstwami, tj. psychologów, nauczycieli, funkcjonariuszy służby więziennictwa itp. Dlatego też organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczaniem mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Pytanie
Czy usługi szkoleniowe, tj. szkolenia zamawiane i z wolnego naboru, które Wnioskodawca będzie świadczył za pośrednictwem NJKU, będą objęte zwolnieniem od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
Państwa stanowisko w sprawie (w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1)
W ocenie Wnioskodawcy, usługi szkoleniowe, tj. szkolenia zamawiane i z wolnego naboru, które Wnioskodawca będzie świadczył za pośrednictwem NJKU, będą objęte zwolnieniem od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT zwolnione od podatku VAT są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy - Prawo oświatowe. Jak stanowi art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z art. 4 ustawy - Prawo oświatowe, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny (pkt 30 ustawy - Prawo oświatowe),
- formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. la tejże ustawy (pkt 31 ustawy - Prawo oświatowe).
W myśl art. 117 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:
1)publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych,
2)formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
Formy pozaszkolne prowadzenia kształcenia ustawicznego zostały wymienione w art. 117 ust. 1a pkt 1-5 ustawy - Prawo oświatowe, z czego pkt 5 niniejszego przepisu stanowi o kształceniu ustawicznym w formach pozaszkolnych w postaci kursu innego niż wymienione w pkt 1-3 tegoż przepisu, umożliwiającego uzyskiwanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Jak stanowi art. 117 ust. 2b ustawy - Prawo oświatowe, kursy kompetencji ogólnych oraz kursy, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 tejże ustawy, mogą być prowadzone przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.
Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.
W świetle art. 168 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, NJKU która wpisana będzie do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 168 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe i której Wnioskodawca będzie organem prowadzącym, będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe. Ponadto, usługi szkoleniowe w postaci szkoleń z wolnego naboru i zamawianych będą mieściły się w definicji kształcenia ustawicznego. Kształcenie ustawiczne realizowane w ramach NJKU Wnioskodawcy będzie pozostawało w związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia (np. psychoterapeuci, nauczyciele, pedagodzy, strażnicy więzienni). Będzie to kształcenie mające na celu uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych osób mierzących się na co dzień z samobójstwem. Dzięki niniejszemu kształceniu uczestnicy udoskonalą posiadane umiejętności oraz nabędą nowe, co pomoże im lepiej funkcjonować w swoich zawodach.
W konsekwencji, usługi szkoleniowe w postaci szkoleń z wolnego naboru i zamawianych będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Spełnione będą bowiem oba warunki (przedmiotowy i podmiotowy) uprawniające do zastosowania niniejszego zwolnienia, tj. ww. usługi będą świadczone przez jednostkę objętą system oświaty - NJKU oraz będą to usługi z zakresu kształcenia.
Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w:
- interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 16 września 2019 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.399.2019.1.MR;
- interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 25 lutego 2021 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.66.2021.1.SKJ;
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 stycznia 2023 r. nr 0114-KD1P4-2.4012.561.2022.1.AA.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ( …).
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Z treści art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Na podstawie art. 43 ust. 17a ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Zgodnie z ww. przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku od towarów i usług mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.
Analogicznie w przypadku zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, koniecznym jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia na poziomie wyższym, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk albo instytutem badawczym. Również w tym przypadku niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie od podatku od towarów i usług nie ma zastosowania.
Natomiast w przypadku zwolnienia od podatku na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy koniecznym jest spełnienie przesłanki dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innego niż wymienione w pkt 26 przy jednoczesnym spełnieniu jednej z przesłanek wymienionych w lit. a-c tego przepisu.
Jednocześnie z powołanych przepisów art. 43 ust. 17 i art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 i art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe, jeżeli: są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Ponadto należy wskazać, że regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą:
zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Cytowany przepis Dyrektywy umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie podkreślał, że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
W analizowanym przypadku Państwa wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy usługi szkoleniowe, tj. szkolenia zamawiane oraz szkolenia z wolnego naboru, które będą Państwo świadczyć za pośrednictwem NJKU, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że określając krąg usług objętych zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900), zwanej dalej ustawą Prawo oświatowe.
Stosownie do art. 1 pkt 10 ustawy Prawo oświatowe:
system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.
Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:
system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
W myśl art. 4 pkt 30 ustawy Prawo oświatowe:
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.
Stosownie do art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:
1) publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;
2) formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
Na podstawie art. 117 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe:
kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:
1) kwalifikacyjny kurs zawodowy;
2) kurs umiejętności zawodowych;
3) kurs kompetencji ogólnych;
4) turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
5) kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
W myśl art. 117 ust. 2b ustawy Prawo oświatowe:
kursy kompetencji ogólnych oraz kursy, o których mowa w ust. 1a pkt 5, mogą być prowadzone przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.
