Temat interpretacji
Zachowanie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów wydanych klientowi w zamian za bon otrzymany przez klienta w ramach Procedury oraz w ramach otwarcia Sklepu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów wydanych klientowi w zamian za bon otrzymany przez klienta w ramach Procedury oraz w ramach otwarcia Sklepu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 maja 2023 r. (wpływ 23 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” albo „Wnioskodawca”) prowadzi działalność w zakresie handlu detalicznego. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą przez sieć sklepów zlokalizowanych na terenie różnych miast Polski.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Bony dla klientów.
Wnioskodawca wprowadził procedurę tzw. decyzji dobrej woli („goodwill decision”), w ramach której wydaje bony pozwalające na dokonanie zakupów w sklepach należących do Spółki („Procedura”). Bon zostaje przyznany w sprawach o statusie krytycznym, takich jak przykładowo:
-przekroczenie czasu przeznaczonego na realizację zadania, np. przy reklamacji,
-błędy firmy lub pracownika (uzasadniona skarga na pracownika),
a także w sytuacjach mających wpływ na utratę dobrego wizerunku firmy lub bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia Klienta, skutkujących utratą klienta.
Klient otrzymuje bon na kwotę zależną od kwoty wydanej na zakupy w sklepie Wnioskodawcy:
-bon 20 zł – za zakupy do wartości 10 zł,
-bon 50 zł – za zakupy do wartości 20 zł,
-bon 100 zł – za zakupy od wartości powyżej 50 zł.
Wartość bonu jednorazowo nie przekracza 200 zł.
Bonów nie może otrzymać pracownik Wnioskodawcy ani osoba współpracująca z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych.
Każdy bon jest imienny i zabezpieczony hologramem. Bon może zostać zrealizowany w ciągu 60 dni od jego wydania. Bon nie jest wymieniany na gotówkę.
Bony są wydane zasadniczo w sytuacjach, w których wizerunek Wnioskodawcy jest w jakiś sposób zagrożony. Wydanie bonu ma na celu odwrócenie uwagi od złego wrażenia, jakie mogło zostać wywarte zaistnieniem wyżej opisanych sytuacji krytycznych, a także zachęcić klienta do dalszych zakupów w Sklepach Wnioskodawcy. Dzięki wydawaniu bonów w sytuacjach krytycznych Wnioskodawca jest postrzegany jako podmiot odpowiedzialny, który jest w stanie szybko rozwiązać sytuacje powodujące dyskomfort u klienta, a także jako dostawca godny zaufania.
W zamian za bon możliwe jest nabycie towarów handlowych dostępnych w aktualnej sprzedaży w sklepie. Przy wykorzystaniu bonu nie jest możliwy zakup wyrobów tytoniowych i alkoholu. Wnioskodawca w zamian za bon w momencie sprzedaży wydaje paragon fiskalny albo wystawia fakturę VAT dokumentującą sprzedaż towarów.
Bony na otwarcie.
W przypadku otwarcia nowego Sklepu Wnioskodawca przekazuje bony klientom. Klient otrzymuje jednorazowo bon na kwotę nie większą niż 200 zł. W zamian za bon możliwe jest nabycie towarów handlowych dostępnych w aktualnej sprzedaży w sklepie. Przy wykorzystaniu bonu nie jest możliwy zakup wyrobów tytoniowych i alkoholu. Bonów nie może otrzymać pracownik Wnioskodawcy ani osoba współpracująca z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca w zamian za bon w momencie sprzedaży wydaje paragon fiskalny albo wystawia fakturę VAT dokumentującą sprzedaż towarów. Bony są wydawane w celach marketingowych – mają za zadanie budowę popularności marki Wnioskodawcy.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:
Na pytanie Organu „Czy z tytułu nabycia towarów handlowych dostępnych w sprzedaży w Państwa sklepach, przysługiwało Państwa Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?”, odpowiedzieli Państwo, że „W ocenie Wnioskodawcy przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów handlowych dostępnych w sprzedaży w sklepach. Wnioskodawca wykonuje bowiem czynności opodatkowane VAT, a nabywane towary handlowe są przeznaczone do sprzedaży. W ocenie Wnioskodawcy, również po wydaniu towarów handlowych w zamian za bony zachowuje on prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż w zamian za bony wystawiany jest paragon i odprowadzany podatek należny. Kwestia ta jest jednak przedmiotem oceny prawnej i zapytania Wnioskodawcy skierowanego do tut. Organu.”
