Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy usług szkoleniowych w formie wideoszkoleń i podcastów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 26 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT szkoleń prowadzonych w formie Wideoszkoleń i Podcastów. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 stycznia 2023 r. (wpływ 1 lutego 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Siedziba Wnioskodawcy znajduje się na terytorium Polski.
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest między innymi świadczenie usług szkoleniowych i edukacyjnych, które są adresowane wyłącznie do pracowników placówek oświatowych – w szczególności nauczycieli oraz dyrektorów.
Wnioskodawca posiada status Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli– tzw. „ODN”, i jest wpisany do Ewidencji (…), prowadzonej przez (…).
Decyzją z dnia (…) Wnioskodawca uzyskał stosowną akredytację (…) na prowadzenie ODN na podstawie przepisu art. 184 prawa oświatowego. Zgodnie z przepisem art. 2 ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. System oświaty obejmuje: (...) 9) placówki doskonalenia nauczycieli.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 9 prawa oświatowego.
Działalność Wnioskodawcy polega na organizowaniu i prowadzeniu różnorakich form doskonalenia i dokształcania zawodowego nauczycieli oraz innych pracowników systemu oświaty w ramach ODN. Przedmiotem szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę są m.in. tematy dotyczące:
·(…);
W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie świadczone usługi szkoleniowe są usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.
Adresatem usług świadczonych przez Wnioskodawcę są wyłącznie pracownicy systemu oświaty, w szczególności nauczyciele, którzy są zobowiązani do podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Każdy uczestnik szkolenia organizowanego przez Wnioskodawcę, przed zakupem usługi, jest zobowiązany do złożenia oświadczenia, że posiada status nauczyciela lub pracownika systemu oświaty. Brak złożenia przez uczestnika oświadczenia o posiadaniu takiego statusu lub odmowa złożenia takiego oświadczenia lub złożenia oświadczenia o innej treści uniemożliwia zakup i skorzystanie z usług świadczonych przez Wnioskodawcę.
Szkolenia oferowane przez Wnioskodawcę są prowadzone przez wyspecjalizowanych trenerów (posiadających niezbędną wiedzę oraz praktykę), którym Wnioskodawca powierza prowadzenie szkoleń na podstawie umów cywilnoprawnych. Trenerzy ci posiadają kwalifikacje zgodne z wytycznymi dla (…).
Sprzedaż szkoleń odbywa się za pomocą platformy edukacyjnej znajdującej się na stronie internetowej Wnioskodawcy. Wnioskodawca oferuje prowadzenie szkoleń w formie online, to jest za pośrednictwem sieci internetowej, bez konieczności jednoczesnej obecności uczestników oraz osób prowadzących szkolenie w tym samym miejscu. Jedną z form szkoleń, które Wnioskodawca oferuje na platformie jest możliwość zakupu przez Uczestnika nagrania wideo ze szkolenia lub nagrania audio z takiego szkolenia.
Wideoszkolenie jest to udostępniany cyfrowo obraz i dźwięk nagrania ze szkolenia, które nie jest prowadzone „na żywo”. Z kolei podcast jest to udostępniany cyfrowo dźwięk nagrania ze szkolenia, które nie jest prowadzone „na żywo”. W obu przypadkach Uczestnik nabywa okresowy dostęp do interesującego go nagrania wideo lub audio i może odtworzyć to nagranie w wybranym przez siebie czasie i miejscu – przez okres, na jaki dostęp do nagrania został mu udostępniony. W tym czasie uczestnik może odtwarzać nagranie tyle razy, ile uzna za stosowne. W wypadku wideoszkoleń i podcastów uczestnik nie ma osobistego kontaktu z osobą prowadzącą szkolenie w jego trakcie i nie ma możliwości zadawania tej osobie pytań w trakcie szkolenia. Każdy uczestnik szkolenia nabywając dostęp do nagrania wideo lub audio ze szkolenia otrzymuje również – dzięki funkcjonalnościom platformy – możliwość zadawania pytań prowadzącemu szkolenie lub innemu ekspertowi z danej dziedziny poprzez dedykowane do tego forum. Zatem, w ramach zakupionej usługi, uczestnik również ma możliwość skontaktowania się z osobą prowadzącą szkolenie lub innym ekspertem z danej dziedziny, co pozwala na wyjaśnienie jego ewentualnych wątpliwości w przedmiocie szkolenia oraz odpowiedzi na zadawane pytania.
