- Czy Wnioskodawca obowiązany jest do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT, w sytuacji gdy wartość świadczonych przez niego usług reklamowych/... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.909.2022.1.ICZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.909.2022.1.ICZ

Temat interpretacji

- Czy Wnioskodawca obowiązany jest do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT, w sytuacji gdy wartość świadczonych przez niego usług reklamowych/marketingowych/promocyjnych na rzecz Partnerów przekroczyła w roku kalendarzowym 200 tys. zł? - Czy w sytuacji gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie pozytywna, to czy Wnioskodawca wystawiając faktury na Partnerów na usługi reklamowe/marketingowe/promocyjne oraz uczestników zawodów za wpisowe oraz za koszty zakwaterowania oraz wyżywienia może zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, objęte pytaniami nr 1 i 2 jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, który dotyczy kwestii ustalenia:

-   czy Wnioskodawca obowiązany jest do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT, w sytuacji gdy wartość świadczonych przez niego usług reklamowych/marketingowych/promocyjnych na rzecz Partnerów przekroczyła w roku kalendarzowym 200 tys. zł;

-   czy w sytuacji gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie pozytywna, to czy Wnioskodawca wystawiając faktury na Partnerów na usługi reklamowe/marketingowe/promocyjne oraz uczestników zawodów za wpisowe oraz za koszty zakwaterowania oraz wyżywienia może zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

S., zwany dalej Stowarzyszeniem, wpisany jest do Rejestru Stowarzyszeń KRS. Związek nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie odpłatną działalność statutową. Ewentualne zyski z ww. działalności są przeznaczane na cele statutowe Stowarzyszenia.

Celem Stowarzyszenia jest rozwój i popularyzacja sportu (…). Celem Stowarzyszenia jest również prowadzenie działań w zakresie pożytku publicznego, w szczególności wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, a także prowadzenie działań w zakresie propagowania kultury, a przede wszystkim wiedzy historycznej (…).

Cele, o których mowa Stowarzyszenie realizuje poprzez:

-organizowanie i realizację współzawodnictwa sportowego (…).

Do realizacji ww. celów niezbędne są środki pieniężne. Oprócz środków ze składek członkowskich i wpłat uczestników, Stowarzyszenie pozyskuje środki pieniężne od różnego rodzaju instytucji tj. samorządy, ministerstwa, prywatni przedsiębiorcy, zwani dalej Partnerami. Po podpisaniu umowy współpracy z danym Partnerem Stowarzyszenie zobowiązane jest do podania publicznej informacji o danym Partnerze, umieszczenia jego materiałów promocyjnych na stronie internetowej/sali gry oraz w miejscach ustalonych z Partnerem. Po zakończonej imprezie Stowarzyszenie wykonuje sprawozdanie/raport z imprezy oraz z przedstawionych materiałów dla danego Partnera. Po pozytywnej opinii dotyczącej przesłanego raportu i przebiegu całego wydarzenia następuje wypłata przez Partnera ustalonej kwoty (zgodnie z umową). Podczas wydarzenia celem Stowarzyszenia jest realizacja imprezy, a dla Partnera przekazanie, że partnerem Wnioskodawcy i wspiera sport (…). Wnioskodawca nie reklamuje konkretnego produktu partnera, tylko jego jako dany podmiot.

Działania promocyjne, reklamowe, marketingowe przy realizacji wydarzenia świadczone na rzecz Partnera pozwalają na pozyskanie większej liczby środków, które są przeznaczane na pulę nagród, zakup niezbędnego sprzętu (…), zatrudnienie wykwalifikowanej kadry obsługującej wydarzenie (m.in. sędziowie klasy międzynarodowej), przygotowanie na profesjonalnym poziomie sali gry oraz organizację wydarzeń dodatkowych, w tym sportowych i kulturalno-rozrywkowych.

Wszystkie te działania mają za zadania (…). Uczestnictwo w wydarzeniach sportowych jest odpłatne, a pobierane opłat za startowe przeznaczane są na pokrycie kosztów organizacji (…), w tym zakup nagród rzeczowych lub jako gotówka do wypłacanych nagród finansowych. Stowarzyszenie pomaga uczestnikowi imprezy w znalezieniu zakwaterowania i zapewnieniu wyżywienia. Realizacja zakwaterowania i wyżywienia dla uczestników wydarzenia ma charakter tylko pośrednictwa, tak aby ułatwić zawodnikom (…). Stowarzyszenie rezerwuje zakwaterowanie w hotelach, hostelach, pensjonatach wraz z wyżywieniem, opłaca je, a następnie ww. koszty przerzuca na uczestników zawodów. Ww. działania nie mają charakteru zarobkowego, a nadwyżka, która czasem występuje jest przeznaczana na koszty realizacji wydarzenia, w tym koszty pobytu obsługi (…) i zaproszonych gości.

