Temat interpretacji
Zastosowanie procedury TAX FREE do towarów w postaci metali szlachetnych, tj. do fizycznych sztabek złota, srebra i platyny.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowanie procedury TAX FREE do towarów w postaci metali szlachetnych, tj. do fizycznych sztabek złota, srebra i platyny. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 stycznia 2022 r. (wpływ 4 stycznia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Są Państwo polskim rezydentem podatkowym mającym status prostej spółki akcyjnej zarejestrowanej jako czynny podatnik podatku VAT.
W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dokonują Państwo czynności odpłatnego zbycia towarów w formie fizycznych sztabek oraz monet ze złota, srebra oraz platyny.
Sprzedaż dokonywana jest zarówno na rzecz przedsiębiorców jak i na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują Państwo sprzedaży również na rzecz osób fizycznych niemających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej. Nie stosują Państwo zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Spełniają Państwo wszystkie przesłanki określone w art. 127 ust. 1 ustawy o VAT uprawniające do uczestniczenia w systemie TAX FREE tj:
-są zarejestrowani jako podatnik podatku VAT,
-prowadzą ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz
-zawarli umowę w sprawie zwrotu podatku z podmiotem uprawnionym do zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym,
-korzystają z systemu TAX FREE,
-dokonali rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu TAX FREE,
-zapewniają podróżnym sporządzoną na piśmie informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim,
-oznaczają punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.
Państwo jako sprzedawca wystawiają, z wykorzystaniem systemu TAX FREE, dokument elektroniczny TAX FREE o którym mowa w art. 127a ustawy VAT zawierający wszystkie wymagane tym przepisem dane.
Prowadzą Państwo ewidencję o której mowa w art. 109 ust. 11 f ustawy VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego
Prowadzą Państwo ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej on-line.
Pytanie
Czy procedura TAX FREE może mieć zastosowanie do towarów w postaci metali szlachetnych tj. do fizycznych sztabek złota, srebra i platyny?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie przepisy ustawy VAT jak również przepisy wykonawcze wydawane na podstawie tej ustawy nie wykluczają możliwości zastosowania procedury TAX FREE do przedmiotowych towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy VAT mówiąc o systemie TAX FREE rozumie się przez to system teleinformatyczny na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych służący do obsługi dokumentów elektronicznych będących podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym, w szczególności do wystawiania i obiegu dokumentów, oraz prowadzenia ewidencji.
Jak podaje art. 126 ust. 1 ustawy VAT osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej „podróżnymi”, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.
Na mocy art. 126 ust. 2 ustawy VAT stałe miejsce zamieszkania, o którym mowa w ust. 1, ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
W myśl art. 126 ust. 3 ustawy VAT zwrot podatku nie przysługuje w przypadku nabycia paliw silnikowych.
Jak wynika z treści art. 127 ust. 1 ustawy VAT zwrot podatku, o którym mowa w art. 126 ust. 1, przysługuje w przypadku zakupu towarów u podatników, zwanych dalej „sprzedawcami”, którzy:
1)są zarejestrowani jako podatnicy podatku oraz
2)prowadzą ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz
3)zawarli umowy w sprawie zwrotu podatku przynajmniej z jednym z podmiotów, o których mowa w ust. 8, oraz
4)korzystają z systemu TAX FREE.
Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się w przypadku, gdy sprzedawca dokonuje zwrotu podatku podróżnemu (art. 127 ust. 2 ustawy).
W myśl art. 127 ust. 3 ustawy VAT sprzedawcami nie mogą być podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.
Na mocy art. 127 ust. 4 ustawy VAT sprzedawcy są obowiązani:
1)dokonać rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu TAX FREE;
2)zapewnić podróżnym sporządzoną na piśmie informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim;
3)oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku;
4)(uchylony).
W myśl art. 127 ust. 5 ustawy zwrot podatku podróżnym jest dokonywany w złotych przez sprzedawcę lub przez podmioty, których przedmiotem działalności jest dokonywanie zwrotu, o którym mowa w art. 126 ust. 1. Zwrot podatku jest dokonywany w formie wypłaty gotówkowej lub rozliczenia bezgotówkowego w rozumieniu art. 63 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe.
