Uznanie wyodrębnionego Działu Transportu, który w ramach podziału zostanie wydzielony do Spółki Przejmującej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.900.2022.1.MC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.900.2022.1.MC

Temat interpretacji

Uznanie wyodrębnionego Działu Transportu, który w ramach podziału zostanie wydzielony do Spółki Przejmującej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz braku opodatkowania podatkiem VAT tej transakcji na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania wyodrębnionego przez Państwa Działu Transportu, który w ramach podziału zostanie wydzielony do Spółki Przejmującej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz braku opodatkowania podatkiem VAT tej transakcji na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką należącą do europejskiej grupy … (dalej: „Grupa”), zajmującej się m.in. usługami transportowymi i logistycznymi, usługami agencyjnymi, sprzedażą nowych i używanych samochodów ciężarowych oraz pojazdów użytkowych (m.in. jako ... … i …), sprzedażą części zamiennych oraz usługami serwisowymi.

Wnioskodawca (NIP … ) jest polską spółką z o.o. będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”) i podlegającą opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (jest rezydentem podatkowym w Polsce). Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) w Polsce.

Do grupy … w Polsce należy - oprócz Wnioskodawcy - także m.in. … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w … (NIP … , dalej: „Spółka Przejmująca”), która również jest polską spółką z o.o. będącą podatnikiem CIT, podlegającą opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (jest rezydentem podatkowymi w Polsce), zarejestrowaną w Polsce jako czynny podatnik VAT.

Jedynym wspólnikiem Spółki Dzielonej oraz Spółki Przejmującej jest … z siedzibą w  … w … , będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (…) prawa holenderskiego oraz rezydentem podatkowym … .

Działalność Wnioskodawcy obejmuje dwie podstawowe linie biznesowe:

˗działalność transportową obejmującą świadczenie usług transportowych, usług spedycyjnych i prowadzenie myjni samochodowej;

˗działalność agencyjną obejmującą pośrednictwo w zakupie i sprzedaży nowych samochodów marki … i … oraz obsługę podsprzedażową, skup i sprzedaż używanych samochodów ciężarowych wszystkich marek i części samochodowych oraz serwis i naprawę samochodów ciężarowych, w tym ciągników siodłowych i naczep.

W dniu 31 sierpnia 2022 r., Wnioskodawca - w drodze uchwały zarządu („Uchwała”) - wyodrębnił w swojej strukturze organizacyjnej dwa osobne działy:

  1. Dział Transportu, obejmujący realizację zadań związanych z działalnością transportową, w tym zwłaszcza w zakresie odpowiadającym poniższym kodom Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD):

1)Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli kod (45.20.Z),

2)Transport drogowy towarów (49.41.Z),

3)Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów (52.10.B),

4)Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (52.21.Z),

5)Przeładunek towarów w portach morskich (52.24.A),

6)Przeładunek towarów w portach śródlądowych (52.24.B),

7)Przeładunek towarów w pozostałych punktach przeładunkowych (52.24.C),

8)Działalność morskich agencji transportowych (52.29.A),

9)Działalność śródlądowych agencji transportowych (52.29.B),

10)Działalność pozostałych agencji transportowych (52.29.C),

11)Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura (82.11.Z),

12)Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana (82.99.Z).

  1. Dział Sprzedaży, obejmujący realizację zadań związanych z działalnością agencyjną, w tym zwłaszcza w zakresie odpowiadającym poniższym kodom Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD):

1)Sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek (45.11.Z),

2)Sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (45.19.Z),

3)Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (45.20.Z),

4)Sprzedaż hurtowa części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (45.31.Z),

5)Sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (45.32.Z),

6)Pozostałe badania i analizy techniczne (71.20.B),

7)Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (77.12.Z),

8)Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (82.30.Z),

9)Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura (82.11.Z),

10)Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana (82.99.Z).

Zgodnie z Uchwałą do każdego z działów (tj. odrębnie do Działu Transportu i odrębnie do Działu Sprzedaży) zostały przyporządkowane określone, wskazane w odpowiednich załącznikach do Uchwały:

1)środki trwałe;

2)środki trwałe w budowie, należności krótkoterminowe, inwestycje krótkoterminowe oraz zobowiązania krótkoterminowe;

3)wartości niematerialne i prawne;

4)umowy.

Ponadto do Działu Sprzedaży - stosownie do postanowień Uchwały oraz zgodnie z treścią jednego z jej załączników - zostały przyporządkowane określone zapasy.

Do wykonywania zadań powierzonych Działowi Transportu oraz Działowi Sprzedaży, do każdego z działów zostali odrębnie przyporządkowani określeni pracownicy Wnioskodawcy (zgodnie z wykazem stanowiącym załącznik do Uchwały). W związku z czym, stosownie do postanowień Uchwały, Dział Transportu i Dział Sprzedaży stały się - w stosunku do wskazanych pracowników - odrębnymi pracodawcami w rozumieniu art. 3 polskiej ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1320; „Kodeks pracy”) wobec przyporządkowanych im pracowników.

Na mocy Uchwały, dla Działu Transportu i Działu Sprzedaży zostały uchwalone również odrębne regulaminy organizacyjne w brzmieniu stanowiącym załączniki do Uchwały.

Zgodnie z Uchwałą dla Działu Transportu i Działu Sprzedaży stosuje się odrębne systemy budżetowania oraz prowadzone są (w systemie księgowym) odrębne dedykowane konta przychodowe oraz konta kosztowe.

Stosownie do regulaminu Działu Transportu dział ten dysponuje odrębnymi rachunkami bankowymi. Spółka i Dział Transportu prowadzą ewidencję zdarzeń gospodarczych w sposób umożliwiający właściwe przyporządkowanie do Działu Transportu przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Spółka i Dział Transportu stosują odrębny system budżetowania i planowania finansowego dla Działu Transportu.

Dział Sprzedaży, stosownie do swojego regulaminu, dysponuje również odrębnymi rachunkami bankowymi. Spółka i Dział Sprzedaży prowadzą ewidencję zdarzeń gospodarczych w sposób umożliwiający właściwe przyporządkowanie do Działu Sprzedaży przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Spółka i Dział Sprzedaży stosują odrębny system budżetowania i planowania finansowego dla Działu Sprzedaży.

Zgodnie z postanowieniami Uchwały, kierowanie Działem Transportu powierzono dwóm dyrektorom Działu Transportu, pełniącym odpowiednio funkcje … , zaś kierowanie Działem Sprzedaży powierzono czterem dyrektorom Działu Sprzedaży, pełniącym odpowiednio funkcje … oraz Dyrektora Finansowego.