Zgodnie z art. 117 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe:
kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych - także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.
Ponadto, stosownie do art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo utworzyć niepubliczną jednostkę kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe, która będzie umożliwiała uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (NJKU). Zamierzają Państwo wystąpić do (...) Kuratorium Oświaty z wnioskiem o założenie i prowadzenie niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz o wydanie, w trybie art. 168 ust. 7a ustawy Prawo oświatowe pozytywnej opinii w sprawie spełniania wymagań określonych w art. 168 ust. 4 pkt 3 lit. a, b i ca ustawy Prawo oświatowe. Jeśli NJKU otrzyma pozytywną opinię Kuratorium, zostanie wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Będą Państwo świadczyć za pośrednictwem NJKU usługi polegające między innymi na organizowaniu szkoleń zamawianych oraz szkolenia z wolnego naboru.
Zatem w analizowanym przypadku, po uzyskaniu przez NJKU wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą Państwo spełniać przesłankę podmiotową niezbędną do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Jednocześnie z opisu sprawy wynika, że szkolenia zamawiane realizowane będą na zlecenie konkretnego kontrahenta (np. szkoły, gminy, ośrodków psychoterapii). Będą to szkolenia dopasowane do indywidualnych oczekiwań klienta. Przed szkoleniem klient wskazuje jakich zagadnień z zakresu suicydologii ma dotyczyć szkolenie. Takie szkolenie ma na celu omówienie konkretnych problemów, z którymi mierzy się określona placówka zamawiająca szkolenie. Oferowane szkolenia prowadzone będą w formie warsztatów, wykładów oraz formie mieszanej. Realizowane będą stacjonarnie u klienta albo online na platformie Zoom. W ramach szkoleń zapewnią Państwo określony plan szkolenia (stworzony przez Państwa lub zaproponowany przez podmiot zamawiający szkolenie) wraz ze wskazaniem czasu trwania (liczby godzin dydaktycznych np. 2h, 5h, 9h), wyspecjalizowaną kadrę szkoleniową, materiały edukacyjne oraz certyfikat ukończenia szkolenia.
Szkolenia z wolnego naboru prowadzone będą w formie warsztatów na platformie Zoom w wymiarze 9 godzin dydaktycznych. Będą to szkolenia realizowane cyklicznie, takie jak:
- Samobójstwo i próba samobójcza - interwencja kryzysowa w sytuacji zagrożenia życia. Uczestnicy szkolenia poszerzają wiedzę z zakresu: kryzysu, reakcji kryzysowych u osób doświadczających myśli, intencji i prób samobójczych, rozumienia istoty zachowań suicydalnych. Nabywają też umiejętności oceny zarówno zagrożenia ryzyka samobójstwem, jak i potrzeb osoby w kryzysie samobójczym oraz doboru odpowiednich form wsparcia. Poznają również zasady postępowania i prowadzenia rozmowy z osobą w kryzysie suicydalnym oraz udzielania systemowego wsparcia społecznego.
- Ocena zagrożenia samobójczego - uczestnicy poszerzają swoją wiedzę na temat zachowań samobójczych, a także zwiększają swoje kompetencje i umiejętności w ocenie zagrożenia samobójczego oraz w ramach działań interwencyjnych i terapeutycznych w pracy z osobą w kryzysie suicydalnym.
- Postwencja w szkole - interwencje po samobójstwie i próbie samobójczej ucznia. Uczestnicy rozumieją konieczność odpowiedniego reagowania w sytuacji próby lub śmierci samobójczej ucznia oraz znaczenia ochronnego takich interwencji. Znają również mechanizmy efektu Wertera (efekt kuli śniegowej, zarażaniu się zachowaniami). Uczestnicy wiedzą jak zmniejszyć lęk przed działaniami postwencyjnymi kierowanymi do społeczności szkolnej. Dowiadują się także w jaki sposób przekazać informacje o próbie lub samobójczej śmierci ucznia rodzicom i przedstawicielom mediów. Uczą się organizować formy wsparcia dla grupy rówieśniczej i osób indywidualnych.
- Samouszkodzenia i zachowania autoagresywne u dzieci i młodzieży - uczestnicy dowiadują się, jakie funkcje psychologiczne mogą pełnić samouszkodzenia w doświadczeniu młodej osoby, jak reagować na ujawnienie zachowań autoagresywnych. Nabywają umiejętność planowania i przeprowadzania interwencji pozwalających uczniowi szukać zdrowszych i bezpieczniejszych strategii radzenia sobie z trudnościami, poznają zasady postępowania w przypadku zjawiska „zarażania się” zachowaniami.