W świetle art. 127a ust. 1 ustawy VAT sprzedawca wystawia, z wykorzystaniem systemu TAX FREE, dokument elektroniczny TAX FREE. Sprzedawca wydaje podróżnemu za jego zgodą dokument elektroniczny TAX FREE, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE.
Jak podaje treść art. 127a ust. 2 ustawy VAT dokument elektroniczny TAX FREE zawiera dane niezbędne do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, od której podróżny może ubiegać się o zwrot podatku, w szczególności dane:
1)sprzedawcy i podróżnego;
2)dotyczące dostawy towarów;
3)dotyczące podstawy opodatkowania;
4)dotyczące kwoty podatku należnego;
5)dotyczące stawki podatku;
6)dotyczące formy zwrotu podatku.
Zgodnie z art. 127a ust. 3 ustawy VAT wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE, oprócz danych niezbędnych do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, zawiera także dane dotyczące potwierdzenia wywozu towarów przez organy celne.
Na mocy art. 128 ust. 1 ustawy VAT zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.
Na mocy art. 128 ust. 1a ustawy zwrot podatku nie może być dokonany osobie innej niż podróżny, który dokonał nabycia towaru.
Jak wynika z art. 128 ust. 2 ustawy VAT podstawą do dokonania zwrotu podatku jest dokument elektroniczny TAX FREE wraz z elektronicznym potwierdzeniem przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów ujętych w tym dokumencie.
W myśl art. 128 ust. 3 ustawy VAT urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów w systemie TAX FREE po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego, zawartych w dokumencie elektronicznym TAX FREE, z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość. Na żądanie podróżnego urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów pieczęcią organu celnego również na wydruku dokumentu elektronicznego TAX FREE.
Na mocy art. 128 ust. 5 ustawy VAT w przypadku gdy podróżny opuszcza terytorium Unii Europejskiej z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, podstawą do dokonania zwrotu podatku jest wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE, potwierdzony przez właściwy organ celny, przez który towary zostały wywiezione z terytorium Unii Europejskiej.
Natomiast zgodnie z art. 128 ust. 5a ustawy VAT w przypadku towarów nabytych przez podróżnego na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów z terytorium Unii Europejskiej pieczęcią organu celnego po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego, zawartych w dokumencie, z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.
Na podstawie art. 130 ust. 3 ustawy VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:
1)inne towary niż wymienione w art. 126 ust. 3, przy których wywozie nie stosuje się art. 126 ust. 1,
2)minimalną łączną wartość zakupów wynikającą z dokumentu, o którym mowa w art. 128 ust. 2, przy której można żądać zwrotu podatku,
3)maksymalną wysokość prowizji, o której mowa w art. 128 ust. 6
- uwzględniając sytuację gospodarczą państwa, sytuację w zakresie obrotu towarowego z zagranicą poszczególnymi grupami towarów, sytuację rynkową w obrocie towarami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem oraz przepisy Unii Europejskiej.
Z powołanych w niniejszej interpretacji przepisów wynika, że osoby, które nie mają stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej dokonujące zakupu towarów w Polsce mogą otrzymać zwrot kwoty stanowiącej podatek VAT, który został naliczony przez sprzedawców tych towarów. Prawo do otrzymania zwrotu wynika z art. 126 ust. 1 ustawy i występuje wówczas gdy towary, w stanie nienaruszonym, zostaną wywiezione przez podróżnego poza terytorium Unii Europejskiej w jego bagażu osobistym. Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu, o którym mowa w art. 128 ust. 2 ustawy na którym Urząd Celno-Skarbowy potwierdził wywóz towaru zgodnie z postanowieniami art. 128 ust. 2 ustawy. Do dokumentu powinien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej.
Ze wskazanych przepisów jednoznacznie zatem wynika, że zakupione towary muszą być wywiezione przez podróżnego w jego bagażu osobistym. Funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej ma obowiązek potwierdzenia wywozu towaru poprzez potwierdzenie stemplem dokumentu, o którym mowa art. 128 ust. 2 ustawy, jednakże może to zrobić wyłącznie po sprawdzeniu zgodności jego danych osobowych z paszportem lub innym dokumentem stwierdzającym tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej. Spełnienie tych warunków, w tym tego, że podróżnym, który dokonał zakupu wywożonych towarów jest ta sama osoba, która dokonuje ich wywozu do kraju trzeciego, potwierdza Urząd Celno-Skarbowy. Taki potwierdzony stemplem dokument wraz z paragonem fiskalnym podróżny przedstawia sprzedawcy - dopiero na tej podstawie dokonywany jest zwrot podatku.