Pytania

1.   Czy Wnioskodawca obowiązany jest do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT, w sytuacji gdy wartość świadczonych przez niego usług reklamowych/marketingowych/promocyjnych na rzecz Partnerów przekroczyła w roku kalendarzowym 200 tys. zł?

2.   Czy w sytuacji gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie pozytywna, to czy Wnioskodawca wystawiając faktury na Partnerów na usługi reklamowe/marketingowe/promocyjne oraz uczestników zawodów za wpisowe oraz za koszty zakwaterowania oraz wyżywienia może zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on takiego obowiązku, gdyż nie jest podatnikiem podatku VAT o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, ponieważ nie wykonuje działalności gospodarczej o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust 2 ustawy o VAT: Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawa o VAT dotyczy więc podatników prowadzących działalność w zakresie produkcji, handlu oraz świadczenia usług, w tym także rolników oraz podmioty pozyskujące zasoby naturalne, a także wolne zawody.

Niezmiernie istotną cechą działalności gospodarczej wynikającą z ustawy o VAT jest samodzielność. Oznacza to, że działalność powinna być podejmowana we własnym imieniu, na własne ryzyko w sposób samodzielny. Stosunki podobne do umowy o pracę nie powinny być objęte opodatkowaniem VAT.

Kolejna cecha działalności gospodarczej to wykorzystywanie towarów i usług w sposób ciągły. Co do zasady więc czynności wykonywane w sposób jednorazowy, okolicznościowy nie powinny być objęte zakresem VAT.

Kolejny istotny element definicji działalności gospodarczej, to wykonywanie jej do celów zarobkowych. Oznacza to więc, że działalność wykonywana w celach niezarobkowych nie powinna co do zasady podlegać opodatkowaniu VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi swojej działalności w celach zarobkowych. Ewentualne nadwyżki które posiada wykorzystuje do realizacji swoich własnych celów statutowych i to pozwala stwierdzić, że nie jest podatnikiem VAT.

Jednak jeśliby się okazało, że Wnioskodawca jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT i wykonuje samodzielnie działalność gospodarcza o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT to ma prawo zastosować do opisanych czynności zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. od podatku zwolnione były usługi związane ze sportem świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług, przy czym niektóre usługi związane ze sportem (takie jak np. wynajem obiektów sportowych) nie były objęte zwolnieniem.

Wedle przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2011 r. od podatku zwolnione są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

1)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

2)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

3)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

-z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zwolnienie dotyczy usług ściśle związanych ze sportem. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 z póżn. zm.) sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Należy zauważyć, że w styczniu 2012 r. czeski sąd postanowił zapytać TSUE o to, czy niezorganizowana, niesystematyczna i rekreacyjna aktywność sportowa, jaka może być podejmowana w tej postaci na terenie kompleksu odkrytych basenów (np. pływanie rekreacyjne, rekreacyjna gra w piłkę itp.), może być uznawana za sport lub wychowanie fizyczne w rozumieniu komentowanych przepisów oraz czy oferowanie odpłatnego dostępu do takiego kompleksu odkrytych basenów, umożliwiającego odwiedzającym go osobom podejmowanie wyżej opisanej aktywności sportowej obok innych form rozrywki czy rekreacji może być uznawane za usługę ściśle związaną ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczoną na rzecz osób uczestniczących w sporcie lub wychowaniu fizycznym (sprawa  C-18/12, Mśsto Żamberk).

W wyroku w tej sprawie wydanym 21 lutego 2013 r. Trybunał stwierdził, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu, natomiast dostęp do parku wodnego oferujący odwiedzającym nie tylko urządzenia umożliwiające podejmowanie aktywności sportowej, lecz także inne formy rozrywki lub wypoczynku może stanowić usługę ściśle związaną z uprawianiem sportu.

Powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Obejmuje bowiem tylko usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez określone podmioty.

Dotyczy to usług świadczonych przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Klub sportowy to osoba prawna prowadząca działalność sportową. Szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy, który działa jako stowarzyszenie zwykłe (nierejestrowane). Zwolnienie może dotyczyć zarówno klubów sportowych, jak i uczniowskich klubów sportowych.