Na pytanie Organu „Czy wydanie Klientom bonów w ramach Procedury oraz w ramach otwarcia Sklepu ma na celu zwiększenie obrotu ze sprzedaży opodatkowanej Państwa Spółki?”, wskazali Państwo, że „Tak. Jak zostało wskazane, celem wydania bonów jest zachęcenie klientów do dokonywania zakupów, zwiększenie popularności Spółki wśród konsumentów. Co za tym idzie, działania są podejmowane w celu zwiększenia obrotu ze sprzedaży opodatkowanej.”
Na pytanie Organu „Czy wydanie towarów handlowych dostępnych w aktualnej sprzedaży w sklepie w zamian za bon otrzymany przez klienta w ramach Procedury oraz w ramach otwarcia Sklepu stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług?, podali Państwo, że „Tak – w zamian za bon klienci dokonują zakupów u Wnioskodawcy. Zakupy są ewidencjonowane za pomocą kas fiskalnych i odprowadzany jest podatek VAT należny. Przekazywane bony są bonami różnego przeznaczenia, wobec tego obowiązek podatkowy powstaje z momentem sprzedaży.”
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług
1.Czy w związku z wydaniem towarów w zamian za bon otrzymany przez klienta w ramach Procedury, o których mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT odliczonego przy nabyciu tych towarów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
2.Czy w związku z wydaniem towarów w zamian za bon otrzymany przez klienta w ramach otwarcia Sklepu, o których mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT odliczonego przy nabyciu tych towarów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)
Państwa stanowisko w sprawie
1.W związku z wydaniem towarów w zamian za bon otrzymany przez klienta w ramach Procedury, o których mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT odliczonego przy nabyciu tych towarów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). (stanowisko oznaczone we wniosku nr 2)
2.W związku z wydaniem towarów w zamian za bon otrzymany przez klienta w ramach otwarcia Sklepu, o których mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT odliczonego przy nabyciu tych towarów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). (stanowisko oznaczone we wniosku nr 5)
Uzasadnienie stanowiska.
Uwagi ogólne – podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”), co do zasady, opodatkowaniu VAT podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przy czym zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne darowizny
– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
I tak zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z zastrzeżeniami zasadniczo niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie).
Uzasadnienie w zakresie pytania 1 i 2 (oznaczonego we wniosku nr 2 i 5)
Wnioskodawca dokonuje odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów ponieważ są one zasadniczo przeznaczone do sprzedaży w Sklepach Wnioskodawcy (warunki niezbędne do skorzystania z prawa do odliczenia VAT są spełnione). Wnioskodawca nie wie, które z tych produktów zostaną wybrane przez klienta w ramach zakupów zrealizowanych za bon. Odnosząc się do samej transakcji, Wnioskodawca zasadniczo wydaje klientowi paragon fiskalny (w razie potrzeby następnie wystawiana jest faktura VAT). Wnioskodawca odprowadza od sprzedaży realizowanej w ramach za bon podatek VAT należny, tym samym nie powinien korygować podatku naliczonego od zakupu towarów przekazanych (sprzedanych) w ramach za bon otrzymany przez klienta od Wnioskodawcy. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego ponieważ nieodpłatne wydanie bonów ma ścisły związek z działalnością gospodarczą (służy reklamie i promocji Wnioskodawcy), a następnie Wnioskodawca rozlicza podatek VAT należny z tytułu sprzedaży towarów w zamian za bon. Przy czym nie ma znaczenia, czy bon został wydany w ramach Procedury czy w ramach otwarcia Sklepu, gdyż oba zdarzenia służą działalności gospodarczej Wnioskodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka prowadzi działalność w zakresie handlu detalicznego i jest czynnym podatnikiem VAT. Państwa Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów handlowych dostępnych w sprzedaży w sklepach. Państwa Spółka wykonuje bowiem czynności opodatkowane VAT, a nabywane towary handlowe są przeznaczone do sprzedaży. Państwa Spółka wprowadziła procedurę tzw. decyzji dobrej woli („goodwill decision”), w ramach której wydaje bony pozwalające na dokonanie zakupów w sklepach należących do Spółki („Procedura”). Bon zostaje przyznany w sprawach o statusie krytycznym, takich jak przykładowo przekroczenie czasu przeznaczonego na realizację zadania, np. przy reklamacji, błędy firmy lub pracownika (uzasadniona skarga na pracownika), a także w sytuacjach mających wpływ na utratę dobrego wizerunku firmy lub bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia klienta, skutkujących utratą klienta. Ponadto Państwa Spółka przekazuje bony klientom w przypadku otwarcia nowego Sklepu. W zamian za bon możliwe jest nabycie towarów handlowych dostępnych w aktualnej sprzedaży w sklepie.
