Zastosowanie dla świadczonych usług stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.907.2022.2.AJB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.907.2022.2.AJB

Temat interpretacji

Zastosowanie dla świadczonych usług stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 29 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania dla świadczonych usług stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 3 marca 2023 r. (wpływ 3 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zajmuje się Pan na terenie stoczni usługami związanymi z remontem, przebudową lub konserwacją układów napędowych jednostek pływających wymienionych w ust. 1 pkt 1 art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług, i do sprzedaży tych usług stosuje Pan, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżoną stawkę 0%. Świadczy Pan usługi w stoczniach, które znajdują się na terytorium Polski, a także przede wszystkim na terytorium innych państw członkowskich Unii Europejskiej, dla firm mających siedzibę na terytorium Polski. Świadczy Pan usługi jako podwykonawca dla firm polskich mających siedzibę na terytorium Polski, które mają podpisane kontrakty z armatorami morskimi. W wystawianej fakturze wpisuje Pan szczegółowo zakres wykonanych usług oraz w jakiej stoczni i na jakich jednostkach wykonał Pan usługi oraz podaję nr IMO jednostek. Na chwilę obecną nie otrzymywał Pan protokołów odbioru prac, jedynie otrzymywał Pan zamówienie na daną pracę.

Ponadto w uzupełnieniu wskazał Pan, że prowadzi dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Posiada Pan do każdej usługi zamówienia, w którym jest opisany zakres usług, nazwa statku, jego nr IMO, położenie statku, termin wykonania oraz posiada Pan protokoły odbioru zamówień.

Pytanie

Czy przy usługach związanymi z remontem, przebudową lub konserwacją układów napędowych jednostek pływających wymienionych w ust. 1 pkt 1 art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług można zastosować obniżoną stawkę 0%?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że usługi związane z remontem, przebudową lub konserwacją układów napędowych jednostek pływających powinny korzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, ponieważ omawiane jednostki pływające są wymienione w ust. 1 pkt 1 art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług i z wystawianej przez Pana faktury wynika jakie usługi, na terenie jakiej stoczni i jakiej jednostki pływającej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw i importu:

a)jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:

-pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich łodzi wycieczkowych oraz podobnych jednostek pływających, zaprojektowanych głównie do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego rodzaju (CN 8901 10 10),

-pełnomorskich tankowców (CN 8901 20 10),

-pełnomorskich chłodniowców, innych niż objęte podpozycją 8901 20 (CN 8901 30 10),

-pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu towarów oraz pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu zarówno osób, jak i towarów, z wyłączeniem barek morskich bez napędu (CN ex 8901 90 10),

- pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (CN 8902 00 10),

-pchaczy pełnomorskich (CN 8904 00 91) i holowników pełnomorskich (CN ex 8904 00 10),

-pełnomorskich lodołamaczy (CN ex 8906 90 10),

b) używanych na morzu statków ratowniczych morskich (CN ex 8905 90 10) i łodzi ratunkowych (CN ex 8906 90 10),

c)jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (CN ex 8902 00 90)

Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających, o których mowa w pkt 1, oraz ich części składowych.

Przy czym stosownie do art. 83 ust. 2 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z kolei art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy stanowi, że:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 - uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Unii Europejskiej.

Jak wynika z powyższych przepisów stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy ma zastosowanie tylko względem usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji. Jednocześnie usługi te muszą dotyczyć jednostek pływających o kodach CN wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy lub części składowych tych jednostek. Przy tym podatnik świadczący te usługi musi prowadzić dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, dlatego dokonując ich interpretacji należy zastosować wykładnię językową. Według „Współczesnego słownika języka polskiego” (Bogusław Dunaj, Langenscheidt Warszawa 2007 r.), „remont” to zespół czynności, w wyniku których przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia; naprawa odnowienie czegoś. „Przebudowa” to dokonywanie zmian w budowie czegoś, przebudowywanie, przekształcenie, zmianę dotychczasowej postaci, ulepszanie. „Konserwacją” są czynności i zabiegi mające na celu zachowanie i przedłużenie wartości użytkowej lub estetycznej czegoś, konserwowanie.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w okolicznościach niniejszej sprawy  znajduje zastosowanie obniżona stawka podatku VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy. Jak Pan wskazał zajmuje się Pan usługami związanymi z remontem, przebudową lub konserwacją układów napędowych jednostek pływających, które zostały wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie prowadzi Pan dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.

Wobec powyższego świadczone przez Pana usługi związane z remontem, przebudową lub konserwacją układów napędowych jednostek pływających wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, winien Pan opodatkować podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem 0% stawki podatku VAT, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.

Tym samym Pana stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Okoliczność, że prowadzi Pan dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, może być zweryfikowana jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Ponadto podkreślam, że wydając interpretację przepisów prawa podatkowego Organ nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Pana opisu sprawy, w szczególności na informacji wskazanej przez Pana, że zajmuje się Pan na terenie stoczni usługami związanymi z remontem, przebudową lub konserwacją układów napędowych jednostek pływających wymienionych w ust. 1 pkt 1 art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 259; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).