Transakcja podziału Wnioskodawcy

W celu dostosowania struktury działalności Grupy w Polsce, podjęto decyzję o dokonaniu wydzielenia do osobnej spółki działalności transportowej Wnioskodawcy obejmującej świadczenie usług transportowych, usług spedycyjnych i prowadzenie myjni samochodowej. W dniu 31 sierpnia 2022 r., w ramach realizacji powyższych działań, zarząd Wnioskodawcy przyjął opisaną powyżej Uchwałę w sprawie wyodrębnienia organizacyjnego działalności prowadzonych przez Spółkę.

W ramach dostępnych form restrukturyzacji działalności zdecydowano się na wybór podziału przez wydzielenie, z uwagi na konieczność zapewnienia niezakłóconej kontynuacji działalności transportowej. Mając na uwadze powyższe, zadecydowano o dokonaniu wyodrębnienia oraz wydzielenia działalności Wnioskodawcy w zakresie Działu Transportu do Spółki przejmującej w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 z późn. zm. - dalej: „KSH”) w ramach transakcji podziału przez wydzielenie.

Głównym czynnikiem decydującym o wyborze tej drogi prawnej jest istnienie zasady sukcesji uniwersalnej w przypadku dokonywania podziału, co w znaczącym stopniu ułatwia proces przenoszenia składników majątkowych. W ramach podziału przez wydzielenie, Spółka Dzielona dokona przeniesienia części majątku na Spółkę Przejmującą. W zamian za otrzymanie części majątku Spółki Dzielonej, Spółka Przejmująca dokona emisji nowych udziałów w swoim kapitale zakładowym, które zostaną przydzielone … - jako jedynemu udziałowcowi Spółki Dzielonej. Podział stanie się skuteczny z dniem jego rejestracji przez sąd rejestrowy w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej: „Dzień Wydzielenia”).

Na mocy podziału przez wydzielenie, na Spółkę Przejmującą przejdą wszystkie prawa i obowiązki przypisane w planie podziału Spółki Dzielonej - zarówno o charakterze cywilnoprawnym, jak i publicznoprawnym (z zastrzeżeniem opisanego niżej wyjątku). Działalność agencyjna prowadzona przez Dział Sprzedaży będzie kontynuowana przez Spółkę Dzieloną.

Jak opisano powyżej, w ramach Spółki Dzielonej w momencie dokonania podziału przez wydzielenie będą prowadzone dwie odrębne działalności: działalność agencyjna prowadzona przez Dział Sprzedaży oraz działalność transportowa prowadzona przez Dział Transportu. Na moment podziału, jak opisano powyżej, Dział Sprzedaży i Dział Transportu będą m.in. posiadały odrębne:

˗określono szczegółowo funkcje;

˗środki trwałe, środki trwałe w budowie, należności krótkoterminowe, inwestycje krótkoterminowe, zobowiązania krótkoterminowe, wartości niematerialne i prawne;

˗umowy związane z prowadzoną działalnością;

˗zasoby kadrowe w postaci pracowników dla których każdy z działów będzie osobnym pracodawcą w rozumieniu art. 3 Kodeksu pracy;

˗systemy budżetowania;

˗dedykowane konta przychodowe i kosztowe w systemie księgowym;

˗rachunki bankowe;

˗stanowiska kierownicze w postaci wskazanych Dyrektorów, odpowiedzialnych za kierowanie odpowiednio Działem Transportu albo Działem Sprzedaży.

28 listopada 2022 r. członkowie zarządu Spółki Dzielonej oraz Spółki Przejmującej podpisali plan podziału Spółki Dzielonej. Stosownie do właściwych przepisów KSH, Zgromadzenia Wspólników Spółki Dzielonej oraz Spółki Przejmującej przyjmą w 2023 r. uchwały o podziale. Do dnia podziału zostaną przygotowane również projekty wszelkich innych dokumentów, niezbędnych do przejęcia przez Spółkę Przejmującą działalności transportowej w sposób niezakłócony.

W związku z powyższym, w skład Działu Transportowego (wydzielanego do Spółki Przejmującej) wejdą w szczególności następujące składniki:

1)Pracownicy przypisani do działalności transportowej;

2)Umowy o świadczenie usług transportowych, umowa ubezpieczeniowa, umowa o wydanie i używanie kart ...;

3)Licencja na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy, licencja na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy, decyzja pozwolenie wodnoprawne;

4)Certyfikaty, domena internetowa, program komputerowy, znaki towarowe związane z działalności transportową;

5)Środki pieniężne w kasie oraz na rachunkach bankowych związane z działalnością transportową;

6)Wszystkie środki trwałe związane z działalnością transportową, w tym urządzenia oraz pojazdy;

7)Należności związane z działalnością transportową (m.in. za dostawy i usługi, z tytułu udzielonych zaliczek, z tytułu udzielony pożyczek);

Natomiast w skład Działu Sprzedaży (pozostającego w Spółce Dzielonej) mają wejść z kolei następujące składniki:

1)Pracownicy przypisani do działalności agencyjnej;

2)Umowy związane z działalnością agencyjną, m.in. umowy agencyjne, ubezpieczeniowe, serwisowe, z brokerem, leasingowe, najmu, o usługi prawne, o dostarczanie mediów;

3)Programy komputerowe, aplikacje komputerowe, licencje na program komputerowy, domena internetowa, znaki towarowe związane z działalnością agencyjną;

4)Decyzja- pozwolenie wodnoprawne, decyzja - pozwolenie na wytwarzanie odpadów, decyzja - pozwolenie na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, zgłoszenia instalacji związane z działalnością agencyjną;

5)Materiały w magazynie, towary, rozliczenia zakupu materiałów, rozliczenia zakupu towarów związane z działalnością agencyjną;

6)Środki pieniężne w kasie oraz na rachunkach bankowych związane z działalnością agencyjną;

7)Wszystkie środki trwałe związane z działalnością agencyjną, w tym: urządzenia, pojazdy, budynek, plac parkingowy;

8)Należności związane z działalnością agencyjną (m.in. za dostawy i usługi, z tytułu udzielonych zaliczek, z tytułu udzielony pożyczek).

