Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT planowanej sprzedaży działek
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT planowanej sprzedaży działek nr 1 oraz 2. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 kwietnia 2023 r. (wpływ 25 kwietnia 2023 r.), pismem z 28 kwietnia 2023 r. (wpływ 28 kwietnia 2023 r.) oraz pismem z 4 maja 2023 r. (data wpływu 10 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Zarząd Powiatu zamierza sprzedać nieruchomości, oznaczone geodezyjnie jako działki nr 1 oraz nr 2 położone w R., stanowiące własność Powiatu.
Działka nr 1, arkusz mapy 10, obręb R., o powierzchni 0,6148 ha zapisana jest w ewidencji gruntów i budynków Starostwa Powiatowego jako „inne tereny zabudowane”, oznaczone symbolem „Bi”. Dla przedmiotowej nieruchomości Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr xxx, gdzie jako właściciel wpisany został Powiat. Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta, działka nr 1 zlokalizowana jest na terenach oznaczonych symbolami FZ3/1UP - Tereny zabudowy usług publicznych, co stanowi 98,9% pow. działki oraz H16KDL - tereny dróg publicznych klasy dojazdowa, co stanowi 1,1% pow. działki.
Ponadto przedmiotowa działka znajduje się w strefach:
1. Strefa obserwacji archeologicznej.
2. Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr xxx.
3. Strefa ingerencji konserwatorskiej.
4. Strefa techniczna.
5. Tereny przestrzeni publicznej.
Na przedmiotowej działce wrysowano:
1. Nieprzekraczalną linię zabudowy.
2. Ciepłociąg.
3. Wodociąg.
Nieruchomość jest zabudowana budynkiem opieki zdrowotnej o powierzchni użytkowej 1 732,10 m2. W budynku wyodrębniono dwie kondygnacje nadziemne. Powierzchnia zabudowy wynosi 924,00 m2. Na terenie przedmiotowej działki znajduje się ogólnodostępny parking.
Działka nr 2, arkusz mapy 5, obręb M., o powierzchni 0,0957 ha zapisana jest w ewidencji gruntów jako „tereny mieszkaniowe”, oznaczone symbolem „B”. Dla przedmiotowej nieruchomości Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr xxx, gdzie jako właściciel wpisany został Powiat. Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta, działka nr 2 zlokalizowana jest na terenach oznaczonych symbolami E30MN - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, co stanowi 88,8% pow. działki oraz E11KDD - tereny dróg publicznych klasy dojazdowa, co stanowi 11,2% pow. działki.
Na przedmiotowej działce wrysowano:
1. Strefę techniczną.
2. Linię energetyczną.
Nieruchomość jest zabudowana budynkiem opieki zdrowotnej o powierzchni użytkowej 212,00 m2. W budynku wyodrębniono dwie kondygnacje nadziemne i jedną kondygnację podziemną. Powierzchnia zabudowy wynosi 141 m2.
Wyżej wymienione nieruchomości były objęte umową dzierżawy na rzecz C. Sp. z o.o. z siedzibą w R. zawartą na czas oznaczony, tj. od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. Aktualnie przedmiotowe nieruchomości są objęte umową dzierżawy na rzecz C. Sp. z o.o. z siedzibą w R. zawartą na okres 10-ciu lat, tj. od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2028 r. Z tytułu dzierżawy nieruchomości są wystawiane przez Powiat faktury VAT. Roczny dochód uzyskany w związku z wydzierżawianiem obu nieruchomości zabudowanych za 2022 rok wynosi 349 241,05 zł.
Powiat stał się właścicielem przedmiotowych nieruchomości z mocy prawa, wraz z ustanowieniem powiatów jako jednostek samorządu terytorialnego, tj. z dniem 1 stycznia 1999 r. Powyższe potwierdził Wojewoda stosowną decyzją deklaratoryjną.
Zarząd Powiatu zamierza sprzedać ww. działki w trybie bezprzetargowym na rzecz dzierżawcy – C. Sp. z o.o. z siedzibą w R. Dochód uzyskany ze sprzedaży ww. działek zasili budżet Powiatu.
Ponadto informujecie Państwo, iż:
- wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,
- dzierżawca jest czynnym podatnikiem VAT,
- Powiat nie ponosił wydatków na budowę obiektów budowlanych znajdujących się na działkach. Przedmiotowe obiekty znajdowały się na nieruchomościach w chwili przejęcia prawa własności przez Powiat,
- Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. działek. Podatek odliczany był z tytułu poniesionych wydatków na remonty,
- W ciągu ostatnich 5-ciu lat Powiat poniósł koszty związane z wymianą odcinka kanalizacji deszczowej w wysokości 5 658,00 zł oraz ciśnieniowego czyszczenia kanalizacji w wysokości 814,05 zł.
W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, że parking znajdujący się na działce nr 1 stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Na dzień sprzedaży na działce nr 1 nie będą znajdować się inne niż wymienione we wniosku budynki lub budowle w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Na dzień sprzedaży na działce nr 2 nie będą znajdować się inne niż wymienione we wniosku budynki lub budowle w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.
Od momentu pierwszego zajęcia (używania) budynku posadowionego na działce nr 1 do momentu planowanej sprzedaży upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Od momentu pierwszego zajęcia (używania) budynku posadowionego na działce nr 2 do momentu planowanej sprzedaży upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
Od momentu pierwszego zajęcia (używania) parkingu posadowionego na działce nr 1 do momentu planowanej sprzedaży upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
W stosunku do budynku posadowionego na działce nr 1 nie zostały poniesione wydatki na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% jego wartości początkowej. W stosunku do budynku posadowionego na działce nr 2 nie zostały poniesione wydatki na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% jego wartości początkowej.