Państwa wątpliwości dotyczą zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów wydanych klientowi w zamian za bon otrzymany przez klienta w ramach Procedury oraz w ramach otwarcia Sklepu.
Należy wskazać, że podatnik stosuje zasadę niezwłocznego odliczenia podatku VAT – tj. z chwilą, gdy spełnione są przez niego zarówno tzw. przesłanki pozytywne wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o VAT. Może się okazać, że podatnik w momencie nabycia, planuje wykorzystać towary do czynności opodatkowanych (ma tym samym prawo do odliczenia podatku naliczonego), jednak faktycznie związek ten może się zmienić i finalnie towar jest wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających opodatkowaniu. Odliczanie podatku naliczonego ma charakter prognozowany i planowany, ponieważ przywołane regulacje nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia podatku na podstawie faktycznego przeznaczenia towaru czy usługi, w cenie których podatek był zawarty. Stąd też każdorazowa zmiana planów finalnego wykorzystania nabytych towarów i usług, determinuje prawo do jego odliczenia. Ustawa o VAT wprowadza obowiązek dokonywania korekty podatku, który pierwotnie związany był z czynnościami opodatkowanymi lub z czynnościami nieopodatkowanymi, natomiast później nastąpiła zmiana związku podatku naliczonego z uwagi na zmianę przeznaczenia towarów lub usług do czynności nieopodatkowanych lub opodatkowanych.
Odnosząc się do towarów handlowych dostępnych w aktualnej sprzedaży w sklepie, które klient może nabyć w zamian za bon, należy zauważyć, że w opisie sprawy wskazali Państwo, że bony w ramach Procedury wydawane są zasadniczo w sytuacjach, w których wizerunek Państwa Spółki jest w jakiś sposób zagrożony. Wydanie bonu ma na celu odwrócenie uwagi od złego wrażenia, jakie mogło zostać wywarte zaistnieniem opisanych sytuacji krytycznych, a także zachęcić klienta do dalszych zakupów w Sklepach Państwa Spółki. Dzięki wydawaniu bonów w sytuacjach krytycznych Państwa Spółka jest postrzegana jako podmiot odpowiedzialny, który jest w stanie szybko rozwiązać sytuacje powodujące dyskomfort u klienta, a także jako dostawca godny zaufania. Z kolei bony w ramach otwarcia Sklepu wydawane są w celach marketingowych – mają za zadanie budowę popularności marki Państwa Spółki. Celem wydania bonów jest zachęcenie klientów do dokonywania zakupów, zwiększenie popularności Spółki wśród konsumentów. Co za tym idzie, działania są podejmowane w celu zwiększenia obrotu ze sprzedaży opodatkowanej.
Jednocześnie, jak Państwo podali w opisie sprawy, przekazywane bony są bonami różnego przeznaczenia, wobec tego obowiązek podatkowy powstaje z momentem sprzedaży. Państwa Spółka odprowadza od sprzedaży realizowanej w zamian za bon podatek VAT należny.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że w okolicznościach analizowanej sprawy wydanie towarów klientom w zamian za bon otrzymany przez klienta w ramach Procedury oraz w ramach otwarcia Sklepu jest związane z wykonywaniem przez Państwa Spółkę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Reasumując, w związku z wydaniem towarów w zamian za bon otrzymany przez klienta w ramach Procedury oraz w ramach otwarcia Sklepu, o których mowa w opisie sprawy Państwa Spółka zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu tych towarów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie, z uwagi na wskazanie przez Państwa we wniosku ORD-IN w części E. „Przedmiot wniosku” w poz. 53 „Rodzaj” jedynie „zaistniały stan faktyczny” oraz określenie w poz. 54 jako „Liczba zaistniałych stanów faktycznych” – 6, zauważyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy jedynie stanów faktycznych przedstawionych we wniosku. Interpretacja ta nie odnosi się natomiast do ewentualnych zdarzeń przyszłych.
Zaznaczenia wymaga, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).