Opodatkowanie sprzedaży działki wraz z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.691.2022.2.AB

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.691.2022.2.AB

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży działki wraz z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki (...) wraz z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego wielorodzinnego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 września 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 10 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. opodatkowania sprzedaży działki (...) wraz z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 listopada 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym dla (…) z wniosku kilkunastu wierzycieli, w sprawach: (…) prowadzi egzekucję przeciwko dłużnikowi: (...) Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (…). W ramach egzekucji doszło do zajęcia nieruchomości położonej w (…), przy ul. (…), dla której Sąd Rejonowy dla (…) prowadzi księgę wieczystą za nr (…). W dniu (...) marca 2022 r., Komornik sporządził protokół opisu i oszacowania nieruchomości, w ramach którego ustalił następujący stan prawny nieruchomości: Nieruchomość stanowi działkę o nr ew. (…) o powierzchni (…). W planie zagospodarowania przestrzennego nieruchomość jest przeznaczona na cele budowlane. W dniu 23 stycznia 2018 r. została wydana decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego, wielorodzinnego z garażem podziemnym, wiatą śmietnikową i infrastrukturą. W dniu 17 lutego 2018 r. decyzja ta stała się ostateczna. Dłużnik (...) Sp. z o.o. przystąpił do budowy, przy czym, zgodnie z opinią budowlaną z dnia 27 października 2021 r. zamówioną w ramach operatu szacunkowego nieruchomości, budowę przerwano na etapie stanu surowego z nieukończoną częścią podziemną. Stopień zaawansowania inwestycji został oceniony przez biegłego na 18,14 % inwestycji. Na dzień złożenia niniejszego wniosku dłużnik (...) Sp. z o.o. NIP (…) nie figuruje w rejestrze podatników VAT. Został wykreślony z dniem 29 września 2021 r. na podstawie art. 96 ust. 9 pkt 2 ustawy. Nieruchomość została nabyta przez dłużnika na podstawie umowy kupna w dniu 25 sierpnia 2017 r. Dłużnik złożył oświadczenie do postępowania egzekucyjnego w przedmiocie przysługującego mu prawa do odliczenia podatku VAT przy nabyciu nieruchomości. Obecnie postępowanie egzekucyjne skierowane do nieruchomości znajduje się na etapie terminu licytacji publicznej z Sądem Rejonowym dla (…) (26-09-2022), prowadzącym z urzędu nadzór nad egzekucją. Stąd konieczność ustalenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług związanego z dostawą towaru w postaci działki gruntu wraz z rozpoczętą na niej budową budynku mieszkalnego wielorodzinnego.

W uzupełnieniu wskazał Pan, że:

Ad.1.

Budynek wielorodzinny, o którym mowa we wniosku o udzielenie indywidualnej interpretacji podatkowej, nie jest budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, bowiem nie posiada dachu.

Ad.2.

W związku z negatywną odpowiedzią na punkt 1, co zostało zaznaczone już we wniosku o udzielenie indywidualnej interpretacji podatkowej, a także, wobec złożenia przez dłużnika oświadczenia, w którym na pytanie Komornika, czy przy nabyciu towaru przysługiwało mu prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odpowiedział „nie wiem”, zastosowanie będzie miał art. 43 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione. Pozostałe punkty zapytania wobec nie ukończenia budynku (nadal w budowie), nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

Ad.3.

Na pytanie organu „Czy przy nabyciu nieruchomości nr ew. (…) przysługiwało Dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?” odpowiedział Pan: „Jak wyżej. Na zapytanie komornika dłużnik odpowiedział „nie wiem”.”

Ad.4.

Na pytanie organu „Czy nieruchomość nr ew. (…) była wykorzystywana przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku?” odpowiedział Pan – „Nie”.

Ad. 5

Komornik skierował do dłużnika stosowne zapytanie, przy czym na kluczowe pytanie tj. Czy dłużnikowi przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, dłużnik odpowiedział pisemnie „nie wiem”.

Pytanie (przeformułowane pismem z 10 listopada 2022 r.)