Należy wskazać, że procedura Tax Free dotyczy osób fizycznych nieposiadających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej. Stałe miejsce zamieszkania ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
Jak wynika z art. 147 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 s. 1 ze zm.), dokumentem potwierdzającym stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu podróżnego jest paszport, dowód osobisty lub każdy inny dokument potwierdzający tożsamość uznany za ważny przez państwo członkowskie, na którego terytorium odbywa się dostawa.
Polskie przepisy nie zawierają definicji „dokumentu tożsamości” osoby fizycznej. Wskazać należy, iż co do zasady dokument tożsamości to dokument, który identyfikuje daną osobę, wskazując imię, nazwisko, datę i miejsce urodzenia, płeć, numer ewidencyjny oraz wizerunek twarzy tej osoby.
Zatem mając powyższe na uwadze nie wszystkie dokumenty okazywane przez podróżnego mogą stanowić podstawę do potwierdzenia jego stałego miejsca zamieszkania jako realizacji warunku umożliwiającego zastosowanie procedury zwrotu podatku VAT podróżnym wynikającego z powyższych przepisów.
Wskazać w tym miejscu należy, że weryfikacji zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w dokumencie TAX FREE z danymi zawartymi w przedstawionym przez podróżnego paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość, na podstawie art. 128 ust. 3 ustawy o VAT, dokonuje urząd celno-skarbowy. Dopiero po sprawdzeniu zgodności tych danych urząd celno-skarbowy może potwierdzić wywóz towarów wskazanych na dokumencie TAX FREE.
W kontekście przedstawionych regulacji należy wskazać, że Wnioskodawca spełnia kryterium sprzedawcy w rozumieniu przepisów systemu TAX FREE.
Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów w postaci fizycznych sztabek złota, srebra i platyny na rzecz osób fizycznych niemających miejsca zamieszkania na terytorium UE. Sprzedaż jest ewidencjonowana przy pomocy kas rejestrujących.
Wnioskodawca wystawia, z wykorzystaniem systemu TAX FREE, dokument elektroniczny TAX FREE. Wnioskodawca wydaje podróżnemu za jego zgodą dokument elektroniczny TAX FREE, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE.
W kontekście postawionego pytania należy wskazać, że na mocy art. 126 ust. 1 ustawy VAT system TAX FREE dotyczy zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W rezultacie fizyczne sztabki złota, srebra i platyny spełniają kryterium towaru.
Art. 126 ust. 3 ustawy VAT wprost wskazuje, że zwrot podatku nie przysługuje w przypadku nabycia paliw silnikowych. W rezultacie z systemu TAX FREE został ustawowo wyłączony towar jakim jest paliwo silnikowe.
Dodatkowo należy wskazać, że na podstawie art. 130 ust. 3 pkt 1 ustawy VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia inne towary niż wymienione w art. 126 ust. 3, przy których wywozie nie stosuje się art. 126 ust. 1.
Upoważniony organ nie skorzystał z tego uprawnienia i w aktualnym stanie prawnym nie zostało wydane i nie obowiązuje rozporządzenie, które określałoby inne towary do których nie stosuje się systemu zwrotu VAT podróżnym TAX FREE.
W rezultacie system TAX FREE nie ma zastosowania wyłącznie do dostawy na terytorium kraju towaru w postaci paliwa silnikowego.
W aktualnym stanie prawnym nie ma natomiast przeszkód aby system zwrotu VAT podróżnym - TAX FREE - miał zastosowanie do odpłatnego dostawy na terytorium kraju na rzecz osób fizycznych niemających miejsca zamieszkania na terenie UE towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę tj. fizycznych sztabek złota, srebra oraz platyny (metale szlachetne).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej „podróżnymi”, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.