Należy przy tym podkreślić, że wymienione powyżej składniki mają charakter przykładowy, a transferem mogą być objęte także inne składniki przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (mowa tutaj o składnikach o charakterze pobocznym, suplementarnym wobec głównych składników majątkowych i niemajątkowych niezbędnych do kontynuowania działalności gospodarczej po podziale w ramach Działu Transportu i Działu Sprzedaży przez Spółkę Przejmującą, które zostały wymienione przez Wnioskodawcę we wniosku).

Dla Działu Transportu i Działu Sprzedaży stosowane będą odrębne systemy budżetowania oraz prowadzone (w systemie księgowym) odrębne dedykowane konta przychodowe i kosztowe. Dla każdego z działów, na moment podziału, prowadzona będzie odrębna ewidencja zdarzeń gospodarczych w sposób umożliwiający właściwe przyporządkowanie do każdego z działów przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Stosowane będą także dla każdego z działów odrębne systemy budżetowania i planowania finansowego.

Do dnia poprzedzającego dzień wydzielenia Spółka Przejmująca nie będzie prowadziła działalności, ani nie będzie posiadać istotnych składników majątkowych. Dopiero wskutek wydzielenia Działu Transportu Spółka Przejmująca, w oparciu o otrzymany zespół składników materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa Spółki dzielonej, rozpocznie - po spełnieniu opisanych niżej wymogów o charakterze administracyjnym - realizowanie funkcji w działalności transportowej. Tym samym, w następstwie podziału Spółka Dzielona kontynuować będzie aktywność gospodarczą w obszarze działalności agencyjnej (przy zaangażowaniu ww. składników majątkowych i niemajątkowych przypisanych do Działu Sprzedaży posiadanych już przez Spółkę Dzieloną), a Spółka Przejmująca - po spełnieniu opisanych niżej wymogów o charakterze administracyjnym - kontynuować będzie aktywność gospodarczą w obszarze działalności transportowej (przy zaangażowaniu ww. składników majątkowych i niemajątkowych przypisanych do Działu Transportu i przejętych od Spółki dzielonej).

Wnioskodawca wyjaśnia, że zarówno Dział Transportu jak i Dział Sprzedaży stanowią obecnie kompletne zespoły składników majątkowych i niemajątkowych, będące w stanie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie przypisanych im funkcji i zadań. W związku z powyższym, należy wskazać, że co do zasady Spółka Przejmująca nie będzie musiała podjąć ani wykonać żadnych dodatkowych czynności ani też przejąć dodatkowych składników w celu prowadzenia / kontynuowania działalności gospodarczej w Dziale Transportu w oparciu o nabyte od Spółki dzielonej składniki majątkowe, wskazane we wniosku wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej - za wyjątkiem czynności technicznych / formalnych, o których mowa w sekcji „Przejęcie praw z licencji” (a wynikających jedynie ze specyfiki regulacyjnej sektora w którym operuje Spółka Dzielona). Nie będzie ponadto konieczne podejmowanie żadnych szczególnych działań lub czynności w celu podjęcia lub niezakłóconego kontynuowania działalności w ramach Działu Sprzedaży, jako że działalność ta będzie mogła być prowadzona w sposób niezakłócony po wydzieleniu właśnie dzięki kompletności ww. zespołu składników oraz charakterowi funkcji alokowanych do tego Działu pozostającego w Spółce Dzielonej.

Przejęcie praw z licencji

Zgodnie z Planem Podziału, do Działu Transportu przypisano m.in. prawa z licencji na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy oraz licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy („Licencje”), o których mowa w przepisach ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2201, „ustawa o transporcie drogowym”). Mając jednak na uwadze fakt, że pełne przejście uprawnień z Licencji na Spółkę przejmującą może nastąpić wyłącznie na podstawie konstytutywnej decyzji uprawniającej organu administracji publicznej, po Dniu Wydzielenia Spółka Przejmująca zmuszona będzie do wystąpienia do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego („GITD”) z wnioskiem o ich przeniesienie w celu ich kontynuowania (dopiero bowiem decyzja GITD w tym zakresie spowoduje, że Spółce Przejmująca nabędzie pełnię praw z Licencji od Spółki dzielonej) - co pozwoli jej na kontynuowanie działalności transportowej zgodnie z właściwymi wymogami ustawy o transporcie drogowym.

Mając na uwadze powyższe wymogi prawne oraz konieczność zapewnienia przez Spółkę Dzieloną oraz Spółkę Przejmującą, że planowana transakcja zostanie przeprowadzona w sposób, który zapewni możliwość zachowania ciągłości działalności Działu Transportu (w tym przede wszystkim w zakresie przewozu drogowego), obie ww. spółki zaplanowały etapowy model „przejęcia” Działu Transportu przez Spółkę Przejmującą, pozwalający na przeprowadzenie transakcji podziału bez wstrzymywania działalności Działu Transportu:

  • w pierwszej kolejności, po Dniu Wydzielenia, Spółka Przejmująca wystąpi do GITD o przeniesienie Licencji (przypisanych jej w ramach planu podziału do przejętego przez nią Działu Transportu) - wcześniejsze wystąpienie z takim wnioskiem jest niemożliwe z powodów prawnych,
  • na okres postępowania przed GITD, tj. do czasu uzyskania przez Spółkę przejmującą Licencji, wszelkie składniki majątkowe (w tym pracownicy) przydzielone Spółce Przejmującej w ramach Działu Transportu zostaną na podstawie umowy dzierżawy, zawartej pomiędzy Spółką przejmującą a Spółką dzieloną, tymczasowo udostępnione Wnioskodawcy. Powyższe pozwoli w okresie przejściowym (tj. w okresie oczekiwania na przeniesienie Licencji) na kontynuację działalności transportowej przez Spółkę dzieloną na podstawie dzierżawionych składników (przypisanych do Działu Transportu). W okresie tym Spółka Przejmująca, z uwagi na ograniczenia o charakterze administracyjnym / formalnym przewidziane przez ustawę o transporcie drogowym, nie będzie bowiem mogła prowadzić działalności transportowej (z powodu braku technicznego przejścia Licencji). Zatem w celu uniknięcia zastoju w prowadzeniu działalności transportowej przez Grupę w Polsce, wszelkie składniki majątkowe (w tym pracownicy) związane z działalnością Działu Transportu zostaną tymczasowo z powrotem udostępnione Spółce Dzielonej, która dysponuje odpowiednimi Licencjami, a w konsekwencji będzie mogła w okresie przejściowym prowadzić działalność transportową.
  • okres na jaki zostaną udostępnione ww. składniki majątku Spółki przejmującej Spółce Dzielonej na podstawie umowy dzierżawy zależy od czasu na oczekiwania na techniczne wydanie decyzji GITD. Nie powinien on jednak przekroczyć kilku tygodni (a w najgorszym wypadku kilku miesięcy - okres ten zależny będzie w praktyce od „obłożenia” organu regulacyjnego pracą). Niezwłocznie po uzyskaniu Licencji przez Spółkę Przejmującą, umowa dzierżawy zostanie rozwiązana i składniki majątkowe (w tym pracownicy) tymczasowo udostępnione Spółce Dzielonej wrócą do Spółki Przejmującej, w następstwie czego Spółka Przejmująca będzie mogła w pełni kontynuować działalność transportową.