Dnia 31 stycznia 2023 r. (wpływ 1 lutego 2023 r.) w uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na następujące pytania:
1.Czy prowadzone za pośrednictwem strony internetowej wideoszkolenia i podcasty stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)?
Odpowiedź:
Tak – w ocenie Wnioskodawcy – oferowane przez niego wideoszkolenia i podcasty, które zostały opisane we wniosku, należy traktować jako usługę elektroniczną w rozumieniu przywołanych wyżej przepisów.
Istotą oferowanej usługi jest udostępnienie uczestnikowi wideoszkolenia lub podcastu, to jest umożliwienie odtworzenia nagrania obrazu i dźwięku lub samego dźwięku w dowolnym miejscu, o dowolnym czasie, za pomocą sieci internetowej. Udział czynnika ludzkiego, przy kluczowym elemencie świadczonej usługi, jakim jest udostępnienie nagrania, jest minimalny – ogranicza się do dwóch kwestii. Po pierwsze, nagranie szkolenia przez wykładowcę, które później jest odtwarzane. Po drugie, uczestnik w ramach nabywanej usługi ma możliwość skontaktować się z osobą prowadzącą szkolenie za pomocą dedykowanego forum, ale jest to jedynie możliwość, z której może, ale nie musi skorzystać. Natomiast kluczowym aspektem usługi jest udostępnienie nagrania obrazu i dźwięku lub samego dźwięku.
Wnioskodawca przy tym wskazuje, że w jego ocenie – a także w świetle innych interpretacji indywidualnych – taka forma prowadzenia kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie jest przeszkodą do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa we wniosku. W interpretacji podatkowej z dnia (…) numer (…) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy. Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT”.
2.Czy wideoszkolenia i podcasty będą miały charakter usług kompleksowych, tj. nie będzie możliwości zakupu szkolenia bez dodatkowego wsparcia ze strony wykładowcy w zakresie zagadnień objętych tymi szkoleniami?
Odpowiedź:
Tak, usługi te mają charakter usług kompleksowych. Oferowane w ramach usługi wsparcie ze strony wykładowcy jest ściśle związane ze szkoleniem i każdy Uczestnik szkolenia w ramach zakupionej usługi otrzymuje również możliwość wsparcia ze strony wykładowcy za pomocą specjalnego forum. Nie jest możliwe zakupienie samego wideoszkolenia lub podcastu bez usługi w postaci możliwości otrzymania wsparcia ze strony wykładowcy. Wnioskodawca nie zamierza oferować szkoleń „okrojonych” o taką możliwość wsparcia. Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje możliwość wsparcia ze strony wykładowcy w ramach nabywanej usługi. Do decyzji uczestnika należy natomiast, czy ten z tego wsparcia zdecyduje się skorzystać.
3.Czy wideoszkolenia i podcasty będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego?
Odpowiedź:
Tak, wideoszkolenia i podcasty obejmują materiały w zakresie szkoleń zawodowych i przekwalifikowania zawodowego. Przedmiotem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest doskonalenie zawodowe nauczycieli i pracowników oświaty oraz wzmacnianie ich kompetencji zawodowych. Usługi te świadczone są przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego placówki doskonalenia nauczycieli (ODN). Zgodnie z przepisem art. 183 prawa oświatowego placówki te są tworzone „w celu doskonalenia zawodowego nauczycieli”, zaś Wnioskodawca świadczy usługi zgodnie z tym zakresem.
4.Czy umiejętności nabyte w trakcie wideoszkoleń i podcastów będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?