Związek sportowy to stowarzyszenie lub związek stowarzyszeń, które zrzeszają kluby sportowe w liczbie co najmniej 3. Zwolnienie obejmuje tylko niektóre usługi ściśle związane ze sportem. Zostały one wskazane zarówno w sposób pozytywny (poprzez wyliczenie warunków, jakie muszą być spełnione dla zwolnienia), jak i w sposób negatywny (poprzez określenie usług związanych ze sportem, które zwolnieniem objęte nie będą).

Zwolnione są tylko takie usługi związane ze sportem:

1)które są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

2)w przypadku których świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

3)które są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Powyższe warunki powinny być spełnione łącznie. W istotny sposób zawężają one zakres zwolnienia. Po pierwsze bowiem, wskazuje się grupę odbiorców usług (osoby uprawniające sport bądź uczestniczące w wychowaniu fizycznym), zaś po drugie, stawia się warunek, aby świadczący usługi nie działał w celu osiągania zysków. To ograniczenie powoduje, że zakres zwolnienia obejmuje tylko i wyłącznie sport czysto amatorski.

Dodatkowo z dalszych przepisów wynika, iż zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ten zakres zwolnienia jest jeszcze ograniczony przez dodatkowe wyłączenia obejmujące usługi, które - nawet jeśli są związane ze sportem - nie będą objęte zwolnieniem na podstawie komentowanego przepisu.

Dotyczy to następujących usług (wyłączonych ze zwolnienia):

-związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną,

-wstępu na imprezy sportowe,

-odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji,

-odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym,

-wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, objęte pytaniami nr 1 i 2, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi,

że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, iż pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT.

Należy zauważyć, iż świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy. Świadczenie usług dokonywane odpłatnie w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem.

Należy również wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy,

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy,

do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)  sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy,

podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy, wynika, że

jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy,

podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W świetle art. 96 ust. 1 ustawy,

podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W oparciu o art. 96 ust. 3 ustawy,

podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy,

jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy,

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na podstawie art. 106b ust. 2 ustawy,

podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Jak wynika z okoliczności sprawy są Państwo Stowarzyszeniem. Związek nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie odpłatną działalność statutową. Ewentualne zyski z ww. działalności są przeznaczane na cele statutowe Stowarzyszenia. Celem Stowarzyszenia jest rozwój i popularyzacja sportu (...), (...). (…).

Do realizacji ww. celów niezbędne są środki pieniężne. Oprócz środków ze składek członkowskich i wpłat uczestników, Stowarzyszenie pozyskuje środki pieniężne od różnego rodzaju instytucji. Po podpisaniu umowy współpracy z danym Partnerem Stowarzyszenie zobowiązane jest do podania publicznej informacji o danym Partnerze, umieszczenia jego materiałów promocyjnych na stronie internetowej/sali gry oraz w miejscach ustalonych z Partnerem. Po zakończonej imprezie Stowarzyszenie wykonuje sprawozdanie/raport z imprezy oraz z przedstawionych materiałów dla danego Partnera. Po pozytywnej opinii dotyczącej przesłanego raportu i przebiegu całego wydarzenia następuje wypłata przez Partnera ustalonej kwoty (zgodnie z umową).

Państwa wątpliwości, objęte pytaniem nr 1, dotyczą kwestii czy są Państwo obowiązani do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT, w sytuacji gdy wartość świadczonych przez Państwa usług reklamowych/marketingowych/promocyjnych na rzecz Partnerów przekroczyła w roku kalendarzowym 200 tys. zł .

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dla uzyskania statusu podatnika podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami podatku od towarów i usług są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy należy stwierdzić, że gdyby nawet podatnik nie osiągnął z tytułu prowadzonej działalności obrotu, to nie zmienia to faktu, że wykonując czynności będące przedmiotem działalności wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, bowiem będzie wykonywał w tym zakresie czynności, które podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Oznacza to w konsekwencji, że jeżeli podmiot uzyska jakąkolwiek zapłatę za te czynności w sensie ekonomicznym (nawet bilansując tylko poniesione wydatki), to wynagrodzenie to podlega opodatkowaniu według właściwych reguł.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz przedstawiony przez Państwa opis sprawy należy stwierdzić, że czynności dokonywane przez Państwa polegające na świadczeniu usług reklamowych/marketingowych/promocyjnych na rzecz Partnerów w zamian za ustalone w umowie wynagrodzenie stanowią odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 VATU.

