Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na realizację inwestycji polegającej na budowie parkingu publicznego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 lutego 2023 r. (wpływ 8 lutego 2023 r.) oraz pismem z 20 lutego 2023 r. (wpływ 22 lutego 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1561 ze zm.).
Gmina (...) planuje zrealizować inwestycję polegającą na budowie parkingu publicznego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą na działce gminnej nr 1 w (...) (działka nie stanowi drogi publicznej).
Szczegółowy zakres robót obejmuje:
-demontaż istniejących instalacji zewnętrznych oraz przyłączy,
-budowę instalacji kanalizacji deszczowej, oświetlenia terenu,
-budowę parkingu dla 56 samochodów osobowych o nawierzchni z kostki betonowej,
-budowę przejazdowej drogi wewnętrznej dla autobusów,
-budowa trzech zjazdów z dróg publicznych z zabezpieczeniem sieci uzbrojenia terenu (...),
-budowę ogrodzenia, montaż monitoringu, systemu parkingowego obejmującego m.in. szlaban elektromechaniczny i kasę automatyczną, oznakowanie, oświetlenie oraz montaż obiektów małej architektury.
Po zrealizowaniu inwestycji Gmina (...) planuje pobieranie opłat z tytułu korzystania z wybudowanego parkingu.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 — dalej zwana ustawą) zadania własne samorządu gminnego zostały określone w art. 7 ust. 1 ww. ustawy.
Art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy określa, iż zadaniem własnym samorządu jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, natomiast pkt 15 ww. ustawy określa, iż zadaniem własnym gminy jest utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Zamiarem Gminy (...) jest budowa parkingu publicznego na działce gminnej, który będzie służył ogółowi wspólnoty gminy jak również innym osobom. Dostęp do wybudowanego parkingu będzie odbywał się z drogi gminnej i stanowić będzie obiekt użyteczności publicznej. Tym samym, budowa parkingu publicznego wpisuje się w zadania własne samorządu gminnego, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Faktury dokumentujące wydatki związane z budową parkingu publicznego będą wystawiane na Gminę (...) . Nabyte towary i usługi związane z budową parkingu publicznego są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnika, jakim jest Gmina (...) . Po zrealizowaniu inwestycji Gmina będzie pobierała opłaty z tytułu parkowania na wybudowanym parkingu. Usługi parkingowe klasyfikowane są pod symbolem PKWIU - 63.21.24-00.00 i podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%.
Po zrealizowaniu inwestycji Gmina (...) planuje obsługę parkingu we własnym zakresie. Gmina nie planuje wydzierżawienia parkingu podmiotowi trzeciemu. Gmina nie będzie dzierżawić/odpłatnie udostępniać wykonanej w ramach inwestycji kanalizacji deszczowej. Budowa kanalizacji deszczowej w ramach budowy parkingu publicznego, stanowi nieodłączny element (składową) wybudowanego parkingu bez którego użytkowanie parkingu byłoby technicznie niemożliwe. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego, Gmina (...) w grudniu 2022 r. wybrała wykonawcę budowy parkingu publicznego. Łączna wartość inwestycji wynosi 1.328.400 zł brutto.
Jak wspomniano powyżej, Gmina nie zamierza wydzierżawiać wbudowanego mienia. Wynagrodzenie z tytułu opłaty parkingowej będzie uzależnione od czasu korzystania przez osoby trzecie z parkingu. Gmina planuje pobierać opłaty z tytułu opłaty parkingowej za okres 8 godzin w dniach roboczych - np. w godzinach 8:00 - 16:00, od poniedziałku do piątku.
Gmina planuje pobierać około 2 zł brutto (w tym podatek VAT - 23%) za godzinę parkowania. Łączna liczba miejsc parkingowych to 56. Kwota dochodów z tytułu odpłatnego korzystania z parkingu jest kwotą istotną dla Gminy. Na tym etapie zaawansowania prac trudno oszacować jaki będzie dochód z tytułu odpłatnego udostępniania wybudowanego parkingu. Trudno też na tym etapie prac oszacować dochody z tytułu usługi parkingowej. Zakładając pełne roczne obłożenie parkingu, gmina osiągnie dochód w wysokości 232.960 zł brutto, przy cenie 2 zł brutto za godzinę parkowania.
Gmina określi cenę godzinową korzystania z parkingu na podstawie danych rynkowych, kierując się porównywalnymi cenami z innych miast i gmin. Gmina na tym etapie zaawansowania prac nie jest w stanie określić dochodów z tytułu odpłatnego udostępniania parkingu. Tym samym, nie jest w stanie określić okresu zwrotu z tytułu realizacji inwestycji. Założeniem realizacji projektu jest, iż otrzymywane dochody pozwolą na bieżące ponoszenie kosztów obsługi parkingu oraz na osiągnięcie zysku, który pozwoli na zwrot z inwestycji w racjonalnej ekonomicznej przyszłości.
Wysokość opłaty z tytułu usługi parkingowej będzie uwzględniać realia rynkowe i będzie kształtować się na poziomie opłat/cen z innych miast i gmin.
W czasie, gdy nie są pobierane opłaty parkingowe, parking będzie nieczynny. Poza godzinami kiedy parking będzie odpłatnie udostępniany, parking będzie zamknięty, nie będzie możliwości korzystania z parkingu. W razie dużego zainteresowania parkingiem, Gmina rozważy uruchomienie parkingu poza godzinami 8:00-16:00 oraz w soboty i niedziele, co nie zmienia faktu że w pozostałych godzinach parking będzie nieczynny/zamknięty a opłaty nie będą pobierane.