Odpowiedź:
Tak, jak wyżej wskazano, usługi są oferowane w ramach ODN, który prowadzi szkolenia w celach doskonalenia zawodowego nauczycieli. Przedmiot szkoleń dotyczy zagadnień prawa oświatowego, doskonalenia zawodowego nauczycieli, metodyk prowadzenia zajęć z uczniami i przedszkolakami, metodyk prowadzenia zajęć z uczniami lub opracowywania programów edukacyjnych – zatem przedmiot ten jest ściśle związany z uzyskaniem lub uaktualnieniem wiedzy niezbędnej nauczycielowi do celów zawodowych, zaś jest całkowicie zbędny dla osób, które nauczycielami nie są.
Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że usługi mogą nabyć wyłącznie osoby, które oświadczą, iż posiadają status nauczyciela, co pozwala na weryfikację, iż nabywcą usługi nie będzie osoba, która wykorzysta je w celu innym niż zawodowe.
5.Czy szkolenia w formie wideoszkoleń i podcastów prowadzone za pośrednictwem platformy internetowej będą zautomatyzowane, a udział człowieka będzie niewielki?
Odpowiedź:
Tak, wideoszkolenia i podcasty są to specjalnie przygotowane nagrania obrazu i dźwięku lub samego dźwięku obejmującego szkolenie. Usługa udostępnienia wideoszkolenia i podcastu polega na udostępnieniu takiego nagrania w dowolnym czasie i miejscu, za pomocą sieci internetowej. Zakup usługi oraz odtworzenie nagrania są całkowicie zautomatyzowane i odbywają się bez udziału człowieka. Udział człowieka przy świadczeniu usługi ograniczony jest do odpowiedzi na ewentualne pytania uczestnika zadawane przy pomocy specjalnego forum, a także do nagrania samego obrazu
i dźwięku lub samego dźwięku - przy realizacji wideoszkolenia i podcastu.
6.Czy szkolenia w formie wideoszkoleń i podcastów prowadzone za pośrednictwem platformy internetowej, będą stanowiły usługi edukacyjne, w ramach których treść kursu przekazywana będzie przez nauczyciela za pomocą Internetu?
Odpowiedź:
Treść kursu będzie przekazywana przez nauczyciela za pomocą Internetu, tylko nie będzie to się odbywać w czasie rzeczywistym (nie jest to tzw. „streaming”, ani nauczanie zdalne w czasie rzeczywistym). Szkolenie nagrane przez nauczyciela zostanie wcześniej nagrane, zaś w ramach usługi będzie udostępniany obraz i dźwięk lub sam dźwięk z tego szkolenia.
7.Czy świadczenie ww. usług możliwe jest bez wykorzystania technologii informatycznej?
Odpowiedź:
Nie, nie jest możliwe świadczenie takich usług bez wykorzystania technologii informatycznej. Istotą świadczonych usług jest fakt, że Uczestnik szkolenia ma możliwość odtworzenia wideoszkolenia lub podcastu w dowolnym czasie i miejscu oraz może zadać zdalnie pytania do osoby prowadzącej szkolenia. Nie jest zatem możliwe wykonanie takiej usługi bez wykorzystania technologii informatycznej.
Pytanie
Czy opisane w powyższym stanie faktycznym oferowane przez Wnioskodawcę wideoszkolenia oraz podcasty, które są realizowane przez Wnioskodawcę w ramach Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli na rzecz pracowników systemu oświaty podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na gruncie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy świadczenie usług w postaci prowadzenia szkoleń, również w formie wideoszkoleń i podcastów, w zakresie kształcenia i wychowania, podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT na gruncie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniu z podatku VAT podlegają usługi świadczone przez:
·jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
·uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W orzecznictwie oraz w interpretacjach podatkowych zwraca się uwagę, że zwolnienie to ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Przesłanką podmiotową jest status usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy prawo oświatowe. Przesłanką przedmiotową jest rodzaj świadczonych usług, które muszą stanowić usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Spełnienie kryterium podmiotowego:
Nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa oświatowego. Wynika to wprost z przepisu art. 2 pkt 9 ustawy prawo oświatowe, który stanowi, że system oświaty obejmuje m.in. placówki doskonalenia nauczycieli. Nie ma przy tym znaczenia, czy placówka ma status placówki publicznej, czy też prywatnej. Wnioskodawca jest wpisany do Ewidencji (…). Decyzją z dnia (…) Wnioskodawca uzyskał stosowną akredytację (…) na prowadzenie ODN na podstawie przepisu art. 184 prawa oświatowego. Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 9 prawa oświatowego.