Na mocy art. 126 ust. 2 ustawy:
Stałe miejsce zamieszkania, o którym mowa w ust. 1, ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
Dyspozycja art. 126 ust. 3 ustawy zawiera wyłączenie z systemu TAX FREE towaru i wskazuje, że:
Zwrot podatku nie przysługuje w przypadku nabycia paliw silnikowych.
Warunki, które musi spełnić sprzedawca aby dokonywać zwrotu podatku na rzecz podróżnych zostały wymienione w art. 127 ustawy.
Według art. 127 ust. 1 ustawy:
Zwrot podatku, o którym mowa w art. 126 ust. 1, przysługuje w przypadku zakupu towarów u podatników, zwanych dalej „sprzedawcami”, którzy:
1) są zarejestrowani jako podatnicy podatku oraz
2) prowadzą ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz
3) zawarli umowy w sprawie zwrotu podatku przynajmniej z jednym z podmiotów, o których mowa w ust. 8, oraz
4) korzystają z systemu TAX FREE.
Stosownie do art. 127 ust. 2 ustawy:
Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się w przypadku, gdy sprzedawca dokonuje zwrotu podatku podróżnemu.
Stosownie do art. 127 ust. 3 ustawy:
Sprzedawcami nie mogą być podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.
Przepis art. 127 ust. 4 ustawy stanowi, że:
Sprzedawcy są obowiązani:
1)dokonać rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu TAX FREE;
2)zapewnić podróżnym sporządzoną na piśmie informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim;
3)oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.
4)(uchylony)
Zatem sprzedawca uprawniony do oferowania towarów w systemie TAX FREE musi spełniać obligatoryjnie warunki tj. sprzedawca taki musi być zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz musi prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ponadto sprzedawca taki musi dokonać rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu TAX FREE jak również musi zapewnić podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu i oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.
Na podstawie art. 127 ust. 5 ustawy:
Zwrot podatku podróżnym jest dokonywany w złotych przez sprzedawcę lub przez podmioty, których przedmiotem działalności jest dokonywanie zwrotu, o którym mowa w art. 126 ust. 1. Zwrot podatku jest dokonywany w formie wypłaty gotówkowej lub rozliczenia bezgotówkowego w rozumieniu art. 63 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe.
Zgodnie z art. 127a ust. 1 ustawy:
Sprzedawca wystawia, z wykorzystaniem systemu TAX FREE, dokument elektroniczny TAX FREE. Sprzedawca wydaje podróżnemu za jego zgodą dokument elektroniczny TAX FREE, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE.
W myśl art. 127a ust. 2 ustawy:
Dokument elektroniczny TAX FREE zawiera dane niezbędne do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, od której podróżny może ubiegać się o zwrot podatku, w szczególności dane:
1)sprzedawcy i podróżnego;
2)dotyczące dostawy towarów;
3)dotyczące podstawy opodatkowania;
4)dotyczące kwoty podatku należnego;
5)dotyczące stawki podatku;
6)dotyczące formy zwrotu podatku.
Zgodnie z dyspozycją art. 127a ust. 3 ustawy:
Wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE, oprócz danych niezbędnych do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, zawiera także dane dotyczące potwierdzenia wywozu towarów przez organy celne.
W art. 128 ust. 1 ustawy wskazano, że:
Zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.
Z kolei art. 128 ust. 2 ustawy stanowi, że:
Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest dokument elektroniczny TAX FREE wraz z elektronicznym potwierdzeniem przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów ujętych w tym dokumencie.
W myśl art. 128 ust. 3 ustawy:
Urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów w systemie TAX FREE po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego, zawartych w dokumencie elektronicznym TAX FREE, z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość. Na żądanie podróżnego urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów pieczęcią organu celnego również na wydruku dokumentu elektronicznego TAX FREE.
Stosownie do art. 128 ust. 5 ustawy:
W przypadku gdy podróżny opuszcza terytorium Unii Europejskiej z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, podstawą do dokonania zwrotu podatku jest wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE, potwierdzony przez właściwy organ celny, przez który towary zostały wywiezione z terytorium Unii Europejskiej.