Istnieje bowiem stosunek zobowiązaniowy pomiędzy Państwa Stowarzyszeniem a Partnerami. Z opisu sprawy wynika bowiem, że po podpisaniu umowy współpracy z danym Partnerem Stowarzyszenie zobowiązane jest do podania publicznej informacji o danym Partnerze, umieszczenia jego materiałów promocyjnych na stronie internetowej/sali gry oraz w miejscach ustalonych z Partnerem. Po zakończonej imprezie Stowarzyszenie wykonuje sprawozdanie/raport z imprezy oraz z przedstawionych materiałów dla danego Partnera. Po pozytywnej opinii dotyczącej przesłanego raportu i przebiegu całego wydarzenia następuje wypłata przez Partnera ustalonej kwoty (zgodnie z umową). Tym samym otrzymują Państwo wynagrodzenie za wykonane czynności. Świadczą Państwo zatem odpłatną usługę na rzecz Partnerów. Wykonując ww. czynności występują Państwo w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego czynności wykonywane przez Państwo na podstawie umowy cywilnoprawnej na rzecz Partnerów, za które otrzymują Państwo wynagrodzenie podlegają opodatkowaniu w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż stanowią odpłatne świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy także zaznaczyć, że na gruncie podatku VAT ani rezultat, ani cel działalności wykonywanej przez podatnika, nie ma znaczenia dla oceny charakteru wykonywanej czynności, co wynika z art. 15 ust. 1 ustawy.

Zatem w związku z umieszczaniem materiałów promocyjnych na stronie internetowej/sali gry oraz w miejscach ustalonych z Partnerami, za które otrzymują Państwo ustalone kwoty, jak również z tytułu pośredniczenia w świadczeniu na rzecz uczestników zawodów usług zakwaterowania oraz wyżywienia a także z tytułu tzw. wpisowego – działają Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego skoro, jak Państwo wskazują, wartość Państwa sprzedaży w związku ze świadczeniem przez Państwa usług reklamowych/marketingowych/ promocyjnych na rzecz Partnerów przekroczyła w roku kalendarzowym kwotę 200 tys. zł, to utracili Państwo prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. W konsekwencji byli Państwo obowiązani do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku z art. 96 ust. 5 ustawy o VAT.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w kwestii objętej pytaniem nr 1 jest nieprawidłowe.

Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy w sytuacji gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie pozytywna, to czy Wnioskodawca wystawiając faktury na Partnerów na usługi reklamowe/marketingowe/promocyjne oraz uczestników zawodów za wpisowe oraz za koszty zakwaterowania oraz wyżywienia może zastosować zwolnienie z art. 43 ust.1 pkt 32 ustawy o VAT.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wyjaśnić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy,

zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W art. 43 ust. 17 ustawy wskazano, że

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy,

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Wskazać należy, że zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 32 ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Ze zwolnienia korzystają więc usługi świadczone m.in. przez klub sportowy, które są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

W analizowanej sprawie należy podkreślić, że zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym. W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że: „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Natomiast w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że: „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Celem powołanego przepisu jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji klubu sportowego. Zatem w celu ustalenia prawidłowego rozumienia tego pojęcia należy odnieść się do regulacji ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1599 ze zm.).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 6 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie – działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Ponadto zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 tej ustawy, sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Na podstawie ust. 2 tego artykułu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Biorąc pod uwagę przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli:

-są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu,

-świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz

-usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport,

przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Tym samym jak wynika z cytowanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 wyłączeniu ze zwolnienia podlegają usługi związane z działalnością marketingową, reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem.

Ponadto jak wynika z art. 43 ust. 17, zwolnienia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 nie mają zastosowania do dostawy towarów i usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej.

Zatem należy wyjaśnić, że świadczenie lub pośredniczenie przez Państwa w wykonywaniu usług związanych z wyżywieniem nie ma bezpośredniego i ścisłego związku z organizacją (...) .

Wobec powyższego świadczone przez Państwa usługi marketingowe oraz reklamowo-promocyjne na rzecz Partnerów oraz usługi świadczone na rzecz uczestników zawodów za wpisowe oraz za koszty zakwaterowania oraz wyżywienia nie będą podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, z uwagi na wyłączenie wskazane w tym przepisie.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w kwestii objętej pytaniem 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.