Spełnienie kryterium przedmiotowego:
W ocenie Wnioskodawcy świadczone przez Niego usługi w postaci prowadzenia szkoleń w formie czasowego udostępniania wideoszkoleń oraz podcastów – z jednoczesnym zapewnieniem uczestnikowi możliwości skontaktowania się z osobą prowadzącą szkolenie za pośrednictwem odpowiedniego forum – spełniają również przesłankę przedmiotową zwolnienia, albowiem usługi te dotyczą kształcenia i wychowania. Przedmiotem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest doskonalenie zawodowe nauczycieli i pracowników oświaty oraz wzmacnianie ich kompetencji zawodowych. Nauczyciele, zgodnie z przepisem art. 12 ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela mają obowiązek podnosić swoją wiedzę, korzystając z form doskonalenia zawodowego. Wiedza nabywana przez uczestników Szkoleń (nauczycieli oraz innych pracowników systemu oświaty), w ich trakcie, jest ściśle związana z ich kwalifikacjami zawodowymi oraz wymogami, które Ci muszą spełnić, aby móc wykonywać dany zawód. Co za tym idzie, zasadne jest uznanie, że organizowane i prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia – jako ODN – powinny być traktowane jako usługi w zakresie kształcenia i wychowania, w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.
Forma prowadzonych szkoleń:
W ocenie Wnioskodawcy przeszkodą do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT nie jest okoliczność, że oferowane przez Niego szkolenia są prowadzone w formie polegającej na udostępnieniu (na określony czas) dostępu do wideoszkoleń lub podcastów.
Przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług nie określa formy, czasu, ani miejsca, w jakiej usługi w zakresie kształcenia i wychowania muszą być organizowane, aby zwolnienie mogło być zastosowane. W szczególności przepis ten nie określa, czy usługi mają być świadczone stacjonarnie, czy też w drodze online „na żywo”.
Z tego wynika, że dla ustawodawcy jest prawnie nieistotna forma, w jakiej szkolenie jest realizowane, a liczy się jedynie, że jest ono realizowane przez odpowiedni podmiot (przesłanka podmiotowa) oraz, że jego treść dotyczy kształcenia lub wychowania (przesłanka przedmiotowa). Również jest prawnie nieistotne, czy prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia uznamy za usługę świadczoną drogą elektroniczną, czy też nie, albowiem okoliczność ta pozostaje bez wpływu na możliwość zwolnienia z podatku VAT. W tych okolicznościach, w ocenie Wnioskodawcy udostępnienie nagrania wideo lub dźwięku przez ODN o tematyce dotyczącej kształcenia zawodowego, wyczerpuje przesłankę do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT. Należy przy tym wskazać, że Wnioskodawca nie oferuje uczestnikom szkoleń jedynie dostępu do nagrania audio lub wideo, ale – w ramach świadczonej usługi – zapewnia również możliwość kontaktu z osobą prowadzącą dane szkolenie (trenerem) lub innym ekspertem za pomocą specjalnie dedykowanego forum, do którego mają dostęp tylko uczestnicy szkoleń. Zatem uczestnik, w ramach nabywanej usługi, ma możliwość nie tylko odtworzenia nagrania audio lub wideo ze szkolenia, ale również zadania pytań osobie prowadzącej lub innemu ekspertowi i wyjaśnienia wątpliwości poprzez zadanie interesujących Go pytań. Warto nadmienić, że taka forma szkoleń jest dość zbliżona do szkoleń tradycyjnych (tj. szkoleń stacjonarnych lub szkoleń online prowadzonych „na żywo”), które przecież charakteryzują się tym, że najpierw jest przeprowadzony wykład (prezentacja) przez osobę prowadzącą szkolenie, a później jest czas na zadawanie pytań. Wnioskodawca w ramach swojej usługi udostępniania wideoszkoleń i podcastów, zapewnia dokładnie takie same możliwości uczestnikom szkoleń. Jedyną różnicą w tym wypadku jest forma przekazu, która jest wykorzystana do przeprowadzenia szkolenia i forma komunikacji pomiędzy uczestnikiem a osobą prowadzącą szkolenie.
Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie w istniejących interpretacjach podatkowych.
W interpretacji indywidulanej z dnia (…), numer (…), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, analizując analogiczny stan faktyczny, albowiem wnioskodawcą był również ODN wskazał, że: „Ponadto należy nadmienić, że dla celów zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla przedmiotowych usług kształcenia wykonywanych przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli, prowadzone przez Spółkę objęte systemem oświaty, ustawodawca nie przewidział warunku dotyczącego miejsca, w którym świadczenie tych usług powinno się odbywać. Zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Oznacza to, że zarówno status podatnika (jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub ustawy – Prawo oświatowe w stanie prawnym od 1 września 2017 r.), jak i zakres świadczonych usług (usługi w zakresie kształcenia i wychowania) – muszą spełniać warunki określone w tym przepisie. Przy czym ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy nie formułują warunku związanego z miejscem wykonywania tych usług, czy też medium, za pomocą którego są one świadczone, o ile wymienione zostały w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych”.
W interpretacji indywidulanej z dnia (…), numer (…), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, który posiadał status placówki kształcenia ustawicznego, co do tego, że zwolnieniu z podatku VAT podlegają takie usługi: „W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca prowadzi kursy w formie stacjonarnej (tj. z «fizycznym» udziałem Uczestników na zajęciach), a także w formie on-line. Oferta kursów on-line obejmuje przede wszystkim kursy kosmetyki (Uczestnicy m.in. nabywają wiedzę o budowie, funkcjach i chorobach skóry, zasadach pielęgnacji cery, technikach różnych masaży i zabiegów kosmetycznych), a także kursy wizażu, makijażu, kursy stylizacji paznokci, brwi i rzęs. Uczestnik kursu on-line poznaje techniki poszczególnych zabiegów, a także zdobywa wiedzę w zakresie doboru preparatów i aparatury niezbędnej do ich wykonywania. Poznaje także specyfikę pracy w gabinecie kosmetycznym. Celem kursów jest przygotowanie Uczestników do wykonywania zawodu kosmetyczki (zarówno dla osób, które chcą podjąć pracę w salonach kosmetycznych jak i dla tych, które mają zamiar otworzyć własną działalność usługową). Nabyte umiejętności w trakcie kursów on-line pozostawać będą w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników tych kursów i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do tych celów. Odpłatność za kursy finansowana jest przez uczestników kursów (przelew bankowy na podstawie faktury/rachunku). Nie są finansowane ze środków publicznych. Kursy nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego”.
W interpretacji podatkowej z dnia (…), numer (…), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy. Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT. (...) Mając na uwadze powołane przepisy prawa i opis sprawy, należy stwierdzić, że kursy językowe w formie lekcji video (to znaczy w czasie nierzeczywistym, bez realnego spotkania typu uczeń-nauczyciel i konsultacji na żywo) rozpowszechniane za pomocą sklepu internetowego będą traktowane jako nauczanie języków obcych i w związku z tym tego typu działalność korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy (...)”. Jakkolwiek ta interpretacja odnosiła się do innego przepisu, to jednak przy jej wydaniu Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej ustalił, że dla zwolnienia z podatku VAT jest prawnie irrelewantny fakt jaka jest forma prowadzenia szkoleń – w szczególności, czy są one prowadzone drogą elektroniczną oraz czy polegają na odtworzeniu wcześniejszego nagrania.