Czy dłużnikowi będzie przysługiwało prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, lub prawo zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym dla (…) stoi na stanowisku, iż na nim jako płatniku podatku ciąży obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług w wysokości 23% z tytułu egzekucyjnej dostawy nieruchomości niezabudowanej, przeznaczonej na cele budowlane. Komornik sądowy, zgodnie z treścią art. 18 ustawy o VAT jest płatnikiem od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika. Zgodnie z treścią art. 2 pkt 6 ww. ustawy za towar uznaje się rzeczy lub ich części. Z kolei art. 15 ust. 1 i 2 ustawy wskazuje, iż dłużnik podlega definicji legalnej podatnika w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż nabył nieruchomość na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, a ponadto w trakcie postępowania egzekucyjnego, udokumentowane działania organu egzekucyjnego, o których mowa w treści art. 43 ust. 21 nie doprowadziły do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a. Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, iż sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji spełnia warunki formalne dostawy towaru, przy czym za datę dostawy, uznawany będzie moment uprawomocnienia się postanowienia Sądu o przysądzeniu prawa własności nieruchomości na rzecz licytanta, co wprost wynika z treści art. 999 § 1 k.p.c., który statuuje przeniesienie prawa własności nieruchomości z datą uprawomocnienia się postanowienia sądu o przysądzeniu na własność sprzedanej w drodze licytacji nieruchomości. Dłużnikowi nie będzie przysługiwać również prawo zastosowania stawki podatkowej w wysokości 8% na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, gdyż, jak wynika z tego przepisu przedmiotem dostawy nie jest budynek, w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r., prawo budowlane (tekst jednolity z 2021 r. poz. 2351), gdyż, na obecnym etapie zaawansowania inwestycji, rozpoczęta budowa nie posiada dachu. Tymczasem definicja budynku wskazuje, iż jest to obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony w przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Tego ostatniego warunku inwestycja nie spełnia. W efekcie, przedmiotem sprzedaży będzie niezabudowana działka gruntu, przeznaczonego w planie zagospodarowania przestrzennego na cele budowlane, co powoduje, iż na zasadach ogólnych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku, że przedmiotem sprzedaży będzie niezabudowana działka przeznaczona w planie zagospodarowania na cele budowlane co powoduje, że na zasadach ogólnych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j.Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”,

organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1427, 1492 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11 i 41) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651), zgodnie z którym,

płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy,

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do

rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy,

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów i na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem sprzedaży przez Pana będzie należąca do Dłużnika działka (...) na której znajduje się rozpoczęta budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Jak wskazał Pan w opisie sprawy, budynek ten nie jest budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, bowiem nie posiada dachu.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia budynku, budowli lub gruntu. Definicja budynku i budowli znajduje się w art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz.U. z 2021 r., poz. 2351, ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy prawo budowlane,

ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2.budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

Odnosząc się zatem do sprzedaży działki (...) na której znajduje się rozpoczęta budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego należy wskazać, że przedmiotem dostawy jest niedokończona inwestycja budowlana, która w myśl przepisów prawa budowlanego nie wypełnia definicji budynku, gdyż budynek ten nie posiada dachu. Tym samym dla rozstrzygnięcia opodatkowania podatkiem VAT dostawy ww. działki należy ją traktować jako działkę niezabudowaną.

Czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana lub korzystać ze zwolnienia z podatku.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z kolei zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy,

zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy,

przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 503):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Tym samym, w świetle stanowiska Trybunału Sprawiedliwości UE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustala się na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Zatem, ustawa nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Opis sprawy oraz wcześniejsze rozważania wskazują, że będąc płatnikiem zamierza Pan sprzedać działkę niezabudowaną (...) należącą do Dłużnika. Według uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania nieruchomość ta jest przeznaczona na cele budowlane.

W konsekwencji powyższego spełnia definicję terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Tym samym dostawa ww. działki niezabudowanej (...) nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości niezabudowanych, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy,

zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W analizowanej sprawie, sprzedaż działki niezabudowanej (...) nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy, działka (...) nie była wykorzystywana przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT.

Zatem zbycie działki (...) nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, a także pkt 2 ustawy o VAT. Oznacza to, że sprzedaż działki (...) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.

Zatem Pana stanowisko, że przedmiotem sprzedaży będzie niezabudowana działka przeznaczona w planie zagospodarowania na cele budowlane co powoduje, że na zasadach ogólnych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług  jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii opodatkowania sprzedaży działki (...). Natomiast w zakresie zastosowania stawki podatku VAT zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.