Z powyższych przepisów wynika, że podróżni, którzy nie mają stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej dokonujący zakupu towarów w Polsce mogą otrzymać zwrot kwoty stanowiącej podatek VAT, który został naliczony przez sprzedawców tych towarów. Prawo do otrzymania zwrotu wynika z art. 126 ust. 1 ustawy i występuje wówczas gdy towary, w stanie nienaruszonym, zostaną wywiezione przez podróżnego poza terytorium Unii Europejskiej w jego bagażu osobistym. Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu, o których mowa w art. 128 ust. 2 ustawy wraz z dołączonym do niego wystawionym przez sprzedawcę paragonem z kasy rejestrującej, na którym Urząd Celno-Skarbowy potwierdził wywóz towaru zgodnie z postanowieniami art. 128 ust. 2 ustawy.
Należy wskazać, że procedura TAX FREE dotyczy osób fizycznych nieposiadających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej. Stałe miejsce zamieszkania ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
Weryfikacji zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w dokumencie TAX FREE z danymi zawartymi w przedstawionym przez podróżnego paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość, na podstawie art. 128 ust. 3 ustawy o VAT, dokonuje urząd celno-skarbowy. Dopiero po sprawdzeniu zgodności tych danych urząd celno-skarbowy może potwierdzić wywóz towarów wskazanych na dokumencie TAX FREE.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku VAT. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dokonują Państwo czynności odpłatnego zbycia sztabek oraz monet ze złota, srebra oraz platyny. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują Państwo sprzedaży również na rzecz osób fizycznych niemających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej. Nie stosują Państwo zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Spełniają Państwo wszystkie przesłanki określone w art. 127 ust. 1 ustawy uprawniające do uczestniczenia w systemie TAX FREE. Państwo jako sprzedawca wystawiają, z wykorzystaniem systemu TAX FREE, dokument elektroniczny TAX FREE o którym mowa w art. 127a ustawy zawierający wszystkie wymagane tym przepisem dane. Prowadzą Państwo ewidencję o której mowa w art. 109 ust. 11f ustawy.
Na tle powyższego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą zastosowanie procedury TAX FREE do sprzedaży metali szlachetnych - sztabek złota, srebra i platyny.
Wskazali Państwo we wniosku, że dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych niemających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej. Ponadto spełniają Państwo wszystkie wskazane w art. 127 ust. 1 ustawy przesłanki uprawniające do uczestniczenia w systemie TAX FREE, tj.: są zarejestrowani jako podatnik podatku VAT czynny, prowadzą ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, zawarli umowę w sprawie zwrotu podatku z podmiotem uprawnionym do zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym, korzystają z systemu TAX FREE, dokonali rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu TAX FREE, zapewniają podróżnym sporządzoną na piśmie informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim, oznaczają punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.
Analizując więc przedstawiony we wniosku stanu faktycznego na tle powołanych powyższych przepisów prawa stwierdzamy, że w aktualnym stanie prawnym brak jest przeciwwskazać do zastosowanie procedury TAX FREE w odniesieniu do sprzedaży metali szlachetnych, tj. sztabek złota, srebra i platyny. Ustawodawca wskazał, że system TAX FREE nie ma zastosowania tylko w odniesieniu do dostawy towarów w postaci paliw silnikowych.
W związku z tym należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że procedura TAX FREE może mieć zastosowanie do towarów w postaci metali szlachetnych, tj. do fizycznych sztabek złota, srebra i platyny, gdyż powołane przepisy prawa nie wykluczają możliwości zastosowania procedury TAX FREE do zbycia przedmiotowych towarów.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że system zwrotu podatku podróżnym dotyczy jedynie obrotu detalicznego, tj. takiego, który ma charakter okazjonalny lub składa się wyłącznie z towarów przeznaczonych na użytek własny podróżnych, lub ich rodzin lub z towarów przeznaczonych na prezenty, rodzaj i ilość takich towarów nie może wskazywać na ich przywóz lub wywóz w celach handlowych.
Dodatkowe informacje
Nadmieniamy, że wydana interpretacja rozstrzyga sprawę wyłącznie w zakresie zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny wpływ przepisów celnych na opisane zdarzenie jest poza zakresem kompetencji Organu.
Zaznaczamy ponadto, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).