Jak wspomniano powyżej, głównym celem etapowego przebiegu planowanej transakcji podziału jest utrzymanie ciągłości działalności przewozowej przez okres, w którym Spółce Przejmująca będzie uczestniczyła w procesie przeniesienia na nią Licencji niezbędnych do prowadzenia działalności przewozowej (w ramach przejętego Działu Transportu), tj. w okresie obowiązywania umowy dzierżawy. Wskazać należy, że rozwiązanie to ma swoje uzasadnienie biznesowe, gdyż ewentualny przestój tej działalności pomiędzy Dniem Wydzielenia a przeniesieniem Licencji na Spółkę przejmującą mógłby mieć daleko idące, negatywne konsekwencje dla kontrahentów, jak i samej Spółki przejmującej, w tym przede wszystkim przejętych w ramach Działu Transportu pracowników. Spółka Dzielona oraz Spółka Przejmująca rozważały kilka możliwych rozwiązań zaistniałego problemu, jednakże po przeprowadzonych analizach prawnych, analizie praktyk rynkowych oraz konsultacji przeprowadzonych z pracownikami GITD, uznano, iż przedstawiony powyżej plan będzie najlepszym sposobem na dokonanie planowanego podziału w sposób niezagrażający ciągłości działalności gospodarczej i pozwalający na wywiązanie się z umów z kontrahentami.

Wnioskodawca pragnie także wskazać, iż funkcje związane z działalnością wsparcia operacyjno-organizacyjnego (tj. obsługą administracyjną, podatkową, księgową, finansową, usługami dotyczącymi bezpieczeństwa danych, usługami z zakresu HR, i IT) będą mogły być wykonywane na rzecz Spółki przejmującej przez Wnioskodawcę na podstawie stosownej umowy, która może zostać zawarta pomiędzy Spółką Przejmującą i Wnioskodawcą po rejestracji podziału.

Końcowo Spółka Dzielona oraz Spółka Przejmująca wskazują, że obecnie nie są planowane żadne kolejne działania restrukturyzacyjne, w wyniku których Dział Transportu zostanie - po przeniesieniu na Spółkę przejmującą ww. Licencji - sprzedany, wniesiony w formie aportu lub w innych sposób zbyty przez Spółkę przejmującą.

Pytania

1)Czy wyodrębniony przez Wnioskodawcę Dział Transportu, który w ramach podziału zostanie wydzielony do Spółki Przejmującej, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?

2)Jeśli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe, a więc jeżeli Dział Transportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, to czy przeniesienie ww. Działu Transportu nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wyodrębniony przez Wnioskodawcę Dział Transportu, który w ramach podziału zostanie wydzielony do Spółki Przejmującej, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Ad 2.

Mając na uwadze, że w ocenie Wnioskodawcy, wyodrębnione przez niego Dział Transportu będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, to jego przeniesienie do Spółki Przejmującej nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa została zdefiniowana przez ustawodawcę w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Zgodnie z tą definicją poprzez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Definicja ta jest tożsama z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”).

Z analizy powyższej definicji wynika więc, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa stanowi zespół składników majątkowych i niemajątkowych spełniający łącznie następujące przesłanki:

˗stanowiący zespół składników materialnych i niematerialnych pozostających w funkcjonalnym związku i przeznaczonych do wykonywania określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);

˗posiadający określone, wydzielone miejsce w strukturze organizacyjnej istniejącego przedsiębiorstwa (wyodrębnienie organizacyjne);

˗będący finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (wyodrębnienie finansowe);

˗zespół tychże składników materialnych i niematerialnych może stanowić odrębne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Organy podatkowe wielokrotnie podkreślały, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których można prowadzić odrębną działalność, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest zatem to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Ponieważ ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest odniesienie do każdej z tych przesłanek osobno.

Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań

Należy wskazać, że Dział Transportu będzie obejmował szeroki zakres aktywów (pojazdów, urządzeń środków pieniężnych, wartości niematerialnych i prawnych w tym znaków towarowych itd.) zorganizowanych w ramach Wnioskodawcy w formie odrębnego działu Wnioskodawcy, które to aktywa służą do pełnienia działalności transportowej (której zadania szczegółowo opisano w zdarzeniu przyszłym). W ramach podziału zostaną wyodrębnione określone (zdefiniowane przedmiotowo oraz co do czasu wystąpienia określonych zdarzeń) prawa i zobowiązania.

W ramach Działu Transportu zostaną w szczególności wyodrębnione pojazdy samochodowe, kluczowe dla prowadzenia działalności transportowej. Dział transportu obejmie również licencję na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy oraz licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy, niezbędne do prowadzenia działalności transportowej zgodnie z wymogami ustawy o transporcie drogowym. Do Działu Transportu alokowane zostaną także wszelkie umowy oraz należności których stroną jest Wnioskodawca i które są powiązane z działalnością transportową. Powyższe pozwoli na kontynuowanie działalności transportowej w strukturze organizacyjnej Spółki przejmującej w pełnym zakresie.

Co istotne, Dział Transportu obejmie również szeroką kadrę pracowników, do tej pory pełniących swoje obowiązki służbowe na rzecz Wnioskodawcy. Pracownicy są związani z działalnością i są kluczowi do jej kontynuowania, już w ramach Spółki przejmującej.

Wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza zazwyczaj wyodrębnienie części działalności przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej całego podmiotu. Przyjmuje się, że konkretny zespół składników powinien być pewną całością, będącą przy tym organizacyjnie wyodrębnioną w strukturze danego przedsiębiorstwa. W doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Należy zatem uznać, że wyodrębnienie formalne Działu Transportu w formie Uchwały zarządu Spółki Dzielonej oraz nadanie mu regulaminu organizacyjnego spełnia ww. przesłankę.

Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza składa się z dwóch niezależnych od siebie działalności - działalności transportowej obejmującej świadczeniem usług transportowych, usług spedycyjnych i prowadzenie myjni samochodowej (prowadzonej w ramach Działu Transportu) oraz działalności agencyjnej obejmującej pośrednictwo w zakupie i sprzedaży nowych samochodów marki … i … oraz obsługę posprzedażową, skup i sprzedaż używanych samochodów ciężarowych wszystkich marek i części samochodowych oraz serwis i naprawę samochodów ciężarowych, w tym ciągników siodłowych i naczep (prowadzonej w ramach Dział Sprzedaży). Każdy rodzaj działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę posiada odrębny zespół składników materialnych i niematerialnych, niezbędnych do realizacji określonych zadań gospodarczych.

O wyodrębnieniu organizacyjnym może również świadczyć obowiązująca struktura organizacyjna, wskazująca szczegółowy zakres obowiązków pracowniczych czy też zasady zwierzchnictwa nad wykonywaną pracą (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 lutego 2017 r., sygn. 1462-IPPB5.4510.1047.2016.1.AK).

Mając na względzie powyższe, wyodrębnienie organizacyjne Działu Transportu potwierdzać będzie dodatkowo Uchwała zarządu Spółki Dzielonej i przyjęty na jej podstawie regulamin organizacyjny Działu Transportu, który będzie obowiązywał w Spółce na Dzień Wydzielenia. Uchwała, w tym regulamin organizacyjny, będą szczegółowo określały zasady wydzielenia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego. Plan podziału będzie zawierał listę pracowników przypisanych do wyodrębnianego Działu Transportu. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, praca Działu Transportu będzie nadzorowana i kontrolowana przez dwóch dyrektorów, pełniących odpowiednio funkcje … . Kadra zarządzająca Działu Transportu będzie uprawniona do podejmowania decyzji dotyczących działań i operacji gospodarczych związanych z powyższym działem.

Wskazać przy tym należy, że działalność transportowa (wykonywana w ramach Działu Transportu) posiada własną stabilną i hierarchiczną strukturę organizacyjną. Dział Transportu jest bowiem podzielony na Dział Transportu i Planowania (oraz podlegającą mu myjnie silosów i cystern) oraz Dział Dystrybucji Pasz, które są nadzorowane przed odpowiednich dyrektorów.

Przyjęcie Uchwały oraz na jej podstawie regulaminu organizacyjnego Działu Transportu oznacza również, że intencją Spółki jest prowadzenie jej pionów działalności na zasadzie organizacyjnego wyodrębnienia i samodzielności.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy warunek wyodrębnienia organizacyjnego wynikający z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT zostanie spełniony w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego w stosunku do Działu Transportu wydzielanego do Spółki Przejmującej.

Wyodrębnienie finansowe

Warunkiem istnienia odrębności finansowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest możliwość przypisania do niego określonych kosztów, przychodów, należności i zobowiązań. W orzecznictwie podkreśla się przy tym, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do danej zorganizowanej części przedsiębiorstwa (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 czerwca 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.176.2018.2.JF). W szczególności nie musi się więc to zatem wiązać z koniecznością prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Istotne jest zatem wyodrębnienie danej części przedsiębiorstwa dla celów rachunkowości zarządczej, jeśli polega ono na odrębnym ewidencjonowaniu przychodów i kosztów związanych z prowadzeniem danej części przedsiębiorstwa. Ponadto, zdaniem organów podatkowych, o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć między innymi plan kont danej spółki lub też sprawozdawczość finansowa.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 marca 2017 r., znak: 1462-IPPB5.4510.1109.2016.1.PW: „w doktrynie prawniczej stawia się tezę, że minimalny poziom wydzielenia finansowego powinien polegać na wydzieleniu ewidencyjnym aktywów, pasywów oraz przychodów i kosztów związanych z ZCP. W tym kontekście istotne jest zastrzeżenie, że wyodrębnienie finansowe jednostki nie musi jednak oznaczać jej samodzielności finansowej. Przyjmuje się bowiem, że wyodrębnienie finansowe nie wiąże się z koniecznością prowadzenia odrębnej księgowości i sporządzania bilansu”.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że Spółka Dzielona jest w stanie przypisać odpowiednie przychody oraz koszty do Działu Transportu w oparciu o prowadzone dla niego odrębne konta przychodowe oraz kosztowe. Oznacza to, że Spółka jest w stanie dokonywać ewidencji zdarzeń gospodarczych odrębnie dla każdej z działalności, w tym działalności transportowej. W konsekwencji czego Spółka posiada wszelkie dane konieczne do obliczenia rentowności Działu Transportowego dla celów wewnętrznych i kontrolnych. Należy także podkreślić, że dla każdego z działów stosowane będą odrębne systemy budżetowania i planowania finansowego, co stanowi istotne dopełnienie wyodrębnienia finansowego Działu Transportu. W realizacji funkcji finansowych wykorzystywane będą także rachunki bankowe odrębnie prowadzone dla Działu Transportu.

W następstwie przydzielenia określonych funkcji do działalności transportowej oraz w związku możliwością alokacji zdarzeń gospodarczych do każdej z działalności, Dział Transportu będzie posiadał niezależne od Działu sprzedaży źródła przychodów (generowane przez działalność transportową). Wnioskodawca będzie również w stanie przypisać, na podstawie planu podziału, poszczególne składniki majątkowe wykorzystywane w działalności transportowej (będące podstawą uzyskiwanych w Dziale Transportu przychodów).

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy warunek wyodrębnienia finansowego wynikający z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT zostanie spełniony w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego w stosunku do Działu Transportu wydzielanego do Spółki Przejmującej.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Aby dany zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi być również wyodrębniony pod względem funkcjonalnym. Uznaje się, że zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Zespół składników materialnych i niematerialnych musi zatem być zdolny do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Podkreśla się, iż zespół tychże składników powinien być na tyle wyodrębniony, aby mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Zdolność ta oznacza możliwość samodzielnego działania na rynku, w oparciu o wyodrębnione składniki, jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w ramach dotychczasowego przedsiębiorstwa. Jak wskazuje się w interpretacjach indywidualnych, tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa.