Zarówno szkolenia zamawiane, jak i szkolenia z wolnego naboru nie są skierowane do przypadkowych osób, a do osób, które w codziennej pracy mierzą się z zachowaniami suicydalnymi (np. próbami samobójczymi; samobójstwo ucznia czy pacjenta; nastolatek z myślami samobójczymi). Szkolenia zatem skierowane są osób fachowo zajmującymi się zagadnieniami związanymi z samobójstwami m.in. do nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, edukatorów i innych osób pracujących z młodzieżą, pracowników poradni pedagogiczno-psychologicznych, operatorów numerów alarmowych i telefonów zaufania, pracowników ośrodków pomocy społecznej i terapii uzależnień, funkcjonariuszy więziennych. Celem szkoleń w zależności od konkretnej tematyki jest poszerzenie wiedzy z zakresu kryzysu, reakcji kryzysowych u osób doświadczających myśli, intencji i prób samobójczych, rozumienia istoty zachowań suicydalnych, nabycie umiejętności oceny zarówno zagrożenia ryzyka samobójstwem, jak i potrzeb osoby w kryzysie samobójczym oraz doboru odpowiednich form wsparcia, poszerzenie wiedzy na temat zachowań samobójczych, a także zwiększenie kompetencji i umiejętności w ocenie zagrożenia samobójczego oraz w ramach działań interwencyjnych i terapeutycznych w pracy z osobą w kryzysie suicydalnym, zrozumienie konieczności odpowiedniego reagowania w sytuacji próby lub śmierci samobójczej ucznia oraz znaczenia ochronnego takich interwencji, poszerzenie wiedzy na temat zachowań autoagresywnych u dzieci i młodzieży oraz nabycie umiejętności planowania i przeprowadzania interwencji pozwalających uczniowi szukać zdrowszych i bezpieczniejszych strategii radzenia sobie z trudnościami.
Usługi szkoleniowe, które będą Państwo świadczyć za pośrednictwem NJKU będą wypełniały definicję kształcenia ustawicznego, o którym mowa w art. 4 pkt 30 ustawy - Prawo oświatowe, tj. będą służyły uzyskiwaniu i uzupełnianiu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych uczestników szkolenia w formach pozaszkolnych. Za pośrednictwem NJKU zamierza prowadzić kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy Prawo oświatowe, w postaci kursów innych niż wymienione w art. 117 ust. 1a pkt 1-3 tejże ustawy, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Kształcenie ustawiczne realizowane Państwa w ramach NKJU będzie pozostawało w związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia (np. psychoterapeuci, nauczyciele, pedagodzy, strażnicy więzienni). Będzie to kształcenie mające na celu uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych osób mierzących się na co dzień z samobójstwem. Dzięki kształceniu uczestnicy udoskonalą posiadane umiejętności oraz nabędą nowe, co pomoże im lepiej funkcjonować w swoich zawodach.
Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, że opisane we wniosku usługi szkoleniowe, tj. szkolenia zamawiane oraz szkolenia z wolnego naboru, które będą Państwo świadczyć za pośrednictwem NJKU uznać należy za usługi w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Jak wskazano we wniosku, usługi szkoleniowe, które będą Państwo świadczyć za pośrednictwem NJKU będą wypełniały definicję kształcenia ustawicznego, tj. będą służyły uzyskiwaniu i uzupełnianiu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych uczestników szkolenia w formach pozaszkolnych. Kształcenie ustawiczne realizowane Państwa w ramach NKJU będzie pozostawało w związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia (będzie to kształcenie mające na celu uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych osób mierzących się na co dzień z samobójstwem). Tym samym w analizowanym przypadku zostanie spełniona przesłanka przedmiotowa niezbędna dla zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
W konsekwencji należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie z chwilą uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, utworzona przez Państwa niepubliczna jednostka kształcenia ustawicznego uzyska status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, zaś świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe, tj. szkolenia zamawiane oraz szkolenia z wolnego naboru, które będą Państwo świadczyć za pośrednictwem NJKU, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia.
Tym samym w analizowanym przypadku zostaną spełnione obie przesłanki, tj. przesłanka podmiotowa oraz przesłanka przedmiotowa, niezbędne dla zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Zatem usługi szkoleniowe, tj. szkolenia zamawiane oraz szkolenia z wolnego naboru, które będą Państwo świadczyć za pośrednictwem NJKU, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Przy czym, podkreślić należy, że zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu będzie dotyczyło tylko tych usług w zakresie kształcenia, które zostaną wskazane we wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 oraz pytania oznaczonego we wniosku nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).