W stosunku do parkingu posadowionego na działce nr 1 nie zostały poniesione wydatki na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% jego wartości początkowej.
Powiatowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie budynku posadowionego na działce nr 1. Powiatowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie budynku posadowionego na działce nr 2.
Powiatowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie parkingu posadowionego na działce nr 1.
Działka nr 1 wraz z posadowionym na jej terenie budynkiem jest obecnie objęta umową dzierżawy opisaną we wniosku. Działka nr 2 wraz z posadowionym na jej terenie budynkiem jest obecnie objęta umową dzierżawy opisaną we wniosku.
Działka nr 1 wraz z posadowionym na jej terenie parkingiem jest obecnie objęta umową dzierżawy opisaną we wniosku.
Pytanie
Czy sprzedaż działek nr 1 oraz nr 2 będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług VAT, czy też będzie zwolniona z ww. podatku?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się m.in. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zważając na powyższe okoliczności uważam, iż sprzedaż działek nr 1 oraz nr 2 będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w myśl ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…)
Wyjaśnić należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Powiat jest właścicielem zabudowanych nieruchomości oznaczonych geodezyjnie jako działka nr 1 oraz 2. Powiat stał się właścicielem działek z mocy prawa, wraz z ustanowieniem powiatów jako jednostek samorządu terytorialnego, tj. z dniem 1 stycznia 1999 r.
Nieruchomości są objęte umową dzierżawy zawartą z C. Sp. z o.o., a czynność dokumentowana jest fakturami VAT.
Zarząd Powiatu zamierza sprzedać ww. działki w trybie bezprzetargowym na rzecz dzierżawcy. Powiat oraz dzierżawca są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług.
Działka nr 1, jest zabudowana budynkiem opieki zdrowotnej o powierzchni użytkowej 1 732,10 m2. Na terenie przedmiotowej działki znajduje się również ogólnodostępny parking, który stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane.
Działka nr 2 jest zabudowana budynkiem opieki zdrowotnej o powierzchni użytkowej 212,00 m2.
Powiat nie ponosił wydatków na budowę obiektów budowlanych znajdujących się na działkach. Posadowione były one na nieruchomościach już w chwili przejęcia ich prawa własności przez Powiat.
Od momentu pierwszego zajęcia (używania) ww. budynków i budowli znajdujących się na wskazanych działkach do momentu planowanej sprzedaży upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
W stosunku do budynku posadowionego na działce nr 1, budynku posadowionego na działce nr 2 oraz parkingu posadowionego na działce nr 1 nie zostały poniesione wydatki na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej.
Państwa wątpliwości w przedstawionej sprawie budzi fakt czy sprzedaż działek nr 1 i nr 2 będzie opodatkowana czy też będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.
W analizowanym przypadku na wstępie należy zaznaczyć, że działając w ramach stosunku cywilnoprawnego wystąpią Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – zdefiniowana jako dostawa towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
I tak na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
b. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Jak wynika z powyższego uregulowania, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.
Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
W myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a. wybudowaniu lub
b. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika bowiem w tym przypadku dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Należy zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy – dla nieruchomości zabudowanych należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, również prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” oraz „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:
Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:
Przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
Zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o urządzeniach budowlanych - należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki
Jak wynika z opisu sprawy, budynek opieki zdrowotnej posadowiony na działce nr 1 oraz budynek opieki zdrowotnej posadowiony na działce nr 2 stanowią budynki w rozumieniu art. 3 pkt 2 prawa budowlanego, natomiast parking znajdujący się na działce nr 1 stanowi budowle o której mowa w art. 3 pkt 3 prawa budowlanego.
W celu ustalenia czy w odniesieniu do dostawy ww. budynków i budowli zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy doszło do ich pierwszego zasiedlenia.
W opisie sprawy wskazaliście Państwo, że Powiat stał się właścicielem nieruchomości z mocy prawa, wraz z ustanowieniem powiatów jako jednostek samorządu terytorialnego, tj. z dniem 1 stycznia 1999 r. Przedmiotowe obiekty znajdowały się na nieruchomościach w chwili przejęcia ich prawa własności. Nieruchomości od 1 stycznia 2004 r. objęte są umową dzierżawy.
W stosunku do budynków i budowli Gmina nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej.
Analizując powyższe informacje w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że planowana dostawa działek nr 1 oraz nr 2, które zabudowane są odpowiednio budynkami opieki zdrowotnej oraz działka 1 parkingiem stanowiącym budowle nie będzie następowała w ramach pierwszego zasiedlenia. Od pierwszego zajęcia (używania) budynków i parkingu upłynął już bowiem okres dłuższy niż dwa lata.
W rezultacie, względem tych obiektów spełnia się przesłanki do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a w konsekwencji do dostawy ww. budynków i budowli (parkingu) zwolnienie to będzie miało zastosowania.
W związku z tym, że dostawa przedmiotowych obiektów będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień – wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy – jest bezpodstawna.
W konsekwencji, planowana dostawa działki nr 1 oraz nr 2 zabudowanych ww. budynkami oraz drogą – przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy – również będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.
Reasumując, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).