Co więcej, składniki majątkowe tworzące zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinny pozostawać we wzajemnych relacjach, pozwalając na stwierdzenie, iż jest to coś więcej niż tylko przypadkowy zbiór elementów. Składniki te powinny zatem tworzyć pewną całość, których punktem odniesienia jest rola, jaką odgrywają one w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

W opinii Wnioskodawcy, składniki materialne i niematerialne związane z Działem Transportu pozwalają w pełni na samodzielną realizację prowadzonej działalności, a ich wyodrębnienie w ramach podziału przez wydzielenie pozwoli na kontynuację działalności już w ramach struktury Spółki Przejmującej.

Wyodrębnione składniki majątkowe, w połączeniu z przejęciem pracowników związanych z działalnością transportową, pozwolą bowiem Spółce Przejmującej na kontynuowanie działalności transportowej w analogicznym zakresie jak przed podziałem.

Nie ulega zatem wątpliwości, że istnieje zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę przy pomocy składników majątkowych alokowanych do Działu Transportu, a faktyczną możliwość takiego kontynuowania tej działalności Spółka Przejmująca uzyska w oparciu o te właśnie składniki. Ewentualne wyłączenie określonych aktywów i zobowiązań do Działu Sprzedaży nie jest istotne dla możliwości kontynuacji działalności transportowej.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy spełniony zostanie także warunek wyodrębnienia funkcjonalnego wynikający z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego w stosunku do Działu Transportu wydzielanego do Spółki Przejmującej.

Tymczasowe udostępnienie składników majątkowych

Jak zostało szczegółowo opisane w zdarzeniu przyszłym, po Dniu wydzielenia Spółka Przejmująca na podstawie umowy dzierżawy tymczasowo udostępni Wnioskodawcy wszelkie składniki majątkowe (w tym pracowników) przydzielone jej w ramach Działu Transportu. Należy wyraźnie podkreślić, że udostępnienie to będzie miało charakter wyłącznie tymczasowy (na czas oczekiwania na techniczne wydanie decyzji przez GITD) oraz, że wynika ono z wymogów o charakterze regulacyjnym (jest związane z potrzebą uzyskania konstytutywnej decyzji organu GITD przenoszącej uprawnienia z Licencji przypisanych w planie podziału do Działu Transportu). Po zakończeniu umowy dzierżawy, całość składników majątkowych będzie wykorzystywana przez Dział Transportu (pozostający w Spółce Przejmującej) do prowadzenia działalności transportowej.

Powyższe zatem udostępnienie składników majątkowych na podstawie umowy dzierżawy nie powinno wpływać na status Działu Transportu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Trzeba bowiem podkreślić, że Spółka Przejmująca będzie miała pełny i jednoznaczny zamiar kontynuowania działalności transportowej po Dniu Wydzielenia. Tymczasowe pozbawienie możliwości jej prowadzenia wynika z konieczności uzyskania odpowiednich decyzji organu administracji publicznej (a zatem wynika z działań, które w końcowym rozrachunku pozwolą na prowadzenie tej działalności). Udostępnienie składników majątkowych (związanych z Działem Transportu) Spółce Dzielonej przez Spółkę Przejmującą, na podstawie umowy dzierżawy, jest wyrazem dbałości o prowadzoną działalność gospodarczą oraz stanowi dowód na wolę nieprzerwanego kontynuowania działalności transportowej. Potencjalny przestój w prowadzeniu działalności transportowej (będący rezultatem jej niewydzierżawienia) mógłby spowodować negatywne konsekwencje dla powyższej działalności, zwłaszcza dla kontrahentów i pracowników Działu Transportu. Można zatem stwierdzić, że omawiana dzierżawa nie tylko nie pozbawia przekazanego Spółce Przejmującej majątku cech zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ale w omawianych okolicznościach jest konieczna do ich pełnego urzeczywistnienia. Gdyby bowiem Spółka Dzielona nie zdecydowała się na dzierżawę, Dział Transportu mógłby utracić kluczowych kontrahentów oraz pracowników, co z kolei mogłoby podważyć ciągłość prowadzonego biznesu oraz zdolność do samodzielnego wykonywania funkcji gospodarczych.

Szczególnego podkreślenia wymaga również okoliczność, że analizowana dzierżawa będzie miała charakter tymczasowy. Nie będzie ona dokonana w sposób trwały ani nieograniczony. W omawianym zdarzeniu przyszłym, z góry znany jest moment zakończenia dzierżawy i ponownego przejścia składników majątkowych na Spółkę Przejmującą - momentem tym bowiem będzie wydanie decyzji przez GITD. Pozostaje jedynie nieznana konkretna data wydania decyzji (pozostaje ona zależna od organu administracji publicznej), w oparciu jednak o przepisy postępowania administracyjnego oraz praktykę administracyjną, Wnioskodawca spodziewa się, że okres oczekiwania nie powinien przekroczyć kilku tygodni (w najgorszym wypadku kilku miesięcy). Nie ma zatem zagrożenia, że stan dzierżawy będzie trwał przez dłuższy, a tym bardziej nieokreślony, czas. Oznacza, to że ponowne przejście składników majątkowych na Spółkę przejmującą, a tym samym kontynuowanie przez nią działalności transportowej, jest definitywne.

Powyższy pogląd znajduje także potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych na gruncie zdarzeń przyszłych zbliżonych do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku:

˗Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 lipca 2021 r., znak 0111-KDIB2-1.4010.167.2021.3.BKD,

˗Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 lipca 2021 r., znak 0111-KDIB3-2.4012.293.2021.4.SR.

Obydwa opisane w powyższych interpretacjach zdarzenia przyszłe obejmują (tak samo jak w przypadku Spółki Dzielonej) zwrotne wydzierżawienie składników majątkowych (otrzymanych w drodze podziału) do czasu otrzymania odpowiednich koncesji wymaganych prawem. Organ uznając stanowisko wnioskodawców za prawidłowe, tym samym stwierdził, że zwrotne wydzierżawienie (o charakterze tymczasowym i powodowanym wymogami regulacyjnymi) nie stanowi przeszkody w uznaniu zespołu składników majątkowych i niemajątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wyżej opisany zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Dział Transportu będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Wyżej wskazany Dział Transportu jest wyodrębniony organizacyjnie i finansowo. Ponadto całość składników służyć będzie wykonywaniu określonej działalności gospodarczej - działalności transportowej. Nie powinno być zatem wątpliwości, że tak zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych mógłby i będzie stanowić zarówno przed, jak i po dokonaniu podziału Wnioskodawcy, niezależne przedsiębiorstwa, samodzielnie realizujące te same zadania gospodarcze, co w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy przed podziałem.

Ad 2.

Opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jednocześnie art. 6 ustawy o VAT zawiera katalog czynności, do których przepisów tejże ustawy się nie stosuje. Stosownie do punktu 1 wspomnianego artykułu, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W ocenie Wnioskodawcy, pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę czy też przeniesienie własności w innej formie, np. tytułem podziału przez wydzielenie.

Pogląd ten został zaaprobowany przez orzecznictwo sądów administracyjnych - przykładowo w wyroku WSA w Warszawie z dnia 6 października 2009 r., sygn. III SA/Wa 368/09, Sąd zwrócił uwagę, iż: „(...) przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. podział dokonywany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest ich końcowy efekt - przeniesienie własności. (...) podział spółki przez wydzielenie jest transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 ust. 1 u.p.t.u.” (por. także wyrok NSA z dnia 10 marca 2011 r., sygn. akt I FSK 2101/09 czy też wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 kwietnia 2016 r., sygn. III SA/Wa 869/15).

Stosownie do przytoczonych wcześniej przepisów należy zauważyć, iż aby transakcja zbycia nie podlegała opodatkowaniu VAT, jej przedmiotem musi być przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

W świetle powyższego, Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż Dział Transportu, będący przedmiotem transakcji zbycia, spełniać będzie wszystkie przesłanki niezbędne do uznania jego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT (stosownie do argumentacji przedstawionej przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 1 w niniejszym wniosku), w związku z czym przeniesienie Działu Transportu do Spółki Przejmującej nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze, że w ocenie Wnioskodawcy, wyodrębniony przez niego Dział Transportu będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, to jego przeniesienie do Spółki Przejmującej nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść tytułu IV działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.).

W art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych wyróżniono cztery sposoby dokonania podziału spółek kapitałowych. Zgodnie z ww. przepisem:

Podział może być dokonany przez:

1)przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);

2)zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek);

3)przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);

4)przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Zatem należy stwierdzić, że przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy – przeniesienie własności.

W świetle powyższych regulacji dokonany, na podstawie Kodeksu spółek handlowych, podział przez wydzielenie i przeniesienie na nową spółkę części majątku spółki dzielonej jest, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, operacją obejmującą zdarzenia podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić jednak tutaj należy, że w sytuacji gdy w wyniku podziału spółki przez wydzielenie przedmiotem przeniesienia własności jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o  zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2)zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4)zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

-zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

-faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zakres powyższego wyłączenia z zakresu opodatkowania zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita-Modes stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.

Ponadto TSUE zauważył, że przejmującego należy traktować jako następcę zbywającego, przy czym, aby przejmujący mógł zostać uznany za następcę zbywającego, musi on kontynuować działalność prowadzoną przez zbywcę.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Wnioskodawca obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem transakcji, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo spółką należącą do europejskiej grupy … (dalej: „Grupa”), zajmującej się m.in. usługami transportowymi i logistycznymi, usługami agencyjnymi, sprzedażą nowych i używanych samochodów ciężarowych oraz pojazdów użytkowych (m.in. jako  … i …), sprzedażą części zamiennych oraz usługami serwisowymi. Jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce.

Do grupy … w Polsce należy - oprócz Państwa - także m.in. … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, dalej: „Spółka Przejmująca”), która również jest polską spółką z o.o. zarejestrowaną w Polsce jako czynny podatnik VAT.

Państwa działalność obejmuje dwie podstawowe linie biznesowe:

˗działalność transportową obejmującą świadczenie usług transportowych, usług spedycyjnych i prowadzenie myjni samochodowej;

˗działalność agencyjną obejmującą pośrednictwo w zakupie i sprzedaży nowych samochodów marki … i … oraz obsługę posprzedażową, skup i sprzedaż używanych samochodów ciężarowych wszystkich marek i części samochodowych oraz serwis i naprawę samochodów ciężarowych, w tym ciągników siodłowych i naczep.

31 sierpnia 2022 r. - w drodze uchwały zarządu („Uchwała”) – wyodrębnili Państwo w swojej strukturze organizacyjnej dwa osobne działy:

  1. Dział Transportu, obejmujący realizację zadań związanych z działalnością transportową,
  2. Dział Sprzedaży, obejmujący realizację zadań związanych z działalnością agencyjną.

W ramach Spółki Dzielonej w momencie dokonania podziału przez wydzielenie będą prowadzone dwie odrębne działalności: działalność agencyjna prowadzona przez Dział Sprzedaży oraz działalność transportowa prowadzona przez Dział Transportu. Na moment podziału, Dział Sprzedaży i Dział Transportu będą m.in. posiadały odrębne:

˗określono szczegółowo funkcje;

˗środki trwałe, środki trwałe w budowie, należności krótkoterminowe, inwestycje krótkoterminowe, zobowiązania krótkoterminowe, wartości niematerialne i prawne;

˗umowy związane z prowadzoną działalnością;

˗zasoby kadrowe w postaci pracowników dla których każdy z działów będzie osobnym pracodawcą w rozumieniu art. 3 Kodeksu pracy;

˗systemy budżetowania;

˗dedykowane konta przychodowe i kosztowe w systemie księgowym;

˗rachunki bankowe;

˗stanowiska kierownicze w postaci wskazanych Dyrektorów, odpowiedzialnych za kierowanie odpowiednio Działem Transportu albo Działem Sprzedaży.

28 listopada 2022 r. członkowie zarządu Spółki Dzielonej oraz Spółki Przejmującej podpisali plan podziału Spółki Dzielonej. Stosownie do właściwych przepisów Kodeksu spółek handlowych, Zgromadzenia Wspólników Spółki Dzielonej oraz Spółki Przejmującej przyjmą w 2023 r. uchwały o podziale. Do dnia podziału zostaną przygotowane również projekty wszelkich innych dokumentów, niezbędnych do przejęcia przez Spółkę Przejmującą działalności transportowej w sposób niezakłócony.

W skład Działu Transportowego (wydzielanego do Spółki Przejmującej) wejdą w szczególności następujące składniki:

1)Pracownicy przypisani do działalności transportowej;

2)Umowy o świadczenie usług transportowych, umowa ubezpieczeniowa, umowa o wydanie i używanie kart ...;

3)Licencja na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy, licencja na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy, decyzja pozwolenie wodnoprawne;

4)Certyfikaty, domena internetowa, program komputerowy, znaki towarowe związane z działalności transportową;

5)Środki pieniężne w kasie oraz na rachunkach bankowych związane z działalnością transportową;

6)Wszystkie środki trwałe związane z działalnością transportową, w tym urządzenia oraz pojazdy;

7)Należności związane z działalnością transportową (m.in. za dostawy i usługi, z tytułu udzielonych zaliczek, z tytułu udzielony pożyczek).