Parking będzie służył tylko i wyłącznie czynnościom opodatkowanym, związanym z pobieraniem opłaty od usługi parkingowej. Parking będzie służył tylko i wyłącznie do działalności gospodarczej. Wszelkie wydatki związane z realizacją inwestycji są i będą przyporządkowane do wykonywanej działalności gospodarczej w tym zakresie. Wartość podatku VAT naliczonego związanego z realizacją ww. inwestycji będzie przypisana tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy Gminie (...) przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji polegającej na budowie parkingu publicznego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą na działce nr 1 w (...) ?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, zadania własne gminy obejmują sprawy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, lokalnego transportu zbiorowego oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Gmina realizując projekt polegający na budowie parkingu publicznego na działce gminnej niebędącej drogą publiczną (ani elementem pasa drogowego) działa jako podatnik VAT, bowiem po zrealizowaniu inwestycji będzie świadczyła usługę parkingową (PKWiU 5221.24.0) i pobierała opłaty z tytułu korzystania przez mieszkańców i turystów z wybudowanego parkingu, opodatkowane podatkiem VAT należnym w wysokości 23%.
Istnieje bezpośredni związek pomiędzy ponoszonymi na inwestycję wydatkami a opodatkowanymi podatkiem VAT przychodami z tytułu udostępniania miejsc parkingowych. Tym samym, spełnione są przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Teren parkingu będzie miejscem ogrodzonym, z ograniczonym dostępem, udostępnionym odpłatnie na rzecz mieszkańców, administrowanym i zarządzanym przez Gminę. Będzie miejscem dostępnym dla wszystkich mieszkańców oraz turystów po uiszczeniu opłaty parkingowej. Gmina po wykonaniu inwestycji będzie osiągała przychody związane z użytkowaniem parkingu. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT, zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. W opisanej sprawie jak wskazano, istnieje bezpośredni związek pomiędzy wydatkami (VAT naliczony) a działalnością gospodarczą (usługą parkingową) polegającą na pobieraniu przez Gminę opłat z tytułu korzystania z parkingu (VAT należny).
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (opodatkowaną). W niniejszej sprawie związek taki występuje, skoro - jak wskazano we wniosku - powstała infrastruktura będzie służyła Gminie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
W świetle powołanych przepisów prawa należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione. Wydatki związane z wykonaniem tej inwestycji będą bowiem służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Tym samym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizowaną inwestycją.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, zgodnie z którym,
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo‑przedmiotowy. W celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:
-czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,
-ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.
W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planują Państwo zrealizować inwestycję polegającą na budowie parkingu publicznego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą na działce gminnej nr 1 w (...) (działka nie stanowi drogi publicznej).
Wybudowany parking będzie służył ogółowi wspólnoty gminy jak również innym osobom. Dostęp do wybudowanego parkingu będzie odbywał się z drogi gminnej i stanowić będzie obiekt użyteczności publicznej. Faktury dokumentujące wydatki związane z budową parkingu publicznego będą wystawiane na Gminę. Towary i usługi nabyte w związku z budową parkingu publicznego są związane z czynnościami opodatkowanymi.
Po zrealizowaniu inwestycji będą Państwo pobierali opłaty z tytułu parkowania na wybudowanym parkingu. Planują Państwo obsługę parkingu we własnym zakresie. Nie planują Państwo wydzierżawienia parkingu podmiotowi trzeciemu, jak również nie będą Państwo dzierżawić, czy też odpłatnie udostępniać wykonanej w ramach inwestycji kanalizacji deszczowej. Budowa kanalizacji deszczowej w ramach budowy parkingu publicznego, stanowi nieodłączny element (składową) wybudowanego parkingu, bez którego użytkowanie parkingu byłoby technicznie niemożliwe. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego, w grudniu 2022 r. wybrali Państwo wykonawcę budowy parkingu publicznego. Łączna wartość inwestycji wynosi 1.328.400 zł brutto. Nie zamierzają Państwo wydzierżawiać wbudowanego mienia. Planują Państwo pobierać opłaty z tytułu opłaty parkingowej za okres 8 godzin w dniach roboczych — np. w godzinach 8:00 - 16:00, od poniedziałku do piątku. Wysokość opłaty z tytułu usługi parkingowej będzie uwzględniać realia rynkowe i będzie kształtować się na poziomie opłat/cen z innych miast i gmin.
Poza godzinami kiedy parking będzie odpłatnie udostępniany parking będzie zamknięty nie będzie możliwości korzystania z niego. Parking będzie służył tylko i wyłącznie czynnościom opodatkowanym, związanym z pobieraniem opłaty od usługi parkingowej. Wszelkie wydatki związane z realizacją inwestycji są i będą przyporządkowane do wykonywanej działalności gospodarczej w tym zakresie. Wartość podatku VAT naliczonego związanego z realizacją ww. inwestycji będzie przypisana tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości w tej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie powyższe warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT zostaną spełnione, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a wszelkie wydatki związane z realizacją inwestycji są i będą przyporządkowane do wykonywanej działalności gospodarczej w tym zakresie. Wartość podatku VAT naliczonego związanego z realizacją ww. inwestycji będzie przypisana tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na realizację inwestycji polegającej na budowie parkingu publicznego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą na działce nr 1 w (...).
Zaznaczenia wymaga, że będą Państwo mogli zrealizować to prawo pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy podkreślić, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).