Wreszcie, w interpretacji indywidualnej z dnia (…), numer (…), która również odnosiła się do analogicznego stanu faktycznego, tj. udostępniania nagrań ze szkoleń online przez ODN, Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że zwolnieniu z podatku VAT na podstawie analizowanego przepisu podlegają następujące rodzaje usług, świadczone przez ODN:
· Szkolenia on-line nie będą prowadzone „na żywo”, tj. w relacji prowadzący-uczestnik. Produkt będzie miał formę cyfrową, każdy uczestnik kursu będzie mógł odtworzyć dane szkolenie on-line w dowolnym czasie i miejscu oraz będzie mógł je odtwarzać tyle razy ile uzna za stosowne;
· Poza automatycznym dostępem do szkoleń on-line, kursant otrzyma także indywidualne wsparcie merytoryczne ze strony autorów szkoleń/wykładowców. Uczestnik szkolenia będzie mógł zadać pytania prowadzącemu szkolenie w zakresie zagadnień poruszanych na szkoleniu on-line, na które otrzyma odpowiedzi drogą elektroniczną (np. e-mail). Sprzedaż kursów w powyżej opisanej formie będzie miała charakter usługi kompleksowej, tj. nie będzie możliwości zakupu szkolenia bez dodatkowego wsparcia ze strony wykładowcy w zakresie zagadnień objętych szkoleniem on-line;
· Sprzedaż szkoleń będzie odbywać się za pośrednictwem platformy edukacyjnej znajdującej się na stronie internetowej Spółki, a dodatkowo Spółka rozważa sprzedaż szkoleń on-line na platformach sprzedażowych (np. (...), itp.).
W przypadku dostaw szkoleń on-line za pośrednictwem platform sprzedażowych (np. (...), itp.), mogą wystąpić sytuacje, w ramach których nabywca (właściciel platformy sprzedażowej) będzie podmiotem (podatnikiem podatku od wartości dodanej) z siedzibą w innym kraju (np. w (...) w przypadku (...)), a dostawy będą podlegały opodatkowaniu w miejscu, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej (zgodnie z art. 28b VATu). W powołanej interpretacji Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej wskazał, że dla zastosowania zwolnienia z podatku VAT kluczowe jest jedynie spełnienie wyżej opisanych przesłanek przedmiotowych i podmiotowych, natomiast prawnie irrelewantna jest forma, miejsce i czas prowadzenia kursu oraz to, czy ten jest prowadzony na żywo, czy też polega jedynie na udostępnieniu nagranego wcześniej szkolenia. W tych okolicznościach, w ocenie Wnioskodawcy oferowane przez Niego usługi są zwolnione z podatku VAT na zasadzie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).
Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy:
Przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.
Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:
Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Jak wynika z art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f)usługi wyszczególnione w załączniku I.
Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:
Ustęp 1 nie ma zastosowania do:
a)usług nadawczych;
b)usług telekomunikacyjnych;
c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f)płyt CD i kaset magnetofonowych;
g)kaset wideo i płyt DVD;
h)gier na płytach CD-ROM;
i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l)hurtowni danych off-line;
m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n)usług centrum wsparcia telefonicznego;
o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q-s) (uchylone);
t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:
a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.
W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 s. 1 ze zm.):
Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.
Dyrektywa 2006/112/WE stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.
Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.
Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem Pana działalności jest świadczenie usług szkoleniowych i edukacyjnych, adresowanych do pracowników placówek oświatowych. Posiada Pan status Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli i jest wpisany do Ewidencji (…), prowadzonej przez (…). W ramach prowadzonej działalności organizuje Pan szkolenia za pomocą platformy edukacyjnej, znajdującej się na stronie internetowej. Szkolenia prowadzone są za pośrednictwem sieci internetowej, bez konieczności jednoczesnej obecności uczestników oraz osób prowadzących szkolenie w tym samym miejscu. Jedną z oferowanych form szkoleń jest możliwość zakupu przez Uczestnika nagrania wideo ze szkolenia lub nagrania audio z takiego szkolenia. Wideoszkolenie jest to udostępniany cyfrowo obraz i dźwięk nagrania ze szkolenia, które nie jest prowadzone „na żywo”. Z kolei podcast jest to udostępniany cyfrowo dźwięk nagrania ze szkolenia, które nie jest prowadzone „na żywo”.