Dla Działu Transportu i Działu Sprzedaży stosowane będą odrębne systemy budżetowania oraz prowadzone (w systemie księgowym) odrębne dedykowane konta przychodowe i kosztowe. Dla każdego z działów, na moment podziału, prowadzona będzie odrębna ewidencja zdarzeń gospodarczych w sposób umożliwiający właściwe przyporządkowanie do każdego z działów przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Stosowane będą także dla każdego z działów odrębne systemy budżetowania i planowania finansowego.

Do dnia poprzedzającego dzień wydzielenia Spółka Przejmująca nie będzie prowadziła działalności, ani nie będzie posiadać istotnych składników majątkowych. Dopiero wskutek wydzielenia Działu Transportu Spółka Przejmująca, w oparciu o otrzymany zespół składników materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa Spółki dzielonej, rozpocznie - po spełnieniu opisanych niżej wymogów o charakterze administracyjnym - realizowanie funkcji w działalności transportowej.

Jak Państwo podali - zarówno Dział Transportu jak i Dział Sprzedaży stanowią obecnie kompletne zespoły składników majątkowych i niemajątkowych, będące w stanie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie przypisanych im funkcji i zadań.

Zgodnie z Planem Podziału, do Działu Transportu przypisano m.in. prawa z licencji na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy oraz licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy („Licencje”), o których mowa w przepisach ustawy o transporcie drogowym. Pełne przejście uprawnień z Licencji na Spółkę Przejmującą może nastąpić wyłącznie na podstawie konstytutywnej decyzji uprawniającej organu administracji publicznej. Po Dniu Wydzielenia Spółka Przejmująca zmuszona będzie do wystąpienia do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego z wnioskiem o ich przeniesienie w celu ich kontynuowania (dopiero bowiem decyzja GITD w tym zakresie spowoduje, że Spółce Przejmująca nabędzie pełnię praw z Licencji od Spółki dzielonej) - co pozwoli jej na kontynuowanie działalności transportowej zgodnie z właściwymi wymogami ustawy o transporcie drogowym. Mając na uwadze powyższe wymogi prawne oraz konieczność zapewnienia przez Spółkę Dzieloną oraz Spółkę Przejmującą, że planowana transakcja zostanie przeprowadzona w sposób, który zapewni możliwość zachowania ciągłości działalności Działu Transportu (w tym przede wszystkim w zakresie przewozu drogowego), obie ww. spółki zaplanowały etapowy model „przejęcia” Działu Transportu przez Spółkę Przejmującą, pozwalający na przeprowadzenie transakcji podziału bez wstrzymywania działalności Działu Transportu:

  • w pierwszej kolejności, po Dniu Wydzielenia, Spółka Przejmująca wystąpi do GITD o przeniesienie Licencji (przypisanych jej w ramach planu podziału do przejętego przez nią Działu Transportu) - wcześniejsze wystąpienie z takim wnioskiem jest niemożliwe z powodów prawnych,
  • na okres postępowania przed GITD, tj. do czasu uzyskania przez Spółkę przejmującą Licencji, wszelkie składniki majątkowe (w tym pracownicy) przydzielone Spółce Przejmującej w ramach Działu Transportu zostaną na podstawie umowy dzierżawy, zawartej pomiędzy Spółką przejmującą a Spółką dzieloną, tymczasowo udostępnione Spółce dzielonej. Powyższe pozwoli w okresie przejściowym (tj. w okresie oczekiwania na przeniesienie Licencji) na kontynuację działalności transportowej przez Spółkę dzieloną na podstawie dzierżawionych składników (przypisanych do Działu Transportu). W celu uniknięcia zastoju w prowadzeniu działalności transportowej przez Grupę w Polsce, wszelkie składniki majątkowe (w tym pracownicy) związane z działalnością Działu Transportu zostaną tymczasowo z powrotem udostępnione Spółce Dzielonej, która dysponuje odpowiednimi Licencjami, a w konsekwencji będzie mogła w okresie przejściowym prowadzić działalność transportową.
  • okres na jaki zostaną udostępnione ww. składniki majątku Spółki przejmującej Spółce Dzielonej na podstawie umowy dzierżawy zależy od czasu na oczekiwania na techniczne wydanie decyzji GITD. Nie powinien on jednak przekroczyć kilku tygodni (a w najgorszym wypadku kilku miesięcy - okres ten zależny będzie w praktyce od „obłożenia” organu regulacyjnego pracą). Niezwłocznie po uzyskaniu Licencji przez Spółkę Przejmującą, umowa dzierżawy zostanie rozwiązana i składniki majątkowe (w tym pracownicy) tymczasowo udostępnione Spółce Dzielonej wrócą do Spółki Przejmującej, w następstwie czego Spółka Przejmująca będzie mogła w pełni kontynuować działalność transportową.

W tym miejscu wskazać należy, że dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u Państwa, tj. Spółki Dzielonej zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po podziale przez wydzielenie powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Spółkę Przejmującą, w oparciu o przejęte składniki.

Mając na uwadze zaprezentowany opis sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Dział Transportu stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Opisany bowiem we wniosku zespół składników majątkowych tworzący Dział Transportu stanowi zespół składników majątkowych i niemajątkowych, który jest organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Państwa Spółki, jest w stanie samodzielnie i niezależnie realizować swoje zadania oraz prowadzić działalność gospodarczą w taki sposób, w jaki dokonują tego samodzielne podmioty funkcjonujące na rynku, z wykorzystaniem własnych zasobów ludzkich, technicznych, finansowych oraz majątkowych.

Ponadto - jak Państwo podali - Spółka Przejmująca, po spełnieniu wymogów o charakterze administracyjnym - kontynuować będzie aktywność gospodarczą w obszarze działalności transportowej (przy zaangażowaniu składników majątkowych i niemajątkowych przypisanych do Działu Transportu i przejętych od Spółki Dzielonej).

Zatem skoro Dział Transportu, który w ramach podziału zostanie przez Państwa wydzielony do Spółki Przejmującej będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz Spółka Przejmująca będzie kontynuowała dotychczasową Państwa działalność realizowaną z wykorzystywaniem zespołu składników majątkowych tworzących Dział Transportu, to jego przeniesienie do Spółki Przejmującej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).