Wideoszkolenia i podcasty obejmują materiały w zakresie szkoleń zawodowych i przekwalifikowania zawodowego nauczycieli i pracowników oświaty oraz wzmacnianie ich kompetencji zawodowych. Szkolenia dotyczą zagadnień (…), – są zatem ściśle związane z uzyskaniem lub uaktualnieniem wiedzy niezbędnej nauczycielowi do celów zawodowych. Usługi mogą nabyć wyłącznie osoby, które oświadczą, iż posiadają status nauczyciela, co pozwala na weryfikację, iż nabywcą usługi nie będzie osoba, która wykorzysta je w celu innym niż zawodowe. Uczestnik nabywa okresowy dostęp do interesującego go nagrania wideo lub audio i może odtworzyć to nagranie w wybranym przez siebie czasie i miejscu – przez okres, na jaki dostęp do nagrania został mu udostępniony. W tym czasie Uczestnik może odtwarzać nagranie tyle razy, ile uzna za stosowne. Nabywając dostęp do nagrania wideo lub audio, Uczestnik otrzymuje możliwość zadawania pytań prowadzącemu szkolenie lub innemu ekspertowi z danej dziedziny poprzez dedykowane do tego forum. Uczestnik w ramach zakupionej usługi ma zatem możliwość skontaktowania się z osobą prowadzącą szkolenie lub innym ekspertem z danej dziedziny, co pozwala na wyjaśnienie jego ewentualnych wątpliwości w przedmiocie szkolenia oraz odpowiedzi na zadawane pytania.
Odnosząc się do kwestii zwolnienia od podatku VAT ww. usług należy wskazać, że zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Wskazać należy, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
W tym miejscu należy odwołać się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.
W świetle art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U.
z 2021 r. poz. 1082 ze zm.):
System oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.
Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty obejmuje placówki doskonalenia nauczycieli.
Zgodnie z art. 4 pkt 30 i 31 ustawy Prawo oświatowe:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
-kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;
-formach pozaszkolnych – należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Na mocy art. 183 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
W celu doskonalenia zawodowego nauczycieli mogą być tworzone placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej „placówkami doskonalenia”.
W myśl art. 183 ust. 5 ustawy Prawo oświatowe:
Niepubliczne placówki doskonalenia mogą zakładać i prowadzić osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne. W zakresie nieuregulowanym w przepisach wydanych na podstawie art. 188 ust. 1 do niepublicznych placówek doskonalenia stosuje się przepisy rozdziału 8.
Zgodnie z art. 184 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Placówki doskonalenia są obowiązane uzyskać akredytację stanowiącą potwierdzenie, że dana placówka zapewnia wysoką jakość prowadzonych form doskonalenia nauczycieli.
Jak wskazał Pan w opisie sprawy, prowadzona przez Pana placówka jest objęta systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy Prawo oświatowe, posiada status Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli, jest wpisana do (…) i uzyskała (…) na prowadzenie ODN na podstawie przepisu art. 184 prawa oświatowego.
Ponadto z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że działalność Placówki polega na organizowaniu i prowadzeniu różnorakich form doskonalenia i dokształcania zawodowego nauczycieli oraz innych pracowników systemu oświaty. Przedmiotem organizowanych szkoleń są m.in. tematy dotyczące:
·(…);
Adresatem świadczonych usług są wyłącznie pracownicy systemu oświaty, w szczególności nauczyciele, którzy są zobowiązani do podnoszenia kwalifikacji zawodowych na podstawie Karty nauczyciela. Wszystkie świadczone usługi szkoleniowe są usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Zatem, jeżeli przedmiotowe usługi szkoleniowe realizowane będą przez Pana jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, to wówczas zastosowanie w sprawie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Podsumowując, opisane w powyższym stanie faktycznym usługi szkoleniowe w formie wideoszkoleń i podcastów, realizowane przez Pana w ramach (…), będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Tym samym Pana stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).